kaliiberit

???

mistä tulee merkintä esim 30-06??? .308:han on tuumia ja 7.62 tietenkin millejä..mutta tuo 30-06 merkintä hämää..

15

2113

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ....

      pitempi hylsy.!

    • Termis

      merkintä johtuu siitä, että kaliiberi on niin vanha, että sitä on käytetty mustanruudin aikaan. 30 eli noin 0.30 tuumaa on luodin halkaisija ja 06 on muistaaksi mustanruudin massa jota latauksessa piti käyttää. Massan yksikkö en tiedä ja en muista edes ihan varmasti oliko asia näin. Mutta joka tapauksessa muistikuva on, että kyseisen laisissa kaliiberi merkinnöissä esim. 45-70 vai mikä se nyt oli tuo jälkimmäinen tarkoittaa mustanruudin määrää.

      Joku osaa kyllä antaa varmankin vastauksen...

      • Termis

      • Termis
        Termis kirjoitti:

        voi löytyä kysymykseesi vastaus http://en.wikipedia.org/wiki/30-06#Ammunition_types

        Pika vilkaisulla en kyllä huomannut selitystä 06 merkitykselle mutta ehkä se sieltä löytyy.

        Ei sillä näköjään mustanruudin kanssa mitään tekemistä ollutkaan.

        Tässä on oikea vastaus: "Ball Cartridge, caliber 30, Model of 1906," but in practice, the nomenclature was shortened to 30-06.

        Täältä se löytyy ainakin http://www.reloadbench.com/cartridges/3006s.html

        Oli se nyt pakko selvittää kun jäi vaivaamaan...


      • vaivaa vielä nuo
        Termis kirjoitti:

        Ei sillä näköjään mustanruudin kanssa mitään tekemistä ollutkaan.

        Tässä on oikea vastaus: "Ball Cartridge, caliber 30, Model of 1906," but in practice, the nomenclature was shortened to 30-06.

        Täältä se löytyy ainakin http://www.reloadbench.com/cartridges/3006s.html

        Oli se nyt pakko selvittää kun jäi vaivaamaan...

        45-70 ja 22-250 vielä vaivaa...


      • Termis
        vaivaa vielä nuo kirjoitti:

        45-70 ja 22-250 vielä vaivaa...

        Googlettaa ne vastaukset. .45-70 history yms. niin varmaan alkaa löytymään vastaukset.


      • Anonyymi
        vaivaa vielä nuo kirjoitti:

        45-70 ja 22-250 vielä vaivaa...

        45-70= 45 cal luoti ja 70 grain mustaruutia ja 22-250= 22 cal luoti, 250 savage hylsyssä. (Kaula supistettuna tietenkin)


    • Järjetön Patruuna

      30-06 Spr eli Euroissa 7.62*63, jossa 63 hylsynpituus mm:ssä.

      30 on pidemmän kaavan mukaan .308", joka lienee milleissä n. 7,62 mm on piipun poraus eli rihlojen pinnasta mitattu piipun sisähalkaisija. Siitä seuraa isokaliiberiksi eli sisähalkaisijaksi rihlojen pohjalta n. 7.82mm. Tämä esim. CIP-standardin mukaan.

      -06 vuosiluku (1906), jolloin patruuna otettiin käyttöön. Kehitettiin aikoinaan jenkeissä patruunasta 30-03, joka sai alkunsa vuona 1903.

      Spr lyhennelmä jostain jenkki mestasta "Springfield"...

      Kyseessä 30-06:ssa on sotilaskäyttöön tehty urakantainen patruuna, joka soveltuu nykyisin kohtalaisesti esim. "yleiskaliiberiksi" eli linnusta karhuun. Tosin kummassakin ääripäässä ei ole parhaimmillaan.

      Tarkat mitat löydät täältä, kuten muihinkin kaliibereihin:
      http://www.intermin.fi/intermin/hankkeet/asearpa/home.nsf/pages/42AE083E8E9D26DCC2256FE9004238D7?opendocument

      • Anonyymi

        Piipun poraus on .300 ja isokaliperi .308, eli 7.62 ja 7.82


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Piipun poraus on .300 ja isokaliperi .308, eli 7.62 ja 7.82

        Tulikohan nyt ennätys, kunniamaininta ainakin, kakku pöytään ja juhlat alkakoot !


      • Anonyymi

        Springfield Armory = United States Armory and Arsenal at Springfield kaupungissa Springfield, Massachutts.
        Lakkautettu 1977.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Piipun poraus on .300 ja isokaliperi .308, eli 7.62 ja 7.82

        30-06 luodin ulkohalkaisija 7,85 mm nimellisesti.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        30-06 luodin ulkohalkaisija 7,85 mm nimellisesti.

        Eiku 7,62 pikku- ja 7,82 isokaliberi.
        7,85 saattais olla rynkyn patruunan koko.
        Pete


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tulikohan nyt ennätys, kunniamaininta ainakin, kakku pöytään ja juhlat alkakoot !

        Kyllä, yksi harvoja täysin oikeita tekstejä tässä ketjussa..


    • Anonyymi

      mittasin luoti 7,85 kanta merkintä da 65, luodin kärki maalattu oranssi,,,,

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      127
      1316
    2. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      100
      1013
    3. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      89
      944
    4. Nostetaanpas kissa pöydälle: Onko Kuhmossa työpaikkakiusaamista?

      Kuka uskaltaa puhua? Vai uskaltaako kukaan? Naisvaltaisella alalla on kuulemma Kuhmossa ruma tilanne. Mitä aikuiset ede
      Kuhmo
      25
      927
    5. Tuleeko Martinasta rouva Muhis

      Saako vihdoinkin ne haaveilemansa prinsessa häät Hajjin entinen Muhammad kanssa, 😂 yhteistä heillä on se, että molemmat
      Kotimaiset julkkisjuorut
      299
      807
    6. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      97
      770
    7. Miten näytät / näytit ihastumisesi hänelle?

      Toimiko, miten hän vastasi? vinkki5
      Ikävä
      37
      673
    8. Ei enää kauaa rakkaani

      Ensin minun pitää saatella narsistit oikeuden eteen ❤️
      Ikävä
      109
      656
    9. Oletko miettinyt sitä

      Että jos meidän persoonat ei sovi yhtään yhteen ;) No onneksi kumpikin on fiksu eikä halua toiselle mitään pahaa.
      Ikävä
      55
      613
    10. Eipä oo näkyny montakkasn etelänvetelää vielä kylällä.

      Liekkö tuo pensanhinta vetelille liian kallista, kun ovat jeäneet kesäksi kottiinsa vetelehtimmään. Pärjätään iliman vet
      Suomussalmi
      141
      602
    Aihe