Sukututkimus

ii-li

Harrastaako sitä kukaan teistä?

Joskus valitetaan sitä, että historiankirjoutus koskee vain kuninkaita ja sotapäälliköitä, mutta tavallisen kansan historia unohdetaan.

Sukututkimus on nimenomaan tavallisen kansan historiaa ja aivan yhtä tärkeää kuin sotapäälliköiden historia. Uskomatonta, miten paljon tietoa sukututkijoilla on menneestä ajasta. Siihen liittyy poliittista historiaa, sotahistoriaa, henkilöhistoriaa, tapahistoriaa, sukuhistoriaa, valtakunnan historiaa ja vaikka mitä.

Vakavasti suhtautuvat sukututkijat ovat oikea aarre koko Suomen historiantutkimukselle. Nykyisin tietosuojalaki tosin asettaa rajoituksia tutkimukselle.

11

1011

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • mirmi2

olen todella kiinnostunut juuristani ja löydän tunnollisia ihmisiä ja roistoja. Ite tavallinen taapertelija.Kiva katella joitakin kun rinnus nousee uudella autolla.Itellä juuret 1740 luvulle. mieheni suvulla 1200 luvulle . hauska kuulla ollaan kai kaikki sukulaisia keskenään.

• lokari¤

Täällä eräs mahti henkilö halus sukututkimuksen.
        Rahaa kun oli niin palkkasi jonkun sen tekemään.
        Sopi hinnankin joka oli 2500 , ja tutkimus alko hyvn, mutta muutaman kuukauden päästä olikin löytynyt muutama hevos varas ja pankinryöstäjä sukuun.
        Silloin tämä mahti henkilö sanoi että voit lopettaa , minä tien jo tarpeeksi , saat pitää sen rahan ja ollaan sujut.
        Johon tämä tutkimuksen tekijä vastas , että nyt se maksaakin 5000 sillä rahala kyllä lopetan.
        Joten on mietitävä alkaako sukuaan tutkimaan. HA
        Terv: Lokari¤

• kurkkasin palstalle
        lokari¤ kirjoitti:

Täällä eräs mahti henkilö halus sukututkimuksen.
        Rahaa kun oli niin palkkasi jonkun sen tekemään.
        Sopi hinnankin joka oli 2500 , ja tutkimus alko hyvn, mutta muutaman kuukauden päästä olikin löytynyt muutama hevos varas ja pankinryöstäjä sukuun.
        Silloin tämä mahti henkilö sanoi että voit lopettaa , minä tien jo tarpeeksi , saat pitää sen rahan ja ollaan sujut.
        Johon tämä tutkimuksen tekijä vastas , että nyt se maksaakin 5000 sillä rahala kyllä lopetan.
        Joten on mietitävä alkaako sukuaan tutkimaan. HA
        Terv: Lokari¤

Vantaalla on tänä viikonloppuna sukututkimuspäivät, Suomen laajimmat alan messut. Tarkemmin Vantaan seudun Sukututkijoiden kotisivuilla.

• Satu

kirjat hyllyssä sekä mieheni suvusta että omastani, viime mainitusta 1700-luvulle, Ruotsiin ja Saksaan. Ennen perheet olivat todella lapsirikkaita monesti.

Jos saisi tietoa siitä elämisestä, niin se kiinnostaisi enemmän. Tällaisena luettelointina ei niin kovasti jaksa kiinnostaa.

• Suvi2

Suvussani on monta innokasta tutkijaa. On suvun omaa sanomalehteä, julkaisuja, sukukirja, oma sanomalehti,viirit ja vaakunat sun muut, mutta en ole liiemmin kiinnostunut koko asiasta.
        Minua kiinnostavat nykyisin elävät ihmiset, eivät niinkään jotkut aiemmin eläneet ventovieraat.

Varmaan sukututkimus on hieno asia, mutta se ei satu olemaan "minun juttuni".

• sukututkinut
        Suvi2 kirjoitti:

Suvussani on monta innokasta tutkijaa. On suvun omaa sanomalehteä, julkaisuja, sukukirja, oma sanomalehti,viirit ja vaakunat sun muut, mutta en ole liiemmin kiinnostunut koko asiasta.
        Minua kiinnostavat nykyisin elävät ihmiset, eivät niinkään jotkut aiemmin eläneet ventovieraat.

Sinua, Suvi, ei ehkä kiinnosta, kun tiedot on jo kerätty! Jos haluat tietää jotain menneistä, senkuin avaat oman sukukirjasi ja luet sieltä.

On kuitenkin paljon ihmisiä jotka töin tuskin tietävät isovanhempansa. Itse oli hieman paremmassa pisteessä. Kun aloin tutkia sukuani, oli minulla jo vanhana peruna sukuselvitys, jonka henkilöt olivat syntyneet 1830-luvulla. Se oli minun lähtökohtani, kun aloitin. Minulla oli lähimenneisyys ihan selvillä perunkirjoista ja hautakivistä. Mutta oli hyvin mielenkiintoista huomata, mistä asti esivanhempani ovat tulleet. He olivat käsityöläisiä, jotka olivat liikkuneet useissa pitäjissä ympäri Suomen.
        Osa esivanhemmistani oli kiinni maassa, torpissaan ja tilallisina. Heistä saa tiedot kirkonkirjojen alkuun asti ihan samasta seurakunnasta 3 vuosisadan ajalta.

Jos ei ole mitään esivanhemmistaan tiennyt, avautuu sukututkimuksen kautta hieno näköala menneisiin aikoihin. Jos todella kiinnostuu, alkaa lukea paikallishistorioita ja kyläkirjoja jne. ja saa elävän kuvan menneiden polvien ajoista.

• estää omien
        Suvi2 kirjoitti:

tietojeni käyttämistä? Eräs isäni puolelta oleva tosi kaukainen sukulainen on tehnyt pari kirjaa isäni suvusta ja en olisi halunnut olla ko. teoksessa mukana, onko se noin itsestään selvää, että siihen saa laittaa ihmisen tietoja? Tietosuojalaki ei sitten toimnut tässä tapauksessa ollenkaan. Minulle riittää, että tiedän isovanhempani ja heidän vanhempansa taustat.

• Suvi2
        sukututkinut kirjoitti:

Sinua, Suvi, ei ehkä kiinnosta, kun tiedot on jo kerätty! Jos haluat tietää jotain menneistä, senkuin avaat oman sukukirjasi ja luet sieltä.

On kuitenkin paljon ihmisiä jotka töin tuskin tietävät isovanhempansa. Itse oli hieman paremmassa pisteessä. Kun aloin tutkia sukuani, oli minulla jo vanhana peruna sukuselvitys, jonka henkilöt olivat syntyneet 1830-luvulla. Se oli minun lähtökohtani, kun aloitin. Minulla oli lähimenneisyys ihan selvillä perunkirjoista ja hautakivistä. Mutta oli hyvin mielenkiintoista huomata, mistä asti esivanhempani ovat tulleet. He olivat käsityöläisiä, jotka olivat liikkuneet useissa pitäjissä ympäri Suomen.
        Osa esivanhemmistani oli kiinni maassa, torpissaan ja tilallisina. Heistä saa tiedot kirkonkirjojen alkuun asti ihan samasta seurakunnasta 3 vuosisadan ajalta.

Jos ei ole mitään esivanhemmistaan tiennyt, avautuu sukututkimuksen kautta hieno näköala menneisiin aikoihin. Jos todella kiinnostuu, alkaa lukea paikallishistorioita ja kyläkirjoja jne. ja saa elävän kuvan menneiden polvien ajoista.

menneistä. En tiedä miksi historia on ollut minulle aina vastenmielistä luettavaa.
        Sanoit, että jos haluan tietää, otan vain ja avaan oman sukukirjani.
        Kirjahyllystäni puuttuu sukukirjaa.

On ihailtavaa, että jollakin riittää kiinnostusta historiaan ja siihen, mitä oli joskus ennen. Minulle riittää nykyisyys.

• sukututkinut
        estää omien kirjoitti:

tietojeni käyttämistä? Eräs isäni puolelta oleva tosi kaukainen sukulainen on tehnyt pari kirjaa isäni suvusta ja en olisi halunnut olla ko. teoksessa mukana, onko se noin itsestään selvää, että siihen saa laittaa ihmisen tietoja? Tietosuojalaki ei sitten toimnut tässä tapauksessa ollenkaan. Minulle riittää, että tiedän isovanhempani ja heidän vanhempansa taustat.

On väärin panna nimet ja tiedot väkisin näkyviin, jos asianomainen ei halua niitä sinne.
        Toisaalta, olet koulujen oppilasluetteloissa, eri matrikkeleissa ja monessa muussa paikassa, niin että julkista tietoa se sukututkijankin löytämä tieto on ollut.

• soilike

Hyvä skybe-ystävä täältä palstalta antoi osoitteen ja pääsin jyvälle.
      http://www.genealogia.fi/

Löysin juuriani molemmilta puolilta. Ainakin lähijuuret tiukasti kotimaassa

• alin taas tallentamaan sukutietojani papereista tietokoneelle. Eilen meni 10000:n henkilön raja rikki. Saas nähdä milloin 20000:n.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Taisin tehdä virheen

Kaipaan sua enemmän kuin kuvittelin. Luulin, että helpottuisin, mutta olinkin täysin väärässä. Vieläkö vastaisit minulle
      Ikävä
      111
      5237
    2. Hyvä että lähdit siitä

Ties mitä oisin keksinyt jos oisit jäänyt siihen, näit varmaan miten katoin sua.... 😘🤭😎💖
      Ikävä
      49
      3392
    3. Nyt tuntuu siltä, että on pakko päästä puhumaan kanssasi

Tuntuu että sekoan tämän kaiken takia. Miehelle
      Ikävä
      91
      3224
    4. Näin kun katsoit salaa ja

Hymyilit sieltä kaukaa 😍☺️ mutta hämmennyin ja tilanne oli niin nopeaa ohi etten oikeen kerennyt mukaan 😢 säteilit ku
      Ikävä
      40
      2926
    5. Nainen, mulla olisi sulle pari vinkkiä

Kerro vain ongelmasi niin annan siihen vinkin. :/
      Ikävä
      81
      1847
    6. Nainen onko sulla supervoimmia ?

Voisitko auttaa miestä mäessä? Tarjota auttavan käden ja jeesata tätä miestä? Tai antaa olla et sä kuitenkaan auta.
      Ikävä
      41
      1580
    7. 450 000 ulosotossa

Suomessa on tällä hetkellä ennätysmäärä ihmisiä ulosotossa. Viime vuonna heitä oli yli puoli miljoonaa. Kuluvan vuoden
      Perussuomalaiset
      127
      1555
    8. Katu täyttyy...

Hei, oli pakko laittaa vielä tää. Huomaan että olet suuttunut. Minähän sanoin että poistun, olit paikalla. Olin pettynyt
      Ikävä
      31
      1436
    9. Eduskunnasta tippuneet kokoomuslaiset nostavat eniten sopeutumisrahaa. Kyllä veroeurot kelpaavat.

Sopeutumisraha on eduskuntatyön päättymisen jälkeen maksettava etuus, jonka tarkoituksena on tukea entisiä kansanedustaj
      Maailman menoa
      130
      1234
    10. Onko esitutkinta jo saatu päätökseen?

Ketkä saa syytteet? Voi olla iso määrä ihmisiä?
      Ähtäri
      16
      1149
    Aihe