Koirat ja allergisuus

Laura

Olemme poikaystäväni kanssa haaveilleet pitkään koiran ottamisesta, mutta poikaystäväni on allerginen koirille.
onko kokemusksia, että olisi ottanut koiran allergiasta huolimatta? mikä olisi paras rotu?

10

1952

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • allergia vapaata rotua ei ole olemassakaan

    • yövuorolainen..

      ikävä kyllä sulla ei ole koiran suhteen kuin kaks vaihtoehtoa. ei koiraa ja pidät poikaystäväsi tai sitten otat koiran ja pistät "ukon" kiertoon! eli suosittelen ettet ota koiraa.

    • haukku87

      Ensuosittele, että otatte mitään koiraa! Nk. allergiavapaata koirarotua ei ole...

    • allergiaoireita on lieviä ja ei niin lieviä. Mutta kaikki tekeminen koiran kanssa altistaa allregisoitumaan sille entistä enemmän, vaikka koira olisi pihallakin kaiken aikaa.

      Tällöin tilanne alkaa käydä kaikin puolin tukalaksi, varsinkin koiran kannalta.

      Voin sanoa ainoastaan että voihan sitä lainata vaikka tutun koiraa lenkillä ja touhuta sen kanssa. Itse hoidin aluksi serkkuni samojedia silloin tällöin ennenkuin sain oman koiran.

      Eihän se tietenkään oo sama ku oma koira, mut siten saa ainakin tehä jotain karvaturrin kans... ja vähemmän siitä on haittaa ku että olisi oma koira.

      Mutta tuossa tilanteessa sanon että älkää ottako koiraa, eläinallergiasta ei koskaan pääse eroon, ruoka-allergioista kylläkin.

    • Laiska koira

      Minäkin olen allerginen eläimille, toisille enemmän, koiralle onneksi vähemmän. Kesäisin koira aiheuttaa enmmän oireita ja heinänuha on huomattavasti pahentunut koiran ottamisen jälkeen. Allergia oireet ovat kuitenkin siedettävät ja koirasta en tule luopumaan ja voin elää tämän kanssa. Ainut minua mietityttävä asia on, että jos joskus teemme lapsia, niin allergia taipumus periytyy, lapsillani on hyvä mahdollisuus tulla allergisiksi. Omalla terveydelläni voin leikkiä, teenhän itse päätökseni, mutta kun kyseessä olisi lapsen terveys, niin asia menee jo vakavammaksi. Lapsien hommaamisen täytyisi kohta puoleen olla ajankohtaista. Pitäisi miettiä kumpi lähtee koira vai lapsi... Jos pystytte kuitenkin elämään ilman lemmikkiä, niin se olisi varmasti paras vaihtoehto, on monia asioita jotka täytyisi ottaa paremmin huomioon, kuten nyt olen itsekin ymmärtänyt.

      • Loistava.polku

        KaksPlus-sivuilta:

        "on saatu tuloksia, että syntymästä lähtien kotona ollut lemmikki suojaa lemmikkiallergian kehittymiseltä."

        Tämä on muutenkin ollut aika selvää jo pitkään. Eläinallergiat ovat harvinaisia esim. silloin kun elinkeinona on maatalous ja eletään lähempänä luontoa ja eläimiä.


      • allergialta
        Loistava.polku kirjoitti:

        KaksPlus-sivuilta:

        "on saatu tuloksia, että syntymästä lähtien kotona ollut lemmikki suojaa lemmikkiallergian kehittymiseltä."

        Tämä on muutenkin ollut aika selvää jo pitkään. Eläinallergiat ovat harvinaisia esim. silloin kun elinkeinona on maatalous ja eletään lähempänä luontoa ja eläimiä.

        Itselläni on aina ollut kissa, mutta siitä huolimatta melkein nelikymppisenä puhkesi allergia ja nyt olen antihistamiinin varassa ilman kissaa.Ja asia voi olla niin, että lapsuudenaikainen altistus voi lieventää tai myöhentää allergiaa ja sen puhkeamista, mutta geenit taitaa kuitenkin olla ratkaisevammat...


      • ontuu
        Loistava.polku kirjoitti:

        KaksPlus-sivuilta:

        "on saatu tuloksia, että syntymästä lähtien kotona ollut lemmikki suojaa lemmikkiallergian kehittymiseltä."

        Tämä on muutenkin ollut aika selvää jo pitkään. Eläinallergiat ovat harvinaisia esim. silloin kun elinkeinona on maatalous ja eletään lähempänä luontoa ja eläimiä.

        Olen itse maalta. Kotonani on ollut eläimiä. Samoin naapuritaloissa, joissa ollaan enempi tai vähempi sukua meille. Noin kolmasosa meistä lapsista on allergisia eläimille eli koirille, kissoille ja lehmille. Epäilen kyseessä olevan pikemminkin perimän kuin altistumisen kautta saadun suojan. Onhan tehty tutkimuksia mm. Etiopiassa (allergia ja astmalehti), joissa kävi ilmi ettei lähellä luontoa ja eläimiä asuminen suojannut eläinallergialta. Ilman diagnoosia allergiaa potevat kärsivät vain enemmän ja luultavammin kuolevat kehitysmaissa nuorempina.


    • pälve

      Minulla todettiin siitepöly allergia jo n10-vuotiaana.Myöhemmin tuli eläinallergia ja oli ikävä luopua kissasta.Pakko oli oireiden takia.Koirista en ole huomannut joistain hieman.Minulla on koira!Pieni,pesen kerran kuussa,siivoan ahkerasti ja tuuletan.Ilman puhdistaja on makuuhuoneessa.Rotu on coton de tulear.Niillä ei ole pohjavillaa se varmaan auttaa.Muita on mm.villakoirat ja ei lähde karvaa.Pelko on aina allergiasta.Mutta 6 ihanaa vuotta on ollut ilona ja loppuajan pidän vaikka sitten lääkkeitä käyttäen.Terveyttä tuo mielen ja liikunnan muodossa.

      • minävaan00

        minäkin haluaisin koiran mutta avomies on allerginen. olen harkinnut bolognese-rotuista karvaturria. mutta en tiedä uskallanko ottaa. olen kuitnkin niin eläinrakas että en ole onnellinen ilman lemmikkiä. minulla oli kani joka kuoli kesällä. se oli ihan kamalaa, en voinut syödä kunnolla, ja itken vieläkin..


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      130
      5275
    2. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      32
      3287
    3. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      16
      1857
    4. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      22
      1830
    5. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      19
      1685
    6. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      71
      1531
    7. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      11
      1415
    8. Armi Aavikko Malmin hautausmaa

      Haudattiinko Armi arkussa Malmin hautausmaalle vai tuhkattiinko hänet? Kuka tietää asiasta oikein?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      11
      1306
    9. Haluisin suudella ja huokailla

      ja purra kaulaasi ja rakastella sinua. Haluisin puristella rintojasi ja pakaroitasi. Ei sinulla taida olla kuitenkaan ni
      Ikävä
      16
      1297
    10. Miksi näin?

      Miksi vihervassut haluaa maahan porukkaa jonka pyhä kirja kieltää sopeutumisen vääräuskoisten keskuuteen? Näin kotoutumi
      Maailman menoa
      19
      1277
    Aihe