Vinkkejä kaivataan (MB 300 GD)

4X4

Olen hankkimassa MB 300 GD 4X4:sta.
Vuosimalli 91 ja kilsoja takana n.197t

Auto on varusteltu MB:n 225/75x15 pyörillä ja muulla "tingeli tangelilla". Mutta, mihin on syytä kiinnittää huomiota, että hyväuskoista ei pissitä silmään?

Kilometrit ei tunnu pahalta ja auto on ulkoisesti "hyvin pidetty"... ei pikasiivouksia tehty ennen esittelyä.
Vuotoja ei yleissilmäyksellä havattavissa ja ajossa suht kolinaton.

Lähinnä tekniikan heikot lenkit ja onko odotettavissa kalliita piilovikoja (jakolaatikko, tasauspyörästö, lukot jne.)?

Käyttötarkoitus olisi vapaa-ajan huristelua.

21

2459

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Timo L.

      Vakuutusmaksut pirun korkeat, samoin ylläpitokulut. Uskoisin että valmistettu kovaa käyttöä varten, autohan on suunniteltu alunperin sotilaskäyttöön. Onko kyseessä W461 vai W463? Mutta _maastureista_ ykkönen! Land Roverin ohella siis.

      • 4 X 4

        Kiitti kommentista...

        Täytyy tunnustaa, että monta asiaa meni ohi korvien autoa ihmetellessä.

        Kyseinen auto on "pätkä" malli ja korinvärisellä maskilla... Voisiko olla kyseessä W 461?

        Tämä tulisi olemaan eka "mese" tässä taloudessa. Mutta jotakin harraste toimintaa pitää hommata itselleen ja pojalle.


      • Timo L.
        4 X 4 kirjoitti:

        Kiitti kommentista...

        Täytyy tunnustaa, että monta asiaa meni ohi korvien autoa ihmetellessä.

        Kyseinen auto on "pätkä" malli ja korinvärisellä maskilla... Voisiko olla kyseessä W 461?

        Tämä tulisi olemaan eka "mese" tässä taloudessa. Mutta jotakin harraste toimintaa pitää hommata itselleen ja pojalle.

        Korimallilla ei ole tekemistä sen kanssa, onko malli W460, 461 vai 463. Pätkää valmistettin joka tyypissä.
        G-malli esiteltiin W460:na 1979. Eka facelifti taisi tulla 1985, josta lähtien tyyppi oli W461. Tällöin tuli uusia moottoreita joukkoon ja mm. mittaristoa kohennettiin. Vuonna 1989 tuli jälleen kohotus, mutta W461 jatkoi sivistyneemmän (siis uuden) W463:n rinnalla, ns. perusversiona, jossa oli vielä kytkettävä neliveto ym. W461 300 GD:ssä on 5-, kun taas W463:ssa on kuusisylinterinen moottori.
        W461:siä voi myös helposti muuttaa ulkoisesti W463:n näköiseksi juuri maskia, vanteita ym. muuttamalla.

        Joku toinen sanoi tällä palstalla aivan oikein, että tietynvuotisen, tietynvärisen Corollan löytää omasta kaupungista samana päivänä, mutta hyvän Mercedes-Benzin etsintään kannattaa todellakin uhrata päiviä, jopa viikkoja.


      • Make2
        Timo L. kirjoitti:

        Korimallilla ei ole tekemistä sen kanssa, onko malli W460, 461 vai 463. Pätkää valmistettin joka tyypissä.
        G-malli esiteltiin W460:na 1979. Eka facelifti taisi tulla 1985, josta lähtien tyyppi oli W461. Tällöin tuli uusia moottoreita joukkoon ja mm. mittaristoa kohennettiin. Vuonna 1989 tuli jälleen kohotus, mutta W461 jatkoi sivistyneemmän (siis uuden) W463:n rinnalla, ns. perusversiona, jossa oli vielä kytkettävä neliveto ym. W461 300 GD:ssä on 5-, kun taas W463:ssa on kuusisylinterinen moottori.
        W461:siä voi myös helposti muuttaa ulkoisesti W463:n näköiseksi juuri maskia, vanteita ym. muuttamalla.

        Joku toinen sanoi tällä palstalla aivan oikein, että tietynvuotisen, tietynvärisen Corollan löytää omasta kaupungista samana päivänä, mutta hyvän Mercedes-Benzin etsintään kannattaa todellakin uhrata päiviä, jopa viikkoja.

        Olen kuullut joskus, että näissä olisi ollut vetonivelien kanssa ongelmia. Kalliita korjata.


      • Timo L.
        Make2 kirjoitti:

        Olen kuullut joskus, että näissä olisi ollut vetonivelien kanssa ongelmia. Kalliita korjata.

        ..ehkä siitä, että G:tä (etenkin vanhaa mallia) käytetään paljon vetoautona.


      • 4X4
        Timo L. kirjoitti:

        ..ehkä siitä, että G:tä (etenkin vanhaa mallia) käytetään paljon vetoautona.

        Täytyy vielä kuulostella ja ottaa asioista selvää. Ei tämä mikään tässä ja nyt hankinta ole. Tosiaan, kiitos kommenteista ja selvityksistä...
        tästä on hyvä jatkaa.

        PS. Kyseinen peli on 5-pyttynen.


      • GD 300 D
        4X4 kirjoitti:

        Täytyy vielä kuulostella ja ottaa asioista selvää. Ei tämä mikään tässä ja nyt hankinta ole. Tosiaan, kiitos kommenteista ja selvityksistä...
        tästä on hyvä jatkaa.

        PS. Kyseinen peli on 5-pyttynen.

        Auto on kyllä joku muu kuin mese. Eihän siinä ole muuta kuin mesen kone. Valmistettu Itävallassa Steyr Puch tehtaalla. Miinuksia: Helvetin äänekäs, suuriruokainen, kankea ajettava. Plussaa: hyvät maasto ominaisuudet. Muuta: Kone kestää mitä vain, mutta vetonivelet saa rikki väärinkäyttämällä esim. lukkoja asvaltilla jyrkkien käännösten aikana, perä ja vaihteisto kyllä kestää, vaikka välitys saisi olla harvempi. Mutta osta pois, pitää kyllä hintansa vaikka onkin "piilomersu"


      • Timo L.
        GD 300 D kirjoitti:

        Auto on kyllä joku muu kuin mese. Eihän siinä ole muuta kuin mesen kone. Valmistettu Itävallassa Steyr Puch tehtaalla. Miinuksia: Helvetin äänekäs, suuriruokainen, kankea ajettava. Plussaa: hyvät maasto ominaisuudet. Muuta: Kone kestää mitä vain, mutta vetonivelet saa rikki väärinkäyttämällä esim. lukkoja asvaltilla jyrkkien käännösten aikana, perä ja vaihteisto kyllä kestää, vaikka välitys saisi olla harvempi. Mutta osta pois, pitää kyllä hintansa vaikka onkin "piilomersu"

        ..Auto on valmistettu Itävallassa, samaisella tehtaalla jossa nykyisin valmistetaan Jeepin euromalleja sekä Chryslerin tiettyjä malleja. G-malli on Mercedeksen suunnittelema, tuotanto eli kokoominen vain vietiin luonnollisesti nelivetotekniikan ammattilaiselle. G:hän oli/on M-B:n ensimmäinen nelivetotyyppi (ha), ja jo ennakoidun pienen tuotantokapasiteetin takia ei kannattanut tehdä uutta linjaa omille tehtaille.
        Autoa on myös myyty tietyille markkinoille Steyr-Puchina ja Ranskan sotavoimille Peureotina (!!!).


      • GD 300 D
        Timo L. kirjoitti:

        ..Auto on valmistettu Itävallassa, samaisella tehtaalla jossa nykyisin valmistetaan Jeepin euromalleja sekä Chryslerin tiettyjä malleja. G-malli on Mercedeksen suunnittelema, tuotanto eli kokoominen vain vietiin luonnollisesti nelivetotekniikan ammattilaiselle. G:hän oli/on M-B:n ensimmäinen nelivetotyyppi (ha), ja jo ennakoidun pienen tuotantokapasiteetin takia ei kannattanut tehdä uutta linjaa omille tehtaille.
        Autoa on myös myyty tietyille markkinoille Steyr-Puchina ja Ranskan sotavoimille Peureotina (!!!).

        vielä jäi valitettavasti miinuksen puolelle heikko kardaani ( ei millään tahdo pysyä tasapainossa) ja surkeat etuvedon akselit ja nivelet. Huomaa kyllä, että auto on suunniteltu sotakoneeksi. Herrasmiesmaasturia siitä ei saa, mutta hyvän ja juron työkalun kyllä, kun sen metkut oppii.


      • Timo L.
        GD 300 D kirjoitti:

        vielä jäi valitettavasti miinuksen puolelle heikko kardaani ( ei millään tahdo pysyä tasapainossa) ja surkeat etuvedon akselit ja nivelet. Huomaa kyllä, että auto on suunniteltu sotakoneeksi. Herrasmiesmaasturia siitä ei saa, mutta hyvän ja juron työkalun kyllä, kun sen metkut oppii.

        Kyllä nämä neljäkuuskolmoset taitaa mennä aika hyvin herrasmiesmaasturiluokan puolelle, meinaan kun hinta alkaa 700 tmk:sta, varustetaso hipoo Ässäluokkaa ja moottoritehotkin on jo kolmannella sadalla... Totta toki on että maantieajo-ominaisuudet ovat jotain muuta kuin esim. Grand Cherokeessa.


      • Cherokee myyty!
        Timo L. kirjoitti:

        Kyllä nämä neljäkuuskolmoset taitaa mennä aika hyvin herrasmiesmaasturiluokan puolelle, meinaan kun hinta alkaa 700 tmk:sta, varustetaso hipoo Ässäluokkaa ja moottoritehotkin on jo kolmannella sadalla... Totta toki on että maantieajo-ominaisuudet ovat jotain muuta kuin esim. Grand Cherokeessa.

        Onko mahdollisesti MB-maasturien omistajilla jonkinlainen kerho /klubi, johon voisi liittyä?
        Vaihtaa kuulumisia ja ... vai onkohan väki enneminkin golfklubien jäseniä?

        Tuli vaan mieleen...


      • Timo L.
        Cherokee myyty! kirjoitti:

        Onko mahdollisesti MB-maasturien omistajilla jonkinlainen kerho /klubi, johon voisi liittyä?
        Vaihtaa kuulumisia ja ... vai onkohan väki enneminkin golfklubien jäseniä?

        Tuli vaan mieleen...

        Suomen Mercedes-Benz-klubi, mutta ulkomailta varmaankin löytyy erityisesti G-mallille omakin kerho...


      • GD 300 D
        Timo L. kirjoitti:

        Kyllä nämä neljäkuuskolmoset taitaa mennä aika hyvin herrasmiesmaasturiluokan puolelle, meinaan kun hinta alkaa 700 tmk:sta, varustetaso hipoo Ässäluokkaa ja moottoritehotkin on jo kolmannella sadalla... Totta toki on että maantieajo-ominaisuudet ovat jotain muuta kuin esim. Grand Cherokeessa.

        Vaikka kuinka yrittäisin kuvitella ja muistella niin ei edes se 700tmk tee siitä herrasmiesmaasturia vaikka varustetaso olisi mikä. Edelleen se on NYT PUHEENAOLEVANA versiona äänekäs kankea ei mitenkään edullinen ja mukava ylläpidettävä työkone. Maallikko ei tiedä kadulla, onko kapistus öky- tai pakumalli. Sori vaan. Ja kyllä sen ilmanvastuskertoimet sen 300 hv tartteekin.


      • Timo L.
        GD 300 D kirjoitti:

        Vaikka kuinka yrittäisin kuvitella ja muistella niin ei edes se 700tmk tee siitä herrasmiesmaasturia vaikka varustetaso olisi mikä. Edelleen se on NYT PUHEENAOLEVANA versiona äänekäs kankea ei mitenkään edullinen ja mukava ylläpidettävä työkone. Maallikko ei tiedä kadulla, onko kapistus öky- tai pakumalli. Sori vaan. Ja kyllä sen ilmanvastuskertoimet sen 300 hv tartteekin.

        ..jos puhutaan W461 300 GD:stä, puhut asiaa. Anteeksi keskustelun johdattamisesta harhateille. Eihän se 88 hv oikein jaksa G:tä kuljettaa. Heh, intissä oli 290 GD:n alustalle tehty ambulanssi, sellainen mieletön laatikko pistetty taka-akselin päälle.. meinaan ei suurinta vaihdetta paljoa käytetty siinä autossa :-). Moottori oli vapaastihengittävä.


      • Cherokee myyty
        Timo L. kirjoitti:

        Suomen Mercedes-Benz-klubi, mutta ulkomailta varmaankin löytyy erityisesti G-mallille omakin kerho...

        Onko kellään mahdollisesti takataskussa osoitteita, vaikkapa www / muita sellaisia. Tuntuu, että hakupalvelimet antaa "miljoona" vaihtoehtoa, vaikea niistä on mitään löytää...

        Siis kyseessä on MB- kerhot, maasturit jne.


      • Timo L.
        Cherokee myyty kirjoitti:

        Onko kellään mahdollisesti takataskussa osoitteita, vaikkapa www / muita sellaisia. Tuntuu, että hakupalvelimet antaa "miljoona" vaihtoehtoa, vaikea niistä on mitään löytää...

        Siis kyseessä on MB- kerhot, maasturit jne.

        Ehkäpä netin paras M-B-linkkikokoelma löytyy osoitteesta:

        http://www.geocities.com/motorcity/downs/9323/links.htm

        Klubit omana osastonaan hiukka alempana.

        Suomen Mercedes-Benz Klubilla ei ole vielä www-sivuja, mutta

        SUOMEN MERCEDES-BENZ KLUBI RY
        PL 229, 00171 Helsinki
        jäsenas. 09-3250961

        auttanee asiaan.


      • pakkislainen
        Make2 kirjoitti:

        Olen kuullut joskus, että näissä olisi ollut vetonivelien kanssa ongelmia. Kalliita korjata.

        Ei kyllä kalliita ole, itellä seisoo 88 vm pihassa ja ainoa ongelma on vinssin sokka joka napsahtelee poikki


    • Oppirahat maksettu

      Oletko ostamassa autoa kotimaasta vai tuomassa jostakin ulkomailta?

      Anteekis vaan mutta myyjä ja osataja on ollut kirjoituksen perusteella kumpikin aika tietämättömiä ko. autosta.

      Tosin mainitsit, että Teillä ei ole aikaisempaa kokoemusta Mersuista.
      Kannattaa käyttää aikaa ja asiantuntevaa apua, että ei osta kallista murhetta itselleen.

      • 4X4

        Näyttää siltä, että kysyvä saa vastauksia... Hyvä niin. Ostoaikeissa olen edelleen mutta vähän viisaampana kuin muutama päivä sitten.

        Ulkomailta en ajatellut tuoda, vaikka sekin on käynnyt mielessä. Kotimaista tarjontaa seurailen.

        300 GD on edelleen ykkösvaihtoehto, osittain ulkomuotonsa takia. No, kauneus on katsojan silmissä. Edelleen korostan, että auto on täysin ajanvietteeksi ja harrastukseksi... kait sitä rahaa voi tärvätä muuhunkin, mutta.

        Kiitos kaikille keskusteluun osallistuneille. Ihmettelen lisää kunhan olen löytänyt sen oikean.


    • Anonyymi

      MUTTA EIKS TÄMMÖNEN OLLU KUN STEYR PUCH PINZGAUER JOHON MERSUN DESINGIN LIITTYY JOLLAIN TAPAA

    • Anonyymi

      Itellä ollut 30 vuotta 300 GD. Aivan liian laiska moottori. Esim. Asuntovaunun veto on täyttä tuskaa. Ei mene hangessakaan häävisti, kun ei ole moottorissa tehoja eli kierroksia. alkaa vaan pompottamaan paikoillaan hangessa. Moottorina pitäisi olla tehokas bensakone. Kaikesta huolimatta tuli ajettua yli miljoona kilometriä.
      Tuo 617 moottori kyllä kestää.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mihin kaikkeen sinä ihastuit hänessä

      Mikä oli se asia mikä vei jalat altasi? ❤️ Oliko jotain erityistä tilannetta vai tunne? Kenties monen sattuman summa? Ai
      Ikävä
      90
      8596
    2. Persut: haluamme lisää veroja!

      Lisää lisää veroja huutaa persukuoro. Veroila Suomi nousuun! "Uusi matkailuvero eli matkailijamaksu peritään esimerki
      Maailman menoa
      42
      4748
    3. Nainen kokki autossa kammottavan kuoleman sähköauto-Teslan syttyessä tuleen.

      https://www.is.fi/autot/art-2000011652873.html Näin vaarallisia sähköautopalot voivat olla.
      Maailman menoa
      41
      4421
    4. Jos samassa autossa istuu romani, somali ja venäläinen, kuka ajaa?

      Arvioiden mukaan romanit lähtivät noin 1000-luvulla liikkeelle pohjois-Intiasta. Nyt 1000 vuotta myöhemmin he ovat levit
      Maailman menoa
      46
      2633
    5. Numero josta kaivattusi tulee mieleen

      Onko jokin numero joka yhdistää teidät jotenkin? Älä laita puhelinnumeroa.
      Ikävä
      99
      1510
    6. Miksi pitäisit enemmän

      Minusta kuin siitä toisesta?
      Ikävä
      40
      1306
    7. Tämmönen höpsö

      Höpönassu mä olen. En mikään erikoinen…hölötän välillä ihan levottomia. Tykkäisit varmasti jos olisin siellä sun vieress
      Suhteet
      44
      1256
    8. Heräsin taas sinä mielessä

      Miten voi haluta toista näin paljon? 😳 Kyllä meillä on muutenkin hyvä yhteys. Ehkä se tekee myös tästä niin voimakkaan?
      Ikävä
      64
      1162
    9. Jorman paluu sodasta Lieksaan oli katkera

      Jorma Karhunen astui Lieksan asemalle. Aurinko paistoi, mutta Jorman maailma oli sumuinen. Takana oli se helvetti, jota
      Lieksa
      39
      1160
    10. Kannattaa toimia yleisesti ottaen

      Ajoissa. Vaikka miten paljon haluan ja tunnen, olen löytänyt nyt elämääni jotain uutta ja se todennäköisesti edistyy, jo
      Ikävä
      167
      1100
    Aihe