Renkaat ei IRTOA !!

what the f***

Nyt jelppiä !! Mitäs tehdään kun ei renkaat irtoa. Ja viisastelijoille tiedoksi että pultit on irroitettu ;)
Aluvanteet on ilmeisesti hapettuneet kiinni, ei lähde vetämällä, potkimalla ja crctäkin on jo lotrattu aimo annos. Mitäs nyt?

18

5781

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • varmasti

Nosta auto ylös tunkilla!

• leca

käyttöön ja lyö renkaan takapuolelle. Jos ei sillä lähe niin lyö vanteen alareunaan. Voiman käyttö sallittua!

• Hra keskiö

Veikkaan, että vanteidesi keskiö on hieman liian tiukka (väärä) autoosi. Pultit sitten vääntävät renkaat kyllä keskiöön, mutta sovitus on niin tiukka, että irti eivät lähdekkään helpolla.

Naputtelua lekalla, niin eiköhän ne lähde. Mätki vaikka renkaaseen ensin, niin ei tule vanteisiin lommoja.

• tiukka

Ei kai vaan oo kyseessä vw?No,itse sain takarenkaat irtoamaan näin,käsijarru niin tiukalle kuin menee.Ykkönen pesään ja eteenpäin,pakki päälle ja taaksepäin.Rynkytät autoa eestaas,lopulta ainakin mulla irtosi.Kytkin tossa kärsii,mutta anna palaa.

• Jamppa1

malttia. Älä hakkaa lekalla vanteita sököksi tai hajota kytkintäsi.

Vika on yleensä juurikin siinä että vanne hapettuu napaan kiinni. Tämä on estettävissä kiinnityspintojen voitelulla. Eli hiekkapaperilla pinnat puhtaaksi ja rätillä öljyä tai sprayvaseliinia pintoihin. Kohtuudella toki ettei valu. Missään tapauksessa ei kuparitahnaa.

Niin jos se pyörä ei irtoa kohtuullisella "hienosäätölekan" käytöllä niin toimi näin: Löysää pultteja noin kierroksen verran, eli sillä tavalla että vanne mahtuisi liikkumaan pari milliä ellei olisi jumissa. Sitten lähdet varovasti liikkeelle, voit mutkitella, jarrutella, käyttää kässäriä ja muuta mielikuvituksellista kunnes vanne irtoaa. Älä aja kovaa tai pitkään tai liikenteessä ettei putoa koko pyörä. Ja jos tunnet epävarmuutta, vie auto pajalle.

Menestystä!

• jusa

kuparitahnaa aluvant keskiöissä, itse olen käyttänyt vuosia ja hyvällä menestyksellä ei mitään reaktioita yms ja lähtee irti.

• ruostetta vaan

Pyörännapa on terästä elikä viimekädessä rautaa jolla on sellainen ominaisuus että se ruostuu ja ruoste puolestaan "turpoaa" ja puristaa ilmeisesti alunperinkin turhan tiukalla keskiöllä varustetut aluvanteet aika tiukkaan.

Kuten joku jo ylempänä mainitsikin, kyse on todennäköiseti siitä että vanteen ja pyörän keskiöiden sovitus on alunperinkin ollut niin tiukka että vanne on tullut prässättyä paikoilleen pyöränmuttereita kiristäessä.

Ei muuta kuin joku laudanpätkä vanteen sisäreunan suojaksi ja sitten teräviä lyöntejä jollain suhtellisen raskaalla pajavasaralla tai moskalla. Huom! renkaan sivuun on turha hakata, pehmeä kumi vaimentaa iskuja ja pyöritä aina rengasta puoli kierrosta lyöntien välillä. Yhteen kohtaan on turha hakata, vanne pitää paukutella varovasti irti vastakkaisille reunoille iskemällä.

Sitten vaan karkealla hiekkapaperilla ruosteet puhtaaseen metalliin ja mitä tahansa vaseliinia väliin. Äläkä helkkarissa laita sitä kuparitahnaa sinne väliin. Kuparin ja alumiinin yhdistelmässä se on alumiini joka syöpyy! Alumiinitahna on tietty OK tähän tarkoitukseen mutta kuten sanottua, ei tuossa mitään korkeita lämpötiloja tms. ole joten mikä vaan vaseliini kelpaa.

• se edellinen
        ruostetta vaan kirjoitti:

Pyörännapa on terästä elikä viimekädessä rautaa jolla on sellainen ominaisuus että se ruostuu ja ruoste puolestaan "turpoaa" ja puristaa ilmeisesti alunperinkin turhan tiukalla keskiöllä varustetut aluvanteet aika tiukkaan.

Kuten joku jo ylempänä mainitsikin, kyse on todennäköiseti siitä että vanteen ja pyörän keskiöiden sovitus on alunperinkin ollut niin tiukka että vanne on tullut prässättyä paikoilleen pyöränmuttereita kiristäessä.

Ei muuta kuin joku laudanpätkä vanteen sisäreunan suojaksi ja sitten teräviä lyöntejä jollain suhtellisen raskaalla pajavasaralla tai moskalla. Huom! renkaan sivuun on turha hakata, pehmeä kumi vaimentaa iskuja ja pyöritä aina rengasta puoli kierrosta lyöntien välillä. Yhteen kohtaan on turha hakata, vanne pitää paukutella varovasti irti vastakkaisille reunoille iskemällä.

Sitten vaan karkealla hiekkapaperilla ruosteet puhtaaseen metalliin ja mitä tahansa vaseliinia väliin. Äläkä helkkarissa laita sitä kuparitahnaa sinne väliin. Kuparin ja alumiinin yhdistelmässä se on alumiini joka syöpyy! Alumiinitahna on tietty OK tähän tarkoitukseen mutta kuten sanottua, ei tuossa mitään korkeita lämpötiloja tms. ole joten mikä vaan vaseliini kelpaa.

unohtui tuosta mainita mutta joudut käyttämään pahimmillaan niin paljon voimaa siihen vanteen irti naputteluun että älä missään tapauksessa jätä autoa pelkän tunkin varaan!

Varsinkin kun joudut itse könyämään enemmän tai vähemmän sinne auton alla voidaksesi lyödä vannetta sisältä ulospäin.

• Vee40

Itse olen tosiaan muutaman vuoden ajan käyttänyt tuota kuparitahnaa ja lähtee alut irti riuhtomatta toisin kuin ennen voitelua jolloin tilanne oli kuin ketjun aloittajalla.

Tuossa jo allakin kirjoitettiin että kuparitahna syövyttäisi aluvanteita, ei ainakaan oman kokemuksen perusteella pidä paikkaansa, erittäin hyvää tavaraa ko. tarkoitukseen.

• sähkökemiallinen sarja
        Vee40 kirjoitti:

Itse olen tosiaan muutaman vuoden ajan käyttänyt tuota kuparitahnaa ja lähtee alut irti riuhtomatta toisin kuin ennen voitelua jolloin tilanne oli kuin ketjun aloittajalla.

Tuossa jo allakin kirjoitettiin että kuparitahna syövyttäisi aluvanteita, ei ainakaan oman kokemuksen perusteella pidä paikkaansa, erittäin hyvää tavaraa ko. tarkoitukseen.

eihän kupari mitään itsessään syövytä mutta jos kuparin ja alumiinin liitokseen kohdistuu jotain ulkoista kemiallista rasitusta kuten vaikka koko talven jatkuva suolaliemessä uitto, syöpyy alumiini ensin aivan kuten galvanoidusta pellistä lähtee ensin sinkki ja vasta sitten rauta ruostuu.

Kuparitahnan käytölle ei ole mitään tarvetta vanteiden ja pyörännavan välissä, ihan tavallinen vaseliini riittää. Jossain pakosarjan liitoksissa tai jarrusatuloissa kuparitahna on ihan OK mutta jo sytysystulppiin suositellaan alumiinitahnaa jos kansi on alumiinia. Paitsi että nykyaikaissa tulpissa on jo joku pinnoite joka ei tarvitse enää tahnoja.

• Jamppa1
        sähkökemiallinen sarja kirjoitti:

eihän kupari mitään itsessään syövytä mutta jos kuparin ja alumiinin liitokseen kohdistuu jotain ulkoista kemiallista rasitusta kuten vaikka koko talven jatkuva suolaliemessä uitto, syöpyy alumiini ensin aivan kuten galvanoidusta pellistä lähtee ensin sinkki ja vasta sitten rauta ruostuu.

Kuparitahnan käytölle ei ole mitään tarvetta vanteiden ja pyörännavan välissä, ihan tavallinen vaseliini riittää. Jossain pakosarjan liitoksissa tai jarrusatuloissa kuparitahna on ihan OK mutta jo sytysystulppiin suositellaan alumiinitahnaa jos kansi on alumiinia. Paitsi että nykyaikaissa tulpissa on jo joku pinnoite joka ei tarvitse enää tahnoja.

tiedot ei meikäläisellä ole mitkään hämmästyttävät mutta se on todettu että kupari ja alumiini ei sovi yhteen. Suolavesi hapettaa ne yhteen joskus aika kovaa. Esim. alumiiniset venttiilinhatut olen joutunut sahaamaan irti venttiileistä talvella. Venttiili on messinkiä (=teräs/kupari).

Lisäksi kuparitahna voitelee huonosti ja on hankalampi levittää. Tahnoista ainoa oikea, joskin kallein, on keraaminen tahna.

Sytytystulpat on yleensä käsitelty nikkelillä jumittumisen estämiseksi.

• monessakin mielessä
        Jamppa1 kirjoitti:

tiedot ei meikäläisellä ole mitkään hämmästyttävät mutta se on todettu että kupari ja alumiini ei sovi yhteen. Suolavesi hapettaa ne yhteen joskus aika kovaa. Esim. alumiiniset venttiilinhatut olen joutunut sahaamaan irti venttiileistä talvella. Venttiili on messinkiä (=teräs/kupari).

Lisäksi kuparitahna voitelee huonosti ja on hankalampi levittää. Tahnoista ainoa oikea, joskin kallein, on keraaminen tahna.

Sytytystulpat on yleensä käsitelty nikkelillä jumittumisen estämiseksi.

..ainakin siitä että kemian tietosi eivät ole hääppöiset jos mielestäsi messinki on teräksen ja kuparin sekoitus ;)

Muuten ihan oikeassa olit mutta edelleenkään en tajua mikä ihmeen vimma porukalla on tunkea jotain metallipohjaisia voiteluaineita paikkaan jossa EI ole 1000 asteen lämpötilaa eikä sitä rasvaa muutenkaan tarvita kuin estämään korroosiota ja kiinniruostumista.

Itse olen käyttänyt ihan Litium-rasvaa joka on halpaa ja sisältää korroosiolta suojaavia lisäaineita ja kestää suolavettä. Tuolla kun voitelee pyörännavat niin paljas teräskin pysyy vanteen alla ruosteettomana talven suolalienten yli.

• Jamppa1
        monessakin mielessä kirjoitti:

..ainakin siitä että kemian tietosi eivät ole hääppöiset jos mielestäsi messinki on teräksen ja kuparin sekoitus ;)

Muuten ihan oikeassa olit mutta edelleenkään en tajua mikä ihmeen vimma porukalla on tunkea jotain metallipohjaisia voiteluaineita paikkaan jossa EI ole 1000 asteen lämpötilaa eikä sitä rasvaa muutenkaan tarvita kuin estämään korroosiota ja kiinniruostumista.

Itse olen käyttänyt ihan Litium-rasvaa joka on halpaa ja sisältää korroosiolta suojaavia lisäaineita ja kestää suolavettä. Tuolla kun voitelee pyörännavat niin paljas teräskin pysyy vanteen alla ruosteettomana talven suolalienten yli.

eipä noi ihan selkäytimestä tule noi kemian jutut ;)

Eli se messinki on toki kuparin ja sinkin seos, sattuipa pieni ajatusvirhe. Oleellista siinä on se kupari joka siis reagoi alumiinin kanssa.

• weympp

Niin tuota kysun vaan

• Puhallin

Kokeile kuumailmapuhaltimella lämmitystä

• ongelma,

viime keväänä.

Aikani nujuttua ja pelättyäni tunkin kaatumista keksin keinon.

Pultit irroitettuna laskin tunkkia alaspäin. Jousituksen painuessa kasaan, pyörä kampeutuu keskiöstä irti.

• pyörä jumissa
        ongelma, kirjoitti:

viime keväänä.

Aikani nujuttua ja pelättyäni tunkin kaatumista keksin keinon.

Pultit irroitettuna laskin tunkkia alaspäin. Jousituksen painuessa kasaan, pyörä kampeutuu keskiöstä irti.

Ainakin peltivanteilla hyvä konsti on ollut löysätä pultit (siis avata hieman, ei irroittaa) ja lähteä enemmän tai vähemmän varovsti ajamaan. Kun pyörä irtoaa keskiöstä alkaa kuulua melkoinen kolina kun se hakkaa löysiä pultteja vasten.

• NeitiNaepsae

Joko on RENKAAT lähteneet irti vai otitko järkevästi koko pyörän?

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Työsuhdepyörän veroetu poistuu

Hallituksen veropoliittisen Riihen uutisia: Mitä ilmeisimmin 1.1.2026 alkaen työsuhdepyörän kuukausiveloitus maksetaan
      Pyöräily
      223
      6975
    2. Pakko tulla tänne

jälleen kertomaan kuinka mahtava ja ihmeellinen sekä parhaalla tavalla hämmentävä nainen olet. En ikinä tule kyllästymää
      Ikävä
      42
      1249
    3. Fuengirola.fi: Danny avautuu yllättäen ex-rakas Erika Vikmanista: "Sanoisin, että hän on..."

Danny matkasi Aurinkorannikolle Helmi Loukasmäen kanssa. Musiikkineuvoksella on silmää naiskauneudelle ja hänen ex-raka
      Kotimaiset julkkisjuorut
      27
      1052
    4. Yksi kysymys

Yksi kysymys, minkä kysyisit kaivatultasi. Mikä se olisi?
      Ikävä
      75
      891
    5. Hävettää muuttaa Haapavedelle.

Joudun töiden vuoksi muuttamaan Haapavedelle, kun työpaikkani siirtyi sinne. Nyt olen joutunut pakkaamaan kamoja toisaal
      Haapavesi
      48
      845
    6. Katseestasi näin

Silmissäsi syttyi hiljainen tuli, Se ei polttanut, vaan muistutti, että olin ennenkin elänyt sinun rinnallasi, jossain a
      Ikävä
      61
      837
    7. Työhuonevähennys poistuu etätyöntekijöiltä

Hyvä. Vituttaa muutenkin etätyöntekijät. Ei se tietokoneen naputtelu mitään työtä ole.
      Maailman menoa
      93
      794
    8. Toinen kuva mikä susta on jäänyt on

tietynlainen saamattomuus ja laiskuus. Sellaineen narsistinen laiskanpuoleisuus. Palvelkaa ja tehkää.
      Ikävä
      38
      791
    9. Tietenkin täällä

Kunnan kyseenalainen maine kasvaa taas , joku huijannut monen vuoden ajan peltotukia vilpillisin keinoin.
      Suomussalmi
      14
      756
    10. Jäähalli myynnissä!

Pitihän se arvata kun tuonne se piti rakentaa väkisin.
      Äänekoski
      43
      733
    Aihe