Tänään oli eka neuvolakäynti ja hemoglobiini 140. Kysyi onko normaalisti näin korkea ja sanoin että näin on. (Yleensä ollut kyllä vielä vähän korkeampi.) Kun neuvolatäti sitten päivitteli sitä niin kysyin että onko huono juttu. Sanoi että ei, mutta että voi jossain vaiheessa joutua luovuttamaan verta.
Elikkä mitä?? Osaisiko joku oppineempi kertoa..minä kun olen aina luullut että on pelkästään hyvä juttu että on korkea hemoglobiini. En tajunnut siinä hösinässä ja papereita täytellessä kysyä tarkemmin..
hemoglobiini liian korkea?
9
5188
Vastaukset
- Kisu
Kyllä se ennättää vielä laskeakin. Itse lähdin arvosta 148 ja nyt syön rauta kuuria rv36.
- Nuutti
Minulla oli hemppa 147 alkuraskaudessa ja nyt rv 21 neuvolatäti pyysi ostamaan rautatapuja kun hemppa oli 111. Olen kasvisruokavaliolla ja enpä yllättynyt moisesta kun jo alussa neuvolassa sanottiin että hemppa kyllä todennäköisesti laskee. Otetaan rautaa sit vain purkista. Enpä ollut ennen kuullut että korkeilla arvoilla pistetään luovuttamaan raskausaikana?!
- oli ekassa
neuvolassa hemppa yli 140, mutta kyllä se sitten on laskenut ja viikolla 39 oli enää 104. Eli rautaa syön ja toivottavasti se on noussut vähän nyt parissa viikossa...
- """
mulla oli hb yli 160, kysyin onko siitä haittaa,aina ollut korkea.terkka sanoi että ei ole,olisi hyvä luovuttaa kun on noin hyvä ja sitten se vaihtaisi verta itsellä sitten myöskin.raskaana ei saa tai kannata luovuttaa huonon olon vuoksi.
- hilla
Minulla myös 150. Ei sanottu mitään haittaa olevan, päinvastoin. Ja ehtii se siitä ehkä laskeakin, kuten kokemuksia täällä muilla on...
- rautakuurilainen
Mulla oli eka käynnillä vielä 152 hb, terkkari sanoi et on hyvä. Rv 18 aloitin rautakuurin kun oli romahtanut alle 120 ja oireili pääkipuna, joka lakkasi rautatablettien myötä. Nyt pysynyt tableteilla 130 päällä.
- ailain
rautakuurilainen kirjoitti:
Mulla oli eka käynnillä vielä 152 hb, terkkari sanoi et on hyvä. Rv 18 aloitin rautakuurin kun oli romahtanut alle 120 ja oireili pääkipuna, joka lakkasi rautatablettien myötä. Nyt pysynyt tableteilla 130 päällä.
Kiitos kaikille vastauksista! Ajattelinkin että tuskimpa vaarallista on mutta ajattelin kuitenkin kysellä! Katsotaan miten menee!
- ...
140 on ihan loistava arvo hemoglobiinille. Itsellä on ollut 162 parhaimmillaan ja sitäkin vielä kehuttu hyväksi. Ennen raskautta kyllä kävin säännöllisesti verta luovuttamassa ja se on kyllä hyväksi näillä lukemilla. :) Raskauden ja imettämisen jälkeen täytyy olla 1 vuosi väliä ennen kun verta saa luovuttaa. Mutta älä huolehdi, hienoilla arvoilla olet liikenteessä :)
- Tiitu
Mulla on myös aina ollut B-Hb 140-> Naisten normaalit viitearvot on 117-155. Neuvolatätisi tarkoitti varmaankin lähinnä sitä että jos veresi B-Hb (hemoglobiini) arvo alkaa nousta normaalia korkeammaksi niin silloin on hyvä käydä luovuttamassa verta, se "ohentaa" verta. Ja se on ns. nopein keino saada veri ohenemaan.
Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ensi kesänä
Näin kesän viimeisenä minuutteina ajattelen sinua. Olisiko seuraava kesä "meidän" kesä? Tänä vuonna ei onnistuttu, mutta663402Tukalaa kuumuutta
Tietäisitpä vaan kuinka kuumana olen käynyt viime päivät. Eikä johdu helteestä, vaan sinusta. Mitäköhän taikoja olet teh463222Anne Kukkohovin karmeat velat ovat Suomessa.
Lähtikö se siksi pois Suomesta ? Et on noin kar? mean suuret velat naisella olemassa1272850- 462579
- 311973
Okei, myönnetään,
Oisit sä saanut ottaa ne housutkin pois, mutta ehkä joskus jossain toisaalla. 😘271860- 481646
Mihin hävisi
Mihin hävisi asiallinen keskustelu tositapahtumista, vai pitikö jonkin Hannulle kateellisen näyttää typeryytensä871525- 391340
Et siis vieläkään
Et ilmeisesti ole vieläkään päässyt loppuun asti mun kirjoituksissa täällä. Kerro ihmeessä sit, kun valmista 😁 tuskin k391321