Suomi24 Keskustelussa on viikonlopun aikana ollut poikkeuksellisen paljon bottien automaattiseti luomia kommentteja. Pahoittelemme tästä aiheutunutta harmia. Olemme kiristäneet Keskustelujen suojausasetuksia ja kommentointi on toistaiseksi estetty ulkomailta.

Narsissi nousee nyt

Minä

Mitä tehdä kun viime pääsiäiseksi saamani narsissit nousevat nyt maasta? Istutin ne keväällä kukkapenkkiin ja ne nousivat vasta pari viikkoa sitten. Nyt siellä on pari senttiä lehdenalkuja mullan yläpuolella. Kestääkö ne siirtämisen kukkaruukkuun? Eihän ne enää ehdi ulkona kasvaa ja kukkia...
Toinen asia on hyasintti, joka kyllä kukki kesällä kukkapenkissä ja nyt siinä on toinen kukannuppu tulossa. Mitä sille teen? Senkin laitoin maahan keväällä ja siinä oli jo silloin nuppu, joka kukki, mutta nyt siinä on uusi nuppu, joka ei varmaan ehdi kukkia ennen yöpakkasia...

10

7238

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ultsi79

      Narsissit ja seimmat muut sipulikukat istutetaan maahan syksyllä, tällöin nousevat ja kukkivat keväällä niinkuin tarkoitus onkin. Netistä löydät lisäinfoa sipulikukista ja niiden istutusajoista.
      Istuttamasi sipulit ovat nyt jo kovassa kasvussa ja talvi pukkaa päälle. Koska kyseessä ei taida olla kuin muutama yksittäinen kasvi, tekisin itse varmaankin niin, että heittäisin ne pois. Turha niitä on ruveta siirtelemään, sipulin luontainen kasvu kärsii erilaisista ruukkuun siirtelyistä j atälläkin hetkellä ne kasvavat täysin epäluonnollista rytmiä.
      Jos haluat kevääksi pihallesi tulppaaneita, narsisseja tai muita kukkivia sipulikasveja, mene ja käy ostamassa sipulit puutarhamyymälästä tai vastaavasta. Perehdy istutukseen kunnolla ja laita sipulit maahan ohjeiden mukaisesti. Keväällä saat ihailla kukkivaa pihaa.

      • Minä

        Tiedän kyllä, että sipulit istutetaan syksyllä. Minulla on tulppaaneja, liljoja, lumikelloja ym. istutettuna penkkeihin. Mutta kyseiset narsissinsipulit olivat viime pääsiäiseltä, enkä edes uskonut, että ne lähtee kasvamaan, kun laitoin ne maahan. Nyt olisin vaan halunnut tietää, että kukkiiko ne sisällä, jos ne nyt siirtää ruukkuun vai kupsahtaako ne.
        Samaten se hyasintin sipuli oli viime joululta ja siitä tiesin, että se kukkii, koska siinä oli jo nuppu tulossa kun istutin sen, mutta sitä en arvannut että siihen tulee toinen nuppu näin myöhään, koska odotin että siitä lehdet lakastuu ensimmäisen kukinnan jälkeen. Eli nostanko sen ruukkuun: kukkiko se vai kuoleeko se nuppu?


      • tiedät
        Minä kirjoitti:

        Tiedän kyllä, että sipulit istutetaan syksyllä. Minulla on tulppaaneja, liljoja, lumikelloja ym. istutettuna penkkeihin. Mutta kyseiset narsissinsipulit olivat viime pääsiäiseltä, enkä edes uskonut, että ne lähtee kasvamaan, kun laitoin ne maahan. Nyt olisin vaan halunnut tietää, että kukkiiko ne sisällä, jos ne nyt siirtää ruukkuun vai kupsahtaako ne.
        Samaten se hyasintin sipuli oli viime joululta ja siitä tiesin, että se kukkii, koska siinä oli jo nuppu tulossa kun istutin sen, mutta sitä en arvannut että siihen tulee toinen nuppu näin myöhään, koska odotin että siitä lehdet lakastuu ensimmäisen kukinnan jälkeen. Eli nostanko sen ruukkuun: kukkiko se vai kuoleeko se nuppu?

        Mistä sitä kukaan tietää, kokeile ihmeessä.


      • Viherpeukaloton vielä
        Minä kirjoitti:

        Tiedän kyllä, että sipulit istutetaan syksyllä. Minulla on tulppaaneja, liljoja, lumikelloja ym. istutettuna penkkeihin. Mutta kyseiset narsissinsipulit olivat viime pääsiäiseltä, enkä edes uskonut, että ne lähtee kasvamaan, kun laitoin ne maahan. Nyt olisin vaan halunnut tietää, että kukkiiko ne sisällä, jos ne nyt siirtää ruukkuun vai kupsahtaako ne.
        Samaten se hyasintin sipuli oli viime joululta ja siitä tiesin, että se kukkii, koska siinä oli jo nuppu tulossa kun istutin sen, mutta sitä en arvannut että siihen tulee toinen nuppu näin myöhään, koska odotin että siitä lehdet lakastuu ensimmäisen kukinnan jälkeen. Eli nostanko sen ruukkuun: kukkiko se vai kuoleeko se nuppu?

        Hyasintti ei kestä talvea ulkona, oletan.Ota sisälle ja kasvata Joulukukka siitä...

        Narsissit yrittäisin varmaan mullata syvemmälle...en antaisi ehkä kasvaa...tai sitten annat olla katsot kuinka keväällä käy.Mullakin alkoi kevätkukat(sipuli) nostaa versoja, kiitos tämän lämpimän ja pitkän syksyn, myös ruusut alkoivat ties monennenko kerran kukkia!!


      • Mökin tonttu
        Viherpeukaloton vielä kirjoitti:

        Hyasintti ei kestä talvea ulkona, oletan.Ota sisälle ja kasvata Joulukukka siitä...

        Narsissit yrittäisin varmaan mullata syvemmälle...en antaisi ehkä kasvaa...tai sitten annat olla katsot kuinka keväällä käy.Mullakin alkoi kevätkukat(sipuli) nostaa versoja, kiitos tämän lämpimän ja pitkän syksyn, myös ruusut alkoivat ties monennenko kerran kukkia!!

        Minulla oli muutama vuosi sitten hyasintteja puutarhassa kasvamassa ja ihan hyvin ne pärjäsivät talven yli. Laitoin sipulit ihan normaalisti maahan syksyllä ja keväällä ne kukkivat. Ainoa huono puoli oli se, että ne taantuivat hyvin nopeasti, eli kukinta oli kevät toisensa jälkeen edelistä vaatimattomampaa. Kivoja ne silti oli, kannattaa kuitenkin kokeilla.


      • Minä kirjoitti:

        Tiedän kyllä, että sipulit istutetaan syksyllä. Minulla on tulppaaneja, liljoja, lumikelloja ym. istutettuna penkkeihin. Mutta kyseiset narsissinsipulit olivat viime pääsiäiseltä, enkä edes uskonut, että ne lähtee kasvamaan, kun laitoin ne maahan. Nyt olisin vaan halunnut tietää, että kukkiiko ne sisällä, jos ne nyt siirtää ruukkuun vai kupsahtaako ne.
        Samaten se hyasintin sipuli oli viime joululta ja siitä tiesin, että se kukkii, koska siinä oli jo nuppu tulossa kun istutin sen, mutta sitä en arvannut että siihen tulee toinen nuppu näin myöhään, koska odotin että siitä lehdet lakastuu ensimmäisen kukinnan jälkeen. Eli nostanko sen ruukkuun: kukkiko se vai kuoleeko se nuppu?

        Ei noita narsisseja varmaan kannata puutarhasta ruukkuun siirtää. Miksi ihmeessä. Nehän yleensä kasvavat ja voivat maassa hyvin. Ne myös tietääkseni jakaantuvuvat ja risteytyvät ryhmässä. Olen melko varma, että nuo alkusyksyn narsissi nousevat myös roudan jälkeen. Mukuloissa on se verra potkua. Kerrotko kuulumisia maaliskuun lopulla?


    • Mökin tonttu

      Ei ehkä ole suora vastaus kysymykseesi, mutta meillä nousi krookukset joku vuosi sitten näihin aikoihin syksyllä, koska se syksy oli myös tosi lämmin pitkän aikaa. Vuotta en nyt tosin muista ulkoa. Nämä krookukset oli kyllä istutettu monta vuotta aikaisemmin, mutta lämpötila sekoitti niiden kasvuaikataulun. Sitten tuli talvi ja pakkaset, mutta se ei haitannut niitä, vaan ne kukkivat sitten keväällä ihan normaalisti.

      Muistaakseni meidän narsissitkin on joskus nousseet ihan ihmeelliseen aikaan, mutta ovat sitten kuitenkin kukkineet keväällä ihan normaalisti.

      Viimeisin havaintoni on pihallamme kultapallo, joka kukki nyt syksyllä upeasti, mutta varret on jo kuivettuneet pois. Huomasin viikonloppuna, että se on alkanut tekemään uutta vihreää kasvua, kun se ilmeisesti luulee, että kesä jatkuu... En kuitenkaan aio huolestua tästäkään. Luonnossa säät vaihtelee koko ajan ja kyllä vahvat kasvit sopeutuvat luonnon oloihin.

      Anna hyasintin kasvaa paikoillaan, kyllä se menee nukkumaan ajallaan.

    • kokeiluja

      Hyasintinnuppu ei kestä, vaan matänee ja ainakin omani silloin myös kuoli, joten sisälle sulostuttamaan, jos ei allergioita.
      Narsisseja voit kokeilla peittääkin.

    • Minä

      Hei!
      Nostin ne sipulit maasta ja laitoin ruukkuun, mutta ne lehdet kuihtuivat. Aluksi tasetit jatkoivat kasvamista viikon, mutta kupsahtivat sen jälkeen. Hyasintti kukki erittäin heikosti ja lakastui parin päivän päästä. Ennen joulua siirsin sipulit eriin ruukkuun ja nyt odottelen jos ne vaikka innostuisi kasvamaan uudelleen...

    • Luin viestisi vasta nyt. Miten kävi. Istutitko ruukkuu? Pärjäsivätkö? Ihan uteliaana kuulosten. Itse olisin istuttanut ne suuriin ruukkuihin, odottanut juurtumista ennen pakkasia ja sitten nostanut sisään.
      Meillä työntyy parvekkeella tulpaanit ylös ruukuistaan nyt jo. Teen niiden kanssa saman. Kun kylmät yöt tulevat nostan ne sisään. En ole ennen kokeillut, kokeilemmalla viisastuu:-)

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      85
      2258
    2. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      50
      1944
    3. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      23
      1838
    4. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      79
      1685
    5. 50+ naiset kyl

      Lemottaa sillille mut myös niitte kaka lemottaa pahlle ku kävin naiste veskis nuuhiin
      Ikävä
      10
      1598
    6. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      77
      1502
    7. hieman diabetes...

      Kävin eilen kaverin kanssa keskusapteekissa kun on muutama kuukausi sitten tullut suomesta ja oli diabetes insuliinit lo
      Pattaya
      24
      1403
    8. Välitän sinusta mies

      Kaikki mitä yritin kertoa tänään ei mennyt ihan putkeen..Joka jäi jälkeenpäin ajateltuna suoraan sanottuna harmittaa aiv
      Työpaikkaromanssit
      6
      1362
    9. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      72
      1331
    10. En voi sille mitään

      Tulen niin pahalle tuulelle tästä paikasta nykyisin. Nähnyt ja lukenut jo kaiken ja teidän juttu on samaa illasta toisee
      Ikävä
      12
      1304
    Aihe