Liian matala verenpaine rasituksessa?

Harmin paikka

Tarina jatkuu...
tiheälyöntisyyden takia nyt vuorostaan tehtiin
rasitus-EKG. Tiheälyöntisyys tai lisälyönnit eivät kokeessa oikeastaan vaivanneet. Sen sijaan
lääkäri ihmetteli, kun verenpaine ei kovassakaan rasituksessa noussut paljoakaan alussa mitatusta paineesta. Lääkäri ei kuitenkaan labratilanteessa halunnut sanoa juuta tai jaata siihen, mistä moinen johtuu ja onko aihetta lisätutkimuksiin, taas. Toinen lääkäri tulkitsee sitten tulokset.

Matala vernpaine voi kai aiheuttaa tiheälyöntisyyttä? Korkesta verenpaineesta valistetaan kyllä, mutta mitkä ovat jatkuvan matalan verenpaineen haittavaikutukset? Voi kai olla oire jostain muusta sairaudesta?

6

12487

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • matala v.paine

Jostain syystä mulla on ollut matala verenpaine viimeset pari vuotta. Reilu vuosi sitten todettiin kilpirauhasen vajaatoiminta ja samoihin aikoihin alkoi pahat rytmihäiriötkin. Tiedä sitten että onko näillä asioilla mitään yhteyksiä?!
      Mulla on usein huono ja heikko olo, väsyttää ja huippaa päässä. Yleensä paineet on n.70/105. Joskus yläpaine on alle 100.
      Lääkäreiden mielestä on vaan hyvä että paineet on alhaset! Tiedä sitten...

• Low key

Pakko toistaa, että täälläkin. Samat lääkärinlausunnot: ei vikaa. Tiheä pulssi, noin kolme muljahdusta minuutissa ja paineet ihan samat kuin ketjun aloittajalla.
        Vaivojen alettua joskus 2002 lopulla ne ovat nyt kadonneet enimmäkseen ja ilman toimenpiteitä. olen miettinyt henkisten syiden osuutta tapahtumiin samoin kuin ruokatorven vaivojen ja muljahdusten yhteyttä.
        Paineeni on nyt 115/70 ja pulssi 60 paikkeilla kuten joskus ennenkin.En totea muljahduksia lainkaan. Ajattelin, että sydän löysi jotenkin itse vanhan perinteisen tahdistuksensa.

• myös

Olis tosiaan kiva tietää miten matala verenpaine vaikuttaa pidemmän päälle. Olen kohta 50- vuotias ja mulla on tosi alhaiset paineet. Rasituksen jälkeen eilen oli vain 94/54 ja pulssi 52. Tänään samaa luokkaa. Aamulla herätessäni tunsin vasemmassa pohkeessa kipua ja luulen mulla olevan jotain laskimovaivoja. Liekö em. syillä osuutta asiaan. Mene ja tiedä.

• Jukka

Matalasta verenpaineesta levossa ja pitkin päivää kevyessä puuhastelusta on vain hyötyä - ei mitään haittaa.

Sen sijaan, jos verenpaine ei koskaan nouse lainkaan, on kyse yleensä jostakin vähän vakavammasta. Se on yleensä merkki sydämen alkavasta vajaatoiminnasta. Rasituksessa verenpaineen kuuluu nousta - reippaastikin! Verenpaineen nousemattomuus voi olla oire monestakin sydänsairaudesta ja kertoo siitä, että sydän ei jaksa enää työskennellä normaalisti.

Sen sijaan rasituksen jälkeen verenpaine voi nopeastikin laskea hyvinkin alas ilman, että se olisi mitenkään vaarallista. Tällöin kyse on hyväkuntoisesta sydämestä.

Ei kannata siis sekottaa lepopainetta, rasituksen aikaista painetta ja palautumisvaiheessa olevaa painetta. Sinulla kyseessä on luultavasti jostakin tutkimuksia vaativasta asiasta (kun painetta on mitattu rasituksen aikana eikä se nouse). Sen sijaan monella muulla palstalaisella ei ole huolta, vaikka lepopaine olisikin tosi matala.

• Harmin paikka

kuinkahan paljon verenpaineen pitäisi rasituksen aikana nousta, että se menee vielä " normaalin " piikkiin? Itselläni ennen rasitusta mitattu paine oli jotain 70-80/120 ja rasituksessa 40-50/140.
        Sydämen vajaatoiminnan oireet tuntuvat nyt tietysti natsaavan itseeni pelottavan hyvin...
        kuinka nopeasti tila voi kehittyä? Itse kävin lääkärissä ensimmäisen kerran keväällä, kun flunssan päälle sain migraanin ja siitä hurjat rytmihäiriöt. EKG ei näyttänyt mitään poikkeavaa, tiheälyöntisyys alkoi vaivata pian sen jälkeen.
        On kuitenkin tutkittu keuhkot, kilpirauhanen, Holter on tehty eikä mitään normaalista poikkeavaa löydy. Tämä verenpaineen nousemattomuus rasius-EKG.ssä oli ensimmäinen seikka, mihin lääkäri tarttui.
        Onko seuraavana vuoross sydämen ultraääni?
        Jos ei sekään kerro mitään uutta, voiko kyse olla " vain" rytmihäiriöstä, jota voidaan hoitaa?

• Samatäällä

Todella vanha viestiketju, mutta kiinnostaa miten aloittajan tilanne eteni ja selvisikö mitään?

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Tänään pyörit ajatuksissa enemmän, kun erehdyin lukemaan palstaa

En saisi, silti toivon että sinä vielä palaat ja otetaan oikeasti selvää, hioituuko särmät ja sulaudummeko yhteen. Vuod
      Ikävä
      20
      2343
    2. Nainen, sellaista tässä ajattelin

Minulla on olo, että täällä on edelleen joku, jolla on jotain käsiteltävää. Hän ei ole päässyt lähtemään vielä vaan jost
      Ikävä
      238
      1746
    3. Seiska: Anne Kukkohovi myy pikkuhousujaan ja antaa penisarvioita

Melko hupaisaa: https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ex-huippumalli-anne-kukkohovin-amerikan-valloitus-vastatuulessa-myy
      Maailman menoa
      307
      1277
    4. Miten tämä meidän tarina

Sitten päättyy?
      Ikävä
      65
      959
    5. Kulujen jako parisuhteessa

Hei, miten teillä jaetaan kulut parisuhteessa? Työttömyyttä ja opiskelua tulee omalla kohdalla jatkumaan vielä jonkin ai
      Parisuhde
      53
      925
    6. En todellakaan halua että

Tämä päättyy näin
      Ikävä
      39
      844
    7. Missä olit kun tajusit, että teistä tulee joskus pari?

Kuvaile sitä paikkaa, hetkeä ja tilannetta.
      Ikävä
      53
      825
    8. J miehelle viesti menneisyydestä

On jo useampi vuosi, kun ollaan oltu näköyhteydessä. Jäi tyhjä olo, koska rakastin. En tietenkään sitä kertonut. Mutta e
      Ikävä
      35
      747
    9. Valitse, kenen kanssa seurustelet

Seura turmelee, ja huono seura turmelee täysin. Vähän niin kuin valta turmelee, ja absoluuttinen valta turmelee kokonaan
      Hindulaisuus
      273
      683
    10. Paikat tapeltu

Ei mennyt ihan persujen toiveiden mukaan Ei kait nyt 20 ääntä ja arpajais voitolla voi olla Ähtärin kaupungin puheenjoh
      Ähtäri
      35
      671
    Aihe