Kannentiivisteen vaihdon hinta?

Riisikuppi

Etsin netistä mutta en löytänyt ja
puhelinluettelokin on yläkerrassa ;-) joten
paljonkohan työn hinta suurinpiirtein olisi?
Minulla on 626 2.0 12V -89 Mazda. Itse tiiviste
on 144mk.

Vedet katoaa jäähdyttimestä. Vaihdoin
jäähdyttimen koska se vuosi vähän, mutta siltikin
vesi katoaa. Onko mahdollista että järjestelmään
on jäänyt ilmatasku joka vähitellen siirtyy
jäähdyttimeen?? Eikö kannentiivisteen palamisesta
pitäisi olla muitakin oireita kuin veden
väheneminen?

10

8519

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Ysikolme

      muita oireita, jos tiiviste vuotaa vain ulospäin.
      Kannentiivisteen palamisen merkkejä voivat olla
      myös vaaleanharmaa vaahto öljykorkissa tai runsas
      vaalea höyry pakoputkesta myös lämpimällä
      koneella. Onko jäähdytysjärjestelmä varmasti
      tiivis eli pitääkö paineen? Sen voi kokeilla esim.
      puristelemalla lämpimän koneen vesiletkua, pitäisi
      olla kovempi kuin kylmänä tai korkki avattuna.

      Mielestäni ammattimieheltä ei pitäisi vaihtoon
      mennä paria tuntia enempää. Mukaan pitää tietysti
      laskea myös mahdollinen kannen hionta, omaani
      hionta maksoi 200mk.

      • nismo

        eli juuri tänään on ollut puhetta tuosta
        kannentiivisteen vaihdosta: yksi jannu kävi
        puntoon vaihdattamassa kannentiivisteen, maksoi
        merkkiliikkeessä yhteensä 2811,- ja auto oli
        siellä 5 tuntia; toinen kaveri kysyi 405 pösöön
        vaihtotyötä, hinta-arviot olivat (ei-
        merkkiliikkeessä) 2500-3500 markkaa, sisältäen
        mahdolisen kannen hionnan. että siitä vaan
        kilpailuttamaan...

        yksi oire kerran oli sellainen, että yön aikana
        vuotavan tiivisteen takia eräs sylinteri täyttyi
        jäähdytysnesteellä ja eipä sitten seuraavana
        aamuna enää auto käynnistynyt ollenkaan: täynnä
        vettä oleva sylinteri esti mäntää liikkumasta ja
        venttiileitä avautumasta samanaikaisesti!


      • Riisikuppi

        Nuo olivat hyviä vinkkejä, kiitos. Öljykorkissa
        ei ollut vaahtoa ja vesiletku oli kova moottorin
        ollessa lämmin. Tuosta höyrystä en ole ihan
        varma, kyllähän sieltä jotain tulee...

        Jos vettä pääsee väärään paikkaan niin voikohan
        se lisätä öljynkulutusta? Öljyä menee nimittäin
        noin litra/2500km:llä. Onkohan se normaalia
        tuossa koneessa?


      • Ysikolme
        Riisikuppi kirjoitti:

        Nuo olivat hyviä vinkkejä, kiitos. Öljykorkissa
        ei ollut vaahtoa ja vesiletku oli kova moottorin
        ollessa lämmin. Tuosta höyrystä en ole ihan
        varma, kyllähän sieltä jotain tulee...

        Jos vettä pääsee väärään paikkaan niin voikohan
        se lisätä öljynkulutusta? Öljyä menee nimittäin
        noin litra/2500km:llä. Onkohan se normaalia
        tuossa koneessa?

        ainakaan itse ole huomannut tai kuullut muillakaan
        kannentiivistevaurion lisäävän öljynkulutusta.
        Paitsi jos vaurio on niin paha, että kone työntää
        öljyä pihalle lohkon ja kannen välistä. Mutta
        tällöin on koneen yksi kylki melkoisen märkä ja
        luulisi jättävän parkkipaikallekin kunnon lätäkön.

        Kannattaa vielä kokeilla sitä, että käyttää koneen
        parkissa lämpimäksi pitäen jäähdytysjärjestelmän
        korkkia auki. Jos jäähdytysnesteestä tulee
        selvästi kuplia koneen käydessä, niin kansipahvi
        on erittäin todennäköisesti palanut.

        Ja yksi kannenentiivisteen menosta juoruava oire
        on myös vaeltava lämpömittari tai se että
        lämmityslaite työntää ajoittain kylmää ilmaa
        vaikka olisi säädetty kuumalle.

        Ei tuo öljynkulutus ole mielestäni epänormaalia
        jos autolla on ajettu jo yli 200tkm? Tai ainakin
        korjaus tulisi varsinkin vieraalla tehtynä sen
        verran kalliiksi että ei kannata.

        Jos päätät kannentiivisteen vaihtaa, niin samassa
        yhteydessä kannattaa tutkia venttiilien ja
        sylinterien kunto ainakin silmämääräisesti.
        Ohivuoto- tai puristuspainemittauskaan ei ole
        kovin kallis operaatio koneen tiiviyden
        selvittämiseksi.


      • Kozard
        Riisikuppi kirjoitti:

        Nuo olivat hyviä vinkkejä, kiitos. Öljykorkissa
        ei ollut vaahtoa ja vesiletku oli kova moottorin
        ollessa lämmin. Tuosta höyrystä en ole ihan
        varma, kyllähän sieltä jotain tulee...

        Jos vettä pääsee väärään paikkaan niin voikohan
        se lisätä öljynkulutusta? Öljyä menee nimittäin
        noin litra/2500km:llä. Onkohan se normaalia
        tuossa koneessa?

        Kyllä hyvää kannattaa aina korjata :)

        Eli yksi vaihtoehto voisi olla että käyttää
        kantta jossain konepajalla laitettavana. Uudet
        venttiilinvarren kumit, venttiilien hionta,
        koneistus, kannen oikaisu. Tommonen setti pitäis
        irrota tuhannella markalla melkein mistä vaan.
        Noin tonnilla se kansi varmaankin irtoaa ja menee
        paikalleen autokorjaamolla. Samalla uusi remmi ja
        kiristysrulla ~300mk. Loppuu samalla se
        öljynkulutuskin.
        Alle 3000mk sijoitus ja pitäis pystyä ajamaan
        sitten niin pitkään ennenkuin kori lahoo alta.


      • Ysikolme
        Kozard kirjoitti:

        Kyllä hyvää kannattaa aina korjata :)

        Eli yksi vaihtoehto voisi olla että käyttää
        kantta jossain konepajalla laitettavana. Uudet
        venttiilinvarren kumit, venttiilien hionta,
        koneistus, kannen oikaisu. Tommonen setti pitäis
        irrota tuhannella markalla melkein mistä vaan.
        Noin tonnilla se kansi varmaankin irtoaa ja menee
        paikalleen autokorjaamolla. Samalla uusi remmi ja
        kiristysrulla ~300mk. Loppuu samalla se
        öljynkulutuskin.
        Alle 3000mk sijoitus ja pitäis pystyä ajamaan
        sitten niin pitkään ennenkuin kori lahoo alta.

        totta, jos selviää kansirempalla. Jos alakerta
        väljä niin maksaa vieraalla aikalailla.


      • Riisikupista kuin uusi!
        Kozard kirjoitti:

        Kyllä hyvää kannattaa aina korjata :)

        Eli yksi vaihtoehto voisi olla että käyttää
        kantta jossain konepajalla laitettavana. Uudet
        venttiilinvarren kumit, venttiilien hionta,
        koneistus, kannen oikaisu. Tommonen setti pitäis
        irrota tuhannella markalla melkein mistä vaan.
        Noin tonnilla se kansi varmaankin irtoaa ja menee
        paikalleen autokorjaamolla. Samalla uusi remmi ja
        kiristysrulla ~300mk. Loppuu samalla se
        öljynkulutuskin.
        Alle 3000mk sijoitus ja pitäis pystyä ajamaan
        sitten niin pitkään ennenkuin kori lahoo alta.

        Päädyin siihen että teetän koko yläkerran rempan
        autokorjaamolla/koneistamolla. Soittelujen
        jälkeen halvin hinta on 3500mk. Siihen sisältyy
        aivan kaikki tarvikkeet ja työt ym. Ei ihan alle
        3000mk lähde kuitenkaan...


    • Ysikaksysi

      Kannattaa tutkia kaikki letkut erittäin tarkkaan,
      omassa masukassa hävis vettä noin 2l / 100km eikä
      mistään näkyvästi tiputtanu eikä menny pataan.
      Yhdestä putkesta vaan tihkutti sen verran että se
      ei maahan asti päässy koskaan ja pidemmän ajon
      jälkeen vasta huomas aina että oli nesteitä taas
      hävinny.
      Taitaa olla FE kone tossa. Kannentiivisteen
      vaihto on sieltä helpoimmasta päästä joten tuskin
      huoltamolaskut venähtää kauheiks.

    • Lada3

      En Ihan Tiedä Yhtään Paljon Se Maksaa

    • vuodesta 2001 rikki

      Oisko se kansi jo tullut kuntoon........

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Ensi kesänä

      Näin kesän viimeisenä minuutteina ajattelen sinua. Olisiko seuraava kesä "meidän" kesä? Tänä vuonna ei onnistuttu, mutta
      Ikävä
      66
      3362
    2. Tukalaa kuumuutta

      Tietäisitpä vaan kuinka kuumana olen käynyt viime päivät. Eikä johdu helteestä, vaan sinusta. Mitäköhän taikoja olet teh
      Ikävä
      43
      3157
    3. Anne Kukkohovin karmeat velat ovat Suomessa.

      Lähtikö se siksi pois Suomesta ? Et on noin kar? mean suuret velat naisella olemassa
      Kotimaiset julkkisjuorut
      120
      2610
    4. Sinä, ihastukseni

      Mitä haluaisit tehdä kanssani ensimmäisenä?
      Ihastuminen
      43
      2538
    5. Tiedät ettei tule toimimaan.

      Mielenterveys ei kummallakaan kestä.
      Ikävä
      31
      1953
    6. Okei, myönnetään,

      Oisit sä saanut ottaa ne housutkin pois, mutta ehkä joskus jossain toisaalla. 😘
      Ikävä
      27
      1850
    7. Onko kaivatullasi

      himmeä kuuppa?
      Ikävä
      48
      1636
    8. Mihin hävisi

      Mihin hävisi asiallinen keskustelu tositapahtumista, vai pitikö jonkin Hannulle kateellisen näyttää typeryytensä
      Iisalmi
      85
      1465
    9. On jo heinäkuun viimeinen päivä.

      En taida nähdä sinua koskaan.
      Rakkaus ja rakastaminen
      39
      1320
    10. Lähtikö korvat

      puhtaaksi vaikusta?
      Tuusniemi
      82
      1179
    Aihe