Liittyminen motarille

Nainen ratissa

Eilen pelästyin kyllä aivan mielettömästi, kun
liityin lahden moottoritielle. Kiihdytyskaista
oli milettömän lyhyt. Melkein satanen lasissa ja
tajusin, että kaista loppuu ja vieressä auto. Käänsin vaan vaistomaisesti rattia vasemmalle ja pääsin sujahtamaan väliin.
Autokoulussa aina maikka sanoi, että pitää kiihdyttää samalle nopeudelle, mitä motarilla ajetaan. Ei toiminu kyllä tässä tilanteessa. Jos olisin vetäny liinat kiinni, olis varmaan tullu pahaa jälkeä.

32

12566

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Hiljaisempi vauhti, suuremp...

      Jos olisit toisaalta tullut kiihdytyskaistaa hiljempaa, olisit varmasti ollut pulassa viimeistään motarille liityttyäsi. Vauhtisi olisi ollut muita hiljaisempi, ja kun takaa tulevat olisivat painaneet eteenpäin vähintään huntin vauhdilla, niin kaikkien olisi pitänyt ohittaa sinut. Ja ohitustahan sanotaan liikenteen suurimmaksi vaaratilanteeksi.

      Mutta muistitkohan noudattaa väistämissääntöjä...?

    • Nainen ratissa

      Niin mullahan oli kolmio, mutta miten olisin väistänyt, kun kaista loppuu. Olis pitäny tehdä äkkijarrutus tai sitten olis pitäny körötellä parinkympin vauhdilla sitä kiihdytyskaistaa.
      Sitä just pähkäilen, että miten toimia tässä tilanteessa.

      • uskomaton tapppaus

        tuntuu vaikealta uskoa, että autokoulun läpäissyt ja kortin saanut kyselee selviöitä ja osoittaa tyhmyytensä täällä. Laita vielä nimikin esille, että hauskuuttaa riittää. Voi vittu sentään meitä osaajia. Ei oo ihme, että pellit kolisee. Taidat olla niitä hesalaisia / manselaisia tolloja. Niin, tai sittenkin iskän opettamia. merk. taksi- ja rekkatyö ammattina, autoamis takana, alikers. autojoukoista, 2 lasta ja vaimo vastuulla. OPISKELE!


      • Nainen ratissa

        Ihmettelen itsekin, että miten sain sen kortin.
        Edelleenkään en tiedä miten toimia tossa tilanteessa. Ei saa ajaa kovaa eikä hiljaa. miten siis?


      • Miesljasld
        Nainen ratissa kirjoitti:

        Ihmettelen itsekin, että miten sain sen kortin.
        Edelleenkään en tiedä miten toimia tossa tilanteessa. Ei saa ajaa kovaa eikä hiljaa. miten siis?

        Jos on edes normaalin tehoinen auto, niin helppoa..siis ennakointi. Käännä päätä ja katso miten paljon autoja sieltä tulee, lopuksi kun näkee peileistä, niin oon ite ainakin tottunut kattelee peileistä ja sopivalla kiihyttämisellä sopivaan väliin. Jos on vähemmän tehokas auto kuin 80hv, niin siinä tarttee vaan osata enemmän ennakointia. Mutta kyllä ne rekoillakin aina johonkin väliin pääsee.


      • skodalla mennee
        uskomaton tapppaus kirjoitti:

        tuntuu vaikealta uskoa, että autokoulun läpäissyt ja kortin saanut kyselee selviöitä ja osoittaa tyhmyytensä täällä. Laita vielä nimikin esille, että hauskuuttaa riittää. Voi vittu sentään meitä osaajia. Ei oo ihme, että pellit kolisee. Taidat olla niitä hesalaisia / manselaisia tolloja. Niin, tai sittenkin iskän opettamia. merk. taksi- ja rekkatyö ammattina, autoamis takana, alikers. autojoukoista, 2 lasta ja vaimo vastuulla. OPISKELE!

        kysymys nauratti, hämmästytti ja vit--ttikin. Ei uskois, ellei ite nää. Onks muka autokoulkin takana ja kortti handussa? Häh???
        Kyll tää on uskomattomin tapaus taas vähään aikaan.
        Tuntus samalta, jos joku kävis intin ja sanos sen käytyään, et miksi pitää käydä intti. P-klestromsprsk.


      • Roger

        Kiihdytyskaistaa ajavan tulee sovittaa ajonopeutensa sellaiseksi, että siirtyminen toiselle kaistalle ja liittyminen muuhun liikenteeseen voi tapahtua sitä vaarantamatta tai HAITAAMATTA.


      • ope
        skodalla mennee kirjoitti:

        kysymys nauratti, hämmästytti ja vit--ttikin. Ei uskois, ellei ite nää. Onks muka autokoulkin takana ja kortti handussa? Häh???
        Kyll tää on uskomattomin tapaus taas vähään aikaan.
        Tuntus samalta, jos joku kävis intin ja sanos sen käytyään, et miksi pitää käydä intti. P-klestromsprsk.

        - oikean opetuksen ja asenteen saa autokoulusta, jotka saavat toimintaluvat monimutkaisten vaatimusten ja omakoulutusten jälkeen lääninhallitukselta.
        Heitä valvoo useampikin viranomainen.
        Opettajat valmistuvat mm. HAOKK:sta. Saman koulutuksen ovat aikanaan suorittaneet myös johtajat.
        Siellä on siis tietoa, taitoa ja vastuullisuutta, sekä pitkä pinna.

        Se moottori- / moottoriliikennetietapaus.

        Maltti, tarkkailu, arviointi ja toiminta, muita vaarantamatta ja heidät huomioiden = avain.
        Perustana tietysti teoriaopiskelu ja riittävä ajoharjoittelu.
        Siitä se lähtee.

        Kolmio ja STOP- kilpi tarkoittaa ehdotonta väistöä ja vapaan esteettömän ajomahdollisuuden antamisen muille, hidastaen, tai jopa tarvittaessa pysähtymistäkin (se pahin vaihtoehto).
        Toivottavasti sinne saapuu huomaavaisia autoilijoita, jotka SINUN HYVISSÄ AJOIN ANTAMASI VILKUN nähtyään hiljentävät sen verran, että pääset vetoketjuidealla liittymään mukaan riittävällä kiihdytys-, joskus nopeuden pudotusnopeudella.
        Tilanteen mukaan. Eiköhän se siitä.

        Muistakaamme, että eräänä päivänä juuri me olemme itse siellä päätiellä ja olemme päättämässä kohteliaisuudesta, vaikkapa kaasua vähentämällä ja vaikkapa pitkiä valoja vilauttamalla liittyjälle.

        Kiihdytyskaistaahan pitää ajaa niin pitkälle, että on jo sopiva liittymisnopeus, ts. ei heti, kun katkoviiva antaisi mahdollisuuden.Ei. Vaarallista.

        Liittyjän takaa etuajo-oikeutetulla tiellä ajava ei saa vaihtaa kaistaa kohteliaisuudesta mt/mlt:llä, vaan hänen täytyy jatkaa omalla kaistallaan. Siinä kaistan vaihtamisessa piilee suuri vaara (takana ja sivustoilla).
        Se aluehan muodostaa myös risteyksen, jossa kaistan vaihto on kielletty.
        Muutoinkin laki määrää siellä, että ajetaan oikeaa/oikeanpuoleisia kaistoja (pääsäännön) mukaan, ja vain edessä ajavien (samat kaistat) ohittamisessa piipahdetaan varoen siellä vasemmalla/vasemmilla kaistoilla.

        Tulikohan tämä nyt vähän vaikeasti?
        Terveisin openne, ohjaajanne, tukenne. Syksyjä taas!


      • 1234569
        ope kirjoitti:

        - oikean opetuksen ja asenteen saa autokoulusta, jotka saavat toimintaluvat monimutkaisten vaatimusten ja omakoulutusten jälkeen lääninhallitukselta.
        Heitä valvoo useampikin viranomainen.
        Opettajat valmistuvat mm. HAOKK:sta. Saman koulutuksen ovat aikanaan suorittaneet myös johtajat.
        Siellä on siis tietoa, taitoa ja vastuullisuutta, sekä pitkä pinna.

        Se moottori- / moottoriliikennetietapaus.

        Maltti, tarkkailu, arviointi ja toiminta, muita vaarantamatta ja heidät huomioiden = avain.
        Perustana tietysti teoriaopiskelu ja riittävä ajoharjoittelu.
        Siitä se lähtee.

        Kolmio ja STOP- kilpi tarkoittaa ehdotonta väistöä ja vapaan esteettömän ajomahdollisuuden antamisen muille, hidastaen, tai jopa tarvittaessa pysähtymistäkin (se pahin vaihtoehto).
        Toivottavasti sinne saapuu huomaavaisia autoilijoita, jotka SINUN HYVISSÄ AJOIN ANTAMASI VILKUN nähtyään hiljentävät sen verran, että pääset vetoketjuidealla liittymään mukaan riittävällä kiihdytys-, joskus nopeuden pudotusnopeudella.
        Tilanteen mukaan. Eiköhän se siitä.

        Muistakaamme, että eräänä päivänä juuri me olemme itse siellä päätiellä ja olemme päättämässä kohteliaisuudesta, vaikkapa kaasua vähentämällä ja vaikkapa pitkiä valoja vilauttamalla liittyjälle.

        Kiihdytyskaistaahan pitää ajaa niin pitkälle, että on jo sopiva liittymisnopeus, ts. ei heti, kun katkoviiva antaisi mahdollisuuden.Ei. Vaarallista.

        Liittyjän takaa etuajo-oikeutetulla tiellä ajava ei saa vaihtaa kaistaa kohteliaisuudesta mt/mlt:llä, vaan hänen täytyy jatkaa omalla kaistallaan. Siinä kaistan vaihtamisessa piilee suuri vaara (takana ja sivustoilla).
        Se aluehan muodostaa myös risteyksen, jossa kaistan vaihto on kielletty.
        Muutoinkin laki määrää siellä, että ajetaan oikeaa/oikeanpuoleisia kaistoja (pääsäännön) mukaan, ja vain edessä ajavien (samat kaistat) ohittamisessa piipahdetaan varoen siellä vasemmalla/vasemmilla kaistoilla.

        Tulikohan tämä nyt vähän vaikeasti?
        Terveisin openne, ohjaajanne, tukenne. Syksyjä taas!

        Niin mikä pykälä kieltää kaistanvaihdon risteysalueella.
        Ryhmitysmerkkien vaik. alueella sen ymmärrän.


      • tarkennus
        ope kirjoitti:

        - oikean opetuksen ja asenteen saa autokoulusta, jotka saavat toimintaluvat monimutkaisten vaatimusten ja omakoulutusten jälkeen lääninhallitukselta.
        Heitä valvoo useampikin viranomainen.
        Opettajat valmistuvat mm. HAOKK:sta. Saman koulutuksen ovat aikanaan suorittaneet myös johtajat.
        Siellä on siis tietoa, taitoa ja vastuullisuutta, sekä pitkä pinna.

        Se moottori- / moottoriliikennetietapaus.

        Maltti, tarkkailu, arviointi ja toiminta, muita vaarantamatta ja heidät huomioiden = avain.
        Perustana tietysti teoriaopiskelu ja riittävä ajoharjoittelu.
        Siitä se lähtee.

        Kolmio ja STOP- kilpi tarkoittaa ehdotonta väistöä ja vapaan esteettömän ajomahdollisuuden antamisen muille, hidastaen, tai jopa tarvittaessa pysähtymistäkin (se pahin vaihtoehto).
        Toivottavasti sinne saapuu huomaavaisia autoilijoita, jotka SINUN HYVISSÄ AJOIN ANTAMASI VILKUN nähtyään hiljentävät sen verran, että pääset vetoketjuidealla liittymään mukaan riittävällä kiihdytys-, joskus nopeuden pudotusnopeudella.
        Tilanteen mukaan. Eiköhän se siitä.

        Muistakaamme, että eräänä päivänä juuri me olemme itse siellä päätiellä ja olemme päättämässä kohteliaisuudesta, vaikkapa kaasua vähentämällä ja vaikkapa pitkiä valoja vilauttamalla liittyjälle.

        Kiihdytyskaistaahan pitää ajaa niin pitkälle, että on jo sopiva liittymisnopeus, ts. ei heti, kun katkoviiva antaisi mahdollisuuden.Ei. Vaarallista.

        Liittyjän takaa etuajo-oikeutetulla tiellä ajava ei saa vaihtaa kaistaa kohteliaisuudesta mt/mlt:llä, vaan hänen täytyy jatkaa omalla kaistallaan. Siinä kaistan vaihtamisessa piilee suuri vaara (takana ja sivustoilla).
        Se aluehan muodostaa myös risteyksen, jossa kaistan vaihto on kielletty.
        Muutoinkin laki määrää siellä, että ajetaan oikeaa/oikeanpuoleisia kaistoja (pääsäännön) mukaan, ja vain edessä ajavien (samat kaistat) ohittamisessa piipahdetaan varoen siellä vasemmalla/vasemmilla kaistoilla.

        Tulikohan tämä nyt vähän vaikeasti?
        Terveisin openne, ohjaajanne, tukenne. Syksyjä taas!

        esimerkkinä vaan: ajokaistat pitää lain mukaan valita hyvissä ajoin ennen risteystä sen ylittämistä varten. Toisaalta laki määrää, ettei saa tarpeetomasti vaihtaa kaistaa. Onnettomuuden uhkatilanteet onkin sitten jo eri juttu ja silloin ensisijassa vähennetään nopeutta etc. tai jopa väistetään sivuille.
        Siellä piäkaapunkisuunnalla taitaa olla eri meininki?


      • ope
        1234569 kirjoitti:

        Niin mikä pykälä kieltää kaistanvaihdon risteysalueella.
        Ryhmitysmerkkien vaik. alueella sen ymmärrän.

        Risteyksessä SAA vaihtaa kaistaa. Merkein ohjatussa ei! Ja mitä tähän "tilan anto" kysymykseen tulee. Jos unohdetaan sana "tarpeeton kaistanvaihto" ja puhutaan ohittamisesta. Kyllähän ohittaa saa vaikka kuinka kaukaa, eli mikä kieltää vaihtamasta vasemmalle kaistalle.? Kiihdytyskaista on samaa tietä, moottoritien merkki on hyvissä ajoin kiihdytyskaistalla!


      • opelle
        ope kirjoitti:

        - oikean opetuksen ja asenteen saa autokoulusta, jotka saavat toimintaluvat monimutkaisten vaatimusten ja omakoulutusten jälkeen lääninhallitukselta.
        Heitä valvoo useampikin viranomainen.
        Opettajat valmistuvat mm. HAOKK:sta. Saman koulutuksen ovat aikanaan suorittaneet myös johtajat.
        Siellä on siis tietoa, taitoa ja vastuullisuutta, sekä pitkä pinna.

        Se moottori- / moottoriliikennetietapaus.

        Maltti, tarkkailu, arviointi ja toiminta, muita vaarantamatta ja heidät huomioiden = avain.
        Perustana tietysti teoriaopiskelu ja riittävä ajoharjoittelu.
        Siitä se lähtee.

        Kolmio ja STOP- kilpi tarkoittaa ehdotonta väistöä ja vapaan esteettömän ajomahdollisuuden antamisen muille, hidastaen, tai jopa tarvittaessa pysähtymistäkin (se pahin vaihtoehto).
        Toivottavasti sinne saapuu huomaavaisia autoilijoita, jotka SINUN HYVISSÄ AJOIN ANTAMASI VILKUN nähtyään hiljentävät sen verran, että pääset vetoketjuidealla liittymään mukaan riittävällä kiihdytys-, joskus nopeuden pudotusnopeudella.
        Tilanteen mukaan. Eiköhän se siitä.

        Muistakaamme, että eräänä päivänä juuri me olemme itse siellä päätiellä ja olemme päättämässä kohteliaisuudesta, vaikkapa kaasua vähentämällä ja vaikkapa pitkiä valoja vilauttamalla liittyjälle.

        Kiihdytyskaistaahan pitää ajaa niin pitkälle, että on jo sopiva liittymisnopeus, ts. ei heti, kun katkoviiva antaisi mahdollisuuden.Ei. Vaarallista.

        Liittyjän takaa etuajo-oikeutetulla tiellä ajava ei saa vaihtaa kaistaa kohteliaisuudesta mt/mlt:llä, vaan hänen täytyy jatkaa omalla kaistallaan. Siinä kaistan vaihtamisessa piilee suuri vaara (takana ja sivustoilla).
        Se aluehan muodostaa myös risteyksen, jossa kaistan vaihto on kielletty.
        Muutoinkin laki määrää siellä, että ajetaan oikeaa/oikeanpuoleisia kaistoja (pääsäännön) mukaan, ja vain edessä ajavien (samat kaistat) ohittamisessa piipahdetaan varoen siellä vasemmalla/vasemmilla kaistoilla.

        Tulikohan tämä nyt vähän vaikeasti?
        Terveisin openne, ohjaajanne, tukenne. Syksyjä taas!

        Ei jumalauta mikä idiootti.

        Ope kirjoitti:
        >Kolmio ja STOP- kilpi tarkoittaa ehdotonta >väistöä ja vapaan esteettömän ajomahdollisuuden >antamisen muille, hidastaen, tai jopa >tarvittaessa pysähtymistäkin

        Jep jep. Pysähdy tosiaan kiihdytyskaistalle, niinkuin 90% idioottiääliöistä, niin voit olla varma että ainakin kahdelta tielläliikkujalta lähtee henki. 95% tapauksista joissa liittymästä tulijalla on ollut liian alhainen (lue: vitun ämmä joka ei saatana saa painettua sitä flädää) tilannenopeus aiheutti kuolonkolarin moottoritien sisääntuloliittymässä.
        Vitun kusipää.

        Ope kirjoitti:
        >Toivottavasti sinne saapuu huomaavaisia >autoilijoita, jotka SINUN HYVISSÄ AJOIN >ANTAMASI VILKUN nähtyään hiljentävät sen >verran, että pääset vetoketjuidealla liittymään >mukaan riittävällä kiihdytys-, joskus nopeuden >pudotusnopeudella.

        Ooksä vittu joku avohoitopotilas? Meinaatsä että jos tuut 20km/h tielle niin joku 120km/h tuleva väistelee sun vitun ladaas. Mee vittu bussilla jollet osaa kiihdyttää sitä autoas ajoissa sinne tielle, saatanan retardi.

        Ope kirjoitti:
        "Tilanteen mukaan. Eiköhän se siitä. "
        Joo. Lisää hyviä nevoja avohoitopotilaalta. Eipä muuta... :D

        Ope kirjoitti:
        Liittyjän takaa etuajo-oikeutetulla tiellä ajava ei saa vaihtaa kaistaa kohteliaisuudesta mt/mlt:llä, vaan hänen täytyy jatkaa omalla kaistallaan. Siinä kaistan vaihtamisessa piilee suuri vaara (takana ja sivustoilla).

        Ei jumalauta. Yhtään en enää ihmettele ettei Suomessa liikenne jousta kuin esim naapurivaltiossa kun tälläisiä kusipäitä on maa täynnä. Joo älä vaan väistä. Katotaan kun tie loppuu kumman pellit kestää, sullahan oli ajo-oikeus, se on hyvä asia viedä mukanaan hautaan. Muista kuitenkin että käärinliinoissa ei ole taskuja!

        Ei vittu mistä näitä maailmanpoliiseja paskapäitä sikiää?:) Autokoulu 5-vuotiseksi, 5 vuotta inssiajoa ennenkuin nämä alinopeutta ajavat, toisia kiusaavat munapäät päästetään rattiin, mikäli mahdollista; sitä ennen näiltä jo HENKI POIS.


    • Nainen ratissa

      Ei ole isäpappa opettanu autolla ajamista.
      Autokoulussakaan ei ihan kaikkia tilanteita ehdi
      käydä läpi. Maikka vaan aina motarille liityttäessä käski painamaan kaasua, että mennään virran mukana. Kortti ollu vasta pari viikkoa ja tuntuu, että on vielä paljon opittavaa. Ja niin tietty onkin. Kaikki eivät ole taxi/rekkakuskeja syntyessään...

    • 360

      Meillä päin ei ole moottoritietä ,mutta silloin harvoin kun tulee moottoritiellä ajettua ,kiihdytyskaistalla otan hieman ylinopeutta eli kaasu pohjaan kolmosella ja kummasti olen väliin mahtunut.Oon aatettu hankkia Pv-volvon kakkosautoksi sillä en ehkä uskaltaisi lähteä moottoritielle lainkaan koska se ei kiihdy tarpeeksi hyvin.

    • pelottaa

      Minäkin olen aina noita tilanteita ihmetellyt. Itselläni ei ole vielä kakkosvaihetta suoritettu. Yhen kerran inssissäkin inssi huomautti, että vieressä oleva auto joutui vaihtaan kaistaa ja väistämään, että se oli muka väärin. No, en kai mä jarrujakaan pohjaan vedä. Kyllä ne yleensä antaa tilaa siellä, kun näkee, että kiihdytyskaista loppuu toiselta. Minäkin annan muille.
      Nopeutta vaan pitäs olla tarpeex niin mahtuu väliin.
      Autokoulussa se meni aina siihen, että vaihdoin vaan kaistaa, kun ei ketään nyt ihan vieressä ollut. Aika sokkohommalta se tuntui. Ei mitään järkeviä sääntöjä, kunhan ei kylkeen aja ja varoo, jos jollain ei oo yhtään aiettakaan antaa tilaa ja painaa täysillä ohi.
      Pelkäsin muutenkin, kun en pääkaupunkiseudulla ollut asunut kauaa. Liikenne on niin erilaista kuin muualla. Muualla voi ajaa inssinkin vaikka koko ajan 40 km/h, niin ei tuu vaaratilanteitakaan.

      • opettaa

        Se opettaa sen varsin yksinkertaisen asian, että kiihdytyskaistalla pannaan kaasu pojaan. Tilaa löytyy siellä kaistan päässä, kunhan nopeus on riittävä. Suomalaiseen liikenne opetukseen ei vaan tunnu mahtuvan periaate, että joissain tilanteissa pitää ajaa kovaa ja agressiivisesti. Kaikki vaan kunnioittaa vanhan äidin ohjetta lentäjäpojalleen "lennä nyt ainoastaan hiljaa ja matalalla"


      • ja hidastuskaistan
        opettaa kirjoitti:

        Se opettaa sen varsin yksinkertaisen asian, että kiihdytyskaistalla pannaan kaasu pojaan. Tilaa löytyy siellä kaistan päässä, kunhan nopeus on riittävä. Suomalaiseen liikenne opetukseen ei vaan tunnu mahtuvan periaate, että joissain tilanteissa pitää ajaa kovaa ja agressiivisesti. Kaikki vaan kunnioittaa vanhan äidin ohjetta lentäjäpojalleen "lennä nyt ainoastaan hiljaa ja matalalla"

        nimi pitäisi muuttaa ajonopeuden sovitus kaistaksi. Länsiväylän vanholla liitymillä ei ruuhkaajaossa voi puhua kiihdyttämisestä.


      • Anonyymi
        opettaa kirjoitti:

        Se opettaa sen varsin yksinkertaisen asian, että kiihdytyskaistalla pannaan kaasu pojaan. Tilaa löytyy siellä kaistan päässä, kunhan nopeus on riittävä. Suomalaiseen liikenne opetukseen ei vaan tunnu mahtuvan periaate, että joissain tilanteissa pitää ajaa kovaa ja agressiivisesti. Kaikki vaan kunnioittaa vanhan äidin ohjetta lentäjäpojalleen "lennä nyt ainoastaan hiljaa ja matalalla"

        Mitäs sitten kun et satasen vauhdissa jonoon pääsekkään kun monet ei niitä turvavälejä pidä,ja lahden moottoritiellä mennään kesällä jopa 140km tunnissa. Sitten on joissain paikoissa tosi lyhyet kiihdytys kaistat. Väliin on pakko jäädä kaistan päähän odottamaan, parempi ja turvallisempi se on kun että mennään väkisin väliin. Ketä se haittaa että kaistan päässä odotat tyhjää tilaa. Se on paska puhetta että satasen vauhdissa aina pääsee imuun mukaan.sitten on esim.bussit hämeenlinnantiellä joilla ei saa ajaa kuin 80 km tunnissa eikä siellä ole vantaan ja helsingin puolella pysäkki ramppeja,ne joutuu kun kiihtyvät mutenkin hitaasti odottamaan kaistan päässä.


    • motarille

      noniin.. eli kun saavut kiihdytyskaistan alkuun, niin aloita sieltä jo sitä kiihdytystä. samalla seuraat katseella (päätä kääntämällä/peileistä) liikennettä ja väliä mihin aiot mennä (ennakointi). sitten kun tiedät sopivan välin kiihdytä/hidasta sen verran mitä tarvii liittyäksesi motarille. ja vilkku hyvissä ajoin päälle, että muut tietää mihin väliin olet menossa. toiset antaa tilaa ja toiset ei.. ja niinhän se menee, että motarille liittyjä on aina väistämisvelvollinen.
      ja jos tuntuu että kiihdytyskaista alkaa uhkaavasti loppumaan, niin yleensä on leveät piennar alueet heti kiihdytyskaistan loputtua jossa voi tilapäisesti jatkaa ajoa. välttämättä aina ei ole piennarta!

    • Nainen ratissa

      mulla kyllä onnistuu ihan tavalliset liittymiset motarille, mutta nimenomaan tää kivikon jälkeen kiihdytyskaistalta kiihdytyskaistalle on vaikee kohta. siis lahden motarille. Ensin lyhyeltä kiihdytyskaistalta toiselle kiihdytyskaistalle josta pääsee sitten varsinaiselle motarille. Siinä autot yleensä ajaa peräkanaa eikä mitään kunnon välejä ole.

      • komissaario pepponen

        Mitä vaikeeta siinä on. Hanat auki ja peilistä vilkaisen raon johon kiihdytät! Nämä kiihdytyskaistan hidastelijat pitäisi ampua, aina niitä jostain siunautuu sinne.


    • Nainen myös

      ja liki päivittäin tulee ajettua täällä PK-seudulla, useimmiten Länsiväylää tai Turunväylää. Olen huomannut että parhaiten sekaan sopii kun vauhtia on jo _ennen_ rampin loppua vähintään se ko. tiellä sallittu. Eli varsinaista kaistaa en käytä kiihdyttämiseen ollenkaan, tarpeen vaatiessa siinä voi hetken ajaa kytäten sopivaa koloa.

      Mieluumin nopeus pikkaisen yläkanttiin kuin ala-.

    • on joskus pakko pysähtyä ihan kokonaan, kun moottoritie on ihan tukossa. Muussa tapauksessa kaasua vaan. Helpompi ajaa autojen väliin kunnon nopeudella ja päästäjillä tulee fiilis, että tuo on kyllä tulossa sieltä oikeasti.

    • puhaltaja

      niin tai sitten ne keillä on vaikeuksia liikenteen sekaan menemisestä niin ostakaa Nissan 200SX, 2.0 litrainen turbokone, voi tulla vaikka 40 km/h liittymään, katsoo paikan johon haluaa, ja kaasu pohjaan, kyllä siihen väliin kerkeää ;) käyttäkää 20 000 nopeaan ja ehkä vanhahkoon autoon mieluummin kuin 2 tonnin elektroniikka möhkäleeseen joka ei liiku mihinkään.

    • muija

      Itse saanut ajokortin pari kuukautta sitten ja viimevkl ajoin yksin Lahden motarille.Jännitti mutta rohkeesti vaan sekaan ja vilkkua päälle. Keravan kohdalla tuli sitten paku miltei suoraan kylkeen vaikka nostin kaasua ja väläytin valoja..
      Mutta helvataan unohtuu tuolla ratin takana se kohteliaisuus? mennään et mä olen paras kuski ja osaan ajaa näin lujaa.Omituista pullistelua.
      Itsetunto kysymys jälleen????

      • hiljaa hyvä tulee

        Jokainen joka ajaa sitä motaria, varmasti näkee että sieltä kiihdytyskaistalta on joku tulossa. Jos liikenne ohituskaistalla antaa myöten, niin kuinka vaikeaa on väistäminen sinne? Monta kertaa itse nähnyt ja kokenut tilanteita liittyessä motarille, että ei olla voitu väistää vaikka tilaa on...

        Itsellä ei tuo nopeuden ja välimatkan arviointi vielä onnistu niin hyvin (vaikka autolla suhailenkin päivittäin...), että osaisin kunnolla arvoida tuleeko se auto samaan kohtaan samaan aikaan...


      • Huelestunut motoristi
        hiljaa hyvä tulee kirjoitti:

        Jokainen joka ajaa sitä motaria, varmasti näkee että sieltä kiihdytyskaistalta on joku tulossa. Jos liikenne ohituskaistalla antaa myöten, niin kuinka vaikeaa on väistäminen sinne? Monta kertaa itse nähnyt ja kokenut tilanteita liittyessä motarille, että ei olla voitu väistää vaikka tilaa on...

        Itsellä ei tuo nopeuden ja välimatkan arviointi vielä onnistu niin hyvin (vaikka autolla suhailenkin päivittäin...), että osaisin kunnolla arvoida tuleeko se auto samaan kohtaan samaan aikaan...

        Sanon tähän oman sanomanikin. Kesäisin kun liikun paljon moottoripyörällä todellisen nopeuden ollessa rajoituksen mukaiset, niin joudun ohittamaan ehkä välillä hitaastikkin edellä meneviä autoja. Minulle on käynyt neljä kertaa niin kun olen ohittamassa autoa ja olen sen sivulla, ohittamani auto alkaa antaa motarille liittymässä olevalle autolle tilaa ja kiilaa samalla minut kaistaltani ulkopuolelle. Ehkä väärin, mutta kahteen autoon olen potkaissut oveen aika lommon vihastuksissani siinä tilanteessa.

        Katsokaa nyt vähän niihin peileihin joita sinne autoon on ripustettu.

        Tänä kesänä jos tilanne uusiutuu ajan auton perässä seuraavalle pysähdyspaikalle ja keskustelen ehkä vähän PAINOKKAASTI kyseisen kuskin kanssa.


    • Tankero

      En ole paljoa teillä päin ajellut, mutta kokemuksella voin sanoa että motarilla autojen välissä on aina tilaa. Katson aina rampilta tullessa mihin väliin aion mennä, passaan vauhtiani niin, että vauhtini on sama kuin motarilla sitten oma etupuskuri toisen auton takapuskurin kohdalle vilkkua ja käännös vasemmalle. Kaiken A ja O on tuntea oman auton mitat ja sopivassa määrin röyhkeyttä niin kaikki kaistan vaihdot on helppoa kauraa.

      • Bereth

        Nää vastaukset täällä on ihan P:stä!!
        Koittakaa aikuiset (?) ihmiset vastata nyt jotenki fiksusti. Itselläkin suuria vaikeuksia liittyä moottoritielle. Jos sopivaa väliä ei löydy niin kait se on pakko pysähtyä? Vai ajetaanko vaan jonkun kylkeen, ku täällä ihmiset sanoo et talla pohjaan vaan ja pysähtyjät on ääliöitä.

        Toivottavasti kaikki moottoritiellä ajajat käyttää tervettä järkeä ja arviointikykyä, jos pitää pysähtyä niin silloin pysähdytään.


      • jeejeevaikeeta
        Bereth kirjoitti:

        Nää vastaukset täällä on ihan P:stä!!
        Koittakaa aikuiset (?) ihmiset vastata nyt jotenki fiksusti. Itselläkin suuria vaikeuksia liittyä moottoritielle. Jos sopivaa väliä ei löydy niin kait se on pakko pysähtyä? Vai ajetaanko vaan jonkun kylkeen, ku täällä ihmiset sanoo et talla pohjaan vaan ja pysähtyjät on ääliöitä.

        Toivottavasti kaikki moottoritiellä ajajat käyttää tervettä järkeä ja arviointikykyä, jos pitää pysähtyä niin silloin pysähdytään.

        Riittävästi vauhtia ja liityt moottoritiellä ajavan auton TAAKSE.


      • IISS
        Bereth kirjoitti:

        Nää vastaukset täällä on ihan P:stä!!
        Koittakaa aikuiset (?) ihmiset vastata nyt jotenki fiksusti. Itselläkin suuria vaikeuksia liittyä moottoritielle. Jos sopivaa väliä ei löydy niin kait se on pakko pysähtyä? Vai ajetaanko vaan jonkun kylkeen, ku täällä ihmiset sanoo et talla pohjaan vaan ja pysähtyjät on ääliöitä.

        Toivottavasti kaikki moottoritiellä ajajat käyttää tervettä järkeä ja arviointikykyä, jos pitää pysähtyä niin silloin pysähdytään.

        Ei ole pakko pysähtyä kiihdytyskaistalle. Itselleni autokoulun opettaja sanoi, että jos kaista ei riitä, voi ajaa pientareella, ja liittyä sitten sekaan.


    • ei 1.4 kiihdy

      itse ajan päivittäin littymistä "isoille teille", joiden kiihdytyskaistalla ei ehdi kiihdyttää ison tien nopeuteen. Nämä kiihdytyskaistat ovat samalla myös poistumiskaistoja, joten sekin täytyy omassa ajossa huomioida, olen kuitenkin västämisvelvollinen myös heitä kohtaan.

      Aina olen kuitenkin turvallisesti väliin mahtunut, se väli vain täytyy peileistä ja päätä kääntämällä opetella arvioimaan. Oman auton tehot, ja kiihtyvyys on vain opeteltava tuntemaan.

      Autokoulu esim. opettaa jo 70 km/h:ssa vaihtamaan vitosen silmään, joku auto kiihtyy tästä hulimatta, mutta toinen ei.
      Moni nainen ainakin ajaa näillä "kauppakasseilla", joissa on usein 1.4l kone...
      se eivarmasti kiihdy edellä mainitulla esimerkillä turvallisesti motarinopeuteen vitonen silmässä ja riittävän nopeasti.
      Jokainen autoa ajava voi kuvitella, että lopputulos on juuri aloittajan kirjoituksen mukainen.

      Tehottoman 1.4:sen, vaihdoin tehokkaampaan 1.9:iin, mutta ainakin opin jotain turvallisesta liittymisestä ja liikenteen hahmottamisesta.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Onks sulle väliä, jos jokin kaivattusissa

      ei ole täydellistä? Esim. venytysmerkit, arvet, selluliitti, epäsymmetriset rinnat, vinot hampaat jne?
      Ikävä
      85
      4550
    2. Ei sinussa ollut miestä

      Selvittämään asioita vaan kipitit karkuun kuin pikkupoika.
      Ikävä
      127
      3958
    3. Shokkiyllätys! 31-vuotias Hai asuu vielä "kotona" - Anna-vaimon asenne ihmetyttää: "No ei tämä..."

      Hmmm, mitenhän sitä suhtautuisi, jos aviomies/aviovaimo asuisi edelleen lapsuudenperheensä kanssa? Tuore Ensitreffit-vai
      Ensitreffit alttarilla
      33
      2521
    4. Eikö Marin ollut oikeassa kokoomuksen ja persujen toiminnasta

      Ennen vaaleja Marin kertoi mitä kokoomus tulisi hallituksessa tekemään ja tietysti persut suostuu kaikkeen, mitä kokoomu
      Maailman menoa
      197
      1535
    5. Wiisaat Lappajärvellä iät.

      Nyt nimiä listaan menneistä ja nykyisistä Wiisaista Lappajärveläisistä. Itseäkin voi tuoda esille kaikessa Wiisaudessa.
      Lappajärvi
      12
      1286
    6. Missä Steffe hiihtää?

      Missä reppuli luuraa? Ei ole Seiskassa mitään sekoiluja ollut pariin viikkoon? Onko jo liian kylmä skulata tennistä ulko
      Kotimaiset julkkisjuorut
      22
      1243
    7. Olet elämäni rakkaus

      On ollut monia ihastumisia ja syviäkin tunteita eri naisia kohtaan, mutta sinä olet niistä kaikista ihmeellisin. Olet el
      Ikävä
      36
      1198
    8. Ratkaiseva tekijä kiinnostuksen heräämisessä

      Mikä tekee deittikumppanista kiinnostavan? Mitä piirrettä arvostat / et arvosta?
      Sinkut
      62
      1193
    9. Milloin nainen, milloin?

      Katselet ja tiedän, että myös mieli tekee. Voisit laittaa rohkeasti viestin. Tiedät, että odotan. Ehkä aika ei ole vielä
      Ikävä
      61
      1153
    10. Olen menettänyt yöunet kokonaan

      Nytkin vain tunnin nukkunut. En tiedä johtuuko se sinusta vai tästä palstasta. Olis mukava nähdä oikeasti eikä arvuutel
      Tunteet
      17
      1065
    Aihe