mistä tulee merkintä esim 30-06??? .308:han on tuumia ja 7.62 tietenkin millejä..mutta tuo 30-06 merkintä hämää..
kaliiberit
15
2113
Vastaukset
- ....
pitempi hylsy.!
- Termis
merkintä johtuu siitä, että kaliiberi on niin vanha, että sitä on käytetty mustanruudin aikaan. 30 eli noin 0.30 tuumaa on luodin halkaisija ja 06 on muistaaksi mustanruudin massa jota latauksessa piti käyttää. Massan yksikkö en tiedä ja en muista edes ihan varmasti oliko asia näin. Mutta joka tapauksessa muistikuva on, että kyseisen laisissa kaliiberi merkinnöissä esim. 45-70 vai mikä se nyt oli tuo jälkimmäinen tarkoittaa mustanruudin määrää.
Joku osaa kyllä antaa varmankin vastauksen...- Termis
voi löytyä kysymykseesi vastaus http://en.wikipedia.org/wiki/30-06#Ammunition_types
Pika vilkaisulla en kyllä huomannut selitystä 06 merkitykselle mutta ehkä se sieltä löytyy. - Termis
Termis kirjoitti:
voi löytyä kysymykseesi vastaus http://en.wikipedia.org/wiki/30-06#Ammunition_types
Pika vilkaisulla en kyllä huomannut selitystä 06 merkitykselle mutta ehkä se sieltä löytyy.Ei sillä näköjään mustanruudin kanssa mitään tekemistä ollutkaan.
Tässä on oikea vastaus: "Ball Cartridge, caliber 30, Model of 1906," but in practice, the nomenclature was shortened to 30-06.
Täältä se löytyy ainakin http://www.reloadbench.com/cartridges/3006s.html
Oli se nyt pakko selvittää kun jäi vaivaamaan... - vaivaa vielä nuo
Termis kirjoitti:
Ei sillä näköjään mustanruudin kanssa mitään tekemistä ollutkaan.
Tässä on oikea vastaus: "Ball Cartridge, caliber 30, Model of 1906," but in practice, the nomenclature was shortened to 30-06.
Täältä se löytyy ainakin http://www.reloadbench.com/cartridges/3006s.html
Oli se nyt pakko selvittää kun jäi vaivaamaan...45-70 ja 22-250 vielä vaivaa...
- Termis
vaivaa vielä nuo kirjoitti:
45-70 ja 22-250 vielä vaivaa...
Googlettaa ne vastaukset. .45-70 history yms. niin varmaan alkaa löytymään vastaukset.
- Anonyymi
vaivaa vielä nuo kirjoitti:
45-70 ja 22-250 vielä vaivaa...
45-70= 45 cal luoti ja 70 grain mustaruutia ja 22-250= 22 cal luoti, 250 savage hylsyssä. (Kaula supistettuna tietenkin)
- Järjetön Patruuna
30-06 Spr eli Euroissa 7.62*63, jossa 63 hylsynpituus mm:ssä.
30 on pidemmän kaavan mukaan .308", joka lienee milleissä n. 7,62 mm on piipun poraus eli rihlojen pinnasta mitattu piipun sisähalkaisija. Siitä seuraa isokaliiberiksi eli sisähalkaisijaksi rihlojen pohjalta n. 7.82mm. Tämä esim. CIP-standardin mukaan.
-06 vuosiluku (1906), jolloin patruuna otettiin käyttöön. Kehitettiin aikoinaan jenkeissä patruunasta 30-03, joka sai alkunsa vuona 1903.
Spr lyhennelmä jostain jenkki mestasta "Springfield"...
Kyseessä 30-06:ssa on sotilaskäyttöön tehty urakantainen patruuna, joka soveltuu nykyisin kohtalaisesti esim. "yleiskaliiberiksi" eli linnusta karhuun. Tosin kummassakin ääripäässä ei ole parhaimmillaan.
Tarkat mitat löydät täältä, kuten muihinkin kaliibereihin:
http://www.intermin.fi/intermin/hankkeet/asearpa/home.nsf/pages/42AE083E8E9D26DCC2256FE9004238D7?opendocument- Anonyymi
Piipun poraus on .300 ja isokaliperi .308, eli 7.62 ja 7.82
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Piipun poraus on .300 ja isokaliperi .308, eli 7.62 ja 7.82
Tulikohan nyt ennätys, kunniamaininta ainakin, kakku pöytään ja juhlat alkakoot !
- Anonyymi
Springfield Armory = United States Armory and Arsenal at Springfield kaupungissa Springfield, Massachutts.
Lakkautettu 1977. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Piipun poraus on .300 ja isokaliperi .308, eli 7.62 ja 7.82
30-06 luodin ulkohalkaisija 7,85 mm nimellisesti.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
30-06 luodin ulkohalkaisija 7,85 mm nimellisesti.
Eiku 7,62 pikku- ja 7,82 isokaliberi.
7,85 saattais olla rynkyn patruunan koko.
Pete - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tulikohan nyt ennätys, kunniamaininta ainakin, kakku pöytään ja juhlat alkakoot !
Kyllä, yksi harvoja täysin oikeita tekstejä tässä ketjussa..
- Anonyymi
mittasin luoti 7,85 kanta merkintä da 65, luodin kärki maalattu oranssi,,,,
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1271316
- 1001013
Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä
Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait89944Nostetaanpas kissa pöydälle: Onko Kuhmossa työpaikkakiusaamista?
Kuka uskaltaa puhua? Vai uskaltaako kukaan? Naisvaltaisella alalla on kuulemma Kuhmossa ruma tilanne. Mitä aikuiset ede25927Tuleeko Martinasta rouva Muhis
Saako vihdoinkin ne haaveilemansa prinsessa häät Hajjin entinen Muhammad kanssa, 😂 yhteistä heillä on se, että molemmat299807- 97770
- 37673
- 109656
Oletko miettinyt sitä
Että jos meidän persoonat ei sovi yhtään yhteen ;) No onneksi kumpikin on fiksu eikä halua toiselle mitään pahaa.55613Eipä oo näkyny montakkasn etelänvetelää vielä kylällä.
Liekkö tuo pensanhinta vetelille liian kallista, kun ovat jeäneet kesäksi kottiinsa vetelehtimmään. Pärjätään iliman vet141602