Lapsi, ilo vai takka?

kehra

Hei? Koitteko lapsena olevanne vanhemmillenne ilo vai taakka? Lasten pitäisi saada kokea olevansa ilo itsessään, mutta kovin moni luulee olevansa taakka ja harminkappale. Minulle ei lapsena sanottu koskaan, että olen ilo ja minua rakastetaan itseni vuoksi. Niinpä luulinpitkään, että minun on aina tehtävä jotain erikoista, jotta vanhempani ilostuisivat ja välittäisivät minusta. Myöhemminkin olen yrittänyt ansaita ihmisten hyväksynnän ja välittämisen. Millaisia kokemuksia teillä on? Miten olette omille lapsillenne välittäneet sen, että iloitsette heistä, sanoin vai teoin. Entä oletteko varmistaneet, että vietinne on mennyt perille?

3

411

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • äiti-70

Meillä puhutaan aika usein siittä kuinka onnellinen oli kun sain lapsen.
      Juttelemme siittä ajasta kun odotin lastani ja sen vauva hetkiä,niin ja sitkaikkea muutakin kun lapsi on tullut isoksi.

Meillä on epäsäännollisen säännöllisesti äiti-tytär iltoja,niissä ostamme tiimarista tai jostakin muusta kaupasta toisillemme pienet lahjat ja syömme illalla jotain hyvää.Juttelemme katsomme telkkua ja kaikkea muutakin mukavaan vain minäjä lapseni.

Joskus käymme yhressä uimassa tai muuta mukavaa.

nukkumaan mennessä sanomme rakastan toisiamme.

Minusta koskaan ei sano liikaa että rakasaa lastaan tai jotain muuta henkilöä.

• väsymyksen valtaama

Minäkin tiedän, että lapsen pitää saada tuntea, että hän on rakastettu ja hänestä on iloa. Mutta mitä, jos vanhempi itse on niin stressaantunut ja väsynyt, ettei jaksa iloita oikein mistään.
        Lapsi kyllä vaistoaa vanhemman tilanteen, mutta ei välttämättä ymmärrä sitä, vaan luulee että hänessä on joku vika, ettei hänestä tykätä.
        Väsyneenä ei jaksa aina edes halata ja pitää sylissä lasta. Itsekin tarvitsisi jonkun, joka hellisi ja sanoisi, että kiva kun olet olemassa.
        En muuten muista, että minua itseäni olisi lapsena paljon halailtu tai mulle sanottu, että minusta tykätään. Huolta minusta kyllä pidettiin. Hyviä hetkiä olivat ne kun katsottiin äidin kanssa yhdessä telkkaria ja sain olla äidin kainalossa. Mutta niitä hetkiä ei ollut monta.
        Epäonnistumiset ja haukut muistan hyvin tarkkaan.Usein koin itseni hyvin epäonnistuneeksi ja tyhmäksi.Taisi olla oma äitinikin aika uupunut.

• katti

Minulla ei ole kummastakaan tunteesta muistikuvaa. Taisin olla vanhemmilleni mielestäni itsestäänselvä ja aika neutraali perheenjäsen. En ole koskaan ajatellut asiaa ennen tätä kysymystä. Olen kuitenkin tiennyt aina olevani rakastettu (johtuu tod.näk. sitten vanhempieni teoista kun ei sanoista, meillä ei r-sanaa käytetty).

Itse sanon lapsilleni joka päivä että rakastan heitä. Halaan paljon ja kerron että he ovat silmäteriäni ja arvokkainta mitä minulla on elämässäni. Tämä tulee aivan luonnostaan, koska olen itse niin tunteellinen ja haluan jakaa tunteitani. En ole siis mitenkään tunnevammautunut vaikka meillä kotona ei sillä lailla osoitettu rakkautta.

En ole koskaan tuntenut, että minun pitäisi tehdä jotain erikoista jotta vanhempani välittäisivät minusta. Mutta olen tuntenut aika voimakkaana joitain asioita mitä he eivät missään tapauksessa soisi minun tekevän, ja ollakseni tuottamatta heille pettymyksen olen jotenkin aina jättänyt sellaiset asiat tekemättä (tarkoitan siis suurempia elämänvalintoja, en bilettämistä alaikäisenä tai tupakanpolttamista). Eli jonkinasteista miellyttämistä meilläkin. Ei tosin rakkaudenkaipuun välittämää.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Räppäri kuoli vankilassa

Ei kuulemma ole tapahtunut rikosta. Sama vahinkohan kävi Epsteinille. https://www.hs.fi/suomi/art-2000011840869.html "
      Maailman menoa
      87
      4028
    2. Välillä kyllä tuntuu, että jaat vihjeitä

Mutta miten niistä voi olla ollenkaan varma? Ja minä saan niistä kimmokkeen luulemaan yhtä sun toista. Eli mitä ajatella
      Ikävä
      24
      2891
    3. No kyllä te luuserit voitte tehdä mitä vaan keskenänne, sitä en ymmärrä miksi pelaat,nainen

Pisteesi silmissäni, edes ystävätasolla tippui jo tuhannella, kun sain selville pelailusi, olet toisen kanssa, vaikka ol
      Ikävä
      45
      2310
    4. Missä näitte viimeksi?

Missä näit kaivattua viimeksi ja oliko sähköä ilmassa?
      Ikävä
      34
      1311
    5. Puukotus yöllä

Oli kaveri hermostunut ja antanut puukosta.
      Sotkamo
      10
      899
    6. 131
      875
    7. rakas J siellä jossain

Niin ikävä sua. -P. Nainen
      Ikävä
      6
      844
    8. Masan touhut etenee

Punatiilitalon tietotoimiston mukaan Masa on saanut viimein myytyä kämppänsä ja kaavoittaa uudelle lukaalille tonttia pa
      Äänekoski
      12
      811
    9. Naisten ja miesten tasoeroista

Oletteko huomanneet, että naisissa ylemmän tason naiset ovat sinkkuja, ja miehissä alemman tason incelit? Toimivat paris
      Ikävä
      124
      756
    10. You've been running and

so has your mind, I'm thinking of you all the time... 💘
      Ikävä
      11
      750
    Aihe