mihin kohtaan tunkki?

kepa

Mihin kohtaan tunkki pitäisi laittaa kun vaihtaa rengasta?

20

17333

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kokenut tunkkaaja

      Auton mukana tulleessa käyttöohjeessa on kerrottu tunkkauspaikkojen sijainnit. Tunkkaamalla väärästä kohtaa on vaarana ainakin autoa suojaavien maali-/massapintojen vaurioituminen, joka puolestaan aiheuttaa ruostevaurioriskin.

      Mikäli autoa nostetaan 8 euron hallitunkilla, niin maalaisjärkeä käyttämällä nostopaikka selviää. Tunkin ja auton väliin kannattaa laittaa lisäksi ainakin puupalikka, niin tunkin ja auton kohtaaminen on pehmeämpi.

      • Jamppa22-

        Tavallinen jääkiekko tai auton vanha kuminen lattiamatto (kaksinkerroin) ovat parempaa pehmustetta kuin puupalikka.


      • nytHereilläSetä
        Jamppa22- kirjoitti:

        Tavallinen jääkiekko tai auton vanha kuminen lattiamatto (kaksinkerroin) ovat parempaa pehmustetta kuin puupalikka.

        nerokas ja älykäs setä ilmestyi kuin puskista antamaan todella upean neuvon 11 vuotta vanhaan todella painavaan ongelmaan.


      • kannattaa-ajatella

        "nerokas ja älykäs setä ilmestyi kuin puskista antamaan todella upean neuvon 11 vuotta vanhaan todella painavaan ongelmaan."

        Miksi sinun pitää aina moittia kirjoittajaa, saatk siitä hyvänolontunteen ?

        Fiksumpaa olisi kertoa vaan asia, jääkiekko voi haljeta ja siitä alkaa putoaminen.


    • dont loose it

      Kuten joku neuvoikin, niin lue ohjekirjasta.
      Mutta muista laittaa varoiksi joku rengas/pölli yms auton alle, ei ole kovin harvassa tapaukset jossa auto on tipahtanut ja murjonut jalan/sormen tai mitä nyt onkaan ollut auton alla.

    • Spider

      Kertokaapas noobielle... Mitä virheitä yleensä tulee tehtyä, kun vaihtaa autonrengasta ilman aikasempaa kokemusta? Mitä ei ainakaan kannata tehdä? Mikä on suurin moka, minkä aloittelija voi tehdä?
      Ohjekirja on jo tullut selattua, eikä googlella löytynyt mitään kunnon opassivustoa. Tyhmiä kysymyksiä luultavasti, mutta haluaisin siitä huolimatta asiallisia vastauksia.

      • opettaa?

        1. etsi tasainen ja mielellään kova(asfalttipintainen) alusta
        2. kytke 1/pakki -vaihde päälle ja/tai vedä käsijarru päälle.
        3. löysää pyöränpultit/mutterit (n puoli kierrosta)
        4. nosta auto ylös
        (5. varmista auto tarvittaessa pukeilla/pölleillä putoamisen varalta)
        6. irroita pultit/mutterit
        7. vaihda rengas
        8. kiristä pultit/mutterit ristiin kevyesti
        9. laske auto alas
        10. kiristä pultit/mutterit ristiin lopulliseen tiukkuuteen (auton omalla avaimella sen verran kuin käsi kestää)
        11. toista sama, kunnes kaikki renkaat on vaihdettu
        12. jos aluvanteet, toista kohta 10. 200 km ajon jälkeen


      • Jamppa1
        opettaa? kirjoitti:

        1. etsi tasainen ja mielellään kova(asfalttipintainen) alusta
        2. kytke 1/pakki -vaihde päälle ja/tai vedä käsijarru päälle.
        3. löysää pyöränpultit/mutterit (n puoli kierrosta)
        4. nosta auto ylös
        (5. varmista auto tarvittaessa pukeilla/pölleillä putoamisen varalta)
        6. irroita pultit/mutterit
        7. vaihda rengas
        8. kiristä pultit/mutterit ristiin kevyesti
        9. laske auto alas
        10. kiristä pultit/mutterit ristiin lopulliseen tiukkuuteen (auton omalla avaimella sen verran kuin käsi kestää)
        11. toista sama, kunnes kaikki renkaat on vaihdettu
        12. jos aluvanteet, toista kohta 10. 200 km ajon jälkeen

        ohjeita!

        Lisätään vielä kohtien 6-8 väliin napojen puhdistus santapaperilla tai liinalla ja öljyäminen. Myös pulttien/mutterien rasvaaminen kannattaa tehdä. Ei kuparitahnaa tmsm, sprayvaseliini on paras.

        Aluvanteet on syytä kiristää momenttiin avaimella. Avaimen saa noin kympillä.


      • Ilman avainta
        Jamppa1 kirjoitti:

        ohjeita!

        Lisätään vielä kohtien 6-8 väliin napojen puhdistus santapaperilla tai liinalla ja öljyäminen. Myös pulttien/mutterien rasvaaminen kannattaa tehdä. Ei kuparitahnaa tmsm, sprayvaseliini on paras.

        Aluvanteet on syytä kiristää momenttiin avaimella. Avaimen saa noin kympillä.

        Mistä saa toimivan momenttiavaimen kympil??? Ei oo tullu vastaan lähimainkaan noin halpaa avainta mut jos hennot luopuu avaimestas vaik 20€ nii ostan sen just. Voitat kympin kaupas ja mäkin oon tyytyväinen.


      • Buzz
        Ilman avainta kirjoitti:

        Mistä saa toimivan momenttiavaimen kympil??? Ei oo tullu vastaan lähimainkaan noin halpaa avainta mut jos hennot luopuu avaimestas vaik 20€ nii ostan sen just. Voitat kympin kaupas ja mäkin oon tyytyväinen.

        Tuossa, jopa reilusti alla kympin:
        http://www.biltema.fi/osteri/osteri.cgi?tuote=10987&sivu=10987.htm&ryhmaid=151&SID=465759277209011742821
        No, ei varmaan maailman laadukkain, mutta ihan varmasti ajaa asiansa rengaspulttien kiristykseen. Itselläni on muistaakseni Tajoustalosta ostettu momenttiavain, makso muistaakseni jotain 16eur.


      • Justin Case
        Jamppa1 kirjoitti:

        ohjeita!

        Lisätään vielä kohtien 6-8 väliin napojen puhdistus santapaperilla tai liinalla ja öljyäminen. Myös pulttien/mutterien rasvaaminen kannattaa tehdä. Ei kuparitahnaa tmsm, sprayvaseliini on paras.

        Aluvanteet on syytä kiristää momenttiin avaimella. Avaimen saa noin kympillä.

        Niin no pulttien rasvaaminen on vähän kakspiipunen juttu. Kannattaa tarkistaa ennen kuin sen tekee. Joillakin automerkeillä se on nimenomaan kielletty.
        Mikä vika muuten on kuparitahnassa?


      • Jamppa1
        Justin Case kirjoitti:

        Niin no pulttien rasvaaminen on vähän kakspiipunen juttu. Kannattaa tarkistaa ennen kuin sen tekee. Joillakin automerkeillä se on nimenomaan kielletty.
        Mikä vika muuten on kuparitahnassa?

        "Joillakin automerkeillä se on nimenomaan kielletty."

        -Millä ja miksi? En ole kuullutkaan. Mitä ainetta niissä käytetään, tervaa vai jotain muuta.

        Kuparitahna ei ole hyvä aluvanteissa koska alun ja kuparin kemiat ei pelaa vähääkään yhteen.


      • Jamppa1
        Ilman avainta kirjoitti:

        Mistä saa toimivan momenttiavaimen kympil??? Ei oo tullu vastaan lähimainkaan noin halpaa avainta mut jos hennot luopuu avaimestas vaik 20€ nii ostan sen just. Voitat kympin kaupas ja mäkin oon tyytyväinen.

        omastani motonetissä kympin pari vuotta sitten. Sellainen viisarilelu. On kylläkin tarkempi kuin ranne. Töissä on sitten tarkka räikkämalli kun pitää hifistellä...

        Toki voin sen sulle myydä kahdellakympillä.


      • öljyä liikaa
        Jamppa1 kirjoitti:

        "Joillakin automerkeillä se on nimenomaan kielletty."

        -Millä ja miksi? En ole kuullutkaan. Mitä ainetta niissä käytetään, tervaa vai jotain muuta.

        Kuparitahna ei ole hyvä aluvanteissa koska alun ja kuparin kemiat ei pelaa vähääkään yhteen.

        Ei kannata mitään mobilia heittää sinne väliin.tippa jäykkää vaseliinia pultteihin, älä liioittele.myös crc kelpaa.

        liioittelua kannattaa välttää, koska ainakin itse olen allerginen öljylle jarrulevyissä. eihän sinne levyyn ole pultin päästä montaakaan senttiä...

        aluvanteet ja kuparitahna ei ole hyvä yhdistelmä, kuten jamppa sanoikin.

        pahin virhe on ehkä se, että avaa/kiristää pultit auton ollessa ylhäällä->tunkki voi pettää->iso damage.

        ja muista kiristää ristiin, ettei täristä.jos 4-pulttivanne, niin esim ylä,ala,vasen,oikea ja tämä litania pariin kertaan läpi.


      • esimerkiksi
        Jamppa1 kirjoitti:

        "Joillakin automerkeillä se on nimenomaan kielletty."

        -Millä ja miksi? En ole kuullutkaan. Mitä ainetta niissä käytetään, tervaa vai jotain muuta.

        Kuparitahna ei ole hyvä aluvanteissa koska alun ja kuparin kemiat ei pelaa vähääkään yhteen.

        >"Joillakin automerkeillä se on nimenomaan >kielletty."
        >
        >-Millä ja miksi? En ole kuullutkaan. Mitä ainetta >niissä käytetään, tervaa vai jotain muuta.

        Esimerkiksi kakkoskorisen Golffin käyttöohjeissa on kielletty pulttien rasvaaminen. En ole niitä koskaan rasvannut. Hiekat niistä kannattaa pyyhkiä pois. Rasvaamattomuus ei ole tuottanut mitään ongelmia, joten eipä pultteja ole tullut sitten rasvattuakaan.

        Joskus mietin, että olisiko syy voitelun kieltämiseen se, jottei pultteja tulisi vedettyä niin helposti "ylikireälle". Rasvattu pulttihan kiristyy liukkaasti liikaa, mikäli ei käytä momenttiavainta.


      • Jamppa1
        esimerkiksi kirjoitti:

        >"Joillakin automerkeillä se on nimenomaan >kielletty."
        >
        >-Millä ja miksi? En ole kuullutkaan. Mitä ainetta >niissä käytetään, tervaa vai jotain muuta.

        Esimerkiksi kakkoskorisen Golffin käyttöohjeissa on kielletty pulttien rasvaaminen. En ole niitä koskaan rasvannut. Hiekat niistä kannattaa pyyhkiä pois. Rasvaamattomuus ei ole tuottanut mitään ongelmia, joten eipä pultteja ole tullut sitten rasvattuakaan.

        Joskus mietin, että olisiko syy voitelun kieltämiseen se, jottei pultteja tulisi vedettyä niin helposti "ylikireälle". Rasvattu pulttihan kiristyy liukkaasti liikaa, mikäli ei käytä momenttiavainta.

        meillä on ollut perheessä melkein kymmenen kakkoskorista golfia. Vieläkin on yksi joten pitääpä katsoa vähän tarkemmin mitä ne siinä manuaalissa turisevat.

        Fakta on kuitenkin se että noissakin vehkeissä kannattaa pultit rasvata. Näin on aina tehty koska pultit pysyvät kunnossa, kiristys sujuu tarkemmin ja helpommin, sekä pultit saa myös auki vaikka tien päällä. Rasvaamattomista pulteista ja navoista on ollut todella suuria ongelmia, ei niinkään volkkarin mutta muiden merkkien kanssa.

        Toinen juttu on se kun juntataan pultit niin tiukkaan kun menee vaikka 100-120 Nm on yleensä riittävä.

        Rasvaa ei kannata autohommissa säästellä muutenkaan.


      • kannattaa-ajatella
        Justin Case kirjoitti:

        Niin no pulttien rasvaaminen on vähän kakspiipunen juttu. Kannattaa tarkistaa ennen kuin sen tekee. Joillakin automerkeillä se on nimenomaan kielletty.
        Mikä vika muuten on kuparitahnassa?

        Pultteja ei saa rasvata, korkeintaan 2 vaihdossa ohuesti öljytä. Peltivanteen pultteja ehkä vois todela kevyesti öljyta ja pyyhkiä sitä pois. Olen nähnyt aivan omin silmi ja ollut ensimmäisenä paikalla 2000 luvulla kolmen aluvanteen irtoamisessa joten niitä tapahtuu usein. Yksi oli aivan uusi ja irtosi syksyllä kaupungin alueella risteyksessä. Ojanpuoleinen turvatyyny laukesi, vanha mies sanoi että siinä ei ole kukaan koskaan istunut, tai ehkä hänen koiransa.


        Kannattaa tajuta alu ja peltivanteen ero. Peltivanteen mutterin alla vanteessa on kuoppa, ikään kuin jousi, peltivanteen mutterit ei irtoa.

        Mutta aluvanteen mutterit todella kannattaa tarkastaa, jos ei ole niitä hurjasti yli kiristänyt ja sitä ennen puhdistanut vanteen kiinnityspinnan.

        Mulla on ollu aina 20x30 cm 20 mm vaneri ensin autoa vasten ja siihen pieni hallitunkki- Tunkki tietysti siihen kohtaan jossa autossa on pelti lähellä. Ei siis tarkalleen pohjan ja kynnyskotelon. Sitten kun on ylhäällä, mulla on ollu siihen tunkin viereen tukevaa puuta johon nyt 40 v tunkki laskeekin vaihdon aikana.

        Nykyään uudessa autossa on vain kynnyskotelon reuna ja heti vieressä muoviset pohjasuojat, olen vaihtanut vauhdittamaan liikkeessä.
        Olen kyllä ajatellut tosi suurta pullotunkkia, ainakin 5 tonnin tunkkia, se olisi luotettava ja tukeva, jos vain mahtuisi auton alle, tilaa oli 18,5 cm.

        Renkaita avaan 1/4 tai hieman enemmänkin maassa ollessa. Kiristellen tasaisesti jo ilmassa ollessa, maassa tietysti aivan lopun.

        Voisin myös kertoa että olen nähnyt tapauksen, kun vaihtajalla on tunkki hieman pettänyt ja hän on jäänyt pahaan asentoon seinän ja auton väliin. Hän ei ollut lainkaan puristuksessa, mutta muuten pahassa asennossa. Kun ei ollu kännykkää lähellä joutui odottamaan apua useita tunteja.


    • paikka

      yleensä siinä helmasaumassa on kaksi lovea (n. 5cm etäisyydellä toisistaan) sekä etu että taka osassa haelmaa, näiden lovien väliin tunkki ja eiku nostamaan.

    • Anonyymi

      Olen kyllä käyttänyt kuparitahnaa aluvanteiden kanssa 15 vuotta ilman ongelmia. Alumiinin pintaan muodostuu kova ja eristävä oksidikerros. Tämän takia kupari/alumiini liitos ei aiheuta syöpymistä.

      • Anonyymi

        Tummelia tietysti niin ei alumiini ja rauta reagoi keskenään ja öljypohjasta ei kannata nostaa ilmaan!


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Hengenvaaralliset kiihdytysajot päättyivät karmealla tavalla, kilpailija kuoli

      Onnettomuudesta on aloitettu selvitys. Tapahtuma keskeytettiin onnettomuuteen. Tapahtumaa tutkitaan paikan päällä yhtei
      Kauhava
      176
      6488
    2. Ootko rakastunut?

      Kerro pois nyt
      Ikävä
      148
      1784
    3. Onhan sulla nainen parempi mieli

      Nyt? Ainakin toivon niin.
      Ikävä
      113
      1568
    4. Ujosteletko tosissaan vai mitä oikeen

      Himmailet???? Mitä pelkäät?????
      Ikävä
      51
      1300
    5. Suureksi onneksesi on myönnettävä

      Että olen nyt sitten mennyt rakastumaan sinuun. Ei tässä mitään, olen kärsivällinen ❤️
      Ikävä
      46
      982
    6. Möykkähulluus vaati kuolonuhrin

      Nuori elämä menettiin täysin turhaan tällä järjettömyydellä! Toivottavasti näitä ei enää koskaan nähdä Kauhavalla! 😢
      Kauhava
      36
      942
    7. Älä mies pidä mua pettäjänä

      En petä ketään. Älä mies ajattele niin. Anteeksi että ihastuin suhun varattuna. Pettänyt en ole koskaan ketään vaikka hu
      Ikävä
      96
      903
    8. Reeniähororeeniä

      Helvetillisen vaikeaa työskennellä hoitajana,kun ei kestä silmissään yhtään läskiä. Saati hoitaa sellaista. Mitä tehdä?
      Kouvola
      5
      849
    9. Tarvitsemme lisää maahanmuuttoa.

      Väestö eläköityy, eli tarvitsemme lisää tekeviä käsiä ja veronmaksajia. Ainut ratkaisu löytyy maahanmuutosta. Nimenomaan
      Maailman menoa
      236
      814
    10. Kävit nainen näemmä mun

      Facessa katsomassa....
      Ikävä
      41
      799
    Aihe