Auttakaa..

Lawrenza

Anteeksi, että häiritsen teitä kysymyksilläni.
Eli olen omistanut monen monituista vuotta kaloja, ja nyt ne kaikki ovat kuolleet (nyyh) ja ajattelin vaihtaa hieman lajia. Ensimmäiseksi ajattelin tuliliskoja, joita kaverini on hankkimassa. (Hänellä ollut ennen kilpikonnia yms.) Minulla on noin 100(?) litrainen akvaario, jossa on ennen pidetty kaloja. Minulle ei ole aikaisempaa kokemusta mistään mateliasta. Pyydän teitä, jotka omistatte tuliliskoja vastamaan. Olen kyllä kolunnut kaikki sivut, mutta en ole saanut kaikkia vastauksia ja haluan tietää teidän mielepiteenne. Eli asiaan:

1. Voiko ostaa vain yhden tuliliskon? Viihtyykö se yksin?

2. Monta tuliliskoa mahtuisi 100(?) litran akvaarioon?

3. Kannattaako ottaa 2 naarasta?

4. Mitä ne syövät?

5. Hyvä aloittelijan valinta?

6. Kuinka paljon tuliliskon kaikki tarpeet maksavat kuukaudessa?

7. Mikä tulilisko laji sopeutuu pelkästään veteen, tai veteen ja ilmaan?

8. Minkälaisia virikkeitä?

9. Kuinka monta kertaa akvaario pestävä?

10. Tarvitaanko mitään lämmittimiä?

11. Voiko niihin koskea?

12. Viekö niiden hoito paljon aikaa. (Minulla on myös kissa ja koira.

13. Myydäänkö kaupoissa erillisesti tuliliskoille käytettävää suodatinta?

14. Erityistarpeita?

15. Monta kertaa syötettävä paivässä/viikossa?

16. Teidän mielestänne tärkeää tietää ja vinkkejä aloittelijalle?

17. Kannattaako minun ottaa tuliliskoa?

Kiitos kaikille vastanneille!
Vastauksien perusteella katson, kannattaako minun ottaa tuliliskoa.

3

402

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tanja

      Viihtyy yksin.
      N:3-4
      Pakaste toukkia, kalaa,elävää ravintoa
      Kaikkien on päästävä välillä kuivalle maalle
      Kustannukset ovat ruoka muutaman euron
      Suodatin ei välttämätö, mutta helpottaa sillä ovat kovia sotkemaan
      Pieni suodatin(ei liian kovaa virtausta)
      Ei kannata koskea,mutta jos on pakko tulee kädet pestä ILMAN SAIPPUAA KOSKA SALAMANTERIN NAHKA ON ERITTÄIN HERKKÄ!!
      Ruokitaan päivittäin (1paastopäivä)
      Käy googlaamassa lisää tietoa !!! Sitä löytyy

    • tanja

      Terraario puhdistetaan päivittäin ylimääräisistä ruuantähteistä jotka pilaavat nopeasti veden.Pohja lapotaan mieluiten kerran viikossa.
      Virikkeitä et tarvitse sen kummemmin-piilopaikkoja on oltava.
      Veden ihanne lämpötila siinä 20 joten lämmitintä et tarvitse!
      Kesällä voit joutua veden viilennys hommiin...

    • Erika

      1. Voiko ostaa vain yhden tuliliskon? Viihtyykö se yksin? Voi, mutta noin isoon akvaarioon ostaisin ainakin kaksi (itselläni on kolme samankokoisessa akvaariossa).

      2. Monta tuliliskoa mahtuisi 100(?) litran akvaarioon? 3-4 kpl. Kahdelle tularille min. suositus on 60 l.

      3. Kannattaako ottaa 2 naarasta? Naaraita ja uroksia ei välttämättä pysty erottamaan toisistaan, eli saat mitä saat (ei sillä ole mitään väliä)

      4. Mitä ne syövät? Surviaisen toukkia, jauhomatoja voi joskus antaa..

      5. Hyvä aloittelijan valinta? Tulilisko on helppo, jos pidät veden puhtaana (hyvä suodatin - vaihdat osan vedestä säännöllisesti - lappoat säännöllisesti)

      6. Kuinka paljon tuliliskon kaikki tarpeet maksavat kuukaudessa? Ruoka n. 2-3 euroa kuukaudessa

      7. Mikä tulilisko laji sopeutuu pelkästään veteen, tai veteen ja ilmaan? Se tarvitsee myös maa-alueen. Esim korkinpalasen joka kelluu vedenpinnalle. Jos ei ole vettä tulari kuivuu ja kuolee. Akvaario täytetään noin puoleen väliin tai vähän yli.

      8. Minkälaisia virikkeitä? Kasveja, kantoja, kavereita (tuliliskoja)

      9. Kuinka monta kertaa akvaario pestävä? N. 1/3 osa vedestä vaihdetaan kerran viikossa/joka toinen viikko (lapolla poistetaan ulosteet ym. pohjalta). Koko akvaario pestään huom. vedellä, ehkä kerran pari vuodessa. (Akvaarion lasit tietenkin säännöllisesti otetaan huonot lehdet pois ym.)

      10. Tarvitaanko mitään lämmittimiä? Ei. Ihannelämpötila on n. 20 astetta. Kesällä tämä voi tuottaa ongelmia (vesi lämpenee liian - ei saisi olla yli 22 astetta).

      11. Voiko niihin koskea? Ei mielellään. Liskot stressaantuvat siitä ihmisen suolainen iho ei tee niille hyvää - niillä on herkkä iho niiden iho erittää myrkkyä.

      12. Viekö niiden hoito paljon aikaa. (Minulla on myös kissa ja koira. Ei. Minulla on kaksi kissaa koira kala-akvaario liskoakvaario.

      13. Myydäänkö kaupoissa erillisesti tuliliskoille käytettävää suodatinta? Ei. Sama ku kaloille (mielellään matalaääninen jossa virtaus ei ole liian kova).

      14. Erityistarpeita? Puhdas vesi, ei teräviä reunoja (pyöreitä kiviä ettei tule haavoja - ei liian pieniä ettei tularit niele niitä). Kanto/korkinpalanen maa-alueeksi.

      15. Monta kertaa syötettävä paivässä/viikossa? N. joka toinen päivä - 3 kertaa viikossa.

      16. Teidän mielestänne tärkeää tietää ja vinkkejä aloittelijalle? Lue netistä. Puhdas vesi.

      17. Kannattaako minun ottaa tuliliskoa? Miksi ei. Mukavia lemmikkejä.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Milloin viimeksi näit ikäväsi kohteen?

      Oliko helppo tunnistaa hänet? Millaisia tunteita tuo näkeminen herätti sinussa?
      Ikävä
      69
      1335
    2. En tiedä..

      Yhtään minkälainen miesmaku sinulla on. itse arvioin sinua moneenkin otteeseen ja joka kerta päädyin samaan lopputulokse
      Ikävä
      106
      1227
    3. Suhde asiaa

      Miksi et halua suhdetta kanssani?
      Ikävä
      113
      1165
    4. Kirjoita nainen meistä jotain tänne

      tai minusta, ihan mitä haluat. Niinkin voi kirjoittaa, etteivät muut tunnista, esim. meidän kahdenkeskisistä jutuista. K
      Ikävä
      73
      1080
    5. Paras olisi vain unohtaa

      Tuleekohan tähän meidän tilanteeseen ikinä mitään selvyyttä. Epätoivo iskee taas, enkä jaksaisi enää odottaa. Kohta lop
      Ikävä
      61
      916
    6. IS viikonloppu 18-19.5.2024.

      Laatija Toni Pitkälä on itse laatinut ja kuvittanut 3- arvoista ristikkonsa. Nihkeästi tuntuu löytyvän ensimmäisiä var
      Sanaristikot
      76
      762
    7. Oliko vähä sometettu taas vai?

      Tuli aiva liika nopiaa traktorin perä vastahan. https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/2b3857b3-f2c6-424e-8051-506c7525223a
      Kauhava
      9
      702
    8. Voisitko laittaa

      Nimesi ensimmäisen ja kaksi viimeistä kirjainta tähän?
      Ikävä
      41
      701
    9. Kristityn megahyökkäys idän palstoilla on kauhistuttava

      Terroristikristityn megahyökkäys joka puolella on kauhistuttava, hänen viesteissään on järjetön määrä vihaa. Hän on idän
      Idän uskonnot
      362
      679
    10. S on minun etunimen kolmas kirjain.

      Mikä sinun etunimen kolmas kirjain on?
      Ikävä
      53
      666
    Aihe