Varaavan takan lämmittäminen

Puuha-Paavo

Minulla on takassa ns. tuplakierto ja kesäpelti. Takkaa lämmitellessä tuli mieleen että mikähän olisi paras polttotekniikka palamisen hiillosvaiheessa? Tällöinhän takka alkaa jo jäähtyä ja hiilloksen hiipuminen kestää kuitenkin jonkun aikaa. Kannattaisiko hiillosvaiheessa avata kesäpelti, jolloin ilma ei kiertäisi enää takan poskikanavien kautta eikä jäähdyttäisi takkaa? Vai kannattaisiko avata luukku, jolloin säteilylämpöä tulisi enemmän huoneeseen? Jossain neuvottiin pienentämään arinan alle tulevaa tuloilmaa, koska hiillospalaminen ei tarvitse paljoa ilmaa. Mutta kannattaisiko tuloilmaa sittenkin lisätä, jolloin hiillos palaisi loppuun nopeammin?

En tiedä onko näillä asioilla suurtakaan merkistystä, mutta kyllähän polttopuusta kannattaa ottaa talteen kaikki energia mitä sieltä lähtee.

13

15613

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Jocu_

Kun ns. häkäliekki on sammunut, pelti kiinni. Mökillä, jossa on yläkerrassa ilmanvaihtoventtiili, en ole edes niin kovin tarkka häkäliekistäkään.
      Kotona taas koneellinen ilmanvaihto vie mahdolliset häkäkaasut mennessään.

• uusavuttomille

Neuvosi ei sovellu äkkinäiselle lämmittäjälle, vaan ikänsä puulämmityksen kanssa touhunneelle ja hän ei neuvoasi tarvitse.

Antakaa ihmeessä sen hiilloksen hiipua loppuun ennen peltien sulkemista, HÄKÄ TAPPAA.

• Jocu_
        uusavuttomille kirjoitti:

Neuvosi ei sovellu äkkinäiselle lämmittäjälle, vaan ikänsä puulämmityksen kanssa touhunneelle ja hän ei neuvoasi tarvitse.

Antakaa ihmeessä sen hiilloksen hiipua loppuun ennen peltien sulkemista, HÄKÄ TAPPAA.

Onhan noiden kanssa tullut touhuttua. Pidän kai joitakin juttuja liian itsestään selvinä.

Helppoahan ydinreaktorinkin kanssa on touhuta, kun sitä on tottunut tekemään.

• Puuha-Paavo
        uusavuttomille kirjoitti:

..on tosiaan kyseessä joten aika noviiseja ollaan. Peltiä en ole uskaltanut kokonaan sulkea ennen hiilloksen hiipumista, vaan ensin pienentänyt ja kun jäljellä on enää muutamia kekäleitä niin olen sulkenut pellin. Eniten tosiaan mietityttää että kannattaisiko hiilloksen antaa hiipua hiljalleen vai yrittää polttaa se nopeasti pois kovemmalla vedolla ja sitten sulkea luukut.

• Jocu_
        Puuha-Paavo kirjoitti:

..on tosiaan kyseessä joten aika noviiseja ollaan. Peltiä en ole uskaltanut kokonaan sulkea ennen hiilloksen hiipumista, vaan ensin pienentänyt ja kun jäljellä on enää muutamia kekäleitä niin olen sulkenut pellin. Eniten tosiaan mietityttää että kannattaisiko hiilloksen antaa hiipua hiljalleen vai yrittää polttaa se nopeasti pois kovemmalla vedolla ja sitten sulkea luukut.

Kun sekä sininen että valkoinen liekki ovat hiilloksesta sammuneet, suljen pellin.
        Varmuuden vuoksi luukku auki ja nuuhkaisu, jotta jokin tuhkapuolelle pudonnut puunkappale ei jää käryämään.

Mökin saunassa olen joskus sulkenut pellin siinä uskossa, että uunissa on pelkkä musta hiillos. Kesällähän lämmön kanssa ei ole niin tarkkaa. Aamulla olen huomannut, että uunissa on puoliksi palanut halko. Hengissä ollaan kuitenkin, eli puhdas häkä on harvinainen ilmiö.

• Jarski
        Puuha-Paavo kirjoitti:

Häkävaroitin ei maksa niin paljoa, että se kannattaisi jättää ostamatta. Sen jälkeen voit ottaa hiilloksesta lämmöt tarkemmin talteen, kun ei tarvitse häkää pelätä.

• Sami_

Appiukon takanlämmitys tyyli muuttui radikaalisti, kun se hankki häkävaroittimen.

Häkä tappaa niin pieninä pitoisuuksina, että en lähtisi pelleilemään tuon asian kassa.

• polttouhrit
        Jocu_ kirjoitti:

Kun sekä sininen että valkoinen liekki ovat hiilloksesta sammuneet, suljen pellin.
        Varmuuden vuoksi luukku auki ja nuuhkaisu, jotta jokin tuhkapuolelle pudonnut puunkappale ei jää käryämään.

Mökin saunassa olen joskus sulkenut pellin siinä uskossa, että uunissa on pelkkä musta hiillos. Kesällähän lämmön kanssa ei ole niin tarkkaa. Aamulla olen huomannut, että uunissa on puoliksi palanut halko. Hengissä ollaan kuitenkin, eli puhdas häkä on harvinainen ilmiö.

Kun puut rupeavat palamaan loppuun eli hiillosta pukkaa niin silloin kun huikan hiilihangolla kähjää että menee kekäleet sekaisin.
        => pienennä alaluukusta ilmansaantia niin että jää juuri ja juuri punaisena hehkumaan.Ja vielä
        suljet pellin ja avaat sitä hieman(alle puoleen väliin).
        Kun ei enää näy liekkiä ja hehkukin rupeaa hiipumaan alaluukku täysin kiinni ja pelti myös kiinni.

Periaatteessa saat aina kuumemman tuloksen mitä hitaammin pystyt nuo hiilet "polttamaan", mutta se menisi vahtimiseksi koko lämmitys.
        Sen takia vähän oiotaan.

Jos poltat nuo hiilet äkkiä, täydellä vedolla niin lämmität vain ulkoilmaa ja uunisi/takkasi jäähtyy.Sillä se hiilloksen kuuma ilma menee vedon mukana harakoille. Jätäppä pelti auki vaikka koko yöksi niin uuni on jäähtynyt jo huomattavasti seuraavana aamuna(itsellä kokemusta 1400kg Pikku-karhu).

• Tuntuu järkevältä
    • Vanhempi suunnittelija

Minulla on varaavan takan arinana vain yksi 15x20 sentin valurauta-arina. Valinta oli hyvä, koska sen päälle voi kerätä aika pienenkin hiilimäärän ja antaa sitten kasaan pelkkää alailmaa. Siihen tulee sitten oikea roihu häkäliekkiä ja hiilet sulavat niille sijoilleen muutamassa minuutissa. Käsittääkseni tuon tohotuksen aikana takka saa edelleen huippukuumaa liekkiä eikä mitään jäähtymistä tapahdu tuossa vaiheessa. Kun niitä hiiliä on siinä pari kourallista jäljellä, levitän ne ympäri pohjaa ja suljen pellit. Hiilet mustuvat välittömästi eli siellä ei ole ilmaa millä ne hehkuisivat.

Tuo aivan mustien hiilien juttu ei ole minulle selvä. Siellä kyllä vaeltelee pieni kyty kuin tupakin hehku pitkin iltaa muuten mustien hiilien seassa, mutta tuottaako tuollainen aivan tiivis tulipesä häkää?

Jos on iso hiillos jätettävä oman onnensa nojaan niin jätän peltin auki puolilleen ja suljen ilmantulot. Kova veto piipusta pitää väkisin pientä ilman kiertoa luukkujen rakosista ja hiilet kyllä häviävät, mutta jos yöksi unohtaa noin niin on aika paljon vilpoisempi takka kuin että olisi ollut pellit kiinni.

• gfggggggf

Eikös ennen ollut siinä pellissä pieni "häkäreikä" jolloin pelti suljettunakin mahdollinen häkä pääsi piipun kautta karkuun?

• Sami_
        gfggggggf kirjoitti:

Eikös ennen ollut siinä pellissä pieni "häkäreikä" jolloin pelti suljettunakin mahdollinen häkä pääsi piipun kautta karkuun?

Minäkin olin siinä uskossa että pelleissä on aona reikä tai kulma pois, mutta kun irroitin oman pellin putsausta varten, niin ei siinä ollut minkäänlaita häkäreikää.

• timpuri
        Sami_ kirjoitti:

Minäkin olin siinä uskossa että pelleissä on aona reikä tai kulma pois, mutta kun irroitin oman pellin putsausta varten, niin ei siinä ollut minkäänlaita häkäreikää.

meidän Upo savupellissä on kulmissa kolmiot jotka voi naksauttaa pois. vaikka laittaisi epähuomiossa pellin liian aikaisin kiinni häkävaaraa ei ole. aina on pieni reikä piipuun. paljonko siitä hukkuu lämpöä harakoille , sitä en tiedä.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Räppäri kuoli vankilassa

Ei kuulemma ole tapahtunut rikosta. Sama vahinkohan kävi Epsteinille. https://www.hs.fi/suomi/art-2000011840869.html "
      Maailman menoa
      87
      4138
    2. Välillä kyllä tuntuu, että jaat vihjeitä

Mutta miten niistä voi olla ollenkaan varma? Ja minä saan niistä kimmokkeen luulemaan yhtä sun toista. Eli mitä ajatella
      Ikävä
      27
      3019
    3. No kyllä te luuserit voitte tehdä mitä vaan keskenänne, sitä en ymmärrä miksi pelaat,nainen

Pisteesi silmissäni, edes ystävätasolla tippui jo tuhannella, kun sain selville pelailusi, olet toisen kanssa, vaikka ol
      Ikävä
      45
      2320
    4. Missä näitte viimeksi?

Missä näit kaivattua viimeksi ja oliko sähköä ilmassa?
      Ikävä
      35
      1338
    5. Puukotus yöllä

Oli kaveri hermostunut ja antanut puukosta.
      Sotkamo
      10
      919
    6. 133
      901
    7. rakas J siellä jossain

Niin ikävä sua. -P. Nainen
      Ikävä
      6
      894
    8. Masan touhut etenee

Punatiilitalon tietotoimiston mukaan Masa on saanut viimein myytyä kämppänsä ja kaavoittaa uudelle lukaalille tonttia pa
      Äänekoski
      12
      822
    9. Naisten ja miesten tasoeroista

Oletteko huomanneet, että naisissa ylemmän tason naiset ovat sinkkuja, ja miehissä alemman tason incelit? Toimivat paris
      Ikävä
      124
      766
    10. You've been running and

so has your mind, I'm thinking of you all the time... 💘
      Ikävä
      11
      760
    Aihe