Lieca CL

???

Tervehdys! Kiinnostaisi tietää Lieca CL:stä, sen heikkouksista ja vahvuuksista. Niitähän valmistettiin japanissa minoltan tehtaalla eikä laatu ole yhtä hyvää kuin saksassa valmistettujen M-sarjan Leicojen, mutta minkälaisia kokemuksia teillä on kyseisestä mallista? Ja jos sellaisen haluaisi ostaa niin mihin seikkoihin kannattaisi kiinnittää huomiota, ja kuinka paljon kannataisi tällaisesta maksaa(ajatellaan että pakettiin kuuluisi Leica CL-runko ja 40/2 summicron objektiivi)?

5

1236

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ???

      ..niin ja mistähän näitä CL:lliä mahtaisi järkevästi saada?? kiitos

      • Alvari Raappavaara

        Omat käyttökokemukset rajoittuvat muutamaan rullaan ja viikkoon. Aikaakin on vierähtänyt. Päällimmäiseksi vaikutelmaksi jäi töksähtävä laukaisu, siis M-sarjaan verrattuna. Lähinnä kai sen pois edestä pomppivan, varren päässä olevan mittauskennon liikkeen vuoksi. Eikä etäisyysmittarin näkyvyys tai tarkkuus ollut verrattavissa, lyhyestä mittakannasta johtuen. Siis M-sarjaan. Positiivisena jäi mieleen söpö koko, aikalaisiin verrattuna.

        Laitteen hyvin tunteva huoltomies kertoi sen elementtirakenteesta. Suljin on yksi, etmittari toinen ja valotusmitteri kolmas elementti. Jos vikaa tulee, koko elementti vaihdetaan. Varaosan hinta melkein sama kuin käytetyn rungon. Liekkö syynä tämä, kun ei juuri paljoa ole käytettynä liikkeellä. Varaosien saatavuus nykypäivänä arvoitus.
        Oletko jo katsonut tämän mainion museosivuston:

        http://www.fmp.fi/fmp_fi/muvieras/arkisto/esinekok/kino_etsin.htm

        Itse päädyin aikoinaan Minoltan CLE-malliin, jossa valon mittaus toteutettu modernimmin ja laukaisu leicamaisempi. Eikä TTL-salamamittauskaan ollut huono. Pitkän johdon päässä liikuteltavalla salamalla sai ihan oikeita valotuksia automatiikalla. Lisäsyynä valmius myös 28 mm optiikalle. Minulla kesti hyvin monta vuotta aktiivikäytössä, vaikka huhuja sähköpuolen ongelmista olen kuullut. Tuuriako? CLE:n sähkösuljin ei pelaa virratta lainkaan, toisin kuin CL:n mekaaninen. Myin aikoinaan pois kun ostaja välttämättä halusi maksaa tonnin enemmän kuin ite maksoin. Markka-aikaan tosin. EP-kameran listoilla toisinaan näkyy vieläkin näitä.

        Jos vielä filmikameraa olisin hankkimassa niin katselisin ja hypistelisin tarkoin myös tämän Cosina-leican joita vanhan Voigtländerin maineella myydään. Käsittääkseni laatu ja hinta lähestyvät tasapainokohtaa. Miksei myös Epsonin digileica kiinnostaisi, jos kenovoitto pätkähtäisi kohdalle.


      • ???
        Alvari Raappavaara kirjoitti:

        Omat käyttökokemukset rajoittuvat muutamaan rullaan ja viikkoon. Aikaakin on vierähtänyt. Päällimmäiseksi vaikutelmaksi jäi töksähtävä laukaisu, siis M-sarjaan verrattuna. Lähinnä kai sen pois edestä pomppivan, varren päässä olevan mittauskennon liikkeen vuoksi. Eikä etäisyysmittarin näkyvyys tai tarkkuus ollut verrattavissa, lyhyestä mittakannasta johtuen. Siis M-sarjaan. Positiivisena jäi mieleen söpö koko, aikalaisiin verrattuna.

        Laitteen hyvin tunteva huoltomies kertoi sen elementtirakenteesta. Suljin on yksi, etmittari toinen ja valotusmitteri kolmas elementti. Jos vikaa tulee, koko elementti vaihdetaan. Varaosan hinta melkein sama kuin käytetyn rungon. Liekkö syynä tämä, kun ei juuri paljoa ole käytettynä liikkeellä. Varaosien saatavuus nykypäivänä arvoitus.
        Oletko jo katsonut tämän mainion museosivuston:

        http://www.fmp.fi/fmp_fi/muvieras/arkisto/esinekok/kino_etsin.htm

        Itse päädyin aikoinaan Minoltan CLE-malliin, jossa valon mittaus toteutettu modernimmin ja laukaisu leicamaisempi. Eikä TTL-salamamittauskaan ollut huono. Pitkän johdon päässä liikuteltavalla salamalla sai ihan oikeita valotuksia automatiikalla. Lisäsyynä valmius myös 28 mm optiikalle. Minulla kesti hyvin monta vuotta aktiivikäytössä, vaikka huhuja sähköpuolen ongelmista olen kuullut. Tuuriako? CLE:n sähkösuljin ei pelaa virratta lainkaan, toisin kuin CL:n mekaaninen. Myin aikoinaan pois kun ostaja välttämättä halusi maksaa tonnin enemmän kuin ite maksoin. Markka-aikaan tosin. EP-kameran listoilla toisinaan näkyy vieläkin näitä.

        Jos vielä filmikameraa olisin hankkimassa niin katselisin ja hypistelisin tarkoin myös tämän Cosina-leican joita vanhan Voigtländerin maineella myydään. Käsittääkseni laatu ja hinta lähestyvät tasapainokohtaa. Miksei myös Epsonin digileica kiinnostaisi, jos kenovoitto pätkähtäisi kohdalle.

        kiitos alvari!! No löytyykö muita jotka olisivat leica cl:ää käyttänyt. Sillä vaan että sais enemmän kuin yhden mielipiteen laitteesta. niin että kertokaahan vaan miten on cl palvellut.. onko CL järkevä hankinta?


      • keräilykamaa
        ??? kirjoitti:

        kiitos alvari!! No löytyykö muita jotka olisivat leica cl:ää käyttänyt. Sillä vaan että sais enemmän kuin yhden mielipiteen laitteesta. niin että kertokaahan vaan miten on cl palvellut.. onko CL järkevä hankinta?

        Taitaa CL olla hinnoiteltu enempi keräilijöitten mukaan, käyttökameraksi liian harvinainen ja kallis huoltaa.

        Tuo Voigtländer Bessa voisi olla sopiva käyttöpeli.


      • sennafin
        ??? kirjoitti:

        kiitos alvari!! No löytyykö muita jotka olisivat leica cl:ää käyttänyt. Sillä vaan että sais enemmän kuin yhden mielipiteen laitteesta. niin että kertokaahan vaan miten on cl palvellut.. onko CL järkevä hankinta?

        On ollut Leica CL joskus muistaakseni -76-79. Kevyt kamera , siksi oli mukana vuorikiipeily reissuilla.
        Toimintavarma kamera, mittaetsin hieman vaikea verrattuna M4 kameraan , hieman peltisen tuntuinen.
        Hyviä kuvia tuli vaati aluksi pientä totuttelua.
        Turhan kalliita nykyään. Leican hintoja säätelee tuo kysynnän ja tarjonnan laki.En ostaisi enää kyseistä kameraa. Titanium runkoinen Contax mittaetsin malli olisi parempi vaihtoehto.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 120
      2563
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      66
      2368
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      16
      2061
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      19
      1727
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      21
      1648
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      14
      1460
    7. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      16
      1413
    8. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      27
      1393
    9. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      16
      1367
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      6
      1292
    Aihe