Raamatun kaanonia ei ole vielä suljettu, joten mukaan on otettu profeetta Ellen G. Whiten kirjoitukset. Adventistit ovat painaneet kirjapainossaan USA.ssa uuden raamatun johon on lisätty E.G.W.n kirjoituksia. Jos oppia ei pysty perustelemaan raamatulla, niin täytyy tehdä uusi raamattu.
PS. tiesittekö muuten, että enkeleillä on kultaiset henkilökortit, joita heidän pitää taivaanportilla näyttää päästäkseen sisälle. Tämä on "profetian hengen" E.G.W.n näky ja siten täyttä totta.
E.G.W.n evankeliumi
69
2365
Vastaukset
- valkoisin valhein
Kyseessä on, Clear Word Bible, kirjoittanut Jack J. Blanco.
Höpö, höpö ja vielä kerran höpö.
Älä hyvä ihminen pidä meitä niin tyhminä että lisäisimme EGW:tä Raamattuun.
Meikäläisissä on paljon oikein tohtoreita ja rohvessoorejakin. Viisaita on paljon monilta aloilta.
Kukaan rivijäsenkään ei menisi sekottamaan ja lisäämään EGWtä Raamattuun. Siitä olen 100% varma.
Siunausta
jari- kun selaa
Kun käy jarlaun hotellihuoneen sijaan Amerikan "Hiltonissa" niin tavarasta ei ole puutetta.
Eikö tästä saa puhua???Mainostamiseenkin pannaan jopa rahaa että näkyvyys olisi taattu.
Uusi adventistien raamattumainos alla;
This fresh, slightly condensed paraphrase of the Bible conveys the ideas of each Bible verse in the most basic terms. There are no strange idioms, archaic jargon, or big words for scholars. Just pure, simple English to make God's message plain.
Battle of the Spirits: Supernatural Forces are Mustering for Earth's Last Battle
G. Edward Reid
Supernatural Forces are Mustering for Earth's Last Battle
In his typical research style the author sets the stage for the last great conflict and provides.....
Kaikki vakuuttelut kirkon luonteen viattomuudesta
osoittautuvat peittely-yrityksksi kun katsoo kirjallista tuotantoa ja mainostamista amerikasta.
Kuka puhui niistä jotka "myyskentelevät Jumalan sanaa"
Kuka sanoi " tulkaa ostamaan rahatta ja hinnatta"??
Puheiden ero on kuin taivaalla ja hell...>?
Tämä on karu totuus.....................! kun selaa kirjoitti:
Kun käy jarlaun hotellihuoneen sijaan Amerikan "Hiltonissa" niin tavarasta ei ole puutetta.
Eikö tästä saa puhua???Mainostamiseenkin pannaan jopa rahaa että näkyvyys olisi taattu.
Uusi adventistien raamattumainos alla;
This fresh, slightly condensed paraphrase of the Bible conveys the ideas of each Bible verse in the most basic terms. There are no strange idioms, archaic jargon, or big words for scholars. Just pure, simple English to make God's message plain.
Battle of the Spirits: Supernatural Forces are Mustering for Earth's Last Battle
G. Edward Reid
Supernatural Forces are Mustering for Earth's Last Battle
In his typical research style the author sets the stage for the last great conflict and provides.....
Kaikki vakuuttelut kirkon luonteen viattomuudesta
osoittautuvat peittely-yrityksksi kun katsoo kirjallista tuotantoa ja mainostamista amerikasta.
Kuka puhui niistä jotka "myyskentelevät Jumalan sanaa"
Kuka sanoi " tulkaa ostamaan rahatta ja hinnatta"??
Puheiden ero on kuin taivaalla ja hell...>?
Tämä on karu totuus.....................!Kyllä kustannuksia on katettava.
Rahan periminen aineistosta on sopivaa kun sillä ei tehdä bisnestä, vaan katetaan kustannuksia.
Rahat kaikki tulevat jäseniltä, ja monet uhraavat todella paljon, ja vähistäänin.
Rahatta hinnatta on evankeliumin periaate toki ja sitä on kunnioitettava.
Tämä toteutuu kyllä kun aina on ilmaisjakeluun tarkoitettua kirjallisuutta, ja tilaisuuksiin yms ei peritä rahaa.
Sananpalveluijat eivät pyydä korvausta palveluistaan koskaan. Asia OK meillä.
Siunausta
jari- pauttia
jarlau kirjoitti:
Kyllä kustannuksia on katettava.
Rahan periminen aineistosta on sopivaa kun sillä ei tehdä bisnestä, vaan katetaan kustannuksia.
Rahat kaikki tulevat jäseniltä, ja monet uhraavat todella paljon, ja vähistäänin.
Rahatta hinnatta on evankeliumin periaate toki ja sitä on kunnioitettava.
Tämä toteutuu kyllä kun aina on ilmaisjakeluun tarkoitettua kirjallisuutta, ja tilaisuuksiin yms ei peritä rahaa.
Sananpalveluijat eivät pyydä korvausta palveluistaan koskaan. Asia OK meillä.
Siunausta
jariOlet itse itsesi korottanut kuten kaikkien selityskirjojen tekijätkin opettajan asemaan.
Uskonpuhdistusta tarvitaan ja se alkaa noitien kirjojen hävittämisellä.
16. Minä, Jeesus, lähetin enkelini todistamaan näitä teille seurakunnissa. Minä olen Daavidin juurivesa ja hänen suvustansa, se kirkas kointähti."
17. Ja Henki ja morsian sanovat: "Tule!" Ja joka kuulee, sanokoon: "Tule!" Ja joka janoaa, tulkoon, ja joka tahtoo, ottakoon elämän vettä lahjaksi.
18. Minä todistan jokaiselle, joka tämän kirjan profetian sanat kuulee: Jos joku panee niihin jotakin lisää, niin Jumala on paneva hänen päällensä ne vitsaukset, jotka ovat kirjoitetut tähän kirjaan;
19. ja jos joku ottaa pois jotakin tämän profetian kirjan sanoista, niin Jumala on ottava pois sen osan, mikä hänellä on elämän puuhun ja pyhään kaupunkiin, joista tässä kirjassa on kirjoitettu.
20. Hän, joka näitä todistaa, sanoo: "Totisesti, minä tulen pian". Amen, tule, Herra Jeesus!
21. Herran Jeesuksen armo olkoon kaikkien kanssa. Amen.
Muita enkeleitä ei ole lähetetty kuin ne jotka esittävät näin valtuutensa.
Kirjat joita on kirjoitettu, eivät täytä näitä ehtoja.Eikä hotellihuoneesi sanoma.Kiistätkö?? - arska
pauttia kirjoitti:
Olet itse itsesi korottanut kuten kaikkien selityskirjojen tekijätkin opettajan asemaan.
Uskonpuhdistusta tarvitaan ja se alkaa noitien kirjojen hävittämisellä.
16. Minä, Jeesus, lähetin enkelini todistamaan näitä teille seurakunnissa. Minä olen Daavidin juurivesa ja hänen suvustansa, se kirkas kointähti."
17. Ja Henki ja morsian sanovat: "Tule!" Ja joka kuulee, sanokoon: "Tule!" Ja joka janoaa, tulkoon, ja joka tahtoo, ottakoon elämän vettä lahjaksi.
18. Minä todistan jokaiselle, joka tämän kirjan profetian sanat kuulee: Jos joku panee niihin jotakin lisää, niin Jumala on paneva hänen päällensä ne vitsaukset, jotka ovat kirjoitetut tähän kirjaan;
19. ja jos joku ottaa pois jotakin tämän profetian kirjan sanoista, niin Jumala on ottava pois sen osan, mikä hänellä on elämän puuhun ja pyhään kaupunkiin, joista tässä kirjassa on kirjoitettu.
20. Hän, joka näitä todistaa, sanoo: "Totisesti, minä tulen pian". Amen, tule, Herra Jeesus!
21. Herran Jeesuksen armo olkoon kaikkien kanssa. Amen.
Muita enkeleitä ei ole lähetetty kuin ne jotka esittävät näin valtuutensa.
Kirjat joita on kirjoitettu, eivät täytä näitä ehtoja.Eikä hotellihuoneesi sanoma.Kiistätkö??Kun kuulin, että ovat jenkkipellet julkaisseet oman versionsa raamatusta, häkellyin ja hermostuin heidän puolestansa.
Nikean kirkolliskokouksessa lukkoon lyödyn kaanonin muuttamisesta uhataan Isossa Kirjassa varsin suurilla sanktioilla heitä, jotka jotain lisäävät tahi poistavat Biblestä.
Se, että po. eepoksen virallinen julkaisia on ollut adventistinen (Review abd Herald Bublishers)- on kyllä synkkä tahra - ennestäänkin jossain määrin ryvettyneen - kirjapainon maineeseen.
Ovat kuulemma katuneet sitä, että käyttivät alussa raamattu-nimeä julkaisussa, joka siis oikeasti oli jonkun yksityishenkilön kirjoittama. No, hyvä jotta katuvat. Minä ...lähinnä...häpeän...
arska
- Timo Flink
Raamatun kaanon on suljettu. Siihen ei voida tehdä lisäyksiä. Tämä on Adventtikirkonkin kanta asiaan. Seuraava lainaus Ellen Whiten Suuresta Taistelusta esittää saman asian hänen kirjoituksissaan (korostus omani). Teksti käsittelee profetoimisen ja Raamatun välistä suhdetta.
"In harmony with the word of God, His Spirit was to continue its work throughout the period of the gospel dispensation. During the ages while the Scriptures of both the Old and the New Testament were being given, the Holy Spirit did not cease to communicate light to individual minds, apart from the revelations to be embodied in the Sacred Canon. The Bible itself relates how, through the Holy Spirit, men received warning, reproof, counsel, and instruction, in matters in no way relating to the giving of the Scriptures. And mention is made of prophets in different ages, of whose utterances nothing is recorded. In like manner, AFTER THE CLOSE OF THE CANON of the Scripture, the Holy Spirit was still to continue its work, to enlighten, warn, and comfort the children of God."
Timo Flink- pauttia
Sivuovestatuodaan vaikutusta kumoamaan Raamatun opetusta täydellä höyryllä.
Teillä ei ole mitään muuta mahdollisuutta kuin olla puolustuskannalla kielletyn väärän sanan hyväksymisen eduksi Jumalan sanan rinnalle.Miksi? Miksi ihmeessä?
Jos tilanne olisi päinvastoin, hyväksyisin mielihyvin ja olisin teidän kanssanne samassa rintamassa.
Muuta kun vastakkain on Jumalan sana ja noitien selitykset niin tilanne on tosi koominen!
Ja uskon soturit ovat miekat tanassa noitien puolella???? käsittämätöntä. - lainaa suomenkielellä
Muuten on hienoa että olet mukana..
- taram
Hmm.."raamatun kaanon on suljettu"?
No,yleensähän näin ajatellaan,mutta kuka sen sulki ja koska?
Käyttikö Jumala kuitenkin katolista paavia niinkin tärkeään asiaan kun esim uudentestamentin kirjoitusten hyväksymiseen raamatun kaanoniin 200-300 luvulla?
En muista nyt sen hiippalakin nimeä mutta eräs paavihan se oli!
Onhan tietenkin Jumalalla siihen oikeus,mutta kuitenkin.
Hitusen tulee mieleeni ajatus,jos kuitenkaan ja jos niin ei ole voisiko tulla vielä kirjoituksia jotka tulevat täydentämään raamatun,paljastuksia satojen ja lähes 2000:n vuoden takaa?
Onhan n.s. Tuomaan evankeliumissa minulle ainakin mielenkiintoinen kohta.Jeesusksen sanat opetulapsilleen:"jos ette vietä sapattia,ette missään tapauksessa pääse taivasten valtakuntaan".
Mutta huom!
Tämä oli minun mietiskelyjäni. - ottokohta
taram kirjoitti:
Käyttikö Jumala kuitenkin katolista paavia niinkin tärkeään asiaan kun esim uudentestamentin kirjoitusten hyväksymiseen raamatun kaanoniin 200-300 luvulla?
Hitusen tulee mieleeni ajatus,jos kuitenkaan ja jos niin ei ole voisiko tulla vielä kirjoituksia jotka tulevat täydentämään raamatun,paljastuksia satojen ja lähes 2000:n vuoden takaa?
Onhan n.s. Tuomaan evankeliumissa minulle ainakin mielenkiintoinen kohta.Jeesusksen sanat opetulapsilleen:"jos ette vietä sapattia,ette missään tapauksessa pääse taivasten valtakuntaan".
Mutta huom!
Tämä oli minun mietiskelyjäni.# "Jos ette paastoa maailmalta, ette löydä valtakuntaa. Jos ette noudata sapattia sapattina, ette tule näkemään Isää."
Kuinkas on sun paastos laila?? - taram
ottokohta kirjoitti:
# "Jos ette paastoa maailmalta, ette löydä valtakuntaa. Jos ette noudata sapattia sapattina, ette tule näkemään Isää."
Kuinkas on sun paastos laila??Miten selittäisit sen?
Paastoamisen,eli kieltäytymisen ruuasta ymmärrän.
Paastoaminen maailmalta voisi tarkoittaa m.m. jotain:
"erottautukaa maailmasta tai älkää olko maailman kaltaisia".
Mitä mieltä olet? - Timo Flink
taram kirjoitti:
Mutta huom!
Tämä oli minun mietiskelyjäni.kirjoitit "hyväksymiseen raamatun kaanoniin 200-300 luvulla? En muista nyt sen hiippalakin nimeä mutta eräs paavihan se oli!"
Edellä annettu näkemys on katolisen kirkon opetuksen mukainen ajatus siitä, kuinka kaanon lyötiin lukkoon (ehkä kirjoittaja ei tiedä tätä). Protestantit eivät sitä allekirjoita, vaan katsovat, että kirkolliskokouksissa ei suinkaan päätetty asiaa vaan ainoastaan todettiin vallitseva tilanne.
Pari faktaa keskusteluunne. Papyrus p46, nykytietämyksellä ajoitettu n. vuoden 150 tienoille, sisältää 10 Paavalin kirjettä (ei Filem, 1&2 Tim eikä Tit) joiden joukkoon Heprealaiskirje kyseisessä papyruksessa kuuluu. Osa papyruksesta on tuhoutunut, mutta näyttäisi siltä, että alun perin siihen kuuluivat kaikki 14 Paavalin kirjettä (13 heprealaiskirje), joskin tästä kiistellään noiden puuttuvien osalta. Toisin sanoen, mikään kirkolliskokous ei ollut tätä päättänyt kun Paavalin kirjeiden kokoelma oli sama kuin meillä. Tätä ennen Polykarpos tunsi saman kokoelman n. 120 jKr (pois lukien 1Tess, Filem, Tit).
Papyrus p75 sisältää runsaasti tekstiä Luukkaasta ja Johanneksesta. Tämäkin papyrys on varhainen, n. 150-200 jKr.
Papyrus p45 sisältää pätkiä kaikista neljästä evankeliumista ja apostolien teot. Kopioitu n. 200-225 jKr.
Nämä ovat kaikki UT:n käsikirjoituksia, jotka on kopioitu varhaisemmista kopioista, joten tietyt kirjoitukset liikkuivat yhdessä jo hyvin varhaisessa vaiheessa, ennen kuin kirkolliskokoukset keskustelivat asiasta.
Timo Flink - ottokohta
taram kirjoitti:
Miten selittäisit sen?
Paastoamisen,eli kieltäytymisen ruuasta ymmärrän.
Paastoaminen maailmalta voisi tarkoittaa m.m. jotain:
"erottautukaa maailmasta tai älkää olko maailman kaltaisia".
Mitä mieltä olet?
Jeesus jätti sanansa usein selittämättä.
Miten selittäisit näiden alapuolen lainausten perusteella Jeesuksen tarkoittaneen?
20. Niin hän jätti härät, riensi Elian jälkeen ja sanoi: "Salli minun ensin antaa suuta isälleni ja äidilleni; sitten minä seuraan sinua". Elia sanoi hänelle: "Mene, mutta tule takaisin; tiedäthän, mitä minä olen sinulle tehnyt". 1Kun.19:20
--------
61. Vielä eräs toinen sanoi: "Minä tahdon seurata sinua, Herra; mutta salli minun ensin käydä ottamassa jäähyväiset kotiväeltäni".
62. Mutta Jeesus sanoi hänelle: "Ei kukaan, joka laskee kätensä auraan ja katsoo taaksensa, ole sovelias Jumalan valtakuntaan". Luuk.9:61-62 - taram
ottokohta kirjoitti:
Jeesus jätti sanansa usein selittämättä.
Miten selittäisit näiden alapuolen lainausten perusteella Jeesuksen tarkoittaneen?
20. Niin hän jätti härät, riensi Elian jälkeen ja sanoi: "Salli minun ensin antaa suuta isälleni ja äidilleni; sitten minä seuraan sinua". Elia sanoi hänelle: "Mene, mutta tule takaisin; tiedäthän, mitä minä olen sinulle tehnyt". 1Kun.19:20
--------
61. Vielä eräs toinen sanoi: "Minä tahdon seurata sinua, Herra; mutta salli minun ensin käydä ottamassa jäähyväiset kotiväeltäni".
62. Mutta Jeesus sanoi hänelle: "Ei kukaan, joka laskee kätensä auraan ja katsoo taaksensa, ole sovelias Jumalan valtakuntaan". Luuk.9:61-62",mutta tule heti takaisin",ainakin tässä minun käännöksessäni on.
Elia kait muistutti kuinka vakavasta asiasta on kysymys.Ettei mikään saa olla tärkeämpää kuin se kutsumus jonka on saanut.
Ehkä Elia kuitenkin luotti Elisaan ja tiesi että hän tulee takaisin.
Onko Jeesuksen kertomuksen henkilö erinlainen?Jeesus varmasti tunsi hänet ja siksi antoi hieman kovemman käskyn.Jos tuo mies menisi mahtaisiko tulla ollenkaan takaisin? - taram
Timo Flink kirjoitti:
kirjoitit "hyväksymiseen raamatun kaanoniin 200-300 luvulla? En muista nyt sen hiippalakin nimeä mutta eräs paavihan se oli!"
Edellä annettu näkemys on katolisen kirkon opetuksen mukainen ajatus siitä, kuinka kaanon lyötiin lukkoon (ehkä kirjoittaja ei tiedä tätä). Protestantit eivät sitä allekirjoita, vaan katsovat, että kirkolliskokouksissa ei suinkaan päätetty asiaa vaan ainoastaan todettiin vallitseva tilanne.
Pari faktaa keskusteluunne. Papyrus p46, nykytietämyksellä ajoitettu n. vuoden 150 tienoille, sisältää 10 Paavalin kirjettä (ei Filem, 1&2 Tim eikä Tit) joiden joukkoon Heprealaiskirje kyseisessä papyruksessa kuuluu. Osa papyruksesta on tuhoutunut, mutta näyttäisi siltä, että alun perin siihen kuuluivat kaikki 14 Paavalin kirjettä (13 heprealaiskirje), joskin tästä kiistellään noiden puuttuvien osalta. Toisin sanoen, mikään kirkolliskokous ei ollut tätä päättänyt kun Paavalin kirjeiden kokoelma oli sama kuin meillä. Tätä ennen Polykarpos tunsi saman kokoelman n. 120 jKr (pois lukien 1Tess, Filem, Tit).
Papyrus p75 sisältää runsaasti tekstiä Luukkaasta ja Johanneksesta. Tämäkin papyrys on varhainen, n. 150-200 jKr.
Papyrus p45 sisältää pätkiä kaikista neljästä evankeliumista ja apostolien teot. Kopioitu n. 200-225 jKr.
Nämä ovat kaikki UT:n käsikirjoituksia, jotka on kopioitu varhaisemmista kopioista, joten tietyt kirjoitukset liikkuivat yhdessä jo hyvin varhaisessa vaiheessa, ennen kuin kirkolliskokoukset keskustelivat asiasta.
Timo Flink..täsmennyksestä.
Siunausta - ottokohta
taram kirjoitti:
",mutta tule heti takaisin",ainakin tässä minun käännöksessäni on.
Elia kait muistutti kuinka vakavasta asiasta on kysymys.Ettei mikään saa olla tärkeämpää kuin se kutsumus jonka on saanut.
Ehkä Elia kuitenkin luotti Elisaan ja tiesi että hän tulee takaisin.
Onko Jeesuksen kertomuksen henkilö erinlainen?Jeesus varmasti tunsi hänet ja siksi antoi hieman kovemman käskyn.Jos tuo mies menisi mahtaisiko tulla ollenkaan takaisin?Olisiko Raamattu kertonut esimerkissä sitä että Jeesuksen seuraamisensa on Kaikkein tärkein asia.
Mikään muu ei ole sen rinnalla tärkeätä.
Elian seuraaminen ei ollut maailman tärkein asia. - taram
ottokohta kirjoitti:
Olisiko Raamattu kertonut esimerkissä sitä että Jeesuksen seuraamisensa on Kaikkein tärkein asia.
Mikään muu ei ole sen rinnalla tärkeätä.
Elian seuraaminen ei ollut maailman tärkein asia....Jeesusta.
Elia esikuvasi Jeesusta.Elisa Jeesuksen opetuslapsia.
Tietenkin Jeesus oli suurempi kuin Elia.
- Valaistunut
Ja sen sulku tapahtui Suuren salaperaisyyden vallitessa. Silloin tapahtui Canooni mericule
se ihme on viela meidankin aikanamme- arska
UT:n kaanon, (nikealais-konstantinopolinen USKONTUNNUSTUS), Nikea(325), Konstantopoli (381) vahvistettiin Khalkedonin kirkolliskokouksessa (451).
Tuolloin oli kyseessä Konstantinus Suuren ja muiden maallisten valtiain sekä kirkollisten auktoriteettien välinen kompromissi, ts. POLIITTINEN PÄÄTÖS!
Biblisistien on siis tyytyminen siihen, että JUMALA tuolloin ohjasi kokouksien kulkua ja saimme sen Biblian, joka nytttemmin on siis käännetty tuhansia eri kertoja eri kielille.
Vulcata, eli latinankielinen Raamattu, on kaiketi lähinnä sitä kompromissiä, joka Nikeassa aikaan saatiin?
On siis syytä muistaa, että ns. apokryfikirjat ovat poissa nykyraamatusta mm. siksi, että 'pimeällä keskiajalla' haluttiin tietynlainen luomus, joka pitäisi kansan moraalin ryhdissä.
Tästä johtuen esim. Dan Brown esitti dekkarissaan Da Vinci Koodi teorian, jonka mukaan Maria Magdalena olisi ollut Jeesuksen rakkain opetuslapsi sanan heteroseksuaalisessa mielessä.
Munkit ja keisarit halusivat raakata nuo kirjat pois, jotta kansa ei eläisi seksuaalisesti 'kuin pellossa', Näin itse asian ymmärrän.
arska
- Seven
Kyllä täällä kaikki adventistit vakuuttavat olevansa totuudessa ja raamatuun uskovia. Mikä tekee adventistien opista toista evankeliumia? Käyhän adventistien omilla sivuilla niin näet että samaa evankeliumia siellä toistetaan kuin muissakin kristillisissä liikkeissä. EGW sanoma koetellaan raamatulla. Ja kun se on raamatulla koeteltu ja oikeaksi havaittu,, niin miksikä sitä pitää nyt vastustaa niin kovasti?
- Voi maata ja merta...
...sillä perkele on astunut alas teidän luoksenne
pitäen suurta vihaa, koska hän tietää, että
hänellä ON VÄHÄN AIKAA.Ilm.12:12
JA KÄY YMPÄRI KUIN KILJUVA JALOPEURA JNE.
Paholainen ei voi sietää sitä, että joku seuraa
raamatun opetusta, koska silloin hänet itsensä
paljastetaan. - pauttia
Raamatun opetus muuttaa merkitystä kun sama opetus toteutetaan kirkkojen oppina tai Jumalan tahdon noudattamisena.
Jumala ei anna lupaustensa siunausta sellaisesta josta menee kunnia muille.
Tämä on eräs uskon salaisuuksista.
Meidän on tekemisemme saavat sen mukaan siunauksensa kenen kunniaksi me niitä noudatamme.
Siksi meidän kumartamisemme kohteen on oltava oikea että tekemisemme tulisi Herran edessä otetuksi huomioon.
Samoin jos meitä meidän tekemisestämme kiitetään ja me otamme kiitoksen itsellemme emmekä osoita sitä Herrallemme, me ylpistymme ja lankeamme sen vuoksi.
- etsivä sielu
Onko Adventismi harhaoppi? Mikä tekee Adventismista harhanomaisen? Voiko joku sanoa mikä kohta adventismi on selvästi raamatun vastainen?
- Timo Flink
ovat kaiken kansan luettavissa, joten voit muodostaa oman käsityksesi lukemalla
http://www.adventtikirkko.fi/opetus/
Timo Flink - katoava luonnonvara
Timo Flink kirjoitti:
ovat kaiken kansan luettavissa, joten voit muodostaa oman käsityksesi lukemalla
http://www.adventtikirkko.fi/opetus/
Timo Flinkkuuluuko jotenkin tänne pääsyn sisäänpääsyvaatimukseen tuntea muutakin kuin raamatun asioita?
kovin on yksipuolista herätystä tarjolla herätysristillisyydessä jos kirkkojen tuntemista esitellään.
- toinen sarvi
Kirjoitit --->***Raamatun kaanonia ei ole vielä suljettu, joten mukaan on otettu profeetta Ellen G. Whiten kirjoitukset. Adventistit ovat painaneet kirjapainossaan USA.ssa uuden raamatun johon on lisätty E.G.W.n kirjoituksia. Jos oppia ei pysty perustelemaan raamatulla, niin täytyy tehdä uusi raamattu.***
Olipas paljastava määritelmä ja ihan oikeaan osuva!
Tuohan selittää sen miksi advendisteilla on ollut kova tarve saadaan aikaan *oma raamattu*.
Ja miksi sitä ei olla hyväksytty lopullisesti yleiseksi, johtuu että ei vielä oikein tohdita täysin astua 100% harhaopiksi Jehovien tapaan.- Kopuli
en tunne, kuin yhden perheen joka kuuluu adventistikirkkoon. Mutta heidät olen tuntenut koko elämäni.
Ja he ovat ELÄVÄSSÄ uskossa, eikä mitään harhaoppisia.
>> kun pääsemme taivaaseen niin siellä on paljon niitä joiden emme uskoneet siellä olevan ja vähän niitä kenen luulimme sinne pääsevän.>>
Ja edelleen
>> Matt. 7:1-2
Älkää tuomitko, ettei teitä tuomittaisi.
Niin kuin te tuomitsette, niin tullaan teidät tuomitsemaan, ja niin kuin te mittaatte, niin tullaan teille mittaamaan >>
En ole sen tarkemmin tutustunut adventistien oppeihin tms. paitsi mitä nyt ystävä perheeni ja tämän sivun kautta, mutta välillä täälläkin tulee aika kovaa ryöpytystä varmasti uskovien ihmisten niskaan... Mielestäni olisi tärkeämpää keskittyä siihen omaan suhteeseen Jumalan kanssa... En sillä itse sorrun kaikkiin näihin samoihin asioihin ja varmaan kaikkein pahiten "omalla" palstalla. Mutta yritettäisiin edes !? - Jalmari
Kopuli kirjoitti:
en tunne, kuin yhden perheen joka kuuluu adventistikirkkoon. Mutta heidät olen tuntenut koko elämäni.
Ja he ovat ELÄVÄSSÄ uskossa, eikä mitään harhaoppisia.
>> kun pääsemme taivaaseen niin siellä on paljon niitä joiden emme uskoneet siellä olevan ja vähän niitä kenen luulimme sinne pääsevän.>>
Ja edelleen
>> Matt. 7:1-2
Älkää tuomitko, ettei teitä tuomittaisi.
Niin kuin te tuomitsette, niin tullaan teidät tuomitsemaan, ja niin kuin te mittaatte, niin tullaan teille mittaamaan >>
En ole sen tarkemmin tutustunut adventistien oppeihin tms. paitsi mitä nyt ystävä perheeni ja tämän sivun kautta, mutta välillä täälläkin tulee aika kovaa ryöpytystä varmasti uskovien ihmisten niskaan... Mielestäni olisi tärkeämpää keskittyä siihen omaan suhteeseen Jumalan kanssa... En sillä itse sorrun kaikkiin näihin samoihin asioihin ja varmaan kaikkein pahiten "omalla" palstalla. Mutta yritettäisiin edes !?Kyse on tällä palstalla ollut opista eikä niin ihmisistä. Kriittisesti suhtautuvat tällä palstalla haluavat puolustaa puhdasta evankeliumia kun sitä uhataan.
Mitä on puhdas evankeliumi?
Mitä on toinen evankeliumi?
Hyvää pohdintaa..........!
Emme voi olla J O O ! kannalla jos huomataan että joku tuoo toista sanomaa kuin mitä raamatussa sanotaan. Adventtikirkon opetus nojaa niinkuin sanovat raamattuun se on hyvä. Mutta ristiriitaisuutta tuo se että E. Whiten näkemykset on liitetty vahvasti liikkeen keulakuvaksi ja suunnaksi. Kaikki eivät hyväksy Whiteä profeettana, eikä edes opettajana niinkuin adventtikirkkossa uskotaan. - Kopuli
Jalmari kirjoitti:
Kyse on tällä palstalla ollut opista eikä niin ihmisistä. Kriittisesti suhtautuvat tällä palstalla haluavat puolustaa puhdasta evankeliumia kun sitä uhataan.
Mitä on puhdas evankeliumi?
Mitä on toinen evankeliumi?
Hyvää pohdintaa..........!
Emme voi olla J O O ! kannalla jos huomataan että joku tuoo toista sanomaa kuin mitä raamatussa sanotaan. Adventtikirkon opetus nojaa niinkuin sanovat raamattuun se on hyvä. Mutta ristiriitaisuutta tuo se että E. Whiten näkemykset on liitetty vahvasti liikkeen keulakuvaksi ja suunnaksi. Kaikki eivät hyväksy Whiteä profeettana, eikä edes opettajana niinkuin adventtikirkkossa uskotaan.itse en ole perehtynyt tähän White:n opetuksiin tms. Ristiriitaisia ihmisiä on paljon myös helluntai- ja vapaakirkon piirissä. Joista toiset ovat hyvin eri mieltä kuin toiset..
- Jalmari
Kopuli kirjoitti:
itse en ole perehtynyt tähän White:n opetuksiin tms. Ristiriitaisia ihmisiä on paljon myös helluntai- ja vapaakirkon piirissä. Joista toiset ovat hyvin eri mieltä kuin toiset..
Oikeassa olet! mielestäni jokaisesta seurakunnasta löytyy omaperäisyyttä ja monenlaista väärääkin tulkintaa. Oppit eikä kirkot onneksi pelasta ketään. Elävä Jeesus pelastaa. Ja Hänen käskynsä on rakkaus. Rakkaus on lain täyttymys. Eikös vaan?
- pauttia
Kopuli kirjoitti:
itse en ole perehtynyt tähän White:n opetuksiin tms. Ristiriitaisia ihmisiä on paljon myös helluntai- ja vapaakirkon piirissä. Joista toiset ovat hyvin eri mieltä kuin toiset..
...jos heidän kirjoituksensä täällä olisivat antamassa siihen aihetta.
Keskusteluissa käsitellään viestin sisältöä eikä sitä kenen oppia käsitellään ellei se ole osa viestin sanomaa.
Ihmiset tulevat mukaan mikäli heidän asemansa viestin sisällössä on oleellinen osa viestin sisältöä.
Näin on EGW tuotu esiin profeettama joten henkilökysymys on ollut viestin sisältö samoin adventismi on kerrottu täydellisimmäksi olemassaolevaksi seurakunnaksi apostolien ajasta loppuun asti kuluvalla aikajänteellä.
Keskustelu muuttuu henkilöihin pidemmälle meneväksi jos oma henkilökohtaisuuskin tuodaan viestin sisällöksi samaan todistamiseen liittyvänä elementtinä. - Kopuli
Jalmari kirjoitti:
Oikeassa olet! mielestäni jokaisesta seurakunnasta löytyy omaperäisyyttä ja monenlaista väärääkin tulkintaa. Oppit eikä kirkot onneksi pelasta ketään. Elävä Jeesus pelastaa. Ja Hänen käskynsä on rakkaus. Rakkaus on lain täyttymys. Eikös vaan?
...
- jättäkää muut pois
Tätä ohjetta kannattaa noudattaa kaikissa opeissa ja srk:ssa....totuus on Kristuksessa ja Hänen salaisuutensa on kätkettynä Raamattuun ja omiintuntoihimme..."Etsikää , niin te löydätte...kolkuttakkaa niin teille avataan!
Älkää lannistuko, on kysymys iankaikkisesta elämästä ja onnesta, joka alkaa jo täällä maan päällä....pyrkimys on keskinäiseen rakkauteen jos mahdollista kaikkkien kanssa?
J. :) - Valaistunut
Raamattujen alalaidoissa: ovatko ne kaikki Munkkien Raamattuja?
Yleensä monet kirjoittajat ovat laittaneet joitain pikku commenttia asia yhteyden löytämiseksi. Näitä tämän kaltaisia Raamattuja
lienee useampia eri kirkkokunnilla.
Silloin jos Joku kirkkokunta alkaa vääntämään varmaa alkuperäistä Kreikan kielen sanaa oman
makunsa mukaiseksi, Silloin on kyseessä aivan omatekoinen käännös. Yleensä sivuhuomautukset
tekevät monien asioiden todellisen asia yhteyden
löytämisen paljon helpommaksi.
Kuitenkin voimme löytää raamatusta selviä asia virheitä. Esimerkiksi Rosvo ristillä ei kuollut
samaan aikaan kuin jeesus. Kuitenkin sanotaan
sinä olet oleva tänäpäivänä minun kanssani
paratiisissa: Rosvo ei kuollut edes samana päivänä, vaan hänet vietiin vanki koppiin sapatiksi. Ja Sunnuntai aamuna hänet taas nostettiin ristille:
Toinen kohta : kertomusten mukaan Jeesus oleskeli 40 vuorokautta maan päällä ennen Helluntaita, joten rosvo ei voinut millään olla samana päivänä paratiisissa?
Monissa asioissa esiintyy pieniä ristiriitaisuuksia. Kirjoittajien virheitä ei ole kukaan korjannut.
Adventismiä pidetään virheenä! kuitenkaan kukaan
ei pysty antamaan tähän asiaan Documoitua vastausta. Adventistien virhe on Jeesuksen antaman Sapatin vietto! Siksi jos katsotte tämän
virheeksi, niin antakaa varma facta tieto eikä
olettamus,että tämä heidän Sapatin viettonsa on virhe.
Sunnuntain vietolle löytyy varmat todisteet Vatcaanin kirjastosta, Kuinka ihmiset sovittelu
ratkaisuna mitätöi jumalan asetuksen.
Kuitenkin kaikki pitävät tätä asiaa erittäin jumalallisena ja virheettömänä ratkaisuna, johon tarvitaan usko mahdoton määrä. sen tähden kun ei
ole mitään virallista jumalallista todistetta.
Mitä me teemme peitämmekö me toisilla virheillä toiset virheet, vai kuinka !- kualimato
Virheietä ovat kaikki ne piirteet joilla pyritään ihmisille opettamaan sitä miten he erottuisivat muista uskovaisista.Se on kaikkien lahkojen yhteinen virhe. Jos täällä on puhuttu adventisteista niin samoissa virheissä voi jokainen muukin suunta katsoa itseään peilistä.
Erikoisuuden puuttuminen tekisi mahdottomaksi eri lahkolaisuuden.Ja se oli Kristuksenkin tarkoitus ettei olisi oppieroja.Yhteisen uskon on oltava ilman erityispiirteitä joilla hallitaan ja kerätään omia kannattajia ja niiden erojen puolustajia.Rauha uskovien kesken on ainoa puolustamisen arvoinen asia kun se karsii pois erojen syyt Raamatun sanan avulla.Rauhan ehtona ei saa olla väärän hyväksyminen.Näin ekumeeninen pyrkimys on kyseenalainen nykyisessämuodossa.
Sehän tavoittelee oppien rauhanomaista rinnakkaiaseloa ilman että kenenkään tarvitsisi tehdä parannusta omista harhaopeistaan. - Sunnuntain alkuperä
Lue tämä seuraavan linkin aihe jossa dokumenttia esillä. Asioissa on monia näkökantoja.
http://www.parse-error.com/display_page.php?page_id=55 - Valaistunut
Sunnuntain alkuperä kirjoitti:
Lue tämä seuraavan linkin aihe jossa dokumenttia esillä. Asioissa on monia näkökantoja.
http://www.parse-error.com/display_page.php?page_id=55Juuri Mithra kultin vakiintuminen oli tapahtunut Roomassa vuonna 68 Bc Saapui Mitra kultti Roomaan persiasta. Ja sen luonne oli erittäin hyvällä taidolla suunniteltu usko Kahdentoista opetuslapsen opeista. Tällä Mitrallakin oli opettaja kärsinyt marttyyri kuoleman. Mithra uskonnossa uhrattiin. hieman Juutalaiseen tapaan,
Like Cristians, Mithraist believed that their savior had desendet fromheven to earth: had shared a last supper with 12 followers:had redeemed mankind from sin By Sheding blood:and had risenfrom dead. Theyeven babtized their converts to washawaypast sins. So there was a
strong conviction among belivers in Cristianity That Mithras was the Antichrist, a devul who had
visided the earth erlier than Christin orderto to discredithim at his caming.
Refusingto Venerate the emperor as god (a respect
Willingly Acordet him by the mithraist),Cristians
were treated as second-rate citicens Within the
Roman enpire, perseccudetat atthe wim of hostile mobs the victim. even so their numbers grew troughhout the firstthree centuries Ad. then
Quaite suddenly, The tables where turned, in Ad
313, Constantine the Great Acsept Cristianity and
bicameThe oficalreligionof the empire later in fourt century.
Löysin tämän tarinan joka on Argeologinen todistus silloisesta Kristillisyyttä edeltäneestä väärennöksestä. Koska Roomassa oli
jo valmiina saman kaltainen uskonto, niin Kristin usko katsottiin väärennöksi. Tämä kitka aiheutti suuret vainot kristityille. Tämä asia meidän tulisi ymmärtää tarkoin, Koska toinen hengellinen valta oli kerinnyt valmistamaan jopa väärennyksen rooman valtakuntaan ennen Kristin uskoa.
Siksi on paljon opettajia jotka eivät ole tunteneet Mithran ja Kristin uskon yhtäläisyyksiä
siksi Mithran oli helppo antaa kristin uskon tullessa omaa makuaan uuteen kristin uskoon.
Tämä Avioliitto on vieläkin voimassa . Tämän asian ymmärtäminen on vain viisaiden järjen varassa. Taidolliset ymmärtävät. Petos jatkuu
loppuun asti. Rehellisiäkin riittää loppuun asti
Siunausta
Uskollisille - putti
Valaistunut kirjoitti:
Juuri Mithra kultin vakiintuminen oli tapahtunut Roomassa vuonna 68 Bc Saapui Mitra kultti Roomaan persiasta. Ja sen luonne oli erittäin hyvällä taidolla suunniteltu usko Kahdentoista opetuslapsen opeista. Tällä Mitrallakin oli opettaja kärsinyt marttyyri kuoleman. Mithra uskonnossa uhrattiin. hieman Juutalaiseen tapaan,
Like Cristians, Mithraist believed that their savior had desendet fromheven to earth: had shared a last supper with 12 followers:had redeemed mankind from sin By Sheding blood:and had risenfrom dead. Theyeven babtized their converts to washawaypast sins. So there was a
strong conviction among belivers in Cristianity That Mithras was the Antichrist, a devul who had
visided the earth erlier than Christin orderto to discredithim at his caming.
Refusingto Venerate the emperor as god (a respect
Willingly Acordet him by the mithraist),Cristians
were treated as second-rate citicens Within the
Roman enpire, perseccudetat atthe wim of hostile mobs the victim. even so their numbers grew troughhout the firstthree centuries Ad. then
Quaite suddenly, The tables where turned, in Ad
313, Constantine the Great Acsept Cristianity and
bicameThe oficalreligionof the empire later in fourt century.
Löysin tämän tarinan joka on Argeologinen todistus silloisesta Kristillisyyttä edeltäneestä väärennöksestä. Koska Roomassa oli
jo valmiina saman kaltainen uskonto, niin Kristin usko katsottiin väärennöksi. Tämä kitka aiheutti suuret vainot kristityille. Tämä asia meidän tulisi ymmärtää tarkoin, Koska toinen hengellinen valta oli kerinnyt valmistamaan jopa väärennyksen rooman valtakuntaan ennen Kristin uskoa.
Siksi on paljon opettajia jotka eivät ole tunteneet Mithran ja Kristin uskon yhtäläisyyksiä
siksi Mithran oli helppo antaa kristin uskon tullessa omaa makuaan uuteen kristin uskoon.
Tämä Avioliitto on vieläkin voimassa . Tämän asian ymmärtäminen on vain viisaiden järjen varassa. Taidolliset ymmärtävät. Petos jatkuu
loppuun asti. Rehellisiäkin riittää loppuun asti
Siunausta
Uskollisillepäätöntä pähkäilyä katsella asioita jotka eivät kuulu tänne, muualta löytyy historiaan keskittynyt sivusto jossa voi miettiä kiinnostuneiden kanssa kadonneita tapahtumia.
Rooman historia ei ehdottomasti tänne kuulu ja on turhaa täyttää muiden aiheiden otsikoiden alle moista juttua. - tule vapaaksi orjuudesta
Eihän sapatti määräystä ole meille pakanakristityille koskaan annettu. Sapatti käsky kumoutui jopa juutalaisten kohdalla Jeesuksen myötä. Koska uusiliitto astui voimaan. Voimme olla vapaita tämän suhteen ja keskittyä Jeesuksen uuden lainantajamme seuraamiseen, siihen ei kuullu mooseksen lakien noudattaminen. Nyt keskitymme rakkauden käskyyn. Lähimmäisen rakastamiseen ja siihen ettei ketään uhata helvetillä päivien suhteen.
Sama mitä adventistit väittävät niin tosiasiassa he opettavat että sunnuntai on pedonmerkin ottamista ja sitä kautta tuomittu helvettiin. (Eikös olekkin kauhea oppi) Toiseksi se joka vastaavasti pitää lauantaina sapattia hänet nähdään vain *pelastuvien joukoissa* adventistien oppien mukaan.
Adventistien oppi on just sitä mistä varoitetaan raamatussa monin kohdin.
(Kol:2)
16. Älköön siis kukaan teitä tuomitko syömisestä tai juomisesta, älköön myös minkään juhlan tai uudenkuun tai sapatin johdosta,
17. jotka vain ovat tulevaisten varjo, mutta ruumis on Kristuksen.
18. Älköön teiltä riistäkö voittopalkintoanne kukaan, joka on mieltynyt nöyryyteen ja enkelien palvelemiseen ja pöyhkeilee näyistään ja on lihallisen mielensä turhaan paisuttama
19. eikä pitäydy häneen, joka on pää ja josta koko ruumis, nivelten ja jänteiden avulla koossa pysyen, kasvaa Jumalan antamaa kasvua.
20. Jos te olette Kristuksen kanssa kuolleet pois maailman alkeisvoimista, miksi te, ikäänkuin eläisitte maailmassa, sallitte määrätä itsellenne säädöksiä:
21. "Älä tartu, älä maista, älä koske!"
22. - sehän on kaikki tarkoitettu katoamaan käyttämisen kautta - ihmisten käskyjen ja oppien mukaan?
23. Tällä kaikella tosin on viisauden maine itsevalitun jumalanpalveluksen ja nöyryyden vuoksi ja sentähden, ettei se ruumista säästä; mutta se on ilman mitään arvoa, ja se tapahtuu lihan tyydyttämiseksi.
(Gal:1)
8. Mutta vaikka me, tai vaikka enkeli taivaasta julistaisi teille evankeliumia, joka on vastoin sitä, minkä me olemme teille julistaneet, hän olkoon kirottu.
9. Niinkuin ennenkin olemme sanoneet, niin sanon nytkin taas: jos joku julistaa teille evankeliumia, joka on vastoin sitä, minkä te olette saaneet, hän olkoon kirottu.
10. Ihmistenkö suosiota minä nyt etsin vai Jumalan? Tai ihmisillekö pyydän olla mieliksi? Jos minä vielä tahtoisin olla ihmisille mieliksi, en olisi Kristuksen palvelija.
11. Sillä minä teen teille tiettäväksi, veljet, että minun julistamani evankeliumi ei ole ihmisten mukaista;
12. enkä minä olekaan sitä ihmisiltä saanut, eikä sitä ole minulle opetettu, vaan Jeesus Kristus on sen minulle ilmoittanut. - laittomuuteen, armon nimikk...
tule vapaaksi orjuudesta kirjoitti:
Eihän sapatti määräystä ole meille pakanakristityille koskaan annettu. Sapatti käsky kumoutui jopa juutalaisten kohdalla Jeesuksen myötä. Koska uusiliitto astui voimaan. Voimme olla vapaita tämän suhteen ja keskittyä Jeesuksen uuden lainantajamme seuraamiseen, siihen ei kuullu mooseksen lakien noudattaminen. Nyt keskitymme rakkauden käskyyn. Lähimmäisen rakastamiseen ja siihen ettei ketään uhata helvetillä päivien suhteen.
Sama mitä adventistit väittävät niin tosiasiassa he opettavat että sunnuntai on pedonmerkin ottamista ja sitä kautta tuomittu helvettiin. (Eikös olekkin kauhea oppi) Toiseksi se joka vastaavasti pitää lauantaina sapattia hänet nähdään vain *pelastuvien joukoissa* adventistien oppien mukaan.
16. Älköön siis kukaan teitä tuomitko syömisestä tai juomisesta, älköön myös minkään juhlan tai uudenkuun tai sapatin johdosta,
18. Älköön teiltä riistäkö voittopalkintoanne kukaan, joka on mieltynyt nöyryyteen ja enkelien palvelemiseen ja pöyhkeilee näyistään ja on lihallisen mielensä turhaan paisuttama
19. eikä pitäydy häneen, joka on pää ja josta koko ruumis, nivelten ja jänteiden avulla koossa pysyen, kasvaa Jumalan antamaa kasvua.
20. Jos te olette Kristuksen kanssa kuolleet pois maailman alkeisvoimista, miksi te, ikäänkuin eläisitte maailmassa, sallitte määrätä itsellenne säädöksiä:
22. - sehän on kaikki tarkoitettu katoamaan käyttämisen kautta - ihmisten käskyjen ja oppien mukaan?
23. Tällä kaikella tosin on viisauden maine itsevalitun jumalanpalveluksen ja nöyryyden vuoksi ja sentähden, ettei se ruumista säästä; mutta se on ilman mitään arvoa, ja se tapahtuu lihan tyydyttämiseksi.
8. Mutta vaikka me, tai vaikka enkeli taivaasta julistaisi teille evankeliumia, joka on vastoin sitä, minkä me olemme teille julistaneet, hän olkoon kirottu.
9. Niinkuin ennenkin olemme sanoneet, niin sanon nytkin taas: jos joku julistaa teille evankeliumia, joka on vastoin sitä, minkä te olette saaneet, hän olkoon kirottu.
10. Ihmistenkö suosiota minä nyt etsin vai Jumalan? Tai ihmisillekö pyydän olla mieliksi? Jos minä vielä tahtoisin olla ihmisille mieliksi, en olisi Kristuksen palvelija.
11. Sillä minä teen teille tiettäväksi, veljet, että minun julistamani evankeliumi ei ole ihmisten mukaista;
12. enkä minä olekaan sitä ihmisiltä saanut, eikä sitä ole minulle opetettu, vaan Jeesus Kristus on sen minulle ilmoittanut.Joku on toistakin mieltä.
Monet länsimaiset teologit ja Sanan selittäjät jopa opettavat, että Mooseksen laki ja muut vanhan liiton määräykset on kumottu uudessa liitossa. Tämän valheteologian mukaan vieläpä säälitellään israelilaisia ja kaikkia niitä "raukkoja", jotka pyrkivät noudattamaan Jumalan käskyjä ja sanotaan heidän joutuneen judaistiselle lain orjuuden tielle. Tästä on edelleen seurannut se, että Vanhan Testamentin kirjoituksia ei juuri arvosteta tai lueta, ne katsotaan vain välttämättömäksi pahaksi Raamatussa. Jotkut jopa opettavat suoraan, että Vanhaa Testamenttia ei enää kristittyjen- keskuudessa tarvita, se on vain Israelin kansalle kuuluva historian kirja.
Tällainen laittomuuden aikakauden valheteologia ei tietenkään ole Jumalan Sanan opetuksen mukaista.
jatkoa.
http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=1000000000000003&conference=1500000000000013&posting=22000000011025069 - kiälimiäs
laittomuuteen, armon nimikk... kirjoitti:
Joku on toistakin mieltä.
Monet länsimaiset teologit ja Sanan selittäjät jopa opettavat, että Mooseksen laki ja muut vanhan liiton määräykset on kumottu uudessa liitossa. Tämän valheteologian mukaan vieläpä säälitellään israelilaisia ja kaikkia niitä "raukkoja", jotka pyrkivät noudattamaan Jumalan käskyjä ja sanotaan heidän joutuneen judaistiselle lain orjuuden tielle. Tästä on edelleen seurannut se, että Vanhan Testamentin kirjoituksia ei juuri arvosteta tai lueta, ne katsotaan vain välttämättömäksi pahaksi Raamatussa. Jotkut jopa opettavat suoraan, että Vanhaa Testamenttia ei enää kristittyjen- keskuudessa tarvita, se on vain Israelin kansalle kuuluva historian kirja.
Tällainen laittomuuden aikakauden valheteologia ei tietenkään ole Jumalan Sanan opetuksen mukaista.
jatkoa.
http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=1000000000000003&conference=1500000000000013&posting=22000000011025069Usko on kaiken uuden liiton opetuksen omaksumista elämänsä ohjeeksi vakavasti otettuna.
Silloin kun se tehdään koko sydämellä, luuletko sen johtavan ihmisen harhaan?
Siihen kuuluu kaikkien Jeesuksen ja apostolien opetuksen juurtajaksainen opiskelu koko elämänaikaisena näkemyksenä.
Mikäli lähdetään vesittämään Jeesuksen sanoja, emme ole alkuperäisessä uskossa.
Jeesus jätti Evankeliumin vaihtoehdoksi täydellisesti entisen Mooseksen lain.
Hyppää pelastusveneeseen tai ui Atlantin poikki itse.Nämä kaksi vaihtoehtoa on Ylhäältä annettuja. Valinta on vapaa!
Muut vaihtoehdot, jotka ovat tarjolla, ovat harhaoppeja joiden verkkoja lahkot kilvan heittelevät syntisten poluille saalista saaden.
====Tällainen laittomuuden aikakauden valheteologia ei tietenkään ole Jumalan Sanan opetuksen mukaista.====tässä olet paljolti oikeassa;harvat ymmärtävät oikean merkityksen, mutta hehän juuri ovat myös eräs lahkolaisuuden muoto.
Lahkolaisuus voi mennä ohi totuuden kummalta puolelta tahansa.Joko laki tai laittomuus opetuksensa sisältönään.
===>Vanhan Testamentin kirjoituksia ei juuri arvosteta tai lueta, ne katsotaan vain välttämättömäksi pahaksi Raamatussa. Jotkut jopa opettavat suoraan, että Vanhaa Testamenttia ei enää kristittyjen- keskuudessa tarvita, se on vain Israelin kansalle kuuluva historian kirja - Vapaana Jeesuksessa
jatkoa.
http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=1000000000000003&conference=1500000000000013&posting=22000000011025069Monet selittävät sitä ja tätä sanot. Mutta ajatushan on löydettävissä meidän raamatusta. Sanokoon selittäjät niin adventistit kuin luterilaiset tai helluntailaiset mitä hyvänsä niin sana sanoo (Hebr.) että vanha tuli iälliseksi ja uuden piti tulla voimaan Jeesuksessa. Tätä ei voida mitätöidä. Siis uuden liiton voimaan tuloa, sillä se on olemassa Jeesuksessa tänä päivänä. Jeesus on Mooseksesta seuraava jota nyt seuraamme. Eikä Jeesus tullut kumoamaan vaan täyttämään tehtävänsä suurempana todellisena vapahtajana. Mihin tähtää ihminen Jumalan edessä joka näkee lain olevan keskeinen mahdollisuus pelastumiseen. Sellainen tähtää siihen että tekee tyhjäksi sen uuden mahdollisuuden joka meille on annettu. Lahjavanhurskauden.
- Pohdiskelija
jatkoa.
http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=1000000000000003&conference=1500000000000013&posting=22000000011025069Luin tuon antamasi linkin ja laittoi pohtimaan että voisiko olla noin? Näistä asioista on olemassa monta käsitystä.
Tässä yksi näkökulma perusteltuna. Enemmän tähän uskon kuin Lindemanin tulkintaan.
http://gamma.nic.fi/~jlindell/raamluku.htm#2.4 - Esko
putti kirjoitti:
päätöntä pähkäilyä katsella asioita jotka eivät kuulu tänne, muualta löytyy historiaan keskittynyt sivusto jossa voi miettiä kiinnostuneiden kanssa kadonneita tapahtumia.
Rooman historia ei ehdottomasti tänne kuulu ja on turhaa täyttää muiden aiheiden otsikoiden alle moista juttua.Tämä mithra oli se väärennös joka sotki koko Kristin uskon, koska väärennys oli jo valmiina odottamassa kristin uskoa. siksi tämä nykyinen usko on kauttaaltaan väärennöksen sekoituksen tulosta.
Meillä on sekoitettuna kaksi uskontoa joista muodostuu Kristin usko nykymuodossa. Tämä edellinen texsti piti olla silmäin avaaja. Kuinka taitava väärennös oli valmiina Roomassa ennen Kristin uskoa, Joten tämä rooman valtion usko ymmärsi kristityt Anti kristuksen palvelioiksi. Siksi tämä Jeesus kristillisyys
joutui vainoon petoeläinten syötäväksi areenoille Roomassa ja muuallakin Rooman valtakunnassa. - Esko
tule vapaaksi orjuudesta kirjoitti:
12. enkä minä olekaan sitä ihmisiltä saanut, eikä sitä ole minulle opetettu, vaan Jeesus Kristus on sen minulle ilmoittanut.Paavalilla oli omana aikanaan tapana pitää Sapatti kokoukset. kuten voit lukea Apostolien teoista.
Sunnuntain suositukset tulevat Mithran väärenöksen mukana. Kun väärää on tarpeeksi
paljon on se alkanut jo käydä ihan oikeasta.
kuitenkin Jumalan silmät eroittavat väärän oikeasta siitä voit olla varma! - Pastori
Esko kirjoitti:
Paavalilla oli omana aikanaan tapana pitää Sapatti kokoukset. kuten voit lukea Apostolien teoista.
Sunnuntain suositukset tulevat Mithran väärenöksen mukana. Kun väärää on tarpeeksi
paljon on se alkanut jo käydä ihan oikeasta.
kuitenkin Jumalan silmät eroittavat väärän oikeasta siitä voit olla varma!Éskolla on adventisti tausta ja siksi puhuu ja tekee niinkuin käsketään. Jumalan armoa ei adventisti tarvitse koska tekemällä armo saadaan.
Raamattu puhuu uskosta vanhurskaaksi tulemisesta, jolloin lain teot eivät yksinkertaisesti johda pelastukseen. Uskoon tuleminen avaa nämä asiat. Silloin tietää mitä on kulkea armon varassa. Ei omien tekojen varassa. - pauttia
Esko kirjoitti:
Tämä mithra oli se väärennös joka sotki koko Kristin uskon, koska väärennys oli jo valmiina odottamassa kristin uskoa. siksi tämä nykyinen usko on kauttaaltaan väärennöksen sekoituksen tulosta.
Meillä on sekoitettuna kaksi uskontoa joista muodostuu Kristin usko nykymuodossa. Tämä edellinen texsti piti olla silmäin avaaja. Kuinka taitava väärennös oli valmiina Roomassa ennen Kristin uskoa, Joten tämä rooman valtion usko ymmärsi kristityt Anti kristuksen palvelioiksi. Siksi tämä Jeesus kristillisyys
joutui vainoon petoeläinten syötäväksi areenoille Roomassa ja muuallakin Rooman valtakunnassa.Usko on kuuliaisuutta Kristukselle ja
uskonto kuuliaisuutta kirkkojen opeille.
Tapojen juuria tutkimalla uskon asiat eivät hyödy mitään.
Vaikka meillä olisi uskonto joka on virheetön tapojensa noudattamisessa, se ei olisi kuitenkaan oikea ,koska kirkko ei tule osalliseksi evankeliumista minkään lupauksen perusteella.
Kritinuskoa ei koskaan sotke mikään muu kuin vääryyden hyväksyminen ja jeesuksen sanan mitättömänä pitäminen.
Sama tilanne kuin mitranuskon tapojen ottamisessa tulee yhtä lailla vääräksi ottaa minkä tahansa lahkon vääriksi osoitetut piirteet vaikka ne näyttäisivät ihmisten silmissä kuika arvokkaille tahansa. - Esko
Pastori kirjoitti:
Éskolla on adventisti tausta ja siksi puhuu ja tekee niinkuin käsketään. Jumalan armoa ei adventisti tarvitse koska tekemällä armo saadaan.
Raamattu puhuu uskosta vanhurskaaksi tulemisesta, jolloin lain teot eivät yksinkertaisesti johda pelastukseen. Uskoon tuleminen avaa nämä asiat. Silloin tietää mitä on kulkea armon varassa. Ei omien tekojen varassa.minä vaan olen todennut sen mikä on totta. ja pystyn ilman opetajiakin eroittamaan totuuden valheesta. Hyvä pastori jos olet rehellinen, niin kerro minulle, milloin Jeesus mitätöi Sapatin ja asetti Demonien palvelus päivän jumalan palvelus päiväksi.
Muistan aina sen kun olin kuusi vuotias ja mummoni vei minua aina Luherilaisten Rukoushuoneelle. kuulemaan Jumalan sanaa, siellä
jäi minulle mieleen tään pastori Arvon sanat Setsemäs päivä on Herran Sapatti pyhä päivä
Sitten hän laittoi tään ensimmäisen päivän setsemänneksi. Kun minä uteliaana kysyin miksi
ensimmäinen päivä on setsemäs, niin minulle sanottiin sun pitää uskoo mitä vanhemmat ihmiset sinulle sanoo. kyllähän minä tiesin sen verran
laskuoppia että tiesin ensimmäisen ja seitsemännen eron. Eikä siinä auttanut vastaan
sanominen kun aikuinen on aina oikeessa. Eiks juu - vai kui
Esko kirjoitti:
minä vaan olen todennut sen mikä on totta. ja pystyn ilman opetajiakin eroittamaan totuuden valheesta. Hyvä pastori jos olet rehellinen, niin kerro minulle, milloin Jeesus mitätöi Sapatin ja asetti Demonien palvelus päivän jumalan palvelus päiväksi.
Muistan aina sen kun olin kuusi vuotias ja mummoni vei minua aina Luherilaisten Rukoushuoneelle. kuulemaan Jumalan sanaa, siellä
jäi minulle mieleen tään pastori Arvon sanat Setsemäs päivä on Herran Sapatti pyhä päivä
Sitten hän laittoi tään ensimmäisen päivän setsemänneksi. Kun minä uteliaana kysyin miksi
ensimmäinen päivä on setsemäs, niin minulle sanottiin sun pitää uskoo mitä vanhemmat ihmiset sinulle sanoo. kyllähän minä tiesin sen verran
laskuoppia että tiesin ensimmäisen ja seitsemännen eron. Eikä siinä auttanut vastaan
sanominen kun aikuinen on aina oikeessa. Eiks juuOnko sinulla koskaan tullut sellaista epäuskon hetkeä, että olisit miettinyt jospa Jeesus teki todella niinkuin sanoikin?
Entä sellaista että Jeesus tarkoittikin juuri sitä mitä sanoikin?
Entä Paavali? Mitäpä jos Paavalikin tarkoitti sitä mitä hän sanoikin?
Voisi olla tiukka paikka hyväksyä että kirkkosi onkin opettanut väärin.
Eikö niin , että joku tolkku pitää totuudessakin olla??
Jos puhe on hullun oloista niin tulkitaan se kunnolliseksi, kö?
Sitähän se usko on, kö? - Pastori
Esko kirjoitti:
minä vaan olen todennut sen mikä on totta. ja pystyn ilman opetajiakin eroittamaan totuuden valheesta. Hyvä pastori jos olet rehellinen, niin kerro minulle, milloin Jeesus mitätöi Sapatin ja asetti Demonien palvelus päivän jumalan palvelus päiväksi.
sanominen kun aikuinen on aina oikeessa. Eiks juuSinulle näyttää päivien merkitykset ja niiden kanssa painiminen olevan mielenkiinnon kohteena. Eikä sekään sinulle riitä vaan sinun pitää kiusata lähimmäisiäsi vaatimalla muitakin samaan sarjaan kanssasi.
Éi ole elämä päivistä kiinni. Eikä Jumala vaadi ihmiseltä yhtään mitään suorituksia vaan tyytyy rakkaaseen poikaansa joka täytti kaiken meidän puolestamme Golgatan keskimäisellä ristillä. Uskova saa olla vapaa kaikista siteistä ja iloita uskostaan Jeesukseen. Evankeliumin sanoma on tavoittanut meidät ja saamme jatkaa matkaamme turvallisella mielellä vaikka jotkut haluavatkin yrittää sitoa ihmisiä raskaisiin taakkoihin joita eivät edes itse viitsi noudattaa. Jumalan sanomana ihmiselle on selvää. Olemme ottaneet ilolla vastaan sanoman osaaksemme tulleesta pelastuksesta johon emme voi teoillamme vaikuttaa. Uskallammeko astua Jumalan armon varaan? Moni ei uskalla luottaa Jumalan tuomaan täydelliseen lunastustyöhön edestämme. Älkäämme katsoko halvaksi sitä mitä edestämme tehtiin. Tyydymmekö Hänen töihinsä vai meidän omien töitten voimaan? - grape
Pastori kirjoitti:
Sinulle näyttää päivien merkitykset ja niiden kanssa painiminen olevan mielenkiinnon kohteena. Eikä sekään sinulle riitä vaan sinun pitää kiusata lähimmäisiäsi vaatimalla muitakin samaan sarjaan kanssasi.
Éi ole elämä päivistä kiinni. Eikä Jumala vaadi ihmiseltä yhtään mitään suorituksia vaan tyytyy rakkaaseen poikaansa joka täytti kaiken meidän puolestamme Golgatan keskimäisellä ristillä. Uskova saa olla vapaa kaikista siteistä ja iloita uskostaan Jeesukseen. Evankeliumin sanoma on tavoittanut meidät ja saamme jatkaa matkaamme turvallisella mielellä vaikka jotkut haluavatkin yrittää sitoa ihmisiä raskaisiin taakkoihin joita eivät edes itse viitsi noudattaa. Jumalan sanomana ihmiselle on selvää. Olemme ottaneet ilolla vastaan sanoman osaaksemme tulleesta pelastuksesta johon emme voi teoillamme vaikuttaa. Uskallammeko astua Jumalan armon varaan? Moni ei uskalla luottaa Jumalan tuomaan täydelliseen lunastustyöhön edestämme. Älkäämme katsoko halvaksi sitä mitä edestämme tehtiin. Tyydymmekö Hänen töihinsä vai meidän omien töitten voimaan?Niin, kyllä usko pitäisi olla enemmän kuin kello kourassa vahtaamista, milloinka viikot vaihtuu.
- Pastori
grape kirjoitti:
Niin, kyllä usko pitäisi olla enemmän kuin kello kourassa vahtaamista, milloinka viikot vaihtuu.
(Gal. 4:)
9. Nyt sitävastoin, kun olette tulleet tuntemaan Jumalan ja, mikä enemmän on, kun Jumala tuntee teidät, kuinka te jälleen käännytte noiden heikkojen ja köyhien alkeisvoimien puoleen, joiden orjiksi taas uudestaan tahdotte tulla?
10. Te otatte vaarin päivistä ja kuukausista ja juhla-ajoista ja vuosista.
(Kol.2:)
23. Tällä kaikella tosin on viisauden maine itsevalitun jumalanpalveluksen ja nöyryyden vuoksi ja sentähden, ettei se ruumista säästä; mutta se on ilman mitään arvoa, ja se tapahtuu lihan tyydyttämis
(Hebr.8:)
6. Mutta tämä taas on saanut niin paljoa jalomman viran, kuin hän on myös paremman liiton välimies, liiton, joka on paremmille lupauksille perustettu.
7. Sillä jos ensimmäinen liitto olisi ollut moitteeton, ei olisi etsitty sijaa toiselle.
8. Sillä moittien heitä hän sanoo: "Katso, päivät tulevat, sanoo Herra, jolloin minä teen Israelin heimon ja Juudan heimon kanssa uuden liiton,
9. en sellaista liittoa kuin se, jonka minä tein heidän isäinsä kanssa silloin, kun minä tartuin heidän käteensä ja vein heidät pois Egyptin maasta. Sillä he eivät pysyneet minun liitossani, ja niin en minäkään heistä huolinut, sanoo Herra.
10. Sillä tämä on se liitto, jonka minä teen Israelin heimon kanssa näiden päivien jälkeen, sanoo Herra: Minä panen lakini heidän mieleensä, ja kirjoitan ne heidän sydämiinsä, ja niin minä olen heidän Jumalansa, ja he ovat minun kansani.
11. Ja silloin ei enää kukaan opeta kansalaistaan eikä veli veljeään sanoen: 'Tunne Herra'; sillä he kaikki, pienimmästä suurimpaan, tuntevat minut.
12. Sillä minä annan anteeksi heidän vääryytensä enkä enää muista heidän syntejänsä."
13. Sanoessaan "uuden" hän on julistanut ensimmäisen liiton vanhentuneeksi; mutta se, mikä vanhenee ja käy iälliseksi, on lähellä häviämistään. - pauttia
Vapaana Jeesuksessa kirjoitti:
Monet selittävät sitä ja tätä sanot. Mutta ajatushan on löydettävissä meidän raamatusta. Sanokoon selittäjät niin adventistit kuin luterilaiset tai helluntailaiset mitä hyvänsä niin sana sanoo (Hebr.) että vanha tuli iälliseksi ja uuden piti tulla voimaan Jeesuksessa. Tätä ei voida mitätöidä. Siis uuden liiton voimaan tuloa, sillä se on olemassa Jeesuksessa tänä päivänä. Jeesus on Mooseksesta seuraava jota nyt seuraamme. Eikä Jeesus tullut kumoamaan vaan täyttämään tehtävänsä suurempana todellisena vapahtajana. Mihin tähtää ihminen Jumalan edessä joka näkee lain olevan keskeinen mahdollisuus pelastumiseen. Sellainen tähtää siihen että tekee tyhjäksi sen uuden mahdollisuuden joka meille on annettu. Lahjavanhurskauden.
Vanhaa liitoa ei oltu annettu pakanoille. Eikä se tullut pakanoille uudenkaan liiton mukana.
Vaikka me nyt tämän tunnustamme, se ei tule vähentämään lakeja vähääkään.
Se minkä päätös vähentää on meidän kinaamisen lain kuulumisesta Uuteen liittoon.
Ja keskittyminen Jeesuksen ohjeiden noudattamiseen paranee.Ja uskon omaksuminen tulee yksinkertaisemmaksi kun pelkkä Evankeliumin opettaminen riittää.
Valitettavasti siitä on vaikeampi luoda lahkoja.
- Kai A
Tuohon alkuperäiseen juttuun sen verran, että onhan Adventtikirkon opetuksessa ja käytännössä asioita, joita voi hyvällä syyllä arvostella. Kirkolla, sen jäsenillä ja myös minulla on vielä paljon kasvettavaa niin Herran armon ja ristin tuntemisessa kuin myös Raamatun sanan ymmärtämisessä.
Tässä keskustelussa esitetyt heitot ovat kuitenkin höyhensarjaa. Itse asiassa ne eivät arvostele adventismia ollenkaan, koska sellaista kirkkoa tai sellaista adventismia, johon niissä isketään ei ole olemassa - ja jos olisi, minäkin yhtyisin heti arvostelijoiden joukkoon .
Onhan jo todettu Adventtikirkon opettavan, että Raamatun kaanon on suljettu. Kirkko nimenomaan opettaa, ettei Ellen White tai hänen kirjoituksensa ole kilpailemassa auktoriteetistä Raamatun kanssa. Tämä merkitsee myös sitä, ettei kenenkään ei tarvitse uskoa EGWn kirjoituksiin ollakseen adventtiseurakunnan jäsen (=EGWn oman ohjeen mukainen kanta).
Fakta lieneekin, että maailman 15 miljoonasta adventististä useampi miljoona tuskin tietäisi, kuka EGW on, jos sitä heiltä kysyttäisiin. Ovat tuskin eläessään EGWn kirjaa nähneet, koska monessa kehitysmaassa, joissa jäsenmäärä on korkea ei hänen kirjojaan ole saatavilla.
Tämän palstan huvituksiin kuitenkin kuuluuvat yritykset antaa toisenlainen kuva adventismista. Heti kun joku adventtikirkon yhteydessä mainitsee sanan "Raamattu" kuoro huutaa perään "ja Ellen White." Kun joku mainitsee minkä tahansa Adventtikirkon opetuksen (paitsi tietenkin uskon vanhurskautta, kolminaisuutta tai kastetta tms yleistä protestanttista opetusta) sama kuoro huutaa, että ne ovat EGWn opetuksia.
Mutta Adventtikirkon Raamattuun ei kuulu Ellen White eikä Adventtikirkko historiallisesti tai muutenkaan ole saanut yhtään opetustaan Ellen Whitelta eikä siksi usko yhteenkään oppiinsa Whiten ansiosta.
Olen pienen ikäni istunut kirkon kokouksissa, enkä muista sellaista, jossa jotakin kirkon opetusta olisi todistettu muulla kuin Raamatulla. Jos joku Ellen White todisteita yrittäisi yllättäen jonkun dogman perusteisiin ympätä, olisin ensimmäisten joukossa sanomassa, että tätä meidän ei ole uskominen.
Kirkolla ei myöskään ole mitään salaliittoa, jonka mukaan EGWtä aletaan tuputtaa kirkon koukkuun jääneille. On totta, että minäkin tunnen jonkun uskon tiellä vammautuneen jäsenen, jonka joka toinen lause alkaa sanalla Ellen, mutta kuvittelisin, että vastaavalla tavalla häiriintynyt jotakin oman kirkkonsa yhtä asiaa korostava yksilö löytyy jostakin Lutherin seuraajien tai itse asiassa jokaisen uskonnollisen yhteisön joukosta.
Tässähän voisi viitata vaikka Adventtikirkon koulujärjestelmään. Kirkolla on noin 5600 koulua, joista satakunta korkeakoulua ja yliopistoa. Oppilaita yhteensä noin miljoona. Useimmissa kouluissa raamattutunnit ovat osa ohjelmaa. Mutta on turha kuvitella, että jostakin koulusta löytyisi Ellen White tunteja... paitsi ehkä kirkon historiaan liittyvänä oppiaineena joissakin kirkon korkeakouluissa.
Mutta näissäkin kursseissa (ja olen sellaisen itse joskus suorittanut ja jonkun kerran opettanutkin) kaikki teologinen rajankäynti EGWn auktoriteetistä lähtee siitä, että kristityn lopullinen ja ehdoton auktoritetti on Raamatun sana. EGW siis punnitaan Raamatulla, Raamattua ei punnita EGWllä.
Ja ettei kenellekään jää väärää käsitystä, tekee mieli kysyä, mikä on sanan keskus? Löytyköön vastaus tällä kertaa Lutheruksen sanasta: ”Kun minulla on teksti, joka on kuin kovakuorinen pähkinä, minä heti murskaan sen Kallioon [Kristukseen], jolloin sisältä löytyy mitä maukkain ydin...” (Luther’s Works, 10.3)
Kai- vaik kui pal
Isäni tilasi vuosia sitten Raamattukurssin tietämättä sen olevan adventistien kurssin.
Kyllä sen opetusta ihmeteltiin ja eroja löytyi tulkinnoissa aivan riittävästi alkaen perisyntimerkityksestä sovitusoppiin ja kolminaisuusoppiin jne.
Kaikissa perusasioissa on tarkasti ajateltuna oma leimansa.
Sehän on näkyvissä j:n hotellihuoneen tarjonnassakin.
Kyllä jokainen tietää mikä ero esitetyssä opissa on verrattuna omaansa.Eihän muuten täälläkään oltaisi erimielisiä asioista.
On turha väittää oppia lut.kirkon mukaiseksi henkilöille jotka eivät näe sitäkään Raamattuun perustuvaksi opiksi. Teidät luokitellaan kristityiksi muidenkin harhaopin vuoksi eikä teidän oman Raamatullisuuden vuoksi.
100% varmuudella Paavali ei olisi hyväksynyt teidän oppianne lainkaan Uuden liiton noudattamiseksi.Sen verran on tietoa Israelin Messiaanisten juutalaisten mielipiteestä teidän kirkkonne oppia kohtaan henkilökohtaisten tuttujen kautta.Heidän näkemyksensä ovat lähellä mutta teidän tavattoman kaukana vertailtavasta opista.
Monet Paavalin merkitykset avautuvat heidän kauttaan kauas teidän antamista merkityksistä. - Kai A
vaik kui pal kirjoitti:
Isäni tilasi vuosia sitten Raamattukurssin tietämättä sen olevan adventistien kurssin.
Kyllä sen opetusta ihmeteltiin ja eroja löytyi tulkinnoissa aivan riittävästi alkaen perisyntimerkityksestä sovitusoppiin ja kolminaisuusoppiin jne.
Kaikissa perusasioissa on tarkasti ajateltuna oma leimansa.
Sehän on näkyvissä j:n hotellihuoneen tarjonnassakin.
Kyllä jokainen tietää mikä ero esitetyssä opissa on verrattuna omaansa.Eihän muuten täälläkään oltaisi erimielisiä asioista.
On turha väittää oppia lut.kirkon mukaiseksi henkilöille jotka eivät näe sitäkään Raamattuun perustuvaksi opiksi. Teidät luokitellaan kristityiksi muidenkin harhaopin vuoksi eikä teidän oman Raamatullisuuden vuoksi.
100% varmuudella Paavali ei olisi hyväksynyt teidän oppianne lainkaan Uuden liiton noudattamiseksi.Sen verran on tietoa Israelin Messiaanisten juutalaisten mielipiteestä teidän kirkkonne oppia kohtaan henkilökohtaisten tuttujen kautta.Heidän näkemyksensä ovat lähellä mutta teidän tavattoman kaukana vertailtavasta opista.
Monet Paavalin merkitykset avautuvat heidän kauttaan kauas teidän antamista merkityksistä.Mahtaakohan olla yhtä luterilaista tulkintaa sovituksesta, kolminaisuudesta tai perisynnistä.
Eiköhän jokaisella uskovalla ole oma kantansa näistä asioista. Esim. Helsingin yliopiston dogmatiikan laitos jätti minulle sen verran avaran kuvan asioista, etten tekisi suurta numeroa siitä, jos yhdellä luterilaisella on vähän erilainen kanta vaikkapa sovituksesta kuin toisella tai yhdellä adventistillä vähän erilaisen kuin toisella.
En siis yhtään ihmettele sitä, että kirjeopiston kurssissa joku kohta särähti. Kuitenkin voisi aivan hyvin käydä niin, että jonkun toisen adventistin teksti sitävastoin tuntuisi oikealta.
Eikä J:n hotelli ole ainoa tai viimeinen sana siitä, mitä adventismi on.
Esimerkiksi itse, opettaessani dogmatiikan peruskurssia adventtikirkon pastorinaluille, käytän kurssikirjana ihan tavallista evankelikaalista protestanttista yleisessä käytössä olevaa (ei adventististin kirjoittamaa!) systemaattista teologiaa.(viimeksi hmmm... baptistiteologi Millard Ericksonin 1300 sivuista pikku kirjasta Christian Theology).
Toinen kysymys koskee mainitsemiasi messiaanisia juutalaisia. Monet heistä pitävät sapattia niinkuin seitsemännen päivän baptistit tai seitsemännen päivän helluntailaiset. Mahtaakohan tuo evankeliumi jotekin muuttua vähemmän paavalilaiseksi, jos sapattia pitävän kirkko on Adventtikirkko. Minä kun kuvittelisin, että kirkkoon katsomatta paavalilaisuus mitataan sillä, elääkö ja opettaako ihminen "yksin armosta" ja "yksin uskosta" periaatteeita.
Myönnän kyllä, että kaikki adventistit eivät näin tee, mutta minun maailmassani "oikeat" adventistit niin tekevät ja kaikkien pitäisi!
Kai Miksi ihmeessä pitää puhua toisesta huulipielestä toista ja toisesta toista. Eikö vasen huulipielesi tiedä mitä oikea puhuu. Elleniä ei muka opeteta kouluissa ja itse olet adventistiopettaja ja olet opettanut Elleniä:
http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=1000000000000003&conference=1500000000000013&posting=22000000011169719- Kai A
uskova_1 kirjoitti:
Miksi ihmeessä pitää puhua toisesta huulipielestä toista ja toisesta toista. Eikö vasen huulipielesi tiedä mitä oikea puhuu. Elleniä ei muka opeteta kouluissa ja itse olet adventistiopettaja ja olet opettanut Elleniä:
http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=1000000000000003&conference=1500000000000013&posting=22000000011169719Onhan sitä EGWtä tullut opetettua, mutta ei vuosiin muusta lähtökohdasta kuin siitä, minkä olen tällä palstalla esittänyt. Sana ja Herra Jeesus Kristus olkoon perustuksena ja rakennuksena. Rakkaus nauloina ja laastina pitämässä kaiken kasassa.
Ja jos EGW nimi tai teksti tulee vastaan sovellettakoon siihen Paavalin aiheeseen antamaa sanaa, tutkikaa kaikki ja pitäkää se, mikä hyvää on.
Kai - Kultsikka
Kai A kirjoitti:
Onhan sitä EGWtä tullut opetettua, mutta ei vuosiin muusta lähtökohdasta kuin siitä, minkä olen tällä palstalla esittänyt. Sana ja Herra Jeesus Kristus olkoon perustuksena ja rakennuksena. Rakkaus nauloina ja laastina pitämässä kaiken kasassa.
Ja jos EGW nimi tai teksti tulee vastaan sovellettakoon siihen Paavalin aiheeseen antamaa sanaa, tutkikaa kaikki ja pitäkää se, mikä hyvää on.
KaiEn ostais sult käytettyy autoo!
- höpötystä
Kai A kirjoitti:
Onhan sitä EGWtä tullut opetettua, mutta ei vuosiin muusta lähtökohdasta kuin siitä, minkä olen tällä palstalla esittänyt. Sana ja Herra Jeesus Kristus olkoon perustuksena ja rakennuksena. Rakkaus nauloina ja laastina pitämässä kaiken kasassa.
KaiTulee vastaan!!!!!!!!!!!!!!!!
Miten tulee vastaan?????
Kai A: lukekaa Suuresta Taistelusta mikä on oikein
- sehän myötäkulkua Ellenin kanssa eikä vastaan tulemista. - vaik kui pal
Kai A kirjoitti:
Mahtaakohan olla yhtä luterilaista tulkintaa sovituksesta, kolminaisuudesta tai perisynnistä.
Eiköhän jokaisella uskovalla ole oma kantansa näistä asioista. Esim. Helsingin yliopiston dogmatiikan laitos jätti minulle sen verran avaran kuvan asioista, etten tekisi suurta numeroa siitä, jos yhdellä luterilaisella on vähän erilainen kanta vaikkapa sovituksesta kuin toisella tai yhdellä adventistillä vähän erilaisen kuin toisella.
En siis yhtään ihmettele sitä, että kirjeopiston kurssissa joku kohta särähti. Kuitenkin voisi aivan hyvin käydä niin, että jonkun toisen adventistin teksti sitävastoin tuntuisi oikealta.
Eikä J:n hotelli ole ainoa tai viimeinen sana siitä, mitä adventismi on.
Esimerkiksi itse, opettaessani dogmatiikan peruskurssia adventtikirkon pastorinaluille, käytän kurssikirjana ihan tavallista evankelikaalista protestanttista yleisessä käytössä olevaa (ei adventististin kirjoittamaa!) systemaattista teologiaa.(viimeksi hmmm... baptistiteologi Millard Ericksonin 1300 sivuista pikku kirjasta Christian Theology).
Toinen kysymys koskee mainitsemiasi messiaanisia juutalaisia. Monet heistä pitävät sapattia niinkuin seitsemännen päivän baptistit tai seitsemännen päivän helluntailaiset. Mahtaakohan tuo evankeliumi jotekin muuttua vähemmän paavalilaiseksi, jos sapattia pitävän kirkko on Adventtikirkko. Minä kun kuvittelisin, että kirkkoon katsomatta paavalilaisuus mitataan sillä, elääkö ja opettaako ihminen "yksin armosta" ja "yksin uskosta" periaatteeita.
Myönnän kyllä, että kaikki adventistit eivät näin tee, mutta minun maailmassani "oikeat" adventistit niin tekevät ja kaikkien pitäisi!
Kai==Toinen kysymys koskee mainitsemiasi messiaanisia juutalaisia. Monet heistä pitävät sapattia niinkuin seitsemännen päivän baptistit tai seitsemännen päivän helluntailaiset. Mahtaakohan tuo evankeliumi jotekin muuttua vähemmän paavalilaiseksi, jos sapattia pitävän kirkko on Adventtikirkko. Minä kun kuvittelisin, että kirkkoon katsomatta paavalilaisuus mitataan sillä, elääkö ja opettaako ihminen "yksin armosta" ja "yksin uskosta" periaatteeita.===
Näin ei siten voi olla esim. sinettivaikutusta Ellenin sanoman mukaisesti.
Mikäli näin on todellisuus, egw on pahinta uskonnolla huijaamista.
Onhan kuluttajasuoja jo hiustenkuivaajillakin.
Siis yksi ero väistämättä johtaa eroihin kaikissa muissa ollakseen kattava.
Tällä en tarkoita että itse kaikessa olisin heidän kanssaan samaa mieltä.
Itsekin tutkin ja löydän uutta näistäkin keskusteluista eri henkilöiden väliltä.Sinullekin kiitos vaivannäöstäsi vastatattuasi viestiini.
Tarkoitus on yhdessä kasvaa keskustelun kautta.
Eri näkemykset ovat tärkeitä paneuduttaessa yksityiskohtaisesti oppikysymyksiin.
Samaa on ollut myös juutalaisten kanssa.Ellei tiedä vastapuolen ajatusta omankin perusteleminen on heiveröistä.
Mitä enemmän kuuntelee,sitä enemmän keskustelu hyödyttää kuuntelevaa osapuolta.Näin ylimielinen osapuoli menettää hyvän oppimismahdollisuuden.
Kuitenkaan ei ole tarkoituskaan tyrkyttää mielipidettäni muuta kuin Raamatulla arvosteltavaksi.
Siinä on kaikilla vapaat kädet. - Kai A
Kultsikka kirjoitti:
En ostais sult käytettyy autoo!
Ote näyttää lipsuvan, näin vasta tänään tuon Uskova1 jutun ensimmäisen kerran. Suosittelin siinä referoidussa artikkelissa tosiaankin Suuri Taistelu kirjan lukemista mutta onneksi myös Ilmestyskirjan tiukkaa tutkimista.
Kannassani kuitenkin pysyn... Raamattu olkoon edelleenkin auktoriteetti.
Autokin löytyisi, ihan hyvä Chevroletiksi uudestisyntynyt seitsenpaikkainen Opel. Mutta kun ei niin ei sitten. :) - John
uskova_1 kirjoitti:
Miksi ihmeessä pitää puhua toisesta huulipielestä toista ja toisesta toista. Eikö vasen huulipielesi tiedä mitä oikea puhuu. Elleniä ei muka opeteta kouluissa ja itse olet adventistiopettaja ja olet opettanut Elleniä:
http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=1000000000000003&conference=1500000000000013&posting=22000000011169719MacGregor Ministries ilmaisee adventistien toiminnan näin:
IN CONCLUSION
SDA's often make every effort to appear "evangelical", joining in with inter-ministry groups and trying to "blend in" with the Christian community.
However, make no mistake about it, they believe they are exclusively correct because they recognize and follow Ellen G. White. Among themselves, they mock the Christian's beliefs, calling our concept of salvation, "cheap grace". They privately consider themselves to be spiritually superior to the rest of us.
http://caic.org.au/biblebase/sda/macgregor.htm John kirjoitti:
MacGregor Ministries ilmaisee adventistien toiminnan näin:
IN CONCLUSION
SDA's often make every effort to appear "evangelical", joining in with inter-ministry groups and trying to "blend in" with the Christian community.
However, make no mistake about it, they believe they are exclusively correct because they recognize and follow Ellen G. White. Among themselves, they mock the Christian's beliefs, calling our concept of salvation, "cheap grace". They privately consider themselves to be spiritually superior to the rest of us.
http://caic.org.au/biblebase/sda/macgregor.htmKäännetäänpäs sitä vähän suomeen päin, että kaikki voi lukea.
SPA:t (Seitsemännen Päivän Adventistit) tekevät kaikkensa näyttääkseen "evankelikaalisilta", he liittyvät yhteiskristillisiin ryhmiin ja yrittävät sulautua kristilliseen yhteisöön.
Mutta saat olla aivan varma, että he uskovat, että yksinomaan he ovat oikeassa, koska he tunnustavat ja seuraavat Ellen G. Whiteä. Keskenään he pilkkaavat kristittyjen uskoa, kutsuen meidän pelastuskäsityksiämme "halvaksi armoksi". Privaatisti he laskevat itsensä hengellisesti arvossa ylemmiksi meihin muihin verrattuna.- Kai A
uskova_1 kirjoitti:
Käännetäänpäs sitä vähän suomeen päin, että kaikki voi lukea.
SPA:t (Seitsemännen Päivän Adventistit) tekevät kaikkensa näyttääkseen "evankelikaalisilta", he liittyvät yhteiskristillisiin ryhmiin ja yrittävät sulautua kristilliseen yhteisöön.
Mutta saat olla aivan varma, että he uskovat, että yksinomaan he ovat oikeassa, koska he tunnustavat ja seuraavat Ellen G. Whiteä. Keskenään he pilkkaavat kristittyjen uskoa, kutsuen meidän pelastuskäsityksiämme "halvaksi armoksi". Privaatisti he laskevat itsensä hengellisesti arvossa ylemmiksi meihin muihin verrattuna.Olisi todella kiva tietää joku paikka maailmassa, missä adventistit ovat ahkerasti pyrkimässä yhteiskristillisiin touhuihin mukaan... Onhan yksi pahimmista synneistämme se, että haluamme aina ja kaikkialla tehdä kaiken oman poppoon sisällä. Näin on lentopallonpeluuta myöten, puhumattakaan mistään, mikä liittyy missioihin tai Raamattuun.
Tuon on joku kirjoittanut jostakin yksittäistapauksesta... koska ei se sovi Australiankaan kirkon yleislimeeseen (vaikka siellä onkin Des Fordin ansiosta melkoisesti sellaisella tavalla evankeelisia adventisteja, että voisivat tämänkin palstan arvostelijoilta saada seppeleen kulmaa päänsä päälle).
Esimerkiksi tällä palstalla kirjoittelevat adventistit eivät yleensä kovin evankeelisina esiinny, mutta asiathan tasapainoittuvat sillä ettei adventistien vastustajienkaan kirjoituksissa ole paljoa armon ihanuuteen viitattu tai Kristusta kehuttu.
Kai Kai A kirjoitti:
Olisi todella kiva tietää joku paikka maailmassa, missä adventistit ovat ahkerasti pyrkimässä yhteiskristillisiin touhuihin mukaan... Onhan yksi pahimmista synneistämme se, että haluamme aina ja kaikkialla tehdä kaiken oman poppoon sisällä. Näin on lentopallonpeluuta myöten, puhumattakaan mistään, mikä liittyy missioihin tai Raamattuun.
Tuon on joku kirjoittanut jostakin yksittäistapauksesta... koska ei se sovi Australiankaan kirkon yleislimeeseen (vaikka siellä onkin Des Fordin ansiosta melkoisesti sellaisella tavalla evankeelisia adventisteja, että voisivat tämänkin palstan arvostelijoilta saada seppeleen kulmaa päänsä päälle).
Esimerkiksi tällä palstalla kirjoittelevat adventistit eivät yleensä kovin evankeelisina esiinny, mutta asiathan tasapainoittuvat sillä ettei adventistien vastustajienkaan kirjoituksissa ole paljoa armon ihanuuteen viitattu tai Kristusta kehuttu.
KaiNiin, pyrkiä mukaan olemaan mukana on eri asia kuin pyrkiä keskelle käännyttämään kolmen enkelin sanomalla.
Eipä täällä helluntailaiset käännytä muita uskovia helluntailaisiksi eikä luterilaiset käännytä muita uskovia luterilaisiksi ja mitä muita seurakuntia täällä nyt edustettuna onkaan. Ollaan tyytyväisiä, että kukin on uskossa ja omassa seurakunnassaan, viis siitä mihin seurakuntaan kuuluvat. Jokainen kertoo miten näkee lopunajat, kasteet jne. ja niissä voi olla eroja, mutta ymmärretään, että ei niiden erilailla ymmärtämiset ole pelastuksen ehto. Minäkin kerron lopunajan tapahtumat niinkuin olen ne ymmärtänyt, mutta en oleta, että joka iikka ne samoin näkee. Voihan niistä tietysti lämpimikseen vaihtaa erilaisia näkemyksiä.
Vanhurskautus- ja pyhitysoppi taas on kaikilla sama ja se on yhdistävä tekijä. Puhun nyt siis täällä pääasiassa kirjoittelevista, en satunnaisista kävijöistä.
Mutta adventistien linja on, että uskovien pitää kääntyä adventistiksi ja siltä pohjalta keskustelut käydään.
Ihminen voi vaihtaa kristillistä seurakuntaa, jos tuntee siihen johdatusta, mutta adventtiseurakuntaan vaihtaminen on pahan hengellisen alamäen alku tai huipentuma. Siellä kun on väärä profeetta Ellen White, josta ei haluta luopua, vaan selitellään häntä tuhannella ja yhdellä tavalla. Sitten ovat nämä Ellenin näyillä leimaamat raamatunvastaiset opit, jotka sotivat vanhurskauttamisoppia ja pyhitysoppia vastaan.
On murheellista, ettet ole halukas karttamaan harhaoppista Elleniä, vaan olet samassa selittelykierteessä kuin muutkin adventistit hänen ja hänen oppiensa suhteen.
Kun seurakunnan oppien perusta on raamatullinen, siellä voi olla, jollei mikään väärä oppi uutena tule sinne niin vallitsevaksi, että on parempi uskonsa säilyttääkseen lähteä.
Mutta Seitsemännen Päivän Adventtikirkon oppipohja on epäraamatullinen. Vaikka kirkkoa on osin yritetty evankeelistaa, niin nuo väärät opit ja väärä profeetta ovat siellä perustuksissa. Niinpä koko kirkon perustukset pitäisi kaivaa ylös ja viedä kaatopaikalle, jotta siitä voisi alkaa rakentaa kristillistä kirkkoa. Mutta tällaisia merkkejä ei ole näkyvissä.
Niinpä on jokaisen yksilön päätettävä, jääkö harhaoppiseen kirkkoon tottelemattomana Jumalan "harhaoppista karta"-käskylle, vai lähteekö pois.
Mikä on se syy, että et sieltä lähde? Ei tarvitse sitä minulle vastata, mutta mieti itse sisälläsi.- lutherus
uskova_1 kirjoitti:
Niin, pyrkiä mukaan olemaan mukana on eri asia kuin pyrkiä keskelle käännyttämään kolmen enkelin sanomalla.
Eipä täällä helluntailaiset käännytä muita uskovia helluntailaisiksi eikä luterilaiset käännytä muita uskovia luterilaisiksi ja mitä muita seurakuntia täällä nyt edustettuna onkaan. Ollaan tyytyväisiä, että kukin on uskossa ja omassa seurakunnassaan, viis siitä mihin seurakuntaan kuuluvat. Jokainen kertoo miten näkee lopunajat, kasteet jne. ja niissä voi olla eroja, mutta ymmärretään, että ei niiden erilailla ymmärtämiset ole pelastuksen ehto. Minäkin kerron lopunajan tapahtumat niinkuin olen ne ymmärtänyt, mutta en oleta, että joka iikka ne samoin näkee. Voihan niistä tietysti lämpimikseen vaihtaa erilaisia näkemyksiä.
Vanhurskautus- ja pyhitysoppi taas on kaikilla sama ja se on yhdistävä tekijä. Puhun nyt siis täällä pääasiassa kirjoittelevista, en satunnaisista kävijöistä.
Mutta adventistien linja on, että uskovien pitää kääntyä adventistiksi ja siltä pohjalta keskustelut käydään.
Ihminen voi vaihtaa kristillistä seurakuntaa, jos tuntee siihen johdatusta, mutta adventtiseurakuntaan vaihtaminen on pahan hengellisen alamäen alku tai huipentuma. Siellä kun on väärä profeetta Ellen White, josta ei haluta luopua, vaan selitellään häntä tuhannella ja yhdellä tavalla. Sitten ovat nämä Ellenin näyillä leimaamat raamatunvastaiset opit, jotka sotivat vanhurskauttamisoppia ja pyhitysoppia vastaan.
On murheellista, ettet ole halukas karttamaan harhaoppista Elleniä, vaan olet samassa selittelykierteessä kuin muutkin adventistit hänen ja hänen oppiensa suhteen.
Kun seurakunnan oppien perusta on raamatullinen, siellä voi olla, jollei mikään väärä oppi uutena tule sinne niin vallitsevaksi, että on parempi uskonsa säilyttääkseen lähteä.
Mutta Seitsemännen Päivän Adventtikirkon oppipohja on epäraamatullinen. Vaikka kirkkoa on osin yritetty evankeelistaa, niin nuo väärät opit ja väärä profeetta ovat siellä perustuksissa. Niinpä koko kirkon perustukset pitäisi kaivaa ylös ja viedä kaatopaikalle, jotta siitä voisi alkaa rakentaa kristillistä kirkkoa. Mutta tällaisia merkkejä ei ole näkyvissä.
Niinpä on jokaisen yksilön päätettävä, jääkö harhaoppiseen kirkkoon tottelemattomana Jumalan "harhaoppista karta"-käskylle, vai lähteekö pois.
Mikä on se syy, että et sieltä lähde? Ei tarvitse sitä minulle vastata, mutta mieti itse sisälläsi.Adventismi on vaivoin tunnustettu kristinuskoksi.
Adventistien asiaa on siinä suhteessa auttanut yleinen pyrkimys ekumeniaan.
Myös kristinuskon lisääntyvän luopumuksen voi katsoa olevan aitaa madaltavan osasyyn.
Joten kuinka voi Raamatun arvovallan väheneminen olla hyväksymisen helpottava tekijä mikäli oikeasta opista voisi edes teoriassa puhua?
Sitäkin sopinee kysyä? lutherus kirjoitti:
Adventismi on vaivoin tunnustettu kristinuskoksi.
Adventistien asiaa on siinä suhteessa auttanut yleinen pyrkimys ekumeniaan.
Myös kristinuskon lisääntyvän luopumuksen voi katsoa olevan aitaa madaltavan osasyyn.
Joten kuinka voi Raamatun arvovallan väheneminen olla hyväksymisen helpottava tekijä mikäli oikeasta opista voisi edes teoriassa puhua?
Sitäkin sopinee kysyä?Niin, oikea ekumeniahan on maailman kaikkien uudestisyntyneiden ihmisten yhteyttä riippumatta kirkko- tai seurakunnasta.
Tämä porttokirkon synnyttämisekumenia taas on uskonnollisten henkilöiden joskus jopa pelkkien poliitikkojen hallitsemien kirkkojen ja seurakuntien yhdentymistä. Siinä ei Raamattu paljon paina. Kirkot ja seurakunnat maallistavat itseään sisäänpäin ja ulospäin, liittyen toisiinsa.
Luultavasti myös adventtikirkko sulautuu siihen muhennokseen, onhan se jo ottanut siinä ensiaskeleita.
Tosin ainahan synkretismiä on jossain määrin ollut, mutta varsinainen aloituspotku tuli 1925 Tukholman konferenssissa. Siitä on edetty Kirkkojen Maailmanneuvostoon (1948)ja Vatikaanin II konsiilissa (62-65)tuli katolisesta kirkosta ekumenian kannattaja. Sittemmin Augsburgissa allekirjoitettiin luterilaisten ja katolisten yhteinen vanhurskauttamisjulistus (1999) ja Charta Oecumenican allekirjoittivat jo (2001) katoliset, luterilaiset, anglikaanit ja muutamat muut protestanttiset kirkkokunnat. Keskusteluja päätettiin käydä muslimien, juutalaisten ja muiden maailmanuskontojen kanssa.
Kautta linjan ovat nämä ekumeenikot antaneet kammottavia lausuntoja, siitä kuinka taivaaseen pääsevät muutkin kuin kristityt ja ettei ole väliä miten Jumalaan uskoo, kunhan uskoo jonkinlaiseen Jumalaan (tällöinhän riivaajienkin jumalusko riittää Jaak 2:19)
Lopunajan maailmankirkko (Ilm 13:8) valmistuu hyvää vauhtia ja siihen on pedon eli antikristuksen helppo asettua hallitsemaan.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Miten voit manipuloida katsojalukuja?
Palstatrolli ja väsynyttä sontaa palstalle suoltava Varmakkakkiainen on viime aikoina vedonnot siihen, että hänen ketjuj262608KRP alkaa tutkia Ulvilan murhaa
Jokohan nyt löydetään riittävä näyttö Annelin tuomitsemiseen miehensä murhasta tai taposta.651503Onkohan tämä jotain elämää suurempaa
Vai olenko kehitellyt nämä tunteet vain omassa pääkopassani. Tunne kyllä sanoo että jotain tässä on.. Toivottavasti et m351493Oletteko naiset huomanneet sellaista asiaa
että vaikka miehiä tulee ja menee ja hakeutuu seuraanne mitä viehättävämpiä olette niin sitä enemmän itseasiassa te olet641429Nainen sä olet
arvokas muista se. Yritän pitää pienen kontaktin yllä vaikka turhaahan tämä on. Toivottavasti joulu meni hyvin ja otat r771299- 1171204
- 851030
Oon vähän pettynyt
Suhun mies. Luulin, että haluat mut ja juokset paljasjaloin kilpaa savannilla leijjonien ja sarvikuonojen ohi saadaksesi1081028En ole häneltä kylläkään koskaan nähnyt sellaista
Tottakai jos hän olisi jonkunlaisen selvän eleen tai jonkun jutun näyttänyt, että häntä kiinnostaakin niin tietenkin si3974Onko Estlink-2 kaapeli lainkaan vaurioitunut?
Vai onko kyseessä Naton operaatio Venäjän ns. varjolaivaston pysäyttämiseksi, ja kaapelivaurio vain simuloitu.239973