Käytännön esimerkkejä kaipailisin noin 2000 kg liukuvan veneen kulutuksesta diesel moottorilla. Katsoin Volvon D3-190 SX product bulletin kulutksen olevan luokkaa 18 l / h 3000 rpm eli matkakierroksilla. Pitäisi siis päästä alle litran per merimaili. Onko näin?
Dieselien kulutus
17
11334
Vastaukset
- R K-S
Jos vene on kevytkulkuinen ja malttaa ajaa n. 18 -20 solmun marssivauhtia, niin on mahdollista.
On tiedossa useita esimerkkejä, joissa on FNM:n 155 heppaisella päästy jopa 14 - 15 l./h. uhmattakaan Flipper 700 veneestä jopa menee tuolla koneella vähän yli 10 l./h.- Sirius
Nyrkkisääntönä voidaan pitää mainitsemassasi painoluokassa olevan liukuvan veneen kulutuksena 1-1,2 ltr/mpk. Tällöin on kaikki likimain kohdallaan ja potkuri mitoitettu oikein. Huomattavaa on että eri koneet ovat paljokin eri painoisia. Painon lisääntyessä lisääntyy syväys jolloin saman nopeuden saavuttaminen vaatii enemmän energiaa = dieselissä syöttöä.Aika monen dieselin max kulutus on 160-180 g/hv/tunti.Eli kun ajat 100hv koneella max tehoa kulutus olisi n. 18 ltr/h. Kulutuskäyrät eivät nouse tasan mutta noin sääntönä puolella kaasulla 100 hv kuluttaisi 9 ltr/tunti. Yleensä nopeus on silloin n.60-70% maksimista. Mikä on sitten se todellinen nopeus ja kuljettu matka onkin eri juttu.
- nyrkkisääntö
Sirius kirjoitti:
Nyrkkisääntönä voidaan pitää mainitsemassasi painoluokassa olevan liukuvan veneen kulutuksena 1-1,2 ltr/mpk. Tällöin on kaikki likimain kohdallaan ja potkuri mitoitettu oikein. Huomattavaa on että eri koneet ovat paljokin eri painoisia. Painon lisääntyessä lisääntyy syväys jolloin saman nopeuden saavuttaminen vaatii enemmän energiaa = dieselissä syöttöä.Aika monen dieselin max kulutus on 160-180 g/hv/tunti.Eli kun ajat 100hv koneella max tehoa kulutus olisi n. 18 ltr/h. Kulutuskäyrät eivät nouse tasan mutta noin sääntönä puolella kaasulla 100 hv kuluttaisi 9 ltr/tunti. Yleensä nopeus on silloin n.60-70% maksimista. Mikä on sitten se todellinen nopeus ja kuljettu matka onkin eri juttu.
eli nykydieselit ja nyrkkisääntö ovat kaksi eri asiaa.
tuo mainittu yhdistelmä ilman nyrkkejä pärjää litralla tai alle. - vuoto tankissa
nyrkkisääntö kirjoitti:
eli nykydieselit ja nyrkkisääntö ovat kaksi eri asiaa.
tuo mainittu yhdistelmä ilman nyrkkejä pärjää litralla tai alle.Oma veneeni Finmar Captain paino yli 2000 (6.6m X 2.6m) volvo aqad 30 130 hv vm. 90 dp 290 potkuri a7.Matka nop.vaikkapa 22 solmua.EI vie sitten millään litraa mailille!!! Tod. kulutus jotain 0,6-0,8....n.13-15l/h...melko kallista,elämä on :).
- Mitenkä on?
vuoto tankissa kirjoitti:
Oma veneeni Finmar Captain paino yli 2000 (6.6m X 2.6m) volvo aqad 30 130 hv vm. 90 dp 290 potkuri a7.Matka nop.vaikkapa 22 solmua.EI vie sitten millään litraa mailille!!! Tod. kulutus jotain 0,6-0,8....n.13-15l/h...melko kallista,elämä on :).
Asiaa en tiedä, mutta onkos Finmar puoliliukuva runko? Tälläinen tuntuma mulla olisi. Jos näin on niin kulutus on pienempi kuin vastaavan kokoisella liukuvalla eli varmaan siellä 0,8l/mpk.
Itsellä hieman vajaa 3t painava liukuvarunkoinen vene 165hv vanhalla Volvolla. Kulutus 24s matkavauhdilla n. 1,2-1,3l/mpk. Jos vähän himmaisi vauhtia niin varmaan pääsisi vähän vähemmällä. Mut sen verran on olematon toi säästö, että väliäkö sillä. - parempia
Mitenkä on? kirjoitti:
Asiaa en tiedä, mutta onkos Finmar puoliliukuva runko? Tälläinen tuntuma mulla olisi. Jos näin on niin kulutus on pienempi kuin vastaavan kokoisella liukuvalla eli varmaan siellä 0,8l/mpk.
Itsellä hieman vajaa 3t painava liukuvarunkoinen vene 165hv vanhalla Volvolla. Kulutus 24s matkavauhdilla n. 1,2-1,3l/mpk. Jos vähän himmaisi vauhtia niin varmaan pääsisi vähän vähemmällä. Mut sen verran on olematon toi säästö, että väliäkö sillä.Eikös uusien dieselien paremmat tekniset ominaisuudet mm. kulutuksen suhteen ja koneiden keveys ole juuri niitä tekijöitä, jotka avuttavat pieneen kulutukseen? Vai onko ne pelkästään mainosmiesten puheita????
- R K-S
parempia kirjoitti:
Eikös uusien dieselien paremmat tekniset ominaisuudet mm. kulutuksen suhteen ja koneiden keveys ole juuri niitä tekijöitä, jotka avuttavat pieneen kulutukseen? Vai onko ne pelkästään mainosmiesten puheita????
Uusien dieselien korkeampi turbon paine ja tehokkaampi välijäähdytys parantaa oleellisesti hyöysuhdetta. Uudet commonrail koneet ovat sitten vielä luku sinänsä. Joka tapauksessa oikealla yhdistelmällä päästään kohtuullisiin
p-a kuluihin vaikka sitten joutuisimme kohta käyttämään autodieseliä. - R K-S
Sirius kirjoitti:
Nyrkkisääntönä voidaan pitää mainitsemassasi painoluokassa olevan liukuvan veneen kulutuksena 1-1,2 ltr/mpk. Tällöin on kaikki likimain kohdallaan ja potkuri mitoitettu oikein. Huomattavaa on että eri koneet ovat paljokin eri painoisia. Painon lisääntyessä lisääntyy syväys jolloin saman nopeuden saavuttaminen vaatii enemmän energiaa = dieselissä syöttöä.Aika monen dieselin max kulutus on 160-180 g/hv/tunti.Eli kun ajat 100hv koneella max tehoa kulutus olisi n. 18 ltr/h. Kulutuskäyrät eivät nouse tasan mutta noin sääntönä puolella kaasulla 100 hv kuluttaisi 9 ltr/tunti. Yleensä nopeus on silloin n.60-70% maksimista. Mikä on sitten se todellinen nopeus ja kuljettu matka onkin eri juttu.
On myös huomioitava polttoaneen ominaispaino, mikä lienee dieselillä n. 0,8 kg/l. Eli jos käytät 100 hv. 180 g/hvh. = 18 kg/h = n. 22,5 l/h. Todellisuudessa käytetään vähemmän tehoa kuin luullaan. Jos esim. täysteho on 100 hv/4000 rpm, niin 3.500 rpm:llä käytetään vain noin 60 hv. Tämä ero johtuu ns. potkurikäyrästä eli siitä miten potkuri ja vene kuormittavat moottoria.
- Mile
parempia kirjoitti:
Eikös uusien dieselien paremmat tekniset ominaisuudet mm. kulutuksen suhteen ja koneiden keveys ole juuri niitä tekijöitä, jotka avuttavat pieneen kulutukseen? Vai onko ne pelkästään mainosmiesten puheita????
Kaikilla itseään kunnioittavilla dieselvalmistajilla on kotisivut. Sieltä löytyvä joka koneesta niistä kertovat käyrät ( tehokäyrä, ominaisvääntömomenttikäyrä, ominaiskulutuskäyrä).
Ja lukekaa oikein, usein ominaiskulutus on ilmoitettu yksiköillä kg( tai grammaa) /kWh ... litroiksi pitää muuntaa polttoaineen tiheyden kautta (hakekaa netistä).
Ja sitten pitää toki ottaa huomioon että tuo ominaiskulutus käyrä on mitattu ominaisuusvääntömomenttikäyrää vastaavassa kuormitustilanteessa ( eli kuten kaikki ymmärtävät, jaksaa kuormittamaton kone ottaa kierroksia samalla "kaasun" asennolla helpommin kuin äärimmilleen kuormitettu kone, joka dieselin tapauksessa ottaa äärikuormalla ison syötön).
Potkuri taas kuormittaa konetta suhteellisen vähän matalilla kierroksilla , mutta potkurin tehokäyrä nousee jyrkästi kierrosten kasvaessa ( tämä sitten leikkaa jossakin pisteessä koneen tehokäyrän - tai potkurin vääntökäyrä leikkaa koneen vääntökäyrän), mikä määrää koneen maksimikierrokset. Potkuri tulisi mitoittaa koneen maksimiteholle, jotta potkurin tehokäyrä ja koneen tehokäyrä kohtaisivat juuri maksimitehon kierrosluvulla .. muuten käy niinkuin täällä tavallisesti saa lukea, joko kone ottaa ylikierroksia tai sitten ei jaksa ottaa täysiä kierroksia.
Liukukynnys on eri veneillä eri lainen .. siinä missä puoliliukuva tai hyvärunkoinen liukuva kulkevat kauniisti puoliliukuvaa menoa kohtuullisella kulutuksella yrittää huono runko puskea puskutraktorina vettä pohjallaan nokka pystyssä. Tämänkin jokainen ymmärtää että puoliliukuva ei kuluta yhtä paljon tuossa samassa tilanteessa kuin pystyssä väkisin puskeva puskulevy. Liu'ussa kulutuksen määrää pohjan muoto,ja veneen paino,kulkunopeus ja pohjan puhtaus. - AD31
Sirius kirjoitti:
Nyrkkisääntönä voidaan pitää mainitsemassasi painoluokassa olevan liukuvan veneen kulutuksena 1-1,2 ltr/mpk. Tällöin on kaikki likimain kohdallaan ja potkuri mitoitettu oikein. Huomattavaa on että eri koneet ovat paljokin eri painoisia. Painon lisääntyessä lisääntyy syväys jolloin saman nopeuden saavuttaminen vaatii enemmän energiaa = dieselissä syöttöä.Aika monen dieselin max kulutus on 160-180 g/hv/tunti.Eli kun ajat 100hv koneella max tehoa kulutus olisi n. 18 ltr/h. Kulutuskäyrät eivät nouse tasan mutta noin sääntönä puolella kaasulla 100 hv kuluttaisi 9 ltr/tunti. Yleensä nopeus on silloin n.60-70% maksimista. Mikä on sitten se todellinen nopeus ja kuljettu matka onkin eri juttu.
Käytännön kokemuksia unohtaen teoriat kokonaan: Vene liukuva 6.5m, paino n. 2 tn, kone V-P AD 31 130hv, huiput 30 solmua, matkavauhti 25 solmua, pohjan v-kulma 19 astetta.
Keskikulutus n 15 l/h sisältäen toki hidasta ajelua myös (satamat, nopeusrajoitukset etc.). Joskus menty jopa 13 l/h. - Asiaan perehtymätön
AD31 kirjoitti:
Käytännön kokemuksia unohtaen teoriat kokonaan: Vene liukuva 6.5m, paino n. 2 tn, kone V-P AD 31 130hv, huiput 30 solmua, matkavauhti 25 solmua, pohjan v-kulma 19 astetta.
Keskikulutus n 15 l/h sisältäen toki hidasta ajelua myös (satamat, nopeusrajoitukset etc.). Joskus menty jopa 13 l/h.Tuntuu tuo sinun veneesi paino melko suurelta.
Puhutaan aluksen koneen painosta silloin kun
vene on normaalissa varustuksessa, ilman muuta kuormaa. Koneesi painaee ehkä 450kg ja ko kokoinen alus lasikuidusta uppihartsattuna hytillisenä jne max 800kg.Kulkee muuten melko hyvin painakoon sitten mitä painaa. - AD31B
AD31 kirjoitti:
Käytännön kokemuksia unohtaen teoriat kokonaan: Vene liukuva 6.5m, paino n. 2 tn, kone V-P AD 31 130hv, huiput 30 solmua, matkavauhti 25 solmua, pohjan v-kulma 19 astetta.
Keskikulutus n 15 l/h sisältäen toki hidasta ajelua myös (satamat, nopeusrajoitukset etc.). Joskus menty jopa 13 l/h.Itsellä samat kokemukset. Vene liukuva 7m, paino n.2 tn, V-P AD31 130 HV, matkavauhti n. 21 solmua 3100-3150 rpm.
Keskikulutus myös n 15 l/h sisältäen hidasta ajelua myös (satamat, nopeusrajoitukset etc.). - kohta joudutaan
R K-S kirjoitti:
Uusien dieselien korkeampi turbon paine ja tehokkaampi välijäähdytys parantaa oleellisesti hyöysuhdetta. Uudet commonrail koneet ovat sitten vielä luku sinänsä. Joka tapauksessa oikealla yhdistelmällä päästään kohtuullisiin
p-a kuluihin vaikka sitten joutuisimme kohta käyttämään autodieseliä.käyttämään autodiiseliä? Sitähän myyvät nykyään veneasemilla.
- ...
kohta joudutaan kirjoitti:
käyttämään autodiiseliä? Sitähän myyvät nykyään veneasemilla.
...kysyessä vielä myyty. vastasit 5 vuotta vanhaan viestiin. Miksi? Mistä edes löysit noin vanhan ketjun? Etkö ollenkaan katsonut kysymyksen päivämäärää?
MISTÄ NÄITÄ PÄSSEJÄ SIKIÄÄ?
- Joakim
Pelkästä kierrosluvusta et kulutusta saa. Kulutus riippuu ensisijaisesti otetusta tehosta eli pitää ensin tietää mikä on potkurin (eli veneen) tehotarve ko. kierrosluvulla. Esitteissä olevat käppyrät toimivat vain tietylle veneelle ja erot voivat olla varsin suuria.
2000 kg liukuvia veneitä on monenlaisia. Joissain on syvä V joissain ei. Toiset on suunniteltu paremmin kuin toiset. On useita 2000 kg venemalleja, joilla pääsee bensakoneellakin 1 l/M kulutukseen. Dieselillä voi sitten päästä 0,6 l/M kulutukseenkin.
Aika paljon voi päätellä huippunopeudesta. Itsellä on kokemusta 7 m 1700 kg veneestä, joka kulki 165 bensakoneella (suora kutonen 70-luvulta) 36 kn. 20-25 kn matkavauhdilla kulutus oli 1 l/M.
Joku toinen 7 m 1700 kg vene olisi saattanut kulkea alle 30 kn samalla koneella, jolloin kulutuskin olisi ollut ehkä 1,2 l/M.
Kulutusta voi laskea myös Vene-lehden käyttämän pohjan "hyvyyvluvun" perusteella. Sehän lasketaan näin
H = V(kn)/sqrt(P(hv)/M(tn)
Hyvä arvo on ~4. Eli toisin päin voi sitten laskea tehontarpeen
P(hv) = (V(kn)/H)^2 * M(tn)
Jos tohon syöttää 20 kn ja 2 tn ja H=4, saa tehoksi vain 50 hv, jonka tuottaminen dieselillä vie vain reilut 10 l/h. Painossa pitää olla mukana kaikki eli bensat, varusteet ja matkustajat.
Tähän joku varmaan sanoon ettei 50 hv koneella 2 tn vene kulje millään 20 kn. Tämä on toki totta, mutta kysy on vain siitä, ettei 50 hv kone anna tarpeeksi voimaa liukuunlähdössä. 20 kn vauhtia se kyllä jaksaisi pitää yllä.
Tässä testitulos Bella Falconista:
http://www.ybw.com/ybw/reprints/mbm/bella26.html
Vie ~1 l/M, vaikka painaa 2500 kg tyhjänä ja huiput vain 31 kn 200 hv koneella.- selventää.
Noita kaavoja, että normi tasamaantallaaja ymmärtäisi laskea niillä.
Kiitos.
- VP-150hp
käytännön kulutuslukemia ollaan. Minulla on erään kotimaisen tehtaan vene jonka kokonaismassa ajokunnossa on n. 2400kg. Matkavauhdilla 20-22kn Volvopentan 150 hp koneen kierrosten ollessa 3000-3200 päästään kulutuslukemaan 0,8 l/M. Kone ei ole viimeisintä tekniikkaa, joten voisi olettaa että uudenmallinen kone kuluttaa hieman vähemmän.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Martinan uusi poikakaveri
Sielläpä se sitten on. Instastoorissa pienissä speedoissa retkottaa uusin kulta Martinan kanssa. Oikein sydämiä laitettu2042935Suomessa helteet ylittää vasta +30 astetta.
Etelä-Euroopassa on mitattu yli +40 asteen lämpötiloja. Lähi-Idässä +50 on ylitetty useasti Lämpöennätykset rikkoutuva2391550Laita mulle viesti!!
Laita viesti mesen (Facebook) kautta. Haluan keskustella mutta sinun ehdoilla en halua häiriköidä tms. Yhä välitän sinus921412- 881322
Vanhemmalle naiselle
alkuperäiseltä kirjoittajalta. On olemassa myös se toinen joka tarkoituksella käyttää samaa otsikkoa. Ihan sama kunhan e401246Fazer perustaa 400 miljoonan suklaatehtaan Lahteen
No eipä ihme miksi ovat kolminkertaistaneen suklaalevyjensä hinnan. Nehän on alkaneet keräämään rahaa tehdasta varten.1481176Ajattelen sinua tänäkin iltana
Olet huippuihana❤️ Ajattelen sinua jatkuvasti. Toivottavasti tapaamme pian. En malttaisi odottaa, mutta odotan kuitenkin121138Ökyrikkaat Fazerit saivat 20 MILJOONAA veronmaksajien varallisuutta!
"Yle uutisoi viime viikolla, että Business Finland on myöntänyt Fazerille noin 20 miljoonaa euroa investointitukea. Faze117957Miehelle...
Oliko kaikki mökötus sen arvoista? Ei mukavalta tuntunut, kun aloit hiljaisesti osoittaa mieltä ja kohtelit välinpitämät89892Tuntuu liian hankalalta
Lähettää sulle viesti. Tarvitsen apuasi ottaa koppi tilanteesta. Miehelle meni.44773