Onko nyky-Mersun laatu pelkkä kupla?

ajomies

Paljon ajavat vakuuttelevat, että kalliit nykyautot - Bemarit, Volvot ja Mersut, Volkkarit ja Audit - ovat laadultaan heikkoja. Jopa niin huonoja, ettei kovalle ostohinnalle saa juuri mitään katetta.

Erityisesti moititaan nykyvehkeiden sähköongelmia ja ruostumista. Etenkin Mersujen väitetään ruostuvan ihan noin vain muutamassa vuodessa. Pitääkö paikkansa? Mitkä ovat omistajien ja todellisten käyttäjien kommentit?

Onko Mersun mainetta pilattu tahallaan näillä palstoilla ja ketkä ovat olleet asialla? Teinipojat vai kateelliset japsilla köröttelijät? Vai onko Mesen laatu tippunut niin merkittävästi kuin jatkuvasti väitetään?

25

7310

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Aimo

      Nythän on niin,että auto kuin auto ruostuu,mutta sitä en ymmärrä miksi muka mersu ruostuu muita paremmin,tämä voi olla sitä kateellisten panettelua.Moottorista sen sijaan jopa ammattimiehetkin, siis korjaamot ovat sitä mieltä että varsinkin diesel moottorit ovat nykyautoissa laadultaan huonompia kuin ennen,varsinkin w201 ja w124 moottorit ovat kuulemma ikuisia jos muistaa vaihtaa öljyt.

      • Anonyymi

        Kaikki autot ruostuvat varmasti ilman, että heti uutena tehdään ruosteenestokäsittely. Kunnon käsittely koteloiden ja alustansuojauksen osalta ainakin hidastaa tätä ruostumista. Lisäksi esimerkiksi kolmen vuoden välein tehtävät tarkastukset ovat hyvä asia.


    • sama

      idiootti postaa samaa paskaa usealle palstalle.

      • ajomies

        Miksi autojen laadusta ei saisi keskustella?

        Koeajoin pari viikkoa sitten Mersua ja havaitsin erinomaiseksi ajaa. Ja alla on edelleen ns. saksalainen laatuauto, vaimolla ruotsalais-hollantilainen ns. laatuauto.

        On kyllä kumma jos pidetään idioottina jos kyselee asioita faktapohjalta.


      • vai olisiko näin
        ajomies kirjoitti:

        Miksi autojen laadusta ei saisi keskustella?

        Koeajoin pari viikkoa sitten Mersua ja havaitsin erinomaiseksi ajaa. Ja alla on edelleen ns. saksalainen laatuauto, vaimolla ruotsalais-hollantilainen ns. laatuauto.

        On kyllä kumma jos pidetään idioottina jos kyselee asioita faktapohjalta.

        Voisiko asia olla niin että ns. arkimerkkien kuten toyota laatu on noussut huomattavasti tässä 2000-luvulla ja mersun laatu on taas säilynyt jotakuinkin samana, siis muut autot ovat kehittyneet niin paljon ettei mersu pysty tarjoamaan enää sen kummempaa laatua kuin monet muutkaan merkit.


      • kilpailun kiristyessä
        vai olisiko näin kirjoitti:

        Voisiko asia olla niin että ns. arkimerkkien kuten toyota laatu on noussut huomattavasti tässä 2000-luvulla ja mersun laatu on taas säilynyt jotakuinkin samana, siis muut autot ovat kehittyneet niin paljon ettei mersu pysty tarjoamaan enää sen kummempaa laatua kuin monet muutkaan merkit.

        ja arvojen muuttuessa on valmistuskustannuksista jouduttu tinkimään - kenties laadunvalvonnastakin huolehtii joku algerialainen - jolloin seuraukset ovat mitä ovat.


      • MB220CDI
        vai olisiko näin kirjoitti:

        Voisiko asia olla niin että ns. arkimerkkien kuten toyota laatu on noussut huomattavasti tässä 2000-luvulla ja mersun laatu on taas säilynyt jotakuinkin samana, siis muut autot ovat kehittyneet niin paljon ettei mersu pysty tarjoamaan enää sen kummempaa laatua kuin monet muutkaan merkit.

        Jo hinnoistahan näkee että juuri näin on tapahtunut, Mersujen hinnat eivät ole nousseet 15 vuoteen, muut merkit tuplannet myymiensä autojen keskimääräiset hinnat, ei mitään ongelmaa konffata Vectra jonka hinta yli 60 k€. Ei ihme että laatu lähestynyt.


      • ruostepommi

        Provoilija tai ei, mutta oikeassa on. Millähän minä sitten ajan kun nämä "raudasta tehdyt" mersut loppuvat? Väyrystä ei tähän taloon tule, tehkööt viisaammat ne mätähommat.


    • t.h.
      • Vaikka laatua ei olekaan

        Mikähän kumma siinä on vaikka MB:ssä
        ei ole laatua ja vastinetta rahalle niin miksi ihmeessä ne
        kestää pirssikäytössä ja muussakin edelleen uskomattomia kilometrejä.(itsellä 430 tkm ja kuin uusi ajolleen)
        Sehän on totuus että MB ruostuu mutta järkevästi käyttäen ja pitäen se kestää isältä pojalle.
        Ei tulisi mieleenkään vaihtaa Tojoon tai
        Mazdaan testien ja mielipidekyselyiden turvin sillä kun kerran uskaltaa ostaa MB;n niin ei enään kertakäyttöautoja huolikaan.
        Tiedän sen myös muita kokeilleena,ja ihme ja
        kumma MB;n jälkeen kun nouset jostain kertsi-
        autosta niin kummasti tuntuu kuin Ego olisi pienentynyt.
        Taitaa sitä statustakin tulla kaupanpäälle kun
        MB:llä kaartelee sivistyneesti.
        Kyllä noissa Mersuissa se jokin on miksi ne
        kestää.
        Edelleenkin mittarikäytössä taitaa olla suosituin.


      • kallonkutistaja
        Vaikka laatua ei olekaan kirjoitti:

        Mikähän kumma siinä on vaikka MB:ssä
        ei ole laatua ja vastinetta rahalle niin miksi ihmeessä ne
        kestää pirssikäytössä ja muussakin edelleen uskomattomia kilometrejä.(itsellä 430 tkm ja kuin uusi ajolleen)
        Sehän on totuus että MB ruostuu mutta järkevästi käyttäen ja pitäen se kestää isältä pojalle.
        Ei tulisi mieleenkään vaihtaa Tojoon tai
        Mazdaan testien ja mielipidekyselyiden turvin sillä kun kerran uskaltaa ostaa MB;n niin ei enään kertakäyttöautoja huolikaan.
        Tiedän sen myös muita kokeilleena,ja ihme ja
        kumma MB;n jälkeen kun nouset jostain kertsi-
        autosta niin kummasti tuntuu kuin Ego olisi pienentynyt.
        Taitaa sitä statustakin tulla kaupanpäälle kun
        MB:llä kaartelee sivistyneesti.
        Kyllä noissa Mersuissa se jokin on miksi ne
        kestää.
        Edelleenkin mittarikäytössä taitaa olla suosituin.

        "Edelleenkin mittarikäytössä taitaa olla suosituin."

        Tota-tota mikä olikaan pointtisi? Vai oliko mikään...mittarikäyttö ja laatu ei ole yhteydessä toisiinsa vaan enemmän maahantuojan taksi-isäntiin kohdistama palvelu ja toiseksi mielikuvat.

        Isältä-pojalle MB:kö? No ei ainakaan nykylaadulla >monet nyky MB on niin sika-huonosti tehty, ettei uskoisi jos ei itse näkisi!

        Mitä tulee ajoon Toyotalla...siitä ole osin samaa mieltä - kuitenkin todellisuudessa moni merkki on mennyt jo paljon MB haluttavuuden ohitse..sitä kertovat myyntitilastot erimaissa ja olen itsekkin samaa mieltä.

        Luulen, että nyky MB jää viimeiseksi MB vähään aikaa - ei sinällään, että olisi ollut paljoa hankaluuksia vaan ettei rahalla saa enää katetta sille mitä sijoittaa - katos kun mun EGO ei siitä pienene vaikka ajankin audilla tms.


    • Epäilijöille
    • Kallonkutistaja

      Eihän mahdolliset ongelmat tietenkään ole sitä laatua. Mutta onhan laatua paljon muukin kuin pelkästään luotettavuus ja/tai osien kestoikä. Laatua on myös suunnittelun ja kokoonpanon laatu. Jotkut lisäävät merkin laatuun myös myynti- ja huoltoliikkeiden toiminnan. Noilla kaikilla alueilla mersu on edelleen huippulaadukas merkki. On tietty muita merkkejä, jotka ovat jollain alueella laadukkaampia, mutta sitten puolestaan muilla alueilla jäävät heikommiksi.

      "Onko Mersun mainetta pilattu tahallaan näillä palstoilla ja ketkä ovat olleet asialla?"

      Kerro nyt aluksi vaikka omaa taustaasi (ja keitä ovat ne paljon ajavat tuttusi, joille kalliiden autojen hinnat tuntuvat koville?). En tarkoita, että tahallaan pilaat mersun mainetta näillä palstoilla. Tarkoitan, että helpommin keskustelua yritetään aloittaa mersun ongelmista kuin niistä hyvistä puolista, ja sinunkin aloituksesi tämän oikeaksi osoittaa.

      Ehkei laatu ihan niin paljon ole tippunut kuin näiltä palstoilta voisi päätellä. Mutta onhan siitä jotain merkkejä, kuten etuvetoiset pikkuautot, hammastanko, rivikuutosista luopuminen, jne. Toisaalta esim Vito on jo palautettu rintamaan, kun se muutettiiin takavetoiseksi. Liekö ensimerkkejä paluusta loistavaan menneisyyteen?

      • huolloistakin

        se V:llä alkava virma on monessa kohden osoittautunut tökeröksi korjaamoksi, vai kuinka?


      • ajomies

        Tottakai ongelmat kiinnostavat hyviä puolia enemmän, varsinkin jos on katsellut Mersua vaihtaakseen.

        Suvussa on kaksi mersumiestä, jotka kieltämättä kehuvat ajopelejään melkein kuin täällä Mese- tai Volvo-palstoilla viihtyvät. VW:n ja muutamien muiden merkkien kohdalla ollaan joko rehellisempiä tai vähemmän fanaattisia. Tai sitten siellä on enemmän muita kuin mainituilla merkeillä oikeasti autoilevia.

        Silti tulee turpiin jos yrittää vähänkin asiallisesti kysellä todellisia kokemuksia.

        Olen autoillut yli 27 vuotta ja omistanut useamman Volvon, muutaman japsin ja useamman VW:n, Fordiinkin olen sotkunut pari kertaa. Varsinaista suosikkia ei toistaiseksi ole. Ajan vuodessa semmoisen 35-45 tkm. Riittääkö tämä? Hyvä. Kertokaa nyt omista kokemuksistanne.

        Yritän kysellä muidenkin ns. laatuautojen käyttäjiltä rehellisiä kokemuksia, mutta niitä on vaikea tältä foorumilta saada. Se liittyy osin työhöni.


      • Kallonkutistaja
        huolloistakin kirjoitti:

        se V:llä alkava virma on monessa kohden osoittautunut tökeröksi korjaamoksi, vai kuinka?

        Omat kokemukseni taitaa olla liian vähäiset V:llä alkavasta virmasta. Ja nekin vähät mitä on, ovat kylläkin positiivisia tai neutraaleja. Huoltotoimista teen itse ne mitä pysty ulkona tekemään, enkä mitään kovin isoja hommia alkaisi esim talvella tekemään ja onneksi niitä ei ole ollutkaan.


      • Kallonkutistaja
        ajomies kirjoitti:

        Tottakai ongelmat kiinnostavat hyviä puolia enemmän, varsinkin jos on katsellut Mersua vaihtaakseen.

        Suvussa on kaksi mersumiestä, jotka kieltämättä kehuvat ajopelejään melkein kuin täällä Mese- tai Volvo-palstoilla viihtyvät. VW:n ja muutamien muiden merkkien kohdalla ollaan joko rehellisempiä tai vähemmän fanaattisia. Tai sitten siellä on enemmän muita kuin mainituilla merkeillä oikeasti autoilevia.

        Silti tulee turpiin jos yrittää vähänkin asiallisesti kysellä todellisia kokemuksia.

        Olen autoillut yli 27 vuotta ja omistanut useamman Volvon, muutaman japsin ja useamman VW:n, Fordiinkin olen sotkunut pari kertaa. Varsinaista suosikkia ei toistaiseksi ole. Ajan vuodessa semmoisen 35-45 tkm. Riittääkö tämä? Hyvä. Kertokaa nyt omista kokemuksistanne.

        Yritän kysellä muidenkin ns. laatuautojen käyttäjiltä rehellisiä kokemuksia, mutta niitä on vaikea tältä foorumilta saada. Se liittyy osin työhöni.

        Minä puolestaan olen hankkinut autoni juuri niiden (mahdollisten) hyvien ominaisuuksien takia. Vasta omassa käytössähän sitä näkee onko jokin kohta niin heikoilla, että jokin toinen vaihtoehto olisi ollut parempi. Mikä malli mersuista sinua erityisesti kiinnostaa?

        Ruostehan täällä jo mainittiinkin. Siitä selviää kyllä helposti: jos katsottavassa autossa on ruostetta, niin sitten siirrytään seuraavaan ehdokkaaseen. Eiköhän jokainen autonvaihtaja kuitenkin tarkasta auton korin esim mahdollisten kolarikorjausten osalta. Jos kyse on uudesta autosta, niin ei niistä vielä ole riittävästi kokemuksia.

        Ruosteen jälkeen "tärkeimmät" viat taitavat olla melko yksilöllisiä. Nykyisessä autossani ei vielä ole ilmennyt mitään, joka osoittaisi, että laatua olisi laskettu liian alas. Tosin minulla on kokemusta tästä autosta vasta vuoden ajalta ja n 40tkm:ltä. Eikä autolla muutenkaan ole ikää kuin hieman yli kuusi vuotta ja ajomäärä vielä alle 300tkm. Mutta kaikki nykyautothan ovat tätä tuoreempia, joten tuskin niistäkään vielä kovin kattavia johtopäätöksiä voi tehdä.

        Eli jos mersusta muuten tykkää, niin autokaupoille vaan. Jos vikoja tulee, niin sitten ne korjataan ja matka jatkuu. Täysin viattomana mersu olisikin kai ylivomainen koknaisuus automaailmassa, mutta eipä noita yliautoja ole muillakaan merkeillä.


      • mersu, ei kiitos enää toista
        ajomies kirjoitti:

        Tottakai ongelmat kiinnostavat hyviä puolia enemmän, varsinkin jos on katsellut Mersua vaihtaakseen.

        Suvussa on kaksi mersumiestä, jotka kieltämättä kehuvat ajopelejään melkein kuin täällä Mese- tai Volvo-palstoilla viihtyvät. VW:n ja muutamien muiden merkkien kohdalla ollaan joko rehellisempiä tai vähemmän fanaattisia. Tai sitten siellä on enemmän muita kuin mainituilla merkeillä oikeasti autoilevia.

        Silti tulee turpiin jos yrittää vähänkin asiallisesti kysellä todellisia kokemuksia.

        Olen autoillut yli 27 vuotta ja omistanut useamman Volvon, muutaman japsin ja useamman VW:n, Fordiinkin olen sotkunut pari kertaa. Varsinaista suosikkia ei toistaiseksi ole. Ajan vuodessa semmoisen 35-45 tkm. Riittääkö tämä? Hyvä. Kertokaa nyt omista kokemuksistanne.

        Yritän kysellä muidenkin ns. laatuautojen käyttäjiltä rehellisiä kokemuksia, mutta niitä on vaikea tältä foorumilta saada. Se liittyy osin työhöni.

        todellisia. Itselläni huonoja kokemuksia tämän vuoden mallista. Ollut korjaamolla jatkuvasti.

        Jälleenmyyjän mielestä ei poikkea normaalista laadusta. Eli viat ovat todellisia.

        Auto on muuten erittäin hyvä ajettava ja ulkonäkö loistava, kauneimpia autoja mitä tiedän. Mutta käyrä nousee väkisinkin koska auto Veholla jatkuvasti ja kukaan ei tunnu kantavan vastuuta. Levitellään käsiä ja puhutaan kuinka TAHTOA löytyy tyytyväisten asiakkaiden takaamiseksi.


    • ainakin

      ruostui neljä vuotta vanha mersu pahasti. nykyisin ajan toyotalla, kyyti ei ole niin äänetöntä ja jämäkkää kuin mersulla, mutta varmaa ja ennenkaikkea ruosteetonta.

      • ajomies

        Tuttu taksimies sanoi tässä viikolla, että Mesen väyrysmalli on hankala ja hanakka ruostumaan. Siitä kertonevat monet myynti-ilmoitukset tyyliin "myytävänä siisti, kertaalleen maalattu MB vm. 98." tai "siisti, ovet maalattu MB E 220 vm. 99", jne. jne. Tiettävästi muita autoja ei vielä 90-luvun lopun malleja ole tarvinnut maalailla tai paikkailla tuolla tavalla.

        Muuten Mersu tuntuu olevan erittäin kestävä ja miellyttävä peli. Ainakin jos omistajilta ja käyttäjiltä kysytään.


      • Veikko
        ajomies kirjoitti:

        Tuttu taksimies sanoi tässä viikolla, että Mesen väyrysmalli on hankala ja hanakka ruostumaan. Siitä kertonevat monet myynti-ilmoitukset tyyliin "myytävänä siisti, kertaalleen maalattu MB vm. 98." tai "siisti, ovet maalattu MB E 220 vm. 99", jne. jne. Tiettävästi muita autoja ei vielä 90-luvun lopun malleja ole tarvinnut maalailla tai paikkailla tuolla tavalla.

        Muuten Mersu tuntuu olevan erittäin kestävä ja miellyttävä peli. Ainakin jos omistajilta ja käyttäjiltä kysytään.

        Olen ruosteenestoalan yrittäjä ja voin kertoa että
        Veho on lähestynyt alan yrityksiä ja ilmoittanut että Mercedes Benz voidaan suojata heidän hyväksymillään aineilla ja työmenetelmillä.
        Aiemmin oli toisin, sen verran paljon on ongelmia
        Mercedeksellä tällä hetkellä.
        Väyrys mallin Mersut ovat mielestäni ala-arvoista
        laatua, sen tässä työssä on nähnyt.
        Lohduttava asia on se että takuuasioissa Veho ja
        Mercedes Benz tehdas toimii vastuullisesti, mutta
        se ei muuta tosi asiaa että "sutta" on tehtaalta
        tullut, jota ei odottaisi ko. hintaluokan autolta.


    • setae

      On selvää että uudet mersut eivät ole yhtä pomminvarmoja kuin esimerkiksi 80-luvun lopun taksitolppien nokivasaralegendat, nuo ikuiset miljoonamersut joista valtaosa kaunistuttaa (?) vieläkin teitämme. Niin paljon asiasta on puhuttu lehdistössäkin että ihan pelkkää harhaa eivät ainakin jonkinasteiset laatuongelmat uusissa mersuissa voi olla.

      On helppo yhdistää kaksi seuraavaa seikkaa laadun heikkenemiseen:

      1) Mersuihin on tullut 90-luvun alusta alkaen valtavasti uutta ja mutkikasta tekniikkaa, kuten erittäin kattava vakiomukavuusvarustelu (monessa 80-luvun ässässä sähköikkunatkin olivat lisävaruste...) ja ne surullisenkuuluisat sähköhydrauliset jarrut. Uuden ja mutkikkaan tekniikan lisääminen autoihin ei voi ainakaan vähentää pikkuvikojen riskiä, vaikka laadunvalvonnan tasossa ei muutoksia tapahtuisikaan.

      2) Samanaikaisesti tuotantoa on siirretty halvemman työvoiman maihin, kuluja karsittu ja tuotekehityksen vauhtia nopeutettu.

      Vuosina 91-97 valmistettu W140 ässämersu oli konsernille jonkinlainen herätys, sillä se oli valtavasti myöhässä ja tuotekehityskulut ylittivät suunnitelman reippaasti. Edeltäjä W126 joutui kantamaan merkin kruunua vuodet 79-90. Laadultaan W140 on varsin hyvämaineinen auto - tämä ei voi olla sattumaa.

      Halvalla ei yksinkertaisesti saa hyvää, ei ainakaan hyvää Mersua :)

    • arvosteluja

      niin huomaatte miten UUSIMMAT mercedekset (SLK, ML ja S) saavat kehuja suhteellisesti kohonneesta laatutasosta ja -tuntumasta. Uudesta Ässästäkin SBC-jarrutkin on poistettu ja siirrytty kohti varmenpaa tekniikkaa.

    • miinuksia

      Ostin isäni (ainoa omistaja) MB C180 farm. vm. -99 Esprit, aj. reilut 100 000 km. Eka mersuni, aikaisemmin olen ajanut vain japseilla. Puolen vuoden ja 6000 km kokemuksella kirjaan plussia ja miinuksia:

      Moottori on kuin uusi
      Lämmityslaite ja ilmastointi
      Ei tähän mennessä mitään vikoja
      Laadun vaikutelma

      - Kytkin on todellakin omituinen, japsikuskilta se vaatii pari viikkoa harjoittelua. Lähtee pomppien liikkeelle
      - Ajo-ominaisuudet eivät vastaa odotuksia
      - Tuuliherkkä
      - Vetää tien reunaan (pitäisi tark. renkaat/ohjauskulma)
      - Ovien liikerajoittimet naksahtelevat
      - Moottori tehoton auton painoon nähden (ei yllätys)
      - Ahdas perhekäyttössä (oli tietenkin ennakkoon tiedossa)

      Ruosteesta: En tiedä onko tämä plussaa vai miinusta, mutta ruostesuojauksen yhteydessä todettiin pintaruostetta jonkin verran pohjassa, ei kuitenkaan muualla. Ruostesuojauksen kaveri puisteli päätään kun ajoin Mesen pihaan. Hänen mukaansa ne ovat kuulemma ruostepommeja. Mua vähän v..tutti tuo komentti; voiko muka laatumerkki olla niin heikko?

      Lopputulos: Ei huono auto, mutta Mese vaihtuu johonkin toiseen merkkiin, joko takaisin japsiin tai Volvo 70:een. Pääsyy on kuitenkin tilat, mutta päätökseen vaikuttaa myös ajomukavuus. Moottori vaikuttaa olevan sen verran lujaa tekoa, että voin hyvin uskoa, että MB on tehty pitkäikäiseksi autoksi.

      • Samanlainen

        Ja kone porsi 150tkm ajettuna, kansiremppa.
        Muut kalliit autot ei porsi noin aikaiseen.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      97
      2743
    2. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      104
      2330
    3. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      91
      2090
    4. Ampuminen Iisalmessa

      Älytöntä on tämä maailman meno.
      Iisalmi
      15
      1847
    5. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      44
      1721
    6. Pohjola kadulla paukuteltu

      Iltasanomissa juttua.
      Iisalmi
      38
      1715
    7. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      78
      1696
    8. 100
      1646
    9. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      129
      1477
    10. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      41
      1294
    Aihe