Mitäs mieltä ul:lät ootte, kun ei tuo isäntäkirkko mitään kantaa oikein mihikään ota, kaikkia vaan tukee ja ymmärtää?
Enpä jaksa kuin ihmetellä kuka tommoseen yleiskirkkoon kuulua viitsii, tarttishan sitä jotkut selkeät moraalisäännöt olla ihmisellä.
luterilaisuus pilalla
5
606
Vastaukset
- Raamattu >
Matteuksen evankeliumi 7:1
"Älkää tuomitko, ettei teitä tuomittaisi"- tällä
Kirkon todellinen kanta homoseksuaalisuutta koskevissa
kysymyksissä on sittenkin jäänyt monille epäselväksi.
Kirkko on ilmoittanut asian olevan ”monitahoinen ja
vaikea” (1). Kysymyksessä on kirkon mielestä myös
”vaikeasti tulkittava asia” (2) ja ”monitahoinen
kysymys” (1). Näihin ’moninaisiin tilanteisiin ja
tapauksiin’ ei kirkon mukaan ”ole mustavalkoisia
vastauksia, kyllä tai ei” (1) a).
Kirkon piispojen keskusteluissa ja lausunnoissa
vilahdelleet ilmaukset ”kirkkomme ja seurakuntamme
pääväylä” (2), ”kristillinen harkinta” (2),
”perusmalli” (3), ”seksuaalisuuden pääväylä” (2),
”etenemistyö” (2), ”jännite” (2), ”sukupuoliset
taipumukset” (2), ”kasvunpaikka (2), ”alempi taso”
(2), ”valtakulttuuri” (2), ”todellisen pohdinnan
paikka” (4), ”kipu” (2), ”vaikean tilanteen edessä”
(5), ”seksuaalisuuden ihannemuoto” (2), ”alustava
tienviitta” (6), ”vivahde” (2) eivät ole antaneet
kaikille ’kuulijoille’ välttämättä kovinkaan
täsmällistä kuvaa kirkon todellisesta mielipiteestä ja
opetuksesta. Kirkkoa ei turhaan ole moitittu
ympäripyöreästä kannanotosta ja ’epämääräisestä
kiemurtelusta’ (7).
Asiaa sivusta seuranneet ovat todenneetkin, eivätkä
suotta, että ”kirkko kiemurtelee kuin mato koukussa”
(7), ja että ”piispat ovat kiertäneet ns. homolakia
kuin kissa kuumaa puuroa…” (8)
Tähän artikkeliin olen kerännyt niitä kirkonmiesten
näkemyksiä ja lausuntoja, jotka selvästi osoittavat
kirkon todellisen kannan ja vakaumuksen. Tarkastelemme
myös tilastotietoa ja muutamia muita kysymyksiä.
a) TV1:n A-talk –ohjelman (13.2.2002) toimittajan
kysyessä piispa Eero Huoviselta kirkon taholta selviä
rajoja, Huovinen totesi seuraavasti: ”…mä vähän
varoisin sitä, että tämmösissä asioissa niinku
ruvettaisiin vetämään viivasuoria linjoja, koska ne
hyvin helposti on semmosia aika armottomia, ne
viivasuorat linjat…” (2)
Kirkon nykyisestä opetuksesta
Vaikka ”kirkon tavoitteena on selkeästi avioliiton
tukeminen” (9), eikä kirkko ”toteuta samaa sukupuolta
olevien parisuhteeseen liittyviä kirkollisia
toimituksia” (10), ainakaan toistaiseksi, niin kirkko
on käytännöllään ja sanoillaankin selvästi tukemassa
syntielämää ja sen harjoittamista. Kirkon opetuksen
mukaan homoseksualisti ”on ihminen, jota on tuettava
hyväksymään erilaisuutensa ja näkemään siitä
aiheutuvat sekä elämisen rajoitukset että myönteiset
mahdollisuudet” (11).
Kirkon opetuksen mukaan siis homoseksuaalista ihmistä
on TUETTAVA HYVÄKSYMÄÄN HOMOUTENSA (=erilaisuutensa).
Häntä on myös TUETTAVA NÄKEMÄÄN SIITÄ AIHEUTUVAT
’MYÖNTEISET MAHDOLLISUUDET’.
homot kirkon työssä
On yleisesti tunnettu tosiasia, että ”…kirkon
työntekijöissä on homoja” (8). Kysymys ei välttämättä
ole kovin pienestä ryhmästä. Vuoden 2001 loppupuolella
homoista ja lesboista todettiin, että ”monet heistä
ovat” kirkon ”työntekijöitä, luottamushenkilöitä ja
aktiivisia jäseniä…” (12)
Vaikka kirkko ”odottaa työntekijöiltään perinteisen
opetuksensa mukaista käyttäytymistä” (10), niin
”vaatimus perinteisen opetuksen mukaisesta
käyttäytymisestä ei… kuitenkaan ole ehdoton sääntö,
jonka pohjalta suoraan voitaisiin sanoa, ettei
esimerkiksi homoseksuaali voisi tehdä kirkossa töitä”
(10). On todettukin, että ”homoseksuaali voidaan
palkata kirkon tehtäviin, jos tämä ei toteuta
taipumustaan” (13). ”HOMOSEKSUAALISUUS EI” siis ”OLE
ESTE OLLA KIRKON VIRASSA, mutta sen toteuttaminen
käytännössä on eri asia” (9). Kirkon opetuksen mukaan
jopa ”papinvirkaan voidaan vihkiä homo tai lesbo,
mutta se edellyttää, että henkilö elää selibaatissa"
(14).
Homopapin siunattavana?
Tietämättä ja tahtomatta homopapin käsien alla
’siunattavana’ ja rukoiltavana?
”Olisi väkivaltaa paukauttaa päin naamaa niille
seurakuntalaisille, jotka eivät homopappeja hyväksy,
että olen homo” (15). Näin kertoo eräs kirkon
työntekijä, joka tiedostaa olevansa ”lesbo nainen
pappina, joka elää avosuhteessa”. Hän ”ei halua
säikäyttää työnantajaansa ja seurakuntalaisia
henkilökohtaisella elollaan” (15). Hänen mielestään
”on myös väkivaltaa homo- ja lesbopappeja kohtaan
kieltää heiltä oikeus parisuhteeseen” (15).
”Silloinhan meidät pakotetaan elämään
kaksinaismoralistisesti”, toteaa nainen (15).
Salatessaan näin asiain todellisen laidan, ’pappi’
pettää sekä työnantajaansa että ’seurakuntalaisiaan’.
Raamatun opetuksen mukaan todellisen Herran palvelijan
elämä on kaikin puolin avointa. Hänellä ei ole mitään
salattavaa ja ’piiloteltavaa’. Apostoli Paavali
toteaa, että me ”olemme hyljänneet kaikki häpeälliset
salatiet, niin ettemme vaella kavaluudessa…” (Pyhä
Raamattu, 2. Kor. 4:2)
Jumalan sanan ilmoituksen mukaan jokainen Jumalan
valtakunnan työntekijä on ihmisten edessä esikuvana
KAIKESSA. ”Älköön kukaan nuoruuttasi katsoko ylen,
vaan ole sinä uskovaisten esikuva puheessa,
vaelluksessa, rakkaudessa, uskossa, puhtaudessa” (Pyhä
Raamattu, 1. Tim. 4:12). ”Aseta itsesi kaikessa hyvien
tekojen esikuvaksi, olkoon opetuksesi puhdasta ja
arvokasta ja puheesi tervettä ja moitteetonta, että
vastustaja häpeäisi, kun hänellä ei ole meistä mitään
pahaa sanottavana” (Pyhä Raamattu, Tiit. 2:7-8).
Kirkon homo- ja lesbopapit ovat irvikuvana
todellisesta Jumalan valtakunnan työntekijästä.
Tilastotietoa *)
Kirkon koko henkilöstö
Kirkon ”…koko henkilöstöstä parisuhteen
rekisteröimistä kannattaa… 39 prosenttia” (16).
Kantaansa kirkon työntekijät eivät suinkaan perustele
Raamatulla, Jumalan sanalla. Kirkon tutkimuskeskuksen
johtajan mukaan ”kirkon työntekijöiden asenteet sekä
homosuhteiden virallistamista että niiden siunaamista
kohtaan myötäilevät pitkälti koko kansan asenteita”
(17).
Papisto
Kirkon tutkimuskeskuksen teettämän kyselyn mukaan
”puolet” papeista ”kannattaa… esitystä parisuhteen
rekisteröinnistä.” Papeista ”joka kuudes kannattaa
ajatusta”, että ”kirkko siunaisi samaa sukupuolta
olevien parisuhteita… ” (16)
Vaikka piispat ovat muistuttaneet, että ”kirkko ei
toteuta samaa sukupuolta olevien parisuhteeseen
liittyviä kirkollisia toimituksia, esimerkiksi
parisuhteen siunausta” (10), niin osa papeista on
kuitenkin jo ilmoittanut, että ”he tulevat joka
tapauksessa siunaamaan myös näitä liittoja” (18).
’Seurakuntalaiset’
Taloustutkimuksen kyselyssä ”suomalaisista 65
prosenttia” on ilmoittanut ”kannattavansa homo- ja
lesboparien suhteiden virallistamista” (16).
Suomalaisista ”4,4 miljoonaa” (19) kuuluu
evankelis-luterilaiseen kirkkoon.
Lisäksi
Kirkon nuorisotyönohjaajien ”näkemykset ovat samoilla
linjoilla pappien kanssa” (17). Alle 30-vuotiaista
kirkon työntekijöistä ”homosuhteiden virallistamisen
hyväksyy yli puolet (55%), yli 50-vuotiaista vajaa
kolmannes” (17).
*) Kirkon tutkimuskeskus on tehnyt kyselynsä ennen
parisuhdelain hyväksymistä. Tänä päivänä, kun
eduskunta on hyväksynyt lain, suhtautuminen
parisuhteiden rekisteröintiin ja siunaamiseen on
todennäköisesti vieläkin hyväksyvämpää.
piispojen näkemyksiä ja lausuntoja
Seuraavassa muutamia piispojen näkemyksiä ja
lausuntoja.
Asennetta on muutettava
(Arkkipiispa John Vikström)
Vuonna 1993 silloinen arkkipiispa John Vikström
esitti, että kirkon asennetta homoihin on muutettava.
Hän vaati homoille ja lesboille oikeutta noudattaa
omantuntonsa ääntä, vaikka ei kannattanutkaan
suhteiden rekisteröintiä. Vikströmiä syytettiin
harhaopista, mutta tuomiokapituli hylkäsi syytteen.
(13)
TORJUVA SUHTAUTUMINEN ON AIKANSA ELÄNYT
(Piispa Wille Riekkinen)
”Avioliittoa on edelleen korostettava ja pidettävä
ihanteena. Sen sijaan täysin torjuva suhtautuminen
pieneen vähemmistöön, homoihin, on aikansa elänyt…”
(4)
et ole vastuussa taipumuksestasi
(Piispojen puheenvuoro perhe– ja seksuaalietiikan
kysymyksistä)
”Homoseksuaalisuutta koskevassa kirkon opetuksessa on
korostettava, ettei homoseksualisti – eräitä
poikkeustapauksia lukuun ottamatta – ole itse
vastuussa homoseksuaalisen taipumuksensa
olemassaolosta, vaan tämä taipumus on syntynyt häneen
hänen omasta tahdostaan riippumatta.” (11)
HELLYYTTÄ, RAKKAUTTA JA VÄLITTÄMISTÄ
(Piispa Wille Riekkinen)
Homot ”… eivät voi mitään taipumukselleen… eikö voi
sallia, että heilläkin olisi hellyyttä, rakkautta,
välittämistä siinä elämässään…” (2)
toisenlainen parisuhde
Piispat näkevät homosuhteen ”erilaisena, toisenlaisena
parisuhteena.” (20)
Kirkon suuri haaste
(Piispa Wille Riekkinen)
”Minusta kirkon suuri haaste on se, että
homoseksualistitkin löytäisivät hyväksyntää ja
läheisyyttä aivan niin kuin heterotkin.” (2)
Homoseksualistit avuksi suunnistukseen
(Piispa Erik Vikström)
Piispa Erik Vikström toivoo, että ”homoseksuaaliset
henkilöt voisivat olla ikään kuin apuna
suunnistuksessa, kun nyt ollaan siirtymässä
tuntemattomille alueille.” (21)
Harjoita syntiä rauhassa
(Piispa Wille Riekkinen)
”Jokaisen ihmisen sukupuolinen suuntautuminen kuuluu
kunkin yksityiselämän piiriin, johon KIRKON EI
MIELESTÄNI TULE PUUTTUA.” (15
homoseksuaalisuus on yksi hyväksyttävissä
oleva seksuaalisuuden muoto
(Piispa Wille Riekkinen)
”Itse oon joutunut viime kuukausina hurjan paljon
miettimään, että miten suhtautua tähän… että vaikka
ihanteena pitääkin miehen ja naisen välistä
avioliittoa, niin siin on sitten oma työnsä oppia
hyväksymään se, että homoseksuaalisuus on yksi
hyväksyttävissä oleva seksuaalisuuden muoto.” (2)
TOTEUTA SEKSUAALISTA TAIPUMUSTASI
(Piispa Juha Pihkala)
”Piispa Juha Pihkala sanoi, ettei hän tuomitse
homoseksuaalisuutta. Hänen mielestään olisi parempi,
jos homot ja lesbot TOTEUTTAISIVAT SEKSUAALISTA
TAIPUMUSTAAN PYSYVÄSSÄ PARISUHTEESSA.” (14)
moraalisesti luotettava?
(Piispojen puheenvuoro perhe– ja seksuaalietiikan
kysymyksistä)
”Pelkän homoseksuaalisen taipumuksen perusteella ei…
ketään saa pitää moraalisesti epäilyttävänä
henkilönä.” (11)
Kirkko homojen kotipaikkana
(Piispa Wille Riekkinen)
”Toivoisin, että homotkin löytäisivät sellaisen
kotipaikkaoikeuden sekä yhteiskunnasta että kirkosta.”
(2)
täysivaltainen jäsen
(Piispojen puheenvuoro perhe – ja seksuaalietiikan
kysymyksistä)
”Homoseksuaalinen lähimmäinen on hyväksyttävä
täysivaltaisena jäsenenä mukaan kirkon ja yhteiskunnan
eri toimintamuotoihin.” (11)
Tervetuloa kirkon työhön
(Piispa Wille Riekkinen)
Homot ja lesbot ”ovat tervetulleita mukaan kirkon
työhön ja yhteiskunnan rakentamiseen siinä missä
muutkin…” (2)
EI HALUKKUUTTA KURINPITOTOIMIIN
(Arkkipiispa Jukka Paarma)
”Luterilaisen kirkon piispat eivät ole halukkaita
lähtemään kurinpitotoimiin, jos joku kirkon
työntekijöistä solmii uuden parisuhdelain mukaisen
homo- tai lesboliiton.” (20)
EI ONNELLINEN ESITYS
(Arkkipiispa Jukka Paarma)
Kirkolliskokouksessa eräät edustajat ovat puuhannet
lakialoitetta, joka kieltäisi homoliitot kirkon
työntekijöiltä. (20) ”’Tällaista muutosesitystä en
pitäisi onnellisena’, Paarma toteaa”. (20)
KUULOSTAA OUDOLTA
(Piispa Erik Vikström)
”Porvoon hiippakunnan piispa Erik Vikströmin mukaan
aloite kirkon työntekijöiden homoliittojen
kieltämisestä kuulostaa oudolta.” ”Sehän on kuin
määräisi osan ihmisistä ajamaan autolla vain
kahdeksaakymppiä, hän vertaa.” 15)
HOMOT JA LESBOT PÄÄTTÄJIKSIKIN
(Piispa Wille Riekkinen)
”Toivon, että homot ja lesbot voisivat osallistua
kirkon työhön jäseninä, tekijöinä ja PÄÄTTÄJINÄKIN.”
(1)
jokainen tehköön sitä, mikä hänen omasta mielestään
oikein on *)
(Piispa Wille Riekkinen)
”Toivon, että löydämme viisaan mallin, jossa ei tehdä
väkivaltaa kenellekään eikä kenenkään
uskonnäkemykselle – ei heteroille, homoille, eikä
kirkon eri tavoin ajatteleville työntekijöille.” (4)
”Jokaisen papin ja piispan on osattava tulkita asia
omalta kohdaltaan tapaus kerrallaan.” (10)
*)Tuomarien kirjassa kerrotaan Israelin kansan
rappiotilasta. Todetaan: ”Siihen aikaan ei ollut
kuningasta Israelissa; jokainen teki sitä, mikä hänen
omasta mielestään oli oikein.” (Pyhä Raamattu Tuom.
21:25)
EI OLE SYNTI
”Homoutta sinällään ei kukaan luterilaisen kirkon
piispoista ole puheenvuoroissaan tuominnut.
Homoseksuaalisuutta ei siis itsessään pidetä syntinä…”
(22)
Tiivistelmä ja yhteenveto edeltävästä
Kirkon opetuksen mukaan homoseksualistia on tuettava
hyväksymään homoutensa ja näkemään siitä aiheutuvat
myönteiset mahdollisuudet. Kirkon asennetta homoihin
on muutettava ja heillä tulee olla oikeus noudattaa
omantuntonsa ääntä. Täysin torjuva suhtautuminen
homoihin on aikansa elänyt. Meidän olisi ymmärrettävä,
että homoseksuaalisuus on yksi hyväksyttävissä oleva
seksuaalisuuden muoto, johon kirkon ei tule puuttua.
Olisi parempi, jos homot ja lesbot toteuttaisivat
seksuaalista taipumustaan pysyvässä parisuhteessa.
Kirkon suuri haaste on se, että homoseksualistitkin
löytäisivät hyväksyntää ja läheisyyttä aivan niin kuin
heterotkin. Toivotaan, että homot löytäisivät
itselleen kotipaikkaoikeuden kirkosta. He ovat
tervetulleita mukaan kirkon työhön siinä missä
muutkin. Yleisesti tiedetään, että kirkon
työntekijöissä on homoja tälläkin hetkellä.
Homoseksuaali voidaankin palkata kirkon tehtäviin,
sillä homoseksuaalisuus ei ole este olla kirkon
virassa. Jopa papin virkaan voidaan vihkiä homo tai
lesbo. Homot toivotaan mukaan kirkon työhön
päättäjinäkin.
Kirkon koko henkilöstöstä parisuhteen rekisteröimistä
kannattaa 39 prosenttia. Puolet papeista kannattaa
esitystä parisuhteen rekisteröinnistä ja joka kuudes
pappi siunaisi lesbo- ja homoparien liitot. Alle
30-vuotiaista kirkon työntekijöistä homosuhteiden
virallistamisen hyväksyy yli puolet. Kantaansa kirkon
työntekijät eivät suinkaan perustele Raamatulla,
Jumalan sanalla. Kirkon työntekijöiden asenteet sekä
homosuhteiden virallistamista että niiden siunaamista
kohtaan myötäilevät pitkälti koko kansan asenteita.
RAAMATUN OPETUS
kts. kohta raamatun paikat
Raamatun kanta homoseksuaalisuuteen on ehdottoman
kielteinen a). Kysymys on luonnottomuudesta b), joka
kaikissa muodoissaan on Jumalalle kauhistus a) c).
Homoseksuaalinen käyttäytyminen sotii selvästi Jumalan
luomistyötä d), Hänen käskyään a), Jeesuksen sanoja e)
ja koko Raamatun opetusta vastaan. Jumala on sanassaan
myös ankarasti varoittanut homoseksuaalisesta
käyttäytymisestä. Sodoma ja Gomorra f) g) asetettiin
vakavaksi varoitukseksi tulevien sukupolvien ihmisille
tästä luonnottomuudesta f) ja jumalattomasta g)
elämästä. Raamattu lukee homoseksualistit väärien
joukkoon h), jotka ilman parannuksen tekoa eivät saa
periä Jumalan valtakuntaa h). Asiayhteydessään
homoseksuaalinen käyttäytyminen rinnastetaan mm.
’hekumointiin’ h), ’epäjumalan palvelemiseen’ h),
’lapsiuhrien polttamiseen epäjumala Molokille’ i),
’varastamiseen’ h), ’anastamiseen’ h), ’juopotteluun’
h), ’eläimiin sekaantumiseen’ i) ja ’lähimmäisen
vaimon kanssa makaamiseen’ i).
RAAMATUN PAIKAT
kts. kohta raamatun opetus
Jumalan sanan ilmoitus
a) ”Älä makaa miehenpuolen kanssa, niinkuin naisen
kanssa maataan; se on kauhistus.” (Pyhä Raamattu, 3.
Moos. 18: 22)
b) ”Sentähden Jumala on heidät, heidän sydämensä
himoissa, hyljännyt saastaisuuteen, häpäisemään itse
omat ruumiinsa, nuo, jotka ovat vaihtaneet Jumalan
totuuden valheeseen ja kunnioittaneet ja palvelleet
luotua enemmän kuin Luojaa, joka on ylistetty
iankaikkisesti, amen. Sentähden Jumala on hyljännyt
heidät häpeällisiin himoihin; sillä heidän
naispuolensa ovat vaihtaneet luonnollisen yhteyden
luonnonvastaiseen; samoin miespuoletkin, luopuen
luonnollisesta yhteydestä naispuolen kanssa, ovat
kiimoissaan syttyneet toisiinsa ja harjoittaneet,
miespuolet miespuolten kanssa, riettautta ja
villiintymisestään saaneet itseensä sen palkan, mikä
saada piti. Ja niinkuin heille ei kelvannut pitää
kiinni Jumalan tuntemisesta, niin Jumala hylkäsi
heidät heidän kelvottoman mielensä valtaan, tekemään
sopimattomia.” (Pyhä Raamattu, Room. 1:24-28)
c) ”Jos joku makaa miehenpuolen kanssa, niinkuin
naisen kanssa maataan, tekevät he molemmat
kauhistuksen; heidät rangaistakoon kuolemalla, he ovat
verivelan alaiset.” (Pyhä Raamattu, 3. Moos. 20:13)
d) ”Ja Jumala loi ihmisen omaksi kuvaksensa, Jumalan
kuvaksi Hän hänet loi; mieheksi ja naiseksi hän loi
heidät. Ja Jumala siunasi heidät, ja Jumala sanoi
heille: ’Olkaa hedelmälliset ja lisääntykää ja
täyttäkää maa ja tehkää se itsellenne alamaiseksi; ja
vallitkaa meren kalat ja taivaan linnut ja kaikki maan
päällä liikkuvat eläimet’." (Pyhä Raamattu, 1. Moos.
1:27,28)
e) ”… Jeesus sanoi heille: ’…luomakunnan alusta Jumala
'on luonut heidät mieheksi ja naiseksi. Sentähden mies
luopukoon isästänsä ja äidistänsä ja liittyköön
vaimoonsa. Ja ne kaksi tulevat yhdeksi lihaksi. Niin
eivät he enää ole kaksi, vaan yksi liha. Minkä siis
Jumala on yhdistänyt, sitä älköön ihminen erottako’.”
(Pyhä Raamattu, Mark. 10:5-9)
f) ”… Sodoma ja Gomorra ja niiden ympärillä olevat
kaupungit, jotka samalla tavalla kuin nekin
harjoittivat haureutta ja eksyivät luonnottomiin
lihanhimoihin, ovat varoittavana esimerkkinä,
kärsiessään iankaikkisen tulen rangaistusta.” (Pyhä
Raamattu, Juud. 1:7)
g) ”Ja hän poltti poroksi Sodoman ja Gomorran
kaupungit ja tuomitsi ne häviöön, asettaen ne
varoitukseksi niille, jotka vastedes jumalattomasti
elävät.” (Pyhä Raamattu, 2. Piet. 2:6)
h) ”Vai ettekö tiedä, etteivät väärät saa periä
Jumalan valtakuntaa? Älkää eksykö. Eivät
huorintekijät, ei epäjumalanpalvelijat, ei
avionrikkojat, ei hekumoitsijat eikä miehimykset *),
eivät varkaat, ei ahneet, ei juomarit, ei pilkkaajat
eivätkä anastajat saa periä Jumalan valtakuntaa.”
(Pyhä Raamattu, 1. Kor. 6:9-10)
*) Kreik. sana arsenokoithv (arsenokoit?s) on
muodostettu sanoista ars?n (miespuolinen, mies) ja
koit? (vuode, sukupuoliyhteys). Sana tarkoittaa
miestä, joka harjoittaa sukupuoliyhteyttä miesten
kanssa, homoseksuaalia. (Novum 5, Kreikan-suomen
sanakirja, s. 170, 171)
i) ”Älä makaa lähimmäisesi vaimon kanssa, ettet siten
itseäsi saastuttaisi. Älä anna lapsiasi poltettaviksi
uhrina Molokille, ettet häpäisisi Jumalasi nimeä. Minä
olen Herra. Älä makaa miehenpuolen kanssa, niinkuin
naisen kanssa maataan; se on kauhistus. Älä sekaannu
mihinkään eläimeen, ettet siten itseäsi saastuttaisi.
Älköönkä nainen tarjoutuko eläimelle pariutuaksensa
sen kanssa; se on iljettävyys.” (Pyhä Raamattu, 3.
Moos. 18:20-23)
TOTEAMUS
”… papit tekevät väkivaltaa minun lailleni ja
häpäisevät sitä, mikä on Minulle pyhitetty, eivät tee
erotusta pyhän ja epäpyhän välillä, eivät tee
tiettäväksi, mikä on saastaista, mikä puhdasta, ja
sulkevat silmänsä Minun sapateiltani, niin että Minä
tulen häväistyksi heidän keskellänsä.” (Pyhä Raamattu,
Hes. 22:26)
SAATESANAT
Rappiotila
Edellä läpikäymämme lausunnot ja asiat kertovat kirkon
syvästä rappiotilasta. Kirkko on täysin vieraantunut
Jumalasta ja Hänen pyhästä ja erehtymättömästä
sanastaan. Tilastotiedot osoittavat rappiotilan
ulottuvan ’seurakuntalaisista’ kirkon työntekijöihin
ja papeista piispoihin.
Vain yksi alue
Kirjoituksessani olemme pääosin käsitelleet vain yhtä
kirkon rappiotilaa ilmentävää aluetta. Vastaavia
asioita ja alueita voisimme poimia kirkon opetuksesta,
elämästä ja käytännöstä lukemattomasti. Käsittelemämme
alue kuitenkin jo yksinäänkin osoittaa kirkon
todellisen hengellisen tilan ja suhtautumisen Jumalaan
ja Hänen sanaansa.
Kirkko opetuksellaan ja toiminnallaan
häikäilemättömästi vääristelee jatkuvasti Jumalan
sanan selviä totuuksia, taistelemalla taistelee niitä
vastaan ja pitää tiukasti kiinni Kirjoitusten
vastaisista perinnäissäännöistään.
Uloskutsu
Yhteisö, joka avoimesti hyväksyy keskuudessaan syntiä
ja saastaisuutta, puolustaa sitä ja jopa rohkaisee
siihen, ei Raamatun ilmoituksen mukaan ole seurakunta,
Kristuksen morsian. Jumalaa ja Hänen sanaansa
kunnioittavalla ja rakastavalla kristityllä ei tulisi
olla mitään yhteyttä kyseisen yhteisön kanssa. Tämä on
jokaisen Jumalan lapsen oman hengellisen elämän
säilymisen ja kasvamisen tähden erittäin oleellista.
Tämä kirjoitus on vakava uloskutsu sinulle, joka vielä
elät kyseisen yhteisön yhteydessä. Kutsun sinua
Jumalan sanan totuuksien valossa irtisanoutumaan
välittömästi kyseisestä yhteisöstä ja kaikesta sen
vaikutuksesta. Todellinen Jumalan kansa ja seurakunta
on kutsuttu olemaan Jumalan edessä "valittu suku,
kuninkaallinen papisto, pyhä heimo, omaisuuskansa” ja
”pyhä papisto” (Pyhä Raamattu, 1. Piet. 2:9,5), eikä
luonnottomuutta ja saastaisuutta salliva kuriton,
villi ja muotojumalinen pakanalauma. "Olkaa pyhät,
sillä Minä olen pyhä", toteaa Jumala sanassaan (Pyhä
Raamattu, 1. Piet. 1:16), ja jatkaa, että ”…harrasta
vanhurskautta, uskoa, rakkautta, rauhaa niiden kanssa,
jotka huutavat avuksensa Herraa puhtaasta sydämestä”
(Pyhä Raamattu, 2. Tim. 2:22).
Älä kuitenkaan jää yksin, vaan hakeudu
paikkakunnallasi sellaisten uskovien yhteyteen, jotka
vielä kunnioittavat ja rakastavat Jumalan sanaa ja
ojentavat elämänsä ja vaelluksensa käytännössä sen
mukaisesti.
ARMON SANOMA HOMOILLE, LESBOILLE JA KAIKILLE MUILLE
Jumala rakastaa JOKAISTA ihmistä ’sydämellisellä’
(Pyhä Raamattu, Fil. 1:8), ’suurella’ (Pyhä Raamattu,
Ef. 2:4) ja ’iankaikkisella’ (Pyhä Raamattu, Jer.
31:3) rakkaudella. Hän todella ”tahtoo, että kaikki
ihmiset pelastuisivat ja tulisivat tuntemaan totuuden”
(Pyhä Raamattu, 1. Tim. 2:4). Hän ”ei tahdo, että
kukaan hukkuu, vaan että kaikki tulevat parannukseen”
(Pyhä Raamattu, 2. Piet. 3:9). Nämä Raamatun
ilmoittamat totuudet koskevat jokaista ihmistä, myös
homoja ja lesboja. ”Synnin palkka on kuolema, mutta
Jumalan armolahja on iankaikkinen elämä Kristuksessa
Jeesuksessa, meidän Herrassamme” (Pyhä Raamattu, Room.
6:23). Jeesuksen Kristuksen, Jumalan Pojan, pyhä ja
kallis veri on vuotanut ristinpuulla sovitukseksi
jokaisen ihmisen edestä. Hän on tie syntien
anteeksisaamiseen ja iankaikkiseen elämään. ”Joka
rikkomuksensa… tunnustaa ja hylkää, se saa armon”
(Pyhä Raamattu, Sananl. 28:13), vakuuttaa Raamattu.
Hän on tie vapauteen myös synnin orjuudesta ja sen
kaikista kahleista.
En ole kirjoittanut nostattaakseni ja lietsoakseni
vihamielisyyttä tai tunnepurkauksia ketään kohtaan.
Tämä ei ollenkaan ole ollut tarkoitukseni. Raamatun
jalo ohje: ”rakasta lähimmäistäsi niin kuin itseäsi”
(Pyhä Raamattu, Matt. 22:39) on tarkoitettu koskemaan
jokaista ihmistä, homoja ja lesboja ja kirkon
miehiäkin.
Lähteet:
Pyhä Raamattu, 33/38 -käännös
1) Karjalainen, 14. 2 2002, s. 9
2) A-talk –ohjelma, 13.2.2002, TV 1
3) Kotimaa, 22.2.2002, s. 5
4) Kotimaa, 15.2.2002, s. 6
5) Karjalainen, 20.2.2002, s. 10
6) Kotimaa, 19.10.2001, s. 7
7) Länsi – Savo, 15.2.2002, s. A2
8) Suomen Kuvalehti, 22.2.2002, s. 3
9) Kotimaa, 5.10.2001, s. 15
10) Turun Sanomat, 2.10.2001, s. 9
11) Kasvamaan yhdessä, Piispojen puheenvuoro
perhe- ja seksuaalietiikan kysymyksistä, Kirjaneliö,
Pieksamäki 1984, ss. 62,63
12) Kotimaa, 26.10.2001, s. 13
13) Helsingin Sanomat, 3.3.2002, s. D7
14) Etelä-Suomen Sanomat, 6.2.1999
15) Karjalainen, 16.12.2001, s. 18
16) Karjalainen, 28.7.2001, s. 9
17) Kotimaa, 3.8.2001, s. 3
18) Turkulainen, 6.10.2001, s. 3
19) Karjalainen, 29.3.2002, s. 1
20) Helsingin Sanomat,14. 2.2002, s. A8
21) Kotimaa, 1.3.2002, s. 7
22) Karjalainen, 20.3.2002, s. 2
Kuopion piispa ”Wille Riekkinen on” nyt ”valmis
siunaamaan homoliitot kirkollisesti.” Riekkisen mukaan
”kyse on siitä, onko meillä sydäntä sallia erilaisuus.
Homoseksuaalisuus on hänen mukaansa hyväksyttävä
kirkossakin yhtenä seksuaalisuuden muotona.” Riekkinen
”katsoo, että kirkkokäsikirjaan pitäisi saada oma
kaava homoliittojen siunaamiseen.”
(Karjalainen, 22.4.2002, s. 7)
- siihen
Piispa Wille Riekkinen; ”Toivon, että homot ja lesbot
voisivat osallistua kirkon työhön jäseninä, tekijöinä
ja päättäjinäkin.” Karjalainen, 14. 2 2002, s. 9
Piispa Juha Pihkala: ”Minusta olisi parempi, jos homot
ja lesbot toteuttaisivat seksuaalista taipumustaan
pysyvässä parisuhteessa.” Etelä-Suomen Sanomat,
6.2.1999
Raamattu:
1 Kor 6:9: Vai ettekö tiedä, etteivät väärät saa periä
Jumalan valtakuntaa? Älkää eksykö. Eivät
huorintekijät, ei epäjumalanpalvelijat, ei
avionrikkojat, ei hekumoitsijat eikä miehimykset,
eivät varkaat, ei ahneet, ei juomarit, ei pilkkaajat
eivätkä anastajat saa periä Jumalan valtakuntaa. Ja
tuommoisia te olitte, jotkut teistä; mutta te olette
vastaanottaneet peson, te olette pyhitetyt, te olette
vanhurskautetut meidän Herramme Jeesuksen Kristuksen
nimessä ja meidän Jumalamme Hengessä.
Tekstissä esiintyvä sana miehimykset on kreik.
arsenokoiteen - arsenokoites = homoseksuaali. Jumalan
sana opettaa selvästi, että homoseksuaalisuus on
synti, jonka harjoittajat eivät peri Jumalan
valtakuntaa elleivät tule uskoon ja tee parannusta
synnistään eli luopuvat homoseksuaalisuudestaan.
Piispojen lausunnot ovat pahassa ristiriidassa Jumalan
sanan kanssa. Kirkon kanta homoseksuaalisuuden syntiin
on järkyttävä. - usko_epä
kirkon tehtävä on tuomita. Tulta ja tulikiveä pitää sataa kirkossa uskovaisten niskaan, jotta synnintuntoon tulisivat. Verrrisiä syntejä meillä kaikilla, on.
- sedu
tervetuloa katoliseen kirkkoon. t.ex-luterilainen
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Tyttäreni kuoli lihavuusleikkaukseen.
Miettikää kuiten 2 kertaa, ennenkuin menette lihavuusleikkaukseen.3076952Viiimeinen viesti
Sinulle neiti ristiriita vai mikä nimesi sitten ikinä onkaan. Mulle alkaa riittää tää sekoilu. Oot leikkiny mun tunteill652079- 1751807
epäonnen perjantain rikos yritys
onpa epäselvä kuva, tuolla laadullako keskustaa tarkkaillaan lego hahmotkin selvempiä151307- 1121257
Suomessa ei ole järkeä tarjota terveyspalveluita joka kolkassa
- Suomen väestötiheys 1.1.2022 oli 18,3 asukasta maaneliökilometriä kohden. - Uudenmaan maakunnassa asuu keskimäärin 181691190Yllätyspaukku! Vappu Pimiä rikkoi vaikean rajapyykin yllättävässä bisneksessä: "Nyt hymyilyttää...!"
Wau, onnea, Vappu Pimiä, upea suoritus! PS. Pimiä tänään televisiossa, ohjelmatietojen mukaan hän on Puoli seiskassa vie71166RÖTÖSHERRAT KIIKKIIN PUOLANGALLA.
Puolankalaisilla tehtävä ryhmäkanne itsensä yleintäneistä rötöstelijöista, sekä maksattaa kunnan maksama tyhmän koplan j541086Kirjoitin sinulle koska
tunnen sinua kohtaan niin paljon. Sydäntäni särkee, kun kätken ihastumisen, kaipauksen, sinua kohtaan tuntemani lämmön j411041Martina pääsee upeisiin häihin
Miltäs se tuntuu kateellisista. Anni Uusivirta on Martinan kavereita.288982