Minulla on vanha, suuri joulukaktus (Zygocactus bridgesii), joka on istutettu altakasteluruukkuun. Toissakesä oli kovin kostea ja kasvi majaili kesän maalaistalon lasikuistilla ja varmaan oli märkä koko ajan. Kukki kyllä marraskuussa ja vielä keväälläkin, mutta sitten alkoi näyttää pahalta. Kasvi teki selvästi kuolemaa, oksat roikkuivat ja lehtirimpsuja putoili. Otin sen keskellä kesää ulos ruukusta ja totesin, että juuripaakku oli aika pieni ruukkuun verrattuna. Laitoin sen uuteen multaan ja kastelin ihan pikkuisen, enimmäkseen suihkuttamalla. Nyt se on alkanut kasvattaa uusia lehtiä jopa puumaisista vanhoista oksistakin, mutta pudottaa edelleen aika lailla lehtiä. Mitä tehdä, kuin eleä?!
Joku on kertonut joulukaktustaudista, joka saa lehdet putoamaan. Tietääkö kukaan??
Joulukaktus hädässä
6
18175
Vastaukset
- jiko
Minullakin on joulukaktus, ja sen kanssa oli pieni taistelu tuossa viime talvena. Se oli ollut kesän ulkona, ja sisälle päästyään se vaan lurpotti ja sai jonkun hometaudinkin kaupan päälle. Lehtiä ja kokonaisia varsia irtosi.
No, päätin sitten että kuolkoon koko roska. Nostin sen pimeään hyllyn päälle, enkä kastellut varmaan kolmeen kuukauteen talven aikana. Tietenkin se oli aika huonossa kunnossa, mutta keväällä sitten huomasin, että tauti oli kuollut kuivuuteen, kasvi sen sijaan ei. Vaihdoin mullat (pesin kukan ja juuret suihkussa) ja vaihdoin ruukun. Muutettiin vielä uuteen kotiinkin, ja se pääsi sopiviin valo-oloihin. Tänä kesänä se on kasvanut enemmän kuin koskaan ennen, ja on elämänsä kunnossa.
Näköjään se tykkää pienistä koettelemuksista.. tai ainakin siitä kun ne koettelemukset loppuu. :) En tiedä voiko tätä tyyliä suositella kenellekään, mutta minun kaktukseni on nyt todella upea. Kai se on vieläkin iloinen, kun saakin nyt hoitoa ja huolenpitoa. Hehe..- Anonyymi
🙌 Hyvä
- Miimu
Minusta kuulostaa siltä, että kasvisi on saanut liikaa kosteutta. Joulukaktus reagoi nimittäin siihen yhtä herkästi kuin liialliseen kuivuuteen.
Oletko myös muistanut, että kasvin lepoaika alkaa lokakuussa, jolloin kastelua tulee vähentää huomattavasti? - Vaari
Tuo jiko'n kokemus oli mielenkiintoinen. Taidan koettaa samaa konstia. Mutta tietääkö kukaan siitä lehtienpudotustaudista mitään? Onko totta vai tarua.
- talven aikana
Minä otin kaktukseni sisään viime yöksi, kun meni pakkasen puolelle. Nyt se ihmettelee lämmön vaihtumista. Annoin sille juotavaa ja ripustin ikkunan eteen.
On mielenkiintoista nyt seurata jaksaako se tehdä nuput tänä vuonna. On aika laiska kukkimaan. Kukkinut pari kukkaa 2-3 vuotena.
Kesät ulkona. - Vaari
talven aikana kirjoitti:
Minä otin kaktukseni sisään viime yöksi, kun meni pakkasen puolelle. Nyt se ihmettelee lämmön vaihtumista. Annoin sille juotavaa ja ripustin ikkunan eteen.
On mielenkiintoista nyt seurata jaksaako se tehdä nuput tänä vuonna. On aika laiska kukkimaan. Kukkinut pari kukkaa 2-3 vuotena.
Kesät ulkona.Oletko mahtanut muistaa pitää laiskimuksesi kuivana heinä - elokuussa? Joulukaktus haluaa kaksi lepokautta, toinen helmi - maaliskuussa ja toinen syyskesällä. Silloin kastellaan hyvin niukasti, ei kuitenkaan niin vähän, että 'lehdet' kurtistuvat. Kyllä kukkii, kun ressu luulee, että henki menee ihan justiisa!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Saako kantaa asetta
Voiko olla koskaan kotelossa lonkalla ase.. Siis ei mikään luvaton ase. Johon on luvat. Esim luottamustoimessa, tai kaup665301Mies mitä ajattelet naisista?
Kerro mitä ajatuksia nousee. Mitä naiset sinulle merkitsee? Sana on vapaa.1324145Järkyttävä tieto Purrasta
Purra tapasi nykyisen miehensä täällä. Suomi24:ssä! Tulipa likainen olo. Nyt loppuu tämä roikkuminen tällä palstalla.771712- 631385
- 2611107
- 471092
Mikseivät toimittajat vaadi Orpoa vastuuseen lupauksistaan
Missä ne 100.000 uutta työpaikkaa muka ovat? Eivät yhtään missään. Näin sitä Suomessa voi puhua ja luvata mitä sattuu. E120917Ajattele, miten häviävän pieni
todennäköisyys on sille, että kaksi tiettyä ihmistä yli viidestä miljoonasta sattuvat tulemaan samalle palstalle ikävöim43752Aavistan tai oikeastaan
tiedän, että olet hulluna minuun. Mutta ilman kommunikointia, tällaisenaan tilanne ja kaikki draama ovat mun näkökulmast31683Pieni vinkki miehelle
Jos haluat, että tapahtuu jotain edistystä, niin kannattaa suoda ajatus sille, että miltä toimintasi näyttää mulle päin.38652