5w40 vai 0w40

danzig

Varmaan kysytty tuotakin vaikka kuinka monta kertaa, mutta olisin silti kiitollinen kommenteista... Jos on pari vuotta vanha Citroen 1.6 bensakoneella ja ohje kirja suosittelee laittamaan 5w40 tai normit täyttävää öljyä... mutta jotenki tuntuu kun öljyn vaihtoväli on 20tkm, että kannattaako se kumminkin ostaa se parempi(ainakin 16€ kalliimpi/4l)öljy? Fundeeraan vaan, että pysyykö se kalliimpi ja ohkasempi öljy koneessa sisällä vai saako sitä olla vähän väliä lisäämässä? Mobilia olen ajatellut kuitenkin ostaa...

14

7850

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • on tuosta

      0w öljystä jota ei oikein suositeltaisi

    • theoilman

      Ei 0W käytännössä juuri sen ohkasempaa ole kuin pakkasessa, mutta silti ainakin etelässä 5W piisaa kyllä hyvin. Käytän tosin itse juuri Mobilin 0W öljyä, eikä sitä kulu oikeestaan ollenkaan. Laita sitä mitä valmistaja suosittelee.

      • ei pidä käyttää

        Öljyjä, jotka toteuttavat ACEA:n luokat A1 tai A5, ei pidä käyttää, kuin niissä uusissa bensamoottoreissa, joille suositellaan sitä. Tällaisia öljyjä ovat esim. Mobil 1 0W-30 ja Mobil 1 5W-20. Sen sijaan on yhdentekevää, käytetäänkö vanhemmissa autoissa 0W-40 vai 5W-40. 0W-öljy on kylläkin vähän parempaa ja öljyn kulutus on vähäisempää ja kylmällä vähän notkeampaa. Minä käytän lähes 20 vuotta vanhassa yli 300 000 km ajetussa Oldsmobilin moottorissa Mobil 1 0W-40.


      • oili
        ei pidä käyttää kirjoitti:

        Öljyjä, jotka toteuttavat ACEA:n luokat A1 tai A5, ei pidä käyttää, kuin niissä uusissa bensamoottoreissa, joille suositellaan sitä. Tällaisia öljyjä ovat esim. Mobil 1 0W-30 ja Mobil 1 5W-20. Sen sijaan on yhdentekevää, käytetäänkö vanhemmissa autoissa 0W-40 vai 5W-40. 0W-öljy on kylläkin vähän parempaa ja öljyn kulutus on vähäisempää ja kylmällä vähän notkeampaa. Minä käytän lähes 20 vuotta vanhassa yli 300 000 km ajetussa Oldsmobilin moottorissa Mobil 1 0W-40.

        Tuossa alempana on topicci jonne asiantuntijat voivat ilmoittautua. Hiljaista siellä pitelee mutta täällä taas neuvotaan kuinka asiat on. Ihan oikeasti hei, miksi ette kysy öljy-yhtiön tuoteneuvonnasta. sieltä löytyy asiantuntija joka ottaa vastuun sanomisistaan. Tämän palstan tietojen perusteella ei kannata ongelmiaan ratkaista. Suurin osa kirjoittajista on pelkästään perusasioiden osalta pihalla kuin lintulauta. Odotan mielenkiinnolla äskeisestä kommentista jotain todella "tasokasta" palautetta.


      • theoilman
        oili kirjoitti:

        Tuossa alempana on topicci jonne asiantuntijat voivat ilmoittautua. Hiljaista siellä pitelee mutta täällä taas neuvotaan kuinka asiat on. Ihan oikeasti hei, miksi ette kysy öljy-yhtiön tuoteneuvonnasta. sieltä löytyy asiantuntija joka ottaa vastuun sanomisistaan. Tämän palstan tietojen perusteella ei kannata ongelmiaan ratkaista. Suurin osa kirjoittajista on pelkästään perusasioiden osalta pihalla kuin lintulauta. Odotan mielenkiinnolla äskeisestä kommentista jotain todella "tasokasta" palautetta.

        Vai tuoteneuvonnasta... siellä joku markkinointimerkonomi tavaa tuoteselosteita, ne mitään oikeasti tiedä. Ne jotka tietää ei vietä aikaansa missään palvelupuhelimissa. Muut on yhtä pihalla kuin säkin.

        Kysy mitä vaan, kyllä minä tiedän.


      • oili
        theoilman kirjoitti:

        Vai tuoteneuvonnasta... siellä joku markkinointimerkonomi tavaa tuoteselosteita, ne mitään oikeasti tiedä. Ne jotka tietää ei vietä aikaansa missään palvelupuhelimissa. Muut on yhtä pihalla kuin säkin.

        Kysy mitä vaan, kyllä minä tiedän.

        No käskinkö soittaa palvelupuhelimeen ? Sinne yhtiöön voi lähestyä sähköpostillakin. Kertoa ongelmansa ja pyytää vastausta vaikkapa kyseiseltä insinööriltä joka näitä tuotteita suunnittelee ja testaa. Jos ei hyvin perusteltua vastausta tipu,äänestä jaloilla ja vaihda yhtiötä.
        Jos olet huomannut the oilman, minulla ei ole ollut mitään kysyttävää sinultakaan. mutta kysytään nyt vaikkapa mistä tuo hieno nimimerkki tulee? Minä olen oili kun olen tehnyt oilia ihan kohtapuolin 20 vuotta. Oilista en kaikkea tiedä mutta tunnen hyvin ne joilta kannattaa kysyä.


      • minkää
        oili kirjoitti:

        Tuossa alempana on topicci jonne asiantuntijat voivat ilmoittautua. Hiljaista siellä pitelee mutta täällä taas neuvotaan kuinka asiat on. Ihan oikeasti hei, miksi ette kysy öljy-yhtiön tuoteneuvonnasta. sieltä löytyy asiantuntija joka ottaa vastuun sanomisistaan. Tämän palstan tietojen perusteella ei kannata ongelmiaan ratkaista. Suurin osa kirjoittajista on pelkästään perusasioiden osalta pihalla kuin lintulauta. Odotan mielenkiinnolla äskeisestä kommentista jotain todella "tasokasta" palautetta.

        Minkä alan asiantuntija sinä olet,
        eli mistä tulee ne eurot jolla elät.


      • oili
        minkää kirjoitti:

        Minkä alan asiantuntija sinä olet,
        eli mistä tulee ne eurot jolla elät.

        Eurot tulee öljy-yhtiöstä jossa olen palvellut 20 vuotta. Olen tehnyt lähes kaikkea muuta paitsi esiintynyt asiantuntijana. Ne on sinne palkattu erikseen.


    • Kemistisika

      Se 0w öljy on kylmässä notkeampaa kun se 5w. Ero ei kuitenkaan ole ratkaiseva jos et asu siperiassa yms. paikassa missä on usein -25 astetta kireämpää pakkasta ja sen mukaisia kylmäkäynnistyksiä. Se 40w taasen tarkoittaa sitä että molemmat öljyt ovat (tuoteselosteiden mukaan - öljymerkeissä ja -erissä saattaa olla huomattavia eroja vaikka nimellisarvot ovat samat!) yhtä notkeita/jäykkiä käyntilämpöisessä moottorissa. Ihmetyttää suorastaan ne esim. Folkkarin longlife -öljyt (0w-30) joita tarvii ainoastaan lisätä helevetin pitkän huoltovälin aikana. Nehän perustuu siihen että öljy on lämpimänä niin notkeaa että se joutuu pieninä määrinä moottorin palotilaan (pitkällä aikavälillä, ei näy pakokaasumittauksissa) ja hupenee pikkuhiljaa jolloin niitä ei tarvi vaihtaa niin usein koska ominaisuudet säilyvät lisätyn öljyn myötä. Johtuisiko moottorien oletetusta/suunnitellusta käyttöiästä? Tämä muuten ei koske dieselmoottoreita joihin suositellaan 30w öljyjä johtuen niiden pienemmistä valmistustoleransseista sekä osittain paremmista materiaaleista.

      • Jamppa1

        "Folkkarin longlife -öljyt (0w-30) joita tarvii ainoastaan lisätä helevetin pitkän huoltovälin aikana. Nehän perustuu siihen että öljy on lämpimänä niin notkeaa että se joutuu pieninä määrinä moottorin palotilaan (pitkällä aikavälillä, ei näy pakokaasumittauksissa) ja hupenee pikkuhiljaa jolloin niitä ei tarvi vaihtaa niin usein koska ominaisuudet säilyvät lisätyn öljyn myötä."

        Itse asiassa siihen se systeemi ei perustu. Öljyä ne syö kyllä enemmän tai vähemmän mutta sitähän ne on tehneet aina.

        0w-30 "perustuu" moottoria säästävään kylmäviskositeettiin sekä polttoainetta säästävään kuumaviskositeettiin. 0w-30 oli sinänsä jo vuosia ennen longlife-systeemiä-


      • oili
        Jamppa1 kirjoitti:

        "Folkkarin longlife -öljyt (0w-30) joita tarvii ainoastaan lisätä helevetin pitkän huoltovälin aikana. Nehän perustuu siihen että öljy on lämpimänä niin notkeaa että se joutuu pieninä määrinä moottorin palotilaan (pitkällä aikavälillä, ei näy pakokaasumittauksissa) ja hupenee pikkuhiljaa jolloin niitä ei tarvi vaihtaa niin usein koska ominaisuudet säilyvät lisätyn öljyn myötä."

        Itse asiassa siihen se systeemi ei perustu. Öljyä ne syö kyllä enemmän tai vähemmän mutta sitähän ne on tehneet aina.

        0w-30 "perustuu" moottoria säästävään kylmäviskositeettiin sekä polttoainetta säästävään kuumaviskositeettiin. 0w-30 oli sinänsä jo vuosia ennen longlife-systeemiä-

        Olen "kemistisian" kanssa hyvin pitkälti samaa mieltä. Ostaessasi uuden VW konsernin auton jota on siunattu long-life järjestelmällä, saat takakonttiisi litran pullon lisäysöljyä. Se on kauppiaan mukaan siltävaralta että joudut sitä lisäämään. Herättää luottamusta uuteen autoon. Asiasta toiseen. Idea näistä öljyistä ei ole öljy-yhtiöiltä lähtöisin. Luonnonvarojen säästäminen ja saasteiden minimoiminen on kaiken takana. Vastuu siirtyy ensikädessä moottorivalmistajalle joka sanelee ehdot öljy-yhtiöille. Ja haastetta riittää näissä asioissa.


      • theoilman

        "Nehän perustuu siihen että öljy on lämpimänä niin notkeaa että se joutuu pieninä määrinä moottorin palotilaan"

        Niin, siihenhän se sylintereiden voitelu tuppaa perustumaan että seinämät on öljyiset, muuten ns. leikkaa kiinni. Pieni osa seinämien öljystä höyrystyy väkisinkin joka työtahdilla (kaikissa moottoreissa) ja korvautuu sitten uudella, siitä se kulutus. Venttiilinvarsien kautta voi kulua sitten lisää (paljonkin) jos tiivisteet on kuluneet, mutta se on jo vika. Kannataisko kemistin vähän tutustua konetekniikkaankin...


    • laitan

      Mobil 1 Rally Formula 5w-50:stä.Öljyt suotimen vaihan 10tkm:n välein.Ei ongelmia :D

      • mainita

        että auton huoltokirjan mukaan huoltoväli olisi 30tkm.Enpä oikeen jaksa luottaa tuohon...Aina oon vaihtanut 10tkm:n välein ku tuo lysti maksaa vuodessa n.100€ (öljy suodatin)

        Todennälöiseen halvemmalla pääsee kun vaihtaa normaalisti 10tkm:n välein, kun joutuu mottii porauttaan..;P

        Auto on pösö 406 -00 2.0 SR


    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Näin lähellä

      Se on näin 🤏 lähellä että heitän hanskat tiskiin sun kanssasi.
      Ikävä
      68
      3219
    2. Kerro jotakin hauskaa. :)

      Kirjoita jotakin mukavaa vaikka kaivatustasi. :) Ei törkytekstejä kiitos. :)
      Ikävä
      75
      3087
    3. Mä sanon tän suoraan.

      Se on sun käytös mikä ajaa pois. Et välitä muitten tunteista kun omistasi.
      Ikävä
      68
      2952
    4. On olemassa tiettyjä sääntöjä!

      Ja jos aiot pärjätä mun kanssa niin teet vain niinkuin mä sanon. Mieheltä Naiselle
      Ikävä
      66
      2631
    5. Oliko pakko olla taas tyly?

      Miksi oot niin tyly mua kohtaan nykyään? Ei edes tunneta kunnolla. Katseita vaihdettu ja varmasti tunteet molemmin puoli
      Ikävä
      44
      2132
    6. Olen niin yksinäinen...

      ... puhukaa mulle jotain kivaa 🥺
      Ikävä
      61
      1699
    7. Huomenna heitän järjen

      romukoppaan ja annan tunteen viedä. Kerran tässä kuitenkin vain eletään. Muistan myös jonkun minua viisaamman sanoneen,
      Ikävä
      25
      1667
    8. Hyvää huomenta

      Hyvää huomenta ja alkavaa viikonloppua ihanalle naiselle! Mitä ikinä teetkään, niin täälä sua yksi miekkonen ajattelee.
      Ikävä
      18
      1659
    9. Lähtisitkö nainen

      🚐Reissuun matkailuautolla🤔 👋😎❤️
      Ikävä
      35
      1655
    10. Perjantai-ilta ootko nainen menos

      Bilettää löytyyks jäbii? Tai jotain muita
      Ikävä
      59
      1576
    Aihe