Kumpi on teistä parempi. Kuumakengitys(vai mikä se olikaan) vai sitten tämä tavallinen kengitys?
Kengitys.
6
5694
Vastaukset
- ...
Mä en ole koskaan kuullutkaan mistään kuumakengityksestä!? voitko hiukan tarkemmin selittää,miten se käytännössä tapahtuu?
- Nimetön
Mäkään en kunnolla tiiä, mutta mun tietääkseni se tapahtuu silleen et se kenkä kuumennetaan ja sit se muotoillaan sen hevosen kaviolle just sopivaks ja sit se jäähdytetään ja laitetaan jalkaan. Mut mä en oo ihan varma. Itse en tuosta niin välitä mutta vanhemmille tuli siitä puhe kun meillä on hevonen.
- sandra
Kuumakengityksessä kenkä kuumennetaan muistaakseni n. 200 asteiseksi ja "poltetaan" kavion pohjaan jolloin avonaiset huokoset ja hiussuonten päät palavat umpeen. Kenkä saadaan myöskin istuvammaksi ja naulattua tiiviimmin kiinni kavion pintaan.
Kuumakengityksiä ei jokainen seppä tee koska kengän kuumentamiseen tarvittava ahjo on aika hintava ja sen mukana raahaaminen ja kuumentaminen jonkin verran työläämpää kuin ihan normaali kengitys. - Nimetön
Kyselit kuumakengityksen totettamisesta käytännössä. Lyhyesti; kavion vuolun jälkeen kenkä lämmitetään kuumaksi ja taotaan kavioon sopivaksi noudattaen sille vaadittuja kriteerejä sovittamisessa. Kengän sopivuutta kokeillaan kavioon, jolloin ensikerran kavioon jää sovittamisesta palojäljet ja jos kenkä täyttää sille vaaditut sovittamisen kriteerit niin kavioa poltetaan niin että lopputuloksena on yhtenäinen kengän palojälki kaviossa. ( toisinaan kenkä joudutaan välillä uudelleen kuumentamaan jos sovittamiseen menee hetki pitempään aikaa). Kenkä ja kavio ovat kuin kaksi marjaa. Kengän irtoamisesta kyseleville ja sitä arvioville kertoisin sen, että oikeaoppisesti kengitetyn hevosen kengät pysyvät kaviossa koko kengitys välin ajan, ainoastaan kehnot liikkumisalustat ovat riskinä kengän irtoamiselle.
- mailaif
eikös se ole melkinpä aivan sama asia?? :) luulisin näin ainakin... :D
- seppä
Hei!! Molemmat kengitystavat ovat oikein ja huolellisesti toteutettuna toimivia tapoja kengittää. Molemmissa tavoissa on yhtä tärkeää kavion ja kengän yhteen sopivuus, eli kengän täytyy koskettaa joka milliltä kannatinpintaa vasten. Kuuma sovituksessa se on yleensä identtinen ja siksi "kylmä kengityksessä" vaaditaan vielä huolellisempaa työtä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Joskus mietin
miten pienestä se olisi ollut kiinni, että et koskaan olisi tullut käymään elämässäni. Jos jokin asia olisi mennyt toisi244606- 883714
Ryöstö hyrynsalmella!
Ketkä ryösti kultasepänliikkeen hyryllä!? 😮 https://yle.fi/a/74-20159313463075- 542657
- 512589
- 2032583
Sukuvikaako ?
Jälleen löytyi vastuulliseen liikennekäyttäytymiseen kasvatettu iisalmelainen nuori mies: Nuori mies kuollut liikenne322390- 1522318
- 311945
Avustettu itsemurha herättää vahvoja tunteita - Laillista Sveitsissä, ei Suomessa
Hilkka Niemi sairastaa harvinaista PLS-sairautta. Hilkan on elettävä loppuelämänsä parantumattoman sairauden kanssa, jok1071521