Synnytyskipu ja kuukautiskipu

...kysymys

Ihan mielenkiinnosta kysyn...miten te, joilla on kokemusta molemmista, vertaisitte noita? Vai voiko edes verrata? En siis ole itse synnyttänyt eikä ole vielä ajankohtaistakaan mutta silti mietityttää, kun olen kipukammoinen ja kärsin hirveistä kuukautiskivuistakin. Siis onko se supistusten välillä oleva aika tosiaan niin kivuton, että siinä voi rentoutua? Ja jos on, niin onko jatkuvasti päällä oleva kova kuukautiskipu silti huomattavasti mukavampi vaihtoehto kuin vielä kovemmat supistukset taukojen kanssa?

Kipua nyt on hankala mitata, mutta olisin kiitollinen jos joku haluaisi kertoa omista kokemuksistaan.

27

9354

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kiinnostaa,Kiitos,

samaan saada vastaus, koska olen kokenut aivan helvtilliset menkkakivut usein ja kerran jopa alun km:n johon ei mitkään kuumavesipullot tai kuukautiskipulääkekään (600mg burana) tuntunu auttavan..

• Kaikki koettu

voi olla niin kovia kuukautiskipuja, että niitä voisi synnytykseen verrata. Ainakaan ekalla kerralla. Jos sinulta on vaikka reisiluu murtunut, ja olet yrittänyt sen kanssa astua tai vaikka olkavarsi ja käsi retkahtanut riippumaan (kaikki koettu), niin siinä hieman verrattavaa.

Mutta älkää nyt vaan jättäkö lapsia hankkimatta tämän vuoksi ! Me naiset kun ollaan melko sopeutuvaisia ja kipu on heti ohi, kun vauva on syntynyt.

• marina
        Kaikki koettu kirjoitti:

voi olla niin kovia kuukautiskipuja, että niitä voisi synnytykseen verrata. Ainakaan ekalla kerralla. Jos sinulta on vaikka reisiluu murtunut, ja olet yrittänyt sen kanssa astua tai vaikka olkavarsi ja käsi retkahtanut riippumaan (kaikki koettu), niin siinä hieman verrattavaa.

Mutta älkää nyt vaan jättäkö lapsia hankkimatta tämän vuoksi ! Me naiset kun ollaan melko sopeutuvaisia ja kipu on heti ohi, kun vauva on syntynyt.

tämäkin on toki jokaisen omasta kehosta kiinni, mutta
        minulla (ja äidilläni aikanaan ja monella ystävättärelläni) kävi niin onnekkaasti, että kun ensimmäisen synnytyksen jälkeen alkoivat ekat menkat oli helvetilliset menkkakivut muuttuneet siedettäviksi ja toisen synnytyksen jälkeen ei kipuja ole ollut lainkaan.

niin, että mieluusti kärsin kahden synnytyksen kivut, kun nyt ei enää tarvitse kärsiä joka kuukausi toistuvista kivuista.

• mää

Kyllä tuli minullekin yllätyksenä ne supistuksen voimakkuudet,vai menkkamaisia kipuja... No EI kun jotain ihan muuta. Ei löytynyt asentoa missä olla, ei sit millään ennen kun epiduraalipuudutuksen sain. Näin mulla. Mutta ne asiat unohtuu..synnytyksestä 4kk.

• Mullaon menkkakipu ja synnytyskipu olleet luonteeltaan saman tyyppisiä. Kipu alkaa samasta paikasta, kiertää selästä vatsan puolelle ja puristaa niin pujaa että pahaa tekee. Mutta synnytyskipu on vaan n. 100000 kertaa kovempaa.
      Toisaalta, varsinkin viimeisessä synnytyksessä meni rentoutus nappiin, ja pystyin lepäämään aina supistusten välillä. Se ei onnistu silloin kun on menkkakivut pahimmillaan. Muissa synnytyksissäni ei rentoutuminen ole onnistunut, ja kivut ovat olleet pahemmat. Vasta tässä viimeisessä oivalsin että rentoutusharjoituksista voisi olla oikeasti hyötyä.

• elokuun äiti

kipu on alussa samantyyppistä alavatsalla olevaa särkyä, mutta se tulee säännöllisesti ja pikkuhiljaa kovenee. Mulla ei selässä ollut kipuja yhtään vaan ne siirtyivät sitte ikäänkuin tuonne sisemmälle mutta edelleen tossa alavatsan tasolla.
      Kipu on kova muttei kuitenkaan itketä, ennemminkin kiroilututtaa ja se menee välillä ohi jolloin voi huokaista helpotuksesta. Kipua ei tarvii kestää kauaa, koska lääkkeet on hyvät sitten kun niitä sairaalassa saa. Ei tosiaan kannata pelätä sitä, koska keskityt kuitenkin ihan erilailla siinä vaiheessa kun se kipu tuntuu. Kannattaa kuitenkin laittaa kaikki kamat valmiiksi lähtöä varten, koska jos nuo supparit tulee muutamien minuuttien välein, haluat varmaan hengähtää ennemmin kuin etsiä tavaroita ja pakata. Minä en ainaskaan olis jaksanu pakata enää siinä vaiheessa. Muutama tavara vielä puuttui ja siinä meni aikaa kun niitä etti ja samalla piti pysähdellä kivun takia. Tsemppiä vaan, hyvin se menee. Mulle jäi tosi hyvät muistot vaikka saattuikin. Sairaalaan kun pääsin, ei mennyt kauaa kun sain epiduraalin ja siihen hävin kivut totaalisesti.

• mielenkiintosta

tutkia.. Että miten synnytys- ja kuukautiskiput liittyy toisiinsa. Mulla esim. kuukautisten aikaan on alaselkä vähän kipeä, muuten ei ole kipuja. Niin supistuksetkin sattui vaan selkään, ei vatsan puolelle, eikä hirveän kipeänä edes tullu. En tarttennu siis puudutuksia supistuksiin, aqvarakkulat sain selkäkipuihin. Mulla synnytys sattu ihan lopussa kun repesin, mutta muuten oli ihan hallittavissa kipu.

Jokainenhan tuntee kivun omalla tavallaan, enkä nyt siis tarkoita että jos on kivuliaat kuukautiset niin synnytyskin olisi kivulias. Ja tosiaan hyvät puudutteet saa kyllä! Synnytyksessä on se hyvä puoli että se ei kestä kauaa (loppujenlopuks), tietää että se kipu loppuu.. ;)

• mir

Minulla on aina ollut tosi kovat kuukautiskivut. Kyllä voi verrata niitä supistuksiin. Samankaltaiset ovat. Ainakin minulla kuukautiskivut ovat supistuksia. Supistaa, tauko ja taas supistaa. Synnytyksessä nämä kivut ovat vain monta kertaa kovemmat ja kivuliaammat. Kyllä siinä välissä kerkee jonkun verran rentoutua. Tosin tuntuu siltä kuin 10min väli olis vain 30sek korkeintaan.

• minä-84

Tää on vähän sellanen aihe, että on vaikeeta antaa yhtä ja oikeeta vastausta, kun jokanen varmaan kokee synnytyksen erillä tapaa, mutta voin kertoa oman mielipiteeni.

Mielestäni menkkakipuja ja synnytyskipuja ei voi verrata, itse en löydä niissä mitään yhtäläisyyttä. Minulla on joskus ollut kovia kuukautiskipuja, mutta ne ovat ollee vain murto-osa synnytyskivuista. Nyt en kuitenkaan halua pelotella, koska mielestäni synnytys ei sattunut lainkaan niin paljoa kun entuudestaan luulee. Ne ovat varmaan niin kovia kipuja, ettei niitä edes ymmärrä, niin toisaalta ei taas satu niin paljoa =). Oma sekavastio kirjoitettu, mutta niin mä koin asian.

Mun mielestäni supistukset olivat pahempia mitä itse synnytyskivut, kun supistukset pitää vaan kestää, mutta helpottaa kun pääsee ite toimimaan, niin ei keskity vaan siihen kipuun.

Ite luulin ennen synnytystä että kipu on niin suurta että tulee itku, mutta ei se ole sellasta kipua. Ja mulla ainakin oli ihan hyvä olo aina niiden supistuksien välillä, pelotti aina vaan seuraava supistus.

Sitte vielä voisin sanoa sen verran, että aina sanotaan, että kivut loppuvat kuin seinään, kun lapsi on syntynyt, niin siinä olen kyl ihan eriä mieltä. Mun mielestä se kun repeämä ja leikkaus tikattiin, niin oli kivuliaampaa kuin itse synnytys. Tosin voi johtua siitä että minua tikattiin yli tunnin.

Mutta parasta kai on kun lähdet joskus hyvin mielin ja ennakkoluulottomasti synnyttämään, niin etköhän siitä selviä. Itseä lohdutti ajatus, että niin moni nainen lapsen synnyttää, niin kyllähän minäkin siitä selviän =)!

• alkuperäinen kysyjä

Vastaukset olivat mielenkiintoista luettavaa ja tarjosivat monenkirjavia näkemyksiä, kuten vähän odottelinkin. Viestiketjun yleissävy tuntuu aiheesta huolimatta olevan enemmän positiivisen puolella, eikä kukaan tullut pelottelemaan kauhukokemuksilla. Kiitos kaikille vastanneille! :)

• Kramppaaja

Jos synnytyskivut ovat kovemmat kuin kuukautiskivut, en ikinä hanki lapsia! Teinistä asti kuukautiset ovat olleet yhtä helvettiä ja tänäänkin itkua väänsin kippurassa sängyllä kun kramppasi. Tämän lisäks mulla on jokapäiväisiä kramppeja, jotka onneksi ovat lievempiä, mutta silti kivuliaita. Kun vaan tietäisin mitä oon väärin tehny...

• lkjöflakjfölakjföalk

Ajattelin itsekin noin hyvin pitkään ja siksi uskaltauduin ensimmäisen lapsen saattamaan alulle reilusti yli kolmikymppisenä. Meidän suvussa on ollut sellaista, että synnytyksen jälkeen kuukautiskivut ovat helpottaneet, joten odotan toivoen hartaasti, että myös minulle kävisi sitten niin, sillä kärsin todella rajuista kuukautiskivuista. Olen jopa pyörtynyt kuukautiskipuun ja joutunut ottamaan voimakkaita reseptillä määrättyjä kipulääkkeitä.

Niin ja sairaalassa voi pyytää kunnon kipulääkitystä, vaikka sitten sen epiduraalin, jos tuntuu ettei kestä muuten. Sitä varten niitä lääkkeitä on kehitetty, että niitä käytetään. Eihän ketään leikkauspotilastakaan aleta viipaloida ennen kivunlievitystä.

• escgt
        lkjöflakjfölakjföalk kirjoitti:

Ajattelin itsekin noin hyvin pitkään ja siksi uskaltauduin ensimmäisen lapsen saattamaan alulle reilusti yli kolmikymppisenä. Meidän suvussa on ollut sellaista, että synnytyksen jälkeen kuukautiskivut ovat helpottaneet, joten odotan toivoen hartaasti, että myös minulle kävisi sitten niin, sillä kärsin todella rajuista kuukautiskivuista. Olen jopa pyörtynyt kuukautiskipuun ja joutunut ottamaan voimakkaita reseptillä määrättyjä kipulääkkeitä.

Niin ja sairaalassa voi pyytää kunnon kipulääkitystä, vaikka sitten sen epiduraalin, jos tuntuu ettei kestä muuten. Sitä varten niitä lääkkeitä on kehitetty, että niitä käytetään. Eihän ketään leikkauspotilastakaan aleta viipaloida ennen kivunlievitystä.

Minulla on kans aina ollut aika voimakkaita kipuja kuukautisten aikaan, mutta luulen, että tämä oli hyvä juttu synnytystä ajatellen. Ja ensimmäiset supistukset, jotka olivat lieviä tuntuivat hitusen kuukautiskivulta (vääntelyä ja puristavaa tunnetta alavatsalla), mutta oli siedettävimpiä siksi, että ne kestivät sen n. minuutin ja sit supistusten välissä ei mitään kipuja. Itsellä ainakin kuukautiskivusta on tehnyt sietämätöntä juuri se, että se on yhtäjaksoista kipua. Mutta kyllä ne synnytyssupistusten aihuettama kipu siellä 8 cm paikkeilla on ihan omaa luokkaansa (jos siis synnyttää ilman puudutuksia).

• Hmmmhh

Tuli vaan mieleen, että voisko kyseessä olla endometrioosi?

• SS26
        Hmmmhh kirjoitti:

Tuli vaan mieleen, että voisko kyseessä olla endometrioosi?

Juu itsekkin olen miettinyt paljon samaa kuin ketjun aloittaja...haluan joku päivä lapsia mutta pelkään synnytystä ja siihen liittyviä kipuja niin paljon että vielä lasten hankkiminen ei ole ajankohtaista...asia kuitenkin mietityttää jo sen verran että olen aina nyt viime aikoina kuukautiskivuista kärsiessäni miettinyt että kuinka paljon kauheammat ne synnytyskivut/supistukset sitten ovat....itselläni tekee tiukkaa että selviän edes noista hyvin vähän aikaa kestävistä kuukautiskivuista... : /
        ja sitten haluaisnkin tietää että mitä eroa on kivulla supistusten aikaan ja itse ponnistusvaiheen aikaan??

• Bunnyt
        SS26 kirjoitti:

Juu itsekkin olen miettinyt paljon samaa kuin ketjun aloittaja...haluan joku päivä lapsia mutta pelkään synnytystä ja siihen liittyviä kipuja niin paljon että vielä lasten hankkiminen ei ole ajankohtaista...asia kuitenkin mietityttää jo sen verran että olen aina nyt viime aikoina kuukautiskivuista kärsiessäni miettinyt että kuinka paljon kauheammat ne synnytyskivut/supistukset sitten ovat....itselläni tekee tiukkaa että selviän edes noista hyvin vähän aikaa kestävistä kuukautiskivuista... : /
        ja sitten haluaisnkin tietää että mitä eroa on kivulla supistusten aikaan ja itse ponnistusvaiheen aikaan??

Sen kun tietäis, synnyttänytkin olen mutta ponnistusvaiheessa sen verran hyvin puutuneena ettei kipu tuntunut, vain lapsen liikkeet lantiossa. Ja nekin jotenkin etäisellä tavalla.
        Kipua oli avautumisvaiheessa, ponnistusvaihe kivuton ja jälkeis-/repeämien ompeluvaihe kivuton. Epiduraalipuudutus oli.
        Vaikka ponnistusvaihe oli kivuton, sanoisin että silti se oli epämiellyttävä. Kestoltaan 40min ja vaikka ponnistin kätilön mukaan hyvin, lapsi ei meinannut edetä. Supistuksetkin laimenivat eikä ponnistustarvetta alun jälkeen tuntunut. Jälkeisvaihe myös epämiellyttävä koska kätilön paineli vatsaa aika ronskisti istukan irrottamiseksi.
        Mutta siitä avautumisvaiheen kivusta... siihen saakka pärjää kun supistuksilla on selkät välit mutta sitten kun alkavat olla lähes jatkuvia, meikäläinen nosti kädet pystyyn. Ja pyysi lääketieteen apuun...

• *2x*
        Bunnyt kirjoitti:

Sen kun tietäis, synnyttänytkin olen mutta ponnistusvaiheessa sen verran hyvin puutuneena ettei kipu tuntunut, vain lapsen liikkeet lantiossa. Ja nekin jotenkin etäisellä tavalla.
        Kipua oli avautumisvaiheessa, ponnistusvaihe kivuton ja jälkeis-/repeämien ompeluvaihe kivuton. Epiduraalipuudutus oli.
        Vaikka ponnistusvaihe oli kivuton, sanoisin että silti se oli epämiellyttävä. Kestoltaan 40min ja vaikka ponnistin kätilön mukaan hyvin, lapsi ei meinannut edetä. Supistuksetkin laimenivat eikä ponnistustarvetta alun jälkeen tuntunut. Jälkeisvaihe myös epämiellyttävä koska kätilön paineli vatsaa aika ronskisti istukan irrottamiseksi.
        Mutta siitä avautumisvaiheen kivusta... siihen saakka pärjää kun supistuksilla on selkät välit mutta sitten kun alkavat olla lähes jatkuvia, meikäläinen nosti kädet pystyyn. Ja pyysi lääketieteen apuun...

Mielestäni synnytyskipua ja kuukautiskipua ei voi verrata.
        Ekassa synnytyksessä olin sen verran pihalla koko hommasta, etten oikeastaan edes yrittänyt sietää kipua, eikä se kovin suureksi kerennytkään ennen kuin sain epiduraalin. Olin vain jo sen verran väsy, kaksi yötä valvoneena ja melkein vuorokauden supistuksia kestäneenä että oli pakko saada levättyä kunnolla.

Toisen synnytyksen taas koin ilman lääkkeitä. Ihan omasta halustani. Olin kipeä vasta kun kohdunsuu oli noin 7-8senttiä auki ja silloinkin vain supistuksen aikana.
        Kun olin päässyt synnytyssaliin (noin 5senttiä auki), vaivuin jonkinlaiseen "transsiin", niin että supistuksen aikana keskityin vain hengittämiseen enkä kuullut mitään ympäröivästä maailmasta. Kätilö ja opiskelija viettivät suhteellisen paljon aikaa salissa jutellen mieheni kanssa, mutta minä en kuullut heidän keskusteluaan kuin supistusten välillä ja silloinkin keskityin siihen että rentoutin itseni ja valmistauduin seuraavaan supistukseen.
        Jälkeen päin kaikki kipu, joka on jatkuvaa, kuten kuukautiskipu, on tuntunut PALJON pahemmalta ja menisin mieluummin synnyttämään ilman lääkkeitä kuin kärsisin lääkkeiden kanssakaan kuukautiskivuista.

• jkhkugu

Hei! Olethan käynyt kuukautiskipujesi takia gynekologilla?? Tuo kuulostaa minun oireiltani ja siihen löytyi syy; endometrioosi.

• Anonyymi
        *2x* kirjoitti:

Mielestäni synnytyskipua ja kuukautiskipua ei voi verrata.
        Ekassa synnytyksessä olin sen verran pihalla koko hommasta, etten oikeastaan edes yrittänyt sietää kipua, eikä se kovin suureksi kerennytkään ennen kuin sain epiduraalin. Olin vain jo sen verran väsy, kaksi yötä valvoneena ja melkein vuorokauden supistuksia kestäneenä että oli pakko saada levättyä kunnolla.

Toisen synnytyksen taas koin ilman lääkkeitä. Ihan omasta halustani. Olin kipeä vasta kun kohdunsuu oli noin 7-8senttiä auki ja silloinkin vain supistuksen aikana.
        Kun olin päässyt synnytyssaliin (noin 5senttiä auki), vaivuin jonkinlaiseen "transsiin", niin että supistuksen aikana keskityin vain hengittämiseen enkä kuullut mitään ympäröivästä maailmasta. Kätilö ja opiskelija viettivät suhteellisen paljon aikaa salissa jutellen mieheni kanssa, mutta minä en kuullut heidän keskusteluaan kuin supistusten välillä ja silloinkin keskityin siihen että rentoutin itseni ja valmistauduin seuraavaan supistukseen.
        Jälkeen päin kaikki kipu, joka on jatkuvaa, kuten kuukautiskipu, on tuntunut PALJON pahemmalta ja menisin mieluummin synnyttämään ilman lääkkeitä kuin kärsisin lääkkeiden kanssakaan kuukautiskivuista.

Se on hirveää, että jotkut kärsivät aivan tajuttoman rajuista kuukautiskivuista. Meidän suvussa ei tietääkseni ole sellaisia kipuja. Äitini synnytti 4 lasta ilman kivunlievitystä, joten uskon, että sitten kun itse saan lapsen, selviän hyvin. Minulla lapsen saanti ei ole vielä kuitenkaan ajankohtaista.
        Onneksi omassa kehossa on "synnytyshormonit", jotka vievät sinut ikään kuin synnytystranssiin. Tiedän, että jotkut eivät kestä ilman lääkkeellistä kivunlievitystä, mutta endorfiinin (oman kehon tuottama kipua lievittävä hormoni) määrä pienenee niiden vaikutuksesta.

• .

Itse koin, että muutamaa epiduraalia edeltänyttä kivuliasta supistusta lukuun ottamatta minulla supparit ja pahimmat kokemani kuukautiskivut olivat kyllä ihan verrattavissa toisiinsa. Ne jotka omalta kohdaltaan muuta toteavat, ovat kenties olleet onnekkaita ja välttyneet todella pahoilta kuukautiskivuilta? Epiduraali tuikattiin minulle siinä vaiheessa kun olin 6 cm auki. Jännää kokemus sinänsä, tuntui että synnyttäessä menee jotekin transsiin, ja minusta se kipu tuntui voimakkuudestaan huolimatta jotenkin siedettävämmältä tavallinen kipu.

Pahin kokemani migreenikohtaus oli muuten myös kivuliaisuudeltaan samaa luokkaa synnytyksen kanssa, joten jos pitäisi valita kumman kokisin mieluummin uudelleen, niin ehdottomasti synnytysken! Oli se kuitenkin kokemuksena jotenkin -öö, kliseistä muotitermiä käyttääkseni- voimaannuttava.

• Sirina14

Ehkäpä endometrioosin aiheuttamia kuukautiskipuja voi verrata synnytyskipuihin. Endokivuthan voivat olla todella kovia ja valtavaa kipua aiheuttavia ja niitä ei voi todellakaan verrata normaaleihin kuukautiskipuihin. Endopotilaathan voivat joutua olemaan kipujen takia pois töitäkin ja kivut vie aivan petiin.

• Onneks selvii

No ei voi. Mulla synnytyskipu on ollut aivan kaameaa. Taju meinaa lähtä. Neljä lasta oon tehny ja tuska on ollut aina järkyttävä. Sanotaan et kaikki helpottuu kun lapsia tulee lsiää, et eka on pahin, mutta ei se helpotu, ihan samaa se on alusta loppuun.

Synnytyksen jälkeen vapisin kuin haavanlehti kaks tuntii, ja en eläissäni ole törmännyt samaan kipuun kuin synnyttäessä!

• kovat kivut

Minulla on ollut ehkä noin kolme kertaa elämässäni erittäin pahat kuukautiskivut. En ole lasta saanut, mutta olen miettinyt juuri tuota, että voiko niitä verrata synnytyskipuihin. Kovien kuukautiskipujen yhteydessä en ole pystynyt kävelemään ollenkaan, kerrankin kuukahdin vessanlattialle ja verta valui vain kun menkat alkoivat. En jaksanut huutaa apua enkä mitään. Vatsaani sattui erittäin paljon, enkä pystynyt juuri liikkumaan. En ole eläissäni tuntenut yhtä suurta kipua kuin nuo kuukautiskivut, joihin ei tehoa mikää asento eikä mikään lääke. Hyvä, että jaksaa yrittää pinnistää. Olen jokaisella kerralla luullut kuolevani.

Luulenpa, että tällä palstalla kirjoittaneet ihmiset eivät tiedä mitkä ovat kovat kuukautiskivut. Nykyään käytän ehkäisyrengasta, joten kuukautiskivut ovat pieniä kausittaisia kivuntunteita selän ja mahan alueella. Ei mitenkään pahoja, hivenen saattavat häiritä, mutta en koskaan ole pelännyt noiden kipujen kanssa kuolevani.

• lkajhl
        kovat kivut kirjoitti:

Minulla on ollut ehkä noin kolme kertaa elämässäni erittäin pahat kuukautiskivut. En ole lasta saanut, mutta olen miettinyt juuri tuota, että voiko niitä verrata synnytyskipuihin. Kovien kuukautiskipujen yhteydessä en ole pystynyt kävelemään ollenkaan, kerrankin kuukahdin vessanlattialle ja verta valui vain kun menkat alkoivat. En jaksanut huutaa apua enkä mitään. Vatsaani sattui erittäin paljon, enkä pystynyt juuri liikkumaan. En ole eläissäni tuntenut yhtä suurta kipua kuin nuo kuukautiskivut, joihin ei tehoa mikää asento eikä mikään lääke. Hyvä, että jaksaa yrittää pinnistää. Olen jokaisella kerralla luullut kuolevani.

Luulenpa, että tällä palstalla kirjoittaneet ihmiset eivät tiedä mitkä ovat kovat kuukautiskivut. Nykyään käytän ehkäisyrengasta, joten kuukautiskivut ovat pieniä kausittaisia kivuntunteita selän ja mahan alueella. Ei mitenkään pahoja, hivenen saattavat häiritä, mutta en koskaan ole pelännyt noiden kipujen kanssa kuolevani.

Mulla ei ole kokemusta ponnistusvaiheesta, kun meni sektioon, mutta avautumisvaihe ei kyllä ollut kivuliaampi kuin pahimmat menkkani. Enkä edes hoksannut pyytää mitään kivunlievitystä. Mut tosiaan, en tiedä yhtään mitä se ponnistaminen olis sitten ollut...

Kovien menkkakipujen kanssa on noussut kylmänhiki otsaan, avautumisvaiheessa ei. Eniten vaivasi se ponnistamisen tarpeen tunne, mutta ei saanut ponnistaa.

• kipuaaupik

Tuttavallani oli niin kivulias olo,että meni päivystykseen.Lääkärit epäilivät ensin kohdun ulkopuolista raskautta,joka olisi alkanut vuotamaan verta,mutta kun mitään ei löytynyt,kivun syyksi päättelivät ovulaation.Joten luulisi kuukautiskivunkin voivan olla tosi kovaa.

• ed

kyllä mulla ainakin oli supistukset aluksi just samanlaisia kuin kovat menkkakivut. mutta, pahenivat toki mitä pitemmälle mentiin ja kyllä ponnistusvaiheen supistuskipu oli sata kertaa kovempaa ku menkkakivut!

• Anonyymi

Mielestäni synnytyskipua ei voi mitenkään verrata kuukautiskipuihin .Aluksi eivät tuntuneet kovin pahoilta epäilin vasta että synnytyd käynnistynyt kun supistuksia tuli 2 min välein. Silloin lähdin sairaalaan . Loppu supistukset oli kovin kipu mitä ikinä kokenut ja viimeinen avautumista vaihde oli helvettiä ei supistuksissa ollut mitään väliä. Ainut mikä auttoi oli Spinaalipuudutus se vei kivut. Ponnistus vaihde oli rankka ja nopea mutta ei mielestäni koskenut kauheasti toki puudutus vaikutti vielä silloin.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Miehille kysymys

Onko näin, että jos miestä kiinnostaa tarpeeksi niin hän kyllä ottaa vaikka riskin pakeista ja osoittaa sen kiinnostukse
      Tunteet
      142
      4505
    2. Miksi kaivattusi on

erityinen? ❤️‍🔥
      Ikävä
      93
      2149
    3. Olen tosi outo....

Päättelen palstajuttujen perusteella mitä mieltä minun kaipauksen kohde minusta on. Joskus kuvittelen tänne selkeitä tap
      Ikävä
      15
      2071
    4. Kotkalainen Demari Riku Pirinen vangittu Saksassa lapsipornosta

https://www.kymensanomat.fi/paikalliset/8081054 Kotkalainen Demari Riku Pirinen vangittu Saksassa lapsipornon hallussapi
      Kotka
      77
      1918
    5. Ylen uutiset Haapaveden yt:stä.

Olipas kamalaa luettavaa kaupungin irtisanomisista. Työttömiä lisää 10 tai enempikin( Mieluskylän opettajat). Muuttavat
      Haapavesi
      142
      1542
    6. Haluaisin jo

Myöntää nämä tunteet sinulle face to face. En uskalla vain nolata itseäni enää. Enkä pysty elämäänkin näiden kanssa jos
      Ikävä
      54
      1532
    7. VENÄJÄ muuttanut tänään ydinasetroktiinia

Venäjän presidentti Vladimir Putin hyväksyi tiistaina päivitetyn ydinasedoktriinin, kertoo uutistoimisto Reuters. Sen mu
      Maailman menoa
      104
      1395
    8. Nainen olet valoni pimeässä

valaiset tietäni tietämättäsi ❤️
      Ikävä
      75
      1326
    9. Oletko sä luovuttanut

Mun suhteeni
      Ikävä
      101
      1307
    10. Hommaatko kinkkua jouluksi?

Itse tein pakastimeen n. 3Kg:n murekkeen sienillä ja juustokuorrutuksella. Voihan se olla, että jonkun pienen, valmiin k
      Sinkut
      120
      1109
    Aihe