Kaksinko?

Yoshi

Olen kiinnostunut freteistä. Mutta jos ostaa fretin niin olisiko niitä hyvä olla kaksi. Että olisi sitten tekemistä ja sillain. Ja kannattaako fretti ostaa kasvattajalta vai eläinkaupasta. Olin messuilla ja siellä sanottiin että kasvattajalta saa halvemmalla. Mutta kuinka iso häkki niillä pitää olla. Purevatko ne paljon? Eihän se haittaa olen tottunut naarmuihin ja mustelmiin. Kaverin koira vähän Puree ja raapii. ( aika paljon ) Meillä on maalatut seinät raapiiko se niitä jos sitä pitää vapaana talossa. Ja järsiikö se huonekaluja?

4

483

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Miina

lueskele tämän foorumin viestejä, joissa kysellään freteistä perusasioita.

Sen jälkeen voit käydä frettiyhdistysten kotisivuilla ja foorumeilla lukemassa faktatietoja freteistä. Yhdistysten kotisivut löydät seuraavista osoitteista

www.vs-fretit.com
      www.fretti.net
      www.sfyry.net

Fretti kannattaa ostaa ehdottomasti kasvattajalta ja vieläpä hyvämaineiselta kasvattajalta. Kannattaa esim. yhdisten sihteereiltä kysellä yhdistysten suosittelemia kasvattajia ja foorumeita lukiessasi varmasti saat jotain käsitystä siitä, mitkä ovat hyvän kasvattajan kriteerit yleisesti.

Hieman hankala sanoa, kumpi on parempi yksi vai kaksi frettiä. Kahdella on toisistaan seuraa, mutta ehkä ensimmäistä frettiä hankkivan olisi syytä keskittyä yhden hoitamiseen.

Häkin koko sitten... jos fretti joutuu oleskelemaan pidempiä aikoja häkissä, tulee häkissä olla tilaa hiekkalaatikolle, juoma- ja ruoka-astioille, nukkumapaikalle sekä tilaa myös fretin liikkua kunnolla. Hiekkalaatikon ja ruokailupaikan olisi hyvä sijaita erillään toisistaan. Muistathan, että fretti ei ole häkkieläin vaan sen on saatava päivittäin olla vapaana useamman tunnin ajan ja sen kanssa on vietettävä aktiivisesti aikaa.

Fretin pureminen on kiinni kasvattajan tekemästä pohjatyöstä sekä omasta opettamisestasi. Vaikka kasvattaja olisi kuinka opettanut fretin puremattomaksi, se mitä todennäköisimmin uuteen kotiin muuttaessaan kokeilee kuka talossa määrää ja saako uudessa kodissa käyttää hampaita.

Meillä fretit (niitä on ollut yhteensä 8kpl) eivät ole raapineet seiniä tai tapettia eivätkä tuhonnet huonekaluja. Frettihän ei ole jyrsijä, joten sillä ei yhtä vahvoja järsimistaipumuksia ole kuin esim. kanilla. Hyvin harva fretti myöskään pureskelee sähköjohtoja, tosin näitäkin tapauksia on.

• taina

Minäkin olin messuilla ja sain ottaa syliin ja silittää frettejä : )

Ihania otuksia eikä ne purrut. Tahtoo kans tollasen ihanan karvapötkylän :D

• Yoshi

Niin vielä että pitääkö freteillä olla kokoajan ruokaa vai vaan tietyn aikojen välein laitetaan niille?

• viivi76_

meillä on freteille tarjolla koko ajan jamesia ja vettä josta menevätte sitten milloin lystäävätte juomaan ja syömään joten näitä olisi hyvä pitää tarjolla koko ajan.

Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Riikan kukkaronnyöri on umpisolmussa

Kulutus ei lähde liikkeelle, koska kansalaiset eivät usko, että: – työpaikka säilyy – tulot eivät romahda – talous ei h
      Maailman menoa
      47
      2973
    2. Jos vedetään mutkat suoraksi?

Niin kumpaan ryhmään kuulut? A) Niihin, jotka menevät edellä ja tekevät? Vai B) Niihin, jotka kulkevat perässä ja ar
      Sinkut
      106
      2751
    3. Kuka paiskasi vauvan betoniin Oulussa?

Nimi esiin.....
      Oulu
      33
      2649
    4. Tanskan malli perustuu korkeaan ansioturvaan

Ja vahvoihin työllisyys- ja kotoutumispalveluihin. Suomessa Riikka on leikannut juuri näitä: palkkatukea, työttömyysturv
      Maailman menoa
      39
      2466
    5. Vain vasemmistolaiset ovat aitoja suomalaisia

Esimerkiksi persut ovat ulkomaalaisen pääomasijoittajan edunvalvojia, eivät auta köyhiä suomalaisia.
      Maailman menoa
      50
      1938
    6. Anteeksipyyntöni

Jätän tähän anteeksipyyntöni sinulle, koska en voi sanoa sitä missään muuallakaan. Pyydän anteeksi, jos purkamani tuska
      Järki ja tunteet
      15
      1569
    7. Miten must tuntuu

et sä ajattelet mua just nyt
      Ikävä
      32
      1483
    8. Sydämeni valtiaalle

En täältä aio asioita kysellä. Haluan tuoda tiedoksesi, että pohjimmiltani en ihmisiä tahdo satuttaa ja ajattelen muiden
      Ikävä
      106
      1287
    9. Kun et vain tajua että

sua lähestytään feikkiprofiililla :D Hanki aivot :D m-n
      Ikävä
      178
      1219
    10. En vain unohda

Sitä miten rakastuneesti olet minua katsonut. Oliko tunteet liian suuria että niistä olisi voinut puhua.
      Ikävä
      73
      1070
    Aihe