TUOKO SORSAT LINTUINFLUENSSAN

anniina

Voiko muuttolinnut tuoda lintuinfluenssan Suomeen, pohti Iltalehti. Mitä mieltä olette?

66

7784

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Jim

Voihan ne tuoda mukanaan myös bulgarialaisen hyppykupan, vai mitä? tai lintuinfluenssaa pahemman taudin. Onko sulle muuten tullu mieleen mitä sitten tapahtuis, jos HI-virus leviäisi pisaratartuntana? semmoinenkin voi olla mahdollista tulevaisuudessa...

• kyll'

No helvetissä voi tuoda. En voi ymmärtää sitä että kaiken näköiset hihhulit voivat naama vakavana selittää että on erittäin pieni todennäköisyys että lintuinfluenssa tulisi suomeen. Katsokaa kartalta välimatkaa aasia - turkki ja verratkaa väliä suomi - turkki. No nyt tietenkin siinä mielessä hyvä tilanne että linnut matkaa etelään päin. Mutta odotellaan kevättä joka tulee kaikesta huolimatta. Miettikää miksi suomi on hankkimassa kaikille suomen kansalaisille ko. rokotteen. Tekee mieli jo sanoa että herätkää pahvit, emme asu enää missään kotokolassa jonne ei mitään pahaa tule ikinä, vrt terrorismi tai taannoinnen ruotsin nordean tietomurto yritys, kyllä minä ainakin jo mietin että minun rahat siirtyy toiseen pankkiin. Jos kerran ruotsissa yirttävät ko tietomurtoa niin miksi ei suomessa. Ja taas joku viisas nordean hemmo väitää naama näkkärillä että eihän meill suomessa. Tälläin globalisaation vuodatus, meni kyllä aiheen ulkopuolelle mutta nyt voi jatkaa töitään keventynein mielin ja elää elää elämäänsä omassa kotokolossaan kaukana kaikesta pahasta.

• idhgudfhgughufg

en mäkään usko että se suomeen tulee se on kuitenkin tosi kaukana.huolehtikaa jostain vallan muista asioista kun lintu in...... en mä ainakaan siitä niin kauheesti oo huolissani eikä teidänkään pitäis

• rgjhiofgjhfi

ja pyh

• joo varmaan
        rgjhiofgjhfi kirjoitti:

ja pyh

joo varmaan ei se sieltä tänne tuu uskokaa vaan tosi hauskaa naurakaa vaan ku teidät heitetään monttuun

• lukija.

Mielipiteeni on, että voivat tuoda. Onneksi talvi on tulossa ja toivottavasti keväällä on rokotetta riittävästi.

• Hantap

Ei varmaan kaikkea saatua tietoa edes kerrota julkisuuteen. Köyhät ja sairaat sekä vanhukset jäänevät ilman rokotteita! Väestöstä suojataan vain ns. hyödylliset (listat on jo kuulema tehty!)
        No jos miljoona suomalaista sairastuu niin varmaan osa myös menehtyy! Työttömyys ainakin loppuu!!

• kokonaan
        Hantap kirjoitti:

Ei varmaan kaikkea saatua tietoa edes kerrota julkisuuteen. Köyhät ja sairaat sekä vanhukset jäänevät ilman rokotteita! Väestöstä suojataan vain ns. hyödylliset (listat on jo kuulema tehty!)
        No jos miljoona suomalaista sairastuu niin varmaan osa myös menehtyy! Työttömyys ainakin loppuu!!

ihan sama juttu ku sarssissa...aletaan vasta sitte toimimaan ku alkaa olee myöhästä.
        ihmiset sitä varmaan enemmän suomeen tuo ku linnut.
        ja ne valkoposkihanhetkin vois ampuu kaikki!!
        menkää nyt kaikki sinne turkkiin ihmetteleen ja tuokaa se tauti meihin joita ei joku vitun turkki kiinnosta paskaakaan!!!!!!!!!!!!

• kingi
        kokonaan kirjoitti:

ihan sama juttu ku sarssissa...aletaan vasta sitte toimimaan ku alkaa olee myöhästä.
        ihmiset sitä varmaan enemmän suomeen tuo ku linnut.
        ja ne valkoposkihanhetkin vois ampuu kaikki!!
        menkää nyt kaikki sinne turkkiin ihmetteleen ja tuokaa se tauti meihin joita ei joku vitun turkki kiinnosta paskaakaan!!!!!!!!!!!!

tippuko juna lippu

• idfjgifjgoif
        Hantap kirjoitti:

kuule ei se sieltä niin vain leviä enkä usko että se suomeen tulee

• ne rokotukset
        Hantap kirjoitti:

tuovat???
        Oletteko miettineet niiden turvallisuutta?
        Saattaa olla arvaamattomia seurauksia, kun rokotteiden jälkitaudeista ei ole tietoa.

Tässä yksi esimerkkiepäily:

http://www.rokotusinfo.fi/tekstit/mpr_autismi_html

• hötkyilkö

Ei ole mitään väliä tuoko sen sorsat vai pääskyset vai kulkeutuuko se kanaviillokin mukana.

Siitä ei ole pienintäkään ongelmaa niin kauan kun se tarttuu linnuista. Jos, siis jos se muuntuu ihmisestä toiseen tarttuvaksi saattaa edessä olla laajempi ongelma, ei muuten.

• samael

Tulkoot vain jos on tullakseen. Onhan tuo luonnon sietokyky ylitetty jo ajat sitten, joten lienee aikakin pienelle harvennukselle. Olemme sen ansainneet.

• asiaa!!!

Näin on käytävä!
        Jos tämä harvennus ai tule nyt, niin se tulee muodossa tai toisessa kuitenkin eteen.
        Se tulee parin vuoden päästä tai kymmenen vuoden päästä uusina tauteina.
        On turhaa kuvitella, että olemme maailmankaikkeuden haltijoita.
        Tämä on luonnon normaali keino säännöstellä populaation liikakasvua.

• asiaa!!! kirjoitti:

Näin on käytävä!
        Jos tämä harvennus ai tule nyt, niin se tulee muodossa tai toisessa kuitenkin eteen.
        Se tulee parin vuoden päästä tai kymmenen vuoden päästä uusina tauteina.
        On turhaa kuvitella, että olemme maailmankaikkeuden haltijoita.
        Tämä on luonnon normaali keino säännöstellä populaation liikakasvua.

Olen tismalleen samaa mieltä kanssasi siitä, että näin kuuluukin käydä, että joku tauti onnistuu leviämään ihmisten estämisyrityksistä huolimatta.

Kaikilla noilla maanjäristyksillä, tsunameilla ja muilla sellaisilla luonnonilmiöillä, joita on viime aikoina ollut aika paljon, on tarkoituksensa. Jos esim. HI-virus ei pysty ihmisiä riittävästi tappamaan, niin sitten luonto koittaa tehoaisiko lintuinfluenssa. Mitä jos se saakin aikaan toisen mustan surman?

Luonto säätelee kaikkien eläinten, ihmiset mukaan lukien, liiallista lisääntymistä.

• Santtumaaru kirjoitti:

Olen tismalleen samaa mieltä kanssasi siitä, että näin kuuluukin käydä, että joku tauti onnistuu leviämään ihmisten estämisyrityksistä huolimatta.

Kaikilla noilla maanjäristyksillä, tsunameilla ja muilla sellaisilla luonnonilmiöillä, joita on viime aikoina ollut aika paljon, on tarkoituksensa. Jos esim. HI-virus ei pysty ihmisiä riittävästi tappamaan, niin sitten luonto koittaa tehoaisiko lintuinfluenssa. Mitä jos se saakin aikaan toisen mustan surman?

Luonto säätelee kaikkien eläinten, ihmiset mukaan lukien, liiallista lisääntymistä.

Uskon kuitenkin, että jos tauti leviää esim. Afrikkaan, sieltä kuolee suurin osa lintuinfluenssaan kuolevista ihmisistä. Siellä leviämisolosuhteet ovat varmaan otolliset ja ihmisten liikakansoitus täyttä totta. Toinen seutu voisi olla Etelä-Amerikka ja Aasia.

• ...

No voit alottaa sen harventamisen itsestäs.. ei tartte muille ihmisille tuskallista kuolemaa toivoa.

• säästyvät
        Santtumaaru kirjoitti:

Uskon kuitenkin, että jos tauti leviää esim. Afrikkaan, sieltä kuolee suurin osa lintuinfluenssaan kuolevista ihmisistä. Siellä leviämisolosuhteet ovat varmaan otolliset ja ihmisten liikakansoitus täyttä totta. Toinen seutu voisi olla Etelä-Amerikka ja Aasia.

Tarkoitan uralin-siperian-lapin-kanadan alueita ja tietenkin grönlanti, tulevaisuudessa taidetaan seksimatkoja sitten tehdä tuolle eksoottiselle kylmälle saarelle.

• tyhymä kysymys...
        säästyvät kirjoitti:

Tarkoitan uralin-siperian-lapin-kanadan alueita ja tietenkin grönlanti, tulevaisuudessa taidetaan seksimatkoja sitten tehdä tuolle eksoottiselle kylmälle saarelle.

Suurin osa muuttolinnuista vaeltaa pesimään pohjoiseen, joten tuo säästyminen on hyvin epätodennäköistä.
        Se mikä säästää pohjoisen asukkaita, on kansan vähäinen lukumäärä.
        Kuolee luonnostaan vähemmän ihmisiä.

• Ei ees pelota

Eipä juurikaan pelota ko. tauti. Jos sen saa niin sitte on saadakseen ja sillehän ei voi mitään.

• voi.

Kyllä ne voivat sen tuoda, miksikäs ei.

Minua vaan ihmetyttää tämä julkinen hyssyttely. Silloin kun Tsernobylin ydinvoimala räjähti, viranomaiset julistivat että ei se säteily tänne tule vaan se pysähtyy rajalle. Tänne tuli valtavat laskeumat jotka sitten kerääntyivät eniten sieniin ja sitten vesistöjen mukana järviin. Tästä on kiistattomia mittaustuloksia ja kuvia jotka olen itse nähnyt.

Nyt julistetaan että lintuinfluenssa ei tulisi tänne ja samalla valmistaudutaan hankkimaan rokotetta. Toki Suomessa sen esiintymisen todennäköisyys ei EHKÄ ole niin suuri kuin Turkissa mutta mistä senkin tietää varmasti. Vaikka siipikarjan kasvatuksen suhteen riski olisi pienempi niin liikkuuhan täälläkin muuttolintuja.

Pitää vain toivoa että hallitukselta ei lopu rahat sitten kun rokotetilaus pitäisi tehdä. Se kun kuuluu tähän kansalaisten terveyteen ja hyvinvointiin vaikuttavaan uhanalaiseen momenttiin.

• VOI JESSUS

KUNHAN EI TULIS....MITÄÄN EPIDEMIOITA.....

• spede

Älkää peljätkö!Kyllä me ehdimme näkeä ja kokea vielä paljon enemmän mitä tämä tapaus antaa ymmärtää..Odotellaan vielä 15-20vuotta niin kyllä se soppa vielä syntyy..Sen sopan syntyminen on vaan ajan kysymys!Nimittäin ilmasto lämpenee,myrskyt voimistuu,tulvat tuovat tauteja ja viruksia!Me elämme niin sanotusti harson takana!Ei meille kerrota totuuksia koska yhteiskunta ei saa joutua pakokauhun valtaan

• djgldkjgkdf
        VOI JESSUS kirjoitti:

KUNHAN EI TULIS....MITÄÄN EPIDEMIOITA.....

toivotaan parasta

• minä vain!

No kyllä sitä pelottaa aika paljon jos se tulee suomeen mutta olen pohtinut että kyllä se kohta tulee maailman loppu kuin näitä tauteja tulee..

• ghtyhg

täytyy myöntää että kyllä pelottaa mutta ei auta muu kuin odotella kevättä, toivoa parasta ja pelätä pahinta.

pandemia saattaisi olla tuhoisa jos virus sellaiseksi muuntautuisi mutta eihän sille sitten mitään voi jos niin käy.

nyt on kuitenkin vielä turha jossitella sillä on mahdollista että saavat taudin ja leviämisen talttumaan ajoissa siis ulkomailla.

tosi asioiden kanssa on elettävä oli ne sitten kuinka kamalia tahansa.

• aiheellinen

Taudin pelko on aiheellinen, mutta minkäs teet?

• näin on

luultavasti tauti jo suomessa mutta sitä ei tuoda julki.Maammehan tunnetusti uusi ddr.

• viimeistään

Muuttolinnut pysäytettävä keväällä jo ennenkuin ehtivät maihin . Armeija hävittäjineen rannikolle, samoin sotilaat ampumaan ja näyttämään mihin kykenee. Aina on varauduttu idästä tulevaan uhkaan, kukapa olisi uskonut lintujen olevan suurin uhka.

POLITIKOT sanoivat "ei syytä huoleen" !!! Vaikka suomen kansa on höynäytettävissä , ei kai kukaan luule lintujen uskovan politiikan valheita. Ei linnut sentään niin typeriä ole kuin ihmiset.

Ei me olla täällä turvassa, kyllä tauti tulee tännekin, jos ei aiemmin, ens kesänä sitten tulee.
      Nyt vain aseet esiin ja kusta länteen, kyllä se siitä........

• ehkä_

Jos ne linnut sairastuu ja tulee keväällä tänne Suomeen niin kyllä se tauti sitten täälläkin leviää. Mutta jaksaako sairas lintu lentää näin kauas? On se sitten kivaa kun meillä on noita valkoposkihanhiakin suojeltu ja joutseniakin on enemmän kuin ennen, puhumattakaan merimetsoista ja lokeista.

• Nupo

Sanovat ettei tule ja jos tulee, niin eikö kaikille suomi-ihmisille ole varattu rokote? Ja jos tulee, niin pahinta mitä voi sattua on kuolla ja sehän ei tunnu missään. Kai noita aiheita pitää sitten nyhjätä vaikka kuinka tyhjästä *raapii vieressäistujan päätä*

• irkku

Niin siitä rokotteesta... Eihän sitä vielä edes ole kehitetty valmiiksi ennekuin saavat viruksen nyt riehuvasta epidemiasta ja ymmärsin että useita maita on jonossa jo odottamassa kun se vihdoin valmistuu, mutta Suomi ei kait vielä ole jonottamassa... Näin täällä PeräPohjolassa asioihin valmistutaan!

• sss
        irkku kirjoitti:

Niin siitä rokotteesta... Eihän sitä vielä edes ole kehitetty valmiiksi ennekuin saavat viruksen nyt riehuvasta epidemiasta ja ymmärsin että useita maita on jonossa jo odottamassa kun se vihdoin valmistuu, mutta Suomi ei kait vielä ole jonottamassa... Näin täällä PeräPohjolassa asioihin valmistutaan!

Kyllä varmaan Suomi jonottamassa on, mutta rokote valmistetaan Ranskassa. Eiköhän he huolehdi ensin omasta porukastaan ja tärkeämmistä maista kuin Suomi. Eipä taida rokotteet meille asti ehtiä ajoissa!!

• Diver

Luonto hoiti tavallaan aikoinaan dinosaurukset sukupuuttoon,Luonto ottaa ihmisestäkin lopulta selkävoiton,Miljoonien vuosien jälkeen maan perii Aku Ankat.

• Ankkalinnasta

Kyllä totta, luonto vie voiton.
        Kaikki kunnia Aku Ankoille ja heidän ystävilleen.
        Kaikille Micropachycaphalosauruksille myös.

• waltari

ihmeelliseksi asian tekee, että vasta nyt luonto iskee takaisin. linnut voivat vapaasti vierailla
      kaatopaikoilla ja lentää sen jälkeen vaikkapa kauppatorille levittämään ulosteitaan.kaatopaikat
      aasiassa ovat aivan törkyisissä kunnoissa ja tavaraa on jatkossakin pilvin pimein. poliitikot seisovat tumput suorina ja korottelevat omia etujaan.

• ei sorsista

t. Sorsafani

• Onhan se mahdollista. Kuten joku jo aikaisemmin sanoi, vain linnuista ihmisiin tarttuva tauti ei ole erityisen massiivinen ongelma.

Sitten kun tauti muuttuu (kuten se voi muuttua) ihmisestä toiseen tarttuvaksi, voi syntyä espanjalaisen influenssan kaltainen iso, maapallon laajuinen kulkutautiaalto, pandemia. Se kuulemma voisi tappaa 150 miljoonaa ihmistä. En osaa pitää sitä erityisenä ongelmana, eiköhän se ole vajaa 2 vuosiluokkaa ihmisiä koko maapallon väestöstä. Meitä on liikaa varmaan jo entisestään.

• jrjykyk

: Nykyisellään virus tarttuu ihmiseen vain sairastuneesta siipikarjasta ja korkeintaan harvoissa tapauksissa ja erityisolosuhteissa (hyvin läheinen kontakti sairastuneeseen) ihmisestä toiseen. Niin kauan kuin H5N1-virusta tai muita vaarallisia lintuviruksia esiintyy Kaakkois-Aasiassa, on hyvä välttää siipikarjatiloja ja toreja, joilla myydään elävää siipikarjaa. Luonnossa vapaana eläviin kuolleisiin lintuihin ei pidä koskea. Erityisen tärkeää on käsihygienia ja ”saapashygienia”. Virusta voi saada sairastuneesta tai tautiin kuolleesta linnusta tai sen ulosteista käsiin ja jalkineisiin. Suuri määrä virusta voi riittää hengitysteihin ja ehkä myös silmän sidekalvolle joutuessaan käynnistämään taudin. Tartuntaa ei voi saada kypsennetystä siipikarjan lihasta edes epidemia-alueella, jos katsotaan ettei virusta ole kypsentämisen jälkeen voinut joutua lihan pinnalle huonon käsittelyhygienian vuoksi.

• rajoitettava

Just tänäänkin tuli yksi kauppaan itseään hakaniementorilla, oli niin kanan näköinen , että sanoin oitis njiet.
        Entäs sitten tämä uusiN kehoitus, rokotuttakaa tavallista influenssaa vastaan ! Jotain on pielessä, meille ei kaikkea kerrota, taidanpa lähteä poteroa kaivamaan utsjoelle,

• Bird

Ei pelota, koska päivittäin ihmisiä kuolee muutenkin ympäri maailmaa ilman mitään viruksia. Kaikki me kuolemme jossain elämämme vaiheessa...toiset aikaisemmin ja toiset myöhemmin. Jos virus iskee ei sille mitään mahda ja silloin on oma vuoro lähteä pois tästä ajasta. Jokainen istuu "bussissa", mutta kukaan meistä ei tiedä milloin on meidän vuoro jäädä kyydistä"pois".

• Julia

Yök, joo...

• -n-

ei tuo! piste.

• SOKRATES...

Auttaa myös välttämään
      lintuinfluenssaa.
      OSTA VAIN PAIKALLISIA TUOTTEITA!

• Yks hihhuli

Ei mitään hätää.Miksi mun pitäis pelätä?Mulla on usko Jumalaan eikä mun tarvii pelätä mitään.
      Hiuskarvakaan ei putoo mun päästäni Jumalan sitä sallimatta.
      Nyt joku sanoo että "tollanen hihhuli",ei sekään haittaa koska musta on aivan ihanaa olla hihhuli ja suosittelen muillekin.
      Tietenkin on ikävää jos tälläisiä tauteja tulee ja jos ihmisillä ei ole turvaa Jumalassa niin sääliksi käy.
      En todellakaan toivo sitä.

• ogiuhhgf

mä en usko jumalaan

• kansalaiset....

Mitä kaikki huolivat? Ainakaan itsensä puolesta. Itse kyllä vähän lapsien puolesta pelkäänkin, mutta ei saa antaa pelolle valtaa! Jos jotakin tulee niin ei sille sitten mitään voi. Täytyy elää mahdollisimman normaalisti kuin vain voi eikä miettiä asiaa! Niin kauan kun vain voi täytyy elää täysillä nauttien ja jos on lapsia niin antaa heille aikaa ja rakkautta! Näin se on!

• suvi

...sit keväällä..
      Mut montakohan henkeä tarvii sit ensin täällä lähteä, enneku aletaan ihmisiä rokottamaan?
      Sitä sietää miettiä...

• rokottamisesta...

Ihmiskunta on ylikansoitettu ja luonto ottaa ohjat nyt käsiinsä tavalla tai toisella.
        Jos se ei ota nyt, niin tulevaisuudessa kuitenkin.
        Vaikka kuinka yritämme suojautua rokotuksilla, niin se ei ratkaise lopullista ongelmaa.
        Itse olemme aiheuttaneet tämän ja itse siitä maksamme.
        Emme ole täällä pohjoisen lintukodossa sen parempia ihmisiä, vaikka yritämme elää hyvin hygieenistä elämää.
        Emme voi pestä käsiämme ongelmasta rokottautumalla.
        On parempi, että annetaan luonnon hoitaa nyt normaalia karsintaa, jotta maapallon tasapaino säilyy.
        En ole marttyyri, mutta en aio ottaa rokotusta.
        Jos on minun aika lähteä lintuinfluenssan takia, niin on ja sillä hyvä. Ja elämä jatkuu tavalla tai toisella.

• Lunssa

Mä mikään lintu oo! Kauhia romuska täsä muuten vaan on.

• kingi

en mäkää mä oon kingi

• tämä

Ihmisiä kuolee n. 200 000 vuodessa tavalliseen influenssaan, lintuinfluenssaan on kuollut 63 kolmen vuoden aikana. On tietenkin mahdollista että joku lintuinfluenssa sit tulee mut ei tämäkään paikka vahingoittumaton ja ikuisesti tuvallinen oo.

• kingi

tietenki voi kaikki on mahollista

• vipsuli

Ihan oikeen meille ihmisille

• öö....

Mua pelottaa ku se on apuaaaaaaaaaaaaa

• Sorsa

Kyllä se tulloo!!! Älkää syökö ees kotimaista kanaa!!! t:vainoharhaset

• maya

päättyy jokainen elämä ennemmin tai myöhemmin.
      elämää ei voi ennustaa ja jotenkin nämä panepidemiat aika ajoin karsi väestöä siis luonnon oma keino pitää kanta alhaisena.

En pelkää Toveri Kuolemaa lähden kun kellot soi.

Pelkään että menetän jonkun rakkaan/rakkaita sitä olen saanut jo tämän elämän osalle kokea tarpeeksi.

Ei niillä ole hätää jotka poistuvat vaan niillä jotka jäävät kaipaamaan.

• Iceman

siis mua pelottaa koko ajan et nyt tuli lähtö jos se vitun lintuinfulenssa muuttuu panepidemiaksi pelkään jo nýt kun kattoon uutisii et nyt tuli lähtö vaikkei ikää ookka ku 13

• Tapsa*Stadi

Miksei teurasteta kaikki linnut nii ei ois ainakaan tartumis vaaraa enää

• lvjfklgjflgjdfklgd

miksei teurasteta sit ihmisii ni se ei tartu hahahahahahahahahahahahahhaaaaaaaaaaaaa

• sinut pelastaa?

Tappaa linnut, niin ongelmat osaltasi vähenee ja maailma paranee?
        Luuletko, että ei luontoäiti keksi toista sairautta?

• N/A

Ihminen voi tuoda ihan itse taudin Suomeen jos tuo ja muutenkin kaikki kanat sisälle niinkuin olisi jo eikä päästetä keväällä ulos. IHMISET TAPPAA ITSE TOISENSA EIVÄT VÄLTTÄMÄTTÄ LINNUT!!!!!!!

• kuukkanen

Tottakai voi... miks ei vois?

• tuovat

Tauti leviää myös tänne.

• kake

Tauti leviää, jos se on levitäkseen, mutta onhan rokote.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mistä puhuitte viimeksi kun näitte

Kerro yksi aiheista
      Ikävä
      49
      3684
    2. Olenko saanut sinut koukkuun?

Hyvä. Rakastan sua.
      Ikävä
      105
      3385
    3. ROTAT VALTAAVAT ALUEITA

Asukkaat nyt loukkuja tekemään ja kiireellä, jätehuolto kuntoon, jätteet niille kuuluville paikoille, huomioikaa yrittäj
      Äänekoski
      34
      2661
    4. Miten minusta tuntuu että kaikki tietää sun tunteista mua kohtaan

Paitsi suoraan minä itse, vai mitä hlvettiä täällä tapahtuu ja miksi ihmiset susta kyselee minulta 🤔❤️
      Ikävä
      26
      2328
    5. Sisäsiittosuus

Tämän kevään ylioppilaista 90% oli sama sukunimi?
      Suomussalmi
      20
      1829
    6. Alavuden sairaala

Säästääkö Alavuden sairaala sähkössä. Kävin Sunnuntaina vast. otolla. Odotushuone ja käytävä jolla lääkäri otti vastaan
      Ähtäri
      5
      1719
    7. Kerro todelliset motiivit

kaivattuasi kohtaan?
      Ikävä
      182
      1698
    8. Reuters: Ukraina on iskenyt Venäjän strategisia pommikoneita vastaan. Jopa 40 konetta vahingoittunut

Ukrainan turvallisuuspalvelu SBU on iskenyt Venäjän strategisia pommikoneita vastaan, kertoo Reuters. Uutistoimiston läh
      NATO
      384
      1427
    9. Se on hyvästi

Toivottavasti ei tavata.
      Ikävä
      27
      1317
    10. Huomenta kulta

En mä halunnut sulle ilkeillä,päinvastoin. Miks mä niin tekisin ku rakastan sua ❤️ mut anteeksi jos ilmaisin itseäni huo
      Ikävä
      9
      1128
    Aihe