Öljy ruohonleikkuriin ?

Pepe

Voinko laittaa työnnettävään ja ajoleikkurin moottoreihin Delvac 15w40 öljyä. Onko kellään kokemusta? Pitääkö se olla välttämättä sitä leikkuriöljyä, onko se W 30 tai jotain sinne päin.

15

12192

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tonttu

laita vaan huoletta 10w30stä sae 30 ei ole enää olemassakaan vaan sae 30 on 10w30stä mutta kun pulloon laitetaan sae 30 niin johan tuli kallis pullo se 15w40 voi olla ruohonleikkuriin liian ohutta.

• Kuakamole

Sehän on lämpösenä vahvempaa sae 40 kymppistä

• MOK

... Delvac dieseliin tarkoitettua öljyä? Jos näin on, en ole varma voiko sitä laittaa leikkuriin. Sen tiedän kyllä varmasti, että bensamoottorille tarkoitettua moniasteöljyä voi huoletta käyttää myös ruohonleikkuriin. Itse olen laittanut leikkuriin samaa öljyä kuin autoon. Runko loppuu leikkurista ennemmin kuin moottori!

• Pepe

...Delvac dieselöljyä, mutta eikö dieselkone käy pirun kuumana niin kuin ilmajäähdytteiset ruohonleikkuritkin, ainakin sillä perusteella ei luulisi olevan estettä käyttää ko. öljyä.

• MOK
        Pepe kirjoitti:

...Delvac dieselöljyä, mutta eikö dieselkone käy pirun kuumana niin kuin ilmajäähdytteiset ruohonleikkuritkin, ainakin sillä perusteella ei luulisi olevan estettä käyttää ko. öljyä.

... traktoreissa (joissa esimerkiksi tuota öljyä käytetään) tietääkseni yleensä on 82 asteen termostaatti ja ainakin noissa minun bensakulkuneuvoissa ("autoissa"), termostaatti on 92 astetta.

Jos sitä Delvac:ia laittaa bensa-autoon, on ennen pitkää koneremontti tiedossa (eräälle tuttavalle kävi noin - hän oli ajatellut, että täytyyhän dieselmoottoriöljyn olla parempaa kuin bensamoottoriöljyn).

• Pepe
        MOK kirjoitti:

... traktoreissa (joissa esimerkiksi tuota öljyä käytetään) tietääkseni yleensä on 82 asteen termostaatti ja ainakin noissa minun bensakulkuneuvoissa ("autoissa"), termostaatti on 92 astetta.

Jos sitä Delvac:ia laittaa bensa-autoon, on ennen pitkää koneremontti tiedossa (eräälle tuttavalle kävi noin - hän oli ajatellut, että täytyyhän dieselmoottoriöljyn olla parempaa kuin bensamoottoriöljyn).

...Käyttää traktoreissa ? Kanisterin kyljessä lukee mm. Volvo, Scania, Man. Ym.

• MOK
        Pepe kirjoitti:

...Käyttää traktoreissa ? Kanisterin kyljessä lukee mm. Volvo, Scania, Man. Ym.

Mulla on nyt kädessäni pari päivää sitten postiluukusta tullut K-Maatalouden mainoslehtinen: "Parasta voitelua massikallesi". Heti etukannessa on tietenkin noita traktoreiden kuvia, mutta myös musta öljykannu Mobil Delvac MX 15W-40 raskaan kaluston dieselmoottoriöljy, 20 ltr kannu maksaa 62 euroa.

• Pepe
        MOK kirjoitti:

Mulla on nyt kädessäni pari päivää sitten postiluukusta tullut K-Maatalouden mainoslehtinen: "Parasta voitelua massikallesi". Heti etukannessa on tietenkin noita traktoreiden kuvia, mutta myös musta öljykannu Mobil Delvac MX 15W-40 raskaan kaluston dieselmoottoriöljy, 20 ltr kannu maksaa 62 euroa.

...Samaa öljyä, makso muuten AD-Autoliikkeessä
        53 € 20 Lit. No joka tapauksessa tätä öljyä meinaan laittaa leikkuriin. Perhana jos se käy traktoriin niin saa kelvata leikkuriinkin.

• MOK
        Pepe kirjoitti:

...Samaa öljyä, makso muuten AD-Autoliikkeessä
        53 € 20 Lit. No joka tapauksessa tätä öljyä meinaan laittaa leikkuriin. Perhana jos se käy traktoriin niin saa kelvata leikkuriinkin.

... kuin kovaa ajoa!

• Asian tutkinut
        MOK kirjoitti:

Otin väitteen dieselmoottoreihin tarkoitetun voiteluöljyn sopimattomuudesta bensiinimoottoreihin tosi tarkastelun alle, enkä luottanut pelkästään Esson nurkkapöydän juttuihin.

Vertasin Mobil Delvac 1- (5W-40) ja Mobil 1 (5W-30) -öljyjä toisiinsa. Havaintoni oli, että alhaisissa lämpötiloissa Mobil 1 oli jonkin verran juoksevampaa kuin Delvac 1, joka taas säilytti viskositeettinsa paremmin korkeissa lämpötiloissa, kuten 5W-40-öljyn pitääkin. Muut arvot öljyillä olivat jokseenkin samat. Öljyjen jähmepisteet olivat: Delvac 1 -45ºC ja Mobil 1 -54ºC, minkä pitäisi riittää myös Suomen pakkasissa.

Näin en näe mitään syytä, miksi ei Delvac 1 -öljyä voisi käyttää bensiinikoneissa, saati että se aiheuttaisi moottorivaurion. Lisäksi öljyn valmistajan sivulla kerrotaan asiasta seuraavasti: "Mobil Delvac 1 täyttää myös vaihtelevan kaluston bensiinimoottoreiden API SL -vaatimukset.", ks.

http://www.mobil.com/Finland-Finnish/Lubes/PDS/GLXXFICVLMOMobil_Delvac_1_5W-40.asp

• Anonyymi

Oletko ihan tosissasi? uusien autojen moottoreissa olevien saastelaitteiden, varsinkin dieselit, voivat vaatia öljyiltä enemmän tiettyjä ominaisuuksia mutta noin muutoin ihanko oikeasti luulet että diesel- ja bensamoottoreihin on OMAT öljynsä?

• Jaakko

Kyllä nuo yleisimmät ruohonleikkurin moottorit ovat sen verran yksinkertaisia, että ovat tyytyväisiä, jos koneessa yleensä on öljyä. Minulla on 15 v vanha B&S moottori leikkurissa enkä ole vaihtanut öljyjä koskaan. Joka kesä lisään desin, pari. Leikkuri itse alkaa olla jo aika kulunut, mutta kone käy edelleen hiljaa ja äänettömästi. Pessyt olen koko laitteen aina kesällä ja syksyllä hyvin.

• RIKE

ÄLÄ PESE PAINEPESURILLA KOSKA,VESI TUNKEUTUU LAAKEREIHIN JA NE RUOSTUVAT KIINNI!!!

• Anonyymi

Eipä ollut ruohonleikkurin öljyn speksessä kuin - API SL/CF - ACEA A3/B4

ilmajäähdytteisen öljyn speksi puuttuu.

Esim Delvacin lMX öytyi bensiini ja osasta maatalousuniversaajea myös

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. YLE Äänekosken kaupunginjohtaja saa ankaraa arvostelua

Kaupungin johtaja saa ankaraa kritiikkiä äkkiväärästä henkilöstöjohtamisestaan. Uusin häirintäilmoitus päivätty 15 kesä
      Äänekoski
      101
      2160
    2. Euroopan lämpöennätys, 48,8, astetta, on mitattu Italian Sisiliassa

Joko hitaampikin ymmärtää. Se on aivan liikaa. Ilmastonmuutos on totta Euroopassakin.
      Maailman menoa
      298
      1960
    3. Useita puukotettu Tampereella

Mikäs homma tämä nyt taas on? "Useaa henkilöä on puukotettu Tampereen keskustassa kauppakeskus Ratinan lähistöllä." ht
      Tampere
      104
      1806
    4. Asiakas iski kaupassa varastelua tehneen kanveesiin.

https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/33a85463-e4d5-45ed-8014-db51fe8079ec Oikein. Näin sitä pitää. Kyllä kaupoissa valtava
      Maailman menoa
      344
      1771
    5. Martina lähdössä Ibizalle

Eikä Eskokaan tiennyt matkasta. Nyt ollaan jännän äärellä.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      209
      1637
    6. Leipivaaran päällä on kuoleman hiljaista.

Suru vai suuri helpotus...
      Puolanka
      32
      1381
    7. Kuka rääkkää eläimiä Puolangalla?

Poliisi ampui toistakymmentä nälkiintynyttä eläintä Puolangalla Tilalta oli ollut karkuteillä lähes viisikymmentä nälkii
      Puolanka
      27
      1159
    8. Jos ei tiedä mitä toisesta haluaa

Älä missään nimessä anna mitään merkkejä kiinnostuksesta. Ole haluamatta mitään. Täytyy ajatella toistakin. Ei kukaan em
      Ikävä
      94
      1143
    9. Se nainen näyttää hyvältä vaikka painaisi 150kg

parempi vaan jos on vähän muhkeammassa kunnossa 🤤
      Ikävä
      69
      1111
    10. Määpä tiijän että rakastat

Minua nimittäin. Samoin hei! Olet mun vastakappaleeni.
      Ikävä
      51
      1067
    Aihe