Soneran osakekurssi kävi huipussaan maaliskuussa 2000, jolloin yhdestä osakkeesta maksettiin päivän sisällä enimmillään 97 euroa. Tuolla hinnalla koko yhtiön markkina-arvoksi kertyi runsaat 72 miljardia euroa eli lähes 430 miljardia markkaa, mistä valtion osuus oli noin 227 miljardia markkaa. Tiistain 5,95 euron päätöskurssilla koko Soneran markkina-arvo oli kutistunut 4,4 miljardiin euroon eli noin 26 miljardiin markkaan. Valtion Sonera-potin arvo oli enää noin 13,9 miljardia markkaa.
Valtio on toki ehtinyt tienatakin Soneralla. Vuonna 2000 3,1 prosentin Sonera-siivun myynti tuotti valtiolle 12 miljardia markkaa. Syksyn 1999 osakeannissa valtio sai noin 18 prosentin Sonera-osuudesta noin 20 miljardia markkaa. Syksyn 1998 ensimmäisessä osakeannissa valtio myi runsaat 20 prosenttia Soneran osakkeista noin 7 miljardilla markalla.
Minnehän valtion myymät Sonerasta saamat rahat sitten ovat menneet...olettaisin että EU-maksuihin tai isokenkäisten taskuun. ;)
Soneran kurssi
3
3111
Vastaukset
- Harri
Tossa linkki mielenkiintoiselle optiosivulle
http://scully.mtv3.fi/msc/page_uutishaku?pubid=46395&cat=TAL - Janne
http://scully.mtv3.fi/msc/page_uutishaku?q=sonera&START=781&WINSIZE=10
Tossa linkissä mietteitä Soneran myynnistä.Jos joku hullu olisi maksanut tollaisia summia Sonerasta ja valtionvelkaa olisi lyhennetty ei nyt juurikaan olisi hätää velan suhteen. - Harri
Itse olin tuohon aikaan vahvasti sitä mieltä että valtion on myytävä Soneraomistuksensa pois.Ensiksikin myyntitulot olisivat olleet huimat sekä valtion korkomenot olisivät pienentyneet vuositasolla noin 10miljardia markkaa.
Tilanne missä nyt ollaan on lähes päinvastainen,veronmaksajat maksavat vielä kauan umts luvasta Saksassa ja korkojen kera!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Pride-liputus närästää monissa Suomen kunnissa
Suomen lipun nostamisesta on laki. Pride‑liputuksesta ei. Kieltäytyviin kuntiin kohdistuu poliittista painostusta kuin k633734On tiedossa, että venäjämieliset diggaavat diktatuurista venäjää
jossa ei esim. ole sanan- ja lehdistönvapautta. Mutta keitä nämä venäjän palvojat sitten ovat, ei heitä toki paljon ole382371Vihreiden, SDP:n ja Vasemmistoliiton kannattajista selvästi alle puolet on miehiä
ja silti joku punafeministi valitti kokoomuksen naiskannattajien puutteesta, vaikka siellä on enemmän naisia kuin punavi712338Belfastissa käynnissä kunnon persuilu
Joku random mamu tekee rikoksen, niin sikäläiset naamiopersut kostavat tuhoamalla kantaävestön omaisuutta. Liekö siellä602228Ensin Henry Novak ja nyt sitten se Irlannin tapaus
jossa mustaihoinen afrikkalainen mieshenkilö puukottaa valkoihoista maassa makaavaa miestä useita kertoa pään alueelle.281658Persujen kannatusromahdus tekee kesästä 2026 nautinnollisen
Satoi tai paistoi, niin Suomen kansalaisella on kuluvana kesänä syytä hymyyn. Niin upealta tuntuu persujen kannatusroma711574- 761477
Onko kaivattusi rohkeampi kuin sinä?
Vai oletko sinä rohkeampia? Mikä on rohkea teko, minkä sinä tai kaivattusi on tehnyt? Mitä siitä seurasi?561042Kaunein nimi
Mikä on mielestäsi kaunein miehen ja naisen nimi? Haluaisitko itse olla joku toisen niminen?681002Rakastan sinua hiljaisuudessa
Rakastan sinua hiljaisuudessa. Olisit minun tai et, olen odottanut sinua vuosisatojen ajan. Ilman sinua sydämeni on yksi40899