HD harkinnassa, neuvoja tarvittais

artsi

Olen ajellut viimeiset 10 v erilaisilla Bemareilla. Nyt käytössä on k 1200 LT matkalehmä. Olisin kiinnostunut siirtymään HD:n vastaavaan matkamalliin, mutta tieto ko. merkistä puuttuu.Mikä HD:n malli sopii parhaiten pitkän matkan ajoon? Miten on kestävyyden ja luetettavuuden kanssa. Aina joskus kuulee sanottava, että HD vaatii matkanpällä "käden taitoja" Entä ajomukavuus, pystyykö normaalilla istumalihaksella varustettu istumaan satulassa päivän nauttien matkanteosta? Pitääkö paikkansa, että jenkit ovat oivaltaneet, mitenkä myydään puolikas pyörä koko pyörän hinnalla, eli ostat raakileen ja laitat varusteluun toisen mokoman, onko näin?? Asiallisia vastauksia odotellen.

46

17090

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Vee2

      Asiallista tietoa kaipailit ja johan sitä joku viisas sulle osas tarjoilla... Mutta tässä omia kokemuksia 10 vuoden ajalta.

      Harrikan Touring mallit; Road King, Road King Classic, Electra Glide Standard, Ultra Classic Electra Glide ja -06 uutuus Street Glide ovat kaikki Harrikan ns. matkalehmiä. Kaikissa vakiona sivulaukut ja pleksi sekä Ultrassa takalaukku ja kaikki mahdollinen, kuten Gold Wingissä.

      Harrikan Touring mallit on suunniteltu nimenoman todella pitkän matkan tekoon, voisi sanoa,
      aja 1000 km, käänny ja aja toiset 1000 km. Ajomukavuus on huippuluokkaa, joskin kone hieman tärisee tyhjäkäynnillä. Tärinä lähes häipyy kun kierrokset nousevat.

      Sanonnat kädentaidoista ei pidä ollenkaan enää nykyään paikkaansa, toisin kuin "kaikenmaailman tietäjät" väittävät. Harrikkaa pitää oikeastaan vain huoltaa remppaa ei tarvi tehdä.

      Remppaaminen koskee niitä yli 20 vuotta Shovel malleja joiden takia oli tehdas oli konkurssin partaall 70-luvun lopussa.

      Rakenteluhan on harrastuksen suola mutta Ultrassa ei paljoa enää tarvii laittaa, siinä kun on lähes kaikki. Kun taas Softail Standardiin pitää laittaa ja laittamisen tarve on lähes loputon...

      Käy katsomassa www.harley-davidson.com siellä voit jopa vertailla eri malleja keskenään pyörä kontra pyörä, tekniset tiedot rinnakkain.

      Ja mikä parasta; Harrikan kaupanpäällisinä tulee monta tuhatta kaveria. Ilmaiseksi. Mikäli jokin jäin askarruttamaan vastailen vielä lisäkysymyksiinkin.

      • artsi

        Sain sovittua Lauttasaareen koe-ajo tilaisuuden vielä tähän syksyyn. Eiköhän toi Road King Classic tyydytä reissuominaisuuksiltaan vaatimukset. Yksi syy tähän merkin vaihtoon on, että olin lomakuukauden, eli heinäkuun ilman ajokorttia 50 alueella riitti 97 ja kortti lähti välittömästi. Eiköhä HD kouluta myös rahallisempaan ajotapaan. Periaate on kuitenki se, että kun olet pyörän päällä olet ns. perillä eli matka jatkukoot.


    • ExJoHan

      Sitkeässä näkyy istuvan luulo että HD olisi jotenkin heikko ja epäluotettava rakenteeltaan, niinhän asia ei suinkaan ole, kyllä se kestää ihan siinä kuin muutkin nykypyörät, ehkä sillä ei ihan parhaiden japsien tai vanhempien bemarien km-lukuihin pääse korjaamatta, mutta kyllä HD,n koneella paukuttaa pitkälti yli
      100 000 km ilman korjauksia, jos huoltaa ja kohtelee sitä oikein, sehän on sitäpaitsi helppo huollettava, ihan omatoimisestikin, jos haluaa "sotkea kätensä"....Ja sitäpaitsi jos tarvitset joskus varaosia, niin HD,n osia saa miltei "joka maitokaupasta" ja ne ovat tosi edullisia kun vertaa esim japsien osiin.

      Se malli sinun on valittava itse lompsan ja mieltymyksien mukaan, aika moni HD,n omistaja rakentaa pyöränsä mieleisekseen, niihin kun saa kaikennäköistä custom-kilkettä vaikka millä mitalla, tietysti suosituimpia rakentelukohteita ovat perusmallit, Softail, ja Dyna-mallisto, mutta kyllä ihasn rakentelemattomallakin HD.lla voi ajaa, ja aika moni niin tekeekin, no ehkä ne pakarit nyt kuitenkin avataan....

      • kait se

        Tehdas lupaa, että TC-kone kestää 200000km.


      • Harrikkamiäs

        Pikku korjaus, Harrikan putkia ei enää avata vaan ne vaihdetaan vapaasti hengittäviin. Alkuasennusputkissa kun on katso katalysaattori sisällä eikä sitä kannata rikkoa. Tarvikeputket on senverran halpoja ettei kannata rikkoo alkuperäisii.

        Ja tehdas on ajanut uskomattomia kilometrejä testikuskien toimesta. 70 tuhatta ajetussa koneessa on vielä sisäänajomerkinnät männissä. Se kertoo koneen kulumattomuudesta paljon.


      • ExJoHan
        Harrikkamiäs kirjoitti:

        Pikku korjaus, Harrikan putkia ei enää avata vaan ne vaihdetaan vapaasti hengittäviin. Alkuasennusputkissa kun on katso katalysaattori sisällä eikä sitä kannata rikkoa. Tarvikeputket on senverran halpoja ettei kannata rikkoo alkuperäisii.

        Ja tehdas on ajanut uskomattomia kilometrejä testikuskien toimesta. 70 tuhatta ajetussa koneessa on vielä sisäänajomerkinnät männissä. Se kertoo koneen kulumattomuudesta paljon.

        Ei niitä viime talvenakaan avattu , vaan vaihdettiin uusiin avarampiin vaimentimiin, ja samalla pitää myös vaihtaa vapaammin hengittävä ilmasuodatin (K&N), ja kaasuttimeen välialueen suutin sekä isompi pääsuutin , sekä avata seosruuvia hiukan isommalle..Mutta ei kaikkea viitsi aina selittää !

        No kaverin 70000 km ajettuun - 90 Softail Customiin
        (ollut samalla miehellä uudesta asti) vaihdettiin männänrenkaat ja venttiilit sekä ohjurit uusittiin ja istukat koneistettiin, se kyllä toimi hyvin mutta savutti ja kulutti öljyä.


      • Harrikkamiäs
        ExJoHan kirjoitti:

        Ei niitä viime talvenakaan avattu , vaan vaihdettiin uusiin avarampiin vaimentimiin, ja samalla pitää myös vaihtaa vapaammin hengittävä ilmasuodatin (K&N), ja kaasuttimeen välialueen suutin sekä isompi pääsuutin , sekä avata seosruuvia hiukan isommalle..Mutta ei kaikkea viitsi aina selittää !

        No kaverin 70000 km ajettuun - 90 Softail Customiin
        (ollut samalla miehellä uudesta asti) vaihdettiin männänrenkaat ja venttiilit sekä ohjurit uusittiin ja istukat koneistettiin, se kyllä toimi hyvin mutta savutti ja kulutti öljyä.

        Totta puhut, ei kaikkea tarvii eikä kannata aina selittää mutta aattelin korjata, ettei muille asiaa tuntemattomille ei jää epäselväks.


    • Vee2

      H-D:n huolto on takuulla Suomen halvimpia, koska ne on niin helppoja tehdä, eikä koko pyörää tarvii purkaa. Venttiileihin ei tarvitse koskea, ne kun ovat hydraulisesti säätyvät. Sormet voi tosiaan rasvata itse autotallissa jos viitsii, ei huoltojen tekemiseen tarvita mitään mystiikkaa, koska öljyn, suodattimen ja tulppien vaihto ei sitä ole.

      H-D on vahva, uudehkot eivät tarvitse korjausta sen enempää kuin muutkaan merkit. Vaikeuksia tulee sitten niissä reilusti yli 25 vuotta vanhoissa pyörissä. Sen ikäisiä pyöriä (valmistettu ennen vuotta 80) ei paljoa muita merkkejä tiellä (ja tienposkessa) näekään kuin Harrikoita. Voin muistaa väärin mutta ainoa ongelma taisi olla vm 92-93 Big Twinien startissa, se kun oli japanialainen Hitachi.

      Itse olen ajanut pian 200 tuhatta Harrikoilla ja ainoa takuukorjaus on ollut bensamittarin jumiutuminen vuonna -96. Sekin ilmeni vain yli 25 asteen lämmössä (ihme vika). Muuten on tehty vain huoltoja...

      Mene ripeesti koeajolle, pääset vielä koittamaan miltä maistuu.

      • terä

        koko harley davidson tehtaan??????????????
        pitää vissiin oma luopio prätkäni räjäyttää


      • AMF Garbage
        terä kirjoitti:

        koko harley davidson tehtaan??????????????
        pitää vissiin oma luopio prätkäni räjäyttää

        HD oli silloin AMF,n omistuksessa, ja pyörien laatu oli mitä sattui, ja samaan aikaan Japsit pukkasivat markkinoille isoja nelikoitaan jotka toimivat kuin junan vessa, siinä noin lyhkäisesti koko juttu, sittemmin Willie G, ja muut omistajasuvun jäsenet lunastivat vapriikin, ja EVO-moottorin, sekä massiivisen laatukampanjan avulla homma pistettiin kondikseen, tulokset ovat nähtävissä tuolla tienpäällä, Harrikoita on niin paljon että siitä on tullut "tavallinen" peruspyörä, ainakin melkein...


      • Vee2
        terä kirjoitti:

        koko harley davidson tehtaan??????????????
        pitää vissiin oma luopio prätkäni räjäyttää

        Ei sun kannata hyvää luopio Shovelia mihinkään räjäyttää tahi myydä. Sehän on ollut sulla täällä hyvissä käsissä ja sitä on huollettu ja rempattu. Mutta totuus on kuten tuossa alhaalla amf toteaa, että amf halusi tuottaa mahdollisimman paljon pyöriä ja shovelin laatu oli silloin mitä oli. Ongelmat olivat hirviittävät.

        Willie G, oikeesti pelasti tehtaan. Willie haastatteli (joukkoineen) noin 100.000 kuluttajaa ja yksinkertainen kysymys oli mikä meillä mättää ja asiakkaat vastasivat, että kyllä noin kalliin pyörän hinnalla pitäis saada kunnollinen peli. Willie kysyi tehtaiden työntekijöiltä mikä mättää? työntekijät vastasivat ykskantaan, että he eivät haluaisi tuollaista paskaa tehdä. Ja insinöörit laitettiin hommiin. Kolmen vuoden työ ja miljoonat ajomailit toivat markkinoille kestävän ja kaikinpuolin laadukkaan Evon. Willien myötä (tuotesuunnittelija) pyöristäkin tuli ihan kivan näköisiä niihin AMF hirvityksiin verrattuna.

        Osa tekstistä on lainattu Willie G:n 100-vuotis historiikista, eikä siis puhdasta omaa tuotosta.
        Faktaa kuitenkin.
        Nyt muuten siihen pelastajapoppooseen kuuluneet ukot ovat aika johtavilla paikoilla tehtaan organisaatiossa ja Willien pojasta on kovaa vauhtia kasvamassa isänsä vanavedessä tehtaan jatkaja. Eihän Williekään tehdasta oikeesti yksin johda kuin muuta ehkä henkisesti ja tuotesuunnittelupuolella. Jotain herran arvostuksesta kertoo se että kun äijä lentää helikopterilla Faaker Seelle H-D bileisiin, hänen teltallaan on järkyttävä jono ihmisiä, jotka haluavat nimmarin ja kädenpuristuksen.
        Se lienee tavallisen ihmisen kiitos hyvistä tuotteista.

        Tuossa tuolle Triupmp-miehelle heittäisin vielä kysymyksen, että tietääkö mikä Triumphin silloin 70 luvulla tapppoi? Sama asia kuin meinas
        H-D:nkin kaataa, paska laatu! Triumphia tehtiin kanssa mahdollisimman paljon. Mutta nyt on hyvä että sekin tehdas on noussut taas loistoonsa. Onhan niillä mukavia pyöriä.


      • sattuu
        terä kirjoitti:

        koko harley davidson tehtaan??????????????
        pitää vissiin oma luopio prätkäni räjäyttää

        :D
        ÄLä sentään räjäytä, mutta tiedätpähän nyt että sinun ja pyöräsi tulee kunnioittaa näitä perässä tulleita ja kun huomaamme tämän muutoksen käytöksessänne, me sitten emme syytä teitä tästä suuresta vahingosta jonka pyöräsi on melkein aiheuttanut!!
        Onneks en löytäny sopivaa shovelia, kun pyöräostoksille lähin.. ;)


      • VS 1400
        Vee2 kirjoitti:

        Ei sun kannata hyvää luopio Shovelia mihinkään räjäyttää tahi myydä. Sehän on ollut sulla täällä hyvissä käsissä ja sitä on huollettu ja rempattu. Mutta totuus on kuten tuossa alhaalla amf toteaa, että amf halusi tuottaa mahdollisimman paljon pyöriä ja shovelin laatu oli silloin mitä oli. Ongelmat olivat hirviittävät.

        Willie G, oikeesti pelasti tehtaan. Willie haastatteli (joukkoineen) noin 100.000 kuluttajaa ja yksinkertainen kysymys oli mikä meillä mättää ja asiakkaat vastasivat, että kyllä noin kalliin pyörän hinnalla pitäis saada kunnollinen peli. Willie kysyi tehtaiden työntekijöiltä mikä mättää? työntekijät vastasivat ykskantaan, että he eivät haluaisi tuollaista paskaa tehdä. Ja insinöörit laitettiin hommiin. Kolmen vuoden työ ja miljoonat ajomailit toivat markkinoille kestävän ja kaikinpuolin laadukkaan Evon. Willien myötä (tuotesuunnittelija) pyöristäkin tuli ihan kivan näköisiä niihin AMF hirvityksiin verrattuna.

        Osa tekstistä on lainattu Willie G:n 100-vuotis historiikista, eikä siis puhdasta omaa tuotosta.
        Faktaa kuitenkin.
        Nyt muuten siihen pelastajapoppooseen kuuluneet ukot ovat aika johtavilla paikoilla tehtaan organisaatiossa ja Willien pojasta on kovaa vauhtia kasvamassa isänsä vanavedessä tehtaan jatkaja. Eihän Williekään tehdasta oikeesti yksin johda kuin muuta ehkä henkisesti ja tuotesuunnittelupuolella. Jotain herran arvostuksesta kertoo se että kun äijä lentää helikopterilla Faaker Seelle H-D bileisiin, hänen teltallaan on järkyttävä jono ihmisiä, jotka haluavat nimmarin ja kädenpuristuksen.
        Se lienee tavallisen ihmisen kiitos hyvistä tuotteista.

        Tuossa tuolle Triupmp-miehelle heittäisin vielä kysymyksen, että tietääkö mikä Triumphin silloin 70 luvulla tapppoi? Sama asia kuin meinas
        H-D:nkin kaataa, paska laatu! Triumphia tehtiin kanssa mahdollisimman paljon. Mutta nyt on hyvä että sekin tehdas on noussut taas loistoonsa. Onhan niillä mukavia pyöriä.

        Oliko ne insinöörit saksalaisia jotka kehitti tai avustivat tekemään evon??? Oli kait siinä historiikissä mainittu pienellä, ei jenkit ilmeisesti haluu kovin sitä mainostaa.
        V-Rod:han on yhteistyössä tehty sakujen kaa.


      • Harrikkamiäs
        VS 1400 kirjoitti:

        Oliko ne insinöörit saksalaisia jotka kehitti tai avustivat tekemään evon??? Oli kait siinä historiikissä mainittu pienellä, ei jenkit ilmeisesti haluu kovin sitä mainostaa.
        V-Rod:han on yhteistyössä tehty sakujen kaa.

        Mitä väliä sillä on minkä maalaisia ne insinöörit on? Ihan varmasti oli japanilaisiakin porukassa, ehkä Usassa asuvia japanialaisia. Ymmärsin yskäsi. Pääasia vissiin oli et ne inkenjöörit teki helvetin hyvää työtä. Onhan Harrikas japanialaisi osiakin. Ei kait pyörää tarvii aina uudestaan keksii, siel on Bremboo, Showaa Hitachii yms ja nyt muuten uudes Street Glides on Harman Kartonin poppikone, siin on GPS, Intercom, ajotietokone ja paljo muuta. HD osti systeemin parhaalta...

        V-Rodi on kait Porschen kanssa yhteistyössä kehitetty. Niin ja Buellit suunnittelee ainaki osittain Eric Buell?


      • aimo H-D
        Harrikkamiäs kirjoitti:

        Mitä väliä sillä on minkä maalaisia ne insinöörit on? Ihan varmasti oli japanilaisiakin porukassa, ehkä Usassa asuvia japanialaisia. Ymmärsin yskäsi. Pääasia vissiin oli et ne inkenjöörit teki helvetin hyvää työtä. Onhan Harrikas japanialaisi osiakin. Ei kait pyörää tarvii aina uudestaan keksii, siel on Bremboo, Showaa Hitachii yms ja nyt muuten uudes Street Glides on Harman Kartonin poppikone, siin on GPS, Intercom, ajotietokone ja paljo muuta. HD osti systeemin parhaalta...

        V-Rodi on kait Porschen kanssa yhteistyössä kehitetty. Niin ja Buellit suunnittelee ainaki osittain Eric Buell?

        moottori on alunperin ihan hd:n käsialaa. Se on kehitetty harrikan vr1000:n moottoriksi, jota sitten on saksalaisten kanssa kehitelty, mm. tehoja laskettu ja tilavuutta kasvatettu. On kait se aikapaljon muuttunut, mut perus mylly on kehitetty -88. Tehoja löytyi 135/149hv


      • PrätkäMies
        VS 1400 kirjoitti:

        Oliko ne insinöörit saksalaisia jotka kehitti tai avustivat tekemään evon??? Oli kait siinä historiikissä mainittu pienellä, ei jenkit ilmeisesti haluu kovin sitä mainostaa.
        V-Rod:han on yhteistyössä tehty sakujen kaa.

        Kyllä se EVO perustuu aika pitkälti Shoveliin, ulkonäkökin on sama, ja myös kampikoneiston vanhanaikainen rakenne: esim, mutterilla kiinnitetty keskitappi ja "limppujen" akselit, joten eiköhan se syntynyt ihan tehtaan oman tiimin tuloksena, niitten suunnittelijoiden kansallisuudesta en sitten tiedä, "aitoja" amerikkalaisiahan ovat vain intiaanit.....

        Jos siellä joku Saksalainen suunnittelutoimisto olisi ollut asialla niin jälki olisi kokolailla toisenlaista....

        Mutta kyllä se EVO toimii ja kestää kuten pitääkin, eli tehdas paransi laatua, ja poisti vanhassa shovelissa olleet lastentaudit.

        V-rod tuli tuossa jo käsiteltyä aiemmassa kirjoituksessa.

        Tämän Twin-camin sitten on kyllä suunnitellut saksalainen toimisto (olisiko ollut Porsche ?)Sehän poikkeaa rakenteeltaan täysin aiemmista big twineistä.

        Se ulkopuolisen toimiston käyttö on täysin normaalia touhua, kyllä se tietotaito ostetaan sieltä missä sitä on, se on paljon halvempaakin kuin yritä-ja erehdy -menetelmä..


      • terä
        PrätkäMies kirjoitti:

        Kyllä se EVO perustuu aika pitkälti Shoveliin, ulkonäkökin on sama, ja myös kampikoneiston vanhanaikainen rakenne: esim, mutterilla kiinnitetty keskitappi ja "limppujen" akselit, joten eiköhan se syntynyt ihan tehtaan oman tiimin tuloksena, niitten suunnittelijoiden kansallisuudesta en sitten tiedä, "aitoja" amerikkalaisiahan ovat vain intiaanit.....

        Jos siellä joku Saksalainen suunnittelutoimisto olisi ollut asialla niin jälki olisi kokolailla toisenlaista....

        Mutta kyllä se EVO toimii ja kestää kuten pitääkin, eli tehdas paransi laatua, ja poisti vanhassa shovelissa olleet lastentaudit.

        V-rod tuli tuossa jo käsiteltyä aiemmassa kirjoituksessa.

        Tämän Twin-camin sitten on kyllä suunnitellut saksalainen toimisto (olisiko ollut Porsche ?)Sehän poikkeaa rakenteeltaan täysin aiemmista big twineistä.

        Se ulkopuolisen toimiston käyttö on täysin normaalia touhua, kyllä se tietotaito ostetaan sieltä missä sitä on, se on paljon halvempaakin kuin yritä-ja erehdy -menetelmä..

        tais tässä uusimmassa bigtwin moottorissakin olla lastenvikoja,nokka-akselin laakerointi tai joku muu en muista?


      • Härräkkäpärräilijä
        AMF Garbage kirjoitti:

        HD oli silloin AMF,n omistuksessa, ja pyörien laatu oli mitä sattui, ja samaan aikaan Japsit pukkasivat markkinoille isoja nelikoitaan jotka toimivat kuin junan vessa, siinä noin lyhkäisesti koko juttu, sittemmin Willie G, ja muut omistajasuvun jäsenet lunastivat vapriikin, ja EVO-moottorin, sekä massiivisen laatukampanjan avulla homma pistettiin kondikseen, tulokset ovat nähtävissä tuolla tienpäällä, Harrikoita on niin paljon että siitä on tullut "tavallinen" peruspyörä, ainakin melkein...

        Eiks tuo Shoveli tullut markkinoille jo -66 ja AMF tuli kuvioihin mukaan vasta pari vuotta myöhemmin.
        Siis Shovelinhan on siis suunniteltu jo ennen AMF tuloa, mutta ehkä huono laadunvalvonta seitkytluvulla oli AMF syy.
        Tais olla jenkeillä ongelmana monessa muussakin tuotteessa tuo laatu sillä vuosikymmenellä ja seuraavallakin.


      • ExJoHan
        Härräkkäpärräilijä kirjoitti:

        Eiks tuo Shoveli tullut markkinoille jo -66 ja AMF tuli kuvioihin mukaan vasta pari vuotta myöhemmin.
        Siis Shovelinhan on siis suunniteltu jo ennen AMF tuloa, mutta ehkä huono laadunvalvonta seitkytluvulla oli AMF syy.
        Tais olla jenkeillä ongelmana monessa muussakin tuotteessa tuo laatu sillä vuosikymmenellä ja seuraavallakin.

        HD,n laatu oli surkeaa AMF,n omistuksen aikana, ilmeisesti kukaan ei oikein ollut vastuussa mistään, vähän kuin n-liitossa aikanaan....Ja valmistettujen pyörien määrää pidettiin tärkeämpänä asiana kuin laatua.

        Se AMF (American Machine and Foundry) oli muistaakseni valtiojohtoinen yritys, korjatkaa jos olen väärässä ...


      • Willie G
        Härräkkäpärräilijä kirjoitti:

        Eiks tuo Shoveli tullut markkinoille jo -66 ja AMF tuli kuvioihin mukaan vasta pari vuotta myöhemmin.
        Siis Shovelinhan on siis suunniteltu jo ennen AMF tuloa, mutta ehkä huono laadunvalvonta seitkytluvulla oli AMF syy.
        Tais olla jenkeillä ongelmana monessa muussakin tuotteessa tuo laatu sillä vuosikymmenellä ja seuraavallakin.

        Autoteoolisuudekin huippu merkin Cadillacinkin sloganiksi tuli: If you wan´t car trouble bye a disel Cadillac.Öljykriisi vaikutti syvästi koko amerikan teolisuuteen seitkyt /kahdeksankymmen luvun vaihteessa.


      • HD ollut ainoa
        Vee2 kirjoitti:

        Ei sun kannata hyvää luopio Shovelia mihinkään räjäyttää tahi myydä. Sehän on ollut sulla täällä hyvissä käsissä ja sitä on huollettu ja rempattu. Mutta totuus on kuten tuossa alhaalla amf toteaa, että amf halusi tuottaa mahdollisimman paljon pyöriä ja shovelin laatu oli silloin mitä oli. Ongelmat olivat hirviittävät.

        Willie G, oikeesti pelasti tehtaan. Willie haastatteli (joukkoineen) noin 100.000 kuluttajaa ja yksinkertainen kysymys oli mikä meillä mättää ja asiakkaat vastasivat, että kyllä noin kalliin pyörän hinnalla pitäis saada kunnollinen peli. Willie kysyi tehtaiden työntekijöiltä mikä mättää? työntekijät vastasivat ykskantaan, että he eivät haluaisi tuollaista paskaa tehdä. Ja insinöörit laitettiin hommiin. Kolmen vuoden työ ja miljoonat ajomailit toivat markkinoille kestävän ja kaikinpuolin laadukkaan Evon. Willien myötä (tuotesuunnittelija) pyöristäkin tuli ihan kivan näköisiä niihin AMF hirvityksiin verrattuna.

        Osa tekstistä on lainattu Willie G:n 100-vuotis historiikista, eikä siis puhdasta omaa tuotosta.
        Faktaa kuitenkin.
        Nyt muuten siihen pelastajapoppooseen kuuluneet ukot ovat aika johtavilla paikoilla tehtaan organisaatiossa ja Willien pojasta on kovaa vauhtia kasvamassa isänsä vanavedessä tehtaan jatkaja. Eihän Williekään tehdasta oikeesti yksin johda kuin muuta ehkä henkisesti ja tuotesuunnittelupuolella. Jotain herran arvostuksesta kertoo se että kun äijä lentää helikopterilla Faaker Seelle H-D bileisiin, hänen teltallaan on järkyttävä jono ihmisiä, jotka haluavat nimmarin ja kädenpuristuksen.
        Se lienee tavallisen ihmisen kiitos hyvistä tuotteista.

        Tuossa tuolle Triupmp-miehelle heittäisin vielä kysymyksen, että tietääkö mikä Triumphin silloin 70 luvulla tapppoi? Sama asia kuin meinas
        H-D:nkin kaataa, paska laatu! Triumphia tehtiin kanssa mahdollisimman paljon. Mutta nyt on hyvä että sekin tehdas on noussut taas loistoonsa. Onhan niillä mukavia pyöriä.

        jolle noin on käynyt. Skoda oli -50 luvulla aivan varteenotettava ajopeli. Sitten tuli kommunismi ja laatu unohtui, tuotettiin vain paljon tavaraa mutta kehitystä ei tapahtunut. Tuloksena oli huonosti tehtyä -60 luvun tekniikkaa vielä -90 luvun taitteessa. Sitten asiat muuttuivat, uusi omistaja alkoi tuottamaan laatutavaraa mutta ottaa aikansa ennenkuin muistot häipyvät. Tällaiset asiat ovat monasti opittuja ja esson baarissa kuultuja, kannattaa kokeilla itse ja muodostaa omat käsityksensä.


      • pikku nazi

        kyllä sitä evoo kehutaan... täällä

        kopterissakin avattiin olikos 80 tuhat ajattu ihan ok oli mylly...


        mutt entäs wla:aat & pannut nuclet tai rautapäät sporret

        noh evo sporret ei on ihan ok

        legengadinen lausahus kaverit " hd mainetaan huonompi mootoripyörä" omistaa kaks pannua ok henkilo

        olitiin laitamas siinä yhtä xlch starttia kun kaveri tokas lauseen...

        mut joka tapauksessa vaik tiedän miten laadukaitt neh on niin kyllä minä pannun jäykkäperäsen viel ostan jonain päivän k-750 pitää ajella viellä tuolla jokunen vuos mut rahasto on pannulle...

        niin olikos niitä muita pyöriä...!!!


    • Fat Boy

      Hei!

      Ensinnäkin HD kestää ja kestää jos huollat sen kuten pitää, eli vähintään kerran kesässä tai 5000km öljyt suodattimet tulpat ja muut tarkistukset päälle 1990-> eteenpäin ei tarvitse juuri tien päällä "ruuvailla", mitä nyt normaali rengas rikot yms...! Ja mitä ajopuoleen tulee istut HD:ssa kuin omassa sohvassasi, tosin tv ei näy mutta maisema vaihtuu...! Eli ei paremmasta väliä! Varuste tason voit valita itse, mutta itse ostin fat boyn ja tein siitä mieleiseni ja tyytyväinen olen, varaa "rakenteluun ja asusteisiin" n. 2000 ekua-> lisää! Ja muista muut ajavat millä ajavat mutta HD:n omistajat moottoripyörällä!

      • Mekaanikkomikko

        ...Ex Johanille tiedoksi: Männät ei ole niitä kuluvimpia osia HD:ssa...Ja 100000km HD:lla ilman remonttia ON harvinaista.Mutta jatketaan silti harrastelua.


      • Harrikkamiäs
        Mekaanikkomikko kirjoitti:

        ...Ex Johanille tiedoksi: Männät ei ole niitä kuluvimpia osia HD:ssa...Ja 100000km HD:lla ilman remonttia ON harvinaista.Mutta jatketaan silti harrastelua.

        Älä puhu soopaa setä. Uudella Twinkamilla ajaa 100tuhatta ilman remontteja vaikka se kuinka sua harmittais. Olen pahoillani, että sulle tuotetaan nyt pettymys...


      • Mekaanikkomikko
        Harrikkamiäs kirjoitti:

        Älä puhu soopaa setä. Uudella Twinkamilla ajaa 100tuhatta ilman remontteja vaikka se kuinka sua harmittais. Olen pahoillani, että sulle tuotetaan nyt pettymys...

        Olisi kiva kuulla 100 000km JÄLKEEN kommentteja,etukäteen on helppo lupailla.Mutta hyvä jos kestää!


      • artis
        Mekaanikkomikko kirjoitti:

        Olisi kiva kuulla 100 000km JÄLKEEN kommentteja,etukäteen on helppo lupailla.Mutta hyvä jos kestää!

        Ensinnäkin kiitos kaikille suuntaa antavista vastauksista joisa voinee päätellä, että myös HD:sta löytyy maanantaipäivän kappaleita. Eli toiset tuntuvat olevan täysin vakuuttuneita yli 100 000 km kestävyysrajasta ja toisilla ongelmat kuuluvat lähes päivittäiseen ajoon. Nyt kun mittarissa itsellä on jo reilusti yli 50 v olen päättänyt tutstua pyörään ainakin parin ajokauden verran.Näyttävät säilyttävän arvonsa suhteellisen hyvin, eli eroonki pääsee jos ei miellytä.Aloitin harrastuksen vuonna -72 vuosimallin -52 kovaperäisellä Rojal Enfield Bulletilla ja uskon että HD:stä löytyy myös tähän nostalgiaan vivahteita.


      • experttejä?
        artis kirjoitti:

        Ensinnäkin kiitos kaikille suuntaa antavista vastauksista joisa voinee päätellä, että myös HD:sta löytyy maanantaipäivän kappaleita. Eli toiset tuntuvat olevan täysin vakuuttuneita yli 100 000 km kestävyysrajasta ja toisilla ongelmat kuuluvat lähes päivittäiseen ajoon. Nyt kun mittarissa itsellä on jo reilusti yli 50 v olen päättänyt tutstua pyörään ainakin parin ajokauden verran.Näyttävät säilyttävän arvonsa suhteellisen hyvin, eli eroonki pääsee jos ei miellytä.Aloitin harrastuksen vuonna -72 vuosimallin -52 kovaperäisellä Rojal Enfield Bulletilla ja uskon että HD:stä löytyy myös tähän nostalgiaan vivahteita.

        Ihmetyttää toi Shovel haukkuminen.
        Itellä 5 v. menny täysin ilman ongelmia,kuten myös kolmella kaverilla sama juttu.Ja nää pyörät on just tota AMF-vuosimallia.Tosin en tiedä miten
        paljon on tallella niiltä vuosilta,mutta lohkot
        kuiteski.Ja löytyyhän esim. Evon 89-91 malleista kaksi lohkotyyppivikaa,eli ei ny nekään täydellisiä oo.


      • Panu
        experttejä? kirjoitti:

        Ihmetyttää toi Shovel haukkuminen.
        Itellä 5 v. menny täysin ilman ongelmia,kuten myös kolmella kaverilla sama juttu.Ja nää pyörät on just tota AMF-vuosimallia.Tosin en tiedä miten
        paljon on tallella niiltä vuosilta,mutta lohkot
        kuiteski.Ja löytyyhän esim. Evon 89-91 malleista kaksi lohkotyyppivikaa,eli ei ny nekään täydellisiä oo.

        Sulle on osunu hyvä yksilö näppeihin. Ei ne kaikki ollu ihan paskoja mutta melkein. Ja jos josku laakerivika on osunu Evon matkalle se on jo tilastollinenkin pakko. Sori mut soveli oli susi koska sitä tehtiin vailla laadunvalvontaa.


      • kokemusta?
        Panu kirjoitti:

        Sulle on osunu hyvä yksilö näppeihin. Ei ne kaikki ollu ihan paskoja mutta melkein. Ja jos josku laakerivika on osunu Evon matkalle se on jo tilastollinenkin pakko. Sori mut soveli oli susi koska sitä tehtiin vailla laadunvalvontaa.

        Onkohan mr Panulla minkäänlaista kokemusta?

        Ai että mulla sattunu hyvä yksilö?Ei vaan meillä.
        Elikkä minä ja neljällä kaverilla on sitten vaan
        sattunu saamaan hyvät yksilöt Okei,seuraavaks niin perustan näitten tyyppien kanssa lottoporukan.Meillähän on käyny uskomaton säkä jos kaikki muut Shovelit on susia.No lottovoiton
        jälkeen voidaan sit siirtyä juppiosastolle ja unohtaa nämä susi-shovelit.
        Niin kilsoja tulee jokaisella sentään noin
        5000/sesonki,joka ei ny hirveetä oo,mutta kaippa
        ne siinä pitäis ehtiä hajota.


      • Panu
        kokemusta? kirjoitti:

        Onkohan mr Panulla minkäänlaista kokemusta?

        Ai että mulla sattunu hyvä yksilö?Ei vaan meillä.
        Elikkä minä ja neljällä kaverilla on sitten vaan
        sattunu saamaan hyvät yksilöt Okei,seuraavaks niin perustan näitten tyyppien kanssa lottoporukan.Meillähän on käyny uskomaton säkä jos kaikki muut Shovelit on susia.No lottovoiton
        jälkeen voidaan sit siirtyä juppiosastolle ja unohtaa nämä susi-shovelit.
        Niin kilsoja tulee jokaisella sentään noin
        5000/sesonki,joka ei ny hirveetä oo,mutta kaippa
        ne siinä pitäis ehtiä hajota.

        Paska se on joka tapauksessa vaikka kuinka uhoat ukko.


      • raukkaa
        Panu kirjoitti:

        Paska se on joka tapauksessa vaikka kuinka uhoat ukko.

        Ja taas kerran voidaan todeta kuinka kypsiä
        ja asiallisia viestejä tulee näiltä
        Panu-tyypeiltä.No ottaahan se aivoon ku ei
        oo mitään järkevää sanottavaa.


      • Huvittavaa
        raukkaa kirjoitti:

        Ja taas kerran voidaan todeta kuinka kypsiä
        ja asiallisia viestejä tulee näiltä
        Panu-tyypeiltä.No ottaahan se aivoon ku ei
        oo mitään järkevää sanottavaa.

        On se hauskaa kun HD-jätkät riitelee jo keskenään ja haukkuu toistensa pyöriä. Vaihtakaa vittu japanilaiseen laatucustomiin, niin ei tarvii kyseenalaistaa mitään, sen kun vaan ajaa ja nauttii. Niitäkin tehdään USA:ssa, joten ne on ihan yhtä ameriikkalaisia kuin HD:tkin, sillä erolla, että niissä on käytetty maailman parhaaseen luokkaan luokiteltavaa japanilaista insinööritaitoa!


      • Julli
        Huvittavaa kirjoitti:

        On se hauskaa kun HD-jätkät riitelee jo keskenään ja haukkuu toistensa pyöriä. Vaihtakaa vittu japanilaiseen laatucustomiin, niin ei tarvii kyseenalaistaa mitään, sen kun vaan ajaa ja nauttii. Niitäkin tehdään USA:ssa, joten ne on ihan yhtä ameriikkalaisia kuin HD:tkin, sillä erolla, että niissä on käytetty maailman parhaaseen luokkaan luokiteltavaa japanilaista insinööritaitoa!

        'Vaihtakaa vittu japanilaiseen laatucustomiin'

        Ei oo, mutta voiko pallit vaihtaa?
        Munattomathan niillä ajaa.


      • meitä
        Julli kirjoitti:

        'Vaihtakaa vittu japanilaiseen laatucustomiin'

        Ei oo, mutta voiko pallit vaihtaa?
        Munattomathan niillä ajaa.

        on aika monta, niin että me munattomat voidaan tukea toisiamme! Ei tarvii nääs olla yksin munattomana.


      • kaverinserkulta7
        Huvittavaa kirjoitti:

        On se hauskaa kun HD-jätkät riitelee jo keskenään ja haukkuu toistensa pyöriä. Vaihtakaa vittu japanilaiseen laatucustomiin, niin ei tarvii kyseenalaistaa mitään, sen kun vaan ajaa ja nauttii. Niitäkin tehdään USA:ssa, joten ne on ihan yhtä ameriikkalaisia kuin HD:tkin, sillä erolla, että niissä on käytetty maailman parhaaseen luokkaan luokiteltavaa japanilaista insinööritaitoa!

        HD ei tehdä jenkeissä vaan kasataan USAssa. Chinassa ne palikat tehhää oon kuult.


      • NeitsytHinttiKääpiöKurko
        kaverinserkulta7 kirjoitti:

        HD ei tehdä jenkeissä vaan kasataan USAssa. Chinassa ne palikat tehhää oon kuult.

        KTM kasataan myös Kiinassa.


      • Anonyymi
        NeitsytHinttiKääpiöKurko kirjoitti:

        KTM kasataan myös Kiinassa.

        Ei muuten kasata


    • Anonyymi

      Thaimaassako tosiaan uudet harrikat valmistetaan ?

    • Anonyymi

      Road King oli vuoden, ei jatkoo kun ei pysty ohittamaan turvallisesti. Vääntö puuttuu kokonaan verrattuna muihin merkkeihin. TM testit sen osoittaa vaikka "hd" hemmot muuta väittää.

      • Anonyymi

        Osta rollaattori, se om sun peli.


    • Anonyymi

      Samat hd romut näyttäisi tulevan myyntiin joka kevät , eivät tunnu kelleen kelpaavan kumminkaan !

    • Anonyymi

      HD perusvika nykynuorelle on tämä: Ei sitä saa keulimaan millään.
      Aivan liian laiska sellaiseen.

      • Anonyymi

        Kyä mulla Porsteri keulii helposti. 4000 kierrosta koneeseen, ykkönen sisään, ja kytkin reippaasti ylös. Remmi rutisee, vaihteisto valittaa, mut keula on kohti Plutoa. Vai ettei keuli?

        PorsteriLeidi


    • Anonyymi

      Onkohan alkuperäinen kysyjä saanut tarpeeksi vinkkejä ja voisiko asian jo unohtaa? Aloitus on sentään vuodelta 2005 ja paljon mopot on tuon jälkeen muuttuneet.
      Iditootit.

    • Anonyymi

      Mut kyä pinppa on ain märkänä kun keulin Porsterilla. Amispellet sutii tumppuunsa mopojensa kaa.

      T: PorsteriLady

    Ketjusta on poistettu 9 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      39
      1681
    2. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1351
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      9
      1309
    4. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      42
      1307
    5. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1305
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      7
      1284
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      0
      1254
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1230
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1190
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      2
      1163
    Aihe