Onko täällä muita, joiden lapsia ei ole kastettu? Meidäm kaikki lapset ovat saaneet nimensä siunaustilaisuudessa. Olemme halunneet noudattaa raamatun ohjeita ja tehdä samoin kuin Jeesus.
Ei kastettu?
175
17128
Vastaukset
- HKMH
Meidän perhe on vapaakirkollisia. Emme ole kahta lastamme kastaneet vaan saavatpa sitten omasta tahdosta mennä aikuisiällä kasteelle kun ymmärtävät sen merkityksen paremmin.
- Tata
Olen sitä mieltä kans, että ihminen pitäisi kastaa silloin, kun hän itse haluaa. Uskonto pitäs ottaa pois opetussuuniteltmasta tai tilalle laittaa filosofia, jossa esitellään eri uskontoja ja elämäntapoja Kun ihminen on tietoinen eri uskonnoista, hän voi tehdä oman päätöksen, mitä uskontoa tai elämänkatosmusta haluaisi toteuttaa elämässään.
- jokainen seurakunta
Tata kirjoitti:
Olen sitä mieltä kans, että ihminen pitäisi kastaa silloin, kun hän itse haluaa. Uskonto pitäs ottaa pois opetussuuniteltmasta tai tilalle laittaa filosofia, jossa esitellään eri uskontoja ja elämäntapoja Kun ihminen on tietoinen eri uskonnoista, hän voi tehdä oman päätöksen, mitä uskontoa tai elämänkatosmusta haluaisi toteuttaa elämässään.
esiin. Lapsi valitsee, kun on yli kymmenen ja ymmärtää.
- littlewitch89
Tata kirjoitti:
Voi sitä uskonnollisuutta tuputtavien ihmisten määrää..
Tata kirjoitti:
Aika pitkälle tuo sinun opetussuunnitelma toiveesi on sitä, mitä nykyään kouluissa opetetaan, varsinkin yläasteella. Eikä se minun muistaakseni ala-asteellakaan mitään uskonnon pakkotuputusta ole, kunhan tutustutaan Suomen johtavaan uskontoryhmään. Joten älä hätäile.
Pat_Bateman kirjoitti:
Aika pitkälle tuo sinun opetussuunnitelma toiveesi on sitä, mitä nykyään kouluissa opetetaan, varsinkin yläasteella. Eikä se minun muistaakseni ala-asteellakaan mitään uskonnon pakkotuputusta ole, kunhan tutustutaan Suomen johtavaan uskontoryhmään. Joten älä hätäile.
Opetussuunnitelmatoivehan on siis yhdyssana.
- suunnasta
Käyn pääasiassa vapaissa suunnissa ja kuulun City srk, mutta kyllä kastoin lapseni juuri evl.
Nyt on jotenkin niin turvallinen olo kun lapsi on kasteen kautta liitetty pyhään kolminaisuuteen. Voihan hän sitten aikuisena mennä kasteelle jos niin haluaa.- kundi
kastaa lapsia!!?
kastoiko jeesus lapsia?
ei...
eihän vauvat osaa päättää asioista...
sen pitäisi olla jokaisen oma valinta mihin uskoo..
missä raamatussa sanotaan että vauvana kastettaisiin?
kaikki ketä raamatussa ollaan kastettu on ollut aikuisia.. - mamma
Kylläpä on City-seurakuntalaisella kaikki sekaisin ja sittenkin turvautuu turvalliseen oloon kun on joku toimitus suoritettu. Hoh hoijaa tätä kirjoa.
- Lapsena kastettu
kundi kirjoitti:
kastaa lapsia!!?
kastoiko jeesus lapsia?
ei...
kaikki ketä raamatussa ollaan kastettu on ollut aikuisia..Raamatun aikaan kastettiin kokonaisia perhekuntia. Jeesus nimenomaan pyysi kastamaan ja opettamaan "kaikkia kansoja" jne. Jos hän olisi halunnut rajata kasteen vain aikuiseksi kasvaneille, sen hän olisi myös selkeasti ilmoittanut. Kaste on suurimpia lahjoja, minkä vanhempia voi vastasyntyneelle antaa.
- vanhemmat
Lapsena kastettu kirjoitti:
Raamatun aikaan kastettiin kokonaisia perhekuntia. Jeesus nimenomaan pyysi kastamaan ja opettamaan "kaikkia kansoja" jne. Jos hän olisi halunnut rajata kasteen vain aikuiseksi kasvaneille, sen hän olisi myös selkeasti ilmoittanut. Kaste on suurimpia lahjoja, minkä vanhempia voi vastasyntyneelle antaa.
Eivät olleet samanlaisia hihhuleita kuin sinä, ja ovat antaneet minun itse valita mihin uskon.
Raamatun aikaan kastettiin kokonaisia perhekuntia. Jeesus nimenomaan pyysi kastamaan ja opettamaan "kaikkia kansoja" jne. Jos hän olisi halunnut rajata kasteen vain aikuiseksi kasvaneille, sen hän olisi myös selkeasti ilmoittanut. Kaste on suurimpia lahjoja, minkä vanhempia voi vastasyntyneelle antaa.
puheessaan helluntaipäivänä "...ottakoon kukin teistä kasteen..." (apt.2:38) myöhemmin kerrotaan, että "jotka nyt ottivat hänen sanansa vastaan, ne kastettiin..." (apt.2:41) edellä olevasta voimme vetää sen johtopäätöksen, että raamatullinen kaste on itse kunkin henkilökohtaisesti, ollen itse asiasta ja tapahtumasta tietoinen (1.Piet.3:21), otettava ja se edellyttää evankeliumin sanan vastaanottamista ja hyväksymistä henkilökohtaisesti (tietoisesti), edellä olevasta voimme vetää myös sen johtopäätöksen, että ketään ei saa väkisin kastaa (jae 41) (kaikenlainen väkivalta on uuden testamentin hengen vastaista), raamattu ei puhu sen enempää lapsi-kuin aikuiskasteestakaan, vaan uskovien (evankeliumin sanan vastaanottaneiden) ihmisten kastamisista ja kasteesta, hyvää syksyä kaikille
- tervejärkisyys
vanhemmat kirjoitti:
Eivät olleet samanlaisia hihhuleita kuin sinä, ja ovat antaneet minun itse valita mihin uskon.
Eipä mikään voisi vähemmän kuvata itseäni tai perhettämme kuin hihhuli-nimitys. No, tässä se oli pelkäksi pilkaksi tarkoitettu. Lasten kastaminen on vanhemmilta lähinnä vastuullisuuden ja arvojen kunnioittamisen osoitus. Ajatus siitä, että lapsi itse valitsisi jotain näinkin periaatteellista on jo ajatuksena täysi mahdottomuus. Aivan sama kuin jos vanhemmat puhuisivat lapselle kaikkia mahdollisia kieliä ja sitten lapsi aikuistuttuaan valitsisi kielistä sen, joka tuntuu parhaimmalta. Onnistuisiko?
- fjashfgu
tervejärkisyys kirjoitti:
Eipä mikään voisi vähemmän kuvata itseäni tai perhettämme kuin hihhuli-nimitys. No, tässä se oli pelkäksi pilkaksi tarkoitettu. Lasten kastaminen on vanhemmilta lähinnä vastuullisuuden ja arvojen kunnioittamisen osoitus. Ajatus siitä, että lapsi itse valitsisi jotain näinkin periaatteellista on jo ajatuksena täysi mahdottomuus. Aivan sama kuin jos vanhemmat puhuisivat lapselle kaikkia mahdollisia kieliä ja sitten lapsi aikuistuttuaan valitsisi kielistä sen, joka tuntuu parhaimmalta. Onnistuisiko?
Mun oma isä kastoi mut. Erosin kirkosta viimein noin vuosi sitten. Samalla erosi avomieheni. Olen toivonut ettei minua olisi kastettu ja että olisin uskonnon sijasta (vaikka olinkin siinä hyvä) saanut käydä et-tunnit. Ei idea ole että LAPSI päättää uskostaan vaan sitten AIKUINEN (yli 18 v) saa itse vapaasti valita. Mun mielestä on erittäin kristinuskon MORAALIA kuvaavaa pakottaa jo pienet vauvat (jotka eivät tätä välttämättä isoina halua) jäsenekseen. Osa ihmisistä näkee asian näin. En ymmärrä miten lasten kastaminen on vastuullisuutta ja kunnioittamista. Pakottamista se on ja onneksi aikuisena saa korjata tämän vääryyden ja ottaa itse vastuu elämästään ja näin kunnioittaa itseään. Se on paljon tärkeämpää kuin vanhempien "kunnioitus". Mun mielestä kaikki oman elämän tärkeät päätökset pitää tehdä itse. Enkä ymmärrä mikä USKO ei lähdestä itsestä vaan on jonkun muun uskomaa tuputusta.
- ettei
fjashfgu kirjoitti:
Mun oma isä kastoi mut. Erosin kirkosta viimein noin vuosi sitten. Samalla erosi avomieheni. Olen toivonut ettei minua olisi kastettu ja että olisin uskonnon sijasta (vaikka olinkin siinä hyvä) saanut käydä et-tunnit. Ei idea ole että LAPSI päättää uskostaan vaan sitten AIKUINEN (yli 18 v) saa itse vapaasti valita. Mun mielestä on erittäin kristinuskon MORAALIA kuvaavaa pakottaa jo pienet vauvat (jotka eivät tätä välttämättä isoina halua) jäsenekseen. Osa ihmisistä näkee asian näin. En ymmärrä miten lasten kastaminen on vastuullisuutta ja kunnioittamista. Pakottamista se on ja onneksi aikuisena saa korjata tämän vääryyden ja ottaa itse vastuu elämästään ja näin kunnioittaa itseään. Se on paljon tärkeämpää kuin vanhempien "kunnioitus". Mun mielestä kaikki oman elämän tärkeät päätökset pitää tehdä itse. Enkä ymmärrä mikä USKO ei lähdestä itsestä vaan on jonkun muun uskomaa tuputusta.
Sano kiitos, ettei sinua on ympärileikattu. Kirkosta voi erotta, mutta esinahkaa ei saa takaisin ommeltua.
- SUURIMPIA
harhaan johtamisia, ja väärään rauhaan tuudittamista........"pyhässä kasteessa" jota ei koko Raamatusta löydy!
- pitää paikkaansa
eli eihän Raamatussa kerrota muuta kuin uskovien kaste. Kaikki jotka uskoivat kastettiin ja kyllähän lapsenakin voi ottaa kasteen jos on sen ikäinen, että tunnustaa uskonsa. Haluan kysyä sinulta arvon herra tai rouva, että miten niiden lasten käy jotka ovat luterilaisen äidin vatsassa ja menehtyvät esim. auto-onnettomuudessa ja ei ehditty kastaa tai siunata? Oletko siis sitä mieltä, että jos ei lastena kastettu niin ei pääse taivaaseen. Itse kuitenkin uskon armolliseen Jumalaan ja uskon, että kaikki syntymättömät lapset äitien sisällä ovat Jumalan lapsia. Ei kaste ole mitään huutokauppaa vaan Jeesushan itse antoi esimerkin ja sanoi, että "näin täytetään kaikki vanhurskaus". Huomaapa sana vanhurskaus joka tarkoittaa uskoa. Tänä päivänä olisi jokaisen ihmisen katsottava olisiko jossain muussa tärkeämmässä asiassa tehtävä parannus kuin kaste. Kasteesta on tehty liian suuri kysymys. On oikein huvittavaa välillä lukea noita kirjoituksia. Tuossa edellä yhdessäkin kerrottiin, että on oikein hyvä ja turvallinen olo kun lapsi on kastettu kolmiyhteyteen. Kyllä on hyviä selityksiä. Se ei ihmistä auta vaikka olisi kastettu lapsena ja aikuisena, mutta elää synnissä. Vain tekemällä synnistä parannuksen pelastuu.
- oletkin
pitää paikkaansa kirjoitti:
eli eihän Raamatussa kerrota muuta kuin uskovien kaste. Kaikki jotka uskoivat kastettiin ja kyllähän lapsenakin voi ottaa kasteen jos on sen ikäinen, että tunnustaa uskonsa. Haluan kysyä sinulta arvon herra tai rouva, että miten niiden lasten käy jotka ovat luterilaisen äidin vatsassa ja menehtyvät esim. auto-onnettomuudessa ja ei ehditty kastaa tai siunata? Oletko siis sitä mieltä, että jos ei lastena kastettu niin ei pääse taivaaseen. Itse kuitenkin uskon armolliseen Jumalaan ja uskon, että kaikki syntymättömät lapset äitien sisällä ovat Jumalan lapsia. Ei kaste ole mitään huutokauppaa vaan Jeesushan itse antoi esimerkin ja sanoi, että "näin täytetään kaikki vanhurskaus". Huomaapa sana vanhurskaus joka tarkoittaa uskoa. Tänä päivänä olisi jokaisen ihmisen katsottava olisiko jossain muussa tärkeämmässä asiassa tehtävä parannus kuin kaste. Kasteesta on tehty liian suuri kysymys. On oikein huvittavaa välillä lukea noita kirjoituksia. Tuossa edellä yhdessäkin kerrottiin, että on oikein hyvä ja turvallinen olo kun lapsi on kastettu kolmiyhteyteen. Kyllä on hyviä selityksiä. Se ei ihmistä auta vaikka olisi kastettu lapsena ja aikuisena, mutta elää synnissä. Vain tekemällä synnistä parannuksen pelastuu.
näin on, kastamaton lapsi on Jumalan äärettömän armon varassa. Kaste on aina suuri lahja ja Jumalan erityisen rakkauden väline ja kanava. Ihminen tarvitsee Jumalan armoa aivan pienestä asti. Usko ja kaste kuuluvat todella yhteen, jokainen kastettu lapsi on kristitty ja uskoo Jumalaan juuri niin kuin lahjan vastaanottanut uskoa voi. Juuri tämä lapseen kasteessa vuodatettu usko korostaa uskon lahjaluonnetta ja ihmisen asemaa lahjan vastaanottajana. Usko on lahja Jumalalta. Tästä Luther opetti selkeästi ja tämä on luterilaisen kirkkomme oppi, erityisen armollinen ja Jumalan suurutta korostava oppi. Elleivät lapsen vanhemmatja kummit unohda/laiminlyö kristillistä kasvatusta ihminen saa kasvaa siinä uskossa, jonka hän on kasteessa saanut. Itse olen hyvä esimerkki tästä, koskaan ei ole tullut tarvetta "tulla uskoon", lapsen usko on kantanut kaikki nämä vuodet. Koko kristittynä eläminen on kastemuistutusta, kasteeseen palaamista, päivittäistä parannuksen tekemistä. Toki on selvää, että jollakin toisella kristityllä taival on toisenlainen, tämä ei silti muuta kasteen merkistystä eikä sen paikkaa pienten lasten kohdalla.
- Bibliasta
Piru tietenkin yrittää estää lapsen liittämisen kasteessa Kristuksen ylösnousemusruumiiseen. Samoin piru vihaa sitä, kun lapsi saa kasteessa pienen Kristuspuvun eli hääpuvun.(armosta,lahjaksi)
Gal. 3:27
"Sillä kaikki te, jotka olette Kristukseen kastetut, olette Kristuksen päällenne pukeneet."
1.Kor.12
12 Sillä niinkuin ruumis on yksi ja siinä on monta jäsentä, mutta kaikki ruumiin jäsenet, vaikka niitä on monta, ovat yksi ruumis, niin on Kristuskin;
13 sillä me olemme kaikki yhdessä Hengessä kastetut yhdeksi ruumiiksi, olimmepa juutalaisia tai kreikkalaisia, orjia tai vapaita, ja kaikki olemme saaneet juoda samaa Henkeä. - merim.raimo
keke-65 kirjoitti:
puheessaan helluntaipäivänä "...ottakoon kukin teistä kasteen..." (apt.2:38) myöhemmin kerrotaan, että "jotka nyt ottivat hänen sanansa vastaan, ne kastettiin..." (apt.2:41) edellä olevasta voimme vetää sen johtopäätöksen, että raamatullinen kaste on itse kunkin henkilökohtaisesti, ollen itse asiasta ja tapahtumasta tietoinen (1.Piet.3:21), otettava ja se edellyttää evankeliumin sanan vastaanottamista ja hyväksymistä henkilökohtaisesti (tietoisesti), edellä olevasta voimme vetää myös sen johtopäätöksen, että ketään ei saa väkisin kastaa (jae 41) (kaikenlainen väkivalta on uuden testamentin hengen vastaista), raamattu ei puhu sen enempää lapsi-kuin aikuiskasteestakaan, vaan uskovien (evankeliumin sanan vastaanottaneiden) ihmisten kastamisista ja kasteesta, hyvää syksyä kaikille
Olen ihan samaa mieltä kanssasi.Raamattu ei puhu missään lasten ja aikuisten kasteesta,vaan ainoastaan uskovien kasteesta.Joka uskoo ja kastetaan se pelastuu.
- merim.raimo
Bibliasta kirjoitti:
Piru tietenkin yrittää estää lapsen liittämisen kasteessa Kristuksen ylösnousemusruumiiseen. Samoin piru vihaa sitä, kun lapsi saa kasteessa pienen Kristuspuvun eli hääpuvun.(armosta,lahjaksi)
"Sillä kaikki te, jotka olette Kristukseen kastetut, olette Kristuksen päällenne pukeneet."
1.Kor.12
12 Sillä niinkuin ruumis on yksi ja siinä on monta jäsentä, mutta kaikki ruumiin jäsenet, vaikka niitä on monta, ovat yksi ruumis, niin on Kristuskin;
13 sillä me olemme kaikki yhdessä Hengessä kastetut yhdeksi ruumiiksi, olimmepa juutalaisia tai kreikkalaisia, orjia tai vapaita, ja kaikki olemme saaneet juoda samaa Henkeä.Kyllä se vauvan hääpuku esim. 20 vuoden käytön jälkeen on melkosessa kunnossa.
- Kastepuku
merim.raimo kirjoitti:
Kyllä se vauvan hääpuku esim. 20 vuoden käytön jälkeen on melkosessa kunnossa.
Joosefin kaunis Isältä saatu vaippa ärsytti Joosefin pahoja veljiä niin kovasti, että he "upottivat" Joosefin kaivoon ja myivät Egyptin orjuuteen. Isältä saadun vaipan he repivät hänen päältään (lapsikasteen vertauskuva) ja kastelivat vaipan vuohipukin vereen (uudestikaste) ja veivät Joosefin Isälle tunnistettavaksi
31 Niin he ottivat Joosefin ihokkaan, teurastivat vuohipukin ja kastoivat ihokkaan vereen.
32 Sitten he lähettivät tuon pitkäliepeisen, hihallisen ihokkaan kotiin isälleen ja sanoivat: "Tämän me löysimme; tarkasta, onko se poikasi ihokas vai eikö".
33 Ja tarkastettuaan sen hän sanoi: "Tämä on minun poikani ihokas. Villipeto on hänet syönyt; totisesti, Joosef on raadeltu kuoliaaksi." pitää paikkaansa kirjoitti:
saastan (synnin) poistamista (1.Piet.3:21), kasteessa ei myöskään tapahdu uudestisyntyminen, mikä voidaan huomata efeson uskovien kohdalla (apt.19:1-6), missä selvästi on eroitettu uudestisyntyminen ja sen jälkeen uskovien kaste, kaste ei siis pelasta eikä se poista syntejä siinä ei uudestisynnytä mutta se kuuluu jokaiselle uudestisyntyneelle, lapsikastetta on perusteltu ns. "perisynnillä", mitä asiaa ei raamattu, Jumalan sana, kuitenkaan tunne Hesekiel 18:20 sanoo selvästi, että "Poika ei kanna isän syntivelkaa...",syntiinlankeemuksen kautta tuli kyllä synnin aiheuttama turmelus maailmaan ja ihmisten osaksi, pienen lapsen omatunto ja tahto on "uinuvassa" tilassa, hän on silloin Jeesuksen Kristuksen uhrin kautta vapaa ja otollinen Jumalan edessä (kaste kun ei poista syntiä, eikä siinä uudestisynnytä), silloin, kun lapsi kasvaa ja tulee vastuulliseen ikään, hänenkin täytyy ratkaista henk.koht.suhteensa Jeesukseen, voidaan siis sanoa, että luonnollisesti pieni lapsi on, olipa hän luterilaisen tai helluntailaisen tms. lapsi hän on otollinen Jumalalle, kunnes tulee vastuulliseen ja tietoiseen ikään (muutenhan esim.keskenmenoissa menehtyneet lapset eivät pelastuisi, mikä ei ole loogisesti ajatellen järkevää) tätä kirjoittaessa on jo kello yli 23 ja ajatus varmaan sen mukainen :P, vähän ehkä hajanaista, mutta yrittäkää saada selvää
- echo
keke-65 kirjoitti:
saastan (synnin) poistamista (1.Piet.3:21), kasteessa ei myöskään tapahdu uudestisyntyminen, mikä voidaan huomata efeson uskovien kohdalla (apt.19:1-6), missä selvästi on eroitettu uudestisyntyminen ja sen jälkeen uskovien kaste, kaste ei siis pelasta eikä se poista syntejä siinä ei uudestisynnytä mutta se kuuluu jokaiselle uudestisyntyneelle, lapsikastetta on perusteltu ns. "perisynnillä", mitä asiaa ei raamattu, Jumalan sana, kuitenkaan tunne Hesekiel 18:20 sanoo selvästi, että "Poika ei kanna isän syntivelkaa...",syntiinlankeemuksen kautta tuli kyllä synnin aiheuttama turmelus maailmaan ja ihmisten osaksi, pienen lapsen omatunto ja tahto on "uinuvassa" tilassa, hän on silloin Jeesuksen Kristuksen uhrin kautta vapaa ja otollinen Jumalan edessä (kaste kun ei poista syntiä, eikä siinä uudestisynnytä), silloin, kun lapsi kasvaa ja tulee vastuulliseen ikään, hänenkin täytyy ratkaista henk.koht.suhteensa Jeesukseen, voidaan siis sanoa, että luonnollisesti pieni lapsi on, olipa hän luterilaisen tai helluntailaisen tms. lapsi hän on otollinen Jumalalle, kunnes tulee vastuulliseen ja tietoiseen ikään (muutenhan esim.keskenmenoissa menehtyneet lapset eivät pelastuisi, mikä ei ole loogisesti ajatellen järkevää) tätä kirjoittaessa on jo kello yli 23 ja ajatus varmaan sen mukainen :P, vähän ehkä hajanaista, mutta yrittäkää saada selvää
"...teidät pelastaa nyt kaste, ei siksi että te siinä luovuitte saastaisesta elämästä, vaan koska Jumala teki kanssanne hyvän omantunnon liiton."
- echo
echo kirjoitti:
"...teidät pelastaa nyt kaste, ei siksi että te siinä luovuitte saastaisesta elämästä, vaan koska Jumala teki kanssanne hyvän omantunnon liiton."
niin, edellinen viesti lähti liian aikaisin..
"...teidät pelastaa nyt kaste, ei siksi että te siinä luovuitte saastaisesta elämästä, vaan koska Jumala teki kanssanne hyvän omantunnon liiton." (1.Piet 3:21)
Tämä raamatunkohta on myrkkyä helluntailaiselle kastenäkemykselle. Siinä ensinnäkin sanotaan suoraan ja selkeästi, että KASTE PELASTAA. Ja tuo kasteen pelastus ei perustu siihen mitä ihminen siinä tekee (uskonratkaisu tai julkinen tunnustautuminen tms.) vaan siihen mitä Jumala tekee: hyvän omantunnon liiton. Niinkuin oli Abrahamin ja Nooankin laita, liittoja tehdessään Jumala lupaa paljon, mutta ihmiselle ei esitetä vaatimuksia. Ainoastaan luottamus Jumalan lupauksiin.
Miten pitäisi ajatella Roomalaiskirjeen sanasta:
"sillä kaikki ovat tehneet syntiä ja ovat vailla Jumalan kirkkautta" (1.Room. 3:23)
Nähdäkseni "kaikkiin" sisältyvät myös lapset. Lapsetkin tarvitsevat Jeesusta, ja tuohon tarpeeseen vastaa kaste. Vai väittääkö joku tosissaankin että lapsi ei tarvitse Jumalan armoa, vaan "täyttää lain" omassa voimassaan? - bdfg
ettei kirjoitti:
Sano kiitos, ettei sinua on ympärileikattu. Kirkosta voi erotta, mutta esinahkaa ei saa takaisin ommeltua.
Se että joillakin on asiat huonommin ei oikeuta loukkaamaan, häpäisemään ja alistamaan muita. Usko tai älä, kaste jättää elinikäisen tahran ihmiseen. Onneksi taistelen sitä vastaan ja pesen itseni puhtaaksi kirkon saastaisesta litkusta. Mieti mitä puhut.
- Poison
Yritetään oikeuttaa omat toimet vertaamalla sitä johonkin täysin järjettömään ajatukseen jolla ei ole mitään tekemistä varsinainen asian kanssa. Hienoa, olen entistäkin iloisempi että erosin kirkosta.
Kielillä ei ole mitään tekemistä uskonnon kanssa, puuttuuko nimimerkki tervejärkiseltä se järki aivan kokonaan vai teetkö tuon tahallasi? Jokainen lapsi tarvitsee äidinkielen jolla kommunikoida ympäristönsä kanssa (ja pystyy omaksumaan useampia muuten) mutta uskonto ei ole mitenkään tarpeellista.
Olet näemmä myös sitä mieltä että lapsi itse ei osaa valita jotain näin periaatteellista, jännä juttu kuinka suurin osa normaaliälyisistä ihmisistä tähän kuitenkin tiettävästi pystyy. Laittaa mietityttämään tuo teidän "järkenne" jo siinäkin mielessä...
Lapsen liittäminen uskonnolliseen seurakuntaan on yhtä tarpeellista kuin lapsen liittäminen poliittisen puolueen jäseneksi. En ole toistaiseksi nähnyt yhdekään Kokoomuksen kannattajan valittavan sitä että he eivät saa liittää lastaan puolueen jäseneksi vaikka lapsi ei selvästikään pysty tekemään mitään niin haastavaa päätöstä itse aikuisena... echo kirjoitti:
niin, edellinen viesti lähti liian aikaisin..
"...teidät pelastaa nyt kaste, ei siksi että te siinä luovuitte saastaisesta elämästä, vaan koska Jumala teki kanssanne hyvän omantunnon liiton." (1.Piet 3:21)
Tämä raamatunkohta on myrkkyä helluntailaiselle kastenäkemykselle. Siinä ensinnäkin sanotaan suoraan ja selkeästi, että KASTE PELASTAA. Ja tuo kasteen pelastus ei perustu siihen mitä ihminen siinä tekee (uskonratkaisu tai julkinen tunnustautuminen tms.) vaan siihen mitä Jumala tekee: hyvän omantunnon liiton. Niinkuin oli Abrahamin ja Nooankin laita, liittoja tehdessään Jumala lupaa paljon, mutta ihmiselle ei esitetä vaatimuksia. Ainoastaan luottamus Jumalan lupauksiin.
Miten pitäisi ajatella Roomalaiskirjeen sanasta:
"sillä kaikki ovat tehneet syntiä ja ovat vailla Jumalan kirkkautta" (1.Room. 3:23)
Nähdäkseni "kaikkiin" sisältyvät myös lapset. Lapsetkin tarvitsevat Jeesusta, ja tuohon tarpeeseen vastaa kaste. Vai väittääkö joku tosissaankin että lapsi ei tarvitse Jumalan armoa, vaan "täyttää lain" omassa voimassaan?on aina olennaista se, että liiton kumpikin osapuoli on a)siinä vapaaehtoisesti b)tietää, mistä siinä on kysymys, pieni lapsi ei voi olla em.asioista vielä tietoinen eikä voi omata kykyä omistaa sellaista uskoa, jolla voisi tietoisesti ojentautua johonkin suuntaan (hebr.11:1),kaste on hyvän omantunnon pyytämistä Jumalalta (1.Piet.3:21), kuka voi pyytää jotakin joltakin jos ei ole siitä henkilökohtaisesti tietoinen ? jos kaste vapauttaisi "perisynnistä", miksi sitten nämä "kastetut" juopottelevat, riehuvat, koulukiusaavat ym.?
Bibliasta kirjoitti:
1.Kor.12
13 sillä me olemme kaikki yhdessä Hengessä kastetut yhdeksi ruumiiksi, olimmepa juutalaisia tai kreikkalaisia, orjia tai vapaita, ja kaikki olemme saaneet juoda samaa Henkeä.ei voi liittää Kristuksen ylösnousemusruumiiseen vastoin hänen omaa tahtoansa, se on vähän kuin yrittäisi oksastaa oksaa puuhun narulla, uskoon tulo ja uudestisyntyminen on aina jokaisen ihmisen henkilökohtaisesti ratkaistava Jumalan edessä, sitä ei kukaan eikä koskaan voi tehdä toisen ihmisen puolesta
- lasten
kundi kirjoitti:
kastaa lapsia!!?
kastoiko jeesus lapsia?
ei...
kaikki ketä raamatussa ollaan kastettu on ollut aikuisia..tulla minun tyköni älkääkä estäkö heitä, sillä sen kaltaisten on Jumalan valtakunta. Eikö näin sanota raamatussa?
lasten kirjoitti:
tulla minun tyköni älkääkä estäkö heitä, sillä sen kaltaisten on Jumalan valtakunta. Eikö näin sanota raamatussa?
ja siksihän me siunaamme lapsia ja pidämme heille esim.pyhäkouluja,siinä teksti- ja asiayhteydessä ei kuitenkaan puhuta mitään kastamisesta, jonkun luokse itse tuleminen on henkilön oma tahdonvalinta, toki pieniä lapsia viedäänkin tilaisuuksiin ja kokouksiin, siinä missä muuallekkin, mutta tultuaan tietoiseen, ymmätävään ikään lapsikin joutuu itse valitsemaan ja ratkaisemaan oman henkilökohtaisen suhteensa Herraan
- karjalais ajattelija
vanhemmat kirjoitti:
Minusta on väärin, jopa irvokasta, että vastasyntynyt lapsi, joka ei ole kellekkään mitään pahaa tehnyt, liitetään kaikenmaailman uskontokööreihin! Itse en olisi kastanut aikanaan lastani, se tuntui väärältä häntä kohtaan. Mutta kun vaimo halusi niin kastoi sitten. Itsellä ei ole kirkon kanssa mitään tekemistä. Mutta minut myös on kastettu, ja rippikouluunkin aikanaan pakotettu. Kenellekkään en ole mitään pahaa tehnyt ja aionkin erota koko tekopyhästä kirkosta
Ei kastamaan ja opettamaan vaan:
opettamaan ja kastamaan (huomaa järjestys!!!)
Kastehan (1) ei ketään taivaaseen vie eikä kastamattomuuskaan (2) vie helvettiin (vaikka jotkut niin luulee) Raamatusta löytyvät nämä kohdat. Ekan varmaan kaikki tietää ja tokankin on varmaan kuullut (toinen Jeesuksen kanssa ristiinnaulituista pääsi paratiisiin vaikkei ollut kastettu).
Kasteen pitää perustua omaan tahtoon ja uskoon tuloon. Pieni lapsi pääsee automaattisesti taivaaseen, jos sattuu kuolemaan (lapsenusko).- Oma tie
Mielestäni lapsi pystyy valitsemaan, mitä kieltä hän aikuisena puhuu. Kieli ja uskonto on oma juttu, johon täytyy ite tehä se ratkaisu. Elämästä pitää tehä sellanen, joka tuntuu itselle hyvälle, johon kuuluu henkilökohtaset valinnat. Muuten voi alkaa syyttelemään muita omasta elämästä, joka ei ehkä ole hyvä juttu.
- tamango
Oma tie kirjoitti:
Mielestäni lapsi pystyy valitsemaan, mitä kieltä hän aikuisena puhuu. Kieli ja uskonto on oma juttu, johon täytyy ite tehä se ratkaisu. Elämästä pitää tehä sellanen, joka tuntuu itselle hyvälle, johon kuuluu henkilökohtaset valinnat. Muuten voi alkaa syyttelemään muita omasta elämästä, joka ei ehkä ole hyvä juttu.
Niin, on tosi että voi todellakin itse päättää, kun tulee siihen ikään että alkaa kiinnostua tai pystyy ymmärtämään mitä puhuu, kenen kanssa ja millä kielellä.. ;)
On kuitenkin eduksi että jokainen lapsi saa perusmoraalisen kasvatuksen jota neuvotaan mm.raamatussa, ilman että se vaatisi mihinkään liittymistä tai että olisi pelkoa 'hurahtaa' johonkin mystiseen nimeltä 'uskonto'.. ;) - Rolate
tamango kirjoitti:
Niin, on tosi että voi todellakin itse päättää, kun tulee siihen ikään että alkaa kiinnostua tai pystyy ymmärtämään mitä puhuu, kenen kanssa ja millä kielellä.. ;)
On kuitenkin eduksi että jokainen lapsi saa perusmoraalisen kasvatuksen jota neuvotaan mm.raamatussa, ilman että se vaatisi mihinkään liittymistä tai että olisi pelkoa 'hurahtaa' johonkin mystiseen nimeltä 'uskonto'.. ;)On hyvä, että asioista keskustellaan kouluissa, miltä tuntuu kiusatusta. On hyvä, että asioista keskustellaan, mikä on moraalisesta näkökulmasta oikein, mutta tuomita ei voi, jos toinen ei usko samaan moraaliin kuin joku kirja sanoo. Elämä vie eri suuntiin ihmisiä ja joskus tekee vain virheitä, vaikka olisi kuinka moraalinen sääntö ollut elämässä. Kouluihin voisi tulla filosofia yhdeksi oppiaineeksi jo ala-asteella, jos se sattuu jotain kiinnostamaan.
- kysymykseeni
oletkin kirjoitti:
näin on, kastamaton lapsi on Jumalan äärettömän armon varassa. Kaste on aina suuri lahja ja Jumalan erityisen rakkauden väline ja kanava. Ihminen tarvitsee Jumalan armoa aivan pienestä asti. Usko ja kaste kuuluvat todella yhteen, jokainen kastettu lapsi on kristitty ja uskoo Jumalaan juuri niin kuin lahjan vastaanottanut uskoa voi. Juuri tämä lapseen kasteessa vuodatettu usko korostaa uskon lahjaluonnetta ja ihmisen asemaa lahjan vastaanottajana. Usko on lahja Jumalalta. Tästä Luther opetti selkeästi ja tämä on luterilaisen kirkkomme oppi, erityisen armollinen ja Jumalan suurutta korostava oppi. Elleivät lapsen vanhemmatja kummit unohda/laiminlyö kristillistä kasvatusta ihminen saa kasvaa siinä uskossa, jonka hän on kasteessa saanut. Itse olen hyvä esimerkki tästä, koskaan ei ole tullut tarvetta "tulla uskoon", lapsen usko on kantanut kaikki nämä vuodet. Koko kristittynä eläminen on kastemuistutusta, kasteeseen palaamista, päivittäistä parannuksen tekemistä. Toki on selvää, että jollakin toisella kristityllä taival on toisenlainen, tämä ei silti muuta kasteen merkistystä eikä sen paikkaa pienten lasten kohdalla.
lasten kohdalla jotka kuolevat äidin kohdussa ja ei ehditä edes hätäkastaa.
- muita seurakuntalaisia
mamma kirjoitti:
Kylläpä on City-seurakuntalaisella kaikki sekaisin ja sittenkin turvautuu turvalliseen oloon kun on joku toimitus suoritettu. Hoh hoijaa tätä kirjoa.
Huomautan, että käytäntö ei varmaankaan ole yleinen cityllä. Minä kuuluun sekä city että evl.
Evl kastetilaisuus on ihana hetki pysähtyä Jumalan edessä kiittämään pikku nyytistä läheisten läsnäollessa ja luovuttaa hänet Jeesukselle. Miksei Pyhän Hengen läsnäolosta saisi tulla turvallinen olo? Ihan turhaa tämä seurakuntien välinen kinastelu, kun samaa Herraa palvelemme kaikki, hellarit, vaparit, cityt jne... - Ylösnousemus tuo esiin
kysymykseeni kirjoitti:
lasten kohdalla jotka kuolevat äidin kohdussa ja ei ehditä edes hätäkastaa.
Kaikki ihmiset nousevat jonakin päivänä Jumalan äänen kutsuun. Uskon, että myös ne, jotka joskus ovat siinneet, koska sanassa sanotaan, että "sinun silmäsi näkivät minut jo idullani, sinun kirjaasi on kaikki kirjoitettu. Ennen kuin olin elänyt päiväääkään, olivat kaikki päiväni jo luodut". (Ps. 134:16)
Miksi sitten jonkun osa on kuolla jo alussa ja toisen vasta yli satavuotiaana, siihen en osaa vastata, koska se on Jumalan salaisuus. Hänellä täytyy olla joku syy, miksi hän tämän sallii, mutta se syy selvitetään meille vasta iankaikkisuudessa.
"He ovat voineet tässä elämässä olla vajavaisia, sairaita tai viallisia,ja he nousevat ylös täysin terveinäja sopusuhtaisina, mutta kirkastettuinakin he ovat täysin tunnistettavissa." ---"Pyhät enkelit kantavat pienet lapset heidän äitiensä syliin..." --- "Saadessaan pääsyn elämän puulle kauan sitten menetetyssä Eedenissä, lunastetut kasvavat saman kokoisiksi, kuin ihmiset olivat alkuperäisessä, onnellisessa tilassaan."
EGW:Suuri taistelu: luku Jumalan kansan vapautus
Tämä on ainakin minua lohduttavaa tekstiä, koska menetin veljeni nuorena, ja odotan ylösnousemuksessa näkeävni hänetkin ja myös isäni, jota en ole koskaan nähnyt. - pitää pukea 2
Bibliasta kirjoitti:
1.Kor.12
13 sillä me olemme kaikki yhdessä Hengessä kastetut yhdeksi ruumiiksi, olimmepa juutalaisia tai kreikkalaisia, orjia tai vapaita, ja kaikki olemme saaneet juoda samaa Henkeä.pukua kun syntyessään on ilman kastettakin Jeesuksen oma ja vasta vanhempanahan tietää totuuden ja niinkuin sanotaan joka uskoo se kastetaan... Miksi lapsi pitää pukea kahdesti vauvana?
- Ef.4:5
pitää pukea 2 kirjoitti:
pukua kun syntyessään on ilman kastettakin Jeesuksen oma ja vasta vanhempanahan tietää totuuden ja niinkuin sanotaan joka uskoo se kastetaan... Miksi lapsi pitää pukea kahdesti vauvana?
Uudestikaste on väärin ja synti. Ohessa hyvää tietoa kasteesta ja kasteen ja uudestikasteen historiasta.
http://koti.japo.fi/~ekallio/kaste.html - vähäsen
Poison kirjoitti:
Yritetään oikeuttaa omat toimet vertaamalla sitä johonkin täysin järjettömään ajatukseen jolla ei ole mitään tekemistä varsinainen asian kanssa. Hienoa, olen entistäkin iloisempi että erosin kirkosta.
Kielillä ei ole mitään tekemistä uskonnon kanssa, puuttuuko nimimerkki tervejärkiseltä se järki aivan kokonaan vai teetkö tuon tahallasi? Jokainen lapsi tarvitsee äidinkielen jolla kommunikoida ympäristönsä kanssa (ja pystyy omaksumaan useampia muuten) mutta uskonto ei ole mitenkään tarpeellista.
Olet näemmä myös sitä mieltä että lapsi itse ei osaa valita jotain näin periaatteellista, jännä juttu kuinka suurin osa normaaliälyisistä ihmisistä tähän kuitenkin tiettävästi pystyy. Laittaa mietityttämään tuo teidän "järkenne" jo siinäkin mielessä...
Lapsen liittäminen uskonnolliseen seurakuntaan on yhtä tarpeellista kuin lapsen liittäminen poliittisen puolueen jäseneksi. En ole toistaiseksi nähnyt yhdekään Kokoomuksen kannattajan valittavan sitä että he eivät saa liittää lastaan puolueen jäseneksi vaikka lapsi ei selvästikään pysty tekemään mitään niin haastavaa päätöstä itse aikuisena...Olen samaa mieltä tuon kirjoittajan kanssa, jota kritisoit. Esimerkki kielestä ja uskonnosta on toimiva, vertauskohta teroittaa itse asiaa eikä siksi ole kaukaa haettu tai loogisesti virheellinen. Kyse ei ole kielen ja uskonnon samankaltaisuudesta itsessään, vaan siitä, että uskonnolla on ihmiskunnan historiassa ja yhä tänäänkin samankaltainen perustava merkitys kuin kielellä. Molemmat välittyvät lapsille ilman, että lapsella itsellään on näiden suhteen valinnanmahdollisuuksia. Eikä näitä mahdollisuuksia tarvitakaan, kyse on vanhempien oikeudesta ja vastuusta suhteessa omiin jälkeläisiinsä. Ajatus, että lapsi sitten aikuistuttuaan miettii uskonnon kysymyksiä ikään kuin puhtaalta pöydältä on lähinnä aikuisen tapa paeta itse asiaa ja siihen liittyvää vastuusta. Tottahan toki länsimainen postmoderni ihminen tämän haluaa kyseenalaistaa, mutta se kertoo enemmän nykyihmisen itsekeskeisyydestä ("Uskontoa ei mihinkään tarvita") kuin todellisuudesta.
Kannattaa siis tutustua vaikkapa Turun yliopiston uskontotieteen tutkimuksiin.
Uskonnollinen kasvatus itsessään, silloin kun se toteutuu vastuullisesti, antaa parhaat edellytykset omakohtaisille valinnoille. Tähän perustuu esim. koulujen oman uskonnon opetus. Kun yksilö oppii hahmottamaan uskonnon ilmiökentän hän saa edellytykset arvioida ja keskustella erilaisten katsomusten kanssa. Tätähän Etelä-Euroopassa nyt kovasti tarvitaan kun etsitään pohjaa eurooppalaiselle identiteetille. Uskonnon ilmiön sivuuttaminen ja unohtaminen on täyttä pään pensaaseen upottamista antaen hyvän kasvupohjan ääriaineksille ja kapealla ihmiskuvalle. - Kata
Tuo oli todella surkea vertauskuva, joka ei toimi ollenkaan...
- echo
keke-65 kirjoitti:
on aina olennaista se, että liiton kumpikin osapuoli on a)siinä vapaaehtoisesti b)tietää, mistä siinä on kysymys, pieni lapsi ei voi olla em.asioista vielä tietoinen eikä voi omata kykyä omistaa sellaista uskoa, jolla voisi tietoisesti ojentautua johonkin suuntaan (hebr.11:1),kaste on hyvän omantunnon pyytämistä Jumalalta (1.Piet.3:21), kuka voi pyytää jotakin joltakin jos ei ole siitä henkilökohtaisesti tietoinen ? jos kaste vapauttaisi "perisynnistä", miksi sitten nämä "kastetut" juopottelevat, riehuvat, koulukiusaavat ym.?
"joka ei ota vastaan taivasten valtakuntaa kuin lapsi, ei pääse sinne"
Jeesus itse asiassa asettaa lapsen esimerkiksi siitä, kuinka taivasten valtakunta tulee ottaa vastaan! Siksi sen väittäminen, että lapsi ei kykene uskomaan, on takertumista rationalismiin. Aikuinen ajattelee, että ei lapsi voi uskoa, koska lapsi uskoo eri tavalla kuin aikuinen. Juuri tällaista ajatustapaa vastaan Jeesus sanansa osoitti.
Toinen kysymys: onko lapsi synnitön vai ei?
Jos väitetään, että lapsi ei usko, eikä häntä voida kastaa, niin sittenhän lapsen kohdalla ei täyty kumpikaan pelastuksen ehdoista jotka lähetyskäskyn yhteydessä kerrotaa: "Joka uskoo ja kastetaan pelastuu". Lapsi ei usko, eikä lasta kasteta --- siispä lapsen ei pitäisi voida pelastua!!
Parasta pitää lapset turvassa siihen saakka kunnes saavuttavat riittävän ymmärtämisen tason uskomiseen.
Tosin, joku voisi väittää että lapsi ei ole syntinen. Se on vale. Voiko mitään itsekeskeisempää ollakaan kuin pieni lapsi?
Kun Jeesus sanoi: "antakaa lasten tulla minun luokseni, älkää estäkö heitä" hän sanoi tämän sen tähden, että LAPSETKIN TARVITSEVAT JEESUSTA! Vrt. roomalaiskirjeen kohta: "KAIKKI ovat syntiä tehneet.."
Helluntailainen käsitys uskosta kuitenkin antaa olettaa, että lapselle ei ole mahdollista uskoa, joten hän ei voi olla Jeesuksen oma. Harmillista lasten kannalta, siltä vaikuttaisi. - mitä puhut.
bdfg kirjoitti:
Se että joillakin on asiat huonommin ei oikeuta loukkaamaan, häpäisemään ja alistamaan muita. Usko tai älä, kaste jättää elinikäisen tahran ihmiseen. Onneksi taistelen sitä vastaan ja pesen itseni puhtaaksi kirkon saastaisesta litkusta. Mieti mitä puhut.
Viimeisenä päivänä vastaat sanoistasi Jeesukselle.
- Kipinä
mitä puhut. kirjoitti:
Viimeisenä päivänä vastaat sanoistasi Jeesukselle.
Kastettakaan ei voi minkään kaavan mukaan perua. Se on päätös, jota minä en tehnyt ja joka kismittää minua aikojen tappiin asti. Kirkosta eroaminen ei negatoi kristittyjen kastetta. Minusta on vastuutonta viedä yksilön valinnanvapaus tuolla tavalla, kun kyseessä on vielä avuton lapsi joka ei pysty puolustautumaan.
Onneksi olen sinut oman uskoni kanssa (ei-kristillinen), eikä pakkokaste vaikuta siihen. - Kipinä
Ylösnousemus tuo esiin kirjoitti:
Kaikki ihmiset nousevat jonakin päivänä Jumalan äänen kutsuun. Uskon, että myös ne, jotka joskus ovat siinneet, koska sanassa sanotaan, että "sinun silmäsi näkivät minut jo idullani, sinun kirjaasi on kaikki kirjoitettu. Ennen kuin olin elänyt päiväääkään, olivat kaikki päiväni jo luodut". (Ps. 134:16)
Miksi sitten jonkun osa on kuolla jo alussa ja toisen vasta yli satavuotiaana, siihen en osaa vastata, koska se on Jumalan salaisuus. Hänellä täytyy olla joku syy, miksi hän tämän sallii, mutta se syy selvitetään meille vasta iankaikkisuudessa.
"He ovat voineet tässä elämässä olla vajavaisia, sairaita tai viallisia,ja he nousevat ylös täysin terveinäja sopusuhtaisina, mutta kirkastettuinakin he ovat täysin tunnistettavissa." ---"Pyhät enkelit kantavat pienet lapset heidän äitiensä syliin..." --- "Saadessaan pääsyn elämän puulle kauan sitten menetetyssä Eedenissä, lunastetut kasvavat saman kokoisiksi, kuin ihmiset olivat alkuperäisessä, onnellisessa tilassaan."
EGW:Suuri taistelu: luku Jumalan kansan vapautus
Tämä on ainakin minua lohduttavaa tekstiä, koska menetin veljeni nuorena, ja odotan ylösnousemuksessa näkeävni hänetkin ja myös isäni, jota en ole koskaan nähnyt.Jos ei usko kristittyjen jumalaan, ei voi joutua kristittyjen helvettiinkään. Eikös ;)
- se mene
Kipinä kirjoitti:
Jos ei usko kristittyjen jumalaan, ei voi joutua kristittyjen helvettiinkään. Eikös ;)
Kristittyjen Jumalan ja helvetin olemassaolo ei mielestäni riipu siitä uskooko joku siihen vai ei.
- mieltä
karjalais ajattelija kirjoitti:
Minusta on väärin, jopa irvokasta, että vastasyntynyt lapsi, joka ei ole kellekkään mitään pahaa tehnyt, liitetään kaikenmaailman uskontokööreihin! Itse en olisi kastanut aikanaan lastani, se tuntui väärältä häntä kohtaan. Mutta kun vaimo halusi niin kastoi sitten. Itsellä ei ole kirkon kanssa mitään tekemistä. Mutta minut myös on kastettu, ja rippikouluunkin aikanaan pakotettu. Kenellekkään en ole mitään pahaa tehnyt ja aionkin erota koko tekopyhästä kirkosta
Ajatelkaapa, että kristinuskon mukaan kastamaton lapsi, usein alle puolen vuoden ikäinen, joka ei varmasti vielä lyhyen elinikänsä aikana ole tehnyt mitään syntiä, joutuu kuollessaan helvettiin, koska häntä ei ole kastettu! Kirkko on niin naurettava instituutio etten halua olla missään tekemisissä sen kanssa. Ja mistä johtuu Afrikan surkea AIDS-tilanne? Surkuhupaisaa on se, että maailman pahin kansanmurhaaja on kirkko, joka ei suostu jakamaan kondomeja Afrikan ihmisille. "Kondomit levittävät aidsia" -Paavi Benedictus XVI. Miettikääpä vähän mihin uskotte ja haluatteko kastaa lapsenne.
- väliä
UnOpened82 kirjoitti:
Ei kastamaan ja opettamaan vaan:
opettamaan ja kastamaan (huomaa järjestys!!!)
Kastehan (1) ei ketään taivaaseen vie eikä kastamattomuuskaan (2) vie helvettiin (vaikka jotkut niin luulee) Raamatusta löytyvät nämä kohdat. Ekan varmaan kaikki tietää ja tokankin on varmaan kuullut (toinen Jeesuksen kanssa ristiinnaulituista pääsi paratiisiin vaikkei ollut kastettu).
Kasteen pitää perustua omaan tahtoon ja uskoon tuloon. Pieni lapsi pääsee automaattisesti taivaaseen, jos sattuu kuolemaan (lapsenusko).käyttäkää jumalauta aikanne johonkin muuhun kun tällaseen väittelyyn.
Kipinä kirjoitti:
Jos ei usko kristittyjen jumalaan, ei voi joutua kristittyjen helvettiinkään. Eikös ;)
Jos et usko veroihin, niin ei sekään tarkoita, ettei niitä tarvitse maksaa.
Ero on siinä, että suurin osa ihmisistä tietää verojen olemassaolon faktaksi. Helvetin ja Taivaan olemassaolo on uskonkysymys. Mutta jos ne ovatkin olemassa, ei se, ettet usko niihin pelasta sinua.
Toisaalta taas, jos uskot, eikä niitä olekaan olemassa, ei se uskominen vie sinua Taivaaseen, jossei sitä ole.väliä kirjoitti:
käyttäkää jumalauta aikanne johonkin muuhun kun tällaseen väittelyyn.
Huomasin pari päivää sitten Raamtusta kohdas tit. 3:6- ettenpäin että väitteleminen on hyödytöntä ja turhaa. Tosin väittelyitä aika hankala lopettaa, koska silloin joku voi saada kuvan että on täysin oikeassa.
- naana
bdfg kirjoitti:
Meneppä sinä pesulle vaan ja anna toisten uskoa mihin haluavat... Pese samalla se kakka pois korvien välistä, ellei ole jo pinttynyt.
- maailmassa on tilaa kaikille
keke-65 kirjoitti:
ei voi liittää Kristuksen ylösnousemusruumiiseen vastoin hänen omaa tahtoansa, se on vähän kuin yrittäisi oksastaa oksaa puuhun narulla, uskoon tulo ja uudestisyntyminen on aina jokaisen ihmisen henkilökohtaisesti ratkaistava Jumalan edessä, sitä ei kukaan eikä koskaan voi tehdä toisen ihmisen puolesta
Ihanaa että joku osaa puhua noin asiallisesti. Tämä aihe on monia mielipiteitä jakava. Olen aina saanut puolustella omaa pakanuuttani. Minua ei ole kastettu. Ja se on aivan minun oma asiani. Olen silti onnellinen enkä pelkää joutuvani helvettiin. Ja jos ei todella usko asiaansa, eikä jokin asia kosketa, niin ei se ainakaan pakottamalla muutu. Sitäpaitsi voin sanoa, että olen paljon uskonnollisempi pakanana kuin moni kristitty ja kastettu ystäväni, joille kaste ei oikeasti merkitse mitään syvällistä.
- elli
"Meidäm kaikki lapset ovat saaneet nimensä siunaustilaisuudessa." Millä seurakunnalla on käytössään tällainen toimitus? Ainakin helluntaiseurakunnissa vanhemmat antavat lapselleen nimen ja se (joissakin tapauksissa) sitten julkistetaan siunaustilaisuudessa. Eli vielä kerran selvyyden vuoksi: Lapsi ei saa nimeään kasteen eikä siunaamisen yhteydessä, vaan vanhemmat päättävät sen etukäteen. Perinteisesti nimi on sitten julkistettu kasteen/siunaamisen yhteydessä.
- MariaG
Meillä myös vanhemmat ajatelleet, että saa sitten itse päättää, kun on aikuinen. No nyt sitten olen päättänyt, että liittyisin kirkkoon. Se onkin sitten monimutkaisempi homma, kun pitää mennä juttelemaan papin kanssa moneen otteeseen, opetella käskyt ja olla konfirmaatiotilaisuudessa tirskuvien 14-vuotiaiden keskellä!!! Töiden vuoksi todella hankala sovitella papin kanssa aikatauluja yhteen.
Olisi ollut kai helpompaa liittyä kirkkoon sillon 14 vuotiaana, mutta kun asia ei silloin kovasti kiinnostanut. Yläasteella sitä sitten päiviteltiin, kun en kuulu kirkkoon ja olo oli ulkopuolinen kun kaverit puhuivat 24/7 riparista. Tässäkin sai erilaisuudesta kärsiä. Joten itse ainakin teen lapsieni kastamisen kohdalla niin kuin valtaväestö. Eipä sitten ainakaan kiusata erilaisuuden vuoksi.
Eli mielestäni lapsen voisi kastaa, erotkoon sitten kirkosta aikuisena.- samat vaiheet
Kirkkoon liittyminen on hyvä ratkaisu, siitä olen samaa mieltä. Sitä en ymmärrä, miksi vanhemman olisi oltava samassa ryhmässä konfirmaatiossa tirskuvien riparilaisten kanssa, luulen, että lähes aina aikuisella konfirmaatio on luonteeltaan yksityinen tapahtuma, paikalla ovat vain läheisimmät. Sisältö on tietysti sama.
- persoonnallinen
Muista sitten pukea lapsesi "massan" mukaan, jos on tyttö niin pissis vaatteet, jos on poika, niin hoppari, ettei vai eroaisi massasta, ja olisi mistä puhua kavereiden kanssa. Tapetaan persoonallisuus ja erilaisuus, tehdään kaikki massan mukaan.
- Äiti x2
Ei olisi tullut mieleenikään kastaa lapsiani kun se on vastoin omaa vakaumustani. Itselläni on kyllä aivan toisenlainen käsitys tästä kiusaamisasasta. Lapseni ovat nyt 12- ja 10-vuotiaat ja molempien koulukaverit kadehtivat kun he saavat opiskella elämänkatsomustietoa vanhoillisten ja ahdasmielisten uskontotuntien aikana. Saavat siiten itse valita vanhempana että miten tekevät mutta vanhempi on jo ilmoittanut ettei mene rippikouluun. Minunkin mielestäni jokaisen pitäisi saada itse päättää uskooko jumalaan vai maitopurkkiin.
- MariaG
persoonnallinen kirjoitti:
Muista sitten pukea lapsesi "massan" mukaan, jos on tyttö niin pissis vaatteet, jos on poika, niin hoppari, ettei vai eroaisi massasta, ja olisi mistä puhua kavereiden kanssa. Tapetaan persoonallisuus ja erilaisuus, tehdään kaikki massan mukaan.
Lapseni saa toki pukeutua miten haluaa... Ottaen huomioon ikä ja saatavilla oleva vaatevalikoima! eli tyttölapseni ei kulje pissisvaatteissa silloin kun on lapsi.
Kastaminen vaan sattuu olemaan niitä asioita, mikä tehdään kun siihen on totuttu. Sama asia on, että lapsella usein isän sukunimi, ostetaan omakotitalo, ostetaan volvo ja koira.
Ja voihan sitä mennä massan mukana myös niin, että matkitaan tuolta ameriikasta tullutta ihannetta, että ollaan erilaisia. Käännytään mitä ihmeellisimppiin uskonlahkoihin vain koska on muotia olla erilainen. Sitten huomataan, että eihän meillä eletäkään siten miten tämä uskonlahko edellyttää ja lähin "kirkkokin" sijaitsee 10000km päässä, viedään sinne sitten lapsi käymään!! - MariaG
Äiti x2 kirjoitti:
Ei olisi tullut mieleenikään kastaa lapsiani kun se on vastoin omaa vakaumustani. Itselläni on kyllä aivan toisenlainen käsitys tästä kiusaamisasasta. Lapseni ovat nyt 12- ja 10-vuotiaat ja molempien koulukaverit kadehtivat kun he saavat opiskella elämänkatsomustietoa vanhoillisten ja ahdasmielisten uskontotuntien aikana. Saavat siiten itse valita vanhempana että miten tekevät mutta vanhempi on jo ilmoittanut ettei mene rippikouluun. Minunkin mielestäni jokaisen pitäisi saada itse päättää uskooko jumalaan vai maitopurkkiin.
Niin kävi minullakin, kun vanhempani olivat ahdasmielisiä oman vakaumuksensa kanssa. Ja sanoin itsekin "kypsänä" 13-v etten mene rippikouluun. Sitten yläasteen jälkeen kun aloin etsimään itseäni ja tutustuin kirkkoon huomasin, että tämä onkin minun juttuni. Toivottavasti et tee lastesi kanssa sitä virhettä, että jauhat omaa vakaumustasi niin paljon, että lapset eivät uskalla ottaa selvää kristinuskosta. Toivottavasti annat lapsillesi mahdollisuuden tutustua eri uskontoihin myös kristinuskoon. Mielestäni 12-v ei ole vielä kypsä päättämään näin suurista asioista tai ainakin ajatukset voi vaihtua moneen otteeseen.
- bvhdfb
Eli uskonto pitäisi olla kuin joku tavara kaupassa että saat heti mukaan. Se on uskonto, ei mikään kerho jonka jäseneksi voisi vain ilmoittautua. Miksi liittyä kirkkoon jos ei ole sen uskonnosta tuon vertaa kiinnostunut? Musta taas oli lähinnä noloa käydä ussantunnit joissa opetettiin suurimmaksi osaksi pelkkää paskaa. Et-läisillä oli kivempaa. Ripari oli mun elämäni tylsimmät 2 viikkoa ja jännitin ihan saatanasti että on pakko mennä jonnekin v:n leirille. Vaikka millainen olisi elämässään voi tuntea itsensä ihan missä tahansa asiassa erilaisuutta. Musta on myös todella loukkaavaa pikkusiskoani kohtaan että hänet pakotetaan riparille vaikka hän haluaisi protu-leirille. Mitäs mieltä siitä olet?
- sdgfbhjs
MariaG kirjoitti:
Lapseni saa toki pukeutua miten haluaa... Ottaen huomioon ikä ja saatavilla oleva vaatevalikoima! eli tyttölapseni ei kulje pissisvaatteissa silloin kun on lapsi.
Kastaminen vaan sattuu olemaan niitä asioita, mikä tehdään kun siihen on totuttu. Sama asia on, että lapsella usein isän sukunimi, ostetaan omakotitalo, ostetaan volvo ja koira.
Ja voihan sitä mennä massan mukana myös niin, että matkitaan tuolta ameriikasta tullutta ihannetta, että ollaan erilaisia. Käännytään mitä ihmeellisimppiin uskonlahkoihin vain koska on muotia olla erilainen. Sitten huomataan, että eihän meillä eletäkään siten miten tämä uskonlahko edellyttää ja lähin "kirkkokin" sijaitsee 10000km päässä, viedään sinne sitten lapsi käymään!!Tuossa viestissä ei ollut mitään järkeä. Ja tuosta näkyy älyttömän hyvin uskonnollisten peruspiirteet, joihin kuuluu ahdasmielisyys, muiden sorto ja haukkuminen (kun on sen verran hyvä itsetunto että pärjää uskomalla ITSEENSÄ) ja typerät harhakäsitykset sekä omien päätelmien väittämnen totena. Voi teitä aivopestyjä lampaita jotka kulkevat kirkon narussa ja määkivät samaa virttä vuodesta toiseen ja vielä täysin nuotinvierestä.
Yksi asia. "eli tyttölapseni ei kulje pissisvaatteissa silloin kun on lapsi". Eli et kunnioita tyttäresi vaatemakua ja omaa valintaa. Jos hän haluaa pissisvaatteet niin mitäs sitten? - MariaG
bvhdfb kirjoitti:
Eli uskonto pitäisi olla kuin joku tavara kaupassa että saat heti mukaan. Se on uskonto, ei mikään kerho jonka jäseneksi voisi vain ilmoittautua. Miksi liittyä kirkkoon jos ei ole sen uskonnosta tuon vertaa kiinnostunut? Musta taas oli lähinnä noloa käydä ussantunnit joissa opetettiin suurimmaksi osaksi pelkkää paskaa. Et-läisillä oli kivempaa. Ripari oli mun elämäni tylsimmät 2 viikkoa ja jännitin ihan saatanasti että on pakko mennä jonnekin v:n leirille. Vaikka millainen olisi elämässään voi tuntea itsensä ihan missä tahansa asiassa erilaisuutta. Musta on myös todella loukkaavaa pikkusiskoani kohtaan että hänet pakotetaan riparille vaikka hän haluaisi protu-leirille. Mitäs mieltä siitä olet?
Tarkoitin vain, että Suomessa on tapana kastaa lapset. Samoin kun on tapana tehdä muitakin asioita. Voi sitä aikuisena erota kirkosta, kun on kypsä tekemään omat ratkaisut. Harvemmissa perheissä mitään kiihkouskovaisia ollaan ja pakotetaan lapsia. Lapset nyt vaan satutaan kastamaan suurimissa osissa perheitä. Katso tilastotietoa kuinka moni syntyneistä kastetaan.
- MariaG
sdgfbhjs kirjoitti:
Tuossa viestissä ei ollut mitään järkeä. Ja tuosta näkyy älyttömän hyvin uskonnollisten peruspiirteet, joihin kuuluu ahdasmielisyys, muiden sorto ja haukkuminen (kun on sen verran hyvä itsetunto että pärjää uskomalla ITSEENSÄ) ja typerät harhakäsitykset sekä omien päätelmien väittämnen totena. Voi teitä aivopestyjä lampaita jotka kulkevat kirkon narussa ja määkivät samaa virttä vuodesta toiseen ja vielä täysin nuotinvierestä.
Yksi asia. "eli tyttölapseni ei kulje pissisvaatteissa silloin kun on lapsi". Eli et kunnioita tyttäresi vaatemakua ja omaa valintaa. Jos hän haluaa pissisvaatteet niin mitäs sitten?Itse en kuulu vielä kirkkoon, mutta olen liittymässä. Ja Jumalaa enemmän uskon itseeni! Lapsellani on niin hyvä itsetunto, ettei sen tarvitse kulkea pissisvaatteissa ala-asteella. Ihan vaan jo terveydellisistäkin syistä. Napapaidoissa jäätyy alaselkä, mikä altistaa munuais ja virtsavaivoille. Korkokengissä käveleminen vaurioittaa kasvavan lapsen luuston kehittymistä... No nyt karkaa aihe käsistä.
Lapseni saa olla lapsi ja hänen ei tarvitse tehsä päätöksiä kuin vasta aikuisena, joten erotkoon kirkosta aikuisena, kun on kypsä tekemään ratkaisunsa. - eri juttu
MariaG kirjoitti:
Ja voihan sitä mennä massan mukana myös niin, että matkitaan tuolta ameriikasta tullutta ihannetta, että ollaan erilaisia. Käännytään mitä ihmeellisimppiin uskonlahkoihin vain koska on muotia olla erilainen. Sitten huomataan, että eihän meillä eletäkään siten miten tämä uskonlahko edellyttää ja lähin "kirkkokin" sijaitsee 10000km päässä, viedään sinne sitten lapsi käymään!!Nykyään jopa vauvoille otetaan tatuointeja, ja lävistyksiä on alle kouluikäisillä, ja ei ainoastaan korvissa ja tytöillä, vaan myös pojilla. Kyllä äiti tietää parhaiten, mitä parasta lapselle, niinkö?
Usko on jokaisen oma asia, eikä ketään pitäisi pakota uskomaan sinun mielestäsi parhaan "satuun". Ilman kastettakin tai ympärileikkausta voi elää, eikä kastettu uskoton pelastu yhtään se paremmin kuin uskossa ja ei kastettu. Luulisi sen sinunkin ymmärtävään. Ja kun henkilö on jo siinä iässä, että ymmärtää, mitä tuo kaste edes on, tai mitä se merkitsee, niin voi tehdä oman valinnan. Minun äitikin kastettiin 41-vuotiaana, kun hän oli valmis siihen. - pitäisi kastaa
MariaG kirjoitti:
Tarkoitin vain, että Suomessa on tapana kastaa lapset. Samoin kun on tapana tehdä muitakin asioita. Voi sitä aikuisena erota kirkosta, kun on kypsä tekemään omat ratkaisut. Harvemmissa perheissä mitään kiihkouskovaisia ollaan ja pakotetaan lapsia. Lapset nyt vaan satutaan kastamaan suurimissa osissa perheitä. Katso tilastotietoa kuinka moni syntyneistä kastetaan.
>Harvemmissa perheissä mitään kiihkouskovaisia..
Miksi sitten pitää kastaa? Koska muuta tekevät niin? Koska se on muodikasta? Vielä yksi syy kännijuhlille?
60% kouluikäisistä on kokeilut huumeita, pitääkö sinunkin kokeilla, kun enemmistö tekee? 70% viisitoistavuotiaista on harrastanut seksiä, joten sinunkin lapsesi pitää menettää poikuus ylä-asteella?
>Voi sitä aikuisena erota kirkosta, kun on kypsä tekemään omat ratkaisut.
Jep, ja yhtä hyvin voi aikuisena tulla kastetuksi.
>Katso tilastotietoa kuinka moni syntyneistä kastetaan.
Katso tilastotietoa kuinka moni tekee mitä, ja ole lammas muiden joukossa? - ghjg
MariaG kirjoitti:
Mua ei suoraan sanotusti voisi vähempää kiinnostaa kuinka moni kastetaan. Eli sun mielestä pitää tehdä niin kuin valtaväestö joka on tapakristittyjä ja kirkkoon kuuluminen tarkoittaa sitä että saa kirkkohäät? Onpa persoonallista. Ei ns kunnon kristittyjen seuraan mahtunut tämmöinen joka päättää asioistaan, uskomuksistaan, ulkonäöstään ja elämästään. Todella umpimielistä porukkaa. Olin ns harras kristitty 20 vuotta, sitten tajusin että en voi uskoa siihen mitä joku muu on joskus saanut päähänsä. Omien kokemusten ja päätelmien mukaan löysin oman, uuden suunnan uskooni. Uskon elämään. Se on se korkeampi voima minun elämässäni. Ennen kutsuin sitä Jumalaksi.
- rhjg
MariaG kirjoitti:
Itse en kuulu vielä kirkkoon, mutta olen liittymässä. Ja Jumalaa enemmän uskon itseeni! Lapsellani on niin hyvä itsetunto, ettei sen tarvitse kulkea pissisvaatteissa ala-asteella. Ihan vaan jo terveydellisistäkin syistä. Napapaidoissa jäätyy alaselkä, mikä altistaa munuais ja virtsavaivoille. Korkokengissä käveleminen vaurioittaa kasvavan lapsen luuston kehittymistä... No nyt karkaa aihe käsistä.
Lapseni saa olla lapsi ja hänen ei tarvitse tehsä päätöksiä kuin vasta aikuisena, joten erotkoon kirkosta aikuisena, kun on kypsä tekemään ratkaisunsa.Ei tarvitse tehdä päätöksiä? Onneksi en ole sinun lapsesi. Surku tulee. Mistä tiedät millainen itsetunto lapsellasi tulee olemaan? Oletko senkin päättänyt hänen puolestaan? Mää... Sanoo lammas. Perusteletko? Mää sanoo lammas. Käyttäkää joskus omaakin mielikuvitusta. Usko tai älä, pissikset eivät tällä hetkellä paljoa korkokenkiä käytä tai napapaitoja. Erilaisia lenkkareita ja pikkutakkeja näkyy katokuvassa ja koululaisilla.
Eikös lähimmäistään pitänyt rakastaa kuin itseään ja Jumalaa yli kaiken? Mää, osaan mäkin sen sanoa. - MariaG
pitäisi kastaa kirjoitti:
>Harvemmissa perheissä mitään kiihkouskovaisia..
Miksi sitten pitää kastaa? Koska muuta tekevät niin? Koska se on muodikasta? Vielä yksi syy kännijuhlille?
60% kouluikäisistä on kokeilut huumeita, pitääkö sinunkin kokeilla, kun enemmistö tekee? 70% viisitoistavuotiaista on harrastanut seksiä, joten sinunkin lapsesi pitää menettää poikuus ylä-asteella?
>Voi sitä aikuisena erota kirkosta, kun on kypsä tekemään omat ratkaisut.
Jep, ja yhtä hyvin voi aikuisena tulla kastetuksi.
>Katso tilastotietoa kuinka moni syntyneistä kastetaan.
Katso tilastotietoa kuinka moni tekee mitä, ja ole lammas muiden joukossa?Ai että mä rakastan tätä väittelyä:) :) Niin tää juttu lähti siitä, kun voivottelin miten hankalaa tää kastautuminen aikuisena on, kun ei tahdo mennä papin kanssa kalenterit yhteen, kun pitää mennä keskustelemaan kirkkoon liittymisen syistä. Sitten se konfirmaatiotilaisuus järjestetään vain kun 14 vuotiailla on se (muutaman kerran kesässä). Eli seiso sitten siellä niiden kanssa...! Olisi vaan ollut kohdallani helpompaa tehdä tää silloin 14 vuotiaana. Mutta siinä iässä en tiennyt haluanko kuulua kirkkoon vai en. Niinpä aion kastaa lapseni, mutta toki hän saa heti, kun on kypsä tekemään ratkaisunsa niin uskoa mihin haluaa.
Ja kyllä teen elämässäni niin kuin valtaväestö. Olen kouluttanut itseni korkealle. Työskentelen rahoitus ja finanssialalla. Luon uraa. Rakennan omakotitaloa. Menen kirkossa naimisiin. Lapsia yritän saada, kun taloudellinen asemani on turvattu ja koti kunnossa. Olen onnellinen!!! Valtaväestöä seuraan ratkaisuissani, koska ne ovat hyväksi havaittuja. Siksi kai valtaväestö näin tekeekin!! - MariaG
rhjg kirjoitti:
Ei tarvitse tehdä päätöksiä? Onneksi en ole sinun lapsesi. Surku tulee. Mistä tiedät millainen itsetunto lapsellasi tulee olemaan? Oletko senkin päättänyt hänen puolestaan? Mää... Sanoo lammas. Perusteletko? Mää sanoo lammas. Käyttäkää joskus omaakin mielikuvitusta. Usko tai älä, pissikset eivät tällä hetkellä paljoa korkokenkiä käytä tai napapaitoja. Erilaisia lenkkareita ja pikkutakkeja näkyy katokuvassa ja koululaisilla.
Eikös lähimmäistään pitänyt rakastaa kuin itseään ja Jumalaa yli kaiken? Mää, osaan mäkin sen sanoa.Pikkutakkihan kuuluu lapsen pukeutumiseen... hehheh! Meilläpäin käytetään talvisin takapuolta ja selkää lämmittäviä takkeja. Vahva itsetunto tulee rakastavassa, rehellisessä ja kunnioittavassa perheessä, jossa lasta kannustetaan. Joten luulen, että osaltani voin päättää millainen itsetunto lapselle kehittyy!!!
Mää sanon siksi, että turvaan lapselleni hyvän paikan varttua. Kastaminen, seurakunnan kerhotoiminta, omakotitalo, turvattu taloudellinen asema yhdistettynä rakastavaan perheeseen ovat asioita, joilla kehittyy hyvä itsetunto. - naurettava
MariaG kirjoitti:
Ai että mä rakastan tätä väittelyä:) :) Niin tää juttu lähti siitä, kun voivottelin miten hankalaa tää kastautuminen aikuisena on, kun ei tahdo mennä papin kanssa kalenterit yhteen, kun pitää mennä keskustelemaan kirkkoon liittymisen syistä. Sitten se konfirmaatiotilaisuus järjestetään vain kun 14 vuotiailla on se (muutaman kerran kesässä). Eli seiso sitten siellä niiden kanssa...! Olisi vaan ollut kohdallani helpompaa tehdä tää silloin 14 vuotiaana. Mutta siinä iässä en tiennyt haluanko kuulua kirkkoon vai en. Niinpä aion kastaa lapseni, mutta toki hän saa heti, kun on kypsä tekemään ratkaisunsa niin uskoa mihin haluaa.
Ja kyllä teen elämässäni niin kuin valtaväestö. Olen kouluttanut itseni korkealle. Työskentelen rahoitus ja finanssialalla. Luon uraa. Rakennan omakotitaloa. Menen kirkossa naimisiin. Lapsia yritän saada, kun taloudellinen asemani on turvattu ja koti kunnossa. Olen onnellinen!!! Valtaväestöä seuraan ratkaisuissani, koska ne ovat hyväksi havaittuja. Siksi kai valtaväestö näin tekeekin!!Äitini kastettiin 41-vuotina, eikä se ollut mikään ongelma sille. Kun haluaa ja uskoo niin kalenterikin ei ole mikään ongelma, kyse on tahdosta. Enkä tiedä missä kirkossa kastetta kyselin, kun äitini kastettiin samana päivänä kun hän päätti asiasta.
PS: Ja kuinka moni aikuinen muuten menisi kasteeseen, omasta tahdosta, jos ei olisi kastettu jo lapsena? Viisi prosenttia? Tai ehkä jopa vähemmän? - nimittäin
MariaG kirjoitti:
Pikkutakkihan kuuluu lapsen pukeutumiseen... hehheh! Meilläpäin käytetään talvisin takapuolta ja selkää lämmittäviä takkeja. Vahva itsetunto tulee rakastavassa, rehellisessä ja kunnioittavassa perheessä, jossa lasta kannustetaan. Joten luulen, että osaltani voin päättää millainen itsetunto lapselle kehittyy!!!
Mää sanon siksi, että turvaan lapselleni hyvän paikan varttua. Kastaminen, seurakunnan kerhotoiminta, omakotitalo, turvattu taloudellinen asema yhdistettynä rakastavaan perheeseen ovat asioita, joilla kehittyy hyvä itsetunto.Ehkä sitä tahtoa löytyy vain niiltä jotka itse päättävät myös uskonnonasioista, kun suurin osa nuorista on pissikseja. Ehkä pakkokasteella ja huonolla itsetunnolla on sittenkin yhteyttä. Kun ihminen päättää omista asioista itse, niin sitä tahtoa ja itsetuntoa löytyy myös. Toisin kuin niillä jotka tekevät kaiken massan mukaan.
- MariaG
naurettava kirjoitti:
Äitini kastettiin 41-vuotina, eikä se ollut mikään ongelma sille. Kun haluaa ja uskoo niin kalenterikin ei ole mikään ongelma, kyse on tahdosta. Enkä tiedä missä kirkossa kastetta kyselin, kun äitini kastettiin samana päivänä kun hän päätti asiasta.
PS: Ja kuinka moni aikuinen muuten menisi kasteeseen, omasta tahdosta, jos ei olisi kastettu jo lapsena? Viisi prosenttia? Tai ehkä jopa vähemmän?Se on kiva, että sulla on varaa sanoo pomolle, että terve mä lähen nyt kirkkoon. Kukahan ne työt sillä aikaa tekee?? Paitsi tuo tahdon asia selvensi ehkä sen miksi täällä maassa on niin paljon sossupummeja, joita me kunnolliset tienaavat työntekijät elätetään. Kun tahtoo olla erilainen ja ei kasta lapsiaan, eikä tahdo tehdä mitään muutakaan siten kuin muut. On se sitten kiva olla erilainen ja olla toisten elätettävänä. Ei muuta kun kuula kalloon pummeille.
- tyttölapsellasi
MariaG kirjoitti:
Itse en kuulu vielä kirkkoon, mutta olen liittymässä. Ja Jumalaa enemmän uskon itseeni! Lapsellani on niin hyvä itsetunto, ettei sen tarvitse kulkea pissisvaatteissa ala-asteella. Ihan vaan jo terveydellisistäkin syistä. Napapaidoissa jäätyy alaselkä, mikä altistaa munuais ja virtsavaivoille. Korkokengissä käveleminen vaurioittaa kasvavan lapsen luuston kehittymistä... No nyt karkaa aihe käsistä.
Lapseni saa olla lapsi ja hänen ei tarvitse tehsä päätöksiä kuin vasta aikuisena, joten erotkoon kirkosta aikuisena, kun on kypsä tekemään ratkaisunsa.Jos tyttölapsiisi syrjäytyy sen takia, että ei ole kastettu, niin hänellä on näköjään tosi surkea itsetunto, päinvastoin kuin yrität uskotella.
Joten hyvin todennäköistä, että hän myös massan mukaan pukeutuu näihin pissivaatteisiin, ettei vai erottuisi joukosta.
Hohhoijaa... - Oonu
MariaG kirjoitti:
Pikkutakkihan kuuluu lapsen pukeutumiseen... hehheh! Meilläpäin käytetään talvisin takapuolta ja selkää lämmittäviä takkeja. Vahva itsetunto tulee rakastavassa, rehellisessä ja kunnioittavassa perheessä, jossa lasta kannustetaan. Joten luulen, että osaltani voin päättää millainen itsetunto lapselle kehittyy!!!
Mää sanon siksi, että turvaan lapselleni hyvän paikan varttua. Kastaminen, seurakunnan kerhotoiminta, omakotitalo, turvattu taloudellinen asema yhdistettynä rakastavaan perheeseen ovat asioita, joilla kehittyy hyvä itsetunto.No mutta... "Vahva itsetunto tulee rakastavassa, rehellisessä ja kunnioittavassa perheessä, jossa lasta kannustetaan." Mitenkäs minä sitten? Minulla on rakastava, rehellinen ja kunnioittava perhe ja minua on aina kannustettu. Minua on kehuttu, kun siihen on aihetta, minua on kohdeltu ajattelevana ja fiksuna yksilönä jo pienestä pitäen (äitini kertoi itsekin hämmästyneensä huomattuaan kuinka fiksu hyvinkin pieni lapsi on). Olen aina tuntenut olevani rakastettu ja olen aina rakastanut perhettäni. Minä olen saanut pienestä asti saanut tehdä päätöksiä, joita ikäiseni on ollut järkevä antaa tehdä.
MariaG:n logiikallahan minulla siis kuuluisi olla hyvä itsetunto. Vaan eipä ole. Koulussa olin oma itseni, mutta sepä vaan ei kaikkia miellyttänyt, eipä oikeastaan ketään luokallani. Sain kuulla olevani tyhmä ja ruma. Vaatteisiini ja varsinkin ulkonäkööni puututtiin rankalla kädellä, vaikka kaikki aikuiset sanoivat minun olevan kaunis, ja monet äitini työkaverit sanoivat jopa olevansa kateellisia ulkonäöstäni...
Mitä tahansa pahaa oli luokassa tapahtunut, se oli aina minun syyni. Minulla oli vain muutama ystävä, muut eivät halunneet olla tekemisissä kanssani. Monesti koulussa uhattin, että saan turpiin kotimatkalla, enkä uskaltanut mennä kotiin.
Eipä siinä paljon "rakastava, rehellinen, kunnioittava ja kannustava" perhe auttanut. Pienelle ihmiselle haukkuminen, eristäminen ja uhkailu on todella rankka asia, joka jättää lähtemättömät jälkensä ja jonka jälkeen hyvän itsetunnon uudelleen saavuttaminen on todella hankalaa, ellei jopa mahdotonta. Jos et ole tehnyt mitään muuta kuin ollut oma itsesi, ja silti sinua on haukuttu, kiusattu ja arvosteltu, vikahan ei voi olla muussa kuin omassa itsessä, eihän? Se ajatus pinttyy päähän melko nopeasti mutta siitä on todella paljon vaikeampi päästä eroon.
Maailma on julma, eivätkä vanhemmat voi siihen paljonkaan vaikuttaa. Se on saanut minutkin miettimään lasten hankkimista, miettimään miten juuri minä voisin suojella lasta kokemasta samaa kuin minä... - gsrh
MariaG kirjoitti:
Mää sanon siksi, että turvaan lapselleni hyvän paikan varttua. Kastaminen, seurakunnan kerhotoiminta, omakotitalo, turvattu taloudellinen asema yhdistettynä rakastavaan perheeseen ovat asioita, joilla kehittyy hyvä itsetunto.Tuolle yhdistelmälle on nimike. KULISSI. Noin mun minun vanhempani kuvittelivat meillä olevan eivätkä ymmärrä että tuo ei takaa lapselle loppupeleissä mitään.
- svfbkwb
gsrh kirjoitti:
Tuolle yhdistelmälle on nimike. KULISSI. Noin mun minun vanhempani kuvittelivat meillä olevan eivätkä ymmärrä että tuo ei takaa lapselle loppupeleissä mitään.
Vanhemmat eivät myöskään usein edes tiedä lapsensa parasta. Et välttämättä tunne lastasi vaikka viettäisitte rutosti iloista "laatuaikaa" koko perheen kesken. Vanhemmat luulevat tietävänsä lapsensa parhaan. Mulla mielenterveys olisi mennyt lopullisesti jos olisin jäänyt kirkkopiireihin niin kamalia ihmisiä siellä on ja nyt mutsi yrittää vaivihkaa käännyttää mua. Vanhemmat ja lapset eivät aina ole ollenkaan samalla aaltopituudella. Uskomatonta kuinka yksinkertaista luulet kaiken olevan. Naiivia.
- sjfv
MariaG kirjoitti:
Se on kiva, että sulla on varaa sanoo pomolle, että terve mä lähen nyt kirkkoon. Kukahan ne työt sillä aikaa tekee?? Paitsi tuo tahdon asia selvensi ehkä sen miksi täällä maassa on niin paljon sossupummeja, joita me kunnolliset tienaavat työntekijät elätetään. Kun tahtoo olla erilainen ja ei kasta lapsiaan, eikä tahdo tehdä mitään muutakaan siten kuin muut. On se sitten kiva olla erilainen ja olla toisten elätettävänä. Ei muuta kun kuula kalloon pummeille.
sinulle on varmaan myös uskon asia että kaikki eivät ole muiden elätettävinä omasta tahdostaan. Kaikilla ei ole kultalusikkaa per... suussaan. Eivätkä kaikki ole terveitä. Mä elän täysin erilaista elämää kuin sinä. Ja olen siitä mielettömän iloinen. Mulla on elämässä asioita joilla on oikeasti väliä. Omakotitalo, auto, avioliitto, lapset... En halua mitään noista ja se on aivan loistava ja erilainen (monet eivät ymmärrä) ratkaisu. Kyllähän se olisi helppoa kadota massaan ja unohtaa todellinen eläminen, mutta mä en sitä halua.=) Se on aina yhtä mielekästä lukea lehdestä että "hyvien perheiden" lapset ovat murhanneet raa'asti murhannet muita etc. On se tosiaan hyvä asia että on tuollainen "kunnon kansalainen" käsite.
- äiti neljälle
Äiti x2 kirjoitti:
Minulla on neljä lasta joista ketään ei ole kastettu. Kaikille on pidetty nimijuhlat vauvana.
Vanhin kävi viime kesänä prometheus-leirin Kasi-ysiluokkalaisille suunnattu "aikuistumisleiri").
Jossain vaiheessa hän halusi liittyä kirkkoon siksi, että pääsee rippileirille "kun kaikki muutkin menee". Sanoin, että jos sinulla on kristillinen vakaumus ja haluat liittyä seurakuntaan uskonnollisen vakaumuksen vuoksi, niin se on OK. Tyttö mietti hetken ja sanoi ettei liity.
Pikkuveli tulee perässä ja on myöskin menossa protuleirille ensi kesänä. - MariaG
gsrh kirjoitti:
Tuolle yhdistelmälle on nimike. KULISSI. Noin mun minun vanhempani kuvittelivat meillä olevan eivätkä ymmärrä että tuo ei takaa lapselle loppupeleissä mitään.
Mä olen itse kotoisin alkoholistiperheestä, jossa mua ei kastettu kai sen takia, ettei ristiäisiä jaksettu järjestää!!!!! Kyllä mä tiedän mikä on kulissi ja mikä ei, niistä kulissiperheistä kasvaa niitä ryyppääviä kauhuteinejä, kun aina saanut kaiken mitä haluaa! Oma lapseni ei vain IKINÄ joudu kärsimään sitä mitä minä!! Ja kyllä lapseni ei joudu tekemään aikuisen päätöksiä niinkuin minä olen joutunut tekemään ala-asteelta asti, kun omat vanhemmat eivät ole tehneet niitä!!
Joten antakaa nyt Perkele minun kastaa lapseni, jos niin haluan!!!!!!!! - Myös kirkkoonkuulumaton
Minä en ole kirkkoon koskaan kuulunut, enkä aio koskaan liittyä. Rippikoulun kävin kuitenkin. Miksi sinä et käynyt? Ei sitä se estä, että et kuulu kirkkoon. Minua vain ei saanut konfirmoida lopuksi, ja koska osa rippikoulusta oli leiriä, niin jouduin maksamaan siitä hieman enemmän, koska perheeni ei maksa kirkollisveroa. No, itse olen pieneltä paikkakunnalta, ja kyllähän se pappi myös konfirmoi... Kukapa sitä niin vahtii. Kävin rippikoulun juuri siksi, että kun kaveritkin meni. Oli hauskaa tehdä jotain yhdessä. En ymmärrä miksi sinä et niin tehnyt, jos sitä kaipasit.
Ja mitä tulee erilaisuuteen, niin minä ainakin suunnattomasti nautin elämänktsomustiedon tunneista. Ja ala-asteellakin oli hauskaa, kun ei tarvinnut mennä kirkkoon, vaan sai parin harvan muun kirkkoonkuulumattoman kanssa lähetä kotiin. :) Olin positiivisella tavalla erilainen. Koskaan en huomannut minkäänlaista syrjintää.
Nyt olen jo aikuinen, ja yhä koen että fiksusti ovat vanhempani ajatelleet. Esimerkiksi kun kuuntelee ihmisten kokemuksia uskonnon opetuksesta, niin turhalta ja yksipuoliseltahan se kuulostaa. Itse kannattaisin sitä, että uskonnon opetus poistettaisiin kouluista kokonaan, ja elämänkatsomustieto olisi ainoa vaihtoehto. Tällä hetkellähän kirkkoon kuuluvan on pakko lukea uskontoa. Minä sain valita, ja valitsin oikein. :) - trallaalalllaaa
MariaG kirjoitti:
Mä olen itse kotoisin alkoholistiperheestä, jossa mua ei kastettu kai sen takia, ettei ristiäisiä jaksettu järjestää!!!!! Kyllä mä tiedän mikä on kulissi ja mikä ei, niistä kulissiperheistä kasvaa niitä ryyppääviä kauhuteinejä, kun aina saanut kaiken mitä haluaa! Oma lapseni ei vain IKINÄ joudu kärsimään sitä mitä minä!! Ja kyllä lapseni ei joudu tekemään aikuisen päätöksiä niinkuin minä olen joutunut tekemään ala-asteelta asti, kun omat vanhemmat eivät ole tehneet niitä!!
Joten antakaa nyt Perkele minun kastaa lapseni, jos niin haluan!!!!!!!!Selvisihän se. Hankkiudu hoitoon hyvä ihminen! Olet juuri menossa sen massan mukana. Että tulisit paremmaksi. Kastat lapsesi sen takia kun sinua ei ole kastettu... Joo-o, on sullakin syyt. Ja minäkin olen muuten alkoholisti perheestä ja minut on kastettu. Onko taivasosani turvattu? Omakin lapseni on kastettu(vain sen vuoksi koska isällä ei ole päätäntä oikeutta siinä asiassa)
Onko jumala niin paha että ei suojele lasta, vaikkei häntä kastettaisi ja kaikenmaailman kööreihin liitettäisi? Mitenkäs ihmiset ammoisina aikoina, kun eivät tienneet koko kristinuskosta mitään? Joutuivat varmaan helvettiin kaikki?
Yhtä suurta aivopesua koko homma. Lisäksi suurimmalla osalla jumalanpilkkaa(monikohan kristitty USKOO OIKEASTI, ja noudattaa kristinuskon oppeja muutenkin kun kasteissa ym älyttömissä rituaaleissa?)
Mutta kaikinmokomin kuten sanoit "Joten antakaa nyt Perkele minun kastaa lapseni, jos niin haluan!!!!!!!!" Perkelettä huudetaan apuun ja lasta meinataan kastaa... - MariaG
sjfv kirjoitti:
sinulle on varmaan myös uskon asia että kaikki eivät ole muiden elätettävinä omasta tahdostaan. Kaikilla ei ole kultalusikkaa per... suussaan. Eivätkä kaikki ole terveitä. Mä elän täysin erilaista elämää kuin sinä. Ja olen siitä mielettömän iloinen. Mulla on elämässä asioita joilla on oikeasti väliä. Omakotitalo, auto, avioliitto, lapset... En halua mitään noista ja se on aivan loistava ja erilainen (monet eivät ymmärrä) ratkaisu. Kyllähän se olisi helppoa kadota massaan ja unohtaa todellinen eläminen, mutta mä en sitä halua.=) Se on aina yhtä mielekästä lukea lehdestä että "hyvien perheiden" lapset ovat murhanneet raa'asti murhannet muita etc. On se tosiaan hyvä asia että on tuollainen "kunnon kansalainen" käsite.
Ei ole kultalusikkaa p... ollut. Kasvenut olen alkoholistiperheessä ja kulissi sellaisessa. Tahdon vaan sanoa, että en halua omalle lapselleni sitä mitä olen joutunut kokemaan. meillä ei ole koskaan voinut kutsua kavereita kylään. Mulle ei ole ikinä järjestetty synttäreitä tai mitään. Ja on käynyt kateeksi nämä hyvien perheiden lapset. Minusta on kuitenkin kasvanut tasapainoinen aikuinen ja olen kovalla työllä itselleni nämä asiat ansainnut. Olen nähnyt elämän nurjan puolen käyttämällä huumeita, viinaa jne. Mutta jossain vaiheessa tuli järki päähän ja halusin erilaisen elämän kuin vanhemmillani. Jokainen on kuitenkin vastuussa omasta elämästään. Suomessa on onneksi koulutuksen suhteen samat lähtökohdat lapsilla (ilmainen peruskoulu), joten minulla oli mahdollisuus käyttää tämä asia hyväkseni ja rakentaa elämästäni sellainen, ettei lapseni tarvitse koskaan jäädä mistään perustarpeistaan paitsi. Olen nähnyt paljon elämää erilaisista perheistä. Elämääni elän järkevästi perustarpeet tyydyttäen. Talooni ei tule puustellin juppi keittiötä vaan ihan tavallinen edullisesti rakennettu talo. Pihassa ei seiso velkavolvoa, vaan ihan 1000€ 90-luvun auto. Naimisiin menen, koska rakastan puolisoani, sekä ihan verotuksellisista syistä. (Avoliitossa, jos toinen kuolee ja talosta testamentti on perintövero ihan toista luokkaa, kuin avioliitossa olevilla) En voi sille mitään, että suomen laki rankaisee avoliitossa eläviä ihme verotuksillaan. Haluan kuitenkin esim. jos kuolen, että puolisolla ja lapsilla on mahdollisuus jäädä taloomme asumaan. En myöskään halua tehdä jokaisesta yhdessä ostamastamme asiasta testamenttia, koska ilman sitä osuuteni perii vanhempani, jos meillä lapsia ei ole. Hassua ajatella, että tässä iässä joutuu pohtimaan jo kuolemaansa, mutta haluan, että rakastamani puoliso ei jää tyhjän päälle, jos kuolen.
En halua myöskään arvostella sinun tapaasi elää. Jokainen kuitenkin tekee omat ratkaisunsa ja on toivottavasti onnellinen valitsemallaan tiellä. Tämä on minun ratkaisu elää ja olen onnellinen. Toivottavasti tämä selvensi asiaa, ja sitä etten ole ihan niin pinnallinen ihminen, kuin kirjoitukseni ehkä antoi ymmärtää.
Vielä toisten elätettävänä olemisesta inhoan ainoastaan ihmisiä, jotka eivät tee asian eteen mitään vaan hakevat helppoa rahaa sossusta ja heitä silitellään päähän. Kun itse olen tehnyt kovasti työtä ansaitakseni tämän. Minua ei vaan kiinnosta maksaa kenenkään pulsun viinapulloja. Vaan haluaisin veromarkkojeni menevän tarpeellisempaan. Esim. lasten ja nuorten hyvinvointiin. sellaisten ihmisten auttamiseen, jotka eivät ole köyhyyttän itse aiheuttaneet vaan ovat tilanteessa olosuhteiden pakosta esim. alkoholistien ja narkkarien lapset. - Retta
MariaG kirjoitti:
Lapseni saa olla lapsi ja hänen ei tarvitse tehsä päätöksiä kuin vasta aikuisena, joten erotkoon kirkosta aikuisena, kun on kypsä tekemään ratkaisunsa.Onko se itsetunnosta kiinni toi pukeminen vai uskonnosta? On hyvä, kun ihminen osaa pukeutua niin kuin hyvältä tuntuu..Ihmisiä ei kannata tuomita, koska itekin voi tulla tuomituksi.. Mutta, mikä on itselleen hyvä, se ei välttämättä oo toiselle hyvä. Kastemekot on hienoja, mutta jokaisen pitäisi saada ite päättää mitä uskontoa käyttää elämässään.
- Tattoo
MariaG kirjoitti:
Mää sanon siksi, että turvaan lapselleni hyvän paikan varttua. Kastaminen, seurakunnan kerhotoiminta, omakotitalo, turvattu taloudellinen asema yhdistettynä rakastavaan perheeseen ovat asioita, joilla kehittyy hyvä itsetunto.Elämä voi viedä moneen suuntaan, vaikka olisi hyvä perhe ja itsetunto voi murentua siinä matkalla. Mutta, on se hyvä, että lapsesta pidetään huolta.
- Relita
Oonu kirjoitti:
No mutta... "Vahva itsetunto tulee rakastavassa, rehellisessä ja kunnioittavassa perheessä, jossa lasta kannustetaan." Mitenkäs minä sitten? Minulla on rakastava, rehellinen ja kunnioittava perhe ja minua on aina kannustettu. Minua on kehuttu, kun siihen on aihetta, minua on kohdeltu ajattelevana ja fiksuna yksilönä jo pienestä pitäen (äitini kertoi itsekin hämmästyneensä huomattuaan kuinka fiksu hyvinkin pieni lapsi on). Olen aina tuntenut olevani rakastettu ja olen aina rakastanut perhettäni. Minä olen saanut pienestä asti saanut tehdä päätöksiä, joita ikäiseni on ollut järkevä antaa tehdä.
MariaG:n logiikallahan minulla siis kuuluisi olla hyvä itsetunto. Vaan eipä ole. Koulussa olin oma itseni, mutta sepä vaan ei kaikkia miellyttänyt, eipä oikeastaan ketään luokallani. Sain kuulla olevani tyhmä ja ruma. Vaatteisiini ja varsinkin ulkonäkööni puututtiin rankalla kädellä, vaikka kaikki aikuiset sanoivat minun olevan kaunis, ja monet äitini työkaverit sanoivat jopa olevansa kateellisia ulkonäöstäni...
Mitä tahansa pahaa oli luokassa tapahtunut, se oli aina minun syyni. Minulla oli vain muutama ystävä, muut eivät halunneet olla tekemisissä kanssani. Monesti koulussa uhattin, että saan turpiin kotimatkalla, enkä uskaltanut mennä kotiin.
Eipä siinä paljon "rakastava, rehellinen, kunnioittava ja kannustava" perhe auttanut. Pienelle ihmiselle haukkuminen, eristäminen ja uhkailu on todella rankka asia, joka jättää lähtemättömät jälkensä ja jonka jälkeen hyvän itsetunnon uudelleen saavuttaminen on todella hankalaa, ellei jopa mahdotonta. Jos et ole tehnyt mitään muuta kuin ollut oma itsesi, ja silti sinua on haukuttu, kiusattu ja arvosteltu, vikahan ei voi olla muussa kuin omassa itsessä, eihän? Se ajatus pinttyy päähän melko nopeasti mutta siitä on todella paljon vaikeampi päästä eroon.
Maailma on julma, eivätkä vanhemmat voi siihen paljonkaan vaikuttaa. Se on saanut minutkin miettimään lasten hankkimista, miettimään miten juuri minä voisin suojella lasta kokemasta samaa kuin minä...Olet aivan oikeassa, kun kerroit, että elämä ei annan hyvää itsetuntoo, vaikka olisi hyvät puitteet saanu kotona. Ihmisellä toisaalta saattaa haluta kuulua normaaliin ryhmään, mutta kuitenkin on tarve olla oma itsensä ja sitähän ei kaikki sulata. Harmi, että sinulla on vaikeita kokemuksia elämässä.
- Sottaliina
trallaalalllaaa kirjoitti:
Selvisihän se. Hankkiudu hoitoon hyvä ihminen! Olet juuri menossa sen massan mukana. Että tulisit paremmaksi. Kastat lapsesi sen takia kun sinua ei ole kastettu... Joo-o, on sullakin syyt. Ja minäkin olen muuten alkoholisti perheestä ja minut on kastettu. Onko taivasosani turvattu? Omakin lapseni on kastettu(vain sen vuoksi koska isällä ei ole päätäntä oikeutta siinä asiassa)
Onko jumala niin paha että ei suojele lasta, vaikkei häntä kastettaisi ja kaikenmaailman kööreihin liitettäisi? Mitenkäs ihmiset ammoisina aikoina, kun eivät tienneet koko kristinuskosta mitään? Joutuivat varmaan helvettiin kaikki?
Yhtä suurta aivopesua koko homma. Lisäksi suurimmalla osalla jumalanpilkkaa(monikohan kristitty USKOO OIKEASTI, ja noudattaa kristinuskon oppeja muutenkin kun kasteissa ym älyttömissä rituaaleissa?)
Mutta kaikinmokomin kuten sanoit "Joten antakaa nyt Perkele minun kastaa lapseni, jos niin haluan!!!!!!!!" Perkelettä huudetaan apuun ja lasta meinataan kastaa...Uskonto voi tuoda turvallisuuden tunnetta, kun uskoo esim. Jumalaan. Mutta, voi se myös tuoda liiallisia syyllisyydentuntoja ihmiselle, jos ihmisellä on esim. mielenterveyshäiriö. Jokainen
varmasti yrittää parhaansa lastensa suhteen, koska täydellistä ihmistä ei olekaan. - Luje
MariaG kirjoitti:
Niin kävi minullakin, kun vanhempani olivat ahdasmielisiä oman vakaumuksensa kanssa. Ja sanoin itsekin "kypsänä" 13-v etten mene rippikouluun. Sitten yläasteen jälkeen kun aloin etsimään itseäni ja tutustuin kirkkoon huomasin, että tämä onkin minun juttuni. Toivottavasti et tee lastesi kanssa sitä virhettä, että jauhat omaa vakaumustasi niin paljon, että lapset eivät uskalla ottaa selvää kristinuskosta. Toivottavasti annat lapsillesi mahdollisuuden tutustua eri uskontoihin myös kristinuskoon. Mielestäni 12-v ei ole vielä kypsä päättämään näin suurista asioista tai ainakin ajatukset voi vaihtua moneen otteeseen.
Ihminen kasvaa ..Se mitä olet 12-vuotiaana, et varmaan ole 50- vuotiaana. Kaikki päätökset kuuluu elämään ja jotkut päätökset saattavat muuttua, muttta ei se oo niin vaarallista, ellei todella satuta muita ja itseään liikaa. Mielestäni pitäisi antaa ihmisen kasvaa rauhassa sellaseksi kuin haluaa, jos siitä ei oo haittaa muille ja itselleen ja on oikeus mennä niiden vaiheiden kautta elämässä, kun ne tulee. Jotkut vaiheet on ohimeneviä, jotkut jää elämään pidemmäksi ajaksi.
- Ihmettelijä
MariaG kirjoitti:
Se on kiva, että sulla on varaa sanoo pomolle, että terve mä lähen nyt kirkkoon. Kukahan ne työt sillä aikaa tekee?? Paitsi tuo tahdon asia selvensi ehkä sen miksi täällä maassa on niin paljon sossupummeja, joita me kunnolliset tienaavat työntekijät elätetään. Kun tahtoo olla erilainen ja ei kasta lapsiaan, eikä tahdo tehdä mitään muutakaan siten kuin muut. On se sitten kiva olla erilainen ja olla toisten elätettävänä. Ei muuta kun kuula kalloon pummeille.
Mistä voit tietää, kuka on sossupummi? Jokainen voi joutua elämäntilanteeseen, jossa voi tarvita rahallista tukea, kun omat voimat ei riitä elannon hankkimiseen. Ei aina halua vaivata sukulaisia, kun tarvii rahaa ruokaan. Se kirkko voi olla myös tuki elämässä kiinni pysymisessä.
- Nimetön
MariaG kirjoitti:
Joten antakaa nyt Perkele minun kastaa lapseni, jos niin haluan!!!!!!!!...Sitä voisi estää? Ei mua sinänsä kiinnosta kastatko vai et. Saat sitten itse kärsiä seuraukset. Vanhempana vaan et voi päättää millainen lapsestasi tulee tai mitä hän tulee kokemaan elämänsä aikana. Joku seurakunnon kerhonpitäjä voi käyttää hyväkseen ja voi että lapsesi on silloin sinulle kiitollinen. Kaikkea vain ei voi saada. Sitä paitsi vanhemmat harvoin tietävät että elämä mitä he elävät on kulissia (näin mun vanhemmilla). Luulevat että kaikki on niin täydellistä kuin vain voi olla. Ja ylipäätään äiti joka luulee että omakotitalolla on tärkeä vaikutus lapsen itsetuntoon, ei voi olla kovin fiksu. Ei millään pahalla.
- Nimetön
MariaG kirjoitti:
Ei ole kultalusikkaa p... ollut. Kasvenut olen alkoholistiperheessä ja kulissi sellaisessa. Tahdon vaan sanoa, että en halua omalle lapselleni sitä mitä olen joutunut kokemaan. meillä ei ole koskaan voinut kutsua kavereita kylään. Mulle ei ole ikinä järjestetty synttäreitä tai mitään. Ja on käynyt kateeksi nämä hyvien perheiden lapset. Minusta on kuitenkin kasvanut tasapainoinen aikuinen ja olen kovalla työllä itselleni nämä asiat ansainnut. Olen nähnyt elämän nurjan puolen käyttämällä huumeita, viinaa jne. Mutta jossain vaiheessa tuli järki päähän ja halusin erilaisen elämän kuin vanhemmillani. Jokainen on kuitenkin vastuussa omasta elämästään. Suomessa on onneksi koulutuksen suhteen samat lähtökohdat lapsilla (ilmainen peruskoulu), joten minulla oli mahdollisuus käyttää tämä asia hyväkseni ja rakentaa elämästäni sellainen, ettei lapseni tarvitse koskaan jäädä mistään perustarpeistaan paitsi. Olen nähnyt paljon elämää erilaisista perheistä. Elämääni elän järkevästi perustarpeet tyydyttäen. Talooni ei tule puustellin juppi keittiötä vaan ihan tavallinen edullisesti rakennettu talo. Pihassa ei seiso velkavolvoa, vaan ihan 1000€ 90-luvun auto. Naimisiin menen, koska rakastan puolisoani, sekä ihan verotuksellisista syistä. (Avoliitossa, jos toinen kuolee ja talosta testamentti on perintövero ihan toista luokkaa, kuin avioliitossa olevilla) En voi sille mitään, että suomen laki rankaisee avoliitossa eläviä ihme verotuksillaan. Haluan kuitenkin esim. jos kuolen, että puolisolla ja lapsilla on mahdollisuus jäädä taloomme asumaan. En myöskään halua tehdä jokaisesta yhdessä ostamastamme asiasta testamenttia, koska ilman sitä osuuteni perii vanhempani, jos meillä lapsia ei ole. Hassua ajatella, että tässä iässä joutuu pohtimaan jo kuolemaansa, mutta haluan, että rakastamani puoliso ei jää tyhjän päälle, jos kuolen.
En halua myöskään arvostella sinun tapaasi elää. Jokainen kuitenkin tekee omat ratkaisunsa ja on toivottavasti onnellinen valitsemallaan tiellä. Tämä on minun ratkaisu elää ja olen onnellinen. Toivottavasti tämä selvensi asiaa, ja sitä etten ole ihan niin pinnallinen ihminen, kuin kirjoitukseni ehkä antoi ymmärtää.
Vielä toisten elätettävänä olemisesta inhoan ainoastaan ihmisiä, jotka eivät tee asian eteen mitään vaan hakevat helppoa rahaa sossusta ja heitä silitellään päähän. Kun itse olen tehnyt kovasti työtä ansaitakseni tämän. Minua ei vaan kiinnosta maksaa kenenkään pulsun viinapulloja. Vaan haluaisin veromarkkojeni menevän tarpeellisempaan. Esim. lasten ja nuorten hyvinvointiin. sellaisten ihmisten auttamiseen, jotka eivät ole köyhyyttän itse aiheuttaneet vaan ovat tilanteessa olosuhteiden pakosta esim. alkoholistien ja narkkarien lapset.Juups. Tässä on juuri kyse siitä massan kanssa kulkemisesta ja helpoimmasta tiestä. Siis kyseessä tuo avoliittokysymys. Mä aion elää loppuelämäni avoliitossa vaikka yhteiskunta ei meitä suosi. Miten mikään asia koskaan muuttuu jos kaikki tekevät muiden mieliksi (eli menevät naimisiin koska avoliitto on hankala. Myös monet muunlaiset asiat vaikuttavat lapsen kehitykseen. Et voi olla koko ajan vahtimassa millaisia ihmisiä lapsesi kohtaa elämässään. Tyttäresi voidaan raiskata ja tämän johdosta hän saattaa tehdä itsemurhan jolloin et voi tehdä yhtään mitään vaikka olisi täydellinen äiti. Ja mun mielestä keskiluokkaisuus ei kerro mitään. Voi myös olla että Tyttäresi sairastuu eikä siksi voi elää samanlaista suorittamiselämää kuin sinä. Vanhemmat korkeasti koulutettuja mutta silti itselläni ei ole siihen mahdollisuutta. Johtuu asioista joille en itse voi mitään. Totta kai toivon ettei teille kenellekään mitään käy, mutta maailma on mitä on eikä mikään (esim tyttäresi hyvä itsetunto) ole mitenkään varmaa.
- juupas
MariaG kirjoitti:
niin SATUTAAN kastamaan, mutta sillä ei ole mitään tekemistä uskon tai pelastuksen kanssa tai sen kanssa edes että MIKÄ on se alkuperäinen uskonnon/kirkon tarkoitus... MUTTA kun vaan SATUTAAN kastamaan, kuten muutkin...
hohhoijaa - lapsia?
MariaG kirjoitti:
Vielä toisten elätettävänä olemisesta inhoan ainoastaan ihmisiä, jotka eivät tee asian eteen mitään vaan hakevat helppoa rahaa sossusta ja heitä silitellään päähän. Kun itse olen tehnyt kovasti työtä ansaitakseni tämän. Minua ei vaan kiinnosta maksaa kenenkään pulsun viinapulloja. Vaan haluaisin veromarkkojeni menevän tarpeellisempaan. Esim. lasten ja nuorten hyvinvointiin. sellaisten ihmisten auttamiseen, jotka eivät ole köyhyyttän itse aiheuttaneet vaan ovat tilanteessa olosuhteiden pakosta esim. alkoholistien ja narkkarien lapset.hhhmmm..... jäi kaivelemaan...
- ...käynyt!
Heido!
Minun perheeni ei kuulu kirkkoon eikä meitä lapsena kastettu saati riparia käyty. No kun minua pyydettiin kummiksi, oli kaikki tämä edessä. Aikuisripari on ihan toinen juttu. Aikankaan minun ei tarvinnut mennä leireille 14-vuotiaitten sekaan tai konfirmaatioon syömään ehtoollista ja olla outojen katseiden alla.
Kävin pappia tapaamassa sovittuina aikoina ja hän antoi minulle luettavaksi katekismuksen ja raamatusta tietyn osion. (muistaakseni matteus..) Luin aina sovitun osion katekismuksesta ja siitä sitten keskusteltiin ja vaihdettiin mielipiteitä. Mitään ei tarvinnut opetella ulkoa eikä ylistää herraa vasten tahtoa. Vikana kertana keskusteltiin näistä kaikesta ja periaatteessa olinkin jo käynyt riparin. Kertoja oli muistaakseni joku 5-6 ja koko ajan olimme papin kanssa kahden.
Sitten suunniteltiin minun ristiäiseni. Niihin valitsin kaksi kummia. (iällä ei väliä kunhan oli kastettu ja riparin käynyt) Toisena on vuoden nuorempi serkkuni ja toisena isoveljeni tyttöystävä. Kastejuhla tapahtui kirkon "pikku huoneessa" ja kaikki tapahtui kuin oikeasti ristiäisissä. Paitsi että en ollut sylissä. Vieraita ei ollut kuin veli ja sisko sekä kummit ja pappi. Pappi piti puheen ja kastoi minut. Sain kastekynttilän ja muutama paperi täytettiin mutta helpolla pääsin. Loppujen lopuksi tämä kaikki oli vaivan ja kokemuksen arvoista.
Keskustele papin kanssa asiasta. Et välttämättä joudu sinne 14-vuotiaitten sekaan saati mitään muutakaan mikä voisi tuntua kiusalliselta. - MariaG
lapsia? kirjoitti:
hhhmmm..... jäi kaivelemaan...
Kysyitkö minulta? Ei minulla ole lapsia...vielä! Toivotaan, että joskus on, kun aika on sille kypsä!
Mikä jäi kaivelemaan...? - nainen27
MariaG kirjoitti:
Kysyitkö minulta? Ei minulla ole lapsia...vielä! Toivotaan, että joskus on, kun aika on sille kypsä!
Mikä jäi kaivelemaan...?moi.
en nyt tarkkaan enää muista mikä se punainen lanka oli josta mun piti sulle kirjoittaa...
jotain tosi tärkeetä kuitenkin - jaä nyt en enää muista... ;) ;/
hhhmmm...
mieheni on myös alkoholisti perheestä, hyljätty lapsena, asunut lastenkodissa (tai nuorten).
Hänellä on aina ollut huono itsetunto, mikä on johtanut hänet melkein itsetuhoon.
Vieläkin ne lapsuuden asiat vaivaavat todella paljon.
Vaikka hänet kastettiin kirkkoon ja hän meni rippikouluun ja vielä 15:lle leirille isoseksi: ei se tuonut hänelle silloisessa elämässään onnea eikä autuutta; kivaa oloa kylläkin ja kokemusta ja tietoa USKONNOSTA ja Jumalasta ja kirkosta jne.
Tottakai hän nyt jälkeenpäin on todella iloinen että on saanut olla niissä mukana, mutta silti hän on käynyt niin vaikean elämän johtuen juuri lapsuutensa traumoista, mitkä ei siis liittyneet siihen mitenkään, että oliko hänet kastettu vai ei.
Mutta nyt siis mieheni on tullut uskoon ja tämän muutaman kuukauden aikana hän on saanut valtavasti uskoa itseensä, uskoa Jumalaan, uskoa Elämään. TAi siis saanut ELÄMÄN!! Kiitos siitä.
Hän kuuluu ev.lut. seurakuntaan (minä vapaakirkkoon), eikä hän ainakaan vielä eroa ev.lutista, koska hänen juurensa on siellä vielä niin kiinni.
Eli tottakai kirkko voi antaa valtavasti hienoja kokemuksia ja ihania hetkiä, mutta ei se poista ongelmia tai anna välttämättä sen parempaa elämää.
Kyllä ilman kirkkoakin voi antaa lapselleen hyvän ja turvallisen elämän.
Itse kannatan jonkinnäköistä yhteyttä Jumalaan, mutta en pidä kirkkoon liittymistä minään elämän pelastajana. piste.
sellaisia ajatuksia. en tiedä oliko siinä mitään järkeä tähän aikaan, kun silmät ovat ihan ummessa.. ;/ - nainen27
MariaG kirjoitti:
Mikä jäi kaivelemaan...?piti sanomani, että toivottavasti sitten saat niitä lapsia, ettei elämäsi mene vielä "kamalammaksi"... Ketä sitten syytät??
anteeksi, jos vaikutti vähän tökeröltä, mutta jotain tollasta mun piti sanoa, kun kysyin niistä lapsista.
Ja jotain muutakin vielä. TArttee varmaan lukea sun kirjoitukset uudestaan, jotta muistaisin... - MariaG
nainen27 kirjoitti:
piti sanomani, että toivottavasti sitten saat niitä lapsia, ettei elämäsi mene vielä "kamalammaksi"... Ketä sitten syytät??
anteeksi, jos vaikutti vähän tökeröltä, mutta jotain tollasta mun piti sanoa, kun kysyin niistä lapsista.
Ja jotain muutakin vielä. TArttee varmaan lukea sun kirjoitukset uudestaan, jotta muistaisin...Ei niitä mun kirjotuksia kannata lukea.. ehkä ainakaan niin tosissaan, mua kun ihan tosissaan ärsytti, kun ihmiset täällä niin riidanhaluisia. Ja tuli vähän annettua samalla mitalla takaisin.. hyi! Joten osa mun kirjotuksista on sitä luokkaa:)
En tarkoittanut, että se kirkko mut tältä ikävältä lapsuudelta pelastaisi.. jos, niin uskoisin että olisin sinne jo aikapäiviä liittynyt... Pääasia, että uskoo itseensä:)
Ehkä tämä oman lapsen kastaminen tuo jonkinlaista turvallisuudentunnetta ja ns. normaaliperheen mallin, jota en itse koskaan saanut (nyt kaikki ilkeämieliset voi sitten vetää tästäkin kommentista herneen nenään ja kirjoittaa, että älä pilaa lastasi kastamalla sitä, kun sinua ei itse kastettu lapsena) Joten ei kommenttiä tästä kiitos:) Ja kastamisesta vielä niin minun mieheni on kovasti mukana seurakunnan työssä, joten jo ihan kunnioittaen hänenkin mielipidettään...
Olen myös kovasti analysoinut tätä minun paskaa lapsuutta ja sisarusparven kanssa ollaan aiheesta keskusteltu. Joten kyllä mä sen asian kanssa suht. sujut oon. (Shit Happens, aina ei voi voittaa) Turha sitä taaksejäänyttä elämää on liikaa miettiä tai varsinkaan katkeroitua. Sillä kun ei saavuta mitään. Jokainen ihminen voi kuitenkin rakentaa oman tulevaisuutensa ja päättää omista elintavoistaan. Onhan lapsuudestani ollu jotain hyötyäkin; mulla on loistava askartelutaito ja ongelmanratkaisukyky.. kun tuli rakennettua nukkekoti pahvilaatikoista... :) Ja olen oppinut arvostamaan arjen pieniä asioita, ei se yltiöpäinen materia ja leluvalikoima oikeesti onnelliseksi ketään tee! :)
Niin.. ja jos en saa koskaan lapsia... syytän varmasti itseäni ja tupakkatehtaita hedelmättömyydestä (pitäis päästä pahasta tavasta eroon) :) Minä en koskaan ole kärsinyt siitä, etten käynyt riparia tai koska en voinut osallistua riparileirihin sun muihin. Kaikki on kiinni omasta asenteesta. Syytä itseäsi, jos se tosiaan oli noin rankkaa.
Äiti x2 kirjoitti:
Missä skutassa teidän penskanne opiskelevat? Kyllä täällä pääkaupunkiseudulla uskonnontunnit ovat lähinnä juuri sitä itseään, eli eri uskontoihin ja kulttuureihin tutustumista.
- Eri juttu
Ei Jeesus saanut kasteessa nimeään. Hän oli tuolloin jo aikuinen
- fadadfa
Erheellisesti kuvitellaan, että kasteessa lapsi saa nimen mutta näinhän ei ole.
Kasteessa lapsi liitetään seurakunnan jäseneksi. Eli kirkon kannalta on hyvä kun vanhemmat luulee antavansa lapselle nimen vaikka kyse onkin seurakunnan jäsenyydestä. Onhan joissakin uskonnoissa käytössä aikuiskaste ja silti tällä ihmisellä on ollut nimi jo aikapäiviä sitten.
- Kiitos vanhemmille!
En ole kastettu, en ole ollut rippikoulussa, enkä kuulu kirkkoon. Ja olen erittäin kiitollinen vanhemmilleni, että he ovat antaneet minulle mahdollisuuden valita itse mihin uskon ja mihin en.
T: Kiitollinen aikuinen (26v) - kaste
Raamatussa kastaminen tapahtui perhekunnittain. Perinne alkoi jo 100 vuotta ennen Kristuksen syntymää, kun perheen päämiehen tahdon mukaisesti koko perhe, lapset mukaan lukien kastettiin ns. proselyyttikasteella, kun perhe siirtyi juutalaisuuteen.
Pelkkää lapsen siunaustilaisuutta ei mainita ollenkaan Raamatussa alkuseurakunnan ajalta. Kastaminen tapahtui perhekunnittain.
Kristityt ovat aina kastaneet myös lapsensa.
Jeesuksen seurassa kulkeneet apostolit kastoivat ensimmäisten kirkkoisien (Origenes) vanhempia ja isovanhempia heidän ollessaan aivan pieniä lapsia.
Baptismi ja anabaptismi syntyi vasta 1600-luvulla ja etenkin 1900-luvun alussa voimakkaasti Amerikassa. Se uskonliike ei kasta lapsia.- Parempi vaihtoehto
Jeesusta kastettiin kun hän oli 33-vuotias, ja ymmärsi mitä kaste tarkoittaa. Vauva ei sitä ymmärrä, ja koko kasteen tarkoitus mene ohi. Parempi on antaa ihmisille mahdollisuus itse päättä milloin he ovat valmiina kasteeseen, eikä pakottamalla. Jos Jeesus vasta keski-ikäsenä päätti kasteesta, niin kyllä lapsikin ehtii hyvin tehdä samoin.
- näköjään
Parempi vaihtoehto kirjoitti:
Jeesusta kastettiin kun hän oli 33-vuotias, ja ymmärsi mitä kaste tarkoittaa. Vauva ei sitä ymmärrä, ja koko kasteen tarkoitus mene ohi. Parempi on antaa ihmisille mahdollisuus itse päättä milloin he ovat valmiina kasteeseen, eikä pakottamalla. Jos Jeesus vasta keski-ikäsenä päätti kasteesta, niin kyllä lapsikin ehtii hyvin tehdä samoin.
Jeesus vihittiin omassa kasteessaan Mooseksen lain mukaisesti julkiseen pappistehtävään 30 vuoden iässä.
Kristillinen kaste sen sijaan valmistettiin Golgatalla. Siinä lapsi liitetään Kristuksen sovintovereen,kuolemaan ja ylösnousemukseen.
Room. 6:3
"Vai ettekö tiedä, että me kaikki, jotka olemme kastetut Kristukseen Jeesukseen, olemme hänen kuolemaansa kastetut?"
Kaste on Raamatun mukaan liittämistä Kristuksen ruumiiseen iankaikkisesti elävään ylösnousemusruumiiseen eli seurakuntaan.
13 sillä me olemme kaikki yhdessä Hengessä kastetut yhdeksi ruumiiksi, olimmepa juutalaisia tai kreikkalaisia, orjia tai vapaita, ja kaikki olemme saaneet juoda samaa Henkeä. - TaistoRa.
näköjään kirjoitti:
Jeesus vihittiin omassa kasteessaan Mooseksen lain mukaisesti julkiseen pappistehtävään 30 vuoden iässä.
Kristillinen kaste sen sijaan valmistettiin Golgatalla. Siinä lapsi liitetään Kristuksen sovintovereen,kuolemaan ja ylösnousemukseen.
"Vai ettekö tiedä, että me kaikki, jotka olemme kastetut Kristukseen Jeesukseen, olemme hänen kuolemaansa kastetut?"
Kaste on Raamatun mukaan liittämistä Kristuksen ruumiiseen iankaikkisesti elävään ylösnousemusruumiiseen eli seurakuntaan.
13 sillä me olemme kaikki yhdessä Hengessä kastetut yhdeksi ruumiiksi, olimmepa juutalaisia tai kreikkalaisia, orjia tai vapaita, ja kaikki olemme saaneet juoda samaa Henkeä.>>Kirjoitat-
>>Jeesus vihittiin omassa kasteessaan Mooseksen lain mukaisesti julkiseen pappistehtävään 30 vuoden iässä.
"Vai ettekö tiedä, että me kaikki, jotka olemme kastetut Kristukseen Jeesukseen, olemme hänen kuolemaansa kastetut?">Mark 16:15 Ja hän sanoi heille:
"Menkää kaikkeen maailmaan ja saarnatkaa evankeliumia kaikille luoduille"!.
16 "Joka uskoo ja kastetaan, se pelastuu"; mutta joka ei usko, se tuomitaan kadotukseen.>Room. 10:17
"Usko tulee siis kuulemisesta, mutta kuuleminen Kristuksen Sanan kautta".>Kirjoitat-
>>Room. 6:3
"Vai ettekö tiedä, että me kaikki, jotka olemme kastetut Kristukseen Jeesukseen, olemme hänen kuolemaansa kastetut?">Room 5:1 "Koska me siis olemme - USKOSTA vanhurskaiksi tulleet", niin meillä on rauha Jumalan kanssa meidän Herramme Jeesuksen Kristuksen kautta,
2 "jonka kautta myös olemme - USKOSSA saaneet pääsyn tähän armoon", jossa me nyt olemme, ja meidän kerskauksemme on Jumalan kirkkauden toivo.>Gal 3:24 Niinmuodoin on laista tullut meille kasvattaja Kristukseen, että me uskosta vanhurskaiksi tulisimme.
25 Mutta "uskon tultua" me emme enää ole kasvattajan alaisia.
26 Sillä te olette kaikki "uskon kautta" Jumalan lapsia Kristuksessa Jeesuksessa.
27 Sillä kaikki te, jotka olette Kristukseen kastetut, olette Kristuksen päällenne pukeneet.>13 sillä me olemme kaikki yhdessä Hengessä kastetut yhdeksi ruumiiksi, - Sanoo Jeesus
TaistoRa. kirjoitti:
>>Kirjoitat-
>>Jeesus vihittiin omassa kasteessaan Mooseksen lain mukaisesti julkiseen pappistehtävään 30 vuoden iässä.
"Vai ettekö tiedä, että me kaikki, jotka olemme kastetut Kristukseen Jeesukseen, olemme hänen kuolemaansa kastetut?">Mark 16:15 Ja hän sanoi heille:
16 "Joka uskoo ja kastetaan, se pelastuu"; mutta joka ei usko, se tuomitaan kadotukseen.>Room. 10:17
"Usko tulee siis kuulemisesta, mutta kuuleminen Kristuksen Sanan kautta".>Kirjoitat-
"Vai ettekö tiedä, että me kaikki, jotka olemme kastetut Kristukseen Jeesukseen, olemme hänen kuolemaansa kastetut?">Room 5:1 "Koska me siis olemme - USKOSTA vanhurskaiksi tulleet", niin meillä on rauha Jumalan kanssa meidän Herramme Jeesuksen Kristuksen kautta,
2 "jonka kautta myös olemme - USKOSSA saaneet pääsyn tähän armoon", jossa me nyt olemme, ja meidän kerskauksemme on Jumalan kirkkauden toivo.>Gal 3:24 Niinmuodoin on laista tullut meille kasvattaja Kristukseen, että me uskosta vanhurskaiksi tulisimme.
26 Sillä te olette kaikki "uskon kautta" Jumalan lapsia Kristuksessa Jeesuksessa.
27 Sillä kaikki te, jotka olette Kristukseen kastetut, olette Kristuksen päällenne pukeneet.>13 sillä me olemme kaikki yhdessä Hengessä kastetut yhdeksi ruumiiksi,Jeesus valitsi kansanjoukosta kaikkein pienimmän lapsen kaikkein puhtaimman uskon ja parhaan kastettavan esikuvaksi."Totisesti minä sanon sinulle, joka ei ota vastaan Jumalan valtakuntaa niinkuin lapsi, se ei pääse sinne sisälle"(Mark.10:15) Jotainhan sen lapsenkin on siis otettava vastaan Jeesuksen sanojen mukaan. Kasteessa lapsi ottaa vastaan koko Jumalan valtakunnan: Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen, kuten jo kasteen nimi sen kertoo. Jeesus sanoo olevansa läsnä lapsen kasteessa ja aina silloin kun kaksi tahi kolme on kokoontunut Hänen nimeensä.(Matt.28:19-20)
"Ja hän (Jeesus) otti lapsen ja asetti sen heidän keskellensä; ja otettuaan sen syliinsä hän sanoi heille:
Ja joka viettelee yhden näistä pienistä, jotka uskovat, sen olisi parempi, että myllynkivi olisi pantu hänen kaulaansa ja hänet olisi heitetty mereen." (Mark.9;36,42)
Myllynkivet on varattu mm. niitä varten, jotka yrittävät estää Jeesuksen sylissä olleen pienokaisen kastamisen jättämällä hänet tämän maailman ruhtinaan valtakuntaan kastamattomaksi pakanaksi. - nainen27
TaistoRa. kirjoitti:
>>Kirjoitat-
27 Sillä kaikki te, jotka olette Kristukseen kastetut, olette Kristuksen päällenne pukeneet.>13 sillä me olemme kaikki yhdessä Hengessä kastetut yhdeksi ruumiiksi,juu.
minua ei kastettu vauvana kirkkoon. hyvä. jos olisin kuollut ennen tämän vuoden heinäkuuta olisin joutunut helvettiin. mutta siis helvettiin joutumiseni ei johtunut kastamattomuudestani vaan siitä, etten USKONUT Jeesukseen Kristukseen Jumalan ainoaan Poikaan, joka kuoli meidän syntiemme tähden, jotta meillä olisi iankaikkinen elämä. Eli tulin heinäkuussa uskoon. :)
no, kuvitellaan, että olisin ollut lapsena kastettu ja olisin elänyt saman elämän... olisinko päässyt taivaaseen??
tai vastaavasti: jos olisin kuollut heinäkuun jälkeen, ENNEN kuin mut oli kastettu, olisinko pelastunut?? öööö?
Nyt kun minut syyskuussa kastettiin niin nyt sitten pelastun automaattisesti... no, ei se niinkään mene. VAIN USKO PELASTAA!!!
Kyllä muakin vähän harmitti, etten päässyt rippileirille, kun muut pääsivät. Mutta ei mulle mitään traumoja jäänyt, VAIKKA mua kiusattiinkin oulussa AINA! No, kyllä mun itsetunto kärsi, mutta uskoon tultuani olen voinut ANTAA ANTEEKSI niille, jotka minua kiusasivat, ja mä en enää kärsi siitä mitenkään. :) kiitos Herralle.
eli lopuksi:
miksi se kirkkolaitos alunperin on olemassa?? Siksikö vaan ettei meitä kiusattaisi ja että päästäis rippileirille... jne... !!!????
mietitääs vähän. .. hhmmm. joku varmaan tietää? :) - TaistoRa.
Sanoo Jeesus kirjoitti:
Jeesus valitsi kansanjoukosta kaikkein pienimmän lapsen kaikkein puhtaimman uskon ja parhaan kastettavan esikuvaksi."Totisesti minä sanon sinulle, joka ei ota vastaan Jumalan valtakuntaa niinkuin lapsi, se ei pääse sinne sisälle"(Mark.10:15) Jotainhan sen lapsenkin on siis otettava vastaan Jeesuksen sanojen mukaan. Kasteessa lapsi ottaa vastaan koko Jumalan valtakunnan: Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen, kuten jo kasteen nimi sen kertoo. Jeesus sanoo olevansa läsnä lapsen kasteessa ja aina silloin kun kaksi tahi kolme on kokoontunut Hänen nimeensä.(Matt.28:19-20)
"Ja hän (Jeesus) otti lapsen ja asetti sen heidän keskellensä; ja otettuaan sen syliinsä hän sanoi heille:
Ja joka viettelee yhden näistä pienistä, jotka uskovat, sen olisi parempi, että myllynkivi olisi pantu hänen kaulaansa ja hänet olisi heitetty mereen." (Mark.9;36,42)
Myllynkivet on varattu mm. niitä varten, jotka yrittävät estää Jeesuksen sylissä olleen pienokaisen kastamisen jättämällä hänet tämän maailman ruhtinaan valtakuntaan kastamattomaksi pakanaksi.Juuri niin!
Heidät kastetaan ->>Jotka uskovat>Kirjoitat-
>>Kasteessa lapsi ottaa vastaan koko Jumalan valtakunnan:>Joh. 1:12
Mutta kaikille, jotka ottivat hänet vastaan, hän antoi voiman tulla Jumalan lapsiksi, niille, jotka "USKOVAT" hänen nimeensä,>Room. 10:17
"Usko tulee siis kuulemisesta, mutta kuuleminen Kristuksen sanan kautta".
>>Matt 28:19 Menkäät siis ja opettakaat kaikkea kansaa, ja kastakaat heitä nimeen Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen,
20 Ja opettakaat heitä pitämään kaikki, mitä minä olen teille käskenyt. Ja katso, minä olen teidän kanssanne joka päivä, maailman loppuun asti. Amen!
Tuo vanhempi käännös tukee hyvin Markuksen 16: 15-16 jakeita jotka ovat edelleen samat! Eli ensin pitää julistaa ja opettaa evankeliumin sanaa ihmisille ja vasta sitten kun uskovat, sitten heidät senjälkeen tulee kastaa Jeesukseen uskovina!
Eihän uskovaksi voi muuten tulla kuin tulla ensin uskovaksi! Ja uskovaksi ei voi tulla muutoin kuulla ensin julistettavan evankeliumin sanomaa Jeesuksesta vapahtajasta! Niinkuin Paavalikin sanassaan opettaa!
Jeesus siunasi lapsia, ei kastanut!
Siunausta!
- tansku81
Minulla on 4v ja pian 3v täyttävät tytöt.
Heidät on siunattu myös, ihan kotosalla vain.
Eräs saarnaaja tuttavamme siunasi lähisukulaisten läsnäollessa.
Lapsikastehan ei ole ollenkaan raamatullinen eikä jeesus kastanut lapsia, vaan siunasi.- Mikael
Ei Jeesus ole määritellyt mitään ikärajoja kasteelle, joten lasten kastamatta jättäminen on epäraamatullista. Hän käski kastaa kaikki, ei vain aikuisia. On eri asia, keitä Raamatun keromuksissa satuttiin kastamaan.
- kaikille tytöille
Kaikki tytöt pitäisi ympärileikata, koska Allah sano niin!
PS: Lisää moskeijoita suomeen !!!- Pillua Saava
Ei kai Allah nyt halunnut, että pillut tuhotaan? Jos halusi, niin sehän nyt on vielä tyhmempi kuin kanalja.
- elisant
Toisin kuin usein virheellisesti luullaan, tyttöjen ympärileikkaus EI OLE sidoksissa muslimeihin, sitä ei ole kirjoitettu Koraaniin eikä sillä ole ns. primaarisia uskonnollisia perusteita nykymaailmassa. Jos joku väittää, että Koraanissa lukee viitteitä tuohon suuntaan, on se sama kuin Piru lukisi väärinpäin Raamattua.
Itseasiassa MIKÄÄN uskonto ei vaadi naisten sukuelinten silpomista, mutta monet uskovat yhä tänäpäivänä virheellisesti, että Raamattu ja Koraani vaativat sitä. Koraani ja Raamattu eivät edes mainitse tätä perinnettä. Myös uskonnolliset johtajat kautta maailman ovat sitä mieltä, että naisten sukuelinten silpomista EI voi perustella uskonnolla.
Naisten sukuelinten silpominen on kulttuurinen perinne, ja sen alku ajoittuu aikaan ennen näiden uskontojen syntyä. Kuitenkin perinne on levinnyt sekä kristillisen että muslimiväestön pariin Itä-, Keski- ja Länsi-Afrikkaan. Uskomus on tavallista erityisesti niissä yhteisöissä, joissa lukutaidottomuus on suuri, eikä sen vuoksi pystytä itse lukemaan. Eli tyhmyys ei ole sallittua enää 2000-luvun lukutaitoisen väestön keskuudessa, joka saa globaalia tietoa muutaman sekunnin viiveellä median ja tiedotusvälineiden kautta ja osaa, kykenee ja pystyy ajattelemaan itse omilla aivoillaan.
Tietämättömyys ei ole hyve.
- ..............................
Eihän pieni lapsi voi ymmärtää Jeesuksen antamia elämänohjeita ja ottaa ne sitten "vastaan" kasteellaan. Tuo on täyttä puppua... Raamattu on aikansa lapsonen, sitä pitäisi osata tulkita järjen avulla, eikä noudattaa kirjaimellisesti!
Ja vaikka myöhemmin kääntyisikin uskoon, ei mikään yksittäinen traditio, kuten kaste, vaikuta asiaan millään lailla. En siis pidä aikuiskastettakaan mitenkään välttämättömänä. Ihan samanarvoisia me ollaan Jumalan silmien edessä, oltaisiinko päälakeemme sitten sivelty vettä vai ei. Itse olen kyllä saanut lapsikasteen, mutten tee sillä suoraan sanottuna yhtään mitään.- merim.raimo
Ei lapsikaste eikä aikuiskaste ole välttämätön,se on mitätön teko,sillä ei ole mitään arvoa.ainoa oikea kaste on uskovan kaste.
- Harri Veijonen
Suomen suosituimmalle yksityiselle
kristilliselle kotisivulle,
jos uskallat katsoa!
http://wwnet.fi/users/veijone/
PAHIN HARHAOPPI
http://wwnet.fi/users/veijone/harhaop.htm
(Sorry vanhat ladontavirheet)
Pahintakin pahempi harhaoppi - näin sanon, koska sitä ei luokitella harhaoppeihin - on sellainen, missä ei saa puhua harhaopeista tai pidetään kaikki opit yhtä hyvinä tai saman arvoisina.
Sellainen oppi sisältyy mm. bahai-uskontoon
(Kiitos uskontojen harjoittajille huomautuksistanne tähän ja kirjoitukseen "Antikristus". Merkitsen mielelläni BOOKMARKSsivullemme sellaisten sivujen osoitteet, joihin olette laittaneet meidän osoitteemme vaikkapa esimerkkinä teitä väärin ymmärtäneistä, kiitos! Ja koska linkkejä ei kuulu, taitavat tietääkin, että totuus voittaa vapaassa kilpailussa. Siksi seurakunta on aina tapettu tai muuten painettu maan alle kuten internetiin).
Korkeakouluaikanani jouduin pitämään esitelmän aiheesta "Uskonnot nykyhetkenmaailmassa". Seppo A. Teinonen saman nimisessä kirjassaan sanoo, että "koska kaikki uskonnotkatsovat olevansa totuus tai edustavansa totuutta..." niin ne ovat yhtä hyviä. Ekumeniahölmöimmillään siis sisältää myös tällaisen pahintakin pahemman harhaopin.
Kristillisillä sivuilla pahimmaksi harhaopiksi esitetään yleensä scientologiaa, jehovalaisuutta,mormonismia, tms. Kirkossa on monia, jotka tietävät kirkon sisällä vaikuttavan harhaopin, mitä tässäesitämme pahimmaksi, mutta eihän kirkon jäsen voi sanoa niinkuin asia on.
Harhaopeista puhuttaessa pitäisi voittaja kenties nimetä "Suomen paras". Koska ei ole tarkoitussuosia harhaoppeja puhumme pahimmasta. Ja Suomen pahin harhaoppi on ns. kasteenliitto.
"Kolmannelta vuosisadalta lähtien parhaiten menestynyt vieras evankeliumi on kreikkalaisenfilosofian, vanhan ja uuden liiton oppien, pakanallisten uskomusten ja ei-kristillisen valtiomahdinsekoitus, mikä paremmin tunnetaan nimellä kirkko" (Pöysti, Miten Jumala tunnetaan). Suomessakirkko on ollut satoja vuosia. Presidentti sanoi tekevänsä kirkon ja valtion suhteille niinkuinseurakunta tahtoo. Mutta seurakunta on aina turhaan vaatinutkin valtion eroa kaikista kirkoista.Naurettavaa olettaakin, että ev.lut. ja ort. lahkot itse haluaisivat eroon valtiosta, minkä kirkkomenneinä vuosisatoina laittoi kerettiläisiä tappamaan kun ei itse uskaltanut seurakunnan kimppuunkäydä. Saapa nähdä onko kotisivumme toiminnassa Herran tulemukseen, vai antaako paavi käskynkuten Etelä-Amerikassakin on tapattanut protestantteja Ristin Voitto-lehden mukaan.
Kasteenliittoa puolustellaan Jumalan Sanalla! Mutta tahallisesta raamatunväännöksestä on kauttaaikain kirkon pipliassa ollut kysymys lähetyskäskyssä Matteuksen mukaan. Eikä asiassa olepienintäkään tulkinnan varaa, oikea käännöshän paljastuu sanojen suvusta kuten esitämme raamatun käännöskorjauksissa.
"Mennen (julistamaan) siis tehkää kaikkia kansoja opetuslapsiksi. Kastakaa heitä"!, opetuslapsiksitulleita! Turhaan saamme huomauttaa tiedotusvälineillekin, että "Suomen arkkipiispa" jne. on vääräilmaisu. Suomen ev. lut. kirkolla arkkipiispa on, Suomella ei! "Kastamalla ja opettamalla" tehkääkansoista opetuslapsia vääntävät valtion kanssa liitossa olevat lahkot. Valtion kanssa liittoutumistapahempaa Raamattukaan ei tunne. Kirkko on se portto, mikä "harjoittaa haureutta maan kuninkaidenkanssa" ja jonka kädet ovat veressä pyhien verestä (Ilm 17:2). Pitäisin itseäni hirveänä rikollisena, joskuuluisin kirkkoon!
Vaikka ev. lut. kirkko saataisiin irti valtiosta, en missään tapauksessa kuuluisi yhteisöön, missä onmaan pahin harhaoppi! "Kun vesi vauvalle päähän viskataan, sielu taivaaseen sinkoaa."Todellisuudessa kastelemalla ja opettamalla kastelemaan ei tehty kansoja opetuslapsiksi vaan saatiinkansat pysymäänkin kansoina, opetuslapsiksi tulemattomina. Kirkossa pahin harhaoppi vielävahvistetaankin, konfirmoidaan rippikoulussa!
"Koko maa on juopunut" (Ilm 17:2), kiitos valtion ja ev.lut. lahkon haureuden hedelmille, papeille.Seurakunnassa papistoa ei olekaan. Toki kirkossakin voi kääntyä, mutta ekumeniassa vastakääntyneet käännytetään lähtemältään tieltä takaisin kirkkoon! Ei ole monilla kirkon uskoontulleilla Kotimaa-lehden lukijoilla koskaan käsitystä edes siitä, että kotimaamme on ylhäällä. Ettädemokratia ei ole jumalallinen järjestelmä, siinähän heikot ja vähemmistöt, seurakunta menettääoikeutensa! Seurakunnassa tulee vallita teokratia, jumalanvalta, ja pian se myös tulee maan päälle.Olemme myös kutsutut lähtemään synnytystuskien ajaksi pakoon yläilmoihin. Demokratian ihailijatsaavat maan päälle antikristillisen diktatuurin. Vai eikö Gorba tule takaisin?
Jos sokea sokeaa taluttaa, niin he molemmat kuoppaan lankeavat, sanoi Kristus. Älä siis katsoopettajasi ulkonäköön vaan siihen, onko hän pystynyt näkemään! Kiitos Sinulle, kun kävit tälläkinpalstalla. Minun nimeni on Harri Veijonen....taitaa olla juuri niitä joista meitä on varoitettu. Ei millään pahalla.
Kristuksen tulemistahan EI voi ennustaa. Jeesus itsekin sanoi niin ja varoitti vielä ihmisiä uskomasta niihin. Kristus tulee kuin varas.
- Isä minäkin
Meillä on kastettu, mutta nimenanto on ollut ihan eri juttu. Kastetilaisuudessa pappi on älynnyt kysyä 'Minkä nimen te olette tälle lapselle antaneet?'. Siis pappikin on ymmärtänyt roolinsa, kun osaa käyttää tilaisuudessa menneen ajan aikamuotoa.
Tässä valossa kaikenlaisten kastetoimituksen kanssa kilpailevien 'nimiäisten' keksiminen tuntuu vähintään kummalliselta. - ent.nuoriso-ohjus
Vaikka ev. lut. kirkko saataisiin irti valtiosta, en missään tapauksessa kuuluisi yhteisöön, missä onmaan pahin harhaoppi! "Kun vesi vauvalle päähän viskataan, sielu taivaaseen sinkoaa."Todellisuudessa kastelemalla ja opettamalla kastelemaan ei tehty kansoja opetuslapsiksi vaan saatiinkansat pysymäänkin kansoina, opetuslapsiksi tulemattomina. Kirkossa pahin harhaoppi vielävahvistetaankin, konfirmoidaan rippikoulussa
Raamatussa EI EDELLEENKÄÄN LÖYDY LAPSIKASTETTA!!!
KOETTAKAA SE JO YMMÄRTÄÄ..JA MENKÄÄ ETEENPÄIN...JÄTTÄKÄÄ KIRKKO JA SEN HARHAOPPI LAPSIKASTEESSA TAPAHTUVASTA UUDESTISYNTYMÄSTÄ!!!
JÄRKYTTÄVÄÄ!!!!!
Entinen kirkon nuorisonohjaaja- Vauvana kastettu
Alkaa mennä vähän överiksi tää kiistely lapsikasteesta tai aikuiskasteesta. Toiset väittää, että raamatussa ei lue mitään lapsikasteessa. mutta unohtavat ,että siinä mainitaan PERHEKUNTA ja jokaiseen perhekuntaanhan kuului eri ikäisiä lapsia. Kun koko perhekunta kastettiin niin mukana oli lapsia. Eihän raamatun aikaan tunnettu ehkäisyä?
sanotaan myös, että lapsi ei ymmärrä mitään kasteesta. Kasteen armo onkin salaisuus, lahja Jumalalta ei itse ansaittu.
Ja vielä, mikään kirkko tai seurakunta (ei myöskään nuo vapaat suunnat) siis ei pelasta vaan usko Jeeskukseen! - Minäuskon
Vauvana kastettu kirjoitti:
Alkaa mennä vähän överiksi tää kiistely lapsikasteesta tai aikuiskasteesta. Toiset väittää, että raamatussa ei lue mitään lapsikasteessa. mutta unohtavat ,että siinä mainitaan PERHEKUNTA ja jokaiseen perhekuntaanhan kuului eri ikäisiä lapsia. Kun koko perhekunta kastettiin niin mukana oli lapsia. Eihän raamatun aikaan tunnettu ehkäisyä?
sanotaan myös, että lapsi ei ymmärrä mitään kasteesta. Kasteen armo onkin salaisuus, lahja Jumalalta ei itse ansaittu.
Ja vielä, mikään kirkko tai seurakunta (ei myöskään nuo vapaat suunnat) siis ei pelasta vaan usko Jeeskukseen!uskosta. Pikkulapsi kun ei pysty uskomaan niin aika turhaa kastaa. Olisiko reilua että kristityn perheen lapsi kastetaan ja ateisti perheen lasta ei kasteta ja sitten kävisi jotain ja lapset olisivat eriasemassa ihan vain vanhempien ansiosta. Kyllähän usko on henkikö kohtainen päätös joten jos olet niin pieni että et tajua uskosta mitään niin ei kai se usko silloin voi merkitä mitään vai mitä?
- VOIDAAN
Ja vielä, mikään kirkko tai seurakunta (ei myöskään nuo vapaat suunnat) siis ei pelasta vaan usko Jeeskukseen!sanoa että perheessä oli lapset jo sen ikäiset että olivat ymmärtäneet ottaa Jeesuksen vastaan ja sitten kasteelle! Ei siellä sanota missään että oli pikkuvauvoja, vai?
Ja vielä, mikään kirkko tai seurakunta (ei myöskään nuo vapaat suunnat) siis ei pelasta vaan usko Jeeskukseen!a)lapsikasteesta b)aikuiskasteesta c)minkäänlaisista "kasteen armoista", raamattu puhuu uskovien kasteesta, perhekuntienkin kohdalla ko.kastetta aina edelsi evankeliumin sanan saarna > sanan vastaanottaneet kastettiin, raamattu puhuu Jumalan armosta, joka on ilmestynyt Jeesuksessa Kristuksessa
- The Rat
Itseäni ei ole kastettu, eikä kastettu muksuakaan. Ei tulla kastamaan seuraaviakaan.
Vaimokin erosi kirkosta vähän ennen lapsen syntymää, joten siitäkään ei sitten mitään ongelmia tullut.
Valitkoon itse uskontonsa sitten kun on sen verran vanha että voi niiden kanssa pelehtiä, mutta aivopesuun en lastani alista...- Jenna
Kun noin ahistaa, muista ottaa aamulääkettä. Kato kuitenkin, ettei mene vahingossa rotanmyrkkyä "The Rat`ille".....
- Ahku Biebmu
Jovain tet alistajat taas oletta muita neuvomasa!
Lukekaapa suvaitsevaisuudesta hieman vaikka valaa-ajattelijat ryn periaatteita!
Tet puhutta ääni väristen iiisssiiieeemmmeee uuussskoosssttaaaa.
Mitä se on?
Ruåtsalaisten pakolla, murhaten ja alistaen tuoma saksalaisen lutterin hömppä!
Teillä ei tosiaan ole rehellisyyden häivääkään, ihmisyytenne osoitatte VAIN samoin käyttäytyville. Kuten tämänkin palsta osoittaa!
Olen entistä ylpeämpi omasta Saamen kansan vanhasta kulttuurista, jonka teidän aatetoverinne tuhosivat! Väärän "uskonne" nimissä.
MILLÄ OIKEUDELLA?
Niin haluatte vallata kaikki muutkin..
Juicen sanat laulussa niin sopivat:
"Tuli valkoinen mies sua käännyttämään, sait olla apulainen hänen systemissään... "
Olisikohan aika entistä velkaa maksaa jo pois?
www.vapaa-ajattelijat.fi
esimerkiksi ja Suvaitkaa lähimmäisiämme! Otin kasteen vastaan vasta muutama vuosi sitten, vähän sen jälkeen kun tulin uskoon. Oli upeaa! Muistan sen koko ikäni varmaan!
En tiedä miksi kasteesta höpistään niin paljon. Se, että rakastaa toista on paljon tärkeämpää kuin kaste. Se on vain kumma, että ihminen ei halua oppia rakastamaan vaan murehtii muista jutuista. Yleensä keskustelut menevät riitelyiksi. Menisivät edes väittelyiksi - niissä sentään voivat molemmat voittaa - riidassa on vain yksi voittaja (tai oikeammin ei yhtään).
Kastetta ei ole tarkoittu riidanaiheeksi vaan vapauden riitiksi.
"En minä ole rauhaa tuomaan, vaan miekan." tai jotain sellaista. Raamattua minulla ei juuri nyt ole mukanani (vaikka pitäisi kai aina kotoota ottaa). -Kuinka oikeassa Jeesus olikaan tuossa. Mikään ei ole jakanut kristittyjä uusiin ryhmiin kuin Raamatun tapahtumat ja niiden selitykset. Evankeliumia käytetään liian usein syynä riitelyyn - eikö sen tarkoitus ollut tuoda ihmiselle ilosanoma?
Olemme itse aina niin olevamme oikeassa, että emme halua myöntää olevamme väärässä.
Rakastakaa Jumalaa ja toisianne sekä itseänne.- Vertti
eihän tuossa sen kummallisempaa ole. Kastamattomat lapset ovat pakanoita ja näin ollen kristikunnan ulökopuolella.
- Laasonen
Eihän kastamattomalla lapsella ole jäsenyyttä kristilliseen kirkkoon tai yhteyttä sen uskontoon.
Kun ei ole "yhdistyksen" jäsen, ei voi myöskään saada jäsenetuja! Lapsi on joko mukana tai ulkopuolella. Näin yksinkertaista
- teidän lapsille
Alkuseurakunnan aikana Raamatussa ei ole pienintäkään viittausta siihen käytäntöön, että lapsille olisi järjestetty pelkkä ihmisen siunaustilaisuus kasteen korvikkeena. Ihmisen siunaus ei voi koskaan korvata kristillistä kastetta eli Jeesuksen kosketusta lapselle. Kristityt kastoivat perhekunnittain, kaikki omaiset kastettiin viivytyksettä. Jo Jeesuksen seurassa kulkeneet apostolit, kuten Jeesuksen veli kastoivat todistettavasti ensimmäisten kirkkoisien vanhempia ja isovanhempia heidän ollessaan aivan pieniä lapsia (Origenes).
Jeesuksen kasteessa Pyhä Henki laskeutui kyyhkysen muodossa Jeesuksen päälle ja Jumala tunnusti isyytensä. Samoin tapahtuu lapsen kasteessa nimeen Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen. Lapsen Kasteessa taivas on varmuudella avoin.Mark. 1:10
Ja heti, vedestä noustessaan, hän näki taivasten aukeavan ja Hengen niinkuin kyyhkysen laskeutuvan häneen
Hepr. 1:5
Sillä kenelle enkeleistä hän koskaan on sanonut: "Sinä olet minun Poikani, tänä päivänä minä sinut synnytin"; ja taas: "Minä olen oleva hänen Isänsä, ja hän on oleva minun Poikani"?
Kasteessa luvataan Pyhän Henen lahja teille ja teidän lapsillenne. Aikuisilta parannus, ei lapsilta.
37 Kun he tämän kuulivat, saivat he piston sydämeensä ja sanoivat Pietarille ja muille apostoleille: "Miehet, veljet, mitä meidän pitää tekemän?"
38 Niin Pietari sanoi heille: "Tehkää parannus ja ottakoon kukin teistä kasteen Jeesuksen Kristuksen nimeen syntienne anteeksisaamiseksi, niin te saatte Pyhän Hengen lahjan.
39 Sillä teille ja teidän lapsillenne tämä lupaus on annettu ja kaikille,
Kastetun lapsen sydän tunnustaa "Abba Isä"
Gal. 4:6
Ja koska te olette lapsia, on Jumala lähettänyt meidän sydämeemme Poikansa Hengen, joka huutaa: "Abba! Isä!"
Israelin lapset joivat Pyhää Henkeä kasteessa "ja saivat kaikki kasteen"
1. Kor. 10:4
ja joivat kaikki samaa hengellistä juomaa. Sillä he joivat hengellisestä kalliosta, joka heitä seurasi; ja se kallio oli Kristus.
Kasteessa juodaan Pyhää Henkeä
2 Sillä niinkuin ruumis on yksi ja siinä on monta jäsentä, mutta kaikki ruumiin jäsenet, vaikka niitä on monta, ovat yksi ruumis, niin on Kristuskin;
13 sillä me olemme kaikki yhdessä Hengessä kastetut yhdeksi ruumiiksi, olimmepa juutalaisia tai kreikkalaisia, orjia tai vapaita, ja kaikki olemme saaneet juoda samaa Henkeä.
12 miestä joivat Pyhää Henkeä kasteessa, eivät saaneet Pyhää Henkeä uskoon tullessaan Ap. t. 19:2
Ja hän sanoi heille: "Saitteko Pyhän Hengen silloin, kun te tulitte uskoon?" Niin he sanoivat hänelle: "Emme ole edes kuulleet, että Pyhää Henkeä on olemassakaan".
Kastetta verrataan Nooan arkkiin.
1. Piet. 3:21
Tuon esikuvan mukaisesti teidät pelastaa nyt kaste, ei siksi että te siinä luovuitte saastaisesta elämästä, vaan koska Jumala teki kanssanne hyvän omantunnon liiton. Sen perustuksena on Jeesuksen Kristuksen ylösnousemus, [Ef. 5:26; Hepr. 10:22]
Viekää kiireesti kastamattomat pakanalapsenne saamaan kasteessa luvattua Pyhän Hengen lahjaa.6 Hän, Jeesus Kristus, on tullut veden ja veren kautta -- ei ainoastaan veden, vaan veden ja veren. Ja Henki on todistaja, sillä Henki on totuus.
7 Todistajia on näin kolme:
8 Henki, vesi ja veri, ja nämä kolme todistavat yhtäpitävästi.- MOT
vahvistusta
- Urho Muroma
Sinä suruton, jumalaton ihminen, sinulle on opetettu,
että sinä olet kasteessa uudestisyntynyt. Sinua on
oikein koetettu vakuuttaa tästä kaikella
jumaluusopillisella kekseliäisyydellä. Samoin sinulle
on vakuutettu, että koko tämä Suomen kansa on pelkkiä
uusia luomuksia Kristuksessa Jeesuksessa! Kaikki nuo
jumalankieltäjät, jotka lapsuudestaan saakka ovat
kasvaneet synneissään ja himoissaan, ilman sanottavaa
vaikutustakaan Herran Hengestä, ne ovat uusia
luomuksia Kristuksessa. Kaikki nuo portot, murhaajat,
vääryydentekijät, pilkkaajat, jotka eivät tiedä yhtään
mitään todellisesta hengellisestä elämästä, ne ovat
uusia luomuksia Kristuksessa Jeesuksessa. Kaikki nuo
ulkokultaiset salasyntiset, joiden omatunto on
poltinraudalla merkitty, ne ovat uusia luomuksia
Kristuksessa Jeesuksessa.
Niin, koko Suomen kansa on uudestisyntynyt Pyhästä
Hengestä, joitakin harvoja poikkeuksia
lukuunottamatta. Eikö olekin merkillinen kansa! Ja
kaikki tämä on tapahtunut ilman vanhurskauttamista ja
uskoa. Kaikki tämä on tapahtunut heidän tietämättään,
ja ilman että 90 %, niin, -ainakin 90 % heistä, on
vähimmässä määrässäkään muuttunut. Ja nyt tämä kansa
kantaa ihania "vanhurskauden hedelmiä" Jumalan
kunniaksi (!), sillä sanoohan Jeesus: "Heidän
hedelmistään te tunnette heidät."
Ystävät, veljet, rakkaat, nyt tahtoisin ihan ääneni
muuttaa ja huutaa teille: "Eikö tämänlainen julistus
ole ihan saatanallinen valhe?" "Eikö tämänlainen
julistus ole mitä hirvittävintä Jumalan pilkkaa!" Eikö
ole kauhistus Herran edessä sanoa jumalatonta
vanhurskaaksi, tehdä siis pimeys valkeudeksi?
(Jes.5:20). Eikö ole kauhistus Herran edessä sanoa
synneissä ja rikkomuksissa kuollutta ihmistä, joka
tahtoo näissä suruttomana elää ja niissä viihtyy,
eläväksi ja uudestisyntyneeksi ihmiseksi eli eläväksi
uskovaiseksi, jommoiseksi Raamattu aina esittää
uudestisyntyneen ihmisen? Eikö ole suorastaan Jumalan
pilkkaa väittää Jumalaa herjaavaa kommunistia ja
Kristusta vihaavaa jumalattomuuden liiton jäsentä
uudeksi luomukseksi Kristuksessa Jeesuksessa?
Saatanallisempaa valhetta ei enää yksikään ihminen voi
keksiä. Ja tätä valhetta julistetaan nykyään
julkisesti sadoista saarnatuoleista. Kansaa
pimitetään. Suruttomia nukutetaan väärään
turvallisuuteen. Helvettiä sillä opilla kansoitetaan.
Tämä valhe kasteessa tapahtuvasta uudestisyntymisestä
on vaarallisimpia valheita kaikkien hengellisten
valheiden joukossa, sillä se on suurin omantunnon
herätyksen este, ja vahvin väärän rauhan tuki. Kyllä
meidänkin maassamme julistetaan niin paljon
omiatuntoja turruttavaa evankeliumia, että on
toisinaan kuin suruun pakahtuisi.
Onko sinuakin yritetty pettää, rakas lukijani? Onko
sinulle sanottu esim. näin: "Kristus on tehnyt koko
maailman autuaaksi kuollessaan Golgatalla. Sinut
tehtiin autuaaksi silloin, kun sinut kastettiin. Kun
olet näin kahdesti autuaaksi tehty, niin usko nyt vain
omaan autuuteesi, niin totisesti olet autuas." Ei
kauheammalla tavalla voida ihmissielua pettää.
Tässähän mennään ihan kierosti ohi elävän Kristuksen.
Tosiasia on, ettei Kristus ole tehnyt ketään autuaaksi
näin "ex opere operato", pelkästä tehdystä
toimituksesta. Hän on kyllä sovittanut koko maailman
synnin, ja näin valmistanut autuuden mahdollisuuden
suurimmallekin syntiselle. Muuta Hän ei pyydä kuin
että syntisen mieli muuttuu ja hän tekee parannuksen,
silloin hän saa sulasta armosta lahjaksi vanhurskauden
ja omakohtaisen pelastuksen Kristuksessa Jeesuksessa,
johon hän saa yksinkertaisella, köyhällä uskolla
tarttua. Mutta ei kukaan tule autuaaksi uskomalla
omaan autuuteensa! Ainoastaan usko Kristukseen
pelastaa.
Tuo yllämainittu opetus sisältää mitä kieroimman
juonen sielujen turmioksi. Ja tuhannet ovat sen
turvissa helvettiin menneet. Muuta en voi ajatella.
Toinen yhtä kiero väite on, että kaikki kastetut ovat
kasteessa uudestisyntyneet. Kun tätä oppia on nyt
alettu julistaa sellaisillakin tahoilla, joilta sitä
ei voisi odottaa, on varmaa, että tämä sieluja
hukuttava valhe tulee yhä syvemmin juurtumaan
suruttomien, uudestisyntymättömien ihmisten sydämiin.
Ja onhan tämä oppi kovin mukava, kun kotonaan
iltalampun ääressä hiljaisessa rauhassa tyytyy vain
siihen, että miettii kristinuskon ongelmia.
Toista on kun sielunhoitajana kamppailee kuolevan
vuoteen ääressä, ihmisen, joka kaiken elämänsä on
luullut olevansa Jumalan lapsi vain sillä perusteella,
että on kerran kasteessa muka uudestisyntynyt. Mutta
nyt, joutuessa pyhän iäisyyden eteen, ei olekaan
elävää uskoa Jeesukseen, ei olekaan koskaan tullut
tehtyä parannus, ei olekaan mitään pelastusvarmuutta,
ei olekaan Pyhän Hengen todistusta, vaan kaikki
luhistuu. Kammottava kuolema vain tuijottaa silmiin.
Muistaakseni se oli Sören Kirkegaard, joka kerran
sanoi: "Sinulla tulee olla sellainen jumaluusoppi,
että sen joka hiven kestää kuoleman edessä." Mutta
sitä ei kestä oppi kasteessa tapahtuneesta
uudestisyntymisestä. Ihminen ei voi saada rauhaa
uskomalla olemattomaan uudestisyntymiseensä. Hänen
täytyy kohdata elävä Herra, joka hänessä uskon
synnyttää ja luo hänet uudeksi luomukseksi, sinetöiden
hänet Pyhällä Hengellään. Oletko sinä, rakas lukijani,
kokenut tämän? Minulla on hätä sinun sielustasi. Sinä
olet suuressa itsepetoksen vaarassa. Älä anna rauhaa
itsellesi eikä Herralle ennen kuin olet saanut täyden
selvyyden tässä suhteessa.
Paavo Ruotsalaisella oli tapana kysyä ihmisiltä, jotka
tahtoivat käydä uskovaisista: "Onko sinulla passi?"
Tällä hän tarkoitti elävää Pyhän Hengen todistusta.
Ellei sinulla sitä ole, älä luota järkeisuskoosi,
näyttää tuo sitten kuinka viehättävältä hyvänsä. Kun
olet saanut "passin", s.o. Hengen todistuksen, silloin
vasta myös tiedät jotain todellisesta
uudestisyntymisestä. Ilman sitä on uskosi vain hyvää
ja kaunista jumaluusoppia, jolla menet helvettiin,
vaikka kuinka huutaisit, "Herra", "Herra", ja tekisit
ihan ihmeellisiä asioita Jeesuksen nimessä.
Pyydän sinua: Polvistu Herran eteen ja huuda koko
sydämestäsi, että Herra Jeesus lähettäisi sydämeesi
Pyhän Hengen johdattamaan sinut koko totuuteen, jotta
et vain virran vietävänä painuisi kadotuksen kuiluun
väärän jumaluusoppisi turvissa. Älä anna itsellesi
eikä Herralle rauhaa ennenkuin todella olet kokenut
sen uudestisyntymisen, mistä Jumalan oma Pyhä Sana
puhuu, sen uudestisyntymisen, jonka kautta sinusta
todella tulee uusi luomus Kristuksessa Jeesuksessa,
jossa saat kokea, että vanhat ovat kadonneet, ja
katso, uusi on sijaan tullut.
Älä anna pettää itseäsi tuolla sieluja turmelevalla
julistuksella kasteessa tapahtuvasta
uudestisyntymisestä, ilman uskoa ja
vanhurskauttamista, vain maagillisesti
uudestisynnyttävän voiman saaneen pelastavan
kasteveden kautta. Tämä uusplatonilaisuudesta ja
hellenistisistä mysteeriouskonnoista väriä saanut
käsitys sakramentin itsenäisestä voimasta on katolisen
kirkon kautta pyrkinyt valtaan luterilaisessakin
kirkossa. Olen varma, että sen edessä korottaisi
apostoli Paavali vielä kerran äänensä ja huutaisi,
kuten muinoin petetyille galatalaisille: "Mutta vaikka
me, tai enkeli taivaasta julistaisimme teille
evankeliumia, joka on vastoin sitä, minkä me olemme
teille julistaneet, hän olkoon kirottu. -Niinkuin
ennenkin olemme sanoneet, niin sanon nytkin taas: Jos
joku julistaa teille evankeliumia, joka on vastoin
sitä, minkä olette saaneet, hän olkoon kirottu!
-Ihmistenkö suosiota nyt etsin vai Jumalan? Tai
pyydänkö olla ihmisille mieliksi? -Jos vielä tahtoisin
olla ihmisille mieliksi, en olisi Kristuksen
palvelija." (Gal.1:8-10).
Urho Muroma (Herää Valvomaan! 1/1937)
Valoa ristiltä 11-12/1997
- ateisti
Ei minua ole kastettu, mutta en kyllä huomaa siinä eroa. Vanhempani saivat kiihkouskovaisuudesta tarpeekseen pienenä ja päättivät että minua ei kasteta. En ole ikinä kuulunut kirkkoon ja se on vain hyvä. Itseään täynnä oleva kirkko on täynnä valheita. Uskon itseeni ja sitä mitä vastaan tulee, joten no hätä. Ei paljon paina kirkkohäät tai joku hautaus, ei voisi enää vähempää kiinnostaa siinä vaiheessa. Kaikki vaan miettimään että onko hyötyä olla kirkossa tai saako siitä omaa mielenrauhaa, jos ei niin pois sen kaksinaamaisen rahastajan helmoista ja elämään omaa elämää. Laittakaa vaikka - lista pystyyn
-luomisteoria
-uskonsodat
-ahdasmielisyys
-ym.
voi olla ottamatta omaa vastuuta omasta elämästä.
t: Itseensä uskova persoona. - ainakaan
altisteta viattomia lapsiparkoja uskonnolliselle hapatukselle.
- Nimetön
Arvostaen lapsikastetta mutta eivät esim. kuulu mihinkään seurakuntaan. Alunperinhän kasteen suorittivat hurskaat vanhemmat vaan sittemmin sen toimituksen omivat papit koska välttämättä hurskaita vanhempia ei ollut kastamaan ja näin kasteen saaminen lapsena varmistettiin.
- dsoguerqag
Kyllä on. Mun isä kastoi mut. On siis ammatiltaan pappi. Olen tosin myöhemmin eronnut kirkosta. Eli kyllä jotkut kastavat myös omia lapsiaan. Jos tarkoitit maallikkovanhempia jotka kastavat lapset ilman että se liittyy mitenkään kirkkoon, niin tästä en tiedä.
- Alpo Ahola
Kysyn kaksi kysymystä:
1) Uskovatko lapset?
2) Koska Jeesus asetti kasteen?- Alpo Ahola
On olemassa:
1) oikea lapsikaste ja väärä lapsikaste.
2) oikea aikuiskaste ja väärä aikuiskaste.
Jos lapsikastetta ei seuraa oikea opetus ja jos aikuiskaste perustuu omalle tunnustustoimelle, niin silloin ne ovat epäjumalanpalvelusta.
Miten faaraon joukoille kävi Punaisen Meren kasteessa? Miten Israel pelastui? Se opettakoon tänäkin päivänä kasteeseen liittyvästä pelastuksesta, mutta myös varoittavana esikuvana kasteen veteen hukkumisesta, niinkuin Uusi Testamentti siihen viittaa. - asiantuntija
Alpo Ahola kirjoitti:
On olemassa:
1) oikea lapsikaste ja väärä lapsikaste.
2) oikea aikuiskaste ja väärä aikuiskaste.
Jos lapsikastetta ei seuraa oikea opetus ja jos aikuiskaste perustuu omalle tunnustustoimelle, niin silloin ne ovat epäjumalanpalvelusta.
Miten faaraon joukoille kävi Punaisen Meren kasteessa? Miten Israel pelastui? Se opettakoon tänäkin päivänä kasteeseen liittyvästä pelastuksesta, mutta myös varoittavana esikuvana kasteen veteen hukkumisesta, niinkuin Uusi Testamentti siihen viittaa.Kaste ei sellaisenaan voi meitä pelastaa ja viedä
taivaaseen, vaan me tarvitsemme ensin myös
mielenmuutosta suhteessa Jumalaan ja nimenomaan
Jeesuksen Kristuksen vastaanottamista elämäämme (Joh
1:12: Mutta kaikille, jotka ottivat hänet vastaan, hän
antoi voiman tulla Jumalan lapsiksi, niille, jotka
uskovat hänen nimeensä). Vain silloin me saatamme
pelastua, jos omakohtaisesti käännymme hänen puoleensa
(Joh 5:40).
Mitä sitten tulee kasteen järjestykseen, niin
liittyy se tähän samaan alueeseen. Siinäkin meidän on
ensin syytä ottaa evankeliumin sana vastaan, eli uskoa
siihen, ja kaste tulee vasta sen jälkeen. Sillä
alkuseurakunnan aikana järjestys oli se, että ihmiset
ottivat sanan vastaan ja menivät vasta sitten
kasteelle. Katsomme tätä asiaa vielä muutamien
sananpaikkojen valossa Apostolien teoista:
- (Apt 2:40,41) Ja monilla muillakin sanoilla hän
vakaasti todisti; ja hän kehoitti heitä sanoen:
"Antakaa pelastaa itsenne tästä nurjasta
sukupolvesta."
41. Jotka nyt ottivat hänen sanansa vastaan, ne
kastettiin, ja niin heitä lisääntyi sinä päivänä noin
kolmetuhatta sielua.
- (Apt 8:5,6,12) Ja Filippus meni Samarian kaupunkiin
ja saarnasi heille Kristusta.
6. Ja kansa otti yksimielisesti vaarin siitä, mitä
Filippus puhui, kun he kuulivat hänen sanansa ja
näkivät ne tunnusteot, jotka hän teki.
12. Mutta kun he nyt uskoivat Filippusta, joka
julisti evankeliumia Jumalan valtakunnasta ja
Jeesuksen Kristuksen nimestä, niin he ottivat kasteen,
sekä miehet että naiset.
- (Apt 8:35-39) Niin Filippus avasi suunsa ja lähtien
tästä kirjoituksesta julisti hänelle evankeliumia
Jeesuksesta.
36. Ja kulkiessaan tietä he tulivat veden ääreen; ja
hoviherra sanoi: "Katso, tässä on vettä. Mikä estää
kastamasta minua?"
37. Niin Filippus sanoi hänelle: "Jos uskot koko
sydämestäsi, niin se tapahtukoon." Hän vastasi ja
sanoi: "Minä uskon, että Jeesus Kristus on Jumalan
Poika."
38. Ja hän käski pysäyttää vaunut, ja he astuivat
kumpikin veteen, sekä Filippus että hoviherra, ja
Filippus kastoi hänet.
39. Ja kun he olivat astuneet ylös vedestä, tempasi
Herran Henki Filippuksen pois, eikä hoviherra häntä
enää nähnyt. Ja hän jatkoi matkaansa iloiten.
(Jae 37 esiintyy vanhemmissa, mutta ei vuoden 1938
käännöksessä)
- (Apt 9:17,18) Niin Ananias meni ja astui huoneeseen,
pani molemmat kätensä hänen päälleen ja sanoi:
"Veljeni Saul, Herra lähetti minut - Jeesus, joka
ilmestyi sinulle tiellä, jota tulit - että saisit
näkösi jälleen ja tulisit täytetyksi Pyhällä
Hengellä."
18. Ja heti putosivat hänen silmistään ikäänkuin
suomukset, ja hän sai näkönsä ja nousi ja otti
kasteen.
- (Apt 10:44,47,48) Kun Pietari vielä näitä puhui,
tuli Pyhä Henki kaikkien päälle, jotka puheen
kuulivat.
47. "Ei kaiketi kukaan voi kieltää kastamasta vedellä
näitä, jotka ovat saaneet Pyhän Hengen niinkuin
mekin?"
48. Ja hän käski kastaa heidät Jeesuksen Kristuksen
nimeen. Silloin he pyysivät häntä viipymään siellä
muutamia päiviä.
- (Apt 16:13-15) Ja sapatinpäivänä me menimme
kaupungin portin ulkopuolelle, joen rannalle, jossa
arvelimme olevan rukouspaikan, ja istuimme sinne ja
puhuimme kokoontuneille naisille.
14. Ja eräs Lyydia niminen purppuranmyyjä Tyatiran
kaupungista, jumalaapelkääväinen nainen, oli
kuulemassa; ja Herra avasi hänen sydämensä ottamaan
vaarin siitä, mitä Paavali puhui.
15. Ja kun hänet ja hänen perhekuntansa oli kastettu,
pyysi hän meitä sanoen: "Jos te pidätte minua Herraan
uskovaisena, niin tulkaa minun kotiini ja majailkaa
siellä." Ja hän vaati meitä.
- (Apt 16:30-34) Ja hän vei heidät ulos ja sanoi:
"Herrat, mitä minun pitää tekemän, että minä
pelastuisin?"
31. Niin he sanoivat: "Usko Herraan Jeesukseen, niin
sinä pelastut, niin myös sinun perhekuntasi."
32. Ja he puhuivat Jumalan sanaa hänelle ynnä
kaikille, jotka hänen kodissansa olivat.
33. Ja hän otti heidät mukaansa samalla yön hetkellä
ja pesi heidän haavansa, ja hänet ja kaikki hänen
omaisensa kastettiin kohta.
34. Ja hän vei heidät ylös asuntoonsa, laittoi heille
aterian ja riemuitsi siitä, että hän ja koko hänen
perheensä oli tullut Jumalaan uskovaksi.
- (Apt 18:5,8) Ja kun Silas ja Timoteus tulivat
Makedoniasta, oli Paavali kokonaan antautunut sanan
julistamiseen ja todisti juutalaisille, että Jeesus on
Kristus.
8. Mutta synagoogan esimies Krispus ja koko hänen
perhekuntansa uskoivat Herraan; ja myöskin monet
korinttolaiset, jotka olivat kuulemassa, uskoivat, ja
heidät kastettiin.
- (Apt 19:1-5) Kun Apollos oli Korintossa, tuli
Paavali, kuljettuaan läpi ylämaakuntien, Efesoon ja
tapasi siellä muutamia opetuslapsia.
2. Ja hän sanoi heille: "Saitteko Pyhän Hengen
silloin, kun te tulitte uskoon?" Niin he sanoivat
hänelle: "Emme ole edes kuulleet, että Pyhää Henkeä on
olemassakaan."
3. Ja hän sanoi: "Millä kasteella te sitten olette
kastetut?" He vastasivat: "Johanneksen kasteella."
4. Niin Paavali sanoi: "Johannes kastoi parannuksen
kasteella, kehoittaen kansaa uskomaan häneen, joka oli
tuleva hänen jälkeensä, se on, Jeesukseen."
5. Sen kuultuaan he ottivat kasteen Herran
Jeesuksen nimeen. - Alpo Ahola
asiantuntija kirjoitti:
Kaste ei sellaisenaan voi meitä pelastaa ja viedä
taivaaseen, vaan me tarvitsemme ensin myös
mielenmuutosta suhteessa Jumalaan ja nimenomaan
Jeesuksen Kristuksen vastaanottamista elämäämme (Joh
1:12: Mutta kaikille, jotka ottivat hänet vastaan, hän
antoi voiman tulla Jumalan lapsiksi, niille, jotka
uskovat hänen nimeensä). Vain silloin me saatamme
pelastua, jos omakohtaisesti käännymme hänen puoleensa
(Joh 5:40).
Mitä sitten tulee kasteen järjestykseen, niin
liittyy se tähän samaan alueeseen. Siinäkin meidän on
ensin syytä ottaa evankeliumin sana vastaan, eli uskoa
siihen, ja kaste tulee vasta sen jälkeen. Sillä
alkuseurakunnan aikana järjestys oli se, että ihmiset
ottivat sanan vastaan ja menivät vasta sitten
kasteelle. Katsomme tätä asiaa vielä muutamien
sananpaikkojen valossa Apostolien teoista:
- (Apt 2:40,41) Ja monilla muillakin sanoilla hän
vakaasti todisti; ja hän kehoitti heitä sanoen:
"Antakaa pelastaa itsenne tästä nurjasta
sukupolvesta."
41. Jotka nyt ottivat hänen sanansa vastaan, ne
kastettiin, ja niin heitä lisääntyi sinä päivänä noin
kolmetuhatta sielua.
- (Apt 8:5,6,12) Ja Filippus meni Samarian kaupunkiin
ja saarnasi heille Kristusta.
6. Ja kansa otti yksimielisesti vaarin siitä, mitä
Filippus puhui, kun he kuulivat hänen sanansa ja
näkivät ne tunnusteot, jotka hän teki.
12. Mutta kun he nyt uskoivat Filippusta, joka
julisti evankeliumia Jumalan valtakunnasta ja
Jeesuksen Kristuksen nimestä, niin he ottivat kasteen,
sekä miehet että naiset.
- (Apt 8:35-39) Niin Filippus avasi suunsa ja lähtien
tästä kirjoituksesta julisti hänelle evankeliumia
Jeesuksesta.
36. Ja kulkiessaan tietä he tulivat veden ääreen; ja
hoviherra sanoi: "Katso, tässä on vettä. Mikä estää
kastamasta minua?"
37. Niin Filippus sanoi hänelle: "Jos uskot koko
sydämestäsi, niin se tapahtukoon." Hän vastasi ja
sanoi: "Minä uskon, että Jeesus Kristus on Jumalan
Poika."
38. Ja hän käski pysäyttää vaunut, ja he astuivat
kumpikin veteen, sekä Filippus että hoviherra, ja
Filippus kastoi hänet.
39. Ja kun he olivat astuneet ylös vedestä, tempasi
Herran Henki Filippuksen pois, eikä hoviherra häntä
enää nähnyt. Ja hän jatkoi matkaansa iloiten.
(Jae 37 esiintyy vanhemmissa, mutta ei vuoden 1938
käännöksessä)
- (Apt 9:17,18) Niin Ananias meni ja astui huoneeseen,
pani molemmat kätensä hänen päälleen ja sanoi:
"Veljeni Saul, Herra lähetti minut - Jeesus, joka
ilmestyi sinulle tiellä, jota tulit - että saisit
näkösi jälleen ja tulisit täytetyksi Pyhällä
Hengellä."
18. Ja heti putosivat hänen silmistään ikäänkuin
suomukset, ja hän sai näkönsä ja nousi ja otti
kasteen.
- (Apt 10:44,47,48) Kun Pietari vielä näitä puhui,
tuli Pyhä Henki kaikkien päälle, jotka puheen
kuulivat.
47. "Ei kaiketi kukaan voi kieltää kastamasta vedellä
näitä, jotka ovat saaneet Pyhän Hengen niinkuin
mekin?"
48. Ja hän käski kastaa heidät Jeesuksen Kristuksen
nimeen. Silloin he pyysivät häntä viipymään siellä
muutamia päiviä.
- (Apt 16:13-15) Ja sapatinpäivänä me menimme
kaupungin portin ulkopuolelle, joen rannalle, jossa
arvelimme olevan rukouspaikan, ja istuimme sinne ja
puhuimme kokoontuneille naisille.
14. Ja eräs Lyydia niminen purppuranmyyjä Tyatiran
kaupungista, jumalaapelkääväinen nainen, oli
kuulemassa; ja Herra avasi hänen sydämensä ottamaan
vaarin siitä, mitä Paavali puhui.
15. Ja kun hänet ja hänen perhekuntansa oli kastettu,
pyysi hän meitä sanoen: "Jos te pidätte minua Herraan
uskovaisena, niin tulkaa minun kotiini ja majailkaa
siellä." Ja hän vaati meitä.
- (Apt 16:30-34) Ja hän vei heidät ulos ja sanoi:
"Herrat, mitä minun pitää tekemän, että minä
pelastuisin?"
31. Niin he sanoivat: "Usko Herraan Jeesukseen, niin
sinä pelastut, niin myös sinun perhekuntasi."
32. Ja he puhuivat Jumalan sanaa hänelle ynnä
kaikille, jotka hänen kodissansa olivat.
33. Ja hän otti heidät mukaansa samalla yön hetkellä
ja pesi heidän haavansa, ja hänet ja kaikki hänen
omaisensa kastettiin kohta.
34. Ja hän vei heidät ylös asuntoonsa, laittoi heille
aterian ja riemuitsi siitä, että hän ja koko hänen
perheensä oli tullut Jumalaan uskovaksi.
- (Apt 18:5,8) Ja kun Silas ja Timoteus tulivat
Makedoniasta, oli Paavali kokonaan antautunut sanan
julistamiseen ja todisti juutalaisille, että Jeesus on
Kristus.
8. Mutta synagoogan esimies Krispus ja koko hänen
perhekuntansa uskoivat Herraan; ja myöskin monet
korinttolaiset, jotka olivat kuulemassa, uskoivat, ja
heidät kastettiin.
- (Apt 19:1-5) Kun Apollos oli Korintossa, tuli
Paavali, kuljettuaan läpi ylämaakuntien, Efesoon ja
tapasi siellä muutamia opetuslapsia.
2. Ja hän sanoi heille: "Saitteko Pyhän Hengen
silloin, kun te tulitte uskoon?" Niin he sanoivat
hänelle: "Emme ole edes kuulleet, että Pyhää Henkeä on
olemassakaan."
3. Ja hän sanoi: "Millä kasteella te sitten olette
kastetut?" He vastasivat: "Johanneksen kasteella."
4. Niin Paavali sanoi: "Johannes kastoi parannuksen
kasteella, kehoittaen kansaa uskomaan häneen, joka oli
tuleva hänen jälkeensä, se on, Jeesukseen."
5. Sen kuultuaan he ottivat kasteen Herran
Jeesuksen nimeen."Kaste ei sellaisenaan voi meitä pelastaa ja viedä taivaaseen". Kuka on muuten noin väittänyt. Ehdottomasti pelastukseen tarvitaan siis usko ja se vielä kasteenkin jälkeen.
"Tarvitsemme ensin myös mielenmuutosta suhteessa Jumalaan ja nimenomaan Jeesuksen Kristuksen vastaanottamista elämäämme". Se ei muuten ole synteihinsä kuollelta mahdollista nostaa itseänsä suosta. Tässä tarvitaan Kristus herättämään ensin synteihin kuolleen unestaan.
"Jos omakohtaisesti käännymme hänen puoleensa". Jos se olisi mahdollista, emme Kristusta tarvitsisi koko jutussa. Mehän olisimme sitten niitä kyvykkäitä ja puhtaita pulmusia.
"Mitä sitten tulee kasteen järjestykseen, niin
liittyy se tähän samaan alueeseen. Siinäkin meidän on ensin syytä ottaa evankeliumin sana vastaan, eli uskoa siihen, ja kaste tulee vasta sen jälkeen". Tuossa on suuri harha. Minun Raamattuni sanoo, että tämä ja tämä pitää olla, mutta se ei missään tapauksessa aseta osia aikajärjestykseen. Ja-sana sanoo yksinkertaisesti tämä ja tämä. Eikö kielikorva soi ja selitä?
En luovu evankeliumista, vaikka kuinka laintekoja tyrkytetään.
- alkup.raimo
jonka kautta lapsen sielu pelastuu!
Vesi nyt teidätkin pelastaa kasteena!
Kaste on Jeesuksen kosketus...jeesus itse kosketti
kätensä kautta silloin kun eli maan päällä...sen jälkeen hän on tullu veden ja Hengen kautta...vesi, veri ja henki todistavat yhtäpitävästi..
Tiedän, että monelle lukijalle nousee kysymys uskon ja kasteen järjestyksestä, mutta Raamattu
tuntee molemmat asiat...lapsena kastettu voi tehdä
myöhemmässä iässä parannuksen opittuaan lain kautta mitä on synti...olemme varjellut lain alle, kunnes usko ilmestyy...
pakanamailla ja muuallakin voi olla toisinkin päin...eli kastamaton kokee hengellisen herätyksen jumalan sanan kuultuaan, kuten kävi korneliuksen perhekunnalle ja heidät kastettiin
sen jälkeen!
Älkää jättäkö lapsianne kastamatta!
Tehkää heistä jeesuksen opetuslapsia, kuten Herra
Kristus on itse käskenyt! - Tessa
Vanhempani eivät kuuluneet kirkkoon joten mua ei ole kastettu, en käynyt rippikoulua. Uskontotunnit kävin koulussa, isäni sanoi, että kuulenpahan senkin tarinan. Koskaan en tuntenut olevani erillainen lapsi. Olen vuosimallia 1956.Lapsiani ei ole kastettu eikä he ole käyneet riparia. Vihillekin olen päässyt sivrek. Joten mistä olen jäänyt paitsi?
- Jeesus Kristus pelastaa
Näyttää siltä että vanhempasi ovat viitoittaneet sinulle selkeän tien helvettiin....
Valitettavasti tälläinen kadotuksen tie saattaa kestää useita sukupolvia ellei herätystä tapahdu. - mistä näitä pönttöjä
Jeesus Kristus pelastaa kirjoitti:
Näyttää siltä että vanhempasi ovat viitoittaneet sinulle selkeän tien helvettiin....
Valitettavasti tälläinen kadotuksen tie saattaa kestää useita sukupolvia ellei herätystä tapahdu.aina näille palstoille ilmestyykin?
Olen väestörekisterissä, mua ei ole kastettu kuten ei omia lapsianikaan. Kuitenkin jokainen on saanut virallisen nimen. Olen naimisissa, vihitty maistraatissa.
En tosiaan oo jäänyt mistään paitsi.
Tytär halusi rippileirille koska kaveritkin meni. Hän pääsi sinne, mutta ei osallistunut konfirmaatioon. Kirkolle riitti kun maksoi rippileirin kustannukset. Hyvä niin.
Taidat olla oikea HELVETIN enkeli kun toisia helvettiin toivottelet.
Elä ja anna muidenkin elää!!! - tessa
Jeesus Kristus pelastaa kirjoitti:
Valitettavasti tälläinen kadotuksen tie saattaa kestää useita sukupolvia ellei herätystä tapahdu.no sinne sitten mennään ja rytinällä! Niin kun jo kirjoitin olen tutustunut uskontoon koulussa, ei sytyttänyt. Ihan kiva tarina se oli Jeesus ja muut. Luin uskonnonkirjaa vähän kuin kivaa romaania. Muihin uskontoihin en ole lähemmin tutustunut. Isoisäni oli maallikkosaarnaaja en häntä kyllä tuntenut.Niin että eipä se hänen julistuksensa lapsiin ja lapsenlapsiin tarttunut.Tätä juttua voisi jatkaa loputtomiin, mielipiteitä kun on paljon. Antaa jokaisen olla mitä on!!
- Onnellinen kastettu
tessa kirjoitti:
no sinne sitten mennään ja rytinällä! Niin kun jo kirjoitin olen tutustunut uskontoon koulussa, ei sytyttänyt. Ihan kiva tarina se oli Jeesus ja muut. Luin uskonnonkirjaa vähän kuin kivaa romaania. Muihin uskontoihin en ole lähemmin tutustunut. Isoisäni oli maallikkosaarnaaja en häntä kyllä tuntenut.Niin että eipä se hänen julistuksensa lapsiin ja lapsenlapsiin tarttunut.Tätä juttua voisi jatkaa loputtomiin, mielipiteitä kun on paljon. Antaa jokaisen olla mitä on!!
Kastamattomien lasten vanhemmilla ja kastamattomilla lapsilla on ilmeisesti pahemmanlaatuinen alemmuuskompleksi ja epävarmuudentunne kun tulevat tänne ruikuttamaan eri nimimerkeillä naurettavia perusteluitaan siitä miksi lasta ei saisi kastaa. Itsepähän jokainen tekee valintansa, mutta lähinnä säälittää ja vituttaa tällaisten vanhempien vastuuttomuus kun lapselta riistetään oikeus terveeseen henkiseen kasvamiseen.
Mitä se teiltä on pois jos lapsi otetaan seurakunnan yhteyteen kuten Jeesus opetti? Onhan se lapselle paljon parempi lähtökohta elämään päinvastoin kuin jonkun tyhjäpään höpinät siitä, että lapsi saa sitten isona valita ja meidän perheessä ei uskontoa tarvita. Kyllä sitten rukoillaan kun jotain oikein pahaa tapahtuu ja viimeistään silloin kuin itse on kuolemaisillaan.
Miksei lapsi saisi jo alusta asti luottaa johonkin todella tärkeään ja vahvaan?
Aikuiskasteet ovat lähinnä erilaisten uskonlahkojen yrityksiä erottua muista. Mitään raamatullista perustetta niille ei ole. - erillainen
Onnellinen kastettu kirjoitti:
Kastamattomien lasten vanhemmilla ja kastamattomilla lapsilla on ilmeisesti pahemmanlaatuinen alemmuuskompleksi ja epävarmuudentunne kun tulevat tänne ruikuttamaan eri nimimerkeillä naurettavia perusteluitaan siitä miksi lasta ei saisi kastaa. Itsepähän jokainen tekee valintansa, mutta lähinnä säälittää ja vituttaa tällaisten vanhempien vastuuttomuus kun lapselta riistetään oikeus terveeseen henkiseen kasvamiseen.
Mitä se teiltä on pois jos lapsi otetaan seurakunnan yhteyteen kuten Jeesus opetti? Onhan se lapselle paljon parempi lähtökohta elämään päinvastoin kuin jonkun tyhjäpään höpinät siitä, että lapsi saa sitten isona valita ja meidän perheessä ei uskontoa tarvita. Kyllä sitten rukoillaan kun jotain oikein pahaa tapahtuu ja viimeistään silloin kuin itse on kuolemaisillaan.
Aikuiskasteet ovat lähinnä erilaisten uskonlahkojen yrityksiä erottua muista. Mitään raamatullista perustetta niille ei ole.mua taas säälittää ja vituttaa ne ihmiset jotka eivät hyväksy erillaisuutta, kaikkien pitäis kuulua kirkkoon. Eiköhän se ole henkilökohtainen asia uskooko vai ei, kastetaanko vai ei. Tohon henkiseen kasvamiseen en sano mitään!
- MariaG
Aikuiskasteet ovat lähinnä erilaisten uskonlahkojen yrityksiä erottua muista. Mitään raamatullista perustetta niille ei ole.Tosiaan näyttää olevan alemmuuskompleksi. Itseäni ei ole kastettu, mutta oman lapseni aion kastaa. Tosiaan naurettavaa, kun täällä tehdää asiasta näin iso haloo. Eiköhän se ole jokaisen oma asia kastaako lapsensa, vaikka ei itse kuuluisikaan kirkkoon. Ja kun perustelunikin on niin heppoiset, kun kastan lapseni, kun valtaväestö tekee niin ja niin on totuttu tekemään. Onhan monella lapsella isän sukunimikin, kun niin on totuttu tekemään.
Saiskohan siitä uuden vänkäysaiheen, että vauvan pitäisi itse saada valita sukunimensä, koska se voi haitata sen juurilleen sitoutumista ja kehitystä...?? Heh heh - voi hörhöjä!!!
Aikuiskasteet ovat lähinnä erilaisten uskonlahkojen yrityksiä erottua muista. Mitään raamatullista perustetta niille ei ole."... säälittää ja vituttaa tällaisten vanhempien vastuuttomuus kun lapselta riistetään oikeus terveeseen henkiseen kasvamiseen. "
Voiko olla idioottimaisempaa kirjoitusta????
Että pitää munata itsensä täydellisesti kirjoittamalla noin. Ja vielä alemmuuskompleksi, hah hah.
Se kasteko antaa oikeuden terveeseen henkiseen kasvamiseen???
Mene jo hoitoon.
JOS mä olisin halunnut kastaa lapseni ja JOS olisin ollut sitä mieltä, että siitä on jotain hyötyä, olisin sen tehnyt. Onnellinen kastettu kirjoitti:
Aikuiskasteet ovat lähinnä erilaisten uskonlahkojen yrityksiä erottua muista. Mitään raamatullista perustetta niille ei ole.Kun kastamattomat tulevat perustelemaan omaa elämäntyyliään, se on ruikutusta ja johtuu alemmuuskompleksista, mutta kun kastettu tekee saman asian, se onkin yhtäkkiä... mitä?
Huomasin tässä, että molemmilta puolilta löytyy reuhkaajia nimittäin, joten hys nyt vain, sinä Onnellinen Kastettu.
- pöhölökustaa
Alkuperäisen Lutherin opin mukaan Ns.
Uskovien kaste on oikein. Lapsikaste
juontaa juurensa katolilaisuudesta.
On todella epärealistista ajattelua, että
lapsena kastettu pääsee taivaaseen, elipä
hän miten syntisen elämän hyvänsä. Ja
päinvastoin, että kastamaton menee helvettiin,
vaikka eläisi ikänsä kuuliaisena Jumalalle.
Kirkko on valinnut Lavean tien, mutta mitä
Raamattu sanookaan lavean tien kulkijasta.?
Konfirmaation jälkeen riparilaiset elävät
yhtä syntisesti kuin ennen riparia. Koko
kirkko on pelkkä farssi. Helluntai-/
vapaaseurakuntalaiset ovat Todellisia
uskovia.
Itse kuulun kirkkoon, mutta heti kun kirkko
vihkii ensimmäisen homo-/lesboparin, eroan
kirkosta ja siirryn vapaaseurakuntaan.- keskustelu
Hei!
Ihan paljon, paljon parempi on sinunkin erota heti kun asiat tarpeeksi hyvin ymmärrät.
- Ipo
UT:n mukaan alkuseurakunnan aikana oli uskonnollisesti mitattuna vain kolmenlaisia ihmisiä: juutalaisia,pakanoita ja kristittyjä. Kristittyjä olivat ne, jotka olivat kääntyneet kristinuskoon kasten kautta joko juutalaisuudesta tai pakanuudesta. Näin ollen silloin kastamattomt (lapset tai aikuiset) olivat juutalaisia tai pakanoita.
- JJH
En ymmärrä miten nimenantamiseen pitää sekoittaa huuhaa nimeltä uskonto.
Koko kastemeno meidänkin luterilaisessa hulludessamme oli aikoinaan pirunhäätämismeno pienestä lapsesta.
Sairas uskomushan oli, että jo pieni lapsi pitää saada pois synnin, kuoleman ja PAHAN vallasta.
Tällaista uskomatonta soopaa:
http://www.evl.fi/sanasto/selitysK.htm
"Hänestä tulee Jumalan lapsi ja hän pääsee vapaaksi synnin, kuoleman ja pahan vallasta. Kasteessa Jumala kutsuu ihmisen nimeltä omakseen ja lahjoittaa hänelle oman uskon. Kaste velvoittaa luottamaan Kristukseen ja elämään hänen esimerkkinsä mukaisesti."- synnin siemen
siksi siitä pitää häätää kaikki pirut pois kastemenoilla.
- JJH
synnin siemen kirjoitti:
Mistä ne pirut siihen pieneen vauvaan ovat tulleet ?
- mmm
JJH kirjoitti:
Mistä ne pirut siihen pieneen vauvaan ovat tulleet ?
että kysytkö tuon kysymyksen ihan tosissasi?
Jos kysyit, niin en osaa kuin kömpelöillä sanoilla vastata, että kysehän on siitä, että ihminen on olemukseltaan inhimillinen. Siihen olemukseen kuuluu epätäydellisyys, ja siitä seuraa että jonain päivänä tuo epätäydellisyys myös näkyy elävässä elämässä epätäydellisinä, syntisinäkin tekoina, kun lapsi kasvaa . Mutta palatakseni tuohon ihmisen koko olemukseen (siis joka ei vielä edes näy tekoina pienen vauvan kohdalla), siihen kuuluva epätäydellisyys on toiselta nimeltään perisynti.
Ja loppujen lopuksi, kannattaako paukkuja uhrata niin hirveästi tähän asiaan. Kun totuus ihmisestä on että minä olen syntinen, Hänessä on armo. Se riittää. - JJH
mmm kirjoitti:
että kysytkö tuon kysymyksen ihan tosissasi?
Jos kysyit, niin en osaa kuin kömpelöillä sanoilla vastata, että kysehän on siitä, että ihminen on olemukseltaan inhimillinen. Siihen olemukseen kuuluu epätäydellisyys, ja siitä seuraa että jonain päivänä tuo epätäydellisyys myös näkyy elävässä elämässä epätäydellisinä, syntisinäkin tekoina, kun lapsi kasvaa . Mutta palatakseni tuohon ihmisen koko olemukseen (siis joka ei vielä edes näy tekoina pienen vauvan kohdalla), siihen kuuluva epätäydellisyys on toiselta nimeltään perisynti.
Ja loppujen lopuksi, kannattaako paukkuja uhrata niin hirveästi tähän asiaan. Kun totuus ihmisestä on että minä olen syntinen, Hänessä on armo. Se riittää.Ihminen syntinen..
Minkä mittapuun mukaan ?
Väität vieläpä, että vastasyntynyt olisi syntinen jonkin ns. epätäydellisyyden kautta.
Törkeää.
Mitä pahaa/syntiä on vastasyntynyt tehnyt.
Ketä kohtaan hän on kättään nostanut ?
Etkö huomaa mitä hirvittävintä uskonnollista roskaa puhut ?
Ja vaikka hullu väittämäsi pitäisi paikkansakin, ei se näy ihmisten tekoina elävässä elämässä mitenkään:
kastetut tai kastamattomat tekevät tai jättävät tekemättä täsmälleen samoja asioita. Hyviä ja pahoja. - mmm
JJH kirjoitti:
Ihminen syntinen..
Minkä mittapuun mukaan ?
Väität vieläpä, että vastasyntynyt olisi syntinen jonkin ns. epätäydellisyyden kautta.
Törkeää.
Mitä pahaa/syntiä on vastasyntynyt tehnyt.
Ketä kohtaan hän on kättään nostanut ?
Etkö huomaa mitä hirvittävintä uskonnollista roskaa puhut ?
Ja vaikka hullu väittämäsi pitäisi paikkansakin, ei se näy ihmisten tekoina elävässä elämässä mitenkään:
kastetut tai kastamattomat tekevät tai jättävät tekemättä täsmälleen samoja asioita. Hyviä ja pahoja.olla
- murhaaja
mmm kirjoitti:
olla
Ajatelkaapa, että kristinuskon mukaan kastamaton lapsi, usein alle puolen vuoden ikäinen, joka ei varmasti vielä lyhyen elinikänsä aikana ole tehnyt mitään syntiä, joutuu kuollessaan helvettiin, koska häntä ei ole kastettu! Kirkko on niin naurettava instituutio etten halua olla missään tekemisissä sen kanssa. Ja mistä johtuu Afrikan surkea AIDS-tilanne? Surkuhupaisaa on se, että maailman pahin kansanmurhaaja on kirkko, joka ei suostu jakamaan kondomeja Afrikan ihmisille. "Kondomit levittävät aidsia" -Paavi Benedictus XVI. Miettikääpä vähän mihin uskotte ja haluatteko kastaa lapsenne.
- VIESTEJÄ!!
synnin siemen kirjoitti:
EI SYNTIÄ POISPYYHITÄ KASTELEMALLA JA RIPOTTELEMALLA TAI VALELEMALLA...EI PARANNUS ON TEHTÄVÄ!!! UUDESTISYNNYTTÄVÄ ELI USKOON TULEMALLA,
NIINKUIN UUSIN VÄÄNNÖS SEN KUITENKIN OIKEIN SANOO: "USKOONTULTUAAN..."
LAPSI ON VIATON JA TAIVASKELPOINEN ILMAN IHMISEN VALELUJA JA VEDEN RIPOTTELUJA!!! JEESUS ON LASTEN YSTÄVÄ..HÄN EI KUITENKAAN KASTELLEUT LASTEN PÄITÄ VAAN SIUNASI LAPSET!!!!!!! LAPSET OVAT TAIVASKELPOISIA SELLAISINAAN!!! SIUNATAAN SEURAKUNTAAN!!
LAPSIKESTETTA EI EDELLEENKÄÄN LÖYDY RAAMATUSTA..SE ON RAAMATUN PELASTUSOPIN VASTAINEN TEKO!!! - raamatusta
VIESTEJÄ!! kirjoitti:
EI SYNTIÄ POISPYYHITÄ KASTELEMALLA JA RIPOTTELEMALLA TAI VALELEMALLA...EI PARANNUS ON TEHTÄVÄ!!! UUDESTISYNNYTTÄVÄ ELI USKOON TULEMALLA,
NIINKUIN UUSIN VÄÄNNÖS SEN KUITENKIN OIKEIN SANOO: "USKOONTULTUAAN..."
LAPSI ON VIATON JA TAIVASKELPOINEN ILMAN IHMISEN VALELUJA JA VEDEN RIPOTTELUJA!!! JEESUS ON LASTEN YSTÄVÄ..HÄN EI KUITENKAAN KASTELLEUT LASTEN PÄITÄ VAAN SIUNASI LAPSET!!!!!!! LAPSET OVAT TAIVASKELPOISIA SELLAISINAAN!!! SIUNATAAN SEURAKUNTAAN!!
LAPSIKESTETTA EI EDELLEENKÄÄN LÖYDY RAAMATUSTA..SE ON RAAMATUN PELASTUSOPIN VASTAINEN TEKO!!!siinä olit TÄYSIN oikeassa.
Se on ihan luterilaisen uskonnon OMA keksintö kuten moni muukin asia luterilaisuudessa.
Minä uskon kyllä raamattuun, siksi en kuulukaan luterilaiseen kirkkoon, jonka opit ovat ristiriidassa Raamatun kanssa!!!!! - Logos.
raamatusta kirjoitti:
siinä olit TÄYSIN oikeassa.
Se on ihan luterilaisen uskonnon OMA keksintö kuten moni muukin asia luterilaisuudessa.
Minä uskon kyllä raamattuun, siksi en kuulukaan luterilaiseen kirkkoon, jonka opit ovat ristiriidassa Raamatun kanssa!!!!!Jopa Jeesuksen veli kastoi ensimmäisten kirkkoisien isovanhempia ja vanhempia heidän ollessaan aivan pieniä lapsia (Origenes)
Lue lisää kasteen historiasta
http://koti.japo.fi/~ekallio/nissi.html
- yksi kaste Raamatun mukaan
http://koti.phnet.fi/petripaavola/Vesikaste_Raamatun_opetuksen_valossa
Raamattu opettaa, jotta usko tulee kuulemisesta ja kuuleminen Jumalan sanan kautta. Sillä se, joka Jumalan luokse tulee täytyy uskoa, että Jumala on. Jumalan luokse tullaan henkilökohtaisen uskon kautta niin Raamattu selvästi opettaa. Ei vauva eikä aikuinen tarvitse kastetta ennen kuin on tullut uskoon.
Raamatun kanta on yksiselitteisen selvä siitä, että on vain yksi usko ja yksi kaste. Mutta luterilaisella kirkolla on kaksi erilaista kastetta. Lähetyskentillä kastetaan ne, jotka ovat tulleet uskoon sen perusteella, että he ovat vastaanottaneet pelastuksen henkilökohtaisen uskoontulon myötä. Sitten heidän lapset kastetaan sen perusteella, koska heidän vanhempansa ovat tulleet uskoon. Tässä on nyt kaksi kastetta toinen uskovalle, joka on tullut uskoon Jumalan armosta ja toinen pikkulapselle, joka ei ole tullut uskoon, vaan hänet kastetaan toisen ihmisen uskoontulon perusteella.
Raamattu kuitenkin opettaa että on vain yksi kaste, joka tarkoittaa, että se tehdään vain kerran ja aina samoilla perusteilla eli uskoon tulon jälkeen. Luterilaisella kirkolla on kaksi erilaista kastetta toinen uskoontulleille sekä toinen pienelle sylivauvalle, joka kastetaan toisen ihmisen uskoon tulon perusteella tai siksi jos hänen vanhempansa kuuluvat luterilaiseen kirkkoon olivat sitten vanhemmat uskossa tai eivät. Ja Suomessa ainakin selkeästi yli 90% kirkon jäsenistä ovat julkijumalattomia. Lut.kirkon sylivauva ”kasteelle” ei löydy yhtään perustetta Uuden Testamentin kirjoituksista.
APT 18:1-8; Sen jälkeen Paavali lähti Ateenasta ja meni Korinttoon. Siellä hän tapasi erään Akylas nimisen juutalaisen, joka oli Pontosta syntyisin ja äsken tullut Italiasta, ja hänen vaimonsa Priskillan. Klaudius oli näet käskenyt kaikkien juutalaisten poistua Roomasta. Ja Paavali meni heidän luoksensa. Ja kun hänellä oli sama ammatti kuin heillä, jäi hän heidän luoksensa, ja he tekivät työtä yhdessä; sillä he olivat ammatiltaan teltantekijöitä. Ja hän keskusteli synagoogassa jokaisena sapattina ja sai sekä juutalaisia että kreikkalaisia uskomaan. Ja kun Silas ja Timoteus tulivat Makedoniasta, oli Paavali kokonaan antautunut sanan julistamiseen ja todisti juutalaisille, että Jeesus on Kristus. Mutta kun he vastustivat ja herjasivat, pudisti hän vaatteitansa ja sanoi heille: "Tulkoon teidän verenne oman päänne päälle! Viaton olen minä; tästedes minä menen pakanain tykö." Ja hän lähti sieltä ja meni erään Titius Justus nimisen jumalaapelkääväisen miehen tykö, jonka talo oli aivan synagoogan vieressä. Mutta synagoogan esimies Krispus ja koko hänen perhekuntansa uskoivat Herraan; ja myöskin monet korinttolaiset, jotka olivat kuulemassa , uskoivat, ja heidät kastettiin.
Synagoogan esimies Krispus ja koko hänen perheensä uskoivat Herraan Jeesukseen ja myöskin monet korinttolaiset, jotka olivat kuulemassa Jumalan sanaa uskoivat ja kastettiin. Järjestys on taas oikea, ensin sanan julistus sitten uskoontulo ja sen jälkeen kaste. Lapsikasteen kannattajat opettavat, että ihminen, joka on lapsena kastettu, kun hän sitten tulee uskoon ja menee uskovien kasteelle, niin se on ihmisteko ja armosta pois lankeaminen. Raamattu opettaa kuitenkin aivan päinvastoin. Ihminen, joka tekee parannuksen ja tulee uskoon, meneekin kasteelle Jumalan armosta, Hänen sanansa selvän opetuksen mukaan. Tämä on suurta Jumalan armoa, että ihminen voi ja saa tehdä, niin kuin Raamattu opettaa. Lapsikaste se vasta onkin ihmisteko, kun opetetaan lapsikasteen liittävän seurakuntaan, niin siitä seuraa pakkoliittäminen, ilman ihmisen omaa valintaa. Tämä jos mikä on ihmisteko, kun kirkon pappi kastaa pienen lapsen ”väkisin”, ilman lapsen henkilökohtaista uskonratkaisua.
Onhan Raamatun opetus selvä siitä, että ilman uskoa on mahdotonta olla otollinen Jumalalle; Hebr 11:6; Mutta ilman uskoa on mahdoton olla otollinen; sillä sen, joka Jumalan tykö tulee, täytyy uskoa, että Jumala on ja että hän palkitsee ne, jotka häntä etsivät. Raamattu edellyttää Hänen luokseen tulevalta henkilökohtaista uskoa Jumalaan. Tämä sulkee pois kaikki kirkolliset traditiot esim. lapsikasteen suorittamisen, koska Jumalan luokse tulevalla tulee olla omakohtainen usko. Lapsikasteen sakramentti opetus onkin toista evankeliumia, koska Raamatusta ei löydy siitä mitään mainintaa.
Kornelius oli kutsunut taloonsa koolle sukulaisensa ja lähimmät ystävänsä Pietarin tullessa Korneliuksen taloon. Pietari julisti syntien anteeksiantamusta uskon kautta Jeesukseen Kristukseen. Pyhä Henki tuli kaikkien päälle, jotka puheen kuulivat. Ja ympärileikatut juutalaiset, jotka olivat tulleet Pietarin mukana hämmästyivät sitä, että Pyhän Hengen lahja vuodatettiin pakanoihinkin, sillä he kuulivat heidän puhuvan kielillä ja ylistävän Jumalaa. Silloin Pietari vastasi; ei kai kukaan voi kieltää kastamasta vedellä näitä, jotka ovat saaneet Pyhän Hengen niin kuin mekin. Tässä käy selvästi ilmi, ettei saanut kastaa muita kuin uskoontulleita. Alkuseurakunnassa oli siis selvästi voimassa kielto olla kastamatta muita kuin uskoontulleita.
Pakanat tulivat uskoon ja täyttyivät Pyhällä Hengellä ja niin kuin aikaisemmin tutkimme, niin uskon kautta Jeesukseen saa vain luvatun Hengen. Järjestys on taas oikea, ensin sanan julistusta syntien anteeksisaamisesta uskon kautta Jeesukseen ja sitten sanan vastaan ottaminen ja uskoontulo ja sen jälkeen kaste Jeesuksen Kristuksen nimeen. Valtionkirkkolaitokset opettavat, että lapsikasteessa saa Pyhän Hengen, synnit anteeksi, vapautetaan saatanan vallasta, liitetään seurakuntaan ja tulee Jumalan lapseksi. Valtiokirkkolaitoksilla tarkoitan luterilaista, ortodoksista ja katolista kirkkoa. Näillä kirkoilla on kaikki nämä opetukset väärin, niin kuin olet huomannut, Raamatusta ei löydy näitä opetuksia. Tässähän oli jo täytytty Pyhällä Hengellä ennen kastetta. Raamattu opettaa Pyhän Hengen saamisen edellytyksenä olevan uskon Jeesukseen, eikä kasteen. Tämä kohta todistaa myös, että synnit saadaan anteeksi uskon kautta Jeesukseen.
APT 11: 16-18: Silloin minä muistin Herran sanan, jonka hän sanoi: ‘Johannes kastoi vedellä, mutta teidät kastetaan Pyhällä Hengellä’. Koska siis Jumala antoi yhtäläisen lahjan heille kuin meillekin, kun olimme uskoneet Herraan Jeesukseen Kristukseen, niin mikä olin minä voidakseni estää Jumalaa?" Tämän kuultuansa he rauhoittuivat ja ylistivät Jumalaa sanoen: "Niin on siis Jumala pakanoillekin antanut parannuksen elämäksi".
Pietari kertoi Jerusalemissa pakanoiden uskoon tulosta Apt 11 luvussa. Huomaamme tästä luvusta, jotta kysymys oli todella siitä jottei ketään voitu kastaa ennen kuin hän on tullut uskoon. Pietari kertoi, koska pakanat olivat tulleet uskoon, niin ei hän voinut estää Jumalaa. Jonka jälkeen Jerusalemin seurakunnassa iloittiin siitä kun Jumala oli antanut myös pakanoille parannuksen elämäksi.
Näistä kohdista Apt 10:44-48 sekä Apt 11:16-18 käy selville selkeästi, ettei alkuseurakunta kastanut ketään joka ei ollut tullut uskoon. Evankeliumin kuulleet pakanat tulivat uskoon ja Pietari sanoo:”Ei kaiketi kukaan voi kieltää kastamasta vedellä näitä, jotka ovat saaneet Pyhän Hengen niinkuin mekin?" Apostolien tekojen luvussa 11 Pietari sanoo, koska siis pakanatkin olivat saman uskon lahjan, niin mikä hän on estämään Jumalan asetuksia. Oli kielto olla kastamatta muita kuin uskoontulleita. Sillä niin Pietari sanoo, ettei kukaan nyt voi kieltää heitä kastamasta kun ovat saaneet Pyhän Hengen ja tulleet uskoon. Luterilainen teologia väittää, että tässä ei ollut kaste kieltoa, vaan se että juutalaiset luulivat ettei pakanoita saa kastaa. Mutta tämä väite on todella epäraamatullinen, sillä: Mark 16:15-16 Ja hän sanoi heille: "Menkää kaikkeen maailmaan ja saarnatkaa evankeliumia kaikille luoduille. Joka uskoo ja kastetaan, se pelastuu; mutta joka ei usko, se tuomitaan kadotukseen.
Apostolit tiesivät Kristuksen käskyn perusteella, että kaikista kansoista uskoontulleet kastetaan, sillä näin oli Kristus heitä käskenyt tehdä. Näin myös Pietari kumppaneineen tiesi, että vesikaste kuuluu kaikille uskoontulleille. Joten Apt 10:44-48:sta käy selvästi ilmi, että oli kielto olla kastamatta muita kuin uskoontulleita olivat he sitten juutalaisia tai pakanoita.- ETTÄ..
KUN IHMINEN TULEE USKOON ELI UUDESTISYNTYY. RAAMATTU SANOO ARMAHTAVASTI, ETTÄ "KAIKKI ENTINEN ON MENNYT.."= NIITÄ EI ENÄÄ OLE..VOIDAAN ALOITTAA PUHTAALTA PÖYDÄLTÄ!!! PUHDAS PAPERI ON VALMIIKSI KÄÄNNETTY USKOVAN IHMISEN ELÄMÄÄN... SE TARKOITTAA MYÖS, ETTÄ SE MIKÄ EI LUE JUMALAN SANASSA..HARHAOPIT, LAPSIKASTEET, NIITÄ EI OLE..ELI IHMINEN SAA KÄYDÄ JEESEUKSEN MALLIN MUKAAN UPOTUSKASTEELLA, USKOVIEN KASTEELLA, JUMALAN SANAN MUKAAN!!! YKSINKERTAISTA..EI SISÄLLY MITÄÄN PAKKOA EIKÄ MAGIIKKAA TAI MYSTEERIÄ...KIITOS JUMALALLE HÄNEN SELVÄSTÄ SANASTAAN!!..HULLUKAAN EI TÄLLÄ TIELLÄ EKSY!! SANOO SANA!!
USKOONTULLUT HALUAA REPIÄ VÄÄRÄT ISTUTUKST S OMASTA ELÄMÄSTÄÄN JUURINEEN POIS!!! SE ON SANAN MUKAISTA...SIIS JOS SANASSA EI PUHUTA LAPIKASTEESTA...KASTEELLE SAA MENNÄ, KOSKA EI OLE KASTETTU SANAN MUKAAN!!. SEN YMMÄRTÄÄ YKSINKERTAINENKIN AUTIOLLA SAARELLA USKONTULTUAAN TAI JOSSAKIN LÄHETYSMAASSA PERINTEISTÄ JA ISIEN PERIINNÄISSÄÄNNÖSISTÄ TIETÄMÄTÖN...RAAMATUN SAATUAAN YMMÄRTÄÄ: SE JOKA PERHEESTÄ OLI ANTANUT ELÄMÄNSÄ JEESUKSELLE ELI USKOONTULLUT..SE KASTETTIIN..UPOTTAMALLA...YKSINKERTAISTA JA SELVÄÄ!!!!!!!! AAMEN!!!
JOUNI - toimi
ETTÄ.. kirjoitti:
KUN IHMINEN TULEE USKOON ELI UUDESTISYNTYY. RAAMATTU SANOO ARMAHTAVASTI, ETTÄ "KAIKKI ENTINEN ON MENNYT.."= NIITÄ EI ENÄÄ OLE..VOIDAAN ALOITTAA PUHTAALTA PÖYDÄLTÄ!!! PUHDAS PAPERI ON VALMIIKSI KÄÄNNETTY USKOVAN IHMISEN ELÄMÄÄN... SE TARKOITTAA MYÖS, ETTÄ SE MIKÄ EI LUE JUMALAN SANASSA..HARHAOPIT, LAPSIKASTEET, NIITÄ EI OLE..ELI IHMINEN SAA KÄYDÄ JEESEUKSEN MALLIN MUKAAN UPOTUSKASTEELLA, USKOVIEN KASTEELLA, JUMALAN SANAN MUKAAN!!! YKSINKERTAISTA..EI SISÄLLY MITÄÄN PAKKOA EIKÄ MAGIIKKAA TAI MYSTEERIÄ...KIITOS JUMALALLE HÄNEN SELVÄSTÄ SANASTAAN!!..HULLUKAAN EI TÄLLÄ TIELLÄ EKSY!! SANOO SANA!!
USKOONTULLUT HALUAA REPIÄ VÄÄRÄT ISTUTUKST S OMASTA ELÄMÄSTÄÄN JUURINEEN POIS!!! SE ON SANAN MUKAISTA...SIIS JOS SANASSA EI PUHUTA LAPIKASTEESTA...KASTEELLE SAA MENNÄ, KOSKA EI OLE KASTETTU SANAN MUKAAN!!. SEN YMMÄRTÄÄ YKSINKERTAINENKIN AUTIOLLA SAARELLA USKONTULTUAAN TAI JOSSAKIN LÄHETYSMAASSA PERINTEISTÄ JA ISIEN PERIINNÄISSÄÄNNÖSISTÄ TIETÄMÄTÖN...RAAMATUN SAATUAAN YMMÄRTÄÄ: SE JOKA PERHEESTÄ OLI ANTANUT ELÄMÄNSÄ JEESUKSELLE ELI USKOONTULLUT..SE KASTETTIIN..UPOTTAMALLA...YKSINKERTAISTA JA SELVÄÄ!!!!!!!! AAMEN!!!
JOUNIAnna kastaa lapsesi ja liittää hänet iankaikkisesti elävään Kristusruumiiseen. Niin kristityt tekevät. On kiva kun lapsi on oksastettu jaloon viinipuuhun.
1. Kor. 12:13
sillä me olemme kaikki yhdessä Hengessä kastetut yhdeksi ruumiiksi, olimmepa juutalaisia tai kreikkalaisia, orjia tai vapaita, ja kaikki olemme saaneet juoda samaa Henkeä.
Vai ettekö tiedä, että me kaikki, jotka olemme kastetut Kristukseen Jeesukseen, olemme hänen kuolemaansa kastetut?
- hipsu
Piispa Wille Riekkinen; ”Toivon, että homot ja lesbot
voisivat osallistua kirkon työhön jäseninä, tekijöinä
ja päättäjinäkin.” Karjalainen, 14. 2 2002, s. 9
Piispa Juha Pihkala: ”Minusta olisi parempi, jos homot
ja lesbot toteuttaisivat seksuaalista taipumustaan
pysyvässä parisuhteessa.” Etelä-Suomen Sanomat,
6.2.1999
Raamattu:
1 Kor 6:9: Vai ettekö tiedä, etteivät väärät saa periä
Jumalan valtakuntaa? Älkää eksykö. Eivät
huorintekijät, ei epäjumalanpalvelijat, ei
avionrikkojat, ei hekumoitsijat eikä miehimykset,
eivät varkaat, ei ahneet, ei juomarit, ei pilkkaajat
eivätkä anastajat saa periä Jumalan valtakuntaa. Ja
tuommoisia te olitte, jotkut teistä; mutta te olette
vastaanottaneet peson, te olette pyhitetyt, te olette
vanhurskautetut meidän Herramme Jeesuksen Kristuksen
nimessä ja meidän Jumalamme Hengessä.
Tekstissä esiintyvä sana miehimykset on kreik.
arsenokoiteen - arsenokoites = homoseksuaali. Jumalan
sana opettaa selvästi, että homoseksuaalisuus on
synti, jonka harjoittajat eivät peri Jumalan
valtakuntaa elleivät tule uskoon ja tee parannusta
synnistään eli luopuvat homoseksuaalisuudestaan.
Piispojen lausunnot ovat pahassa ristiriidassa Jumalan
sanan kanssa. Kirkon kanta homoseksuaalisuuden syntiin
on järkyttävä. Isäni erosi kirkosta ja äiti ei ole koskaan kuulunutkaan (tulee Aasiasta alueelta, joka oli Neuvostoliiton vallan alla niihin hänen syntymänsä ja nuoruutensa aikoihin), joten minä ja isosiskoni olemme siis tilastolapsia.
Ateisteja muutenkin ollaan, vaikka opiskelen kyllä koulussa uskontoa ja osallistuin peruskoulussa kirkkokäynteihin. Lukioaikana olen jättänyt välistä, kun ei kerta homma ole enää pakollista. Uskontoa opiskelen silkasta mielenkiinnosta, ja oikeastaanhan se on enemmän kulttuurioppia kuin mitään Jumalan sanan levittämistä. En usko, että silloin sitä kestäisin.Niin, en siis ripariakaan käynyt, koska minusta tuntui tekopyhältä mennä sinne, kun en kerta usko Jumalaan.
- veecat
Mut kastettiin veljeni kanssa vasta silloin kun menimme rippikouluun. Vanhempani eivät kuuluneet kirkkoon, joten heidänkin täytyi liittyä siihen sitä ennen. Saimme vielä itse valita halusimmeko riparille vai emme. Viisi vuotta riparin jälkeen erosin kirkosta, koska en kokenut siitä olevan mulle enää mitään hyötyä: olin jo päässit ripille, saanut pari kummilasta, en ole koskaan uskonut jumalaan enkä käy kirkossa. Nykyään meijän perheestä ei kuulu enää kukaan kirkkoon. Jonkun mielestä voi olla huono asia ettei lasta kasteta ihan pienenä tai ettei lapsi saa kotona uskonnollista kasvatusta, mut mä oon aivan päinvastaista mieltä. Mä koen saaneeni itse päättää uskonko jumalaan vai en ja haluanko kuulua kirkkoon eikä mua ole pienestä pitäen aivopesty uskonnollisilla asioilla. Olen siitä oikeastaan kiitollinen vanhemmilleni ja aion toimia samoin myös omien lasteni kohdalla. Jokaisella on oikeus pähkäillä ihan itse omalla järjellään, mihin uskoo jos uskoo!
- kylläkin
on siunaustilaisuudessa vain siunattu vainajat eikä annettu lapselle nimeä...
- meimei
Meillä on molemmilla lapsilla pidetty vain nimenantojuhla. Samoin siskon kaikkien neljän kohdalla.
Ketjusta on poistettu 54 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Toiselle puolikkaalleni
Sinulla ei taida olla kaikki nyt ihan hyvin? Minua itketti eilen kauheasti, sinunko itkuja itkin? Kyllä kaikki selviää j422224- 241780
Katu täyttyy askelista...
Hyvää sunnuntaita ja hyvää jatkoa jos näin...Vettä sataa, mutta hyvä vaan, ainakin kasveille.271435- 1091264
Näin susta unta
Teit siinä temppuja ja kurkit huomaanko. Niinkuin sun tarttis sitä epäillä. Öitä tuimalle!151229- 181035
Tiedätkö nainen sen tunteen
Kun toinen tulee jossain vastaan. Naama leviää hymyyn kuin hangonkeksi. Mulla on susta semmonen,tunne.71944Kauniit ihmiset ei ole sinkkuja, se on karu fakta
Ihmisessä on lähes poikkeuksetta aina jotain vikaa jos hän pysyy sinkkuna pitkään. Sori kun sanon tän näin suoraan, mut107864Kristinusko - epätoivoinen yritys pelastaa ihmiset jumalalta
Ei ole mitään sellaista, mitä pitää "pelastua". Lukuun ottamatta tietysti ”jumalan” (sen ei jumalan, joka väittää oleva333853Mikset päästä irti ja hae apua
Mt ongelmiisi. En vaan voi ikinä enää luottaa sinuun, pelkään sinua ja toivon löytäväni jonkun muun. Rahaa sulla on saad74846