Harrastukset ja raha

-Luke-

Kyllä tässä maassa menetetään monta lahjakkuutta vain sillä että vanhemmilla ei ole varaa maksaa harrastuksia.
Puhun omasta puolestani tässä myös ja tilanne kuvottaa todella paljon. On ihmisiä jotka puhuvat sen puolesta että älkää maksako lastenne harrastuksia yms menette vaan vararikkoon ja ei sieltä kuitenkaan uusia räikkösiä jne tule.

Kyllä tuo väite on väärä. niin väärä kuin olla ja voi. Itse olen joutunut kärsimään sen jälkeen kun lopetin erään harrastuksen koska minusta ei yksinkertasesti ollut tarpeeksi lahjoja tämän lajin tulevaisuuden nimeksi. Tämä jälkeen vaihdoin harrastusta, todella kalliiseen sellaiseen, mutta kuin yht äkkiä, rahaa ei yksinkertaisesti enää tullutkaan vanhemmilta tähän avuksi. 16 vuotias kolli olin, mistä olis ollut muka varaa tempaista helvetinmoisia summia tuohon ? vähän aikaa rahaa tuli, sitte kun piti saada uusi väline niin ruvettiinkin sanomaan että hanki rahas ja maksa itse.
edelleen polte on kova jatkaa kyseistä harrastusta mutta mitä tehdä kun porukat sanovat että maksa ite

Näin siinä välillä tuntuu käyvän ja vanhemmat eivät osaa ottaa tosissaan jos lapsi on tosissaan harrastuksensa kanssa. Tälläisessäkin tilanteessa vanhempien olisi mielestäni pitänyt hieman oikaista tulevaa lajivalintaani että heillä ei ainakaan ole vara maksaa sen kuluja hirveän kauaa.

10

499

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ei maksa

mitään;D

• se.

kengät kuluu, ellei juokse paljain jaloin.

• Marion.T

juuri samasta aiheesta, jossa minut leimattiin rikkaksi öykkäriksi, koska lasteni harratukset olivat niin kalliita, ja me jouduimme niiden takia ajelemaan suomea ristiin rastiin.

On ihan hullua että vanhemmat mielummin laittavat rahansa omiin etelänmatkoihinsa, ravintolailtoihinsa, ja uusiin hienoihin vaatteisiin kuin lapsen harrastuksiin.

Itse olen hyvin tyytyväinen että meillä kaikki kolme lasta ovat oleet ihan suomen huipulla ja yksi jopa junnujen MM-joukkueessa. Ei se ole mitään ylpeilya rahasta, olemme joutuneet paljosta luopumaan lasten takia, mutta ovatpa ainakin saaneet kokeilla miltä tuntuu, kun voi kokeilla niitä rajojansa urheilussa, eikä missään viinanjuonnissa ja kadulla norkoilussa.

Olen pahoillani että sinulle on käynyt noin, et ole ainoa, tiedän monta muutakin jolle on käynyt samalla tapaa ja he ovat aika katkeria sen vuoksi.

Joskushan vanhempien rahat eivat yksinkertaisesti riitä lasten urheiluun sekin on otettava huomioon.
      Mutta ainakin meillä tulivat sponsorit vastaan todella hyvin, kunhan ensin oli näyttöä että nuoressa huippu-ainesta olisi.

Kannattaa lähettää sponssi-anomuksia vähän joka paikkaan, meillä lähetettiin varmaankin kymmeniä anomuksia, ja sitten saatiin jo valita että kenellä oli paras tarjous...

Jos sinulla vain on jonkinmoista näyttöä, etsiydy kisoihin ja näytä että pärjäät, silloin saat kokemusta ja sinut huomataan...hauska, naurava reilu olemus auttaa urheilussa ainakin tosi pitkälle, ja sinut huomataan joukosta. Sen tiedän ihan konkreettisesti. Iloinen ja hassutteleva poikani paäsi monen lehden sivuille ihan pelkästään hauskalla ja nauravaisella olemuksellaan, ja silloin aina sponsoritkin kiinnostuvat.

Jos olet edelleen kiinnostunut ( en tiedä mitä harrastat ) niin ota yhteyttä välineiden maahantuojaan, tai kauppiaisiin jotka ottavat nuoria siipiensä suojaan - heitä löytyy kyllä suomestakin aika paljon..ja sitten vain esittelykuvaa ja soittoja ja hakemuksia ja taas soittoja ja taas anomuksia..se voi onnistuakin jos olet tarpeeksi hyvä ja sitkeä heidän mielestään.

Tsemppiä sinulle - pidän peukkuja pystyssä...

• sponsoroit itse toisten harrastuksia, kun sitä muille ehdotat?
        Miksi muitten yleensä pitäisi maksaa toisten harrastukset, eikö se kuulu harrastajalle itselleen? Miksi minun pitää maksaa verorahoissani joittenkin hikisten urheilijoitten tyhjän vatkaus, mutta minä en saa mitään omiin harrastuksiini keneltäkään?
        Edelleen, paljonko luulisit minun saavan sponsorirahaa jos pyytäisin sitä vaikka puu- ja metallitöihin, pappamopon kunnostukseen tai sukututkimukseen?
        Ei ole minun vanhempani niin rikkaita olleet että minulle olisi harrastusrahoja tullut. Eikä ole minukaan lapsellani niin kalliita harrastuksia, että maan ääriin vanhemmat kuskaisivat. Se on vain sitä rikkaan eliitin elämäntapaa nuo kalliit harrastukset. Kun pitää näyttää...!

• -Luke-
        sitroen kirjoitti:

sponsoroit itse toisten harrastuksia, kun sitä muille ehdotat?
        Miksi muitten yleensä pitäisi maksaa toisten harrastukset, eikö se kuulu harrastajalle itselleen? Miksi minun pitää maksaa verorahoissani joittenkin hikisten urheilijoitten tyhjän vatkaus, mutta minä en saa mitään omiin harrastuksiini keneltäkään?
        Edelleen, paljonko luulisit minun saavan sponsorirahaa jos pyytäisin sitä vaikka puu- ja metallitöihin, pappamopon kunnostukseen tai sukututkimukseen?
        Ei ole minun vanhempani niin rikkaita olleet että minulle olisi harrastusrahoja tullut. Eikä ole minukaan lapsellani niin kalliita harrastuksia, että maan ääriin vanhemmat kuskaisivat. Se on vain sitä rikkaan eliitin elämäntapaa nuo kalliit harrastukset. Kun pitää näyttää...!

aika luuserimeininkiä toi sun ajatusmaailmas.
        Mun mielestä on helv*tin hyvä että tästäki maasta kuitenkin nousee tulevia tähtiä tai ylipäätään eikä se kaikki siinä, vaan myös se että ihmisillä on hyvä olla. fyysisesti ja henkisesti. saat kuulostamaan että harrastuksen on yhtä hömpänpömppää. katkeran kuulosta kommenttia tuo sun äskeinen.

itse oon fyysisesti kovassa kunnossa, mites sinä ? (läski?)

• -Luke-

Kiitos tukemisesta! tein valinnan toiseen lajiin . 20 paremmalla puolella tällä hetkellä. ja on ollut viritteitä taistelulajeihin muulloinkin. taistelulajien aikasemman kokemuksen perusteella päätin ottaa otteen siitä. tulevaisuudessa mielessä otteleminen jne.

Kyseinen laji mistä puhuttiin aikasemmin liittyi kalliiseen moottoriurheiluun.

• -Luke- kirjoitti:

Kiitos tukemisesta! tein valinnan toiseen lajiin . 20 paremmalla puolella tällä hetkellä. ja on ollut viritteitä taistelulajeihin muulloinkin. taistelulajien aikasemman kokemuksen perusteella päätin ottaa otteen siitä. tulevaisuudessa mielessä otteleminen jne.

Kyseinen laji mistä puhuttiin aikasemmin liittyi kalliiseen moottoriurheiluun.

Vuosia poika kaksipyöräisellä 'kestävyyslajia',jossa fysiikan osuus aivan ratkaiseva taidon ja ominaisuuksien lisäksi.
        Kalusto ei aivan niin merkittävässä osassa,kuin monessa muussa lajissa,mutta pyörän jousituksen, moottorin säätäminen, sekä renkaat oltava joka kisaan ja harjoitukseen kohdallaan.
        Toki harrastus oli kallista,noin seitkyt/sata tuh,mk./kaudessa työaika jonka käytin kaluston huoltoon,eli noin 7-12h/viikko.Harjoitus kilpailumatkat vuodessa 15-20 tuh.km.
        Silti hintansa väärti harrastus ja yhtään ei kaduta ne työt ja kulut joita se vei.Paljon enemmän se antoi koko perheelle ja se oli yhteinen projetki koko koti tiimille.

Se mikä lajista teki todella nautittavan,oli eri kerhojen ja kuskien/teamien yhteishenki.

Meillä oltiin parhaimillaan loppupisteissä sm-tasolla 14. Osakilpailusijoituksissa toki bodium-sijoituksia mukaan mahtui.
        Ajo sijoitukset yleensä kymmenen sakkiin sm-osakilpailuissa,mutta "tekniikkamurheet"sitten yhteispisteissä veivät alaspäin.

Kaikki urheilu lajit joita nuoret ja miksei myös varttunemmat harrastavat,ovat yhtä "hyviä"kuin toisetkin ja kerhot ja seurat tekevät hyvää yhteiskuntaakin tukevaa työtä,jota ei pitäisi väheksyä.
        Ei ainakaan moottoriurheilussa juurikaan verorahoja käytetä harrastuksen tukemiseen vaan se jos mikä on harrastajien ja kerhojen toiminnan tuloksen varassa.

Toivottavasti kehityt niin urheilijana kuin ihmisenä ja saat kokea onnistumisia molemmilla saroilla.
        Myös urheilu opettaa (pitäisi ainakin)häviämään ja epäonnistumaan niin,että se ei lamaannuta henkilöä vaan jaksetaan kulkea tavoitteita kohden vaikka takaiskuja tielle tuleekin.

Yksi asia pitää myös olla ajatuksena mukana,urheilu/harrastus ei saa olla niin 'vakavaa',ettei sitä voi tehdä nauttien ja huumori on hyvä treenikaveri niiden muiden hyvien kamujen lisäksi.

Meillä poika vaihtoi'vapaaehtoisesti' musiikkiin ja nauttii sen tuomista hyvistä fiilareista ja on sen parissa aivan täysin sata lasissa.

Hyvää jatkoa sinulle kokonaisvaltaisesti,sekä elämän,että urheilun saralla.

• Vakinikki ehk

Ei kuules kaikilla vanhemmilla ole esimerkiksi autoa ja ajokorttia eikä aikaa/VARAA kuskailla lapsiaan kalliissa harrastuksissa ympäri Suomea vaikka ei itse ulkomailla kävisisikään!

• Marion.T
        Vakinikki ehk kirjoitti:

Ei kuules kaikilla vanhemmilla ole esimerkiksi autoa ja ajokorttia eikä aikaa/VARAA kuskailla lapsiaan kalliissa harrastuksissa ympäri Suomea vaikka ei itse ulkomailla kävisisikään!

kadehtijalle, niin EHKÄ ymmärrät mitä ajoin takaa.

• Marion.T
        sitroen kirjoitti:

sponsoroit itse toisten harrastuksia, kun sitä muille ehdotat?

urheilee ilman sponsoreja?

Ja kyllä sponsoroin - noin 10 vuotta tein ilmaista työtä nuorten urheilijoiden eteen - eikö sitä lasketa myös sponsoroinniksi?

Luulisin että jos urheilija itse jotuisi maksamaan itse kaikki kulunsa niin suomessa olisi HYVIN vähän urheilijoita.
        Sinulle ei liene pienintäkään käsitystä urheilusta eikä haluakaan sitä käsittää.

Kirjoituksesi puu ja metallitöiden sponsoroinnista on aika kaukaa haettu, mutta jos olet tarpeeksi hyvä ja teet vaikka taidetta niistä, ja saat nimeä siinä, niin varmasti saat sponsoreita. Jatka samaan tahtiin vain kyllä se siitä...

Kateus suorastaan loistaa lävitsesi, jos sinulle ei ole varaa ei muillakaan saisi olla...
        Eikä se ole mitään rikkaitten eliittiharrastusta, monet laittoivat viimeiset rahansa siihen että nuori pääsi näyttämään taitonsa - jos katselet noita nykyisiä lumilautailijoita jotka ovat maailman parhaita, niin se on se porukka jossa mekin olimme mukana ja sanoisin että heille se on antanut todella vahvan pohjan urheiluun ja rahaa tulee enemmän kuin ehtii käyttämään. Varmasti on vanhempien uhraukset tuottaneet tulosta.
        Joukossa suurin osa on aivan tavallisista oloista tulevia nuoria, joiden vanhemmat eivät todellakaan ole mitään miljonäärejä.

Joten se siitä ja sen kestävyydestä - kateutesi ei luo sinulle itsellesi kovinkaan lujaa pohjaa elämällesi...

Ketjusta on poistettu 6 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Taisin tehdä virheen

Kaipaan sua enemmän kuin kuvittelin. Luulin, että helpottuisin, mutta olinkin täysin väärässä. Vieläkö vastaisit minulle
      Ikävä
      101
      4646
    2. Hyvä että lähdit siitä

Ties mitä oisin keksinyt jos oisit jäänyt siihen, näit varmaan miten katoin sua.... 😘🤭😎💖
      Ikävä
      49
      3172
    3. Nyt tuntuu siltä, että on pakko päästä puhumaan kanssasi

Tuntuu että sekoan tämän kaiken takia. Miehelle
      Ikävä
      85
      2909
    4. Nainen, mulla olisi sulle pari vinkkiä

Kerro vain ongelmasi niin annan siihen vinkin. :/
      Ikävä
      80
      1680
    5. Nainen onko sulla supervoimmia ?

Voisitko auttaa miestä mäessä? Tarjota auttavan käden ja jeesata tätä miestä? Tai antaa olla et sä kuitenkaan auta.
      Ikävä
      41
      1470
    6. 450 000 ulosotossa

Suomessa on tällä hetkellä ennätysmäärä ihmisiä ulosotossa. Viime vuonna heitä oli yli puoli miljoonaa. Kuluvan vuoden
      Perussuomalaiset
      102
      1264
    7. Onko esitutkinta jo saatu päätökseen?

Ketkä saa syytteet? Voi olla iso määrä ihmisiä?
      Ähtäri
      15
      997
    8. Miksi syyllistät minua siitä etten pysty vastaamaan tunteisiin?

En minä sille mitään mahda. Tuntuu pahalta. En pysty enää keskittymään mihinkään enkä nauttimaan mistään, kun tämä tilan
      Ikävä
      40
      911
    9. Miehen taloudellinen tilanne ja

halu tarjota suojaa kaikin tavoin on usein perheen selkäranka. Siksi naisen ei ikinä pitäisi jättää huomiotta miehen rah
      Ikävä
      25
      900
    10. Miten suhtautuisit

jos saisit tietää, että kaivatullasi on kokkeliriippuvuus?
      Ikävä
      184
      884
    Aihe