Hermoratatutkimus

Riina

Onko jollekulle tehty hermoratatutkimus? Kuinka se tehdään ja näkeekö heti jotain? Minulla on jalkaongelmia.

21

46323

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • m.i.l.t.z.u

      Minulle on tehty hermoratatutkimus kaksi kertaa.
      Päähän laitettiin kuminen myssy ja puhdistettiin niistä kohdin iho, joihin teipattiin lappusia. Lappusista lähti niitä johotoja koneeseen. Johtoja siten lähti ainakin pari joka ruumiinosasta. Kun kone laitettiin päälle, alkoi tuntua esim. jaloissa pientä tykytystä, joka siirtyi kokoajan varpaisiin päin. Vähän ajan päästä tuntemus oli jo kokonaan varpaissa ja varpaat heiluivat oikein kunnolla. Ei tuntunut kovin mukavalta, mutta ei sattunutkaan.Tutkimus taisi kestää noin tunnin. Tutkimuksen aikana piti pitää silmiä kiinni, piti olla mahdollisimman rentoutunut. Ainakaan KOKS (Kotkan keskussairaala):ssa ei ollut henkilöä, joka olisi osannut tutkia koneen tekemää käyrää. Lähettivät käyrän Helsinkiin ja tulokset tulivat parin viikon kuluttua.

      • Lilli

        tuollainen tutkimus on. Olen luullut aina että ENMG-tutkimus on hermoratatutkimus. Siinä pistellään neuloja tiettyihin paikkoihin ja laitteella seurataan hermoimpulssien nopeuksia.
        Esim. tässä linkissä on tietoa ENMG:stä
        http://www.epshp.fi/kotisivu/knf/ohje/emg.html


      • m.i.l.t.z.u
        Lilli kirjoitti:

        tuollainen tutkimus on. Olen luullut aina että ENMG-tutkimus on hermoratatutkimus. Siinä pistellään neuloja tiettyihin paikkoihin ja laitteella seurataan hermoimpulssien nopeuksia.
        Esim. tässä linkissä on tietoa ENMG:stä
        http://www.epshp.fi/kotisivu/knf/ohje/emg.html

        On se sama tutkimus, mutta KOKS:issa on niin vanhat menetelmät. Saman näköinen laite (kuin kuvassa) oli minunkin tutkimuksessani.


      • hoidettu

      • piti löytyä?

      • parantunut
        piti löytyä? kirjoitti:

        Siis koskien tuota hermoratatutkimusta (ENMG)?

        Että ihan turhaan tökkivät selkääni ja jalkoihini neuloja syvälle lihakseen ja antoivat viiltäväntuskallisia sähköiskuja. Ei muutes ollu yhtään kivaa!

        Turhaa siksi, kun kaikki oli siltä osin kunnossa. Neurologikaan ei huomannu mitään kummempaa. Vika kun oli ihan muualla:

        Si-nivelen dislokaatiossa!


      • oli diaknoosi ?

        Itse kävin tänään jalkojen vuoksi ortopedin tutkimuksissa, määräsi hermoratatutkimuksiin jalkojen "tottelemattomuuden" ja huonon lihasgoordion vuoksi. Kävelen kuin ankka ja pelkään kaatuvani koko ajan.

        Te kokeissa käyneet. Mikähän mulla vois olla vikana. Syöpä eturauhasessa ? Tulehdus hermoradoissa ? Mikä ? Tauti on vaivannut viimeiset 4 vuotta, vasta nyt "suomi-poika" tajusi mennä tutkimuksin.

        Ennuste ???


      • Anonyymi

        Myssy päähän tulee EEG-tutkimuksessa, jossa mitataan aivosähkökäyrää.
        Se ei ole sama kuin hermoratatutkimus, ENMG.


    • veteraani...

      Minulle on tehty OYSissa useamman kerran sekä jalkoihin että käsiin.
      Sairaanhoitaja pistää lätkät iholle tietyn hermovälin kohdalle ja antaa pikku sätkyjä, mittaa hermojen pituudet ja tallentaa tiedot tietokoneelle lääkärin katsottaviksi. Tämä vaihe on suht kivuton, eikä kestä kauan.
      Seuraavaksi lääkäri pistää neulan x-kertaa tutkittaviin lihaksiin ja tarkastelee lihaksen käyttäytymistä tietokoneen ruudulta. Tässä vaiheessa sairaanhoitaja kirjaa lääkärin juttuja, joista ei maallikko paljon viisastu:) Neula on pieni, eikä pisto itsessään tunnu paljon miltään, muutamat pistot menevät suitsait. Minulla kun on lihaksissa vikaa ja lääkärit tuppaavat innostumaan aiheesta, olen muutaman kerran ollut kerrassaan kypsähtää koko touhuun....

      Jotain tietoja normaalitutkimuksen tuloksista voi saada heti, jos lääkäri sattuu yhteistyökykyinen. Erikoisempien esim. jitter-tutkimuksen tulokset pitää analysoida, niistä tiedon saa myöhemmin.

      Koe ei ole paha, kannattaa pysyä mahdollisimman rentona ja ajatella mukavia, kyl se hyvin menee:)

    • selkävaiva

      minulle tehtiin tänään jalkojen jaalaselän hermoratatutkimus.oöi ilkeå tapaus.se tehdään niin että lihaksiin johdrtaan sähköä.sähköisku on kovempi alueella joilla on hyvätunto.toinen jalka on minulla jonkin verran tunnoton. sillä pyritään tutkimaan onko hermovautioita.jalat ja selkä on vieläkin kipeät sähkö impilsseista.minulla on välilevyn raåppeuma lannerangassa ja siitä johyuvaa tunnottomuutta takapuolessa ja jaloissa

      • Anonyymi

        Aikas samanlainen kokemus oli mulla myös, mutta en pitänyt sähköiskuja kovin ilkeinä. Pahimmat tuntemukset ehkä samaa luokkaa kuin hankaussähköisku kovimmillaan. Molemmissa jaloissa tunto-ja lihasvoiman puutetta osittain eri syistä, toisessa enemmän ja toisessa vähemmän.

        Monisairas


    • puutunut sormi

      olen menossa hermoratatutkimukseen.....käden. Saako siinä olla sormukset sormessa meinaan kaikki ei lähde pois?

      • Anonyymi

        Saa olla sormukset hermorata tutkimuksessa.


    • näppituntuma

      Jos käden hermotuksia tutkitaan niin eiköhän sormukset pidä ottaa pois.

    • Oulussa

      Minulle tehtiin eilen ei käynyt ollenkaan kun en jännittänyt.
      Silloin tunsin pientä kipua kun neulat oli lihaksessa ja piti liikuttaa sormea, rannetta tai kättä.
      Ei pidä tehdä asiasta turhan härkästä, ettei ala turhaan jännittämään. Lisäksi lääkäri ja hoitaja kertoi kokoajan mitä tekee, joten turha pelko pois.
      Sormukset saa olla, mutta kello pitää ottaa pois.

    • niskakiinni

      onko hermpinne hermoratatutkimukseen ,olen sähkö-allergikko..

    • Anonyymi

      Minulle tehty hermoratatutkimus jossa testattiin kädet ja jalat. Neuloilla tökittiin lihaksia sieltä täältä. Rentona kun olin niin ei sattunut ollenkaan. Tätäkään toimenpidettä on aivan turha pelätä etukäteen. Kun pidät lihakset rentona niin tuskin edes tunnet pistoja. Vaikka jännität lihaksia (käytönnössä ei pysty olemaan rento kokoaikaa) ei sekään satu koska neulat on niin pieniä. Verikokeeseen vertaisin tämän tutkimuksen aiheuttamia kipuja, jos niitä nyt kivuiksi voi sanoa.

    • Anonyymi

      Kun minulle tehtiin ensimmäisen kerran jalkoihin tuo tutkimus, ei tuntunut kipua lainkaan.
      Oli reilut kaksi vuotta väliä, kun tehtiin uudestaan, sattui ihan tajuttomasti, mutta oli sairauskin pahentunut, niin ei ihme, että sattui.
      Toisesta kädestäkin katsottiin yhden piston verran, käsistä ei ole koskaan ennen tutkittu.
      Lausunnossa kuitenkin jälkeenpäin luki, että kädet pysyneet samanlaisina. Mihin lienee olivat verranneet, kun ei ollut tosiaan aiemmin tehty.
      Kenties jalkojen tutkimus on joskus vielä edessä, mutta viimeksi tuntuneen kivun takia en mielelläni menisi.

      • Anonyymi

        Mulla on tsekattu alavartalo. Jossain kohdissa ei tuntunut yhtään miltään, jossain vähän mutta sitten välihan alueella tuntui tosi häijyltä. Mä tunsin enemmän sähköiskimaista pistelyä. Tiedä sitten tuliko just sähköstä vai tekikö neulat sitä.

        Monisairas


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mulla on tsekattu alavartalo. Jossain kohdissa ei tuntunut yhtään miltään, jossain vähän mutta sitten välihan alueella tuntui tosi häijyltä. Mä tunsin enemmän sähköiskimaista pistelyä. Tiedä sitten tuliko just sähköstä vai tekikö neulat sitä.

        Monisairas

        ...jaa mä oon aiemminkin jo vastannut 😀ja pysy siinäkin. Tosta tutkimuksesta on jo aikaa, eikä kaikkea kunnolla muista, kun ei siitä mitään traumaa tullut niinku joistain skopioista

        Monisairas


    • Anonyymi

      Itse ajattelen, että ne on ne neulat, mitkä sitä kipua aiheuttavat, koska osuvat hermoihin, ja totta kai se sattuu.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kuka maksaa Elokapinan töhrinnän?

      Vieläkö tukevat Elokapinan toimintaa mm. Aki Kaurismäki, Sofi Oksanen, Paleface, Koneen Säätiö ym. ? Kenen kukkarosta ot
      Maailman menoa
      583
      3868
    2. Muuttaisiko viesti mitään

      Haluaisin laittaa viestin, mutta muuttaisiko se mitään. Oletko yhä yhtä ehdoton vai valmis kyseenalaistamaan asenteesi j
      Ikävä
      48
      3318
    3. Jos sinulla kiinnostaisi

      Nyt, miten antaisit minun ymmärtää sen?
      Ikävä
      38
      2791
    4. Valpuri Nykänen elokapina

      Aikas kiihkomielinen nainen kun mtv:n uutiset haastatteli. Tuollaisiako ne kaikki on.
      Maailman menoa
      66
      2749
    5. Oon vähän ihastunut suhun nainen

      Vaikka toisin jokin aika sitten väitin mutta saat mut haluamaan olemaan parempi ihminen :)
      Ikävä
      19
      2134
    6. Jospa me nähtäisiin

      Sinne suuntaan menossa🤣
      Ikävä
      32
      2081
    7. Se että tavattiin

      Hyvin arkisissa olosuhteissa oli hyvä asia. Olimme molemmat lähestulkoon aina sitä mitä oikeasti olemme. Tietysti pieni
      Ikävä
      12
      1967
    8. Elämä jatkuu

      Onneksi ilman sinua
      Ikävä
      29
      1855
    9. Oot pala mun sielua

      Jos toivot, että lähden mä lähden. Jos toivot, että jään mä jään. Koen, että olet mun sielunkumppani, mutta lämmöllä my
      Ikävä
      17
      1800
    10. Hei T........

      Ajattelin kertoa että edelleen välillä käyt mielessä.... En ole unohtanut sinua, enkä varmasti ikinä... Vaikka on kulunu
      Suhteet
      47
      1749
    Aihe