Suomi24 Keskustelussa on viikonlopun aikana ollut poikkeuksellisen paljon bottien automaattiseti luomia kommentteja. Pahoittelemme tästä aiheutunutta harmia. Olemme kiristäneet Keskustelujen suojausasetuksia ja kommentointi on toistaiseksi estetty ulkomailta.

Aseharjoittelu aikidossa?

nikkari

Aikidoon kuuluu osana aseharjoittelu,jonka tar-
koitus on(?) tukea aseetonta harjoittelua.Mut-
ta aseharjoittelun painotus kait riippuu opetta-
jasta.

Kysymykseni kuuluu,että mitkä mahdollisuudet ai-
kidon parissa on saada pätevää aseopetusta (bok-
ken,jo ja tanto)sekä aseiden käytöstä(hyökkäys/
torjunta)että niitä vastaan käydystä aseetto-
masta puolustautumisesta?

22

2435

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ovat

      nolla. Ennalta sovittuja hyökkäyksiä ei-kamppailullisesti lahjakkaiden ihmisten tekemänä,velttoranteista harjoittelua ilman asennetta, suppea tekniikka valikoima jne.... Katori-shinto ryu parempaa. Jos TODELLA haluat oppia, kehotan siirtymään filippiiniläisiin lajeihin...

      • Kemuri

        En nyt sanoisi, että ihan nolla. Aikidon taso nimittäin riippuu paljolti seurasta.

        Esimerkiksi meidän seurassa päävetäjämme treenaa myös katoria. Vaikka hän ei saa opettaa meille varsinaisia katoritekniikoita, niin kyllä se asenne ja spiritti siirtyy kyllä meille aikidon puolellekkin. Meidän seurassa (ehkä tästä syystä) treenataan paljon aseilla.

        Mutta pääsääntöisesti enemmistössä suomen aikidoseuroissa ei treenata juuri lainkaan asetekniikoita. Harjoitellaan välttävästi vain vyökoevaatimukset, jotta pästään vyökokeista läpi.

        Kannattaa etsiä sellainen seura, jossa treenataan aseilla ja joiden harjoitteluasenne miellyttää. Eri seurojen välillä tekemisen tason ero voi olla kuin yöllä ja päivällä.


      • harjoittelet:)
        Kemuri kirjoitti:

        En nyt sanoisi, että ihan nolla. Aikidon taso nimittäin riippuu paljolti seurasta.

        Esimerkiksi meidän seurassa päävetäjämme treenaa myös katoria. Vaikka hän ei saa opettaa meille varsinaisia katoritekniikoita, niin kyllä se asenne ja spiritti siirtyy kyllä meille aikidon puolellekkin. Meidän seurassa (ehkä tästä syystä) treenataan paljon aseilla.

        Mutta pääsääntöisesti enemmistössä suomen aikidoseuroissa ei treenata juuri lainkaan asetekniikoita. Harjoitellaan välttävästi vain vyökoevaatimukset, jotta pästään vyökokeista läpi.

        Kannattaa etsiä sellainen seura, jossa treenataan aseilla ja joiden harjoitteluasenne miellyttää. Eri seurojen välillä tekemisen tason ero voi olla kuin yöllä ja päivällä.

        Joo tuli sanottua vähän rumasti, mutta kun en tykkää siitä että sillä kuuluisalla "aikido-asenteella"- eli hymyillään harjoitusparille ja katsellaan välillä seinille, harjoitellaan aseilla. Ase on tehty tyhjentämään jonkun suolilaatikko. Siihen ei sovi tuo lätkyttely, joka ei ole kamppailua, ei mietiskelyä, ei mielestäni mitään...

        Mielestäni aikido on perusmuodossaankin jotenkin outoa, ymmärrettävä treenimuoto JO todellista kamppailua harjoitelleelle ja sitä MYÖS TEHNEELLE.Eli kehittäjälle itselleen. Sopiva muoto harjoittaa uutta elämänkatsomusta itselle jo tutussa muodossa. En näe miksi aikidoa yleensä harjoittelevat, hieman....pehmeät (jopa nörtit) henkilöt kokevat tarvetta agression vähentämiseen...;)Ja miksi he haluavat oppia puolinaisesti tekniikoita, jotka on vesitetty alkuperäismuodostaan, vielä harjoiteltuna tavalla ja asenteella, ja siten opetettuna että tekniikoiden alkuperäinen tarkoitus vesittyy. Jos on joskus opetellut todella "viemään" vastaanpanevaa agressiivista isoa miestä joka lyö ja potkii sarjoilla kohti päätä, voi mielestäni harjoitella aikidon vesitetyllä pehmotavalla. Hän ymmärtää jo mistä on kyse, mikä on "ydin". Mitä voi tehdä, mitä ei, mitä tarkoittaa toisen ihmisen kanssa kamppaileminen.

        Miksi ei voi tehdä joitain muita liikkeitä kuin kamppailulajien?

        No se on vain ärsyttävää. Kun sama viedään aseisiin tulee todellinen ongelma. Jos haluaa oppia käyttämään asetta, sitä täytyy käyttää nopeasti, krispisti, terävästi ja ennalta arvaamattomia tilanteita harjoitellen. Se pyöriväliikkeinen lätkyttely mitä aikidoseuroissa harjoitellaan on suorastaan loukkaus käytetyn aseen "hengelle":);) (filippiiniuskomuksia mukaellen....)


      • vielä
        harjoittelet:) kirjoitti:

        Joo tuli sanottua vähän rumasti, mutta kun en tykkää siitä että sillä kuuluisalla "aikido-asenteella"- eli hymyillään harjoitusparille ja katsellaan välillä seinille, harjoitellaan aseilla. Ase on tehty tyhjentämään jonkun suolilaatikko. Siihen ei sovi tuo lätkyttely, joka ei ole kamppailua, ei mietiskelyä, ei mielestäni mitään...

        Mielestäni aikido on perusmuodossaankin jotenkin outoa, ymmärrettävä treenimuoto JO todellista kamppailua harjoitelleelle ja sitä MYÖS TEHNEELLE.Eli kehittäjälle itselleen. Sopiva muoto harjoittaa uutta elämänkatsomusta itselle jo tutussa muodossa. En näe miksi aikidoa yleensä harjoittelevat, hieman....pehmeät (jopa nörtit) henkilöt kokevat tarvetta agression vähentämiseen...;)Ja miksi he haluavat oppia puolinaisesti tekniikoita, jotka on vesitetty alkuperäismuodostaan, vielä harjoiteltuna tavalla ja asenteella, ja siten opetettuna että tekniikoiden alkuperäinen tarkoitus vesittyy. Jos on joskus opetellut todella "viemään" vastaanpanevaa agressiivista isoa miestä joka lyö ja potkii sarjoilla kohti päätä, voi mielestäni harjoitella aikidon vesitetyllä pehmotavalla. Hän ymmärtää jo mistä on kyse, mikä on "ydin". Mitä voi tehdä, mitä ei, mitä tarkoittaa toisen ihmisen kanssa kamppaileminen.

        Miksi ei voi tehdä joitain muita liikkeitä kuin kamppailulajien?

        No se on vain ärsyttävää. Kun sama viedään aseisiin tulee todellinen ongelma. Jos haluaa oppia käyttämään asetta, sitä täytyy käyttää nopeasti, krispisti, terävästi ja ennalta arvaamattomia tilanteita harjoitellen. Se pyöriväliikkeinen lätkyttely mitä aikidoseuroissa harjoitellaan on suorastaan loukkaus käytetyn aseen "hengelle":);) (filippiiniuskomuksia mukaellen....)

        pointti oli ehkä siinä, että ihmisen tulisi mielestäni ymmärtää kamppailutilanteen luonne ja ydin, ennen kuin harjoittelee mitään kamppailuun liittyvää...kun katsoo tietokoneen äärestä tatamille vedettyä urveloa, se vain jotenkin näkyy, ettää....no joku on pielessä. Herää kysymys että miksi sä lyöt niitä käsi velttona tehtyjä atejasi kun ...en osaa selittää mutta jokin puuttuu....kaveri voisi aivan yhtä hyvin kutoa sukkaa, ja henki olisi sama. Sitten jotkut ohjaajat kuvittelevat että kovalla alkujumpalla ja toistomäärien lisäyksellä ongelma hoituu...TAIKAPUKU päällä hikoilu ja naamanvääntely ei muuta ongelmaa miksikään.Heikko mikä heikko.

        Ja aseissa jos sisin ei ole mukana ja pää ei tajua, lopputulos on ärsyttävää katsottavaa....Mutta se siitä, en halua ketään kieltää aikioda harrastamasta jne....


      • HolyCow
        Kemuri kirjoitti:

        En nyt sanoisi, että ihan nolla. Aikidon taso nimittäin riippuu paljolti seurasta.

        Esimerkiksi meidän seurassa päävetäjämme treenaa myös katoria. Vaikka hän ei saa opettaa meille varsinaisia katoritekniikoita, niin kyllä se asenne ja spiritti siirtyy kyllä meille aikidon puolellekkin. Meidän seurassa (ehkä tästä syystä) treenataan paljon aseilla.

        Mutta pääsääntöisesti enemmistössä suomen aikidoseuroissa ei treenata juuri lainkaan asetekniikoita. Harjoitellaan välttävästi vain vyökoevaatimukset, jotta pästään vyökokeista läpi.

        Kannattaa etsiä sellainen seura, jossa treenataan aseilla ja joiden harjoitteluasenne miellyttää. Eri seurojen välillä tekemisen tason ero voi olla kuin yöllä ja päivällä.

        Aikidon asetreenin määrä riippuu tosiaan seurasta, mutta olkoot seura mikä tahansa niin pääpaino on kuitenkin aikidon opettelussa. Aikido ei ole asekoulukunta. Jos se puoli eniten kiinnostaa niin suosittelen jotain jossa aseita opetetaan.


      • nikkari
        HolyCow kirjoitti:

        Aikidon asetreenin määrä riippuu tosiaan seurasta, mutta olkoot seura mikä tahansa niin pääpaino on kuitenkin aikidon opettelussa. Aikido ei ole asekoulukunta. Jos se puoli eniten kiinnostaa niin suosittelen jotain jossa aseita opetetaan.

        En tiedä mikä on aikidon asetekniiikkasarjojen
        määrä,mutta eikö edes sitä mitä harjoitellaan,
        voisi sitten treenata "asenteella"?

        Ymmärrän kyllä,että aikido ei ole asekoulukun-
        ta.Toisten mielestä se ei ole edes itsepuolus-
        tukoulukunta!Siis mikä koulukunta aikido on?

        Toisaalta aikidossa tehdään tekniikoita,jotka
        ainakin näyttävät asetekniikoilta ja jujutsu-
        tekniikoilta.Ja jos niitä ylipäänsä tekee,niin
        eikö samalla vaivalla/ajalla voisi tehdä niitä
        niin,että niissä olisi "substanssi" mukana?


      • Ihmettelijä
        nikkari kirjoitti:

        En tiedä mikä on aikidon asetekniiikkasarjojen
        määrä,mutta eikö edes sitä mitä harjoitellaan,
        voisi sitten treenata "asenteella"?

        Ymmärrän kyllä,että aikido ei ole asekoulukun-
        ta.Toisten mielestä se ei ole edes itsepuolus-
        tukoulukunta!Siis mikä koulukunta aikido on?

        Toisaalta aikidossa tehdään tekniikoita,jotka
        ainakin näyttävät asetekniikoilta ja jujutsu-
        tekniikoilta.Ja jos niitä ylipäänsä tekee,niin
        eikö samalla vaivalla/ajalla voisi tehdä niitä
        niin,että niissä olisi "substanssi" mukana?

        Eikö se toisi aivan erilaisia "viboja" ja opettaisi todellista harmoniaa, ja antaisi itseluottamusta, ja itsetuntoa jos pystyisi ohjaamaan oikean hyökkäyksen väkivallattomasti maahan asti. Siis joku joka ei hyökkää kuin aikidoka, käsi ojossa sipsuttaen ja kaljamaha heiluen...


      • flamm'ee
        vielä kirjoitti:

        pointti oli ehkä siinä, että ihmisen tulisi mielestäni ymmärtää kamppailutilanteen luonne ja ydin, ennen kuin harjoittelee mitään kamppailuun liittyvää...kun katsoo tietokoneen äärestä tatamille vedettyä urveloa, se vain jotenkin näkyy, ettää....no joku on pielessä. Herää kysymys että miksi sä lyöt niitä käsi velttona tehtyjä atejasi kun ...en osaa selittää mutta jokin puuttuu....kaveri voisi aivan yhtä hyvin kutoa sukkaa, ja henki olisi sama. Sitten jotkut ohjaajat kuvittelevat että kovalla alkujumpalla ja toistomäärien lisäyksellä ongelma hoituu...TAIKAPUKU päällä hikoilu ja naamanvääntely ei muuta ongelmaa miksikään.Heikko mikä heikko.

        Ja aseissa jos sisin ei ole mukana ja pää ei tajua, lopputulos on ärsyttävää katsottavaa....Mutta se siitä, en halua ketään kieltää aikioda harrastamasta jne....

        Miten musta tuntuu että sulle ei ole ikinä tehty nikyota tai sankyota. Molemmat aikidotekniikat sattuvat ihan vitusti, voi kai ne myös ohjaamalla tehdä.. Ei sillä, kyllä ne muutkin lukot tuntuvat mutta nuo ovat mun kokemuksen mukaan erityisiä ja kipu tulee sangen yhtäkkisesti. Ja se toinen voi lukkoa tehdessään olla sen näköinen kuin kutoisi sukkaa. Sulla on jokin ideaalinen käsitys siitä miltä kamppailulajin pitäisi näyttää, kamppailulajeja vaan on monenlaisia ja ei niistä kaikista pääse jyvälle pelkästään katselemalla jotain videoclippejä.


      • nyt
        flamm'ee kirjoitti:

        Miten musta tuntuu että sulle ei ole ikinä tehty nikyota tai sankyota. Molemmat aikidotekniikat sattuvat ihan vitusti, voi kai ne myös ohjaamalla tehdä.. Ei sillä, kyllä ne muutkin lukot tuntuvat mutta nuo ovat mun kokemuksen mukaan erityisiä ja kipu tulee sangen yhtäkkisesti. Ja se toinen voi lukkoa tehdessään olla sen näköinen kuin kutoisi sukkaa. Sulla on jokin ideaalinen käsitys siitä miltä kamppailulajin pitäisi näyttää, kamppailulajeja vaan on monenlaisia ja ei niistä kaikista pääse jyvälle pelkästään katselemalla jotain videoclippejä.

        mesoa. Mä olen tehnyt nikkyota ja sankyota kotegaeshin ohella 12 vuotiaasta. Ja parissa eri lajissa. Luuletko arvon moderaattori että ne obat jotenkin aikidon omaisuutta? JUJUTSUA hyvä ystävä....

        Kaiken voi tehdä niin että se sattuu...sulkakynällä voi parirunonkirjoituksen ohessa tökkäistä toista silmään...mutta jos vertaa aikidon ja esim. jujutsun TAPOJA HARJOITELLA näitä tekniikoita, huomaa eron. Toisessa lajissa OSATAAN LYÖDÄ ATEMI OIKEIN, OSATAAN HYÖKÄTÄ REALISTISESTI, HYÖKKÄYKSET EIVÄT ALA KAHDESTA METRISTÄJNE...

        Kyllähän sinä tiedät tämän kun kerran moderoit isona herrana? Aikidon lähestyminen kamppailua kohtaan on sanitoitu ja todellisuudelle vieras. Siinä ei ole mitään kamppailun sisimmästä, persoona tai reagointi asioihin ei muutu tekniikoita tehdessä..oletko itse koskaan harjoitellut kontaktilajeja kovaa ja ajatuksella ja käyttänyt tekniikoita työtehtävissä kuten minä olen tehnyt noin seitsemän vuotta?

        Miltä kamppailulajin pitäisi näyttää? Et tainnut ymmärtää mitä tarkoitin. Harjoittele lisää. Kyse ei ole ihmisten ulkonäöstä, vaan siitä mitä pään sisällä liikkuu...


      • ....................
        Kemuri kirjoitti:

        En nyt sanoisi, että ihan nolla. Aikidon taso nimittäin riippuu paljolti seurasta.

        Esimerkiksi meidän seurassa päävetäjämme treenaa myös katoria. Vaikka hän ei saa opettaa meille varsinaisia katoritekniikoita, niin kyllä se asenne ja spiritti siirtyy kyllä meille aikidon puolellekkin. Meidän seurassa (ehkä tästä syystä) treenataan paljon aseilla.

        Mutta pääsääntöisesti enemmistössä suomen aikidoseuroissa ei treenata juuri lainkaan asetekniikoita. Harjoitellaan välttävästi vain vyökoevaatimukset, jotta pästään vyökokeista läpi.

        Kannattaa etsiä sellainen seura, jossa treenataan aseilla ja joiden harjoitteluasenne miellyttää. Eri seurojen välillä tekemisen tason ero voi olla kuin yöllä ja päivällä.

        " Vaikka hän ei saa opettaa meille varsinaisia katoritekniikoita...."

        Niin miksei muka saa? Kuka kieltää? Voihan ne ottaa soveltavana osana vaikkapa tunnin päätteeksi.


      • flamm'ee
        nyt kirjoitti:

        mesoa. Mä olen tehnyt nikkyota ja sankyota kotegaeshin ohella 12 vuotiaasta. Ja parissa eri lajissa. Luuletko arvon moderaattori että ne obat jotenkin aikidon omaisuutta? JUJUTSUA hyvä ystävä....

        Kaiken voi tehdä niin että se sattuu...sulkakynällä voi parirunonkirjoituksen ohessa tökkäistä toista silmään...mutta jos vertaa aikidon ja esim. jujutsun TAPOJA HARJOITELLA näitä tekniikoita, huomaa eron. Toisessa lajissa OSATAAN LYÖDÄ ATEMI OIKEIN, OSATAAN HYÖKÄTÄ REALISTISESTI, HYÖKKÄYKSET EIVÄT ALA KAHDESTA METRISTÄJNE...

        Kyllähän sinä tiedät tämän kun kerran moderoit isona herrana? Aikidon lähestyminen kamppailua kohtaan on sanitoitu ja todellisuudelle vieras. Siinä ei ole mitään kamppailun sisimmästä, persoona tai reagointi asioihin ei muutu tekniikoita tehdessä..oletko itse koskaan harjoitellut kontaktilajeja kovaa ja ajatuksella ja käyttänyt tekniikoita työtehtävissä kuten minä olen tehnyt noin seitsemän vuotta?

        Miltä kamppailulajin pitäisi näyttää? Et tainnut ymmärtää mitä tarkoitin. Harjoittele lisää. Kyse ei ole ihmisten ulkonäöstä, vaan siitä mitä pään sisällä liikkuu...

        "Kyllähän sinä tiedät tämän kun kerran moderoit isona herrana?"

        Mä en oo moderaattori tällä japskilajipuolella ja keskustelen ihan yksityishenkilönä, ei siitä modestatuksesta yleisellä alueella kannata välittää, ei se tarkoita että mun viestejä pitäs ottaa sen takia sen enempää tosissaan.

        Mä epäilen tota sun kokemusta, koska se on tälle palstalle valitettavan tyypillistä että puhutaan paskaa. Ei mitään henkilökohtaista siis.

        Kokemukseni aikidosta on sangen vähäinen - alle puoli vuotta, minun nähdäkseni siellä osataan tehdä lukot hiton hyvin, mutta niiden tarkoitus on eri kuin jujutsussa. Useamman kerran on tullut esimerkkiä että jujutsussa tehtäisiin näin mutta meillä on tarkoitus tehdä toisin..

        "Aikidon lähestyminen kamppailua kohtaan on sanitoitu ja todellisuudelle vieras."

        Periaatteessa kyllä, aikido on sen verran hankala laji että sen oppimista ei passaa aloittaa realistisimmalla tavalla, vastustelevin vastustajin. Vastustusta kyllä kasvatetaan ja hyökkäyksetkin muuttuvat realistisemmiksi, sille ei ole varsinaisesti esteitä. Kaikki eivät vissiin välttämätttä treenaa tällä tavalla kuitenkaan.. Liekö jujutsupuolella sitten täysin vierasta että tehdään lepsusti? Sitä en ihmettele jos aikidon maine vetää sinne enemmän lepsummin harjoittelevia ihmisiä ja koska lihaskuntoilurääkkejä ei harrasteta niin ne sitten helpommin pysyykin siellä.

        "oletko itse koskaan harjoitellut kontaktilajeja kovaa ja ajatuksella ja käyttänyt tekniikoita työtehtävissä kuten minä olen tehnyt noin seitsemän vuotta?"

        En ja toivoakseni en koskaan joudukkaan sellaiseen tilanteeseen.


      • paljon
        .................... kirjoitti:

        " Vaikka hän ei saa opettaa meille varsinaisia katoritekniikoita...."

        Niin miksei muka saa? Kuka kieltää? Voihan ne ottaa soveltavana osana vaikkapa tunnin päätteeksi.

        tietää lajista. Aika vähäisellä kokemuksella täällä muutkin puhuvat...*huokaus*

        Katoriin otetaan uusia harjoittelijoita vain suosituksesta. Ei mitään avoimia alkeiskursseja. Ja tekniikoita ei saa kuvata tai viedeoida, tai opettaa ulkopuolisille.....


      • joudukkaan
        flamm'ee kirjoitti:

        "Kyllähän sinä tiedät tämän kun kerran moderoit isona herrana?"

        Mä en oo moderaattori tällä japskilajipuolella ja keskustelen ihan yksityishenkilönä, ei siitä modestatuksesta yleisellä alueella kannata välittää, ei se tarkoita että mun viestejä pitäs ottaa sen takia sen enempää tosissaan.

        Mä epäilen tota sun kokemusta, koska se on tälle palstalle valitettavan tyypillistä että puhutaan paskaa. Ei mitään henkilökohtaista siis.

        Kokemukseni aikidosta on sangen vähäinen - alle puoli vuotta, minun nähdäkseni siellä osataan tehdä lukot hiton hyvin, mutta niiden tarkoitus on eri kuin jujutsussa. Useamman kerran on tullut esimerkkiä että jujutsussa tehtäisiin näin mutta meillä on tarkoitus tehdä toisin..

        "Aikidon lähestyminen kamppailua kohtaan on sanitoitu ja todellisuudelle vieras."

        Periaatteessa kyllä, aikido on sen verran hankala laji että sen oppimista ei passaa aloittaa realistisimmalla tavalla, vastustelevin vastustajin. Vastustusta kyllä kasvatetaan ja hyökkäyksetkin muuttuvat realistisemmiksi, sille ei ole varsinaisesti esteitä. Kaikki eivät vissiin välttämätttä treenaa tällä tavalla kuitenkaan.. Liekö jujutsupuolella sitten täysin vierasta että tehdään lepsusti? Sitä en ihmettele jos aikidon maine vetää sinne enemmän lepsummin harjoittelevia ihmisiä ja koska lihaskuntoilurääkkejä ei harrasteta niin ne sitten helpommin pysyykin siellä.

        "oletko itse koskaan harjoitellut kontaktilajeja kovaa ja ajatuksella ja käyttänyt tekniikoita työtehtävissä kuten minä olen tehnyt noin seitsemän vuotta?"

        En ja toivoakseni en koskaan joudukkaan sellaiseen tilanteeseen.

        tilanteeseen, missä seisot surkealla tuntipalkalla univormu päällä tilanteessa missä voi loukata puolustaessaan jonkun toisen liiketoimintaa....heh.Minäkin lopetan HETI kun valmistun...no se siitä...

        Mutta itselläni on hiukan kokemusta aikidosta ja enemmän mm. jujutsusta, karate-jutsusta, vapaaottelusta, escrimasta, WT:stä(yäk), silatista, judosta ja nyrkkeilystä sekä magasta. Aikidoa en lähinnä ymmärrä siksi että se on...MINUN näkökulmastani itsepetosta. Tekniikat eivät toimisi kaoottisessa, repivässä ja yllättävässä tilanteessa missä puolustaja saa osumaa ennen kuin voi reagoida. Kuten usein ovella hommissa...aikidon kahden metrin etäisyyksiä ei keskikaljabaarissa pidetä.

        Mutta ennen kaikkea hommasta puuttuu asenne, tahto..sisältö.Ymmärrys siitä millaiseen "paikkaan" ihminen menee kun hän "kamppailee". Ihan turhaa tehdä kamppailulajeja muistuttavia liikkeitä silloin. Tekisivät vaikka kuperkeikkoja:)


      • HolyCow
        nikkari kirjoitti:

        En tiedä mikä on aikidon asetekniiikkasarjojen
        määrä,mutta eikö edes sitä mitä harjoitellaan,
        voisi sitten treenata "asenteella"?

        Ymmärrän kyllä,että aikido ei ole asekoulukun-
        ta.Toisten mielestä se ei ole edes itsepuolus-
        tukoulukunta!Siis mikä koulukunta aikido on?

        Toisaalta aikidossa tehdään tekniikoita,jotka
        ainakin näyttävät asetekniikoilta ja jujutsu-
        tekniikoilta.Ja jos niitä ylipäänsä tekee,niin
        eikö samalla vaivalla/ajalla voisi tehdä niitä
        niin,että niissä olisi "substanssi" mukana?

        "En tiedä mikä on aikidon asetekniiikkasarjojen
        määrä,mutta eikö edes sitä mitä harjoitellaan,
        voisi sitten treenata "asenteella"?"

        Niin treenataankin? Ainakin joissakin seuroissa. En voi puhua kaikkien puolesta koska se on harrastajistakin kiinni.

        Aikidon asetreenin tarkoitus on kuitenkin pääosin se että aikidon aseeton tekniikka on syntynyt niistä asetaidoista. Käytetään samoja liikkeitä ja kehonkäyttöä. Tämä opetetaan asetreenin avulla. Myös asetreeni on osittain sellainen historiankatsaus ja niitä treenataan osittain perinteiden vuoksi.

        Aikidon asetreenin _ensisijainen_ tarkoitus ei kuitenkaan ole että aikidokasta tulisi ase-guru.


    • sundaywarrior

      Aikidon ase tekniikat opettavat aikidon tekniikoita, mutta aseen käyttöä ne eivät pahemmin opeta.
      Jos japanilaiset asetekniikat kiinnostavat on varmastikin parempi valinta kobudo taikka jokin koryo-tyylin laji

    • 2343

      Tiedän yhden aikidoseuran, jossa opetetaan ihan pätevää puolustautumista veitseä vastaan. Oppia on haettu myös filippiiniläisistä lajeista ja sen huomaa.

    • Get real

      Pätevää puolustautumista veitsiä vastaan? Olette joko Ruandaan menossa tai menettäneet todellisuudentajunne.

      • live and learn

        Harmittaa vielä tänäkin päivänä se, että menin nuorena aikidokurssille ja tuhrasin siellä 2 vuotta parasta urheilijan ikääni kun samassa seurassa olisi ollut myös judoa.

        Älkää ikinä uskoko sokeasti budonäytöksiä ja sensei-juttuja. Olkaa kriittisiä, uskokaa silmiänne ja kokeilkaa useampaa lajia ennen kuin heittäydytte yhden pauloihin.


      • huhuu :D

        "Pätevää puolustautumista veitsiä vastaan? Olette joko Ruandaan menossa tai menettäneet todellisuudentajunne."

        Ruanda onkin suosittu lomakohde. Suomessa ja muissa sivistyneissä maissahan ei ole veitsiä muilla kuin kokeilla keittiössä. Ja jos joutuu raivohullun kokin uhriksi ravintolassa, siinä ei auta muu kuin ristiä kätensä ja pyytää jumalalta anteeksi syntejään, jotta pääsisi taivaaseen eikä kärsimys jatkuisi ikuisesti. Turha edes yrittää panna vastaan, koska teräasetta vastaan ei ole mitään mahdollisuuksia. Koskaan. Kenelläkään.

        Alkuperäinen kysyjä halusi tietää, saako aikidossa pätevää opetusta bokkenin, jon ja tanton käyttöön ja niitä vastaan puolustautumiseen. Kas kun et saman tien huomauttanut siitä, että riski joutua miekkahyökkäyksen uhriksi 2000-luvun Suomessa on vähän kuin käänteinen lottovoitto miehelle, joka ei koskaan lottoa. Paitsi tietysti siinä tapauksessa, jos alakerran ailahtelevainen naapuri sattuu harrastamaan aitojen samuraimiekkojen keräilyä...


      • Get Real
        huhuu :D kirjoitti:

        "Pätevää puolustautumista veitsiä vastaan? Olette joko Ruandaan menossa tai menettäneet todellisuudentajunne."

        Ruanda onkin suosittu lomakohde. Suomessa ja muissa sivistyneissä maissahan ei ole veitsiä muilla kuin kokeilla keittiössä. Ja jos joutuu raivohullun kokin uhriksi ravintolassa, siinä ei auta muu kuin ristiä kätensä ja pyytää jumalalta anteeksi syntejään, jotta pääsisi taivaaseen eikä kärsimys jatkuisi ikuisesti. Turha edes yrittää panna vastaan, koska teräasetta vastaan ei ole mitään mahdollisuuksia. Koskaan. Kenelläkään.

        Alkuperäinen kysyjä halusi tietää, saako aikidossa pätevää opetusta bokkenin, jon ja tanton käyttöön ja niitä vastaan puolustautumiseen. Kas kun et saman tien huomauttanut siitä, että riski joutua miekkahyökkäyksen uhriksi 2000-luvun Suomessa on vähän kuin käänteinen lottovoitto miehelle, joka ei koskaan lottoa. Paitsi tietysti siinä tapauksessa, jos alakerran ailahtelevainen naapuri sattuu harrastamaan aitojen samuraimiekkojen keräilyä...

        Olet oikeassa, puukkohyökkäyksen kohteeksi voi joutua Suomessakin. Kaksi tuttua on joutunut. Toinen juoksi karkuun, toinen kuoli.


      • veitsiharjoittelusta
        Get Real kirjoitti:

        Olet oikeassa, puukkohyökkäyksen kohteeksi voi joutua Suomessakin. Kaksi tuttua on joutunut. Toinen juoksi karkuun, toinen kuoli.

        Puukko on käytännössä katutilanteissa se uhka johon on hyvin todennäköistä Suomessakin törmätä ja siihen myös törmätään usein. Yleisin suomalainen henkirikos on nimenomaisesti puukotus.

        Siksipä veitseä vastaan puolustautuminen pitäisi myös aikidossa, puhumattakaan sitten muista kamppailulajeista opettaa sitä taustaa vasten ,että kyseessä on täysin todellinen uhkakuva. Veitsi vastapuolen käsissä ei todellakaan ole mikään vitsi, jota vastaan tulee harjoitella vain löysin rantein ja "hällä väliä"-asenteella, vaan veitseen tulisi harjoituksissakin oikeasti suhtautua tekniikkaharjoittelussa sillä vakavuudella, että kyseessä on vaarallisen terävä, yleensä tappava väline.

        Aikidon harjoittelijoilla vain ei valitettavasti ole minkäänlaista käsitystä siitä miten vaarallinen oikea veitsi tai puukko on tositilanteessa. Aikidon puinen korvike ei pelota ketään harjoituksissa, joten siihen kapulaan ei myöskään suhtauduta vakavasti. Sitten jos harjoitusväline olisi edes metallia ja aidon näköinen niin harjoittelussa olisi jo mukana enemmän sitä henkeä, että tuo veitsi on vaarallinen. Lisäisi ihan uuden tason siihen päättäväisyyteen ja tekniikan varmuuteen kun harjoitellaan ottamaan vastapuolen käsistä se veitsi pois.


    • jooonis

      Tuokin on ihan harjoittelija kohtainen kuinka treenaa.toiset treenaa kovempaa toisen kevyemmin.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      81
      2087
    2. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      23
      1798
    3. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      19
      1677
    4. 50+ naiset kyl

      Lemottaa sillille mut myös niitte kaka lemottaa pahlle ku kävin naiste veskis nuuhiin
      Ikävä
      21
      1480
    5. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      65
      1433
    6. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      76
      1348
    7. hieman diabetes...

      Kävin eilen kaverin kanssa keskusapteekissa kun on muutama kuukausi sitten tullut suomesta ja oli diabetes insuliinit lo
      Pattaya
      20
      1344
    8. Välitän sinusta mies

      Kaikki mitä yritin kertoa tänään ei mennyt ihan putkeen..Joka jäi jälkeenpäin ajateltuna suoraan sanottuna harmittaa aiv
      Työpaikkaromanssit
      6
      1302
    9. En voi sille mitään

      Tulen niin pahalle tuulelle tästä paikasta nykyisin. Nähnyt ja lukenut jo kaiken ja teidän juttu on samaa illasta toisee
      Ikävä
      12
      1274
    10. Miten joku voi käyttää koko elämänsä

      siihen että nostelee täällä vanhoja ketjuja ja troIIaa niihin jotain linkkiä mitä kukaan ei avaa? Ihmisellä ei ole mitää
      Tunteet
      11
      1245
    Aihe