Turvotettujen nappuloiden säilyminen

minä

Moikkelis!

Kauanko viitsii säilyttää turvotettuja nappuloita? Pentu kun välillä ei suostu syömään, on todella ilkeää heittää paljon ruokaa pois. Kauanko voi säilyttää, ettei pilaannu?

Puhun siis tunneista, pentuhan syö muutaman kerran päivässä.

15

12687

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Pipa

      Itse olen antanut noin 12 tuntia nuorempia liotuksia, eli aamulla kastellut nappulat on käytetty kyseisen päivän aikana, seuraavana aamuna on liotettu uudet. Pennulta olen laittanut ruokakupin jääkaapiin odottamaan seuraavaa ruoka-aikaa, jollei ole menneet nappulat kerralla kaikki.

      • Sakemannin emäntä

        Just samalla periaatteella täälläkin. Vaikka enimmäkseen pentuna meni kyllä ruoka "kaupaksi."
        Nyt aikuisena ei enää halua liotettua sapuskaa.


    • eppuli

      aikoinaan säästin työpäivän ajan nappuloita mutta eläinlääkäri sanoi että pilaantuu kesäaikaan tunnissa...tiedä sitten riippuuko merkistä..

      • mikko...-

        Meillä laitettu aina illalla likoamaan huoneenlämpöön ja annettu aamulla. Maha on ollut kyllä kunnossa, mutta täytyy kai sit lopettaa tuo iltaliottaminen. Tuntuu vaan että ei edes kerkiä pehmenemään tunnissa.


      • kiehuvaan veteen
        mikko...- kirjoitti:

        Meillä laitettu aina illalla likoamaan huoneenlämpöön ja annettu aamulla. Maha on ollut kyllä kunnossa, mutta täytyy kai sit lopettaa tuo iltaliottaminen. Tuntuu vaan että ei edes kerkiä pehmenemään tunnissa.

        Minä laitan aina nappulat turpoamaan kiuhumiskuumaan veteen, turpoavat vartissa ja ruoka on kivasti lämmintä. Vedenkeitin on kova sana tässä hommassa. Mikrokin toimii.


      • mikko...-
        kiehuvaan veteen kirjoitti:

        Minä laitan aina nappulat turpoamaan kiuhumiskuumaan veteen, turpoavat vartissa ja ruoka on kivasti lämmintä. Vedenkeitin on kova sana tässä hommassa. Mikrokin toimii.

        vedenkeitin löytyy. täytyypä ruveta käyttämään sitä. Olen yleensä laittanut vain hanasta lämmintä vettä.
        eihän muuten vitamiinit ym. kaikkoa jos laittaa kiehuvaa vettä. Ehkä kannataa hieman antaa jäähtyä...


    • Lissu

      Jostain olen lukenut tai kuullut, että liuotettuja nappuloita ei kannata säilyttää edes jääkaapissa kahta tuntia kauempaa, koska bakteerit alkavat ruoassa lisääntyä voimakkaasti.

    • oli

      hyvä tietää.Koska itsekin olen miettinyt että voiko illalla laittaa aamua varten turpoamaan valmiiksi ettei tarvis joka aamu pika turvottaa keitetyllä vedellä!!

      :0)

      • onneksi ei vikaa

        olen antanut edellisenä päivänä turvotettuja pennulleni!! apua! tonneksi ei ole ollut vatsa kuralla! nyt lopppui edellisen päivän liotus!


      • tosi?
        onneksi ei vikaa kirjoitti:

        olen antanut edellisenä päivänä turvotettuja pennulleni!! apua! tonneksi ei ole ollut vatsa kuralla! nyt lopppui edellisen päivän liotus!

        epäilen kyllä tota tietoa! Kasvattajan ohjeen mukaan oon kyllä syöttänyt edellispäivänäkin pehmennettyjä raksuja joita säilytän tiiviissä rasiassa - mitään ongelmia pennun massun kans ei oo ollu vaikka tätä jatkunut jo muutama viikko.. Miettikääs miten paljon penskat saa erilaisia bakteereja tuolta ulkoa möyrytessään ja tonkiessaan - tuskin kukaan näihin nappuihin kuolee... :-/


      • paivansadeko
        tosi? kirjoitti:

        epäilen kyllä tota tietoa! Kasvattajan ohjeen mukaan oon kyllä syöttänyt edellispäivänäkin pehmennettyjä raksuja joita säilytän tiiviissä rasiassa - mitään ongelmia pennun massun kans ei oo ollu vaikka tätä jatkunut jo muutama viikko.. Miettikääs miten paljon penskat saa erilaisia bakteereja tuolta ulkoa möyrytessään ja tonkiessaan - tuskin kukaan näihin nappuihin kuolee... :-/

        Samaa mieltä. Meidän koirien herkku on hevosenpaska. Ittee kyl ällöttää mut koirat tykkää ja vaikka uskomattomalta kuulostaa niin se on hyvää koiran vatsalle. Turvotettuja nappuloita en ole antanut muuta kuin pienille pennuille, lisänä yrjölän puuro , jauheliha, piimä sekä välillä raejuusto. Loput mitä pennuilta jää säilytän kylmässä. Muutoin koiramme saavat nappulansa ihan sellaisenaan vaan vesi on lisätty. Meidän rotuamme sanotaan herkkävatsaiseksi. Mutta meillä ei ole koskaan ollut ainuttakaan herkkämasuista. Ulkona ne kätkevät luitansa. Voin sanoa ettei ole luut hyvän-näköisiä kun ne kätköistään kaivavat herkuteltaviksi. Kiehuvaa vettä ei suositella nappuloiden turvottamiseen. Koska se oikeasti hävittää tärkeitä ravintoaineita. Muutamissa koiranruokasäkeissä tämä on mainittukin.


    • tiina

      Oon huomannu sellasen että jos kippoon jää turvotettuja nappuloita tai jos oon nostanu jämät pöydälle ruokailun jälkeen niin muutaman tunnin päästä ne rupee haisee pahalle..en kyllä tiiä sitten missä vika..Mutta tosi on että vedenkeittimelllä kun laittaa niin turpoo hetkessä enkä usko että mitään aineita haihduttaa, mutta jos vettä on liikaa ni ei kannata ainakaan kaikkea kaataa pois (turvotuksen jälkeen)kun veteen on liuennu niitä ruoka-aineita.

    • Neiti Hygieniapassi

      Kun kuiviin nappuloihin lisää vettä, alkaa samalla bakteerien juhlat. (Bakteerithan lisääntyvät kosteassa ja lämpimässä, kuten tiedämme.) Kannattaa ajatella koiranruokaa samassa mittakaavassa kuin ihmisen, söisitkö itse yön yli pöydällä seisoneen pizzan? Entä jääkaapissa olleen?

      Edellä ollut ajattelumalli on vain suuntaa antava, ei aukoton ohje. Mutta jos epäilyttää, niin aina voi ainakin olla siitä varma, että bakteerit toimivat samoissa olosuhteissa samalla tavalla. Eli "normaaleissa" elintarvikkeissa yli 8C:ssa lisääntyminen on vilkkaampaa, kuin alle!

      • nabbula

        Eihän tässä yhteydessä voi verrata ihmisten ja koirien ruokailutapoja. Koirahan on ns. raadonsyöjä joka hautaa luun ja sitten kaivaa sen uudestaa, eikä saa siitä mitään bakteereja.

        Itse en ainakaan turvottaisi nappuloita kiehuvalla vedellä. Siinä voi vitamiinit ym. tuohoutua.


    • Anonyymi

      Meillä labbiksenpentu tuli kaksi viikkoa sitten taloon, ja syö vain hevosenlantaa. Meillä siis talli. muuta ei suostu syömään.

      kauanko eilinen hevoisenlanta säilyy hyvänä huoneenlämmössä? Jääkaapissa pidin alkuun mutta alkoi kaikki ruuat maistumaan siltä itseltään.

      tuo edellä mainittu ohje siitä että säilyttää kuten ihmistenkin ruokia, ei meillä toimi kun emme syö hepankakkaa. jos täällä on ketään joka itse syö hebangaggaa, niin ois kiva kuulla säilytysvinkkejä.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Monenko kanssa olet harrastanut seksiä

      tänä aikana kun olet kaivattuasi kaipaillut?
      Ikävä
      119
      2651
    2. Timo Soini tyrmää Tynkkysen selitykset Venäjän putinistileiristä

      "Soini toimi ulkoministerinä ja puolueen puheenjohtajana vuonna 2016, jolloin silloinen perussuomalaisten varapuheenjoht
      Maailman menoa
      255
      1148
    3. Melkein lähetin viestin.

      Onneksi tulin järkiini. Mukavaa kesää
      Ikävä
      86
      1104
    4. Taas kuoli kuortaneella

      Mitä tapahtui kuhinoilla kun auton alle jäi ja kuoli 66.
      Kuortane
      8
      1064
    5. Nainen voi rakastaa

      Ujoakin miestä, mutta jos miestä pelottaa näkeminenkin, niin aika vaikeaa on. Semmoista ei varmaan voi rakastaa. Miehelt
      Ikävä
      79
      1011
    6. Sulla on nainen muuten näkyvät viiksikarvat naamassa jotka pitää poistaa

      Kannattaa katsoa peilistä lasien kanssa, ettet saa ihmisiltä ikäviä kommentteja.
      Ikävä
      63
      933
    7. Kalateltta fiasko

      Onko Tamperelaisyrittäjälle iskenyt ahneus vai mistä johtuu että tänä vuonna ruuat on surkeita aikaisempiin vuosiin verr
      Kuhmo
      12
      930
    8. Rakastan sinua

      Olen tiennyt sen pitkään mutta nyt ymmärsin että se ei menekään ohi
      Ikävä
      30
      896
    9. IS Viikonloppu 20.-21.7.2024

      Tällä kertaa Toni Pitkälä esittelee piirrostaitojansa nuorten pimujen, musiikkibändien ja Raamatun Edenin kertomusten ku
      Sanaristikot
      41
      832
    10. Ikävöimäsi henkilön ikä

      Minkä ikäinen kaipauksen kohteenne on? Onko tämä vain plus 50 palsta vai kaivataanko kolme-neljäkymppisiä? Oma kohde mie
      Ikävä
      37
      799
    Aihe