Hei
Onko ketään muita joilla ei syntyessään jo ollut toista korvalehteä?
Itselläni oikean korvalehden tilalla on vain lehden kasvun alku, eikä korvakäytävä ole näkyvissä, se on kuitenkin olemassa. Eli kuulen heikosti oikealla korvalla, erityisesti korkeat äänet. Vasen toimii hyvin.
Olen tästä syystä lapsuudessani joutunut koulukavereilleni selittelemään ja joskus olen ollut kiusauksen kohteena. Eniten vika häiritsee itsäni, monet tuskin edes kiinnittävät asiaan huomiota.
Kerran näin yhden mieshenkilön jolla oli samanlainen tilanne ja olisi jotenkin huojentavaa kuulla että muitakin on. Ja eräs ystäväni kertoi myös nähneensä samanlaisen tapauksen, myös mies. Itse olen nainen.
Miten olette eläneet sen kanssa ja oletteko käyneet plastiikkakirurgilla korjauttamassa tilannetta?
Minä en ole vielä päättänyt mitä teen, mutta leikkaus kiinnostaa nykyään.
Ikää minulla on nyt 25.
Kirjoitelkaa kokemuksia.
Toinen korvalehti syntyessä jo poissa?
14
4808
Vastaukset
- Vuokko
Tietoa korva-asiastasi saat Googlella laittamalla hakusanaksi mikrotia. Sieltä ei ehkä löydy ihmisiä, mutta ehkä tietoa ominaisuuden yleisyydestä.
- kohtalontoveri
Minulla on kyllä molemmat korvat, vasen korva on normaali ulkonäöltään ja kuulo siinä on myös normaali. Oikea korva taas on kolme kertaa pienempi ja vajaakehittynyt ja korvakäytävä puuttuu eli kuulen oikealla korvalla huonosti jos lähes ollenkaan. Minuakin kiusattiin joskus koulussa, ei niinkään korvan ulkonäön takia (minulla oli korvat peittävä polkkatukka) vaan siksi että kuulin joskus väärin. Lisäksi menin hämilleni, jos joku yritti kuiskata jotain kuuroon korvaani. Olen edelleen ujo. En ole ajatellut plastiikkakirurgiaa, mutta jos kuuloni heikkenee, voi olla että yritetään avata korvakäytävä.
- Syntymävika
Mukavaa kuulla että muitakin on. Ja kiitokset Vuokolle Mikrotia-sanasta. Nyt siis tiedän mikä korvani vika on nimeltään ja osaan etsiä tietoa siitä.
Aikoinaan 80-luvulla kun synnyin, ei ilmeisesti ollut tälläisistä tieto kovinkaan paljon.
Minä olen ehkä vain vähän kiusattu, olen onnistunut olemaan reipas ja positiivinen enkä ole antanut vian lannistaa. Kuitenkin edelleen kun joudun uuteen porukkaan, pelkään ensin paljastaa syntymävikani. Ajan myötä kyllästyn piilottelemaan korvaa hiusten alla ja rohkaistun. Yleensä jopa yhdelle ihmiselle kertominen helpottaa, silloin muut saattavat saada tiedon häneltä eivätkä hölmistyneenä töllää. Erityisesti harmittaa kun ajattelen että toiset saattavat luulla vikaa joksikin onnettomuusen seuraukseksi.
Sijoitun jos vain mahdollista huoneessa automaattisesti siten että toimiva korva vastaanottaa mahdollisimman hyvin kaikki äänet.
En pysty avoimella alueella monestikaan paikallistamaan mistä ääni tulee jos minua esimerkiksi huudetaan nimeltä.
Mutta tähän on 25 vuoden aikana jo hyvin tottunut.
Löysin yhden keskustelupalstan jossa on paljon mikrotia-lasten vanhempia samoine ongelmineen :)
- microtia man
Moi,
Mäkin sairastan oikean korvan mikrotiaa. Minun oikea korvan lehteni on noin puolet vasemmasta. Kävin plastiikkakirurgilla 22-vuotiaana. Minun korvaani ei pistetty kokonaan uusiksi, koska lääkärin mielestä huonossa korvassani oli kauniita muotoja, jotka hän halusi säilyttää - no mene ja tiedä :). Lopulta korvan yläosaa vain parannettiin. Lopputulos ei siis eronnut merkittävästi alkuperäisestä.
Oli se fyysisesti ja henkisestikin aika raskasta aikaa. Kylki oli tosi kipeä, koska korvan lehteä parannettiin kylkirustosiirteellä. Lopputuloksen näki vasta muutaman viikon myöhemmin, kun pitää olla kääretuppo korvassa. Nyt myöhemmin ajateltuna olen ihan tyytyväinen, kun kävin leikkauksessa, koska silloin vasta mäkin sain tietää nimen sairaudelleni, ja muutenkin silloin oli pakko puhua siitä lääkäreille ja kavereille jne. En ollut aiemmin rohjennut, olin aika sulkeutunut ja ujo tuolloin. Eikä enää ylipäätään tartte miettiä plastiikkakirugilla käyntiä.
Muistaakseni lääkärini sanoi, että yleensä korvia operoidaan vähän nuoremmalla iällä, koska rusto ei ole silloin niin jäykkää tai jotain, ja kun katseltiin vastaanotolla kuvia, niin kyllä kaikki leikatut oli minua nuorempia. En tiedä, miten paljon tekniikka on kehittynyt neljässä vuodessa, mutta kannattaa käydä juttelemassa asiantuntijan kanssa, ei siinä mitään menetä. Lääkäriltä minä sain ihan helposti lähetteen plastiikkakirurgille.
Samojen ongelmien kanssa oon mäkin paininut elämäni varrella. Nuorempani peittelin korvani pitemmillä hiuksilla, jotka leikkautin pois vasta tavallaan pakon edessä ennen armeijaa. Nykyään pidän hiukseni lyhyinä, en pitänyt pitkistä hiuksista varsinaisesti silloinkaan - ei ole oikein miesten juttu pitkät hiukset. Kuulemisenkin kanssa on ongelmia: tilanteet, jossa taustahälyä ja puhuja on oikealla puolella (esim. ruokalat, bussit) ovat tosi kiusallisia, eikä mulla ole oikein vieläkään rohkeutta kertoa sairaudestani. Siis yleensä vaan nyökyttelen ja olen kuulevinani :).
Yhden hyvän puolen olen tästä sairaudesta löytänyt: ei tartte korvatulppia nukkuessa, laittaa vaan terveen korvan tyynyä vasten :).- blondis
Olen 24-vuotias naishenkilö ja minullakin on vas. korvassa mikrotia. Korvakäytävä on olemassa, mutta korvalehden yläosa puuttuu. Itse olen peittänyt korvan aina kampauksella (onnistuu naisella helposti...). Kävin juttelemassa plastiikkakirurgilla korvan korjaamisesta ja hän sanoi leikkauksellani olevan kiire, koska nuoren ihmisen rusto olisi helpommin muovailtavissa (itse olin tuolloin 20 v.). En halunnut leikkausta, koska kuvissa näkemäni leikkaustulokset eivät mielestäni olleet kovin hyviä... Hyvin on pärjäilty näinkin, vaikka kuulo on molemmissa korvissa heikko (myös terveessä). En ole käyttänyt kuulolaitetta ja olen käynyt normaalin koulun ja lukion ok arvosanoin.
- mies12345
Vieläköhän luet tätä.. minulla on vasemman korvan mikrotia ( olen mies ) ja kävin leikkauksessa vasta reilusti yli kolmikymppisenä kun väsyin ihmisten tuijotteluun. Se onnistui ihan hyvin ja jos nyt pitäisi valita, niin todennäköisesti tekisin samoin vaikkei siitä ihan "uutta vastaavaa" tullutkaan. Vaikeampi aika oli ensimmäisen ja toisen operaation välillä ( 1 vuosi ) kun vasta perusmuoto oli tehty. Korvasta ei muuten sitten tule yhtä joustavaa kuin "oikea" ja esim. kuulokkeiden ja kypärien käyttö oli ainakin aluksi vaikeaa, että jos sinulla on sellaisia harrastuksia niin tämä kannattaa pitää mielessä.
- M@s@
Kuulin tuttavalta, että Kuulonhuoltoliitto järjestää kurssin ihmisille, joilla on mikrotia tai joku muu vastaava poikkeama kasvojen/korvien alueella. En tiedä tarkemmin, mutta varmaan kysymällä Kuulonhuoltoliitosta asia selviää.
- ½korva
Hei,minulla on vasemman puoleinen mikrotia. olen 12 vuotta vanha ja minulle tehtiin leikkaus 3 viikkoa sitten. nyt minulla on ½ korvaa. puolen vuoden kuluttua on toinen leikkaus,jossa korvalehti irroitetaan päästä. he ottivat kyljestä rustoa ja muokkasivat siitä korvan.
- ½ korva
siis nyt mulle on tehty toi toinenkin vaihe ja se onnistui hyvin.kuka teidät leikkasi/leikkaa?
mut ainakin rautio - ja 2 vaihe jouduttiin tekem...
½ korva kirjoitti:
siis nyt mulle on tehty toi toinenkin vaihe ja se onnistui hyvin.kuka teidät leikkasi/leikkaa?
mut ainakin rautioiho hylki ja aina rusto oli paljaana, pieniä leikkauksia tehtiin useita ja lopputloksena ei olut muuta tehtävissä kuin tehdä 2 vaihe heti näiden perään. nyt korvaa levitetään alussa ja yläpuoli on ihan turvoksissa , "makkarana". kertokaapa mitä tässä vielä voi tapahtua 2 vaiheen kuluessa? tai miten teillä meni loppu? onko jo kaikki kivut hävinneet jne onko jouduttu parsimaan myöhemmin?
- puolkorva
ja 2 vaihe jouduttiin tekem... kirjoitti:
iho hylki ja aina rusto oli paljaana, pieniä leikkauksia tehtiin useita ja lopputloksena ei olut muuta tehtävissä kuin tehdä 2 vaihe heti näiden perään. nyt korvaa levitetään alussa ja yläpuoli on ihan turvoksissa , "makkarana". kertokaapa mitä tässä vielä voi tapahtua 2 vaiheen kuluessa? tai miten teillä meni loppu? onko jo kaikki kivut hävinneet jne onko jouduttu parsimaan myöhemmin?
kuios vanha oot,voi se hylkiminen johtuu suiitäkin. kyllä kivut hävis jo muutaman viikon jälkeen 2-vaiheesta
- sakke1986
Terve. Itselläni oli sama vika syntyessäni, eli toinen (oikea) korvanlehti puuttui ja itselläni siinä oli vain sellainen nipukka. Oma tilanne oli nuorena sen verran paha koulukiusaamisen osalta,että vuonna 1994 päätin sen leikkauttaa. Kuulemani mukaan ensinmäinen suomessa tehty kyseinen leiksaus kun operaatio alkoi.
Omat kokemukset leikkausken jälkeen on ollut positiivinen. Koulukiusaaminen loppui enkä ole saanut juuri minkäänlaista huomautusta asiasta tähänkään päivään mennessä. Lukuun ottamatta muutamaa tosi ''kyylääjää''. Mutta eipä siinä mitään. Kertaakaan en ole katunut leikkausta ja kiitollisuuden tunne kyseistä lääkäriä kohtaa on valtava.- sakke1986
Mitä itse leikkaukseen tulee niin itselläni ei kipuja juuri ollut kuin kyljessä.. Ja nekin kivut aika pieniä luppujen lopuksi. Ja nämä leikkaus kerrat mitä muistan niin tämä yksi isompi. kesto 10 tuntia ja sitten vuonna -95 oli pari pienempää.. tosin toinen noista sen takia kun vasemman puolen korvakäytävä laajennettiin. Ja kyseiset operaatiot suoritti Kyösti Laitakari oulun yliopistollisessa sairaalassa. Teille joilla on leikkaus mielessä tai mietityttää asia, niin suosittelen Laitakarille yht. ottoa :) Ja Teidän kaikkien kokemuksia vaihtaisin mielelläni omiin myös s-postitse. Eli osoitteeni on [email protected]
- Nimetön
sakke1986 kirjoitti:
Mitä itse leikkaukseen tulee niin itselläni ei kipuja juuri ollut kuin kyljessä.. Ja nekin kivut aika pieniä luppujen lopuksi. Ja nämä leikkaus kerrat mitä muistan niin tämä yksi isompi. kesto 10 tuntia ja sitten vuonna -95 oli pari pienempää.. tosin toinen noista sen takia kun vasemman puolen korvakäytävä laajennettiin. Ja kyseiset operaatiot suoritti Kyösti Laitakari oulun yliopistollisessa sairaalassa. Teille joilla on leikkaus mielessä tai mietityttää asia, niin suosittelen Laitakarille yht. ottoa :) Ja Teidän kaikkien kokemuksia vaihtaisin mielelläni omiin myös s-postitse. Eli osoitteeni on [email protected]
Hei! Olen itse menossa korvaleikkaukseen, oikean korvan mikrotia on täällä. Haluaisin kysyä niiltä jotka ovat 2-leikkausvaiheen ohittaneet että loppujen lopuksi kuinka paljon korva näyttää samalta kuin terve korva? Kiitos jo vastauksista.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Jos yhdistät nimikirjaimet
Jos yhdistät sinun ja kaivattusi ensimmäisten nimien alkukirjaimet mitkä nimikirjaimet tulee? Sinun ensin ja sitten häne1086917- 954431
Mies vinkkinä sulle
Jos pyytäisit kahville tai ihan mihin vaan, niin lähtisin varmasti välittämättä muista483826Kyllä se taitaa olla nyt näin
Minusta tuntuu et joku lyö nyt kapuloita rattaisiin että meidän välit menisi lopullisesti. Sinä halusit että tämä menee483522- 513508
- 1883455
Odotan että sanot
Sitten siinä että haluaisit vielä jutella kahdestaan kanssani ja sitten kerrot hellästi että sinulla on ollut vaikea san242959- 672664
- 462501
- 131884