cystitis interstitialis

molla

Lueskelin tästä sairaudesta... Te joilla tämä on niin kertokaa oireistanne ja auttaako niihin mikään. Onko virtsakokeessa verta? Mulla on joku ihme kuppa ja kukaan ei tiedä mikä, virtsassa on verta!

12

12207

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kamomilla

      Hei!

      Olen itse jo useamman vuoden sairastanut cystitis interstitialista.
      Oireet ovat aika samanlaiset, mitä esim. virtsatientulehduksen oireet: jatkuva pissahätä, paineen ja jopa kivun tunne alavatsassa (rakon tuntumassa). Joskus voi vitsaputki kipeytyä tai ahtautua.

      Sairaus on ns. virtsarakon reuma. Siinä rakkoa ympäröivät lihakset jostain syystä toimivat liian aktiivisesti ja näin ollen rako tilavuus ajan myötä usein pienenee, mikä vaatii rakon venytyksen eli dilataation.

      Riippuu taudin vaikeusasteesta, että miten usein dilataatio pitää tehdä. Itse olen nyt vuoden ajan selvinnyt yhdellä kerralla. Aikaisemmin se tehtiin minulle välillä jopa 3 kertaa vuodessa.

      Käyn säännöllisesti DMSO-huuhteluissa ja myös olen ottanut fysioterapiaa tähän vaivaan ja se on ollut myös tehokasta.

      • molla

        Vielä olisin kysynyt, että onko sulla virtsanäyteessä verta, mulla on. Tähystykselläkö tautisi diagnisoitiin vai miten? Harjoitetaanko fysioterapiassa rakon lihaksia? Mulla on ihan VTI:n oireet!


      • kamomilla40
        molla kirjoitti:

        Vielä olisin kysynyt, että onko sulla virtsanäyteessä verta, mulla on. Tähystykselläkö tautisi diagnisoitiin vai miten? Harjoitetaanko fysioterapiassa rakon lihaksia? Mulla on ihan VTI:n oireet!

        Mulla ei ole virtsassa verta, mutta sekin voi varmaan olla yksilöllistä.

        Ja fysioterapia auttoi ainakin mulla. Pidätysongelmia mulla ei ole vain päinvastoin; mulla on lantionpohjanlihakset ihan krampissa ja siksikin sattuu. Niitä opetellaan siellä rentouttamaan ja sitten saa ns. rentouttavaa sähköhoitoa.


      • kysyisin vaan

        mikä on tuo dilataatio-toimenpide? mitä siinä tehdään ja onko se jokin esim. nukutuksessa tehtävä asia?

        liittyykö tuohon ongelmaan, että esim. saattaa todella kouristaa jotenkin alavatsassa niin, että esim. virtsaamisen aloitus voi olla kivuliasta kun alapää tuntuu menevän jotenkin kramppiin?


      • kamomilla
        kysyisin vaan kirjoitti:

        mikä on tuo dilataatio-toimenpide? mitä siinä tehdään ja onko se jokin esim. nukutuksessa tehtävä asia?

        liittyykö tuohon ongelmaan, että esim. saattaa todella kouristaa jotenkin alavatsassa niin, että esim. virtsaamisen aloitus voi olla kivuliasta kun alapää tuntuu menevän jotenkin kramppiin?

        että mistä kouristuksesi johtuu, mutta itselläni on kyllä ollut joskus ns.kouristuksiakin.

        Dilataatio on virtsarakon venytys ja se tehdään aina tietty nukutuksessa.


    • irgy

      Sairastuin ko tautiin 60 - vuotiaana oireiden vähitellen lisäännyttyä .
      Oireina olivat verta virtsassa ja lisääntyneet rakkokivut fyysisissä ponnistuksissa.
      Elämäntilanteeni oli ollut raskasta henkisesti ja fyysisesti usean vuoden ajan - jatkuva pitkäaikainen steressi uniongelmineen hoitaessani leipätyöni ohessa vaikeasti vammatunutta miestäni.
      Oireiden takia hakeuduin urologille. Seurasi tutkimuksia mm rakon tähystyksiä. Myöhempinä vuosina myös rakon venytystä narkoosissa pari kertaa vuodessa.
      Kipuoireet ja vessakäynnit lisääntyivät ( n. 50 x vrk:ssa), joka invalidisoi elämääni. Pyysin lääkäriä kirjoittamaan kokeeksi tabl. Triptyl 50 mg, jota käytetään kroonisissa kivuissa. Siitä oli hieman apua yöuneen.
      Olin potenut oireita n. kuusi vuotta. Hakeuduin urologi Ossi Lindellin yksityisvastaanotolle.
      Ilmoitin haluavani päästä leikkaukseen. Tiesin hänen suorittaneen useita rakon poistoleikkauksia hyvällä menestyksellä.
      Minulla oli onni päästä hänen potilaakseen ja leikkaukseen, jossa poistettiin rakko, ainoastaan postimerkin kokoinen osa tervettä rakkoa oli jätetty. Virtsaputki oli ehjä, joten ohutsuolesta otetusta n. 60 cm:n pituisesta pätkästä lääkäri muotoili uuden virtsarakon ns suolirakon vanhan tilalle. Leikkaus kesti 7 tuntia 30 min. Komplikaatioita ei syntynyt. Paraneminen edistyi hyvin. Sairaalassa olin 18 vrk. Uusi rakko alkoi toimia hyvin ja toimii edelleenkin moitteettomasti. Leikkauksesta on nyt yli kolme vuotta.
      Elämäni sai uuden käänteen. Kivut jäivät kokonaan pois. Enää ei tarvitse ajatella asioille lähtiessä, missä on lähin vessa.

      • irgy

        jatkoa edelliseen irgyn tekstiin:
        cystitis interstialis, krooninen rakkotulehdus, autoimmuunisairaus ?
        Oireet: tihentynyt virtsaamistarve, rakkokivut vaivojen pahentuessa kivut voivat olla voimakkaatkin. Virtsassa verta ja leukoyyttejä, mutta ei bakteereja.
        Tulehdusta ja kipuja lisää kuumuus esim. saunominen ja kesällä helle. Polttavaa kipua aiheuttavat lisäksi happamat ja mausteiset ruuat sekä juomat.
        Hoitona runsas veden nauttiminen, joka laimentaa virtsan happamuutta, mutta aiheuttaa Wc-käyntejä tiheämmin. Leikosyyttien lisääntyessä tarv. tabl. Lexinor ( antibioottikuuri). Kivun kroonistuttua voi harkita tabl Triptyl 25mg tai 50 mg yöksi.
        Vaikeissa tapauksissa paras hoito on leikkaus, jos muu terveys sallii.


      • sama vaiva

        Olen sairastanut tautia n.5v. Tehty rakon laajennuksia,DMSO-huuhteluja(lukuisia kertoja) lääkitystä mitä milloinkin, ja rakkoa koskee ja vessassa aikaa vierähtää vuorokaudesta enemmän varmaan kun muualla. Vuosi sitten urologinen hoitaja väläytti tätä rakon poistoa, mutta lääkärin kanssa asia ei ole edennyt tälle tasolle. Tuntuu,että tämä ainut vaihtoehto jatkaa elämää, eli rakon poisto. Täytyy kai alkaa ajaa asiaa eteenpäin. Kirjoitan lähes vuosi kirjoituksesi jälkeen, joten en taida vastausta saada.


      • kovia selkä siis
        sama vaiva kirjoitti:

        Olen sairastanut tautia n.5v. Tehty rakon laajennuksia,DMSO-huuhteluja(lukuisia kertoja) lääkitystä mitä milloinkin, ja rakkoa koskee ja vessassa aikaa vierähtää vuorokaudesta enemmän varmaan kun muualla. Vuosi sitten urologinen hoitaja väläytti tätä rakon poistoa, mutta lääkärin kanssa asia ei ole edennyt tälle tasolle. Tuntuu,että tämä ainut vaihtoehto jatkaa elämää, eli rakon poisto. Täytyy kai alkaa ajaa asiaa eteenpäin. Kirjoitan lähes vuosi kirjoituksesi jälkeen, joten en taida vastausta saada.

        alaselkäkipuja tässä vaivassa?


      • Monivaivainen
        sama vaiva kirjoitti:

        Olen sairastanut tautia n.5v. Tehty rakon laajennuksia,DMSO-huuhteluja(lukuisia kertoja) lääkitystä mitä milloinkin, ja rakkoa koskee ja vessassa aikaa vierähtää vuorokaudesta enemmän varmaan kun muualla. Vuosi sitten urologinen hoitaja väläytti tätä rakon poistoa, mutta lääkärin kanssa asia ei ole edennyt tälle tasolle. Tuntuu,että tämä ainut vaihtoehto jatkaa elämää, eli rakon poisto. Täytyy kai alkaa ajaa asiaa eteenpäin. Kirjoitan lähes vuosi kirjoituksesi jälkeen, joten en taida vastausta saada.

        Mulla ongelmat olleet jo kohta 30 v; jatkuvaa vessassa juoksemista. Viimevuosina tullut pahoja virtsarakon kiputiloja ja virtsaumpea joskus, joka lähes sietämätöntä eli mennäkkö sairaalaan vai kärvisteleekö kotona ja odottaa, että tilanne helpotuu...onneksi on kuitenkin helpottanut, mutta vähältäpiti tilanteita on ollut siis sen virtsaummen takia...kivut ovat oleet sellaisia,että ei ole yöllä pystynyt silmäystäkään nukkumaan... Viimeaikoina jatkuva janotus ja vessassa juokseminen.
        Onneksi sain käsiini kirjan nimeltä Vaaralliset viljat..syntymästäni asti olen ollut ihottumaa ja vaivoja täynnä, mutta se kirja avasi silmät käsittämään syyn kaikkeen...eli kotimaisten viljojen sisältämä gluteeni...miettikää rauhassa miten paljon olette gluteenilla itseänne rääkänneet!!! Meikäläisellä on jo melkein kaikki elimet menneet pahaan jamaan. Pullamössöllä ja kahvilla kasvatettuna en ole koskaan tervettä päivää nähnyt. Lukekaa kirja VAARALLISET VILJAT (juuri ilmestynyt)...Toivon kaikille siitä jotain apua...eli pelastusta sille mitä enään pelastettavissa on!!! Vielä lisäksi, että gluteeni aiheuttaa morfiinin kaltaisen riippuvuuden ihmisessä, eli helppoa ei sen poisjättäminen ruokavaliosta ole. Huom! Lääkärithän eivät mistään ruokajutuista tajua yhtään mitään...älkää lääkäreihin luottako milloinkaan...


    • nsu

      Mulla myös 20v. oireillut cystitis helpotti lähes täysin ruokavaliomuutoksella, josta jätettiin gluteeenit kokonaan pois.
      Turvaudun kaikkiin mahdollisiin keinoihin kipujen sattuessa kohdalle, tosin, käyn välillä sairaalassa dilataatiohoidossa (nyk muutaman vuoden välein).
      Tiesittekö, kipusiskot (heh), että nykyään tehdään suomessakin hyvää vastetta tuovia neuromodulaattorileikkauksia ainakin treellä?
      Perustuu ihonalaiseen transkutaaniseen hermosimulaatioon. Niille, kenelle sopii, on tuonut valtavaa hyötyä. Tullut uutena hoitomuotona ihan lähivuosina vasta.
      Lisäksi rakkohuuhteluissa käytössä uudenlaista paikallislääkettä. Konsultoikaa urologianne, suosittelen ainakin uutta huuhteluhoitoa. Toimii huomattavasti hellävaraisemmin elimistölle kuin tuoansulatuskanavan kauta sulavat hermolääkkeet (itse syönyt tramal, triptyl, sirdalud, arcoxia, cymbalta, lyrica...)

    • Anonyymi

      Joo tauti on tuttu sairastin sitä 10v jonka jälkeen rakko poistettiin ja ohutsuolesta tehtiin uusi rakko olen onnellinen kivut jäi pois elän normaalia elämää mutta katetroin itseni. Olen tehnyt tätä 35 vuotta .

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 122
      2936
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      83
      2692
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      17
      2168
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      19
      1757
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      21
      1658
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      15
      1499
    7. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      17
      1459
    8. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      28
      1417
    9. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      16
      1387
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      6
      1302
    Aihe