Onko tanssiminen syntiä?

Flatus

Nyt kun täällä on käyty tätä lesta keskustelua, niin minua kiinnostaa yleisemmin mielipiteet tanssimisesta. Siis onko tanssi teidän mielestä syntiä? Olen ymmärtänyt, että tanssiminen on lestaadiolaisilla myös kielletty ja perinteisesti suomalaisessa kirkossa siihen on suhtauduttu karsaasti, mutta miksi? Urheilua ja taidetta se on siinä missä musiikki tai jalkapallokin.

38

3178

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • to dance or not to dance...

      Hip! Vaatimattomasta mielipiteestäni tanssi ei ole syntiä. Asia erikseen, jos se johtaa vaikapa aviorikokseen. Tykkään tanssimisesta muidenkin kuin puolisoni kanssa ja puolisoni suhtautuu asiaan sallivasti. Kirkollisissa piireissä taidetaan varsin yleisesti suhtautua kielteissti seksuaalisuuteen?

    • flatus suomeksi...:-)

      Jos tanssi on esim. vanhoilislestadiolaisten tai muitten keskuudessa syntiä, mutta vaikka joittenkin muitten suuntausten mukaan osa ihmisen elämänkaarta... My point is; meillä ihmisillä ei taida olla valtuuksia luokitella eri juttuja synnillisiksi tai synnitömiksi. Kuka meistä pystuu heittämään ensimmäisen kiven tänäänkään?!! Ja kenellä meistä on valtuudet luokitella syntejä eri arvoasteikolle!??

      • Flatus

        Olen osittain samaa mieltä ja osittain eri mieltä. Kyllä me ihmiset voimme sanoa joitakin asioita synniksi jo ihan raamatun perusteella. Esim. tappaminen, varastaminen jne. Minua mietityttää kuitenkin kovasti, millä perusteella joissakin piireissä tanssista tehdään syntiä. Raamattuhan on melkeimpä pullollaan kuvauksia tanssimisesta. Harvoin siellä on iloittu ja riemuittu hiljaa paikoillaan istuen. Minulle tulee sellainen fiilis, että kyseessä voinee olla aikoinaan eläneiden vanhempien kirkonmiesten ongelma. Jospa heillä on liikaa halut heränneet tanssiessa tai tanssia katsellessa ja sitten on alkanut syntisesti tehdä mieli naapurin Iitaa. Oman heikkouden tähden on kielletty tanssi kaikilta muiltakin. Saman ilmiön näkee uskoon tulleilla alkoholisteilla, joista aika moni kieltää alkoholin käytön kaikilta muiltakin, koska se on heille itselleen syntiä. Minä määritän synnin asiana joka erottaa ihmisen Jumalasta ja tällaisia asioita ovat esim. erilaiset ja eriasteiset riippuvuudet. Riippuvuuksissa riippuvuuden kohde saa Jumalan arvon. Asia joka aiheuttaa toiselle riippuvuutta on toiselle aivan ongelmaton. Eli toiselle synti ja toiselle ei. Tanssi ei kuitenkaan sovi tähän osastoon. Eli olisi mukava kuulla jonkun tanssia syntinä pitävän perustelut tanssin synnillisyydelle.


      • Tosikristitty

        parempi laajentaa kysymystä ja lähestyä sitä toisesta näkökulmasta?

        Ìhmisiä hämäännyttää ja osittain myös suututtaa kun käydään läpi ns. syntilistoja. Sanotaan, että tupakointi on syntiä, tanssi, television katselu ja moni muu asia.

        Jos joku kertaa mielessään eri syntejä, niin lista on loputon. Tällöin tullaan siihen pisteeseen, että kukaan ei voi täyttää lakia täydellisesti.

        Itse koen asian siten, että Pyhä Henki neuvoo ja opastaa minua siitä, mikä on syntiä ja mikä ei. Tietenkin on olemassa itsestään selviä asioita synnistä, mm. murhat ja varkaudet tms., mutta asiat, jotka ovat ns. piilossa tai rajatapauksia, kuuluvat sellaiseen luokkaan, joka on henkilökohtainen.

        Kukaan ei voi täyttää lakia täydellisesti, ja sen vuoksi Kristus täytti lain ja antoi meille ainoastaan kaksi käskyä: Meidän tulisi rakastaa Jumalaa kaikesta sielustamme, kaikesta mielestämme ja kaikesta sydämestämme, ja lähimmäsitämme niin kuin itseämme. Näissä kahdessa käskyssä on täytetty kaikki laki.

        Pyhä Henki neuvoo ja opastaa meitä kaikessa, kuten Jeesus lupasikin.

        Henkilö, jolla ei ole Pyhää Henkeä oppaanaan, ei voi tietää mikä on syntiä ja mikä ei, eikä hänen tarvitsekaan. Ensimmäinen ja viimeinen synti on se, että ihminen ei usko Kristukseen Jeesukseen; "Ja kun hän tulee, niin hän näyttää maailmalle todeksi synnin ja vanhurskauden ja tuomion:
        synnin, koska he eivät usko minuun; Joh 16:8-9.

        Mikä olet uskovainen ja haluat elää Jumalan yhteydessä, opastaa Pyhä Henki Sinua.

        Mm. islaminuskossa Koraanissa on pitkät listat syntejä, pieniä ja suuria. Ongelma on se, että kukaan ei kykene elämään syntilistojen ulkopuolella eli vanhurskaasti.

        Jos teen syntiä, on minulla aina mahdollisuus pyytää niitä anteeksi Jeesukselta Kristukselta. Jeesuksen ristillä suorittama sovitustyö oli täydellinen ja kertakaikkinen. Voin turvautua armoon, sillä Jumala näkee minut Kristuksen läpi vanhurskaana.

        Mutta tietenkin minun täytyy elää Jumalan mielen mukaista elämää, olemalla Hänelle kuuliainen.

        Unohda siis laki ja syntilistat ja turvaudu armoon ja Kristuksen sovitustyön anteeksiantamukseen!


      • StarEye
        Tosikristitty kirjoitti:

        parempi laajentaa kysymystä ja lähestyä sitä toisesta näkökulmasta?

        Ìhmisiä hämäännyttää ja osittain myös suututtaa kun käydään läpi ns. syntilistoja. Sanotaan, että tupakointi on syntiä, tanssi, television katselu ja moni muu asia.

        Jos joku kertaa mielessään eri syntejä, niin lista on loputon. Tällöin tullaan siihen pisteeseen, että kukaan ei voi täyttää lakia täydellisesti.

        Itse koen asian siten, että Pyhä Henki neuvoo ja opastaa minua siitä, mikä on syntiä ja mikä ei. Tietenkin on olemassa itsestään selviä asioita synnistä, mm. murhat ja varkaudet tms., mutta asiat, jotka ovat ns. piilossa tai rajatapauksia, kuuluvat sellaiseen luokkaan, joka on henkilökohtainen.

        Kukaan ei voi täyttää lakia täydellisesti, ja sen vuoksi Kristus täytti lain ja antoi meille ainoastaan kaksi käskyä: Meidän tulisi rakastaa Jumalaa kaikesta sielustamme, kaikesta mielestämme ja kaikesta sydämestämme, ja lähimmäsitämme niin kuin itseämme. Näissä kahdessa käskyssä on täytetty kaikki laki.

        Pyhä Henki neuvoo ja opastaa meitä kaikessa, kuten Jeesus lupasikin.

        Henkilö, jolla ei ole Pyhää Henkeä oppaanaan, ei voi tietää mikä on syntiä ja mikä ei, eikä hänen tarvitsekaan. Ensimmäinen ja viimeinen synti on se, että ihminen ei usko Kristukseen Jeesukseen; "Ja kun hän tulee, niin hän näyttää maailmalle todeksi synnin ja vanhurskauden ja tuomion:
        synnin, koska he eivät usko minuun; Joh 16:8-9.

        Mikä olet uskovainen ja haluat elää Jumalan yhteydessä, opastaa Pyhä Henki Sinua.

        Mm. islaminuskossa Koraanissa on pitkät listat syntejä, pieniä ja suuria. Ongelma on se, että kukaan ei kykene elämään syntilistojen ulkopuolella eli vanhurskaasti.

        Jos teen syntiä, on minulla aina mahdollisuus pyytää niitä anteeksi Jeesukselta Kristukselta. Jeesuksen ristillä suorittama sovitustyö oli täydellinen ja kertakaikkinen. Voin turvautua armoon, sillä Jumala näkee minut Kristuksen läpi vanhurskaana.

        Mutta tietenkin minun täytyy elää Jumalan mielen mukaista elämää, olemalla Hänelle kuuliainen.

        Unohda siis laki ja syntilistat ja turvaudu armoon ja Kristuksen sovitustyön anteeksiantamukseen!

        olen taysin samaa mielta. emme saa alkaa tuijottamaan syntejamme ja elamaan niiden ymparilla. kiinnittakaamme katseemme jeesukseen.


      • StarEye
        Flatus kirjoitti:

        Olen osittain samaa mieltä ja osittain eri mieltä. Kyllä me ihmiset voimme sanoa joitakin asioita synniksi jo ihan raamatun perusteella. Esim. tappaminen, varastaminen jne. Minua mietityttää kuitenkin kovasti, millä perusteella joissakin piireissä tanssista tehdään syntiä. Raamattuhan on melkeimpä pullollaan kuvauksia tanssimisesta. Harvoin siellä on iloittu ja riemuittu hiljaa paikoillaan istuen. Minulle tulee sellainen fiilis, että kyseessä voinee olla aikoinaan eläneiden vanhempien kirkonmiesten ongelma. Jospa heillä on liikaa halut heränneet tanssiessa tai tanssia katsellessa ja sitten on alkanut syntisesti tehdä mieli naapurin Iitaa. Oman heikkouden tähden on kielletty tanssi kaikilta muiltakin. Saman ilmiön näkee uskoon tulleilla alkoholisteilla, joista aika moni kieltää alkoholin käytön kaikilta muiltakin, koska se on heille itselleen syntiä. Minä määritän synnin asiana joka erottaa ihmisen Jumalasta ja tällaisia asioita ovat esim. erilaiset ja eriasteiset riippuvuudet. Riippuvuuksissa riippuvuuden kohde saa Jumalan arvon. Asia joka aiheuttaa toiselle riippuvuutta on toiselle aivan ongelmaton. Eli toiselle synti ja toiselle ei. Tanssi ei kuitenkaan sovi tähän osastoon. Eli olisi mukava kuulla jonkun tanssia syntinä pitävän perustelut tanssin synnillisyydelle.

        eri syista ja eri lailla. tanssiminen josta raamattu puhuu tapahtuu jumalalle. eli ei mitaan mies-nainen-kihnuti kihnuti-tansseja. en sano etta tama olisi syntia, varsinkin jos tanssii aviopuolison kanssa. kilpatanssi taas on aivan eri. he tanssivat voittaakseen, jolloin heilla on eri kriteerit tanssia.


      • minä
        Flatus kirjoitti:

        Olen osittain samaa mieltä ja osittain eri mieltä. Kyllä me ihmiset voimme sanoa joitakin asioita synniksi jo ihan raamatun perusteella. Esim. tappaminen, varastaminen jne. Minua mietityttää kuitenkin kovasti, millä perusteella joissakin piireissä tanssista tehdään syntiä. Raamattuhan on melkeimpä pullollaan kuvauksia tanssimisesta. Harvoin siellä on iloittu ja riemuittu hiljaa paikoillaan istuen. Minulle tulee sellainen fiilis, että kyseessä voinee olla aikoinaan eläneiden vanhempien kirkonmiesten ongelma. Jospa heillä on liikaa halut heränneet tanssiessa tai tanssia katsellessa ja sitten on alkanut syntisesti tehdä mieli naapurin Iitaa. Oman heikkouden tähden on kielletty tanssi kaikilta muiltakin. Saman ilmiön näkee uskoon tulleilla alkoholisteilla, joista aika moni kieltää alkoholin käytön kaikilta muiltakin, koska se on heille itselleen syntiä. Minä määritän synnin asiana joka erottaa ihmisen Jumalasta ja tällaisia asioita ovat esim. erilaiset ja eriasteiset riippuvuudet. Riippuvuuksissa riippuvuuden kohde saa Jumalan arvon. Asia joka aiheuttaa toiselle riippuvuutta on toiselle aivan ongelmaton. Eli toiselle synti ja toiselle ei. Tanssi ei kuitenkaan sovi tähän osastoon. Eli olisi mukava kuulla jonkun tanssia syntinä pitävän perustelut tanssin synnillisyydelle.

        Tämä oli hyvin perusteltu,näin itsekkin ajattelen
        synnistä.


      • Tooto
        StarEye kirjoitti:

        olen taysin samaa mielta. emme saa alkaa tuijottamaan syntejamme ja elamaan niiden ymparilla. kiinnittakaamme katseemme jeesukseen.

        Yhtä paljon kuin ikkunaverhot on pirun pikkareita on tollaset tanssi touhut kauhistus.

        Oon nähnyt vitun muussakin kuin lapsen teko tarkoituksessa. Oli kyllä riisuttu ne pirun ikkunaverhot pois, että kai se vähän lieventää. En ikinä kerro mitä tuli mieleen.
        Mikä häpeä jos joku saisi tietää.


      • Flatus
        StarEye kirjoitti:

        eri syista ja eri lailla. tanssiminen josta raamattu puhuu tapahtuu jumalalle. eli ei mitaan mies-nainen-kihnuti kihnuti-tansseja. en sano etta tama olisi syntia, varsinkin jos tanssii aviopuolison kanssa. kilpatanssi taas on aivan eri. he tanssivat voittaakseen, jolloin heilla on eri kriteerit tanssia.

        Eilen olin tanssimassa ja tanssin koko illan kahta biisiä lukuunottamatta yksin ja ne kaksikin olivat salsaa, joka ei todellakaan ole kihnuti kihnuti tanssi, ja toisaalta mikä tekee lähekkäin tanssimisesta syntiä?


      • Flatus
        Tosikristitty kirjoitti:

        parempi laajentaa kysymystä ja lähestyä sitä toisesta näkökulmasta?

        Ìhmisiä hämäännyttää ja osittain myös suututtaa kun käydään läpi ns. syntilistoja. Sanotaan, että tupakointi on syntiä, tanssi, television katselu ja moni muu asia.

        Jos joku kertaa mielessään eri syntejä, niin lista on loputon. Tällöin tullaan siihen pisteeseen, että kukaan ei voi täyttää lakia täydellisesti.

        Itse koen asian siten, että Pyhä Henki neuvoo ja opastaa minua siitä, mikä on syntiä ja mikä ei. Tietenkin on olemassa itsestään selviä asioita synnistä, mm. murhat ja varkaudet tms., mutta asiat, jotka ovat ns. piilossa tai rajatapauksia, kuuluvat sellaiseen luokkaan, joka on henkilökohtainen.

        Kukaan ei voi täyttää lakia täydellisesti, ja sen vuoksi Kristus täytti lain ja antoi meille ainoastaan kaksi käskyä: Meidän tulisi rakastaa Jumalaa kaikesta sielustamme, kaikesta mielestämme ja kaikesta sydämestämme, ja lähimmäsitämme niin kuin itseämme. Näissä kahdessa käskyssä on täytetty kaikki laki.

        Pyhä Henki neuvoo ja opastaa meitä kaikessa, kuten Jeesus lupasikin.

        Henkilö, jolla ei ole Pyhää Henkeä oppaanaan, ei voi tietää mikä on syntiä ja mikä ei, eikä hänen tarvitsekaan. Ensimmäinen ja viimeinen synti on se, että ihminen ei usko Kristukseen Jeesukseen; "Ja kun hän tulee, niin hän näyttää maailmalle todeksi synnin ja vanhurskauden ja tuomion:
        synnin, koska he eivät usko minuun; Joh 16:8-9.

        Mikä olet uskovainen ja haluat elää Jumalan yhteydessä, opastaa Pyhä Henki Sinua.

        Mm. islaminuskossa Koraanissa on pitkät listat syntejä, pieniä ja suuria. Ongelma on se, että kukaan ei kykene elämään syntilistojen ulkopuolella eli vanhurskaasti.

        Jos teen syntiä, on minulla aina mahdollisuus pyytää niitä anteeksi Jeesukselta Kristukselta. Jeesuksen ristillä suorittama sovitustyö oli täydellinen ja kertakaikkinen. Voin turvautua armoon, sillä Jumala näkee minut Kristuksen läpi vanhurskaana.

        Mutta tietenkin minun täytyy elää Jumalan mielen mukaista elämää, olemalla Hänelle kuuliainen.

        Unohda siis laki ja syntilistat ja turvaudu armoon ja Kristuksen sovitustyön anteeksiantamukseen!

        Olen kanssasi samaa mieltä siitä, että katse tulee kiinnittää yksin Jeesukseen, mutta koska olen tavannut jonkun verran uskovia mm. lestadiolaisia, joiden mielestä tanssiminen on syntiä, siis minun tanssimiseni myös ei pelkästään heidän oma tanssimisensa. Minua kiinnostaa nyt tietää mihin täällä olevien tanssia syntinä pitävien käsitys perustuu. Miksi siis tanssi on syntiä?

        Tällä kysymyksellä haluan päästä samaan päämäärään, kuin sinäkin, että mahdollisimman moni kiinnittäisi katseensa Jeesukseen eikä siihen syntien listaan, joka tuntuu monilla kristillisillä "lahkoilla" olevan melkoisen pitkä ja perustelematon.


      • Jakke
        Tosikristitty kirjoitti:

        parempi laajentaa kysymystä ja lähestyä sitä toisesta näkökulmasta?

        Ìhmisiä hämäännyttää ja osittain myös suututtaa kun käydään läpi ns. syntilistoja. Sanotaan, että tupakointi on syntiä, tanssi, television katselu ja moni muu asia.

        Jos joku kertaa mielessään eri syntejä, niin lista on loputon. Tällöin tullaan siihen pisteeseen, että kukaan ei voi täyttää lakia täydellisesti.

        Itse koen asian siten, että Pyhä Henki neuvoo ja opastaa minua siitä, mikä on syntiä ja mikä ei. Tietenkin on olemassa itsestään selviä asioita synnistä, mm. murhat ja varkaudet tms., mutta asiat, jotka ovat ns. piilossa tai rajatapauksia, kuuluvat sellaiseen luokkaan, joka on henkilökohtainen.

        Kukaan ei voi täyttää lakia täydellisesti, ja sen vuoksi Kristus täytti lain ja antoi meille ainoastaan kaksi käskyä: Meidän tulisi rakastaa Jumalaa kaikesta sielustamme, kaikesta mielestämme ja kaikesta sydämestämme, ja lähimmäsitämme niin kuin itseämme. Näissä kahdessa käskyssä on täytetty kaikki laki.

        Pyhä Henki neuvoo ja opastaa meitä kaikessa, kuten Jeesus lupasikin.

        Henkilö, jolla ei ole Pyhää Henkeä oppaanaan, ei voi tietää mikä on syntiä ja mikä ei, eikä hänen tarvitsekaan. Ensimmäinen ja viimeinen synti on se, että ihminen ei usko Kristukseen Jeesukseen; "Ja kun hän tulee, niin hän näyttää maailmalle todeksi synnin ja vanhurskauden ja tuomion:
        synnin, koska he eivät usko minuun; Joh 16:8-9.

        Mikä olet uskovainen ja haluat elää Jumalan yhteydessä, opastaa Pyhä Henki Sinua.

        Mm. islaminuskossa Koraanissa on pitkät listat syntejä, pieniä ja suuria. Ongelma on se, että kukaan ei kykene elämään syntilistojen ulkopuolella eli vanhurskaasti.

        Jos teen syntiä, on minulla aina mahdollisuus pyytää niitä anteeksi Jeesukselta Kristukselta. Jeesuksen ristillä suorittama sovitustyö oli täydellinen ja kertakaikkinen. Voin turvautua armoon, sillä Jumala näkee minut Kristuksen läpi vanhurskaana.

        Mutta tietenkin minun täytyy elää Jumalan mielen mukaista elämää, olemalla Hänelle kuuliainen.

        Unohda siis laki ja syntilistat ja turvaudu armoon ja Kristuksen sovitustyön anteeksiantamukseen!

        Tee mitä vaan, kyllä anteeksi voi aina saada :)
        Huh-huh...


      • Tosikristitty
        Flatus kirjoitti:

        Olen kanssasi samaa mieltä siitä, että katse tulee kiinnittää yksin Jeesukseen, mutta koska olen tavannut jonkun verran uskovia mm. lestadiolaisia, joiden mielestä tanssiminen on syntiä, siis minun tanssimiseni myös ei pelkästään heidän oma tanssimisensa. Minua kiinnostaa nyt tietää mihin täällä olevien tanssia syntinä pitävien käsitys perustuu. Miksi siis tanssi on syntiä?

        Tällä kysymyksellä haluan päästä samaan päämäärään, kuin sinäkin, että mahdollisimman moni kiinnittäisi katseensa Jeesukseen eikä siihen syntien listaan, joka tuntuu monilla kristillisillä "lahkoilla" olevan melkoisen pitkä ja perustelematon.

        Miten Raamattu määrittelee synnin?

        "Kaikki, mikä ei perustu uskoon, on syntiä." Room. 14:23

        "Niin Jeesus sanoi hänelle: "'Rakasta Herraa, sinun Jumalaasi, kaikesta sydämestäsi ja kaikesta sielustasi ja kaikesta mielestäsi.'
        38. Tämä on suurin ja ensimmäinen käsky.
        39. Toinen, tämän vertainen, on: 'Rakasta lähimmäistäsi niinkuin itseäsi.'
        40. Näissä kahdessa käskyssä riippuu kaikki laki ja profeetat." Matt. 22:37-40

        Kaikki, mikä rikkoo rakkauden lakia, on syntiä.

        Koska me elämme täällä maailmassa erilaisten kulttuurien ja ihmisten keskellä, ovat tapamme ja tekomme erilaisia. Se, jolle asia x ole syntiä, voi olla sitä toiselle henkilölle. Täsmällistä rajaa on todellakin hankala vetää. Teot, jotka jo itsessään ovat järjelläkin tuomittavia ja pahoja, ovat tietenkin itsestäänselvyytenä syntiä, esim. murhat, aviorikokset sekä varkaudet.

        Kuitenkin, kun ajattelemme esim. onko tanssi syntiä, niin minun mielestäni se ei sitä ole, mikäli tanssi tapahtuu puhtaasta sydämestä ilman haitallisia sivuvaikutuksia. Edelleen, velvollisuuteni on huolehtia siitä, että toimintani ei loukkaa henkilöä, jonka omatunto on herkkä ja joka ei ehkä hyväksy asioita joita teen.

        Raamattu sanoo: "voidaksenne tutkia, mikä paras on, että te Kristuksen päivään saakka olisitte puhtaat ettekä kenellekään loukkaukseksi," Fil 1:10

        sekä

        "Sinun tietosi kautta turmeltuu silloin tuo heikko, sinun veljesi, jonka tähden Kristus on kuollut.
        Mutta kun te näin teette syntiä veljiä vastaan ja haavoitatte heidän heikkoa omaatuntoaan, niin teette syntiä Kristusta vastaan." 1 Kor 8:11-12.

        Edellisessä jakeessa oli kysymys ruoasta sekä mm. juutalaisen lain noudattamisesta, mutta pätee myös kaikkeen muuhun. Oletan nyt, että kysymys on henkisesti terveistä ihmisistä.

        Rakastakaamme kanssaihmisiämme ja toimikaamme sen mukaan mikä on oikein, ettemme ainakaan taroituksellisesti loukkaisi tai provosoisi heitä, noudattaen aina Herramme Jeesuksen Kristuksen sanoja: "Rakasta Herra sinun Jumalaasi ja lähimmäistäsi niinkuin itseäsi."

        Jos vaellan rakkaudessa, en saa olla veljelleni loukkaukseksi. Uskon tällaisten tapausten kuitenkin olevan harvinaisuuksia eivätkä ne varmaankaan tule asettumaan määräävään asemaan elämässämme.


      • Flatus
        Tosikristitty kirjoitti:

        Miten Raamattu määrittelee synnin?

        "Kaikki, mikä ei perustu uskoon, on syntiä." Room. 14:23

        "Niin Jeesus sanoi hänelle: "'Rakasta Herraa, sinun Jumalaasi, kaikesta sydämestäsi ja kaikesta sielustasi ja kaikesta mielestäsi.'
        38. Tämä on suurin ja ensimmäinen käsky.
        39. Toinen, tämän vertainen, on: 'Rakasta lähimmäistäsi niinkuin itseäsi.'
        40. Näissä kahdessa käskyssä riippuu kaikki laki ja profeetat." Matt. 22:37-40

        Kaikki, mikä rikkoo rakkauden lakia, on syntiä.

        Koska me elämme täällä maailmassa erilaisten kulttuurien ja ihmisten keskellä, ovat tapamme ja tekomme erilaisia. Se, jolle asia x ole syntiä, voi olla sitä toiselle henkilölle. Täsmällistä rajaa on todellakin hankala vetää. Teot, jotka jo itsessään ovat järjelläkin tuomittavia ja pahoja, ovat tietenkin itsestäänselvyytenä syntiä, esim. murhat, aviorikokset sekä varkaudet.

        Kuitenkin, kun ajattelemme esim. onko tanssi syntiä, niin minun mielestäni se ei sitä ole, mikäli tanssi tapahtuu puhtaasta sydämestä ilman haitallisia sivuvaikutuksia. Edelleen, velvollisuuteni on huolehtia siitä, että toimintani ei loukkaa henkilöä, jonka omatunto on herkkä ja joka ei ehkä hyväksy asioita joita teen.

        Raamattu sanoo: "voidaksenne tutkia, mikä paras on, että te Kristuksen päivään saakka olisitte puhtaat ettekä kenellekään loukkaukseksi," Fil 1:10

        sekä

        "Sinun tietosi kautta turmeltuu silloin tuo heikko, sinun veljesi, jonka tähden Kristus on kuollut.
        Mutta kun te näin teette syntiä veljiä vastaan ja haavoitatte heidän heikkoa omaatuntoaan, niin teette syntiä Kristusta vastaan." 1 Kor 8:11-12.

        Edellisessä jakeessa oli kysymys ruoasta sekä mm. juutalaisen lain noudattamisesta, mutta pätee myös kaikkeen muuhun. Oletan nyt, että kysymys on henkisesti terveistä ihmisistä.

        Rakastakaamme kanssaihmisiämme ja toimikaamme sen mukaan mikä on oikein, ettemme ainakaan taroituksellisesti loukkaisi tai provosoisi heitä, noudattaen aina Herramme Jeesuksen Kristuksen sanoja: "Rakasta Herra sinun Jumalaasi ja lähimmäistäsi niinkuin itseäsi."

        Jos vaellan rakkaudessa, en saa olla veljelleni loukkaukseksi. Uskon tällaisten tapausten kuitenkin olevan harvinaisuuksia eivätkä ne varmaankaan tule asettumaan määräävään asemaan elämässämme.

        Lainaus:
        "Kuitenkin, kun ajattelemme esim. onko tanssi syntiä, niin minun mielestäni se ei sitä ole, mikäli tanssi tapahtuu puhtaasta sydämestä ilman haitallisia sivuvaikutuksia. Edelleen, velvollisuuteni on huolehtia siitä, että toimintani ei loukkaa henkilöä, jonka omatunto on herkkä ja joka ei ehkä hyväksy asioita joita teen.

        Raamattu sanoo: "voidaksenne tutkia, mikä paras on, että te Kristuksen päivään saakka olisitte puhtaat ettekä kenellekään loukkaukseksi," Fil 1:10

        sekä

        "Sinun tietosi kautta turmeltuu silloin tuo heikko, sinun veljesi, jonka tähden Kristus on kuollut.
        Mutta kun te näin teette syntiä veljiä vastaan ja haavoitatte heidän heikkoa omaatuntoaan, niin teette syntiä Kristusta vastaan." 1 Kor 8:11-12."


        Minusta kyseisiä Raamatun kohtia ei voida soveltaa tanssimiseen. Jos joku loukkaantuu tanssimisestani, niin se on hänen ongelma ei minun, koska minusta tanssi ei voi olla syntiä. Jos se jonkun mielestä on, niin minä todellakin haluaisin kuulla miksi se sitä on. Monen mielestä se kuitenkin sitä on. Ainakin siltä vaikuttaa. Mummoni mielestä ainakin on, mutta häneltä en saa minkäänlaista perusteltua vastausta.


      • StarEye
        Flatus kirjoitti:

        Eilen olin tanssimassa ja tanssin koko illan kahta biisiä lukuunottamatta yksin ja ne kaksikin olivat salsaa, joka ei todellakaan ole kihnuti kihnuti tanssi, ja toisaalta mikä tekee lähekkäin tanssimisesta syntiä?

        varmaan sinulle syntia ole jos et sita koe syntina. (ottaen huomioon etta pyha henki kertoo sen sinulle).


    • maagikko

      Tanssiminen on 1 liikunnnan muodoista.
      Juoruilu on syntiä.

      • Flatus

        Veli tai sisko todistaa väkevästi =D


    • toukka

      Tähän kysymykseesi on tullu hyvin paljon asiattomia vastuksia.

      V-Lest. ei usko tanssin itsessään olevan syntiä, vaan se mitä siitä saattaa helposti seurata. Tähän onkin turha selittää enempää, koska osa repii kuitenkin heti Iltasanomien etusivulle isot otsikot asiasta. Eivät nuo ihmiset anna itselleen lupaa ymmärtää. Moni luulee, että jos ymmärrän miksi lestadiolaiset eivät tanssi, se estää itseäni tanssimasta. Sen verran sanon et vaikka yrittäisit ymmärtää meitä, niin anti mennä vaan tanssimaan. Pidä hauskaa ;) En mä teiltä tanssimista kiellä, itse vaan en koe sitä edes tarpeellisena... Miksi hankkisin itselleni taas yhden harrastuksen missä voin saada kiusauksia - tästä on kysymys.

      • Flatus

        Niin niistä kiusauksista ilmeisesti on kysymys tai lähinnä niiden vaikutuksesta. Minä en koe tanssin kautta minkäänlaisia kiusauksia. Tanssi on tanssia ja sillä sipuli.

        Minulle tulee sellainen fiilis tuosta perustelusta, että kyseessä on pakeneminen turvallisten rajojen sisäpuolelle, jossa elämällä välttyy synniltä. On siis helpompi kieltäytyä kaikesta, kuin yrittää Jumalaan uskoen Hänen voimallaan voittaa mahdolliset kiusaukset. En kuitenkaan usko, että kaikesta kieltäytyvät olisivat yhtään synnittittömämpiä kuin muut. Minusta liiassa kieltäymyksessä piilee vaara, että Jumalan suuruus unohtuu ja ihminen kokee pystyvänsä elämään synnittä, siis pelastumaan ilman Jeesusta, aivan itse, noudattamalla perinnäissääntöjä, jotka varjelevat mahdollisilta kiusauksilta.

        Haluaisin tietää olisiko soveliasta, jos haluaisin tulla lestaksi, jos samalla jatkaisin tanssiharrastustani.


      • toukka
        Flatus kirjoitti:

        Niin niistä kiusauksista ilmeisesti on kysymys tai lähinnä niiden vaikutuksesta. Minä en koe tanssin kautta minkäänlaisia kiusauksia. Tanssi on tanssia ja sillä sipuli.

        Minulle tulee sellainen fiilis tuosta perustelusta, että kyseessä on pakeneminen turvallisten rajojen sisäpuolelle, jossa elämällä välttyy synniltä. On siis helpompi kieltäytyä kaikesta, kuin yrittää Jumalaan uskoen Hänen voimallaan voittaa mahdolliset kiusaukset. En kuitenkaan usko, että kaikesta kieltäytyvät olisivat yhtään synnittittömämpiä kuin muut. Minusta liiassa kieltäymyksessä piilee vaara, että Jumalan suuruus unohtuu ja ihminen kokee pystyvänsä elämään synnittä, siis pelastumaan ilman Jeesusta, aivan itse, noudattamalla perinnäissääntöjä, jotka varjelevat mahdollisilta kiusauksilta.

        Haluaisin tietää olisiko soveliasta, jos haluaisin tulla lestaksi, jos samalla jatkaisin tanssiharrastustani.

        Hellou Flatus ;)

        Joskus on ihan hyvä mennä turvallisten rajojen sisäpuolelle, kun tietää asioita itsestään. Esim. itse tiedän että lankean tiettyihin juttuihin jossakin tilanteessa. Miksi en voisi vältellä tätä tilannetta. Ei vältellä näitä ihmisiä, vaan sitä tiettyä tilannetta.

        Onneksi Jumala antaa voimia kun joutuu tilanteeseen, jossa lankeaminen on lähellä. Saa kiittää monesti Jumalaa, että taas kannoit eteenpäin. Mutta miksi kiusata itseään niissä paikoissa joissa tietää olevansa heikoilla.

        Vaikka kieltäytyisin kaikesta, en pysty olemaan synnitön. Kukaan ihminen ei kykene olemaan synnitön. Tiedätkö Flatus että minusta tuntuu etten jää paljosta paitsi vaikka kieltäydynkin joistakin asioista. Olen kokenut tanssit, juomingit melkein kaikki tämän maailman jutut. En ole niistä loppujen lopuksi pitempiaikaista iloa saanut.

        Jumalan suuruus ei unohdu sillä että välttelee tilanteita joissa voi joutua syntiin. Tuskimpa Jumalakaan haluaa meidän tieten tahtoen menevän sellaiseen paikkaan, jossa saatamme tehdä jotain Hänen tahtonsa vastaista.

        Pelastumaan kykenee pelkästään uskon ansiosta, ei tekojen. Lestadiolaisuus ei ole painottanutkaan esim. hyviä tekoja pelastuksen kriteerinä. Ainut että hyvien tekojen tekeminen kuuluu uskovaisellekin yhtä hyvin kuin muillekin, muttei niillä tule kukaan autuaaksi.

        Minä ajattelen, että tanssiharrastuksesi jatkaminen ei olisi ehkä soveliasta, koska on katsottu kuitenkin, että on hyvä pysyä poissa tanssilattioita, sekä käsiteltyjen asioitten ja mm. siellä soitettavan musiikin vuoksi. Nää on monimutkaisia kysymyksiä. Vaikkakaan sinänsä synnistä ei ollutkaan kysymys.

        Jos miettii että harrastus on niin tärkeä, etteikö siitä uskon vuoksi voisi luopua, on harrastuksesta tullut jonkin asteinen epäjumala. Itselleni meinasi joskus käydä koiranäyttelyiden kanssa sellainen juttu, että ne rupes tuntumaan tärkeimmiltä asioilta elämässä. Ei oikein kiinnostanut enää seurat eikä muut, kunnes tajusin. Jumala siunasi ymmärrystä sen verran... vaikka ei liikaa siltikään ;)

        Voidaan jutella aiheesta lisää sähköpostilla, jos haluat... tiedät varmaan jo osoitteen ;)

        toukka


      • Tosikristitty
        toukka kirjoitti:

        Hellou Flatus ;)

        Joskus on ihan hyvä mennä turvallisten rajojen sisäpuolelle, kun tietää asioita itsestään. Esim. itse tiedän että lankean tiettyihin juttuihin jossakin tilanteessa. Miksi en voisi vältellä tätä tilannetta. Ei vältellä näitä ihmisiä, vaan sitä tiettyä tilannetta.

        Onneksi Jumala antaa voimia kun joutuu tilanteeseen, jossa lankeaminen on lähellä. Saa kiittää monesti Jumalaa, että taas kannoit eteenpäin. Mutta miksi kiusata itseään niissä paikoissa joissa tietää olevansa heikoilla.

        Vaikka kieltäytyisin kaikesta, en pysty olemaan synnitön. Kukaan ihminen ei kykene olemaan synnitön. Tiedätkö Flatus että minusta tuntuu etten jää paljosta paitsi vaikka kieltäydynkin joistakin asioista. Olen kokenut tanssit, juomingit melkein kaikki tämän maailman jutut. En ole niistä loppujen lopuksi pitempiaikaista iloa saanut.

        Jumalan suuruus ei unohdu sillä että välttelee tilanteita joissa voi joutua syntiin. Tuskimpa Jumalakaan haluaa meidän tieten tahtoen menevän sellaiseen paikkaan, jossa saatamme tehdä jotain Hänen tahtonsa vastaista.

        Pelastumaan kykenee pelkästään uskon ansiosta, ei tekojen. Lestadiolaisuus ei ole painottanutkaan esim. hyviä tekoja pelastuksen kriteerinä. Ainut että hyvien tekojen tekeminen kuuluu uskovaisellekin yhtä hyvin kuin muillekin, muttei niillä tule kukaan autuaaksi.

        Minä ajattelen, että tanssiharrastuksesi jatkaminen ei olisi ehkä soveliasta, koska on katsottu kuitenkin, että on hyvä pysyä poissa tanssilattioita, sekä käsiteltyjen asioitten ja mm. siellä soitettavan musiikin vuoksi. Nää on monimutkaisia kysymyksiä. Vaikkakaan sinänsä synnistä ei ollutkaan kysymys.

        Jos miettii että harrastus on niin tärkeä, etteikö siitä uskon vuoksi voisi luopua, on harrastuksesta tullut jonkin asteinen epäjumala. Itselleni meinasi joskus käydä koiranäyttelyiden kanssa sellainen juttu, että ne rupes tuntumaan tärkeimmiltä asioilta elämässä. Ei oikein kiinnostanut enää seurat eikä muut, kunnes tajusin. Jumala siunasi ymmärrystä sen verran... vaikka ei liikaa siltikään ;)

        Voidaan jutella aiheesta lisää sähköpostilla, jos haluat... tiedät varmaan jo osoitteen ;)

        toukka

        Hyvä Toukka!

        Elä siten kuin katsot Jumalan väärentämättömän Sanan valossa oikeaksi. Mikäli Pyhä Henki johdattaa Sinua, teet oikein. Ole siis omassa meilessäsi täysin varma.

        Pääasia on, että Jeesus Kristus on verellään pessyt syntisi pois, ja pääset Häntä vastaan yläilmoihin kun Hän kohta saapuu!

        "Toinen pitää yhden päivän toista parempana, toinen pitää kaikki päivät yhtä hyvinä; kukin olkoon omassa mielessään täysin varma.
        6. Joka valikoi päiviä, se valikoi Herran tähden; ja joka syö, se syö Herran tähden, sillä hän kiittää Jumalaa; ja joka ei syö, se on Herran tähden syömättä ja kiittää Jumalaa.
        7. Sillä ei kukaan meistä elä itsellensä, eikä kukaan kuole itsellensä. Room 14:5-7


      • kreek
        toukka kirjoitti:

        Hellou Flatus ;)

        Joskus on ihan hyvä mennä turvallisten rajojen sisäpuolelle, kun tietää asioita itsestään. Esim. itse tiedän että lankean tiettyihin juttuihin jossakin tilanteessa. Miksi en voisi vältellä tätä tilannetta. Ei vältellä näitä ihmisiä, vaan sitä tiettyä tilannetta.

        Onneksi Jumala antaa voimia kun joutuu tilanteeseen, jossa lankeaminen on lähellä. Saa kiittää monesti Jumalaa, että taas kannoit eteenpäin. Mutta miksi kiusata itseään niissä paikoissa joissa tietää olevansa heikoilla.

        Vaikka kieltäytyisin kaikesta, en pysty olemaan synnitön. Kukaan ihminen ei kykene olemaan synnitön. Tiedätkö Flatus että minusta tuntuu etten jää paljosta paitsi vaikka kieltäydynkin joistakin asioista. Olen kokenut tanssit, juomingit melkein kaikki tämän maailman jutut. En ole niistä loppujen lopuksi pitempiaikaista iloa saanut.

        Jumalan suuruus ei unohdu sillä että välttelee tilanteita joissa voi joutua syntiin. Tuskimpa Jumalakaan haluaa meidän tieten tahtoen menevän sellaiseen paikkaan, jossa saatamme tehdä jotain Hänen tahtonsa vastaista.

        Pelastumaan kykenee pelkästään uskon ansiosta, ei tekojen. Lestadiolaisuus ei ole painottanutkaan esim. hyviä tekoja pelastuksen kriteerinä. Ainut että hyvien tekojen tekeminen kuuluu uskovaisellekin yhtä hyvin kuin muillekin, muttei niillä tule kukaan autuaaksi.

        Minä ajattelen, että tanssiharrastuksesi jatkaminen ei olisi ehkä soveliasta, koska on katsottu kuitenkin, että on hyvä pysyä poissa tanssilattioita, sekä käsiteltyjen asioitten ja mm. siellä soitettavan musiikin vuoksi. Nää on monimutkaisia kysymyksiä. Vaikkakaan sinänsä synnistä ei ollutkaan kysymys.

        Jos miettii että harrastus on niin tärkeä, etteikö siitä uskon vuoksi voisi luopua, on harrastuksesta tullut jonkin asteinen epäjumala. Itselleni meinasi joskus käydä koiranäyttelyiden kanssa sellainen juttu, että ne rupes tuntumaan tärkeimmiltä asioilta elämässä. Ei oikein kiinnostanut enää seurat eikä muut, kunnes tajusin. Jumala siunasi ymmärrystä sen verran... vaikka ei liikaa siltikään ;)

        Voidaan jutella aiheesta lisää sähköpostilla, jos haluat... tiedät varmaan jo osoitteen ;)

        toukka

        "Minä ajattelen, että tanssiharrastuksesi jatkaminen ei olisi ehkä soveliasta, koska on katsottu kuitenkin, että on hyvä pysyä poissa tanssilattioita"
        Sääntöjä, sääntöjä! vaikka kuinka yritättekin sitä kieltää! Siis, jos on löytänyt kivan harrastuksen itselleen tanssista, niin sitä ei voi jatkaa jos aikoo liittyä lestadiolaiseksi! syrjintää ainakin saisi osaksi, se on varma!


      • Flatus
        toukka kirjoitti:

        Hellou Flatus ;)

        Joskus on ihan hyvä mennä turvallisten rajojen sisäpuolelle, kun tietää asioita itsestään. Esim. itse tiedän että lankean tiettyihin juttuihin jossakin tilanteessa. Miksi en voisi vältellä tätä tilannetta. Ei vältellä näitä ihmisiä, vaan sitä tiettyä tilannetta.

        Onneksi Jumala antaa voimia kun joutuu tilanteeseen, jossa lankeaminen on lähellä. Saa kiittää monesti Jumalaa, että taas kannoit eteenpäin. Mutta miksi kiusata itseään niissä paikoissa joissa tietää olevansa heikoilla.

        Vaikka kieltäytyisin kaikesta, en pysty olemaan synnitön. Kukaan ihminen ei kykene olemaan synnitön. Tiedätkö Flatus että minusta tuntuu etten jää paljosta paitsi vaikka kieltäydynkin joistakin asioista. Olen kokenut tanssit, juomingit melkein kaikki tämän maailman jutut. En ole niistä loppujen lopuksi pitempiaikaista iloa saanut.

        Jumalan suuruus ei unohdu sillä että välttelee tilanteita joissa voi joutua syntiin. Tuskimpa Jumalakaan haluaa meidän tieten tahtoen menevän sellaiseen paikkaan, jossa saatamme tehdä jotain Hänen tahtonsa vastaista.

        Pelastumaan kykenee pelkästään uskon ansiosta, ei tekojen. Lestadiolaisuus ei ole painottanutkaan esim. hyviä tekoja pelastuksen kriteerinä. Ainut että hyvien tekojen tekeminen kuuluu uskovaisellekin yhtä hyvin kuin muillekin, muttei niillä tule kukaan autuaaksi.

        Minä ajattelen, että tanssiharrastuksesi jatkaminen ei olisi ehkä soveliasta, koska on katsottu kuitenkin, että on hyvä pysyä poissa tanssilattioita, sekä käsiteltyjen asioitten ja mm. siellä soitettavan musiikin vuoksi. Nää on monimutkaisia kysymyksiä. Vaikkakaan sinänsä synnistä ei ollutkaan kysymys.

        Jos miettii että harrastus on niin tärkeä, etteikö siitä uskon vuoksi voisi luopua, on harrastuksesta tullut jonkin asteinen epäjumala. Itselleni meinasi joskus käydä koiranäyttelyiden kanssa sellainen juttu, että ne rupes tuntumaan tärkeimmiltä asioilta elämässä. Ei oikein kiinnostanut enää seurat eikä muut, kunnes tajusin. Jumala siunasi ymmärrystä sen verran... vaikka ei liikaa siltikään ;)

        Voidaan jutella aiheesta lisää sähköpostilla, jos haluat... tiedät varmaan jo osoitteen ;)

        toukka

        Vai ei olisi tansiharrastus soveliasta. Minun on vaikea ymmärtää teikäläisten ajatusmaailmaa. Minusta ne kuullostavat säännöiltä, muoteilta joihin ihmisen on sopeuduttava, jotta voisi kuulua joukkoon, eli tässä tapauksessa pelastua. Raamattu ei kuitenkaan kiellä tanssimista vaan Daavidkin tanssi Jumalalle. Minäkin ns. maallisen tanssiharrastukseni lisäksi, jota voidaan verrata kohdallani mihin tahansa muuhun urheiluun tai taiteenlajiin, tanssin myös Jumalan kunniaksi. Aivan samoin kuin teikäläiset veisaavat virsiä, minä tanssin Jumalalle, tosin hieman menevämmän hengellisen musiikin tahdissa. Tanssi ei siis ole mitään joka tulisi minun ja Jumalan väliin vaan osa minua ja minulle yksi keino ylistää Jumalan suuruutta. Tuntuukin siis perin kummalliselta, että se ei jonkun mielestä olisikaan soveliasta.

        Ihmisten keksimiltä säännöiltä ne minusta tuntuvat. Ilmeisesti myös viiniharrastukseni olisi myös sopimatonta, vaikka en viiniä juopuakseni juokkaan.

        Entä kuinka on rumpujen soiton laita, onko se soveliasta?

        Tämä ei ole mitään ilkeilyä, vaan minua oikeasti kiinnostaa, miksi teidän mielestä jotkut asiat eivät ole soveliaita. Ymmärrän jossain määrin, että ette hyväksy ravintoloissa tanssimista, koska ympäristö voi altistaa heikkoayksilöä kiusauksiin, mutta että tanssi tai alkoholi, tai rytmikäs musiikki kaikenkaikkiaan julistetaan pannaan, tuntuu minusta aivan käsittämättömältä, etenkin kun niistä kaikista puhutaan Raamatussa pääasiassa myönteiseen sävyyn.


      • Tosikristitty
        kreek kirjoitti:

        "Minä ajattelen, että tanssiharrastuksesi jatkaminen ei olisi ehkä soveliasta, koska on katsottu kuitenkin, että on hyvä pysyä poissa tanssilattioita"
        Sääntöjä, sääntöjä! vaikka kuinka yritättekin sitä kieltää! Siis, jos on löytänyt kivan harrastuksen itselleen tanssista, niin sitä ei voi jatkaa jos aikoo liittyä lestadiolaiseksi! syrjintää ainakin saisi osaksi, se on varma!

        Mikäli luet kirjoitukseni Mikä on syntiä, huomaat että en pidä tanssimista syntinä, mikäli sen vaikutteet ovat puhtaat ja Pyhästä Hengestä.

        Kuitenkin, Jeesus kehoitti kaikkia kristittyjä rakastamaan lähimmäisiään.

        "Mutta kun te näin teette syntiä veljiä vastaan ja haavoitatte heidän heikkoa omaatuntoaan, niin teette syntiä Kristusta vastaan.
        13. Sentähden, jos ruoka on viettelykseksi veljelleni, en minä ikinä enää syö lihaa, etten olisi viettelykseksi veljelleni." 1 Kor 8:12-13

        Paavali osoittaa tässä selvästi, että jos teen jotakin sellaista, mikä on loukkaukseksi lähimmäiselleni, niin teen syntiä Kristusta vastaan.

        Raamattu on paras ohjenuora elämälle. Kristityn ei tule katsoa orjallisesti kirkkoon tai kirkkokuntaan, vaan hänen täytyy hakea hengellisen elämänsä ohjeet Raamatusta.

        Raamattu ei kiellä kaikkea mitä me voisimme tehdä, se vain sanoo:

        "Kaikki on minulle luvallista, mutta ei kaikki ole hyödyksi; kaikki on minulle luvallista, mutta minä en saa antaa minkään itseäni vallita." 1 Kor 6:12

        Jos me vaellamme Kristuksessa Jeesuksessa, niin meidän täytyy noudattaa Hänen Sanaansa ja elää kutsumuksemme arvon mukaisesti, ottaen huomioon myös heikommat lähimmäisemme.

        "Niin kehoitan siis minä, joka olen vankina Herrassa, teitä vaeltamaan, niinkuin saamanne kutsumuksen arvo vaatii..."Ef. 4:1


      • Elävä usko
        Tosikristitty kirjoitti:

        Mikäli luet kirjoitukseni Mikä on syntiä, huomaat että en pidä tanssimista syntinä, mikäli sen vaikutteet ovat puhtaat ja Pyhästä Hengestä.

        Kuitenkin, Jeesus kehoitti kaikkia kristittyjä rakastamaan lähimmäisiään.

        "Mutta kun te näin teette syntiä veljiä vastaan ja haavoitatte heidän heikkoa omaatuntoaan, niin teette syntiä Kristusta vastaan.
        13. Sentähden, jos ruoka on viettelykseksi veljelleni, en minä ikinä enää syö lihaa, etten olisi viettelykseksi veljelleni." 1 Kor 8:12-13

        Paavali osoittaa tässä selvästi, että jos teen jotakin sellaista, mikä on loukkaukseksi lähimmäiselleni, niin teen syntiä Kristusta vastaan.

        Raamattu on paras ohjenuora elämälle. Kristityn ei tule katsoa orjallisesti kirkkoon tai kirkkokuntaan, vaan hänen täytyy hakea hengellisen elämänsä ohjeet Raamatusta.

        Raamattu ei kiellä kaikkea mitä me voisimme tehdä, se vain sanoo:

        "Kaikki on minulle luvallista, mutta ei kaikki ole hyödyksi; kaikki on minulle luvallista, mutta minä en saa antaa minkään itseäni vallita." 1 Kor 6:12

        Jos me vaellamme Kristuksessa Jeesuksessa, niin meidän täytyy noudattaa Hänen Sanaansa ja elää kutsumuksemme arvon mukaisesti, ottaen huomioon myös heikommat lähimmäisemme.

        "Niin kehoitan siis minä, joka olen vankina Herrassa, teitä vaeltamaan, niinkuin saamanne kutsumuksen arvo vaatii..."Ef. 4:1

        Tämä yskittäisten tekojen pohtiminen - onko syntiä se ja se - osoittaa vain, että koko kysymys synnin luonteesta on ihmiselle selkiinntymätön.

        Vanha kristinoppi opetti, että syntiä on sydämen luompumista Jumalasta. Siten synti on paljon vakavampaa ja pahempaa kuin jokin ykisttäinen teko.

        Ihminen, joka huomaa oman sydämensä etäytyvän Jumalasta haluaa luonnollisesti kaikin voimin palata takaisin Jumalan yhteyteen.


      • toukka
        Flatus kirjoitti:

        Vai ei olisi tansiharrastus soveliasta. Minun on vaikea ymmärtää teikäläisten ajatusmaailmaa. Minusta ne kuullostavat säännöiltä, muoteilta joihin ihmisen on sopeuduttava, jotta voisi kuulua joukkoon, eli tässä tapauksessa pelastua. Raamattu ei kuitenkaan kiellä tanssimista vaan Daavidkin tanssi Jumalalle. Minäkin ns. maallisen tanssiharrastukseni lisäksi, jota voidaan verrata kohdallani mihin tahansa muuhun urheiluun tai taiteenlajiin, tanssin myös Jumalan kunniaksi. Aivan samoin kuin teikäläiset veisaavat virsiä, minä tanssin Jumalalle, tosin hieman menevämmän hengellisen musiikin tahdissa. Tanssi ei siis ole mitään joka tulisi minun ja Jumalan väliin vaan osa minua ja minulle yksi keino ylistää Jumalan suuruutta. Tuntuukin siis perin kummalliselta, että se ei jonkun mielestä olisikaan soveliasta.

        Ihmisten keksimiltä säännöiltä ne minusta tuntuvat. Ilmeisesti myös viiniharrastukseni olisi myös sopimatonta, vaikka en viiniä juopuakseni juokkaan.

        Entä kuinka on rumpujen soiton laita, onko se soveliasta?

        Tämä ei ole mitään ilkeilyä, vaan minua oikeasti kiinnostaa, miksi teidän mielestä jotkut asiat eivät ole soveliaita. Ymmärrän jossain määrin, että ette hyväksy ravintoloissa tanssimista, koska ympäristö voi altistaa heikkoayksilöä kiusauksiin, mutta että tanssi tai alkoholi, tai rytmikäs musiikki kaikenkaikkiaan julistetaan pannaan, tuntuu minusta aivan käsittämättömältä, etenkin kun niistä kaikista puhutaan Raamatussa pääasiassa myönteiseen sävyyn.

        Jos joku muistaa raamatunkohdan jossa sanotaan että kun juotte viiniä juokaa happamatonta, älkää ottako siitä toisesta astiasta koska siitä tulee paha elämä, niin voisi kirjoittaa sen tänne ehkä. Tuossa kohdassa on jotain siitä viinin juomisesta. Itse muistan hyvin hatarasti tuon kohdan, mutta jos sen raamatusta löytää saa valaistusta tähän asiaan, siis jos halua saada valaistusta ;)

        Siinä raamatun kanta aiheeseen. Sitten oma selostukseni asian hyvyydestä/huonoudesta. Eli olen kertonut aiemmin että olen ottanut alkoholia joskus vähemmän joskus reippaammin. Siis ennen parannusta. Kun otin alkoholia ja päätin ottaa yhden tuopin siideriä tai ehkä vain lasillisen viiniä, mutta arvaapa huviksesi jäikö se siihen?

        Helposti rupesi mieli tekemään hiukka lisää. Voisi sanoa että join aina yhden tuopin ja se toinen heikompi minäni joi ne loput... Lopulta olin niin tuutissa kun ihminen olla ja voi. Seuraavana päivänä ajattelin että en ikinä ota perskännejä. Noooh... kun seuraava kerta sen yhden ottamiselle koitti, huomasin taas ottaneeni pikkasen enempi kuin alunperin oli tarkoitus.

        Osa ihmisistä kykenee tietenkin ottamaan alkoholia vain sen yhden lasillisen tms. mutta suurin osa haluaa ne kännit kun saa vähänkin. Moni kavereistani sanoo, ettei yhden lasillisen juomisessa ole mitään järkeä. Mielestäni on parasta jättää juomatta kokonaan se ainutkin lasillinen, varsinkin kuin tietää raamatun kannan aiheeseen. Ei se taida sitä syntinä mainita, mutta kuitenkin ei suotavana asiana. Selvensikö yhtään ;)

        Ei rytmikästä musiikkiakaan ole julistettu sen kummemmin pannaan. Käytämme itse kukin harkintaa millaista musiikkia voimme kuunnella. Osa kuuntelemastani musiikista on rytmikästäkin. Rumpujakin voi käyttää oikein kuten muitakin soittimia esim. marssimusiikissa ne on mielestäni ok. Hengellisessä musiikissa ei mielestäni tarvita mitään ylimääräisiä krumeluureja.

        Mulle riittää se sanoma mikä näissä lauluissa on. Yleensä ne hengelliset kappaleet joissa käytetään rumpuja yms. ovat olleet kuulemani mukaan sisällöltään suhteellisen köyhiä, koska sanomaa ei ole pidetty kovinkaan tärkeänä.

        Nää keskustelut tuntuu sinänsä hassuilta, koska itse en edes ajattele enää noita asioita, vaikka tykkäsin tanssista ja jätin tanssin, en koe jättäneeni mitään tärkeää. En kaipaa alkoholia enkä tanssia yhtään. Mutta kysyähän aina saa ;)

        Vastaukseni on hyvin vaillinainen, koska nyt mulla on ruokatunti menossa ja loppuu hetken päästä... Oli muuten tosi hyvää ruokaa ... nam ;)


      • yks vaa
        toukka kirjoitti:

        Jos joku muistaa raamatunkohdan jossa sanotaan että kun juotte viiniä juokaa happamatonta, älkää ottako siitä toisesta astiasta koska siitä tulee paha elämä, niin voisi kirjoittaa sen tänne ehkä. Tuossa kohdassa on jotain siitä viinin juomisesta. Itse muistan hyvin hatarasti tuon kohdan, mutta jos sen raamatusta löytää saa valaistusta tähän asiaan, siis jos halua saada valaistusta ;)

        Siinä raamatun kanta aiheeseen. Sitten oma selostukseni asian hyvyydestä/huonoudesta. Eli olen kertonut aiemmin että olen ottanut alkoholia joskus vähemmän joskus reippaammin. Siis ennen parannusta. Kun otin alkoholia ja päätin ottaa yhden tuopin siideriä tai ehkä vain lasillisen viiniä, mutta arvaapa huviksesi jäikö se siihen?

        Helposti rupesi mieli tekemään hiukka lisää. Voisi sanoa että join aina yhden tuopin ja se toinen heikompi minäni joi ne loput... Lopulta olin niin tuutissa kun ihminen olla ja voi. Seuraavana päivänä ajattelin että en ikinä ota perskännejä. Noooh... kun seuraava kerta sen yhden ottamiselle koitti, huomasin taas ottaneeni pikkasen enempi kuin alunperin oli tarkoitus.

        Osa ihmisistä kykenee tietenkin ottamaan alkoholia vain sen yhden lasillisen tms. mutta suurin osa haluaa ne kännit kun saa vähänkin. Moni kavereistani sanoo, ettei yhden lasillisen juomisessa ole mitään järkeä. Mielestäni on parasta jättää juomatta kokonaan se ainutkin lasillinen, varsinkin kuin tietää raamatun kannan aiheeseen. Ei se taida sitä syntinä mainita, mutta kuitenkin ei suotavana asiana. Selvensikö yhtään ;)

        Ei rytmikästä musiikkiakaan ole julistettu sen kummemmin pannaan. Käytämme itse kukin harkintaa millaista musiikkia voimme kuunnella. Osa kuuntelemastani musiikista on rytmikästäkin. Rumpujakin voi käyttää oikein kuten muitakin soittimia esim. marssimusiikissa ne on mielestäni ok. Hengellisessä musiikissa ei mielestäni tarvita mitään ylimääräisiä krumeluureja.

        Mulle riittää se sanoma mikä näissä lauluissa on. Yleensä ne hengelliset kappaleet joissa käytetään rumpuja yms. ovat olleet kuulemani mukaan sisällöltään suhteellisen köyhiä, koska sanomaa ei ole pidetty kovinkaan tärkeänä.

        Nää keskustelut tuntuu sinänsä hassuilta, koska itse en edes ajattele enää noita asioita, vaikka tykkäsin tanssista ja jätin tanssin, en koe jättäneeni mitään tärkeää. En kaipaa alkoholia enkä tanssia yhtään. Mutta kysyähän aina saa ;)

        Vastaukseni on hyvin vaillinainen, koska nyt mulla on ruokatunti menossa ja loppuu hetken päästä... Oli muuten tosi hyvää ruokaa ... nam ;)

        miten musta kuule tuntuu että sä oot aina ollu lesta.. oletko syntynyt lestadiolaisperheeseen? vastaappas rehellisesti toukkaseni :).


      • toukka
        yks vaa kirjoitti:

        miten musta kuule tuntuu että sä oot aina ollu lesta.. oletko syntynyt lestadiolaisperheeseen? vastaappas rehellisesti toukkaseni :).

        Jos olet lukenut kaikki viestini tiedät asian. Muistaakseni olen kertonut. Olen syntynyt uskovaiseen kotiin mutta kadotin uskoni useiksi vuosiksi. Nyt olen löytänyt takaisin...

        toukka


      • Flatus
        toukka kirjoitti:

        Jos joku muistaa raamatunkohdan jossa sanotaan että kun juotte viiniä juokaa happamatonta, älkää ottako siitä toisesta astiasta koska siitä tulee paha elämä, niin voisi kirjoittaa sen tänne ehkä. Tuossa kohdassa on jotain siitä viinin juomisesta. Itse muistan hyvin hatarasti tuon kohdan, mutta jos sen raamatusta löytää saa valaistusta tähän asiaan, siis jos halua saada valaistusta ;)

        Siinä raamatun kanta aiheeseen. Sitten oma selostukseni asian hyvyydestä/huonoudesta. Eli olen kertonut aiemmin että olen ottanut alkoholia joskus vähemmän joskus reippaammin. Siis ennen parannusta. Kun otin alkoholia ja päätin ottaa yhden tuopin siideriä tai ehkä vain lasillisen viiniä, mutta arvaapa huviksesi jäikö se siihen?

        Helposti rupesi mieli tekemään hiukka lisää. Voisi sanoa että join aina yhden tuopin ja se toinen heikompi minäni joi ne loput... Lopulta olin niin tuutissa kun ihminen olla ja voi. Seuraavana päivänä ajattelin että en ikinä ota perskännejä. Noooh... kun seuraava kerta sen yhden ottamiselle koitti, huomasin taas ottaneeni pikkasen enempi kuin alunperin oli tarkoitus.

        Osa ihmisistä kykenee tietenkin ottamaan alkoholia vain sen yhden lasillisen tms. mutta suurin osa haluaa ne kännit kun saa vähänkin. Moni kavereistani sanoo, ettei yhden lasillisen juomisessa ole mitään järkeä. Mielestäni on parasta jättää juomatta kokonaan se ainutkin lasillinen, varsinkin kuin tietää raamatun kannan aiheeseen. Ei se taida sitä syntinä mainita, mutta kuitenkin ei suotavana asiana. Selvensikö yhtään ;)

        Ei rytmikästä musiikkiakaan ole julistettu sen kummemmin pannaan. Käytämme itse kukin harkintaa millaista musiikkia voimme kuunnella. Osa kuuntelemastani musiikista on rytmikästäkin. Rumpujakin voi käyttää oikein kuten muitakin soittimia esim. marssimusiikissa ne on mielestäni ok. Hengellisessä musiikissa ei mielestäni tarvita mitään ylimääräisiä krumeluureja.

        Mulle riittää se sanoma mikä näissä lauluissa on. Yleensä ne hengelliset kappaleet joissa käytetään rumpuja yms. ovat olleet kuulemani mukaan sisällöltään suhteellisen köyhiä, koska sanomaa ei ole pidetty kovinkaan tärkeänä.

        Nää keskustelut tuntuu sinänsä hassuilta, koska itse en edes ajattele enää noita asioita, vaikka tykkäsin tanssista ja jätin tanssin, en koe jättäneeni mitään tärkeää. En kaipaa alkoholia enkä tanssia yhtään. Mutta kysyähän aina saa ;)

        Vastaukseni on hyvin vaillinainen, koska nyt mulla on ruokatunti menossa ja loppuu hetken päästä... Oli muuten tosi hyvää ruokaa ... nam ;)

        Entäs veden muuttaminen viiniksi ja Paavalin kehoitus juoda viiniä koska se tekee hyvää vatsalle ja mistä se viini sinne kiirastorstain aterialle tupsahti?

        Minä en ole juonut, kuin kerran elämässäni perskännit, kun taas yhden tai kaksi lasia viiniä lukemattomia kertoja. En vain koe tarvetta juoda enempää, mutta kulinaristina ruoka ja viini minusta vain kuuluvat yhteen.

        On sääli, että et ole kuullut hyvää hengellistä musiikkia, jossa olisi sekä sanoma, että musiikillinen ulottuvuus. Minä olen kuullut sitä monesti ja paljon soittanutkin. Monista virsistäkin on tullut tehtyä vähän menevämpiä versioita. Pitäisiköhän sovittaa Siioninkannel uudestaan ;D.

        Niin minustakin tuntuu hassulta keskustella näistä asioista sillä itselleni ne ovat niin päivän selvästi asioita, jotka eivät ole minulle syntiä. Minua vain ihmetyttää, että on suuntauksia, joissa mainitsemani asioita pidetään, jos ei syntinä, niin ainakin hyvin epäsuotavina. Ja samalla kannalla on koko suuntauksen poppoo. Minusta se tuntuu syntilistojen tekemiseltä ja niitähän ei voi tehdä, sillä mikä on toiselle synti se ei sitä välttämättä toiselle ole. Minusta synnin tekee synniksi se, erottaako se ihmistä Jumalasta vai ei. Etenkin minua ihmetyttää lestojen hyväksyntä tupakan poltolle, mutta ei esim. kuntoa kohottavalle tanssimiselle. Tupakkahan on voimakasta riippuvuutta aiheuttava aine, joka tuhoaa ja saastuttaa Jumalan temppeliä.


      • Flatus
        Elävä usko kirjoitti:

        Tämä yskittäisten tekojen pohtiminen - onko syntiä se ja se - osoittaa vain, että koko kysymys synnin luonteesta on ihmiselle selkiinntymätön.

        Vanha kristinoppi opetti, että syntiä on sydämen luompumista Jumalasta. Siten synti on paljon vakavampaa ja pahempaa kuin jokin ykisttäinen teko.

        Ihminen, joka huomaa oman sydämensä etäytyvän Jumalasta haluaa luonnollisesti kaikin voimin palata takaisin Jumalan yhteyteen.

        Minun tarkoitukseni ei ole pohtia yksittäisten tekojen synnillisyyttä tai synnittömyyttä, vaan tuoda esille nimenomaan syntilistojen tekemisen mahdottomuus. Monissa kristillisissä poppoissa, ei suinkaan vain lestoissa, on hyvin tavallista luoda omia perinnäissääntöjä, jotka näyttävät nousevan ainakin rakkaudenkaksoiskäskyn yläpuolelle. Tanssi, alkoholi, rock-musiikki ovat hyviä esimerkkejä ihmisten keksimistä säännöistä.


      • toukka
        Flatus kirjoitti:

        Entäs veden muuttaminen viiniksi ja Paavalin kehoitus juoda viiniä koska se tekee hyvää vatsalle ja mistä se viini sinne kiirastorstain aterialle tupsahti?

        Minä en ole juonut, kuin kerran elämässäni perskännit, kun taas yhden tai kaksi lasia viiniä lukemattomia kertoja. En vain koe tarvetta juoda enempää, mutta kulinaristina ruoka ja viini minusta vain kuuluvat yhteen.

        On sääli, että et ole kuullut hyvää hengellistä musiikkia, jossa olisi sekä sanoma, että musiikillinen ulottuvuus. Minä olen kuullut sitä monesti ja paljon soittanutkin. Monista virsistäkin on tullut tehtyä vähän menevämpiä versioita. Pitäisiköhän sovittaa Siioninkannel uudestaan ;D.

        Niin minustakin tuntuu hassulta keskustella näistä asioista sillä itselleni ne ovat niin päivän selvästi asioita, jotka eivät ole minulle syntiä. Minua vain ihmetyttää, että on suuntauksia, joissa mainitsemani asioita pidetään, jos ei syntinä, niin ainakin hyvin epäsuotavina. Ja samalla kannalla on koko suuntauksen poppoo. Minusta se tuntuu syntilistojen tekemiseltä ja niitähän ei voi tehdä, sillä mikä on toiselle synti se ei sitä välttämättä toiselle ole. Minusta synnin tekee synniksi se, erottaako se ihmistä Jumalasta vai ei. Etenkin minua ihmetyttää lestojen hyväksyntä tupakan poltolle, mutta ei esim. kuntoa kohottavalle tanssimiselle. Tupakkahan on voimakasta riippuvuutta aiheuttava aine, joka tuhoaa ja saastuttaa Jumalan temppeliä.

        Laitappa mulle jonku menevän laulun sanat tähän... ni saadaan arvostella ;) No ei ny sentään, ihan muuten vaan luettavaksi.

        Mut mun mielestä ne virret joista on väännelty niitä humppaversioita, on just niitä sanomaltaan köyhiä virsiä. Ainaki mitä mä oon kuullu. Kuuntelin jossain vaiheessa radio deitä (en kuuntele nykyisin), sieltä kuulin paljon näitä meneviä lauluja, musta missään niissä ei ollu kunnon sanomaa. Aina tietty joistakin kivoista asioista kuten auringosta ja kukista yms. Jotenkin se sanoma pääsee paremmin esiin kun ei käytetä mitään ylimääräisiä juttuja. Ei peitellä yhtään sanoman merkitystä.

        Tosta veden muuttamisesta viiniksi, siellähän oli ne happamattomat yms. viinit.

        Ei sun tartte meidän tavoista välittää yhtään. Enhän mäkään puutu sun tapoihin millään tavalla, anna meidän tehdä niinku me tahdomme tehdä. Eiks silleen oo parasta et kukin tekee niinku hyväksi näkee ;)


      • Flatus
        toukka kirjoitti:

        Laitappa mulle jonku menevän laulun sanat tähän... ni saadaan arvostella ;) No ei ny sentään, ihan muuten vaan luettavaksi.

        Mut mun mielestä ne virret joista on väännelty niitä humppaversioita, on just niitä sanomaltaan köyhiä virsiä. Ainaki mitä mä oon kuullu. Kuuntelin jossain vaiheessa radio deitä (en kuuntele nykyisin), sieltä kuulin paljon näitä meneviä lauluja, musta missään niissä ei ollu kunnon sanomaa. Aina tietty joistakin kivoista asioista kuten auringosta ja kukista yms. Jotenkin se sanoma pääsee paremmin esiin kun ei käytetä mitään ylimääräisiä juttuja. Ei peitellä yhtään sanoman merkitystä.

        Tosta veden muuttamisesta viiniksi, siellähän oli ne happamattomat yms. viinit.

        Ei sun tartte meidän tavoista välittää yhtään. Enhän mäkään puutu sun tapoihin millään tavalla, anna meidän tehdä niinku me tahdomme tehdä. Eiks silleen oo parasta et kukin tekee niinku hyväksi näkee ;)

        Kyllähän te toki saatte seistä vaikka päälänne, mutta minua vain häiritsee, se että vaikka minä pidän vanhoillislestaadiolaisia tuttujani uskovaisina ja pelastukseen menevinä enkä paheksu heidän tapojaan, niin samaa ei voida ikäväkyllä sanoa toiseen suuntaan. Panee hieman harmittamaan kun ei voi kokea samanlaista kristittyjen yhteyttä, kuin mitä kokee lähes kaikkiin muihin suuntauksiin kuuluvien kanssa. Asustan nyt alueella, jossa on erittäin paljon vanhoillislestaadiolaisia ja olen heidän kanssaan työni puolesta hyvin paljon tekemisissä. Muuten ovat kaikki erittäin mukavia ihmisiä, mutta tabujen voima on niin suuri, että välillä oikein ahdistaa. Tänään huomasin valinneeni sanani väärin, kun sanoin "siitä se helvetti repesi irti". Syntyi syvä hiljaisuus. Tuntui omituiselta kun en edes käyttänyt helvetti sanaa kirosanana vaan kuvaamaan katasrofia.

        Omassa suvussani olen nähnyt paljon järjetöntä uskonnollista ahdasmielisyyttä, synti listojen tekoa ja niiden noudattamista. Olen myös huomannut että ne jotka kaikkein tiukimmin noudattaa lakejaan ja haluaa muidenkin niitä noudattavan, on myös kaikkein onnettomin ja ainakin minusta tuntuu, että myös kauimpana Jumalasta. He ovat myös ihmisiä, jotka kaikkein vähiten ovat selvittäneet omia traumojaan ja heille kaikki mikä ei mahdu heidän lakiensa piiriin on halveksuttavaa.


      • mie
        Flatus kirjoitti:

        Minun tarkoitukseni ei ole pohtia yksittäisten tekojen synnillisyyttä tai synnittömyyttä, vaan tuoda esille nimenomaan syntilistojen tekemisen mahdottomuus. Monissa kristillisissä poppoissa, ei suinkaan vain lestoissa, on hyvin tavallista luoda omia perinnäissääntöjä, jotka näyttävät nousevan ainakin rakkaudenkaksoiskäskyn yläpuolelle. Tanssi, alkoholi, rock-musiikki ovat hyviä esimerkkejä ihmisten keksimistä säännöistä.

        Edelleenkään ei ole kyse säännöistä. Kyse on neuvoista joita noudattamalla voi pitää mahdollisimman hyvän omantunnon..


      • mie
        Flatus kirjoitti:

        Kyllähän te toki saatte seistä vaikka päälänne, mutta minua vain häiritsee, se että vaikka minä pidän vanhoillislestaadiolaisia tuttujani uskovaisina ja pelastukseen menevinä enkä paheksu heidän tapojaan, niin samaa ei voida ikäväkyllä sanoa toiseen suuntaan. Panee hieman harmittamaan kun ei voi kokea samanlaista kristittyjen yhteyttä, kuin mitä kokee lähes kaikkiin muihin suuntauksiin kuuluvien kanssa. Asustan nyt alueella, jossa on erittäin paljon vanhoillislestaadiolaisia ja olen heidän kanssaan työni puolesta hyvin paljon tekemisissä. Muuten ovat kaikki erittäin mukavia ihmisiä, mutta tabujen voima on niin suuri, että välillä oikein ahdistaa. Tänään huomasin valinneeni sanani väärin, kun sanoin "siitä se helvetti repesi irti". Syntyi syvä hiljaisuus. Tuntui omituiselta kun en edes käyttänyt helvetti sanaa kirosanana vaan kuvaamaan katasrofia.

        Omassa suvussani olen nähnyt paljon järjetöntä uskonnollista ahdasmielisyyttä, synti listojen tekoa ja niiden noudattamista. Olen myös huomannut että ne jotka kaikkein tiukimmin noudattaa lakejaan ja haluaa muidenkin niitä noudattavan, on myös kaikkein onnettomin ja ainakin minusta tuntuu, että myös kauimpana Jumalasta. He ovat myös ihmisiä, jotka kaikkein vähiten ovat selvittäneet omia traumojaan ja heille kaikki mikä ei mahdu heidän lakiensa piiriin on halveksuttavaa.

        Tuosta, kun käytit sanaa kuvaamaan katastrofia.
        Minua se ei sillein haittaa vaikka joku seurassani kuvaa katastrofia tuolla sanalla, mutta joitakin ihmisiä se satuttaa. Ja tietyissä tilanteissa se satuttaa minuakin.

        Haluaisin vielä kommentoida johonkin noista sinun edellisistä viesteistä. En muista mihin, mutta kuitenkin..

        Tanssiminen ja rockin kuuntelu ja muu sellainen ei ole syntiä.. Tärkeintä on kuitenkin että ne eivät mene Jumalan sanan edelle ja että säilyy hyvä omatunto.

        Ehkä ei ollut riittävä vastaus, mutta aikaa mulla ei ole nyt vastata enempää :)


      • eslest
        toukka kirjoitti:

        Laitappa mulle jonku menevän laulun sanat tähän... ni saadaan arvostella ;) No ei ny sentään, ihan muuten vaan luettavaksi.

        Mut mun mielestä ne virret joista on väännelty niitä humppaversioita, on just niitä sanomaltaan köyhiä virsiä. Ainaki mitä mä oon kuullu. Kuuntelin jossain vaiheessa radio deitä (en kuuntele nykyisin), sieltä kuulin paljon näitä meneviä lauluja, musta missään niissä ei ollu kunnon sanomaa. Aina tietty joistakin kivoista asioista kuten auringosta ja kukista yms. Jotenkin se sanoma pääsee paremmin esiin kun ei käytetä mitään ylimääräisiä juttuja. Ei peitellä yhtään sanoman merkitystä.

        Tosta veden muuttamisesta viiniksi, siellähän oli ne happamattomat yms. viinit.

        Ei sun tartte meidän tavoista välittää yhtään. Enhän mäkään puutu sun tapoihin millään tavalla, anna meidän tehdä niinku me tahdomme tehdä. Eiks silleen oo parasta et kukin tekee niinku hyväksi näkee ;)

        Toukka, olet joskus aikaisemminkin puhunut happamattomasta viinistä. Mistä olet kuullut siitä? Muistan joskus hämärästi jonkun toisenkin puhuneen sellaisesta, mutta mitään tarkempaa muistikuvaa ei ole. Tarkoitatko sillä vähäalkoholista viiniä tyyliin sima ja kotikalja? Oliko siis Jeesuksen aikana Israelissa käytössä monenlaista viiniä, hapanta ja happamatonta?

        Kyseisessä Raamatunkohdassa sanotaan muuten muistaakseni, että hääväki oli jo juopunut kun Jeesus muutti veden viiniksi, eli ainakin sitä ennen oli juotu "hapanta" viiniä.


      • toukka
        eslest kirjoitti:

        Toukka, olet joskus aikaisemminkin puhunut happamattomasta viinistä. Mistä olet kuullut siitä? Muistan joskus hämärästi jonkun toisenkin puhuneen sellaisesta, mutta mitään tarkempaa muistikuvaa ei ole. Tarkoitatko sillä vähäalkoholista viiniä tyyliin sima ja kotikalja? Oliko siis Jeesuksen aikana Israelissa käytössä monenlaista viiniä, hapanta ja happamatonta?

        Kyseisessä Raamatunkohdassa sanotaan muuten muistaakseni, että hääväki oli jo juopunut kun Jeesus muutti veden viiniksi, eli ainakin sitä ennen oli juotu "hapanta" viiniä.

        Heips eslest,

        täytyy ehkä kaivaa jostain se raamatunkohta esiin jossain vaiheessa...

        Jotain sellaista vähä alkoholista se happamaton on ollut, jotain niinku sima. Jeesus varoitti siitä happamen juomisesta. Antanut neuvon tavallaan.

        Ehtoollisessa ilmeisesti käytti kuitenkin hapanta (ihan omaa pähkäilyä), ja sanoi että niin usein kun tästä juotte tehkää se minun muistokseni... Siis kun juodaan hapanta juodaan se Jeesuksen muistolle. Ja tuo muistolle juominen tapahtuu ehtoollisen yhteydessä.

        Onhan nykyisinkin myytävänä alkoholitonta viiniä normaalin happamen lisäksi.


      • eslest
        toukka kirjoitti:

        Heips eslest,

        täytyy ehkä kaivaa jostain se raamatunkohta esiin jossain vaiheessa...

        Jotain sellaista vähä alkoholista se happamaton on ollut, jotain niinku sima. Jeesus varoitti siitä happamen juomisesta. Antanut neuvon tavallaan.

        Ehtoollisessa ilmeisesti käytti kuitenkin hapanta (ihan omaa pähkäilyä), ja sanoi että niin usein kun tästä juotte tehkää se minun muistokseni... Siis kun juodaan hapanta juodaan se Jeesuksen muistolle. Ja tuo muistolle juominen tapahtuu ehtoollisen yhteydessä.

        Onhan nykyisinkin myytävänä alkoholitonta viiniä normaalin happamen lisäksi.

        Heips Toukkis!

        Ilmoita sitten sen paikan esiin kaiveltuasi, jookosta? En itse muista mitään paikka Raamatusta, missä olisi puhuttu happamasta ja happamattomasta viinistä, mutta se ei taas välttämättä todista, ettei sitä siellä olisi. Ensinnäkin en tuskin ole jokaista Raamatun paikkkaa koskaan kuullut tai lukenut, saati sitten että vielä muistaisin...

        Sen muistan, että jossain kirjeessä sanotaan, että "älkää juopuko viinistä, sillä siitä tulee paha meno". Ja sitten jossain evankeliumissa Jeesus sanoo ehtoollisella, ettei enää maista viiniä ennen kuin taivaassa.

        Joo, on kyllä alkoholitonta kaupassa, mutta se on alunperin samanlaista alkoholipitoista viiniä kuin muutkin, siitä on vain jotenkin keinotekoisesti poistettu alkoholi. Mutta varmaan tällaisiin toimenpiteisiin ei kuitenkaan parituhatta vuotta sitten viitsitty ryhtyä? Eli jos käytettiin happamatonta niin sitä varmaan sitten oli vain vähän vähemmän aikaa käytetty, luulisin.


      • toukka
        eslest kirjoitti:

        Heips Toukkis!

        Ilmoita sitten sen paikan esiin kaiveltuasi, jookosta? En itse muista mitään paikka Raamatusta, missä olisi puhuttu happamasta ja happamattomasta viinistä, mutta se ei taas välttämättä todista, ettei sitä siellä olisi. Ensinnäkin en tuskin ole jokaista Raamatun paikkkaa koskaan kuullut tai lukenut, saati sitten että vielä muistaisin...

        Sen muistan, että jossain kirjeessä sanotaan, että "älkää juopuko viinistä, sillä siitä tulee paha meno". Ja sitten jossain evankeliumissa Jeesus sanoo ehtoollisella, ettei enää maista viiniä ennen kuin taivaassa.

        Joo, on kyllä alkoholitonta kaupassa, mutta se on alunperin samanlaista alkoholipitoista viiniä kuin muutkin, siitä on vain jotenkin keinotekoisesti poistettu alkoholi. Mutta varmaan tällaisiin toimenpiteisiin ei kuitenkaan parituhatta vuotta sitten viitsitty ryhtyä? Eli jos käytettiin happamatonta niin sitä varmaan sitten oli vain vähän vähemmän aikaa käytetty, luulisin.

        Hellurei eslest!

        en mä ihan tarkoittanu, et ne olis sillä poistanu alkoholia viinistä ;) Eihän niillä mitään systeemejä oo ollu... I think so...

        Jotain sellaista vähemmän käytettyy se on ollu varmaan. Ja toisekseen emmehän tiedä onko sitä litkua edes pulputeltu yhtään - mitä on silloin ollut mehu... onko sitä kutsuttu ehkä viiniksi, mene ja tiedä... liekö viinimarjamehu ollut sitä happamatonta juomaa...

        pitää yrittää kaivaa lisätietoa jossain vaiheessa... ja jos satut itse löytämään ni voit säki sen tänne laittaa ;)


    • Anonyymi

      Ainakin Sievi on sitä mieltä,koko ajan ääretön mielivalta kohdistus.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 112
      2284
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      65
      2147
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      16
      1981
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      19
      1707
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      21
      1628
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      13
      1432
    7. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      12
      1364
    8. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      27
      1363
    9. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      16
      1347
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      6
      1272
    Aihe