vartijoiden tehtävät?

Onko hyvän vartioimistavan mukaista tehdä vartioimistehtävien (piiri- ja paikallis) ohella esimerkiksi laivojen irroitus-ja kiinnitystehtäviä. Tällöinhän vartiointitehtäviä tilannut asiakas ei saa tilaamaansa palvelua. Tehtävät kestävät usein jopa tunteja. Turussa Falck teettää vartijoillaan em.töitä. Mitä mieltä olette, mitä ammattiliitot, ja työsuojeluviranomaiset sanovat??
Ilmoita


Eikö vartijoilla ole aika usein sovitut kierrokset mitä tarkastetaan ja hälytykset kai hoidetaan heti. Kai ne on järjestäneet hommat niin että jos joku on jotakin köysien kanssa pelaamassa niin joku muu hoitaa mahdollisen hälytyksen. Aika ihme hommia nekin ottaneet jos päähomma on vartiointi :) Ajaisivat siinä sivussa vielä sairaankuljetus-siirtojakin, niitähän falckilla on myös jossakin päin Suomea :)
2 VASTAUSTA:
Autopiirivartijat voisivat aivan hyvin myös toimitella pitsoja ja jakaa aamupostin. Kustannustehokkuus lisääntyisi ;-)
Ropeli kirjoitti:
Autopiirivartijat voisivat aivan hyvin myös toimitella pitsoja ja jakaa aamupostin. Kustannustehokkuus lisääntyisi ;-)
ja...

muuttohommia,
herätyspalvelu,
lehtienjako,
siivoushommia

lista on pitkä, tehokasta :)
+Lisää kommentti
Missäpäin Suomea teette meidän Merimiesunionilaisten töitä? Ei kuulosta hyvältä, että tulette meidän duuneja sotkemaan ja varmasti teette puolella siitä, mitä me saamme.
2 VASTAUSTA:
vähän sen alle!! Tee meille vartijoille palvelus, ja ota yhteyttä siihen unioniisi. Tekis hyvää pieni työtaistelu teillekin. ;)
ei jopa kirjoitti:
vähän sen alle!! Tee meille vartijoille palvelus, ja ota yhteyttä siihen unioniisi. Tekis hyvää pieni työtaistelu teillekin. ;)
jees mainitse myös että eräs SVePari firma tekee samaa hommaa
+Lisää kommentti
Näyttää Falck unohtaneen tarkistaa lakikirjoista jokusen asian. Ei kenellä tahansa ole oikeus suorittaa alusten kiinnitys-ja irroitustöitä satamissa. Minun kokemukseni mukaan kyse ei ole tässä tapauksessa pelkästään hyvästä vartioimistavasta vaan hieman muistakin pykälistä. Työsuojeluviranomainen on ensimmäinen jonne täytyisi ottaa välittömästi yhteyttä. He päättävät kuuluuko juttu mahdollisesti merenkulkuhallitukselle tai jopa poliisille. Parempi kun ette kuhni turhia. Jos joku vartija joutuu työtapaturmaan mainituissa satamatöissä niin maksajan löytäminen voi olla hankala juttu jälkikäteen. Harvinaisen törkeää touhua jos minulta kysytään.
1 VASTAUS:
Työsuojeluviranomainen on työnantajien talutusnuorassa. Työsuojelulaissa ei ole sellaista pykälää joka määrittelee satamavalvojien pätevyyden vaikka työ olisikin luokiteltu vaaralliseksi tai erittäin vaaralliseksi. Satamalaitos pystyy itse määrittelemään mitä pätevyyttä/päyevyyksiä mikiäkin tehtävä edellyttää. Esimerkiksi tässä Turun sataman tapauksessa satamalaitos on määritellyt, että sellainen ja sellainen pätevyys riittää ulkopuoliselle toimijalle, kun taas omalta henkilokunnalta vaaditaan sellainen ja sellainen pätevyys. näin satamalaitos pystyy pitämään oman pesänsä puhtaana ja siirtämään vastuun ulkopuoliselle toimijalle.
+Lisää kommentti
Hieman kuulosti hassulta minun korvaan lause falck teettää vartijoillaan em töitä...ja että tällöin asiakas ei saa tilaamaansa palvelua....
olipa vartiointiliike mikä hyvänsä, niin yksikään vartioimisliikkeen työnantaja ei teetä miehillään mitään ylimääräistä. Laivojen irrottelu ja kiinnittely, siinä missä kaupassa kärryjen pukkaaminenkin on sovittu toimeksiantosopimuksessa ja se mitä siinä ei ole, siitä ei asiakas maksa ja sitä ei vartioimisliike myöskään tee. vartoimisliikkeet kilpailevat hinnoillaan ja niin myös palveluillaan ja jos vartija kärrynpukkausta tai laivan irrottamista hoitaa ja se niin paperilla sovitaan, niin ei siinä ole mitään epäselvää.
16 VASTAUSTA:
Et tainnut ymmärtää? Satamatyö ei ole mitään kärryjenpukkausta. Yksikään vartiointiliike ei voi tehdä kirjallisia tai suullisia sopimuksia sellaisten töiden teettämisestä vartijoilla joilla ei ole vaadittua lupaa tai pätevyyttä tehdä niitä. Falck, kuten muutkin vartiointiliikeet, ei voi tehdä sopimuksia jotka mahdollisesti ovat lainvastaisia. Suurin osa satamatöistä edellyttää lupia tai pätevyyksiä. Ei sinne trukin, lukin tai vetomestarin puikkoihin hypätä pystymetsästä, noin esimerkkinä. Olisipa hauska nähdä se Falckin toimeksiantosopimus. Vai ei ole mitään epäselvää? Minusta on hyvinkin paljon. Jokainen vartiointiliike tässä maassa on liikeyritys. Viranomainen taas ei. Rautalangastako pitää vääntää, että menee perille?
Ropeli kirjoitti:
Et tainnut ymmärtää? Satamatyö ei ole mitään kärryjenpukkausta. Yksikään vartiointiliike ei voi tehdä kirjallisia tai suullisia sopimuksia sellaisten töiden teettämisestä vartijoilla joilla ei ole vaadittua lupaa tai pätevyyttä tehdä niitä. Falck, kuten muutkin vartiointiliikeet, ei voi tehdä sopimuksia jotka mahdollisesti ovat lainvastaisia. Suurin osa satamatöistä edellyttää lupia tai pätevyyksiä. Ei sinne trukin, lukin tai vetomestarin puikkoihin hypätä pystymetsästä, noin esimerkkinä. Olisipa hauska nähdä se Falckin toimeksiantosopimus. Vai ei ole mitään epäselvää? Minusta on hyvinkin paljon. Jokainen vartiointiliike tässä maassa on liikeyritys. Viranomainen taas ei. Rautalangastako pitää vääntää, että menee perille?
Mielestäni näytti siltä että alkuperäinen kysyjä ajatteli asiaa siis ostajan kannalta, ja että ostaja (siis satamalaitos) jotenkin kärsisi kun vartijat ovat muissa hommissa.

Siihen tietysti vastaus on hyvin selvä, eli itse se ostaja on halunnut että tuollaisia hommia tehdään, joten itse se ostaja on myös halunnut että niiden tuntien aikana ei ole ainakaan hyödyllistä vartiointia. Siinä mielessä siis ihan sama asia kuin kärryjen työntäminen, eli ostaja ei vaan suostu tajuamaan että paikallaan seisova vartija oikeasti tekee työtään! Ostaja siis kärsii kyllä mutta varmasti puhtaasti omien älyttömien valintojensa takia.

Tuo "onko luvallista" -juttu onkin sitten jo ihan toinen asia, josta sen ostajan pitäisi sataman haltijana varmasti olla todella hyvin perillä, eli eivät ainakaan voi vedota "emmää tiänny" -vastaukseen jos ovat teettäneet töitä jotka vaativat erillisen luvan tai pätevyyden. En tiedä, vaativatko, joten en ota siihen kantaa...
Ropeli kirjoitti:
Et tainnut ymmärtää? Satamatyö ei ole mitään kärryjenpukkausta. Yksikään vartiointiliike ei voi tehdä kirjallisia tai suullisia sopimuksia sellaisten töiden teettämisestä vartijoilla joilla ei ole vaadittua lupaa tai pätevyyttä tehdä niitä. Falck, kuten muutkin vartiointiliikeet, ei voi tehdä sopimuksia jotka mahdollisesti ovat lainvastaisia. Suurin osa satamatöistä edellyttää lupia tai pätevyyksiä. Ei sinne trukin, lukin tai vetomestarin puikkoihin hypätä pystymetsästä, noin esimerkkinä. Olisipa hauska nähdä se Falckin toimeksiantosopimus. Vai ei ole mitään epäselvää? Minusta on hyvinkin paljon. Jokainen vartiointiliike tässä maassa on liikeyritys. Viranomainen taas ei. Rautalangastako pitää vääntää, että menee perille?
ne vartijat jotka aluksia irrottavat/kiinnittävät ovat saaneet siihen vaadittavan koulutuksen satamalaitoksen toimesta. Asiassa ei siis ole mitään laitonta tai epäselvää.
sgl-kouluttaja kirjoitti:
Mielestäni näytti siltä että alkuperäinen kysyjä ajatteli asiaa siis ostajan kannalta, ja että ostaja (siis satamalaitos) jotenkin kärsisi kun vartijat ovat muissa hommissa.

Siihen tietysti vastaus on hyvin selvä, eli itse se ostaja on halunnut että tuollaisia hommia tehdään, joten itse se ostaja on myös halunnut että niiden tuntien aikana ei ole ainakaan hyödyllistä vartiointia. Siinä mielessä siis ihan sama asia kuin kärryjen työntäminen, eli ostaja ei vaan suostu tajuamaan että paikallaan seisova vartija oikeasti tekee työtään! Ostaja siis kärsii kyllä mutta varmasti puhtaasti omien älyttömien valintojensa takia.

Tuo "onko luvallista" -juttu onkin sitten jo ihan toinen asia, josta sen ostajan pitäisi sataman haltijana varmasti olla todella hyvin perillä, eli eivät ainakaan voi vedota "emmää tiänny" -vastaukseen jos ovat teettäneet töitä jotka vaativat erillisen luvan tai pätevyyden. En tiedä, vaativatko, joten en ota siihen kantaa...
Ai että ostaja päättää, että silloin ei ole toimivaa vartiointia? Mutta kun kyseinen mesta ei ole vartiointiasiakas! Piirivartijan pitää vain mennä satamaan ottamaan laiva vastaan kesken työvuoron kun soitetaan. Ei kyse ole mistään tilanteesta jossa asiakas haluaa vartijansa tekevän jotain oman työnsä ohessa, vaan siis tilaa erikseen piirivartijan ottamaan laivan vastaan ja täts it.
alfred kirjoitti:
ne vartijat jotka aluksia irrottavat/kiinnittävät ovat saaneet siihen vaadittavan koulutuksen satamalaitoksen toimesta. Asiassa ei siis ole mitään laitonta tai epäselvää.
Eihän siinä sitten mitään jos on annettu asianmukainen koulutus ja luvat perään. Tehköön minun puolestani vartijat kaiken mitä ikinä niskaan kasataan. Tyhmyyttä ei ole kriminalisoitu :-)
Ropeli kirjoitti:
Eihän siinä sitten mitään jos on annettu asianmukainen koulutus ja luvat perään. Tehköön minun puolestani vartijat kaiken mitä ikinä niskaan kasataan. Tyhmyyttä ei ole kriminalisoitu :-)
minä samaa mieltä.. toisaalta hommat on kyllä hoidettu siten että muut asiakkaat ei kärsi vaikka niitä köysi neuvoksia leikitäänkin.. Saahan siitä kohtuullisen korvauksen kuitenkin (siis normaali palkan päälle..) Olkoon ettei irrotus / kiinnitys kuulu normaalisti vartijan toimenkuvaan, mutta kun siitä maksetaan niin miksikäs ei narujakin nyppis. Itse en ole töissä Turussa, mutta luotsien suusta on kyllä kuultu että vartijoiden ammattitaito ei ole sama mikä satamavalvojilta löytyy, vaaratilanteita yms. on paljon useammin kun vartijat kiinnittää laivoja.
alfred kirjoitti:
minä samaa mieltä.. toisaalta hommat on kyllä hoidettu siten että muut asiakkaat ei kärsi vaikka niitä köysi neuvoksia leikitäänkin.. Saahan siitä kohtuullisen korvauksen kuitenkin (siis normaali palkan päälle..) Olkoon ettei irrotus / kiinnitys kuulu normaalisti vartijan toimenkuvaan, mutta kun siitä maksetaan niin miksikäs ei narujakin nyppis. Itse en ole töissä Turussa, mutta luotsien suusta on kyllä kuultu että vartijoiden ammattitaito ei ole sama mikä satamavalvojilta löytyy, vaaratilanteita yms. on paljon useammin kun vartijat kiinnittää laivoja.
Jos se 'naru' katkeaa tietyssä tilanteessa, alta ei ehdi pois kuin ammattilainen. Hänkin vain hyvällä onnella. Jos osuu, niin jälki on rumaa ja yleensä lopullista. Parempi olisi antaa satamavalvojien tehdä kyseiset työt.
Ropeli kirjoitti:
Jos se 'naru' katkeaa tietyssä tilanteessa, alta ei ehdi pois kuin ammattilainen. Hänkin vain hyvällä onnella. Jos osuu, niin jälki on rumaa ja yleensä lopullista. Parempi olisi antaa satamavalvojien tehdä kyseiset työt.
Se mitä oon noiden valvojien kans jutellu ni jos springi katkee ni ei siitä ehdi pois kukaan. Mut totta on se et ammattilainen tuskin edes on springin tiellä. Oon ihan samaa mieltä et parempi ois jos ammattimies hoitas noi asiat, vartija on oman alansa ammattilainen (toivottavasti ainakin) ja satamavalvoja on oman alansa ammattilainen joten suutari pysyköön lestissään. Kun onhan monia muitakin seikkoja mikä vaikuttaa, esim. valvojat tuntee luotsit henkilökohtaisesti joten kommunikointi toimii yms.
alfred kirjoitti:
ne vartijat jotka aluksia irrottavat/kiinnittävät ovat saaneet siihen vaadittavan koulutuksen satamalaitoksen toimesta. Asiassa ei siis ole mitään laitonta tai epäselvää.
On osittain totta, mitä sanoit. Vartijat ovat "koulutettuja" aluspalvelutehtäviin, mutta hieman eri tavalla, kuin sataman vaatimukset omalle henkilökunnalle. Vartijoiden koulutus aluspalvelutehtävissä perustuu muutaman päivän "luentosaliopiskeluun". Sataman vaatimukset omalle henkilökunnalle ovat minimissään, kuljettajankirja (jonka saamiseksi merenkulkulaitos edellyttää kuljettajakurssin käymisen ja meripalvelua 2 vuotta), molempien kotimaisten ja Englannin kielen taitoa ja VHF-todistus. Esim. Turun satamassa Erilaisia aluspalveluja suorittavat henkilöt ovat pääsääntöisesti perämiehiä.
Niinpä niin. kirjoitti:
On osittain totta, mitä sanoit. Vartijat ovat "koulutettuja" aluspalvelutehtäviin, mutta hieman eri tavalla, kuin sataman vaatimukset omalle henkilökunnalle. Vartijoiden koulutus aluspalvelutehtävissä perustuu muutaman päivän "luentosaliopiskeluun". Sataman vaatimukset omalle henkilökunnalle ovat minimissään, kuljettajankirja (jonka saamiseksi merenkulkulaitos edellyttää kuljettajakurssin käymisen ja meripalvelua 2 vuotta), molempien kotimaisten ja Englannin kielen taitoa ja VHF-todistus. Esim. Turun satamassa Erilaisia aluspalveluja suorittavat henkilöt ovat pääsääntöisesti perämiehiä.
Oikeassa olet, koulutukset ovat erilaisia. Turun satamassa kenties on tuollaiset vaatimukset. Kaikissa satamissa ei tuollaisia vaatimuksia ole. Totta toki on että valtaosalla esim. satamavalvojista on merikokemusta, mutta esim. tiedän paikan jossa osastopäällikkönä on perämies, eikä läheskään kaikilla satamavalvojilla ole perämies pätevyyttä, eikä molempien kotimaisten kielien taitoa. Falckin vartijoista ainakin osa on saanut meri-vhf koulutuksen (koomista on se että kukaan ei päässyt ensimmäisellä yrityksellä läpi.)
alfred kirjoitti:
Oikeassa olet, koulutukset ovat erilaisia. Turun satamassa kenties on tuollaiset vaatimukset. Kaikissa satamissa ei tuollaisia vaatimuksia ole. Totta toki on että valtaosalla esim. satamavalvojista on merikokemusta, mutta esim. tiedän paikan jossa osastopäällikkönä on perämies, eikä läheskään kaikilla satamavalvojilla ole perämies pätevyyttä, eikä molempien kotimaisten kielien taitoa. Falckin vartijoista ainakin osa on saanut meri-vhf koulutuksen (koomista on se että kukaan ei päässyt ensimmäisellä yrityksellä läpi.)
Mitäs nämä pykälät sanoo siitä, kun piirivartija on yksin ottamassa kiinni laivaa ja ainut viestintäväline on meri vhf laivaan!!
rudi kirjoitti:
Mitäs nämä pykälät sanoo siitä, kun piirivartija on yksin ottamassa kiinni laivaa ja ainut viestintäväline on meri vhf laivaan!!
Työsuojelu viranomaisten mukaan alusten irroitus ja kiinnitystehtävissä yksintyöskentelyn on ehdottomasti kiellettyä. Valitettavasti ei muista pykälän/asetuksen numeroa.
Vaarallista kirjoitti:
Työsuojelu viranomaisten mukaan alusten irroitus ja kiinnitystehtävissä yksintyöskentelyn on ehdottomasti kiellettyä. Valitettavasti ei muista pykälän/asetuksen numeroa.
Ei ole kielletty, eikä työsuojelumääräykset muutoinkaan mainitse mitään erityistä aluksen kiinnittämisestä ja irroittamisesta.
tarkistin Finlexistä kirjoitti:
Ei ole kielletty, eikä työsuojelumääräykset muutoinkaan mainitse mitään erityistä aluksen kiinnittämisestä ja irroittamisesta.
Kaikissa satamissa joihin on haettu työsuojelupiirin "ennakkopäätöstä" Aluksen irroittamisesta ja kiinnittämisestä yksin, on se yksiselitteisesti kielletty.
Vaarallista kirjoitti:
Kaikissa satamissa joihin on haettu työsuojelupiirin "ennakkopäätöstä" Aluksen irroittamisesta ja kiinnittämisestä yksin, on se yksiselitteisesti kielletty.
aina tarvitaan vähintään kaksi miestä irrottamaan laiva. Oli se sit mikä silli purkki tahansa.
Vaarallista kirjoitti:
Kaikissa satamissa joihin on haettu työsuojelupiirin "ennakkopäätöstä" Aluksen irroittamisesta ja kiinnittämisestä yksin, on se yksiselitteisesti kielletty.
Työsuojelupiiri ei ole enää vuosiin antanut mitään "ennakkopäätöksiä"
+Lisää kommentti
Taitaa olla niin, että vartijoista on pikku hiljaa kehittymässä rakennustyömailta tuttuja sekatyömiehiä, tosin hieman eri tehtäväkenttään. Näin äkkiseltään kuulostaa tuollainen työ kyllä sellaiselta, että sitä ei varmasti ilman eri koulutusta saa tehdä. Kysehän on merenkulusta ja sen turvallisuuteen liittyvästä toiminnasta. Mitä itse tunnen merenkulun piirissä töissä olevia ihmisiä, on joka hommaan oltava jokin pätevyyskirja tai vastaava. Missä päin Suomea näitä töitä teetetään? Oudoksun kovasti, jos vieläpä jossain perinteikkäässä satamakaupungissa..
3 VASTAUSTA:
että vartijat ovat pääsääntöisesti sellaista
ainesta ja kunnon väkeä että muutamanlaisia
pikkujuttuja on helppo heille antaa (huom.usein tilapäisesti, ja yleensä yöaikaan, kukaan muu ei paikalla/pääse tekemään)tehtäväksi joihin jotkut henkilöt joutuvat käymään jopa kursseja. Siihen en ota kantaa jos joku toimeksiantaja sitten ajattelee että kun tekijänä on siellä yöllä vartija, niin mitään ei silloin voi sattua. Tuleepa mieleen ne lukemattomat kerrat kun on jouduttu pelastamaan omaisuutta ja vähentämään vahinkoja leikkien putkimiestä, lvi-asentajaa, öljypoltinasentajaa, palomiestä jne... Jospa toimeksiantaja on tässä kyseisessä satamajutussa kouluttanut vartijat asiaan? niinkuin monessa nk. pitkässä sopimuksessa velvoitetaankin puolin toisin. Onhan tietyissä kohteissa vartijat koulutettu palo-ja pelastuspuolen perusjutuilla. Savusukelluskoulutus/oikeus on mm. yksi erityistehtävä. Ja huomioida kannattaa se että meissä vartijoissa on myös monen muun ammattikoulutuksen/kokemuksen saaneita. Kuten itsellänikin kolmen ammatin paperit taskussa, yhdet jopa korkea-asteelta. Pidän vaan vartijan hommista, joista tosin minulle maksetaankin nk.
"ammattimiehen" palkkaa, paikallisesti sovittuna.
katsoa niin kirjoitti:
että vartijat ovat pääsääntöisesti sellaista
ainesta ja kunnon väkeä että muutamanlaisia
pikkujuttuja on helppo heille antaa (huom.usein tilapäisesti, ja yleensä yöaikaan, kukaan muu ei paikalla/pääse tekemään)tehtäväksi joihin jotkut henkilöt joutuvat käymään jopa kursseja. Siihen en ota kantaa jos joku toimeksiantaja sitten ajattelee että kun tekijänä on siellä yöllä vartija, niin mitään ei silloin voi sattua. Tuleepa mieleen ne lukemattomat kerrat kun on jouduttu pelastamaan omaisuutta ja vähentämään vahinkoja leikkien putkimiestä, lvi-asentajaa, öljypoltinasentajaa, palomiestä jne... Jospa toimeksiantaja on tässä kyseisessä satamajutussa kouluttanut vartijat asiaan? niinkuin monessa nk. pitkässä sopimuksessa velvoitetaankin puolin toisin. Onhan tietyissä kohteissa vartijat koulutettu palo-ja pelastuspuolen perusjutuilla. Savusukelluskoulutus/oikeus on mm. yksi erityistehtävä. Ja huomioida kannattaa se että meissä vartijoissa on myös monen muun ammattikoulutuksen/kokemuksen saaneita. Kuten itsellänikin kolmen ammatin paperit taskussa, yhdet jopa korkea-asteelta. Pidän vaan vartijan hommista, joista tosin minulle maksetaankin nk.
"ammattimiehen" palkkaa, paikallisesti sovittuna.
järkevä vastaus...johtuen siitä,että olet oikeasti vartija ja tiedät miten lakipykälät ja hommat menee :) pidetään kiinni ammatista ;) vaikkakin kuoppia on tiellä, mutta on niitä muillakin aloilla.
katsoa niin kirjoitti:
että vartijat ovat pääsääntöisesti sellaista
ainesta ja kunnon väkeä että muutamanlaisia
pikkujuttuja on helppo heille antaa (huom.usein tilapäisesti, ja yleensä yöaikaan, kukaan muu ei paikalla/pääse tekemään)tehtäväksi joihin jotkut henkilöt joutuvat käymään jopa kursseja. Siihen en ota kantaa jos joku toimeksiantaja sitten ajattelee että kun tekijänä on siellä yöllä vartija, niin mitään ei silloin voi sattua. Tuleepa mieleen ne lukemattomat kerrat kun on jouduttu pelastamaan omaisuutta ja vähentämään vahinkoja leikkien putkimiestä, lvi-asentajaa, öljypoltinasentajaa, palomiestä jne... Jospa toimeksiantaja on tässä kyseisessä satamajutussa kouluttanut vartijat asiaan? niinkuin monessa nk. pitkässä sopimuksessa velvoitetaankin puolin toisin. Onhan tietyissä kohteissa vartijat koulutettu palo-ja pelastuspuolen perusjutuilla. Savusukelluskoulutus/oikeus on mm. yksi erityistehtävä. Ja huomioida kannattaa se että meissä vartijoissa on myös monen muun ammattikoulutuksen/kokemuksen saaneita. Kuten itsellänikin kolmen ammatin paperit taskussa, yhdet jopa korkea-asteelta. Pidän vaan vartijan hommista, joista tosin minulle maksetaankin nk.
"ammattimiehen" palkkaa, paikallisesti sovittuna.
Sinne työhönottoon :-) Ihan kiva mainos. Mikä firma sitten onkaan asialla. Minä tein alan hommia jo silloin kun rytkyt olivat vielä tummansinisiä. Kun vaihdoin alaa oli värit ja mallit kovin erilaiset. Kurssejakin tuli käytyä. En edes muista mitä kaikkia. Muuta en voi menneistä kertoa koska tuli vedettyä nimi paperiin. Kyllä itse työkin opetti mitä sana lojaali merkitsee. Siitä on ollut paljon hyötyä jälkeenpäin.
+Lisää kommentti
Oulunläänin länsirannikolla on pieni kaupunki, jossa piirivartijat ovat vuosia tehneet näitä laivan kiinnitys ja irroitus tehtäviä.
Onhan se myöskin väärin muita piirissä olevia asiakkaita kohtaan, kun vartija on monta tuntia ottamassa laivaa kiinni ja sit juoksun kanssa kiertää loput paikat, sikäli mikäli ehtii ennen auringon nousua!!!
Mutta kun muut asiakkaat eivät tiedä, että kyseisellä vartiointiliikkeellä on tällainenkin "palvelu" niin tietämättöminä maksavat aivan tyhjästä "vartioinnista".
1 VASTAUS:
Asia on juuri näin !!!
+Lisää kommentti
Toivottavasti tulee kunnoin jäätalvi, että pystytään mittaamaan kuinka paljon aikaa niillä vartiomiehillä on oikeasti (Vasta neljä tuntia mennyt eikä se perkeleen laiva ole viellä lähelläkään "kaijaa")
Ilmoita
Löytyykö näitä laivan köysiä vartioivia siis Turusta? Mun tarvii siinä tapauksessa ryhtyä kampanjaan sen puolesta, että saadaan vartijat pois kaijalta. Jos tuo toiminta osoittautuu laittomaksi, se on vain yhden työpäivän asia kun se loppuu..
3 VASTAUSTA:
Juuri niin, Turussa ja lähisatamissa useampi kuin yksi firma.
tekee näitä kirjoitti:
Juuri niin, Turussa ja lähisatamissa useampi kuin yksi firma.
Mitkä firmat tekee ja missä satamissa ?
Laivapoika kirjoitti:
Mitkä firmat tekee ja missä satamissa ?
Falck turussa ja SVP paraisilla jos olen oikein ymmärtänyt
+Lisää kommentti
Vartijan kuuluu kuljettaa kaupan kärryjä ja saada pienempää palkkaa kun kärrypoika.

Vartijan kuuluu ottaa laivoja kinni kaikkein inhottavimpaan aikaan ja saada huonompaa palkaa kun satamavalvoja.

Vartijan kuuluu leikkiä talomiesta vaikka ei talomiehen palkoille pääsisikään.

Vartijan kuuluu leikkiä poliisia veikkaei poliisin valtuuksia olisikaan.

Vartijan kuuluu kuulua yhdeksi huonoimmin koulutetuista ammattiryhmistä.

JNE...
1 VASTAUS:
Noiden tehtävien lisäksi piirivartija voisi Myös.
- Jakaa aamun lehden ja postin
- Tehdä kieroksensa aikana turvallisuustarkastuksia lentokentillä ja turva tarkastuksia stamarakenteissa milloin ne piirin alueelle sattuu.
- kerätä auton täyteen lapsia ja veidä ne päiväkoteihinsa jos ne matkan varelle osuisivat.
- Kierellä kaikki piirin vanhainkodit ja kafettelisi vanhusten kanssa.
- hoitaisi kaikenlaisia asiakkaiten juoksevia asioita.
- Hoitaisi laivojen kiinnitystöiden yhteydessä niiden muonituksen.
- Harrastaisi taxi toimintaa piirinsä alueella.

Mahdollisuudet olisivat rajattomat.
+Lisää kommentti
Olisi ollut mielenkiintoista kuulla jonkin ammattiliiton kannan mihin kaikkiin tehtäviin vartijat voidaan laittaa, vai onkos siinä vain taivas rajana ?
2 VASTAUSTA:
Tuota mielipidettä lienee parempi tiedustella satamapuolella töissä olevien liitolta. PAM:n vartijaliitto on aivan varmasti tietoinen tästäkin kiinnitys- ja irroitusjutusta, mutta vaikka vetoa lyön siitä, että mitään eivät tee.
Taitaa olla niin, että kaikki ammattijärjestöt ovat työnantaja talutusnuorassa. AKT taitaa olla ainoa porukka joka ei leiki "fifi" leikkejä koiranäyttelyssä !
+Lisää kommentti
Ei vieläkään kukaan Falckin vartija ole vastannut tulevatko piirit hoidettua kun on laivatehtäviä. Samoin ei yksikään asiakas joka on tilannut piirivartijan ole kertonut onko kohteet tulleet hoidettua, onkohan annettu vääriä raportteja??? Samaten ei kommentteja PAM:lta kuuluuko vartijoiden tehdä laivatöitä??
7 VASTAUSTA:
Laivonjen irrotus / kiinnitys työt ei häiritse piiriä. Piirit on laskettu siten että ne ehtii tekemään. Irrotukset / kiinnitykset kuitenkin yleensä hoidetaan varallaolo järjestelmän kautta. PAM tuskin tulee tällä palstalla virallista kantaa ottamaan. Luottamusmiehenä kantani on että ei kuulu vartijoiden tehtäviin. TES:ssä kyllä lukee että vartijan tehtäviin voi kuulua palvelutehtäviä. Rajanveto palvelutehtäviin on häilyvä, tulkintani mukaan rajavedetään siihen että vartijan ei ole tehtävä vartijan palkalla tehtäviä jotka kuuluu jonkun toisen TES alan piiriin.
alfred kirjoitti:
Laivonjen irrotus / kiinnitys työt ei häiritse piiriä. Piirit on laskettu siten että ne ehtii tekemään. Irrotukset / kiinnitykset kuitenkin yleensä hoidetaan varallaolo järjestelmän kautta. PAM tuskin tulee tällä palstalla virallista kantaa ottamaan. Luottamusmiehenä kantani on että ei kuulu vartijoiden tehtäviin. TES:ssä kyllä lukee että vartijan tehtäviin voi kuulua palvelutehtäviä. Rajanveto palvelutehtäviin on häilyvä, tulkintani mukaan rajavedetään siihen että vartijan ei ole tehtävä vartijan palkalla tehtäviä jotka kuuluu jonkun toisen TES alan piiriin.
" Piirit on laskettu siten että ne ehtii tekemään." ???

Onkohan tuo piirien "laskeminen" / kellotus suoritettu sellaisena yönä jona laivoja tulee yksi vai onko valittu kuuden laivan yö?? Mene ja tiedä. Kuitenkin saa olla melkoinen kello se sellainen joka jättää piirin ajoon riittävästi aikaa satamassa vietetyn viiden tunnin jälkeen. Kun jäät taas valtaavat satama altaat yksi kiinnitys ottaa helposti reilun tunnin. Kyllä ne tunnit on aina jostain pois Alfred hyvä. (Täytyypä käydä kellokaupassa etsiskelemässä sellaista ihmekelloa) Luottamusmiehenä tiedät hyvin sen, että vartijan taukoa eivät kiinnitykset lyhennä minuuttiakaan.
matemaatikko kirjoitti:
" Piirit on laskettu siten että ne ehtii tekemään." ???

Onkohan tuo piirien "laskeminen" / kellotus suoritettu sellaisena yönä jona laivoja tulee yksi vai onko valittu kuuden laivan yö?? Mene ja tiedä. Kuitenkin saa olla melkoinen kello se sellainen joka jättää piirin ajoon riittävästi aikaa satamassa vietetyn viiden tunnin jälkeen. Kun jäät taas valtaavat satama altaat yksi kiinnitys ottaa helposti reilun tunnin. Kyllä ne tunnit on aina jostain pois Alfred hyvä. (Täytyypä käydä kellokaupassa etsiskelemässä sellaista ihmekelloa) Luottamusmiehenä tiedät hyvin sen, että vartijan taukoa eivät kiinnitykset lyhennä minuuttiakaan.
laivan kiinnitys ei käytännössä sido sellaista piiriä joka olisi ajossa. Niin kuin kirjoitin kiinnitykset hoidetaan varallaolo järjestelmällä. Eli siis käytännössä, kaverit jotka kiinnittää ei ole piiriä ajamassa, vaan he ovat varalla ja tulevat töihin silloin kun on ilmoitettu laivan saapumisaika.. Totta taukoa tms. aikaa ei mikään työ saa häiritä. Tauko on lain määräämä työntekijän henkilökohtainen aika. Siksi esim. piiri on koeajettava ennen kuin sitä aletaan teettää.

Eli ei tarvita mitään ihme kelloa, vaan vartijat tulee töihin VTS:n ilmoittamana aikana, aivan kuten satamavalvojat tulisivat jos asian hoitaisivat.
alfred kirjoitti:
laivan kiinnitys ei käytännössä sido sellaista piiriä joka olisi ajossa. Niin kuin kirjoitin kiinnitykset hoidetaan varallaolo järjestelmällä. Eli siis käytännössä, kaverit jotka kiinnittää ei ole piiriä ajamassa, vaan he ovat varalla ja tulevat töihin silloin kun on ilmoitettu laivan saapumisaika.. Totta taukoa tms. aikaa ei mikään työ saa häiritä. Tauko on lain määräämä työntekijän henkilökohtainen aika. Siksi esim. piiri on koeajettava ennen kuin sitä aletaan teettää.

Eli ei tarvita mitään ihme kelloa, vaan vartijat tulee töihin VTS:n ilmoittamana aikana, aivan kuten satamavalvojat tulisivat jos asian hoitaisivat.
Elät joko pilvilinnoissa, paperitiedolla tai sitten Muumilaaksossa. Käytäntöä tuo kertomasi ei ole lähelläkään. Oletkos ollut milloin viimeksi itse piirissä ja satamahommissa? Vai luuletko vain että asia on noin kun joskus jossain paperissa niin luki?
alfred kirjoitti:
laivan kiinnitys ei käytännössä sido sellaista piiriä joka olisi ajossa. Niin kuin kirjoitin kiinnitykset hoidetaan varallaolo järjestelmällä. Eli siis käytännössä, kaverit jotka kiinnittää ei ole piiriä ajamassa, vaan he ovat varalla ja tulevat töihin silloin kun on ilmoitettu laivan saapumisaika.. Totta taukoa tms. aikaa ei mikään työ saa häiritä. Tauko on lain määräämä työntekijän henkilökohtainen aika. Siksi esim. piiri on koeajettava ennen kuin sitä aletaan teettää.

Eli ei tarvita mitään ihme kelloa, vaan vartijat tulee töihin VTS:n ilmoittamana aikana, aivan kuten satamavalvojat tulisivat jos asian hoitaisivat.
Valitettavasti en tiedä mitään "piirivartijan" tehtävistä tai aikataulusta/kiireellisyydestä. Jos ja kun tulee kunnon talvi viellä joskus, niin esim. Turun junalauttasatamassa kiinnitys ajat voivat olla tyyliin 5 h eikä se laiva ole vielläkkään kaijassa kiinni. Silloin tarvii piirivartijalla olla todella paljon ilmaa piiritehtäviensä sisällä.
käytäntöä tuo ei ainakaan ole kirjoitti:
Elät joko pilvilinnoissa, paperitiedolla tai sitten Muumilaaksossa. Käytäntöä tuo kertomasi ei ole lähelläkään. Oletkos ollut milloin viimeksi itse piirissä ja satamahommissa? Vai luuletko vain että asia on noin kun joskus jossain paperissa niin luki?
joku muu kuin varallaolo vartija niin ottakaa asia ihmeessä esille luottamusmiehen kanssa. Sovittu on että piiriä ajava vartija ei laivaa kiinnitä. Miten tähän liittyy se koska minä olen piiriä tehnyt tai satamassa ollut? Eikö enemmän ratkaise se mitä on paperilla sovittu? Jos sopimukset ei pidä niin silloin asiaan puututaan. Yksi vastaajista sanoi että talvella laivojen kiinnittäminen kestää, totta ja tuo 5h:kaan ei ole edes harvinainen aika. Kun sattuu sopiva kippari laivaan ni kiinnitys on yhtä helvettiä.. Juuri tämän takia laivoja ei kiinnitä piiriä ajavat vartijat.
alfred kirjoitti:
joku muu kuin varallaolo vartija niin ottakaa asia ihmeessä esille luottamusmiehen kanssa. Sovittu on että piiriä ajava vartija ei laivaa kiinnitä. Miten tähän liittyy se koska minä olen piiriä tehnyt tai satamassa ollut? Eikö enemmän ratkaise se mitä on paperilla sovittu? Jos sopimukset ei pidä niin silloin asiaan puututaan. Yksi vastaajista sanoi että talvella laivojen kiinnittäminen kestää, totta ja tuo 5h:kaan ei ole edes harvinainen aika. Kun sattuu sopiva kippari laivaan ni kiinnitys on yhtä helvettiä.. Juuri tämän takia laivoja ei kiinnitä piiriä ajavat vartijat.
Hyvä, Alfred

Kun Turun satamassa vartioliikkeen edustajat tulevat tekemään aluspalvelutehtäviä.

Jokainen saapuu paikalle edustamansa vartioliikeen autolla.

Yleensä autoja on neljä josku enemmän.

Mahtakohan aluspalveluja suorittavat "vartijt" tulla jostakin muista työtehtävistä, vai onkos vartijoilla autoetu firman puoleta.

Kyselee epätietoinen ?
+Lisää kommentti
Lueskelin tässä koko keskustelun antia.

Vähän meininkiä Turusta.

Falck hoitaa/pitäisi hoitaa vuoden jokaisena päivänä Turun Satamassa 23.00-06.00 välisenä aikana: kiinteää vartiointia sekä erilaisia aluspalvelutehtäviä mm. alusten irroitus ja kiinnitys palveluja, veden jakelua, sähkon jakelua, trampin ajoa jne...Kaikkea mikä liittyy aluspalvelutehtäviin.

On jokseenkin ymmärrettävää ettei "Falckin pojat" ole suoriutuneet aluspalvelutehtävistään kovinkaan hyvin. Vettä ja sähköä ei ole pystyytty antamaan, tai junalautta tramppia on ajettu vääri, jolloin laiva ei ole pystytty purkamaan tai lastamaan. Joskus menee sekaisin laituripaikkojen numerot (ollaan väärällä puolella satamaa kun laiva tulee) jne...Eikä se laiturilla työskentelykään aina kovin turvalliselta näytä.

Kaikki tuo yllämainittu on ymmärrettävää. Kukaan ei ole seppä syntyessään.

Mutta, mutta, Jos Satamalaitos maksaa tuhansia euroja kuukaudessa kiinteästä vartioinnista, eikä vartija tiedä hälyytyksen sattuessa edes missä hälyytyslaitteet sijaitsevat saatikka miten ne toimivat. Kukaan alueen piirivartioistakaan ei tiennyt missä laitteet sijaitsevat.

Herättää ??? Ammatillisuudesta !
3 VASTAUSTA:
Ei sille mahda mitään kun halvalla firmat asioita hoitaa. Ei vartija voi arvata mikä hälyttää, kun asentaja on juosten kussut koko homman, ei ole koodattu silmukoista mitään tietoja, kun tulee tuntematon häly, silmukka 15 hälyttää eikä kukaan tiedä mikä hitto se on, niin vartija on aika hukassa. Sitten sataman yhteyshenkilö hiillostaa puhelimessa että mikä ihme siellä maksaa kun tunti sitten tuli hälytys eikä kukaan osaa kertoa vielä mitään. Sanotaan vain "vartija on paikalla tutkimassa" vaikka oikeasti vartija raapii päätään ja potee pahaa vitutusta kun ei ole mitään mahdollisuutta arvata mitä pitäisi tarkastaa. Samalla valitetaan että määräaikaishommat on myöhässä jne.

Firman ahneutta, välinpitämättömyyttä ja koulutuksen puutetta on turha kaataa vartijan niskaan.
varijalla vaikeaa kirjoitti:
Ei sille mahda mitään kun halvalla firmat asioita hoitaa. Ei vartija voi arvata mikä hälyttää, kun asentaja on juosten kussut koko homman, ei ole koodattu silmukoista mitään tietoja, kun tulee tuntematon häly, silmukka 15 hälyttää eikä kukaan tiedä mikä hitto se on, niin vartija on aika hukassa. Sitten sataman yhteyshenkilö hiillostaa puhelimessa että mikä ihme siellä maksaa kun tunti sitten tuli hälytys eikä kukaan osaa kertoa vielä mitään. Sanotaan vain "vartija on paikalla tutkimassa" vaikka oikeasti vartija raapii päätään ja potee pahaa vitutusta kun ei ole mitään mahdollisuutta arvata mitä pitäisi tarkastaa. Samalla valitetaan että määräaikaishommat on myöhässä jne.

Firman ahneutta, välinpitämättömyyttä ja koulutuksen puutetta on turha kaataa vartijan niskaan.
Ei tässä kukaan syyllisiä kaipaa "vaan Hietasta ja konekivääriä tässä kaivataan" Esim. kukaan satamavalvonnan henkilökunnasta ei ole saanut minkäänlaista koulutusta hälyytyslaitteisiin, Portteihin ja sen sellaisiin asioihin, mutta silti ovat tulleet sellaisiksi asiantuntijoiksi, että kouluttavat kouluttajia näissä asioissa ja mistähän se sitten mahtaa johtua: asiaan perehtymällä, harjoittelemalla, tutkimalla jne...
"Redari" kirjoitti:
Ei tässä kukaan syyllisiä kaipaa "vaan Hietasta ja konekivääriä tässä kaivataan" Esim. kukaan satamavalvonnan henkilökunnasta ei ole saanut minkäänlaista koulutusta hälyytyslaitteisiin, Portteihin ja sen sellaisiin asioihin, mutta silti ovat tulleet sellaisiksi asiantuntijoiksi, että kouluttavat kouluttajia näissä asioissa ja mistähän se sitten mahtaa johtua: asiaan perehtymällä, harjoittelemalla, tutkimalla jne...
Muista satamista en osaa sanoa, mutta "kyl määki Turuus' " eli Turun satamassa on omat erityisongelmansa jotka kääntyvät siihen että viimeiset noin kolme vuotta asiat on operatiivisella puolella yritetty hoitaa mahdollisimman halvalla tarkoittaen oman talon väkeä. Eli, (liikenneosaston) johdon mielestä euro on parempi maassa kuin jumalattoman suussa ts. oma henkilökunta ajetaan alas ja keksitään heille väen väkisin toisarvoisia tehtäviä samalla kun aletaan teettää heidän töitään täysin toisen alan ihmisillä jotka varmasti ovat kyllä ammattilaisia omassa työssään. Samalla Redarin peräänkuuluttama koulutus laitteiden käyttöön on tosiaan jäänyt retuperälle, se kun säästösyistä on hoidettu niin että yksi henkilö saa järjestelmätoimittajalta puolen päivän pikakoulutuksen ja hänen pitäisi sitten kouluttaa muut mutta otona ja työn ohessa ettei koulutuksesta tule lisäkustannuksia ylityö tms. korvausten muodossa! Kouluta siinä nyt sitten kun kaikenlaiset jonninjoutavat pikkuhommat pukkaavat koko ajan päälle ja vähän töitäkin pitäisi hoitaa, eli tosiaan kun halvalla ostaa niin ei voi odottaa arvokasta saavansa, vai?
+Lisää kommentti
Ilmeisesti kirjoituksesi aihe on ollut hyvä.

Koska Turun satamassa toimivan vartioliikkeen työnantajan edustaja, on ollut tässä menneinä päivinä "itkemässä" Ettei tällaisessa Vapaassa netissä vapailla keskustelupalsoilla saa käydä avointa keskustelua tällaisista aiheista.

Mikä herättää kysymyksiä yrityksen moraalista ja laskutuskäytännöistä.
1 VASTAUS:
Hyvää kirjoittelua. Miten mahtaa laki suhtautua kaikkeen mitä tässä on tullut esille? Ammattiliitoista, vakuutuksista tai työsuojelupuolesta puhumattakaan? Vartiointiliikkeellä ainakin myyntipuoli näkyy luistavan liukkaasti. Myisivät varmaan vartijan astronautiksi Nasa :lle jos kysyttäisiin. Muutaman tunnin perehdytyskoulutus riittänee. Voi surku mitä sössimistä. Jos tai kun jotain ikävää sattuu niin syypää on tietysti "huolimaton" vartija. Kukas muu? Työnjakohan on aina ollut selvä. Vartija hoitaa moraalin ja yritys laskutuksen.
+Lisää kommentti
Onko tilanne nykyään millainen? Missä satamissa laivojen kiinnitys ja irrotus on ulkoistettu vartiointiliikkeelle? Pohjoisessa Torniossa ilmeisesti Securitas hoitaa näitä tehtäviä.
1 VASTAUS:
ISS alkaa hoitamaan Tornion Röytän satamapalvelut 1.1.2015. Mitenköhän "siivoojilta" onnistuu moinen?
+Lisää kommentti
ja raahessa secun väijypalomiehet hoitivat alueellen mittavat öljyvahingot
Ilmoita
Oulussakin taitaa Securitas hoitaa laivojen kiinnityksiä/irrotuksia. Aika hiljaa ovat näistä. Tulevaisuudessa ehkä valitettavasti hoitavat enemmänkin.
2 VASTAUSTA:
Secu on oikein "erikoistunut" näihin nakkihommiin. Hoitavat myös Naantalissa laivojen kiinnityksiä/irroituksia.
Miten uusi satamapalveluasetus vaikuttaa sitten? Tulee maaliskuussa voimaan. Laivojen kiinnitykset ja irrotukset kilpailutetaan.
+Lisää kommentti
Laki yksityisistä turvallisuuspalveluista sanoo näin:

4 §
Vartijan tehtävät ja toimialue

Vartijan tehtävänä on suorittaa vartioimistehtäviä vartioimisalueella.

Erillisen omaisuuden vartiointia, henkilön koskemattomuuden suojaamista, rikoksen paljastamista koskevaa sekä vartioimisalueella suoritettavaa tehtävää tukevaa tai siihen muutoin liittyvää vartioimistehtävää vartija voi suorittaa myös muualla kuin vartioimisalueella. (12.8.2016/652)

https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2015/20151085#L2P4

On siis erikoista, että vartijat tekevät muita tehtäviä kuin niitä, jotka ovat tarkasti määritelty tuossa 4§:ssä. Haluaisin kuulla liiton ja Poliisihallituksen kannan asiaan.
1 VASTAUS:
Tuollahan on rajattu nuo tehtävät kuuluvaksi vain vartijalle. Ei se pois sulje mitään.
+Lisää kommentti

Vastaa alkuperäiseen viestiin

vartijoiden tehtävät?

Onko hyvän vartioimistavan mukaista tehdä vartioimistehtävien (piiri- ja paikallis) ohella esimerkiksi laivojen irroitus-ja kiinnitystehtäviä. Tällöinhän vartiointitehtäviä tilannut asiakas ei saa tilaamaansa palvelua. Tehtävät kestävät usein jopa tunteja. Turussa Falck teettää vartijoillaan em.töitä. Mitä mieltä olette, mitä ammattiliitot, ja työsuojeluviranomaiset sanovat??

5000 merkkiä jäljellä

Rekisteröidy, jos haluat käyttää nimimerkkiä.

Peruuta