Miksi pitää ostaa halpa öljy ?

JJH

Mitä ajattelevat ne jotka ostavat autoonsa halvimman mahdollisen öljyn ?
Ymmärrän, jos joku ei kaada vanhaan, öljyä kuluttavaan moottoriinsa kallista öljyä, mutta mitä ne muut halpaöljyjen käyttäjät kuvittelevat säästävänsä ?

Kuvitellaan, että halpaöljyn vaihtoväli on 10000 km jonka matkan aikana polttoaineisiin kuluu n. 9 litran kulutuksella nykyhinnoissa 1170 €:n summalla bensaa.
Neljän litran öljytilavuuden täyttäminen laatuöljyllä maksaa n. 30€ ja halvalla jotain 10€.

Seuraukset halpaöljyn käytöstä ovat lisäksi todennäköisesti suurentunut kulutus ja lisääntynyt moottorin kuluminen mm. laakerimetallin häviämisen myötä.
(tämähän on todettu öljytesteissä)


Ilmeisesti halpaöljyn "hyöty" häviää jo suurempien polttoainekulujen myötä puhumattakaan siitä tosiasiasta, että laatuöljyllä voi vaaratta ajaa tuplakilometrimäärän.
Moottorin lisääntyneen kulumisen haitan arvioikoon jokainen itse.


Tämä kaikki vaivaisen 20 €:n takia ?????

29

10960

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • mie taas

      Jos tarkoita halpaöljyillä Bilteman tuotteita tai vataavia, niin niitä kai lähinnä ostetaan halpa-autoihin.

      Sitten on tietysti olemassa kalliita ja vähemmän kalliita öljyjä, joiden todelliset erot ovat mielikuvaeroja pienempiä. Kymmpitonnin vaihtovälillä on esim. ihan sama, kaadatko autoosi Mobilia, Essoa, Shelliä, Teboilia, Nestettä, Castrolia tai Kendallia kunhan viskositeetti ja API-luokitus ovat autosi vaatimusten mukaiset.

      • JJH

        Halpaan autoon jossa on vielä kuitenkin ehjä moottori, pätee samat öljynvalintaktriteerit kuin kalliimpiinkin.

        Ei ole mieltä kuluttaa lisää polttoainetta ja moottoria halvan litkun kanssa.

        yli 1000 euron bensakulut öljynvaihtovälillä laittavat naurettavaan valoon 20 euron säästön öljyssä.


      • vielä pahempi
        JJH kirjoitti:

        Halpaan autoon jossa on vielä kuitenkin ehjä moottori, pätee samat öljynvalintaktriteerit kuin kalliimpiinkin.

        Ei ole mieltä kuluttaa lisää polttoainetta ja moottoria halvan litkun kanssa.

        yli 1000 euron bensakulut öljynvaihtovälillä laittavat naurettavaan valoon 20 euron säästön öljyssä.

        Todellisuudessa halvimmat täyssynteettiset "merkkiöljyt" maksavat tarjouksessa vain 20-23€ 4l kannu ja jollei koneeseen aio kaataa jotain suoranaista paskaa, ei edes säällisiä halpisöljyjä saa alle 10€/4l

        Säästö on siis noin 10€ luokkaa ja jopa muutaman satasen auton tapauksessa tuo "säästö" on aivan naurettavaa jos kunnon täyssynteettiset vähänkään auttavat edes kylmäkäynnistykessä vaikkei koneen kestolla enää niin väliä olisikaan.


    • ostajat ajattelevat, että turha on öljyn nimestä maksaa. Ja harvinaisen oikeassa ovat.
      Jos sinulla on todisteita sille, että halpaöljy kuluttaa moottoria tai polttoainetta enemmän kuin kallis, ole hyvä ja esitä todisteesi.
      Omakohtainen kokemus kertoo, että vanha auto syö kallista öljyä ~5 litraa 10000 km:llä mutta halpaa ~1 litran. Missä se säästö on?

      • voi voi

        Mistä näitä pellejä sikiää.


      • ?????+??
        voi voi kirjoitti:

        Mistä näitä pellejä sikiää.

        Mistä johtuu noin negatiivinen asenne muita kohtaan?


      • todistaa

        No esimerkiksi TM öljytestistä voi tyhmempikin ymmärtää että jos laatuöljy on pumpattavissa auton öljypumpulla alle sekunnissa moottorin käynnistymisestä, kun taas halppisöljy oli niin jähmeää, että aikaa meni n. 30 sekuntia ennenkuin öljypumppu jaksoi pumpata öljyä, että kuluttaako se halpa öljy konetta enemmän vai ei?

        Mieti, kovalla pakkasella autosi moottori pyörii joka kylmäkäynnistyksen jälkeen 30 sekunti ilman kunnollista voitelua. Aivan varmasti metalli kuluu.

        Lisäksi esim 0w- ja 5w öljyjen välillä on pieni kulutusero, eli paksumpi öljy aiheuttaa pienen polttoaineen kulutuksen kasvun. Mitä lie kulutuksen kasvu, kun joka startissä koneen öljyt on vaseliinia...


      • 65tkm vuodessa
        voi voi kirjoitti:

        Mistä näitä pellejä sikiää.

        ostan uuden auton siis esm nyt 65tkm ajettu ei ole öljyjä vaihdeltu siten ensinmäisen takuu vaihdon jälkeen puutuvan olen korvanutt halvimalla mahdolisella. ja hyvin toimii

        ja ei kun ensi kuusa auton vaihtoon . arva välittäkö liikee onko vaihto auton vaihdettu öljyjä vai ei??


      • nöf nöf
        65tkm vuodessa kirjoitti:

        ostan uuden auton siis esm nyt 65tkm ajettu ei ole öljyjä vaihdeltu siten ensinmäisen takuu vaihdon jälkeen puutuvan olen korvanutt halvimalla mahdolisella. ja hyvin toimii

        ja ei kun ensi kuusa auton vaihtoon . arva välittäkö liikee onko vaihto auton vaihdettu öljyjä vai ei??

        Ja kaiken lisäksi olet liikenteessä aina oikeassa ja muut on kusipäitä. Syöt takuulla tien päällä asuvana paljon ruokaa autossa ja roskat lentää ikkunasta. Arvasinko oikein.


    • Hihhuli

      Olen nähnyt tapauksia, että ostetaan kallis uusi auto ja lyödään sinne jotkut halpis synteettiset öljyt. Auto on maksanut 60 000€ ja öljyyn ei ole varaa käyttää sitä 20€ enemmän.

      Oli tossa takavuosina jossain autolehdessä öljytesti. Halpis täyssynteettinen öljy oli pakkaskokeissa saman tasoinen kuin Mobilin halvin mineraaliöljy.

    • thtdttdhl

      Enpä tiedä, kun itse olen aina pannut parhaat öljyt sisään oli auto mikä vaan. Nyt on vähän parempi auto, öljynä reilun 10€/L maksava laatuöljy, eli kun öljytilavuus on lähes 6L maksaa vaihto 60€ ( suodatin). Ajan niillä vuoden tai 20tkm, eli öljyn kustannus on aika mitätön. Öljy on vielä vaihdettaessakin hyvännäköistä, ja moottori yli satatonnia ajettuna kuin uusi.

      Hyvä öljy on halvin koneremontti, sanotaan.

    • ????

      Mitä eroa on Pyroilin täyssynt. 5w-40, Valvoline täyssynt. 5w-40 ja Mobil Synt S 5w-40?

      Valvoline Pyroil on samaa yhtiötä, Mobil eri.

    • Jamppa1

      vain laatuöljyjä. Taitaa olla muuten ainoa asia mikä ei ole kallistunut autoilussa viime vuosina.

      Päinvastoin hyviä tarjouksia on runsaasti. Esim. Mobil Synt S 19,90. Itse poistin monta purkkia Castrolin TXT softeciä samaan hintaan. Molemmat laadukkaita täyssynteettisiä 5w-40 -öljyjä.

      Jos haluan jännittää, täytän lottokupongin tai pelaan pokeria.

      • ohhoijaa

        se nyt on ymmärrettävää että autoilu maksaa suomessa niin maan perleesti että mielelläänhän sitä säästää missä suinkin pystyy mutta mitä helevatun säästöä on ostaa 10€ halvempi kannu öljyä 15-30tkm välein ja ottaa riski siitä että tästä aiheutuu pidemmän päälle jotain 100x kalliimpaa remonttia.

        Pelkkä viikottainen tankin täyttökin maksaa nykyään jo 80-90€ eikä monikaan autoilija silti viitsi tarkastaa edes ajoreitin varrelle sattuvista huoltamoista sitä halvinta hintaa vaikka kerralla voisi säästää 5-6€ jokseenkin olemattomalla vaivannäöllä ja ilman mitään riskiä.

        Mutta 20 000€ autoon kyllä kaadetaan jotain no-bränd paskaa koneeseen ja kehutaan kahvipöydässä miten meikäläinen tässä vähän säästi. Kai nämä tyypit etsivät metsistä käytettyjä kortsuja, nekin kun voi periaatteessa käyttää uudestaan ilman kovin kummoista riskiä...


      • heimoheimo

        jännitykseen lisäisin että käy huorissa ilman kortsua, sekin jännittää. kiitos.


      • ewvwrvvw

        Mobil synt S on osasynteettistä!


    • Kemistisika

      Niin. Kädenvääntö moottoriöljyn laadusta on ollut kovaa aikojen alusta lähtien. Voisiko nyrkkisääntö olla se että 200 euron kauppakassiin ei kannata ostaa huippuöljyjä kuten ei uuteen 50000 auron autoonkaan JOS sitä aikoo itse pitää vain jonkin aikaa. Tietysti jos haluaa pitää peleistään huolta ja myydä seuraavalle omistajalle priimaa (Käytetyistä öljysistähän hän ei tiedä kuin että `tosi kalliita on ollu`) niin siinä tapauksessa. Aika harva meistä kuitenkaan pitää autoa niin kauaa että nykyisistä LAADUKKAISTA öljyistä olisi niiden hintaan nähden todellista hyötyä muille kuin kylmäkäynnistäjille (harvenevat vuosi vuodelta, lohkolämmittimet, Webastot, tallit yms.) ja ajoneuvon viimeisille omistajille.

    • 0000000000000000

      ostan halvinta, joka täyttää autoni laatuvaatimukset ja kylmävisko vähintään 5w. eli halvin mikä täyttää tuon (ja sitä on alueellani saatavilla) maksaa noin 4 €/l. tosin käytän autoon muutenkin mahdollisimman vähän rahaa, ostan bulkkiosia, koska auto on hyvin huono sijoitus rahalle.

      sillä halvalla voi aivan hyvin ajaa saman kilometrimäärän kuin kalliimmallakin, sillä hinta EI OLE oleellinen tekijä. hyvin on kestänyt talvetkin, kun lähes joka päivä on kylmäkäynnistys, jossa ei lohkolämmitintä käytetä. polttoainekuluissa en ole havainnut MITÄÄN eroa kalleimpiin (testannut olen joskus), autoissa erot ovat desilitraluokkaa, eli häviävät pieneenkin "virheliikkeeseen". lisäksi kulutusero johtuu suurilta osin viskositeetista, seuraavana perusöljystä, lisäaineista - kaikkein vähinten hinnasta :D

      "Seuraukset halpaöljyn käytöstä ovat lisäksi todennäköisesti suurentunut kulutus ja lisääntynyt moottorin kuluminen mm. laakerimetallin häviämisen myötä.
      (tämähän on todettu öljytesteissä)"
      -polttoaineenkulutuksen ero on jotain prosentin, parin luokkaa, eli henkilöautoissa hyvin vähän. kuluminen ei havaintojeni mukaan lisäänny edes havaittavasti (tietty, kun öljy täyttää laatuvaatimukset) ja ainakin minun ajoillani kori on paljon hajoavammassa osassa kuin moottori. eli nämä kulumishommat näkyvät satojen tuhansien kilometrien jälkeen, eivät heti, ja satojen tuhansien jälkeen autot saattavat olla jo muutenkin vanhentuneita ja romutuskunnossa. eli mitään ei voiteta.

      siinä on vähän omia mietteitäni. turha investoida johonkin öljyyn, mieluummin käyttää ne rahat johonkin hyödyllisempään.

      • logiikan nainen

        juu säästä öljyissä ja kaikssa muissakin osissa, niin saat tuopin pari enemmän kuussa.
        Auto on juuri niin huono sijoitus, että kannattaa hoitaa sitä mahdollisimman huonosti.
        Se tulee sulle vielä kalliiksi.


      • Nuija Puupää..
        logiikan nainen kirjoitti:

        juu säästä öljyissä ja kaikssa muissakin osissa, niin saat tuopin pari enemmän kuussa.
        Auto on juuri niin huono sijoitus, että kannattaa hoitaa sitä mahdollisimman huonosti.
        Se tulee sulle vielä kalliiksi.

        Vastaappa naislogiikallasi tähän:
        Ostin autoni uutena n. 7 vuotta sitten. Olen ajanut sillä noin 600 000 km. Ajattelin pikapuoliin taas ostaa uuden. Öljynvaihtovälinä olen pitänyt n. 20 000 km. Marketeista olen ostellut öljyni, ei mitään huippuhintaisia. Kilometrimäärän ja auton iän perusteella on arvattavaa, että vanhan katiskani vaihtohyvitys olisi niin pieni, että käteisalennus ilman vaihdokkia on kannattavampaa. Vanhan myyn eniten tarjoavalle, luultavasti muutamalla satasella.

        Kysymys: Miksi minun olisi pitänyt käyttää ylikallista öljymerkkiä ja kukaties logiikallasi 10 000 km vaihtovälejä? Siis mikä hyöty siitä minulle olisi koitunut?


      • yrty4
        Nuija Puupää.. kirjoitti:

        Vastaappa naislogiikallasi tähän:
        Ostin autoni uutena n. 7 vuotta sitten. Olen ajanut sillä noin 600 000 km. Ajattelin pikapuoliin taas ostaa uuden. Öljynvaihtovälinä olen pitänyt n. 20 000 km. Marketeista olen ostellut öljyni, ei mitään huippuhintaisia. Kilometrimäärän ja auton iän perusteella on arvattavaa, että vanhan katiskani vaihtohyvitys olisi niin pieni, että käteisalennus ilman vaihdokkia on kannattavampaa. Vanhan myyn eniten tarjoavalle, luultavasti muutamalla satasella.

        Kysymys: Miksi minun olisi pitänyt käyttää ylikallista öljymerkkiä ja kukaties logiikallasi 10 000 km vaihtovälejä? Siis mikä hyöty siitä minulle olisi koitunut?

        Se, mikä on ylikallista sinulle voi olla ihan sopivan hintaista esimerkiksi minulle.

        En valitse moottoriöljyjä enkä muitakaan autoiluun liittyviä varusteita ja tarvikkeita hinnan perusteella.


      • 00000000000
        logiikan nainen kirjoitti:

        juu säästä öljyissä ja kaikssa muissakin osissa, niin saat tuopin pari enemmän kuussa.
        Auto on juuri niin huono sijoitus, että kannattaa hoitaa sitä mahdollisimman huonosti.
        Se tulee sulle vielä kalliiksi.

        joo, kun muuta argumenttia ei löydy niin pelottelun ja epävarmuuden luomisen pitäisi toimia aina - vai toimiiko?

        hinta on järkevä valintaperuste (ellei rahaa sitten ole oikeasti kuin roskaa, miten harvoilla lienee nykysuomessa olevan) ja kalliimman hinnan maksaessasi et välttämättä saa sillä hinnan erotuksella juuri mitään etua edullisempaan - eli kannattaako maksaa, on se kysymys, kun vertaat tuotteita. se on sitten eri asia, jos haluaa leikkiä rikasta ja ajaa oman taloutensa vararikkoon sen vuoksi (pikavippi/velkakierteet)... tai jos auto on harrastus, silloin voi ymmärtää että siihen laitetaan paljolti rahaa - mutta sekin on muusta pois - ja itselläni kun harrastukset ovat muualla kuin autossa :)

        no, oma "autoilufilosofiani" on että auto tuottaa siirtymää paikasta a paikkaan b. se tuottaa sitä aivan yhtälailla halvoilla kuin kalliillakin osilla. toki auton on oltava liikenneturvallisessa kunnossa ja kolariturvallisuuden kohtalainen (eli vanhimpia kippoja en sen vuoksi osta). mutta siis käytännön ajon kannalta varaosien (esim. öljyt) hinta ei ole merkityksellinen, kukkaron kannalta varaosien hinta on merkityksellinen ja varaosien suhteen hinta-laatu-suhde riippuu suuresti tuotteesta, eikä ole aina halpa=huono kallis=hyvä -tyylinen.

        "Auto on juuri niin huono sijoitus, että kannattaa hoitaa sitä mahdollisimman huonosti."
        eli edellisellä pohjustin tätä, eli autoa tulee hoitaa niin, että se turvallinen käyttää ja ajaa (eli että auto tuottaa siirtymää tehokkaasti). mutta se ei tarkoita kalliimpia mahdollisia osia, vaan tarkoituksenmukaisia osia laadultaan. esimerkiksi siitä kalliista öljystä en yksinkertaisesti saa hyötyä, jotta kannattaisi siitä maksaa extraa - sen monimutkaisempaa tämä ei ole, ne maksavat ketkä saavat siitä hyötyä.


      • säästö tulee kalliik
        00000000000 kirjoitti:

        joo, kun muuta argumenttia ei löydy niin pelottelun ja epävarmuuden luomisen pitäisi toimia aina - vai toimiiko?

        hinta on järkevä valintaperuste (ellei rahaa sitten ole oikeasti kuin roskaa, miten harvoilla lienee nykysuomessa olevan) ja kalliimman hinnan maksaessasi et välttämättä saa sillä hinnan erotuksella juuri mitään etua edullisempaan - eli kannattaako maksaa, on se kysymys, kun vertaat tuotteita. se on sitten eri asia, jos haluaa leikkiä rikasta ja ajaa oman taloutensa vararikkoon sen vuoksi (pikavippi/velkakierteet)... tai jos auto on harrastus, silloin voi ymmärtää että siihen laitetaan paljolti rahaa - mutta sekin on muusta pois - ja itselläni kun harrastukset ovat muualla kuin autossa :)

        no, oma "autoilufilosofiani" on että auto tuottaa siirtymää paikasta a paikkaan b. se tuottaa sitä aivan yhtälailla halvoilla kuin kalliillakin osilla. toki auton on oltava liikenneturvallisessa kunnossa ja kolariturvallisuuden kohtalainen (eli vanhimpia kippoja en sen vuoksi osta). mutta siis käytännön ajon kannalta varaosien (esim. öljyt) hinta ei ole merkityksellinen, kukkaron kannalta varaosien hinta on merkityksellinen ja varaosien suhteen hinta-laatu-suhde riippuu suuresti tuotteesta, eikä ole aina halpa=huono kallis=hyvä -tyylinen.

        "Auto on juuri niin huono sijoitus, että kannattaa hoitaa sitä mahdollisimman huonosti."
        eli edellisellä pohjustin tätä, eli autoa tulee hoitaa niin, että se turvallinen käyttää ja ajaa (eli että auto tuottaa siirtymää tehokkaasti). mutta se ei tarkoita kalliimpia mahdollisia osia, vaan tarkoituksenmukaisia osia laadultaan. esimerkiksi siitä kalliista öljystä en yksinkertaisesti saa hyötyä, jotta kannattaisi siitä maksaa extraa - sen monimutkaisempaa tämä ei ole, ne maksavat ketkä saavat siitä hyötyä.

        onko sulla itsellä varmoja näyttöjä siitä, että halpis öljyt toimivat yhtä hyvin kun laatu öljyt ja kestääkö tarvikeosat lähellekkään yhtä pitkään kuin alkuperäiset tai merkkiosat??
        Osissa ainakin pätee poikkauksetta se, että halpa tarvikeosa ei kestä puoliakaan alkuperäisestä/merkkiosasta.
        Tosin voit saada saman osa puoleen hintaan riippuen minkä merkin tiskiltä sen haet.
        Uudempiin autohin ei ainakaan kannata tarjota halpoja, koska monessa on hiukkas-suodattimet ja muuta anturia jotka eivät tykkää moskasta.
        Ja sitten vielä ihmiset kitsee kun autot hajoo ja on ongelmallisia, kannattaa kaivaa verta nokasta säästämällä huollosta.
        Kyllä se persvakokin ärtyy jos sitä halvimmalla ja karheimmalla paperilla joutuu jatkuvasti hinkkaamaan.


      • järkevää.
        yrty4 kirjoitti:

        Se, mikä on ylikallista sinulle voi olla ihan sopivan hintaista esimerkiksi minulle.

        En valitse moottoriöljyjä enkä muitakaan autoiluun liittyviä varusteita ja tarvikkeita hinnan perusteella.

        Jokainen yritys koettaa järkevästi minimoida kustannuspuolen, miksei siis voisi yksityinenkin.
        Miksi ostaa uusi auto kun vähän käytetty on paljon halvempi ja maksaa vain puolet uudesta.
        Miksi ostaa huippukalliita renkaita, kun keskihintaisilla tulee hyvin toimeen (ei kiinal.)
        Miksi käyttää Mobilia, kun TB:n öljyt on testatusti yhtä hyvin, mutta puolet halvempia.
        Joku haukkui minulle Valvoline max lifen paskaöljyksi, kun valtion firmassa käytetään sitä takuuajan jälkeen (100 tkm VW-öljyt 300 tkm valvol.). Kaikki koneet on kestäneet sen runsaat 400 tkm, mikä autoilla ajetaan, eikö se riitä ?. Remmit (jako) kyllä paukkuu ennen aikojaan, mutta se ei liity öljyihin.
        Edellisessä autossa käytin sikahinnoitellun Mobilin sijaan TB Gold öljyä. Ajoin autolla pitkälti yli 200 tkm ja nyt auto pyörii vielä yli 300 tkm ajettuna ja 21 v. iässä samassa kaupungissa vaikka on ejltu halvoilla öljyillä. En näe mitään syytä käyttää noita koko sivun mainoksissa näkyviä öljyjä.
        Nykyisessä autossa on valmistajan normien mukaista Castrol SLX laatuista öljyä, mikä pysyy erinomaisesti koneessa. Noin 15 tkm:n vaihtovälein vajenee vain 3-4 mm ja autolla ajettu vaivaiset 325 tkm, joten ei ole mitään syytä vaihtaa kalliimpaan öljyyn.


      • valitettavasti nähty
        järkevää. kirjoitti:

        Jokainen yritys koettaa järkevästi minimoida kustannuspuolen, miksei siis voisi yksityinenkin.
        Miksi ostaa uusi auto kun vähän käytetty on paljon halvempi ja maksaa vain puolet uudesta.
        Miksi ostaa huippukalliita renkaita, kun keskihintaisilla tulee hyvin toimeen (ei kiinal.)
        Miksi käyttää Mobilia, kun TB:n öljyt on testatusti yhtä hyvin, mutta puolet halvempia.
        Joku haukkui minulle Valvoline max lifen paskaöljyksi, kun valtion firmassa käytetään sitä takuuajan jälkeen (100 tkm VW-öljyt 300 tkm valvol.). Kaikki koneet on kestäneet sen runsaat 400 tkm, mikä autoilla ajetaan, eikö se riitä ?. Remmit (jako) kyllä paukkuu ennen aikojaan, mutta se ei liity öljyihin.
        Edellisessä autossa käytin sikahinnoitellun Mobilin sijaan TB Gold öljyä. Ajoin autolla pitkälti yli 200 tkm ja nyt auto pyörii vielä yli 300 tkm ajettuna ja 21 v. iässä samassa kaupungissa vaikka on ejltu halvoilla öljyillä. En näe mitään syytä käyttää noita koko sivun mainoksissa näkyviä öljyjä.
        Nykyisessä autossa on valmistajan normien mukaista Castrol SLX laatuista öljyä, mikä pysyy erinomaisesti koneessa. Noin 15 tkm:n vaihtovälein vajenee vain 3-4 mm ja autolla ajettu vaivaiset 325 tkm, joten ei ole mitään syytä vaihtaa kalliimpaan öljyyn.

        juu kyllä vanhoihin kelpaa halvemmatkin öljyt mutta meneppä lykkäämään nykyisiin pitkän huoltovälin autohin joissa on hiukkassuodattimet jotain kuraa niin voit yllättyä.
        Kalliiksi firmojen säästöt ovat tulleet kun oikein säädetään ja säästetään. Firmoilla on enemmän varaa tupeksia noissa säästöissä kuin yksityisellä ihmisellä.


      • gdfgdf3
        järkevää. kirjoitti:

        Jokainen yritys koettaa järkevästi minimoida kustannuspuolen, miksei siis voisi yksityinenkin.
        Miksi ostaa uusi auto kun vähän käytetty on paljon halvempi ja maksaa vain puolet uudesta.
        Miksi ostaa huippukalliita renkaita, kun keskihintaisilla tulee hyvin toimeen (ei kiinal.)
        Miksi käyttää Mobilia, kun TB:n öljyt on testatusti yhtä hyvin, mutta puolet halvempia.
        Joku haukkui minulle Valvoline max lifen paskaöljyksi, kun valtion firmassa käytetään sitä takuuajan jälkeen (100 tkm VW-öljyt 300 tkm valvol.). Kaikki koneet on kestäneet sen runsaat 400 tkm, mikä autoilla ajetaan, eikö se riitä ?. Remmit (jako) kyllä paukkuu ennen aikojaan, mutta se ei liity öljyihin.
        Edellisessä autossa käytin sikahinnoitellun Mobilin sijaan TB Gold öljyä. Ajoin autolla pitkälti yli 200 tkm ja nyt auto pyörii vielä yli 300 tkm ajettuna ja 21 v. iässä samassa kaupungissa vaikka on ejltu halvoilla öljyillä. En näe mitään syytä käyttää noita koko sivun mainoksissa näkyviä öljyjä.
        Nykyisessä autossa on valmistajan normien mukaista Castrol SLX laatuista öljyä, mikä pysyy erinomaisesti koneessa. Noin 15 tkm:n vaihtovälein vajenee vain 3-4 mm ja autolla ajettu vaivaiset 325 tkm, joten ei ole mitään syytä vaihtaa kalliimpaan öljyyn.

        Allekirjoittaneen saksalaisvalmisteisessa dieselmoottorisessa henkilöautossa on 10 tkm öljynvaihtoväli. Moottorin öljytilavuus on 7,5 l ja ajan pävittäin 120 km työmatkaa pikatiellä.

        Teboil Gold S 5W-40 pysyi koneessa hyvin 6500 km asti ja sen jälkeen öljy väsyi ja alkoi kuluttaa sitä huomattavasti.

        Sama toistui Valvolinen kanssa 7500 km kohdalla.

        Nykyisellä Teboil Diamond Dieselillä 5W-40 öljy säilyttää laatunsa koko öljynvaihtovälin, eikä sitä tarvitse lisäillä.

        Tässä näkyy öljyjen hinta- eli laatuero.


      • 0000000000000000
        säästö tulee kalliik kirjoitti:

        onko sulla itsellä varmoja näyttöjä siitä, että halpis öljyt toimivat yhtä hyvin kun laatu öljyt ja kestääkö tarvikeosat lähellekkään yhtä pitkään kuin alkuperäiset tai merkkiosat??
        Osissa ainakin pätee poikkauksetta se, että halpa tarvikeosa ei kestä puoliakaan alkuperäisestä/merkkiosasta.
        Tosin voit saada saman osa puoleen hintaan riippuen minkä merkin tiskiltä sen haet.
        Uudempiin autohin ei ainakaan kannata tarjota halpoja, koska monessa on hiukkas-suodattimet ja muuta anturia jotka eivät tykkää moskasta.
        Ja sitten vielä ihmiset kitsee kun autot hajoo ja on ongelmallisia, kannattaa kaivaa verta nokasta säästämällä huollosta.
        Kyllä se persvakokin ärtyy jos sitä halvimmalla ja karheimmalla paperilla joutuu jatkuvasti hinkkaamaan.

        "onko sulla itsellä varmoja näyttöjä siitä, että halpis öljyt toimivat yhtä hyvin kun laatu öljyt ja kestääkö tarvikeosat lähellekkään yhtä pitkään kuin alkuperäiset tai merkkiosat??"
        -Käytännössä toimivan yhtä hyvin. Esim näissä halvemmissa öljyissä en ole juuri huomannut eroa. Minua ei siis kiinnosta joku pikkunippelin säätö, vaan kyllä ne siellä koneessa pyörii kuten kalliimmat veljensäkin.

        "Osissa ainakin pätee poikkauksetta se, että halpa tarvikeosa ei kestä puoliakaan alkuperäisestä/merkkiosasta. Tosin voit saada saman osa puoleen hintaan riippuen minkä merkin tiskiltä sen haet."
        -Niin ja näin... Yleensä tarvikeosankin pystyy tarkastamaan ennen ostoa ja katsomaan esim työn laadun, ja bulkkiosiakin valmistaa monet isotkin "bulkkibrändit". Tuota merkkiliikkeen tiskiä välttämällä voi säästää aika paljon. Myös käytetyt osat ovat hyviä, eli purkuautoista saadut: esimerkkinä autoni penkinlämmittimen kytkin joka maksaa 100 € merkkiliikkeessä, varaosaliikkeiden varastoissa niitä ei ole ja itse en onnistunut kytkintä korjata kun se sisältää paljon pientä osaa (eli melko monimutkainen) - purkuautosta aivan toimiva kytkin 10 €, kannattiko säästö? ainakin toistaiseksi kyllä. Sata euroa säästin laittamalla peruskunnostetun laturin merkkilaturin sijasta. Öljynvaihdossakin voin katsoa säästäväni noin 20 € verrattuna pelkästään kalliimpaan öljyyn. Tässäkin kannattaa muistaa se, että ostan halvempaa, koska, minulla ei ole syytä investoida kalliimpaan, ei ainakaan tämänhetkisen kokemuksen perusteella :)

        "Uudempiin autohin ei ainakaan kannata tarjota halpoja, koska monessa on hiukkas-suodattimet ja muuta anturia jotka eivät tykkää moskasta."
        -no sen vuoksi on öljyjen laatuluokitukset...

        "Ja sitten vielä ihmiset kitsee kun autot hajoo ja on ongelmallisia, kannattaa kaivaa verta nokasta säästämällä huollosta."
        -Harvemmin hajoilee /sama osa/ peräkkäin, kun ne ovat yleensä kauan palvelleita ja eri osia.

        "Kyllä se persvakokin ärtyy jos sitä halvimmalla ja karheimmalla paperilla joutuu jatkuvasti hinkkaamaan."
        -No olipa, etten sanoisi, mauton, vertaus. Ei kannata käyttää hiekkapaperia :) vaikka ihan kelpo wc-paperia saa edullisemmin verrattuna näihin hyperziljoonakerrospapereihin :)


    • .

      Meikäläisen mielestä Teboilin Diamond on halpaöljy, etenkin ominaisuuksiinsa nähden. 25€:lle tulee vastinetta todella hyvin.

      • REijo699876

        Samaa mieltä, että on hyvä öljy.

        Kaikille auto ei ole pelkästään väline siirtyä paikasta A paikkaan B vaan se voi olla myös harrastus, jolloin siitä haluaa pitää hyvää huolta. Pesee ja vahaa hyvillä aineilla ja mm. käyttää hyvää moottoriöljyä. Ei näissä hommissa kaikki ole aina rahalla mitattavissa. Kyllä se on pitkällä kesälomareissulla mielenrauhaa, että on hyvä öljy koneessa ja auto muutenkin kunnossa kun on itse huoltanut.


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Ajattelen sinua nyt

      Ajattelen sinua hyvin todennäköisesti myös huomenna. Sitten voi mennä viikko, että ajattelen sinua vain iltaisin ja aamu
      Ikävä
      75
      5914
    2. Vaistoan ettei sulla kaikki hyvin

      Odotatko että se loppuu kokonaan ja avaat vasta linjan. Niin monen asian pitäisi muuttua että menisi loppu elämä kivasti
      Ikävä
      27
      5297
    3. Yritys Kannus

      Mää vaan ihmettelen, julkijuopottelua. Eikö tosiaan oo parempaa hommaa, koittas saada oikeasti jotain aikaiseksi. Hävett
      Kannus
      21
      3098
    4. Oletko täällä mies?

      Mitä mietit? ❤️ varmistan vielä, että onhan kaikki ok meidän välillä?
      Ikävä
      182
      2568
    5. Työkyvyttömienkin on jatkossa haettava työtä

      Riikalla ja Petterillä on hyviä uutisia Suomen työttömille: ”Toimeentulotuen uudistus velvoittaa työttömäksi ilmoittaut
      Perussuomalaiset
      223
      2339
    6. Mies kadonnut

      Kukas siellä kolarissa on kadonnut
      Kolari
      19
      2186
    7. Eikö ole jo ihan sama luovuttaa

      Meidän suhde ei ikinä toimisi.
      Ikävä
      103
      1551
    8. Elokapinan mielenosoitussarja alkaa

      Varma kesän merkki on, kun planeetastamme huolestuneet ihmiset alkavat pitää tilaisuuksia muistuttaakseen ihmisiä siitä,
      Maailman menoa
      348
      1416
    9. Kerro jotakin kaivatustasi.

      Vaikka synkimmät salaisuudet jos tiedät. :) m
      Ikävä
      75
      1313
    10. Harmi, se on

      Mutta mä tulkitsen asian sitten niin. Olen yrittänyt, oman osani tehnyt, ja saa olla mun puolesta nyt loppuun käsitelty
      Tunteet
      17
      1206
    Aihe