Miksi amk:n oppilaat viettävät vappua?

Ylioppilas

Miksi amk:laiset juhlivat vappua? Vappu on alunperin ylioppilaiden juhla, ylioppilaslakkia saa etiketin mukaan käyttää 1.5.-30.9. välisenä aikana ainoastaan, muutoin siihen on pyydettävä erikseen lupa ylioppilaskunnalta, siksipä ylioppilaat juhlivat vappuna, se on perinteisesti ollut ylioppilaiden juhla. Sitten myös työväki alkoi pitää vappua juhlapäivänä ja se on nykyään siis sekä ylioppilaiden, että työväen juhla, näin ollut jo palttiarallaa sata vuotta. Ensin se oli nimenomaan ylioppilaiden juhla, työväenliike kehittyi kunnolla vasta myöhemmin ja otti ko. juhlapäivän samanaikaisesti omakseen.

Vappuna ylioppilaskunnat lakittavat patsaita ja ylioppilaskuntien hallitusten puheenjohtajat pitävät puheita merkkinä ylioppilaiden suuresta riemujuhlasta.

Nyt ihmettelenkin: pitävätkö tursot itseään työväkeen kuuluvina, kun juhlivat vappuna (sentään ilman lakkia nekin tursot jotka lukion ovat ennen amk:uun menemistä käyneet, siitähän kysyin jo aiemmin)?

15

4245

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • oioioioioi

Mä vedän yo-lakin päähän aina kun se on mahdollista. Se on mukavaa;)

Merelle kun lähtee, niin porukka luulee merikapteeniksi. Tosi jees.

Kerran sain yheltä ylioppilaalta sakot kun vedin lakin päähän helmikuussa.

Mukavaa;)

• ibiza

no minä juhlin vappua ylioppilaana ja olen amk:ssa ? suurin osa ylioppilaista on amk:ssa, että sillee.

• 55-vuotias tätsy

Kaikkihan Vappua juhlivat kesän vastaanottojuhlana vauvasta vaariin. Eihän sitä nyt nykyään enää minkään erityisryhmän yksinoikeutena pidetä. Mukavaa, että on joskus juhlankin aiheita tämän arkisen harmauden vastapainoksi. Millähän vuosisadalla te nuoret oikein elätte?

• vipa

"Vappu oli alunperin 700-luvulla eläneen baijerilaisen abbedissa Valburgin nimipäivä. Valburgin pyhimykseksi julistaminen sattui samaan ajankohtaan germaanien pakanallisen kesänalkajaisjuhlien kanssa ja näin kirkollisesta pyhäpäivästä tuli Pohjoismaihinkin levinnyt kesäkauden alkamispäivä."
      Siinä lyhyt historiikki siitä,minkälainen juhla vappu alunperin oli.
      Jaa miksi amk:n oppilaat viettävät vappua?Ensinnäkin näiden juhlapäivien merkitykset ovat hieman vähentyneet maassamme,ja sen takia eri perinteitä ei enää niin kauheasti noudateta.
      Toinen syy on se,että onhan siellä amk:ssa myöskin ylioppilaita.Minäkin olen käynyt lukion ja olen amk:ssa ja mielestäni saan hyvin syin juhlia vappua.

• pois kaikilta

Miksi lapset saavat ilmapalloja Vappuna? Käy nyt hyvä ylioppilas keräämässä äkkiä pallot ja serpentiinit pois muksuilta, etteivät vaan juhli päivänä, joka ei heille kuulu.

• .....

Mitä sä kiehut siellä? Vappua juhlitaan myös ylioppilaiden= lukion käyneiden kunniaksi, joka 1900-luvun alussa oli vielä harvinaista. Nyt
      kun amiksesta pääsee yliopistoon, on aika turha heitellä mitään kovin ylevää yliopistosta. Tottakai esim.KTM on opiskellut enemmän kuin tradenomi, sillä tutkinto kestää 4-5v. kun taas tradenomit saavat paperit handyyn jo pari vuotta aikaisemmin. Saako kysyä, mitä sä luet YLIOPPILAS?
      ehkä kevään kirjoituksiin? Jos vaikka tänä vuonna tärppäis? Et mitään kovin haastavaa, kun näyttää aikaa riittävän keskustelupalstoilla notkumiseen...

• mia

Tietääkseni vappu on kaikkien ihmisten juhla.. kirjoitat tänne tälläisä vaan huomion ja tekemisen puutteen vuoksi.

• zuenne

Ja amk:ssa opiskelevat eivät voi olla ylioppilaita vai??!! Vappu on nimenomaan ylioppilaiden juhla. Niiden joilla on valkoinen lakki. Ei väliä opiskeleeko sitten amk:ssa vai yliopistossa. Itsekin olen ylioppilas ja opiskelen amk:ssa.

• Masa

Ahtaasti tulkiten eivät! Ylioppilas = yliopistossa opiskeleva henkilö.

• zuenne
        Masa kirjoitti:

Ahtaasti tulkiten eivät! Ylioppilas = yliopistossa opiskeleva henkilö.

ovat ne, jotka keväisin aina saavat päähänsä valkolakin? Ainakin tähän asti heitä on kutsuttu ylioppilaiksi, vai onko nimike muuttunut ?... :d

Tää on justiin vaan tätä, kun näiden yliopistossa opiskelevien täytyy saada olla vähän parempia kuin muut, koska opiskelevat sentäs yliyliopistossa. Mikä kunnian loukkaus heitä kohtaan, jos heidät rinnastetaan amk:ssa opiskeleviin.

• "Ei mitään"
        zuenne kirjoitti:

ovat ne, jotka keväisin aina saavat päähänsä valkolakin? Ainakin tähän asti heitä on kutsuttu ylioppilaiksi, vai onko nimike muuttunut ?... :d

Tää on justiin vaan tätä, kun näiden yliopistossa opiskelevien täytyy saada olla vähän parempia kuin muut, koska opiskelevat sentäs yliyliopistossa. Mikä kunnian loukkaus heitä kohtaan, jos heidät rinnastetaan amk:ssa opiskeleviin.

Tuo nyt on tuota nuoren kaikkitietävää uhoa. Yo- lakin saa kuka haluaa tänä päivänä. Arvostan kuitenkin enemmän lukion käymistä kuin itse hattua. Ja "ylioppilas", sinä voit mennä elvistelemään yliopiston sivuille hattuasi. Tursajaisethan on tosi hyvä nimitys ja vanha. Olisi hyvä jos se yleistyisi, koska näin AMK:kilaiset erottuvat. Mistähän tuo ylemmyytesi tunne tulee. Meidän perheessä on kaikissa opinahjoissa opiskelevia, eikä kukaan hauku toistensa kouluja vaan kunnioittavat toistensa valintoja. Itsekin joudun työni puolesta kouluttautumaan milloin ammattiopistolla, AMK:lla ja milloin yliopistolla, riippuu koulutuksesta. Maailma opettaa.

• Masa
        zuenne kirjoitti:

että tarkkaan ottaen asia on näin. Käytäntö on eri juttu toki.
        Kyllähän teknisillä korkeakouluillakin oli kova huoli että sekoitetaan ammattikorkeisiin. Kaikki (TKK:ta lukuunottamatta) muuttuivat yliopistoiksi...

• Ajat muuttuvat

Hyvä, että olet perehtynyt historiaan! Mutta historiasta voi myös päätellä, mikä on ollut muinoin toisin. Nykyään opiskelu on kaikkien ulottuvilla, opiskeli sitten missä tahansa. Tästä johtuen vappu on opiskelijoiden ja työväen juhlapäivä. Turhaa lähteä omaa egoaan nostamaan arvon "ylioppilas" vapun vuoksi. Itse opiskelen amk:ssa ja olen ylioppilas, mutta en "arvostele", jos luokkakaverini joka ei ole ylioppilas juhlii muiden tavoin vappua.

Ajat muuttuvat, samoin tavat!

• ...

..totta h*lvetissä pidän ylioppilaslakkiani vappusin, vaikka nykyisin opiskelenkin ammattikorkeassa!

Ihan vaan sen takia, että se muistuttaa siitä, että olen jo saavuttanut yhden opiskeluetapin. Tosin monien mielestähän lukio ei ole mikään saavutus, sillä "sinne pääsee nykyisin kuka vaan"..

• mutta kaikki

eivät läpäise sitä.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mitä tapahtunut

Poliiseja monta autoa+panssariauto Porista kpäähän päin tänään klo n.20 kuka hurjistunut ?
      Kankaanpää
      46
      5851
    2. Lakea konkurssiin. Asukkaat menettävät asuntonsa

Kuntarahoitus on tänään jättänyt konkurssihakemuksen lakean kaikista kiinteistö osakeyhtiöistä. Kassa on tyhjä, kaikki
      Seinäjoki
      58
      3246
    3. Gallup: kaivattusi syntymävuosi

Minä vuonna kaipaamasi henkilö on syntynyt?
      Ikävä
      184
      2701
    4. Nikkalassa vauhdilla nokka kohti taivasta

Mitähän Darwin sanoisi näistä 4 suomalaisesta, jotka kävivät Haparandan puolella näyttämässä, kuinka Suomi auto kulkee t
      Tornio ja Haaparanta
      12
      2524
    5. mahdollista, että olet ollut iltavuorossa

Ja kotiin päästyäsi tulit palstalle etsimään merkkiä minusta, jos kaipaat yhtään minua niin kuin minä sinua Ei mennyt k
      Ikävä
      13
      2219
    6. Missäpäin,,,

Lapuaa tapettu ihminen viime yönä ? Hurjaa touhua nykymeno täällä...
      Lapua
      29
      2161
    7. törniöläiset kaaharit haaparannassa

isäpapan autolla kaahatta 270 km/h metsään https://www.lapinkansa.fi/nsd-kaksi-suomalaista-kuoli-kolarissa-haaparannall/
      Tornio ja Haaparanta
      15
      1896
    8. Upea peppuisella naisella

Upea peppuisella naisella on upea peppu.
      Ikävä
      16
      1596
    9. Mitähän ne katseet merkitsee

Kun et saa sanaa suustasi.
      Ikävä
      148
      1379
    10. Sitä saa mitä tilaa Perussuomalaiset!

https://yle.fi/a/74-20160212 SDP:n kannatus se vain nousee ja Keskusta on kolmantena. Kokoomus saanut pienen osan persu
      Maailman menoa
      270
      1247
    Aihe