mitkä tulpat steg 1:een

Pevi

Minkä tyyppisiä/merkkisiä tulppia suosittelette kokemuksen pohjalta käyttämään 9k 2.0lpt:ssä jossa on steg1 ja mikä olisi hyvä vaihtoväli.
Trionic:ssahan tulpat toimii myös nakutusanturina.

8

731

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 9k

      Kysyin asiaa viikko sitten Speedpartsilta. 2,0 LPT Steg 1 , pitäisi käyttää ainoastaan NGK BCPR7ES-11.

      • 9000T16

        Mitähän tulppia minun tulisi käyttää ?

        Saab 9000 T16 -89 DI/APC


      • 9tona
        9000T16 kirjoitti:

        Mitähän tulppia minun tulisi käyttää ?

        Saab 9000 T16 -89 DI/APC

        ngk:n tulpat DI:hin!!!
        boschin korvaava tulppa särkee DI:n kasetin.


    • NG900T

      eli NGK:sta puhutaan... ja ne miljoonan elektrodin tuning-tulpat taitaa olla yhtä tyhjän kanssa.

      DI -moottoriin ei kannata laittaa mitä tahansa tulppia ja on ainakin kukkaron kannalta suotavaa käyttää oikeanlaisia tulppia, DI kasettia ajatellen. Uusi maksaa noin ~1000 rahaa vanhaa kunnon valuuttaa. Tulpasta pitää löytyä R -merkintä, eli resistanssiominaisuus. Lämpöarvokin on syytä olla kohdallaan, turboissa se on 7, tosin merkistä riippuen 7 voi tarkottaa 6:n verrattaessa lämpimämpää kun ngk:ssa 7 on kylmempi. Resistanssin puuttuminen kuumentaa sytkäkasetin keloja ja voi vaurioittaa sitä ja aiheuttaa siten ennemmin tai myöhemmin häiriöitä, taikka lopettaa yhteistyön kokonaan ja tielle jättää. siks mulla on kakkoskasetti takakontissa :)

      BCPR7ES-11 (tavallinen) tai BCPR7EV-11 (platina)

      taitaa käydä kaikkiin trionic saabeihin.

      Tavalliset kulahtaa platinoita nopeemmin, mutta ei ne mitään maksakkaan.

    • Achilles Viggen

      Ohjekirjasta löytyy oikea tulppa, NGK. Virittelijät ja kaiken maailman "tuunajat" heittelevät ilmoille milloin mitäkin mutu-juttuja tulpista ja niiden lämpöarvoista, mutta todellisuudessa ohjekirjan antama tulppa pelaa turbossa lähes riippumatta ahtopaineesta tai ruskutusannoksesta. DI:n kanssa ei yleensä pidä lähteä tulpilla leikkimään ellei koe pakottavaa tarvetta ostaa uutta DI-yksikköä. Tosin tuhoisampaa kuin väärät tulpat on lika... eli varsinkin vanhemmissa autoissa olisi syytä pitää visusti huoli ettei yksikön koloon vuoda öljyä ja yksikkö ole yltä päältä pöly-öljy-tatinassa. Yksikkö ei siedä läpilyöntejä suoraan maihin.

      Tulppa ei todellakaan toimi nakutusanturina... eihän se edes ole teknisesti mahdollista... en oikein ymmärrä mistä tälläinen sitkeä huhu on lähtenyt liikkeelle.

      • Pevi

        Kyllä muuten toimii nakutusanturina trionic:ssa. Tulpan kärkeen johdetaan 80V jännite kun tulpalle ei viedä kipinää. Detonaatiossa pytyn seos ionisoituu, jolloin se lähtee johtamaan sähköä tulpan kärjen ja maan välille muodostuu sähkövirta, jonka trionic tunnistaa nakutukseksi. Tämän vuoksi trionic "puhdistaa" tulpat ajon jälkeen, joka kuuluu selvänä sirinänä.
        Laita sähkopostiosoitteesi, niin lähetän yksityiskohtaisemman selvityksen.


      • Achilles Viggen
        Pevi kirjoitti:

        Kyllä muuten toimii nakutusanturina trionic:ssa. Tulpan kärkeen johdetaan 80V jännite kun tulpalle ei viedä kipinää. Detonaatiossa pytyn seos ionisoituu, jolloin se lähtee johtamaan sähköä tulpan kärjen ja maan välille muodostuu sähkövirta, jonka trionic tunnistaa nakutukseksi. Tämän vuoksi trionic "puhdistaa" tulpat ajon jälkeen, joka kuuluu selvänä sirinänä.
        Laita sähkopostiosoitteesi, niin lähetän yksityiskohtaisemman selvityksen.

        Jos näin on niin minulta on mennyt asia täysin ohi korvien... periaatteessa mitä selitit pitää kyllä täysin paikkansa, autodetonaation voisi tuolla tavoin tunnistaa. Ainakin vanhemmissa moottoreissa (LH-Jetronic DI) oli myös varsinainen nakutusanturi, uudempiin koneisiin en ole vielä (onneksi) joutunut niin läheistä tuttavuutta tekemään.

        Jos viitsit niin pistä tarkempi sepustus osoitteeseen [email protected]


      • Haza
        Achilles Viggen kirjoitti:

        Jos näin on niin minulta on mennyt asia täysin ohi korvien... periaatteessa mitä selitit pitää kyllä täysin paikkansa, autodetonaation voisi tuolla tavoin tunnistaa. Ainakin vanhemmissa moottoreissa (LH-Jetronic DI) oli myös varsinainen nakutusanturi, uudempiin koneisiin en ole vielä (onneksi) joutunut niin läheistä tuttavuutta tekemään.

        Jos viitsit niin pistä tarkempi sepustus osoitteeseen [email protected]

        Haluatko kertoa mikä (9k?) ja minkänäköinen se saabisi on? Ihan uteliaisuuttani kyselen, kun samassa koulussa näköjään ollaan..


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mihin kaivattusi

      Ja sinun juttusi kaatui?
      Ikävä
      190
      8647
    2. En löydä sinua

      En löydä sinua täältä, etkä sinä varmaankaan minua. Ennen kirjoitin selkeillä tunnisteilla, nyt jätän ne pois. Varmaan k
      Ikävä
      26
      4808
    3. Ketä julkkista

      kaivattunne muistuttaa?
      Ikävä
      50
      4268
    4. Tunniste

      Jonka vain sinä ja kaivattusi tietää. ⬇️
      Ikävä
      62
      3837
    5. Opettelen sun jokaisen virheen

      ja rakastan sua.
      Ikävä
      51
      3236
    6. Miten, milloin

      Se onnistuisi sun luona
      Ikävä
      50
      3030
    7. Ne oli ne hymyt

      Mitä vaihdettiin. Siksi mulla on taas niin järjetön ikävä. Jos haluat musta eroon päästä niin älä huomioi mua. Muuten kä
      Ikävä
      26
      2696
    8. Haluan huomiota sulta

      nainen…tiedoksi. 😥❤️ -M-
      Ikävä
      43
      2501
    9. Miten mä olisin

      Rohkeampi lähestymään häntä. En tiedä. En osaa nykyään edes tikusta tehdä asiaa vaan käyttäydyn päin vastoin välttelen.
      Ikävä
      48
      2479
    10. Anteeksi kun käyttäydyn

      niin ristiriitaisesti. Mä en usko että haluaisit minusta mitään, hyvässä tapauksessa olet unohtanut minut. Ja silti toiv
      Ikävä
      38
      2243
    Aihe