Voiko altistus pahentaa allergiaa

kiitos vastanneille_

Hei,

Minulla on todettu koira-allergia. Voiko allergia pahentua siitä, että altistun koiralle? Toki allergian tila voi muuttua, mutta voiko allergia pahentua siis juuri tämän altistumisen takia?
Kiitos

12

9112

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • allergikko-astmaatikko

      Käytännössä se tarkoittaa sitä, että voit tulla allergiseksi myös muille eläimille, uusille ruoka-aineille jne. Pahimmassa tapauksessa sinulle puhkeaa astma, kuten minulle kävi.

      Mitä mahdat tarkoittaa altistuksella? Jos kaverillasi on koira, ei tilanne ehkä ole niin paljon. Mutta jos hankit oman koiran, voi tilanne ikävä kyllä pahentua paljonkin. :(

      • ei voi olla

        koira-allergia ei altista kissa-allergialle jne.
        Yksi allergia ei altista toiselle. Tämä on lääkärin kanssa keskusteltu asia. Ajattele nyt, muuten olisit kohta allerginen kaikelle maailmassa ja lisääntyvät allergiat altistaisivat aina seuraavalle.

        Nyt tarvittaisiin faktaa, ei arvailua. Jos allergia on ensimmäisen tason allergia, niin ovatko oireet aina myös ensimmäisen tason oireita? Vai voiko altistuminen siirtää allergian tasolle kaksi ja tasolle kolme jne.


      • allergikko-astmaatikko
        ei voi olla kirjoitti:

        koira-allergia ei altista kissa-allergialle jne.
        Yksi allergia ei altista toiselle. Tämä on lääkärin kanssa keskusteltu asia. Ajattele nyt, muuten olisit kohta allerginen kaikelle maailmassa ja lisääntyvät allergiat altistaisivat aina seuraavalle.

        Nyt tarvittaisiin faktaa, ei arvailua. Jos allergia on ensimmäisen tason allergia, niin ovatko oireet aina myös ensimmäisen tason oireita? Vai voiko altistuminen siirtää allergian tasolle kaksi ja tasolle kolme jne.

        Että allergiat pahenevat paitsi kumulatiivisesti, myös muihin eläinlajeihin. Esim. minä olin aluksi allerginen vain kaneille. Sitten kissoille, hevosille, lopulta koirillekin.

        Et varmaan ole oikein ymmärtänyt mitä lääkärisi sinulle sanoi. Yleisimpien kotieläinten allergiat kulkevat käsi kädessä. Valitettavasti.


      • ei voi olla
        allergikko-astmaatikko kirjoitti:

        Että allergiat pahenevat paitsi kumulatiivisesti, myös muihin eläinlajeihin. Esim. minä olin aluksi allerginen vain kaneille. Sitten kissoille, hevosille, lopulta koirillekin.

        Et varmaan ole oikein ymmärtänyt mitä lääkärisi sinulle sanoi. Yleisimpien kotieläinten allergiat kulkevat käsi kädessä. Valitettavasti.

        Toki sinä olet voinut olla aluksi allerginen sille ja myöhemmin myös tälle. Ei se muuta sitä tosiasiaa, että koira-allerginen koiralle altistuessaan tulisi alttiimmaksi myös kissalle.

        Ja kyllä - allergiat tosiaan usein kulkevat käsi kädessä, mutta tässä oli kyse nyt siitä, altistaako nimenomaan toinen allergia (ja altistuminen) myös toiselle.

        Keskustelin lääkärin kanssa tästä, koska minulla on koira-allergia ja minulla on myös kissa. Jos altistun koiralle, ei se tee minusta sen allergisempaa kissalle. Ei nyt, eikä myöhemmin.

        Jos kissa-allergia puhkeaa, se ei johdu siitä, että olen ollut tekemisissä (ja altistunut) koiralle.


      • allergikko-astmaatikko
        ei voi olla kirjoitti:

        Toki sinä olet voinut olla aluksi allerginen sille ja myöhemmin myös tälle. Ei se muuta sitä tosiasiaa, että koira-allerginen koiralle altistuessaan tulisi alttiimmaksi myös kissalle.

        Ja kyllä - allergiat tosiaan usein kulkevat käsi kädessä, mutta tässä oli kyse nyt siitä, altistaako nimenomaan toinen allergia (ja altistuminen) myös toiselle.

        Keskustelin lääkärin kanssa tästä, koska minulla on koira-allergia ja minulla on myös kissa. Jos altistun koiralle, ei se tee minusta sen allergisempaa kissalle. Ei nyt, eikä myöhemmin.

        Jos kissa-allergia puhkeaa, se ei johdu siitä, että olen ollut tekemisissä (ja altistunut) koiralle.

        Neljänkymmenen vuoden kokemuksella puhun siitä, kuinka minulle on käynyt ja mitä ne kymmenet lääkärit, jotka ovat minua hoitaneet, ovat kertoneet.

        Toivon toki, ettet altistu kissallesi, mutta se on ihan oikeasti epätodennäköistä.


      • ei voi olla
        allergikko-astmaatikko kirjoitti:

        Neljänkymmenen vuoden kokemuksella puhun siitä, kuinka minulle on käynyt ja mitä ne kymmenet lääkärit, jotka ovat minua hoitaneet, ovat kertoneet.

        Toivon toki, ettet altistu kissallesi, mutta se on ihan oikeasti epätodennäköistä.

        Jaksan jankuttaa sitä, mitä olen itse lääkäriltä kuullut. Kuten tuohon toiseen ketjuunkin kirjoitin, niin etkö voi syödä porkkanaa, jos olet allerginen appelsiinille. Altistaako appelsiinin syöminen sinut allergiseksi myös kurkulle?

        SIIS, jos kroppasi on allerginen koiralle, niin miksi ihmeessä altistuminen laukaisisi kissa-allergian? Kyseessähän on kaksi erilaista ärsykettä.

        On totta, että allergiset ihmiset ovat usein herkästi allergisia sille ja tälle, kuten sinäkin. Mutta ei sekoiteta asioita, eli sitä, laukaiseeko ALTISTUMINEN uusia allergioita. Minua hoitaneen lääkärin mukaan ei.


      • tietoa tarpeeksi
        ei voi olla kirjoitti:

        Jaksan jankuttaa sitä, mitä olen itse lääkäriltä kuullut. Kuten tuohon toiseen ketjuunkin kirjoitin, niin etkö voi syödä porkkanaa, jos olet allerginen appelsiinille. Altistaako appelsiinin syöminen sinut allergiseksi myös kurkulle?

        SIIS, jos kroppasi on allerginen koiralle, niin miksi ihmeessä altistuminen laukaisisi kissa-allergian? Kyseessähän on kaksi erilaista ärsykettä.

        On totta, että allergiset ihmiset ovat usein herkästi allergisia sille ja tälle, kuten sinäkin. Mutta ei sekoiteta asioita, eli sitä, laukaiseeko ALTISTUMINEN uusia allergioita. Minua hoitaneen lääkärin mukaan ei.

        asia on niin, että kun limakalvosi solut tulehtuvat riittävästi, riittää viimein myös pölyhiukkaset vapauttamaan histamiinia soluista.Elimistösi puolustautuu ärhäkkäästi viimein kaikkeen ulkopuolelta tulevaan ärsykkeeseen.Totuus on, että esim.lapseni on allerginen hevoselle, kissalle, koiralle, pölypunkille, siitepölylle.Kissa meillä oli, mutta esim.hevosen kanssa ei ole juuri tekemisessä ollut.Lehmälle tuli negatiivinen tulos taas vastaavasti.Vaikka testit ovat kohtuullisen tarkkoja, niissäkin voi tulla vääriä tuloksia eli huomioi se.Jos olet allerg koiralle ja otat kissan, on erittäin todennäköistä, että alat reagoimaan myös kissalle, se on vain ajan kysymys!Koskapa valkuaisainetyyppi on samankaltainen eläimillä ja yleensä sille ollaan allergisia.Elimistösi alkaa reag samankaltaisille valkuaisainetyypeille.Mutta jos et usko niin kokeilepa miten käy.Itselläni oli kissa 15 v ilman mitään oireita.Kissa kuoli ja vuoden päästä otettiin uusi kissa ja heti alkoivat oireet itsellänikin.Myös siitepöly laukaisee nykyään oireet jne.


      • tietoa on
        tietoa tarpeeksi kirjoitti:

        asia on niin, että kun limakalvosi solut tulehtuvat riittävästi, riittää viimein myös pölyhiukkaset vapauttamaan histamiinia soluista.Elimistösi puolustautuu ärhäkkäästi viimein kaikkeen ulkopuolelta tulevaan ärsykkeeseen.Totuus on, että esim.lapseni on allerginen hevoselle, kissalle, koiralle, pölypunkille, siitepölylle.Kissa meillä oli, mutta esim.hevosen kanssa ei ole juuri tekemisessä ollut.Lehmälle tuli negatiivinen tulos taas vastaavasti.Vaikka testit ovat kohtuullisen tarkkoja, niissäkin voi tulla vääriä tuloksia eli huomioi se.Jos olet allerg koiralle ja otat kissan, on erittäin todennäköistä, että alat reagoimaan myös kissalle, se on vain ajan kysymys!Koskapa valkuaisainetyyppi on samankaltainen eläimillä ja yleensä sille ollaan allergisia.Elimistösi alkaa reag samankaltaisille valkuaisainetyypeille.Mutta jos et usko niin kokeilepa miten käy.Itselläni oli kissa 15 v ilman mitään oireita.Kissa kuoli ja vuoden päästä otettiin uusi kissa ja heti alkoivat oireet itsellänikin.Myös siitepöly laukaisee nykyään oireet jne.

        höpöhöpö. taas noita "minulla oli" ja "tutulla on ollut" juttuja..


      • kyse on
        ei voi olla kirjoitti:

        Jaksan jankuttaa sitä, mitä olen itse lääkäriltä kuullut. Kuten tuohon toiseen ketjuunkin kirjoitin, niin etkö voi syödä porkkanaa, jos olet allerginen appelsiinille. Altistaako appelsiinin syöminen sinut allergiseksi myös kurkulle?

        SIIS, jos kroppasi on allerginen koiralle, niin miksi ihmeessä altistuminen laukaisisi kissa-allergian? Kyseessähän on kaksi erilaista ärsykettä.

        On totta, että allergiset ihmiset ovat usein herkästi allergisia sille ja tälle, kuten sinäkin. Mutta ei sekoiteta asioita, eli sitä, laukaiseeko ALTISTUMINEN uusia allergioita. Minua hoitaneen lääkärin mukaan ei.

        Kyse on ristiallergiasta, jonka oireet laukaisee varsinaisen allergeenin lisäksi jokin muu allergeeni. Esim. koivuallergikko voi saada raa´an porkkanan syömisestä saamat oireet.


    • viivi

      Moi!
      Kyselit altistumisesta koiralle. Minulle todettiin lapsena useita allergioita, mm. koira, hevonen, pölyt. Sain oireita hevosesta, linnuista ja pölyistä. Koirien kanssa olin touhunnut, mutta en oman. Aikuisena, kun kesänuhani oli helpottunut, otin koiran. Aivan ensimmäisinä päivinä sain oireita: yskää, silmien kutinaa. Oireet loppuivat, enkä jatkossa oireillut. En tiedä, häviääkö allergia koskaan, mutta se ei välttämättä enää oireile.
      t: viivi

      • koira vai ei?

        onko muilla samanlaisia tai kenties päinvastaisia kokemuksia kuin viivillä?
        olen harkinnut jo kauan koiran hankkimista, vaikka olenkin eläinpölylle allerginen.
        toiset väittää jopa että lemmikin hankkiminen allergiselle on parasta ns. siedätyshoitoa...

        mitä mieltä ootte, kannattaako hankkia?
        kyse on kumminkin elävästä eläimestä ja omasta terveydestä...eikä kummastakaan haluaisi vapaehtoisesti päästä eroon =P.


      • emma
        koira vai ei? kirjoitti:

        onko muilla samanlaisia tai kenties päinvastaisia kokemuksia kuin viivillä?
        olen harkinnut jo kauan koiran hankkimista, vaikka olenkin eläinpölylle allerginen.
        toiset väittää jopa että lemmikin hankkiminen allergiselle on parasta ns. siedätyshoitoa...

        mitä mieltä ootte, kannattaako hankkia?
        kyse on kumminkin elävästä eläimestä ja omasta terveydestä...eikä kummastakaan haluaisi vapaehtoisesti päästä eroon =P.

        hei.. ota semmonen koira joka ei paljon hilseile.. eli ei tuota allergiaa niin paljon semmoisia rotuja on esim. villakoira,bichon frise, bichon havanais, kiharakarvainen noutaja, lagotto romangolo.,.. ja varmasti muitakin );)


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      78
      1785
    2. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      18
      1679
    3. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      16
      1494
    4. En voi sille mitään

      Tulen niin pahalle tuulelle tästä paikasta nykyisin. Nähnyt ja lukenut jo kaiken ja teidän juttu on samaa illasta toisee
      Ikävä
      12
      1174
    5. 50+ naiset kyl

      Lemottaa sillille mut myös niitte kaka lemottaa pahlle ku kävin naiste veskis nuuhiin
      Ikävä
      19
      1173
    6. Välitän sinusta mies

      Kaikki mitä yritin kertoa tänään ei mennyt ihan putkeen..Joka jäi jälkeenpäin ajateltuna suoraan sanottuna harmittaa aiv
      Työpaikkaromanssit
      5
      1161
    7. hieman diabetes...

      Kävin eilen kaverin kanssa keskusapteekissa kun on muutama kuukausi sitten tullut suomesta ja oli diabetes insuliinit lo
      Pattaya
      12
      1126
    8. Annetaanko olla vaan

      Siinä se, tavallaan kysymys ja toteamuskin. Niin turhaa, niin rikkovaa. On niin äärettömän tärkeä, ja rakas olo.. N
      Ikävä
      29
      1121
    9. Miten joku voi käyttää koko elämänsä

      siihen että nostelee täällä vanhoja ketjuja ja troIIaa niihin jotain linkkiä mitä kukaan ei avaa? Ihmisellä ei ole mitää
      Tunteet
      6
      1099
    10. Pakkoruotsi on leikkikieli, jota ei ole tarkoituskaan osata

      Pakkoruotsi on leikkikieli. Ennen leikkikieltä sanottiin siansaksaksi, sitten keksittiin tilalle pakkoruotsi. Pakkoruot
      Kielipolitiikka
      7
      1094
    Aihe