5w40 vai 0w40

danzig

Varmaan kysytty tuotakin vaikka kuinka monta kertaa, mutta olisin silti kiitollinen kommenteista... Jos on pari vuotta vanha Citroen 1.6 bensakoneella ja ohje kirja suosittelee laittamaan 5w40 tai normit täyttävää öljyä... mutta jotenki tuntuu kun öljyn vaihtoväli on 20tkm, että kannattaako se kumminkin ostaa se parempi(ainakin 16€ kalliimpi/4l)öljy? Fundeeraan vaan, että pysyykö se kalliimpi ja ohkasempi öljy koneessa sisällä vai saako sitä olla vähän väliä lisäämässä? Mobilia olen ajatellut kuitenkin ostaa...

14

7873

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • on tuosta

      0w öljystä jota ei oikein suositeltaisi

    • theoilman

      Ei 0W käytännössä juuri sen ohkasempaa ole kuin pakkasessa, mutta silti ainakin etelässä 5W piisaa kyllä hyvin. Käytän tosin itse juuri Mobilin 0W öljyä, eikä sitä kulu oikeestaan ollenkaan. Laita sitä mitä valmistaja suosittelee.

      • ei pidä käyttää

        Öljyjä, jotka toteuttavat ACEA:n luokat A1 tai A5, ei pidä käyttää, kuin niissä uusissa bensamoottoreissa, joille suositellaan sitä. Tällaisia öljyjä ovat esim. Mobil 1 0W-30 ja Mobil 1 5W-20. Sen sijaan on yhdentekevää, käytetäänkö vanhemmissa autoissa 0W-40 vai 5W-40. 0W-öljy on kylläkin vähän parempaa ja öljyn kulutus on vähäisempää ja kylmällä vähän notkeampaa. Minä käytän lähes 20 vuotta vanhassa yli 300 000 km ajetussa Oldsmobilin moottorissa Mobil 1 0W-40.


      • oili
        ei pidä käyttää kirjoitti:

        Öljyjä, jotka toteuttavat ACEA:n luokat A1 tai A5, ei pidä käyttää, kuin niissä uusissa bensamoottoreissa, joille suositellaan sitä. Tällaisia öljyjä ovat esim. Mobil 1 0W-30 ja Mobil 1 5W-20. Sen sijaan on yhdentekevää, käytetäänkö vanhemmissa autoissa 0W-40 vai 5W-40. 0W-öljy on kylläkin vähän parempaa ja öljyn kulutus on vähäisempää ja kylmällä vähän notkeampaa. Minä käytän lähes 20 vuotta vanhassa yli 300 000 km ajetussa Oldsmobilin moottorissa Mobil 1 0W-40.

        Tuossa alempana on topicci jonne asiantuntijat voivat ilmoittautua. Hiljaista siellä pitelee mutta täällä taas neuvotaan kuinka asiat on. Ihan oikeasti hei, miksi ette kysy öljy-yhtiön tuoteneuvonnasta. sieltä löytyy asiantuntija joka ottaa vastuun sanomisistaan. Tämän palstan tietojen perusteella ei kannata ongelmiaan ratkaista. Suurin osa kirjoittajista on pelkästään perusasioiden osalta pihalla kuin lintulauta. Odotan mielenkiinnolla äskeisestä kommentista jotain todella "tasokasta" palautetta.


      • theoilman
        oili kirjoitti:

        Tuossa alempana on topicci jonne asiantuntijat voivat ilmoittautua. Hiljaista siellä pitelee mutta täällä taas neuvotaan kuinka asiat on. Ihan oikeasti hei, miksi ette kysy öljy-yhtiön tuoteneuvonnasta. sieltä löytyy asiantuntija joka ottaa vastuun sanomisistaan. Tämän palstan tietojen perusteella ei kannata ongelmiaan ratkaista. Suurin osa kirjoittajista on pelkästään perusasioiden osalta pihalla kuin lintulauta. Odotan mielenkiinnolla äskeisestä kommentista jotain todella "tasokasta" palautetta.

        Vai tuoteneuvonnasta... siellä joku markkinointimerkonomi tavaa tuoteselosteita, ne mitään oikeasti tiedä. Ne jotka tietää ei vietä aikaansa missään palvelupuhelimissa. Muut on yhtä pihalla kuin säkin.

        Kysy mitä vaan, kyllä minä tiedän.


      • oili
        theoilman kirjoitti:

        Vai tuoteneuvonnasta... siellä joku markkinointimerkonomi tavaa tuoteselosteita, ne mitään oikeasti tiedä. Ne jotka tietää ei vietä aikaansa missään palvelupuhelimissa. Muut on yhtä pihalla kuin säkin.

        Kysy mitä vaan, kyllä minä tiedän.

        No käskinkö soittaa palvelupuhelimeen ? Sinne yhtiöön voi lähestyä sähköpostillakin. Kertoa ongelmansa ja pyytää vastausta vaikkapa kyseiseltä insinööriltä joka näitä tuotteita suunnittelee ja testaa. Jos ei hyvin perusteltua vastausta tipu,äänestä jaloilla ja vaihda yhtiötä.
        Jos olet huomannut the oilman, minulla ei ole ollut mitään kysyttävää sinultakaan. mutta kysytään nyt vaikkapa mistä tuo hieno nimimerkki tulee? Minä olen oili kun olen tehnyt oilia ihan kohtapuolin 20 vuotta. Oilista en kaikkea tiedä mutta tunnen hyvin ne joilta kannattaa kysyä.


      • minkää
        oili kirjoitti:

        Tuossa alempana on topicci jonne asiantuntijat voivat ilmoittautua. Hiljaista siellä pitelee mutta täällä taas neuvotaan kuinka asiat on. Ihan oikeasti hei, miksi ette kysy öljy-yhtiön tuoteneuvonnasta. sieltä löytyy asiantuntija joka ottaa vastuun sanomisistaan. Tämän palstan tietojen perusteella ei kannata ongelmiaan ratkaista. Suurin osa kirjoittajista on pelkästään perusasioiden osalta pihalla kuin lintulauta. Odotan mielenkiinnolla äskeisestä kommentista jotain todella "tasokasta" palautetta.

        Minkä alan asiantuntija sinä olet,
        eli mistä tulee ne eurot jolla elät.


      • oili
        minkää kirjoitti:

        Minkä alan asiantuntija sinä olet,
        eli mistä tulee ne eurot jolla elät.

        Eurot tulee öljy-yhtiöstä jossa olen palvellut 20 vuotta. Olen tehnyt lähes kaikkea muuta paitsi esiintynyt asiantuntijana. Ne on sinne palkattu erikseen.


    • Kemistisika

      Se 0w öljy on kylmässä notkeampaa kun se 5w. Ero ei kuitenkaan ole ratkaiseva jos et asu siperiassa yms. paikassa missä on usein -25 astetta kireämpää pakkasta ja sen mukaisia kylmäkäynnistyksiä. Se 40w taasen tarkoittaa sitä että molemmat öljyt ovat (tuoteselosteiden mukaan - öljymerkeissä ja -erissä saattaa olla huomattavia eroja vaikka nimellisarvot ovat samat!) yhtä notkeita/jäykkiä käyntilämpöisessä moottorissa. Ihmetyttää suorastaan ne esim. Folkkarin longlife -öljyt (0w-30) joita tarvii ainoastaan lisätä helevetin pitkän huoltovälin aikana. Nehän perustuu siihen että öljy on lämpimänä niin notkeaa että se joutuu pieninä määrinä moottorin palotilaan (pitkällä aikavälillä, ei näy pakokaasumittauksissa) ja hupenee pikkuhiljaa jolloin niitä ei tarvi vaihtaa niin usein koska ominaisuudet säilyvät lisätyn öljyn myötä. Johtuisiko moottorien oletetusta/suunnitellusta käyttöiästä? Tämä muuten ei koske dieselmoottoreita joihin suositellaan 30w öljyjä johtuen niiden pienemmistä valmistustoleransseista sekä osittain paremmista materiaaleista.

      • Jamppa1

        "Folkkarin longlife -öljyt (0w-30) joita tarvii ainoastaan lisätä helevetin pitkän huoltovälin aikana. Nehän perustuu siihen että öljy on lämpimänä niin notkeaa että se joutuu pieninä määrinä moottorin palotilaan (pitkällä aikavälillä, ei näy pakokaasumittauksissa) ja hupenee pikkuhiljaa jolloin niitä ei tarvi vaihtaa niin usein koska ominaisuudet säilyvät lisätyn öljyn myötä."

        Itse asiassa siihen se systeemi ei perustu. Öljyä ne syö kyllä enemmän tai vähemmän mutta sitähän ne on tehneet aina.

        0w-30 "perustuu" moottoria säästävään kylmäviskositeettiin sekä polttoainetta säästävään kuumaviskositeettiin. 0w-30 oli sinänsä jo vuosia ennen longlife-systeemiä-


      • oili
        Jamppa1 kirjoitti:

        "Folkkarin longlife -öljyt (0w-30) joita tarvii ainoastaan lisätä helevetin pitkän huoltovälin aikana. Nehän perustuu siihen että öljy on lämpimänä niin notkeaa että se joutuu pieninä määrinä moottorin palotilaan (pitkällä aikavälillä, ei näy pakokaasumittauksissa) ja hupenee pikkuhiljaa jolloin niitä ei tarvi vaihtaa niin usein koska ominaisuudet säilyvät lisätyn öljyn myötä."

        Itse asiassa siihen se systeemi ei perustu. Öljyä ne syö kyllä enemmän tai vähemmän mutta sitähän ne on tehneet aina.

        0w-30 "perustuu" moottoria säästävään kylmäviskositeettiin sekä polttoainetta säästävään kuumaviskositeettiin. 0w-30 oli sinänsä jo vuosia ennen longlife-systeemiä-

        Olen "kemistisian" kanssa hyvin pitkälti samaa mieltä. Ostaessasi uuden VW konsernin auton jota on siunattu long-life järjestelmällä, saat takakonttiisi litran pullon lisäysöljyä. Se on kauppiaan mukaan siltävaralta että joudut sitä lisäämään. Herättää luottamusta uuteen autoon. Asiasta toiseen. Idea näistä öljyistä ei ole öljy-yhtiöiltä lähtöisin. Luonnonvarojen säästäminen ja saasteiden minimoiminen on kaiken takana. Vastuu siirtyy ensikädessä moottorivalmistajalle joka sanelee ehdot öljy-yhtiöille. Ja haastetta riittää näissä asioissa.


      • theoilman

        "Nehän perustuu siihen että öljy on lämpimänä niin notkeaa että se joutuu pieninä määrinä moottorin palotilaan"

        Niin, siihenhän se sylintereiden voitelu tuppaa perustumaan että seinämät on öljyiset, muuten ns. leikkaa kiinni. Pieni osa seinämien öljystä höyrystyy väkisinkin joka työtahdilla (kaikissa moottoreissa) ja korvautuu sitten uudella, siitä se kulutus. Venttiilinvarsien kautta voi kulua sitten lisää (paljonkin) jos tiivisteet on kuluneet, mutta se on jo vika. Kannataisko kemistin vähän tutustua konetekniikkaankin...


    • laitan

      Mobil 1 Rally Formula 5w-50:stä.Öljyt suotimen vaihan 10tkm:n välein.Ei ongelmia :D

      • mainita

        että auton huoltokirjan mukaan huoltoväli olisi 30tkm.Enpä oikeen jaksa luottaa tuohon...Aina oon vaihtanut 10tkm:n välein ku tuo lysti maksaa vuodessa n.100€ (öljy suodatin)

        Todennälöiseen halvemmalla pääsee kun vaihtaa normaalisti 10tkm:n välein, kun joutuu mottii porauttaan..;P

        Auto on pösö 406 -00 2.0 SR


    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Karhuryhmä

      Kellään tarkempaa tietoa miksi ja missä karhuryhmä ollut? Perheväkivaltaa vai huumeperintää kenties taas?
      Jämsä
      35
      3842
    2. Mitä sä pelkäät

      Ettei tää etene?
      Ikävä
      98
      3434
    3. Raisionkaaren koira hyökkäys

      Taas nähtiin että koiriin ei voi luottaa. Eilen illalla vapaana ollut koira hyökkäsi Raisionkaarella kolmen henkilön kim
      Raisio
      106
      3373
    4. Mitä kaikkea sä

      Olisit valmis tekeen mun eteen vielä? Vai oletko mitään?
      Ikävä
      77
      3148
    5. "Mielipide: Äärivasemmiston uhka on otettava vakavasti"

      Demokratia näyttäisi olevan Halla-aholle enemmänkin välttämätön paha kuin tavoiteltava asia. Väkivallan ihannointi ja m
      Maailman menoa
      79
      3115
    6. Tapa jolla kohtelit minua viimeksi miellytti erityisesti

      Osaat huomioida kauniisti ja katsot aina tilanteita yhteisen hyvän kannalta. Sitä arvostan erityisesti.
      Ikävä
      86
      2815
    7. Ei me saada toisiamme

      Ei vaan saada. On vain haaveita ja uunelmia
      Ikävä
      35
      2590
    8. Mikä on luonteesi parhain ominaisuus

      ja mikä huonoin?
      Ikävä
      69
      2483
    9. Satuit vain olemaan

      Ensimmäinen joka avasi minussa sen nähdyksi ja rakastetuksi tulemisen puolen. Pitäisi vain muistaa että et ole ainoa. Se
      Ikävä
      45
      2432
    10. Vieläkö toivot, että kuulisit

      Minusta? Vai suutuitko kun en pystynyt vastaamaan sinulle?
      Ikävä
      90
      2176
    Aihe