Varmaan kysytty tuotakin vaikka kuinka monta kertaa, mutta olisin silti kiitollinen kommenteista... Jos on pari vuotta vanha Citroen 1.6 bensakoneella ja ohje kirja suosittelee laittamaan 5w40 tai normit täyttävää öljyä... mutta jotenki tuntuu kun öljyn vaihtoväli on 20tkm, että kannattaako se kumminkin ostaa se parempi(ainakin 16€ kalliimpi/4l)öljy? Fundeeraan vaan, että pysyykö se kalliimpi ja ohkasempi öljy koneessa sisällä vai saako sitä olla vähän väliä lisäämässä? Mobilia olen ajatellut kuitenkin ostaa...
5w40 vai 0w40
14
7850
Vastaukset
- on tuosta
0w öljystä jota ei oikein suositeltaisi
- theoilman
Ei 0W käytännössä juuri sen ohkasempaa ole kuin pakkasessa, mutta silti ainakin etelässä 5W piisaa kyllä hyvin. Käytän tosin itse juuri Mobilin 0W öljyä, eikä sitä kulu oikeestaan ollenkaan. Laita sitä mitä valmistaja suosittelee.
- ei pidä käyttää
Öljyjä, jotka toteuttavat ACEA:n luokat A1 tai A5, ei pidä käyttää, kuin niissä uusissa bensamoottoreissa, joille suositellaan sitä. Tällaisia öljyjä ovat esim. Mobil 1 0W-30 ja Mobil 1 5W-20. Sen sijaan on yhdentekevää, käytetäänkö vanhemmissa autoissa 0W-40 vai 5W-40. 0W-öljy on kylläkin vähän parempaa ja öljyn kulutus on vähäisempää ja kylmällä vähän notkeampaa. Minä käytän lähes 20 vuotta vanhassa yli 300 000 km ajetussa Oldsmobilin moottorissa Mobil 1 0W-40.
- oili
ei pidä käyttää kirjoitti:
Öljyjä, jotka toteuttavat ACEA:n luokat A1 tai A5, ei pidä käyttää, kuin niissä uusissa bensamoottoreissa, joille suositellaan sitä. Tällaisia öljyjä ovat esim. Mobil 1 0W-30 ja Mobil 1 5W-20. Sen sijaan on yhdentekevää, käytetäänkö vanhemmissa autoissa 0W-40 vai 5W-40. 0W-öljy on kylläkin vähän parempaa ja öljyn kulutus on vähäisempää ja kylmällä vähän notkeampaa. Minä käytän lähes 20 vuotta vanhassa yli 300 000 km ajetussa Oldsmobilin moottorissa Mobil 1 0W-40.
Tuossa alempana on topicci jonne asiantuntijat voivat ilmoittautua. Hiljaista siellä pitelee mutta täällä taas neuvotaan kuinka asiat on. Ihan oikeasti hei, miksi ette kysy öljy-yhtiön tuoteneuvonnasta. sieltä löytyy asiantuntija joka ottaa vastuun sanomisistaan. Tämän palstan tietojen perusteella ei kannata ongelmiaan ratkaista. Suurin osa kirjoittajista on pelkästään perusasioiden osalta pihalla kuin lintulauta. Odotan mielenkiinnolla äskeisestä kommentista jotain todella "tasokasta" palautetta.
- theoilman
oili kirjoitti:
Tuossa alempana on topicci jonne asiantuntijat voivat ilmoittautua. Hiljaista siellä pitelee mutta täällä taas neuvotaan kuinka asiat on. Ihan oikeasti hei, miksi ette kysy öljy-yhtiön tuoteneuvonnasta. sieltä löytyy asiantuntija joka ottaa vastuun sanomisistaan. Tämän palstan tietojen perusteella ei kannata ongelmiaan ratkaista. Suurin osa kirjoittajista on pelkästään perusasioiden osalta pihalla kuin lintulauta. Odotan mielenkiinnolla äskeisestä kommentista jotain todella "tasokasta" palautetta.
Vai tuoteneuvonnasta... siellä joku markkinointimerkonomi tavaa tuoteselosteita, ne mitään oikeasti tiedä. Ne jotka tietää ei vietä aikaansa missään palvelupuhelimissa. Muut on yhtä pihalla kuin säkin.
Kysy mitä vaan, kyllä minä tiedän. - oili
theoilman kirjoitti:
Vai tuoteneuvonnasta... siellä joku markkinointimerkonomi tavaa tuoteselosteita, ne mitään oikeasti tiedä. Ne jotka tietää ei vietä aikaansa missään palvelupuhelimissa. Muut on yhtä pihalla kuin säkin.
Kysy mitä vaan, kyllä minä tiedän.No käskinkö soittaa palvelupuhelimeen ? Sinne yhtiöön voi lähestyä sähköpostillakin. Kertoa ongelmansa ja pyytää vastausta vaikkapa kyseiseltä insinööriltä joka näitä tuotteita suunnittelee ja testaa. Jos ei hyvin perusteltua vastausta tipu,äänestä jaloilla ja vaihda yhtiötä.
Jos olet huomannut the oilman, minulla ei ole ollut mitään kysyttävää sinultakaan. mutta kysytään nyt vaikkapa mistä tuo hieno nimimerkki tulee? Minä olen oili kun olen tehnyt oilia ihan kohtapuolin 20 vuotta. Oilista en kaikkea tiedä mutta tunnen hyvin ne joilta kannattaa kysyä. - minkää
oili kirjoitti:
Tuossa alempana on topicci jonne asiantuntijat voivat ilmoittautua. Hiljaista siellä pitelee mutta täällä taas neuvotaan kuinka asiat on. Ihan oikeasti hei, miksi ette kysy öljy-yhtiön tuoteneuvonnasta. sieltä löytyy asiantuntija joka ottaa vastuun sanomisistaan. Tämän palstan tietojen perusteella ei kannata ongelmiaan ratkaista. Suurin osa kirjoittajista on pelkästään perusasioiden osalta pihalla kuin lintulauta. Odotan mielenkiinnolla äskeisestä kommentista jotain todella "tasokasta" palautetta.
Minkä alan asiantuntija sinä olet,
eli mistä tulee ne eurot jolla elät. - oili
minkää kirjoitti:
Minkä alan asiantuntija sinä olet,
eli mistä tulee ne eurot jolla elät.Eurot tulee öljy-yhtiöstä jossa olen palvellut 20 vuotta. Olen tehnyt lähes kaikkea muuta paitsi esiintynyt asiantuntijana. Ne on sinne palkattu erikseen.
- Kemistisika
Se 0w öljy on kylmässä notkeampaa kun se 5w. Ero ei kuitenkaan ole ratkaiseva jos et asu siperiassa yms. paikassa missä on usein -25 astetta kireämpää pakkasta ja sen mukaisia kylmäkäynnistyksiä. Se 40w taasen tarkoittaa sitä että molemmat öljyt ovat (tuoteselosteiden mukaan - öljymerkeissä ja -erissä saattaa olla huomattavia eroja vaikka nimellisarvot ovat samat!) yhtä notkeita/jäykkiä käyntilämpöisessä moottorissa. Ihmetyttää suorastaan ne esim. Folkkarin longlife -öljyt (0w-30) joita tarvii ainoastaan lisätä helevetin pitkän huoltovälin aikana. Nehän perustuu siihen että öljy on lämpimänä niin notkeaa että se joutuu pieninä määrinä moottorin palotilaan (pitkällä aikavälillä, ei näy pakokaasumittauksissa) ja hupenee pikkuhiljaa jolloin niitä ei tarvi vaihtaa niin usein koska ominaisuudet säilyvät lisätyn öljyn myötä. Johtuisiko moottorien oletetusta/suunnitellusta käyttöiästä? Tämä muuten ei koske dieselmoottoreita joihin suositellaan 30w öljyjä johtuen niiden pienemmistä valmistustoleransseista sekä osittain paremmista materiaaleista.
- Jamppa1
"Folkkarin longlife -öljyt (0w-30) joita tarvii ainoastaan lisätä helevetin pitkän huoltovälin aikana. Nehän perustuu siihen että öljy on lämpimänä niin notkeaa että se joutuu pieninä määrinä moottorin palotilaan (pitkällä aikavälillä, ei näy pakokaasumittauksissa) ja hupenee pikkuhiljaa jolloin niitä ei tarvi vaihtaa niin usein koska ominaisuudet säilyvät lisätyn öljyn myötä."
Itse asiassa siihen se systeemi ei perustu. Öljyä ne syö kyllä enemmän tai vähemmän mutta sitähän ne on tehneet aina.
0w-30 "perustuu" moottoria säästävään kylmäviskositeettiin sekä polttoainetta säästävään kuumaviskositeettiin. 0w-30 oli sinänsä jo vuosia ennen longlife-systeemiä- - oili
Jamppa1 kirjoitti:
"Folkkarin longlife -öljyt (0w-30) joita tarvii ainoastaan lisätä helevetin pitkän huoltovälin aikana. Nehän perustuu siihen että öljy on lämpimänä niin notkeaa että se joutuu pieninä määrinä moottorin palotilaan (pitkällä aikavälillä, ei näy pakokaasumittauksissa) ja hupenee pikkuhiljaa jolloin niitä ei tarvi vaihtaa niin usein koska ominaisuudet säilyvät lisätyn öljyn myötä."
Itse asiassa siihen se systeemi ei perustu. Öljyä ne syö kyllä enemmän tai vähemmän mutta sitähän ne on tehneet aina.
0w-30 "perustuu" moottoria säästävään kylmäviskositeettiin sekä polttoainetta säästävään kuumaviskositeettiin. 0w-30 oli sinänsä jo vuosia ennen longlife-systeemiä-Olen "kemistisian" kanssa hyvin pitkälti samaa mieltä. Ostaessasi uuden VW konsernin auton jota on siunattu long-life järjestelmällä, saat takakonttiisi litran pullon lisäysöljyä. Se on kauppiaan mukaan siltävaralta että joudut sitä lisäämään. Herättää luottamusta uuteen autoon. Asiasta toiseen. Idea näistä öljyistä ei ole öljy-yhtiöiltä lähtöisin. Luonnonvarojen säästäminen ja saasteiden minimoiminen on kaiken takana. Vastuu siirtyy ensikädessä moottorivalmistajalle joka sanelee ehdot öljy-yhtiöille. Ja haastetta riittää näissä asioissa.
- theoilman
"Nehän perustuu siihen että öljy on lämpimänä niin notkeaa että se joutuu pieninä määrinä moottorin palotilaan"
Niin, siihenhän se sylintereiden voitelu tuppaa perustumaan että seinämät on öljyiset, muuten ns. leikkaa kiinni. Pieni osa seinämien öljystä höyrystyy väkisinkin joka työtahdilla (kaikissa moottoreissa) ja korvautuu sitten uudella, siitä se kulutus. Venttiilinvarsien kautta voi kulua sitten lisää (paljonkin) jos tiivisteet on kuluneet, mutta se on jo vika. Kannataisko kemistin vähän tutustua konetekniikkaankin...
- laitan
Mobil 1 Rally Formula 5w-50:stä.Öljyt suotimen vaihan 10tkm:n välein.Ei ongelmia :D
- mainita
että auton huoltokirjan mukaan huoltoväli olisi 30tkm.Enpä oikeen jaksa luottaa tuohon...Aina oon vaihtanut 10tkm:n välein ku tuo lysti maksaa vuodessa n.100€ (öljy suodatin)
Todennälöiseen halvemmalla pääsee kun vaihtaa normaalisti 10tkm:n välein, kun joutuu mottii porauttaan..;P
Auto on pösö 406 -00 2.0 SR
Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 683219
Kerro jotakin hauskaa. :)
Kirjoita jotakin mukavaa vaikka kaivatustasi. :) Ei törkytekstejä kiitos. :)753087Mä sanon tän suoraan.
Se on sun käytös mikä ajaa pois. Et välitä muitten tunteista kun omistasi.682952On olemassa tiettyjä sääntöjä!
Ja jos aiot pärjätä mun kanssa niin teet vain niinkuin mä sanon. Mieheltä Naiselle662631Oliko pakko olla taas tyly?
Miksi oot niin tyly mua kohtaan nykyään? Ei edes tunneta kunnolla. Katseita vaihdettu ja varmasti tunteet molemmin puoli442132- 611699
Huomenna heitän järjen
romukoppaan ja annan tunteen viedä. Kerran tässä kuitenkin vain eletään. Muistan myös jonkun minua viisaamman sanoneen,251667Hyvää huomenta
Hyvää huomenta ja alkavaa viikonloppua ihanalle naiselle! Mitä ikinä teetkään, niin täälä sua yksi miekkonen ajattelee.181659- 351655
- 591576