Talvirenkaiden ikä?

Nick

Moro,

Omistan vuoden 2000 syksyllä ostetut talvirenkaat. Kilometrejä ostamassani autossa on kaikkiaan 80 000km, joten talviajoakaan noilla ei niin mahdottomasti sitten ole ajettu, eli neljä talvea.

Kuitenkin nastoja on lähtenyt. Kannattaisiko ostaa kuitenkin uudet? Onko niissä paljon pidossa eroa, vai meneekö rahat hukkaan? Aika kallis hankinta kuitenkin.

Nick

16

2494

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Woody

      On eroa ja paljon.
      Jo yhden talven ajetut nastarenkaat on pidoltaan selvästi heikommat kuin ihan uudet.
      Viisi vuotta vanhat renkaat, joista on vielä nastoja alkaa ikävä kyllä olla jo kierrätyskamaa.

      • talvirengaspekka

        Laita ne renkaat alle ja kokeile pärjäätkö niillä?

        Ei 5-vuotiaat renkaat mitään kierrätyskamaa ole.

        Mulla oli vielä viimetalvena 1995 vuoden Gislaved NordFrostII:set alla ja niillä pärjäsin ihan hyvin. Se on penkin ja ratin välissä se joka ratkaisee millä pärjää...


      • todellakin
        talvirengaspekka kirjoitti:

        Laita ne renkaat alle ja kokeile pärjäätkö niillä?

        Ei 5-vuotiaat renkaat mitään kierrätyskamaa ole.

        Mulla oli vielä viimetalvena 1995 vuoden Gislaved NordFrostII:set alla ja niillä pärjäsin ihan hyvin. Se on penkin ja ratin välissä se joka ratkaisee millä pärjää...

        Et ole sitten uusilla renkailla viime vuosina ajellut? Kokeile, niin voit yllättyä.

        Viisi vuotta vanha talvirengas joutaa kierrätykseen, oli pintaa tai nastoja miten paljon tahansa.

        Tosi taitava rattimies pärjää koko talven vaikka kesärenkailla, mutta ei niissä silti pitoa ole yhtään.


      • noin?
        todellakin kirjoitti:

        Et ole sitten uusilla renkailla viime vuosina ajellut? Kokeile, niin voit yllättyä.

        Viisi vuotta vanha talvirengas joutaa kierrätykseen, oli pintaa tai nastoja miten paljon tahansa.

        Tosi taitava rattimies pärjää koko talven vaikka kesärenkailla, mutta ei niissä silti pitoa ole yhtään.

        Minä pärjäsin viime talvena aivan mainiosti kakkoasuton kymmennen vuotta vanhoilla Bridgestone Blizzak-kitkrenkailla kelillä kuin kelillä.Mutta tämä talvi ollaan taas pois Suomesta,elikä eroa uusimpiin kitkarankaisiin ei pääse kokeilemaan.


      • usko jo
        noin? kirjoitti:

        Minä pärjäsin viime talvena aivan mainiosti kakkoasuton kymmennen vuotta vanhoilla Bridgestone Blizzak-kitkrenkailla kelillä kuin kelillä.Mutta tämä talvi ollaan taas pois Suomesta,elikä eroa uusimpiin kitkarankaisiin ei pääse kokeilemaan.

        Kyllä kyllä, kuka tahansa meistä kyllä pärjää vaikka 20 vuotta vanhoilla renkailla, siihen asti kunnes rysähtää. Aivan kuka tahansa pärjää myös vaikka 30 vuotta vanhoilla renkailla, siihen asti kunnes tulee se kohta, jossa ei enää pärjätäkään. Tosi taitava ja kokenut rattimies pärjää vaikka 50 vuotta vanhoilla kesärenkailla, ihan mennen tullen, kunnes rysähtää.

        Väitän kyllä, että renkaasi ovat hengenvaaralliset, aivan salettina. Itselläni meni jokin aika sitten vaihtoon 5 vuotta vanhat talvirenkaat, jossa oli roisisti pintaa ja nastoistakin suurin osa tallella. Syy hyvin yksinkertainen, kumi kovettunut kivikovaksi eikä pitoa lainkaan.


      • Blizzak2
        usko jo kirjoitti:

        Kyllä kyllä, kuka tahansa meistä kyllä pärjää vaikka 20 vuotta vanhoilla renkailla, siihen asti kunnes rysähtää. Aivan kuka tahansa pärjää myös vaikka 30 vuotta vanhoilla renkailla, siihen asti kunnes tulee se kohta, jossa ei enää pärjätäkään. Tosi taitava ja kokenut rattimies pärjää vaikka 50 vuotta vanhoilla kesärenkailla, ihan mennen tullen, kunnes rysähtää.

        Väitän kyllä, että renkaasi ovat hengenvaaralliset, aivan salettina. Itselläni meni jokin aika sitten vaihtoon 5 vuotta vanhat talvirenkaat, jossa oli roisisti pintaa ja nastoistakin suurin osa tallella. Syy hyvin yksinkertainen, kumi kovettunut kivikovaksi eikä pitoa lainkaan.

        Kyllä niiden pinta vaikuttaa vielä varsin pehemältä sormituntumalla kuten uutenakin.Kilometrejä niihin renkaihin on kertynyt 10 vuoden aikana noin 10000 km.
        Tiedän kyllä erään naishenkilön joka ajeli 20 vuotta samoilla kesärenkailla ja niiden renkaiden pinta oli niin kovetunut,että ne eivät tainneet loppuvaiheessa enää kuluakaabn.:-)


      • Tiedä älä luule!
        talvirengaspekka kirjoitti:

        Laita ne renkaat alle ja kokeile pärjäätkö niillä?

        Ei 5-vuotiaat renkaat mitään kierrätyskamaa ole.

        Mulla oli vielä viimetalvena 1995 vuoden Gislaved NordFrostII:set alla ja niillä pärjäsin ihan hyvin. Se on penkin ja ratin välissä se joka ratkaisee millä pärjää...

        Faktaa:
        http://www.rengasvalmistajat.fi/20


    • kontio

      Viime talven ajelin 96 vuoden 460 volvolla alkuperäisillä nokialaisilla.talviajoa autolle ei liene tullut kuin 3tkm/talvi, mutta kumi kovettuu.

      Kyllä niillä tiellä pysyi kun ei hurjastellut.Mutta ero oli iso, kun lappiin vetelin isän volvolla jossa uudehkot UG500:t.

      kokeile, jos pelottaa niin vaihda sitten.

      • rengas

        kuinka paljon se kumi hapertuu kymmenessä vuodessa?


    • Rangasasiantuntija

      Nastattomalla nastarenkaalla ja nastallisella nastarenkaalla on eroa kuin yöllä ja päivällä!

      Itse olen ajanut yhden talven takavedolla nastattomilla nastarenkailla pintaa 4milliä talven alussa, lopussa takarenkaissa 2mm, edessä yhä 4mm.

      Nastattomilla nastarenkailla ei uskaltanut ajaa kuin max 70km/h ellei ollut nollakeli ja tie märkä. Lumisateella jäi kiinni loiviinkin ylämäkiin ja jopa tasaisiin risteyksiin, vaikka oli takarontissa 100kg sepeliä. Vaaratilanteita sattui päivittäin, sillä jarrutusmatka oli hävyttömän pitkä. Monta kertaa jäin jumiin ja oli pakko sudittaa niin että kumikärysi ja sulatti lumen ja jään niin että renkaat löysivät kitkapintaa, myös takarontista piti välillä heitellä sepeliä kumien alle. Se söi pintaa.

      Nastallisilla nastarenkailla auto jopa pysähtyy ja kääntyy kunhan ei kauheasti hurjastele.

      Kaikkein parhaan pidon saat aivan upouusilla kitkarenkailla, se paraspito vaan laskee kitkoilla nopeammin kuin nastoilla.

      • NASTAT PITÄÄ.

        Älä vain missään nimessä mene tuohon halpaan että menisit laittamaan alle kitkarenkaita! Ajele vaikka niillä vanhoilla nastarenkaillasi ennemmin kuin kitkoilla sillä nastarenkaissa on kuitenkin edes jonkunlainen pito. Tottakai kannattaisi laittaa uudet nastarenkaat jos haluaa oikeasti turvallista menoa mutta älä vaan erhdy näiden tyyppien satuiluun että kitkat olisi talvirenkaat. Se luo väärän turvallisuudentunteen kun ajelee kehä kolmosen sisäpuolella paljaalla asfaltilla kitkoilla, kyllähän siellä pitää vaikka millaiset kesäsliksit mutta kun ripsaisee vähän lunta ja se polkeentuu jääksi asfaltin pintaan niin se nähdään joka ikinen talvi miten etelän kuskit kitkoineen on aivan kusessa. Peltiä rytisee joka risteyksessä kun he yrittävät turhaan saada pysymään autonsa hallinnassa. Se ainoa huono puoli on nastarenkaissa kun olet tottakai saanut pysäytettyä autos punaisiin liukkaalla kelillä niin siinä on vaara että jos takana tuleva onkin kitkoihin erehtynyt hyväuskoinen niin sehän tuuppaa peräkonttis sisään.


      • renkaista sekaisin

        Nastattomat nastarenkaat onkin aivan onnettomia, ellei niissä ole kitkarenkaan ominaisuuksia. Ja tällaiset talvirenkaat nastoilla, ovat kitkoja parempia vain jäällä. Ilman nastoja ne on kuin kesärenkaat. Oli niissä nastat tai ei, niillä eteneminen on aika vaivalloista lumimyräköissä. Kunnon nastarengas tai kitkarengas sen olla pitää.


      • 1010101
        renkaista sekaisin kirjoitti:

        Nastattomat nastarenkaat onkin aivan onnettomia, ellei niissä ole kitkarenkaan ominaisuuksia. Ja tällaiset talvirenkaat nastoilla, ovat kitkoja parempia vain jäällä. Ilman nastoja ne on kuin kesärenkaat. Oli niissä nastat tai ei, niillä eteneminen on aika vaivalloista lumimyräköissä. Kunnon nastarengas tai kitkarengas sen olla pitää.

        Onhan nastattomissa nastarenkaissa kitkarenkaiden ominaisuus! Nimittäin se ominaisuus että ne eivät pidä mitään.


      • tietäjälle
        NASTAT PITÄÄ. kirjoitti:

        Älä vain missään nimessä mene tuohon halpaan että menisit laittamaan alle kitkarenkaita! Ajele vaikka niillä vanhoilla nastarenkaillasi ennemmin kuin kitkoilla sillä nastarenkaissa on kuitenkin edes jonkunlainen pito. Tottakai kannattaisi laittaa uudet nastarenkaat jos haluaa oikeasti turvallista menoa mutta älä vaan erhdy näiden tyyppien satuiluun että kitkat olisi talvirenkaat. Se luo väärän turvallisuudentunteen kun ajelee kehä kolmosen sisäpuolella paljaalla asfaltilla kitkoilla, kyllähän siellä pitää vaikka millaiset kesäsliksit mutta kun ripsaisee vähän lunta ja se polkeentuu jääksi asfaltin pintaan niin se nähdään joka ikinen talvi miten etelän kuskit kitkoineen on aivan kusessa. Peltiä rytisee joka risteyksessä kun he yrittävät turhaan saada pysymään autonsa hallinnassa. Se ainoa huono puoli on nastarenkaissa kun olet tottakai saanut pysäytettyä autos punaisiin liukkaalla kelillä niin siinä on vaara että jos takana tuleva onkin kitkoihin erehtynyt hyväuskoinen niin sehän tuuppaa peräkonttis sisään.

        Siis mikä niissä nastattomissa nastarenkaissa sitten oikein pitää? Niissähän on kumiseos paljon kovempi kuin kitkarenkaissa eli ne ovat yhtä kuin=KESÄRENKAAT.


    • 3-4 vuotta ja sitten

      ...vaihtoon.

      Renkaat ovat tuorekamaa. Parasta ennen menee useimmiten umpeen 4 vuoden jälkeen. Renkaat alkavat kovettua käyttökelvottomiksi ja vaarallisiksi sen jälkeen. Itse en ajelisi 5 vuotta vanhoilla renkailla. Sen verran pidän itsestäni ja haluan olla elävien joukossa.

      • oikeilla jäljillä

        Tässä rengasvalmistajien kanta asiaan.

        "Renkaan käyttöikäsuositus: enintään kuusi vuotta

        Renkaan käyttöikä = renkaan ikä käyttöönotosta; renkaalle on vaikea määrittää mitään tiettyä maksimikäyttöikää, koska renkaan kuluminen ja ikääntyminen riippuvat monista eri tekijöistä; kansainvälisen käytännön mukaisesti renkaan käyttöiäksi suositellaan enintään 6 vuotta, mutta yleensä renkaat kuluvat loppuun huomattavasti sitä nopeammin."

        Lähde: http://www.rengasvalmistajat.fi/20


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Hengenvaaralliset kiihdytysajot päättyivät karmealla tavalla, kilpailija kuoli

      Onnettomuudesta on aloitettu selvitys. Tapahtuma keskeytettiin onnettomuuteen. Tapahtumaa tutkitaan paikan päällä yhtei
      Kauhava
      82
      3706
    2. Ajattelen sinua iltaisin, aamulla, päivittäin

      Ehkä siinä jo pientä vinkkiä. Oot jäänyt pahasti mieleen. Sun katse on niin syvä ja oot niin lempeä. Hyvä olla sun kanss
      Ihastuminen
      107
      1802
    3. Ootko rakastunut?

      Kerro pois nyt
      Ikävä
      106
      1102
    4. Onhan sulla nainen parempi mieli

      Nyt? Ainakin toivon niin.
      Ikävä
      99
      1085
    5. Mitä sä haluat?

      Kerro nyt. Sano suoraan.
      Ikävä
      60
      933
    6. Priden osallistujamäärä suuri pettymys!

      Ei lähellekään sataatuhatta, vaikka mukaan on värvätty kaikki aktivistit jopa homot katolta heittelevä islamistinen aate
      Luterilaisuus
      165
      855
    7. Ujosteletko tosissaan vai mitä oikeen

      Himmailet???? Mitä pelkäät?????
      Ikävä
      42
      836
    8. IS Viikonloppu 28.-29.6.2025

      3- merkitty Kovis Erkki Vuokilalta. Oikean reunan (kuvituksellinen) pääkuva on hauska, mutta siitä johdetun sanan merkit
      Sanaristikot
      57
      801
    9. Joku kysyy

      Missä on syy? Jossainhan se syy täytyy olla persujen kannatuksen alenemiseen. Kannatuksen alneminen ei näy pelkästään g
      Perussuomalaiset
      60
      776
    10. Kannan sinua mukanani

      Aina sydämessäni ❤️ Niin kauan kun henki pihisee ja veri virtaa suonissani, niin olet osa minua tavalla, josta olen kii
      Ikävä
      28
      745
    Aihe