Hei! Kertokaas mulle joku, joka tietää niin että mikä voisi seuraavan aiheutttaa.
Kaasaripelistä kyse, oireet:
1) 1. ja 4. pytyn sytytystulpan väri valkoinen - siis seos näiden mukaan laihalla?
2) 2. ja 3. pytyn sytytystulpat väriltään mustia (joskin siinä tulpan kärjen reunoilla valkoista hieman) - näissä pytyissä seos siis rikas
3) pakoputki pukkaa sakeaa valkoista savua, vaikka seosruuvia mihin pyörittelisi (en hyväksy kannen tiiviste-teoreemaa tässä) - ehkä savu näyttää kipakan pakkasen johdosta sakealta tai sitten kaikki ei vain ole kunnossa
4)bensaa kuluu liikaa n. 10l satasella vaikka miten ajaisi, kun tavoite olisi pari litraa vähemmän (ja eihän nuo päästöarvot varmasti kohdallaan ole)
V-jakajan kansi pyörijä, tulpat, ilmanputsari vaihdettu ja kaasari huollettu (ryyppy toimii)
Ongelma on siis vissiin siinä, että pari pyttyä laihalla ja pari rikkaalla. Mutta mikäs sen tekee?
Voiko imusarja olla tukossa? Jokin suutin systeemi?
Ja autohan oli Pösö 405 Solexin kaasarilla varustettuna.
Kiitos kaikille!
Sytytystulpat eri värisiä
21
9694
Vastaukset
- ryyppy päällä
jonkun verran ja väriä tutkiess autolla pitäisi kyllä ajaa kunnolla maantiellä ja sitten tutkia sitä väriä niin on varmaan lähellä toisiaan. Paljon on koneen lämmöt siinä sulla, kun ajt sillä maantiellä, kun eikös se ryyppy toimi sillä vedellä tässä mallissa
- ryyppy
Lämmöt on aika alhaiset nyt kun on pakkasta. 80 asteen haamuraja tekee motarilla tiukkaa (olis pitäny vaihtaa se termari silloin kun oli vielä lämmintä). Ehkä pitää laittaa jokin viimasuoja. Onkos kukaan 405:seen sellaista kehitellyt?
En usko että ryyppy jumii ja tässä peruste: kun auton lyö kylmänä käyntiin ei savua juuri tule! Sitten kun käyntilämpö alkaa olemaan normaali, niin savupilvi nousee takaa.
Siis vaalea savu tulee kun moottori on lämmin. Käyntiääni ei ole mitenkään poikkeava. - juuri ajossa
ryyppy kirjoitti:
Lämmöt on aika alhaiset nyt kun on pakkasta. 80 asteen haamuraja tekee motarilla tiukkaa (olis pitäny vaihtaa se termari silloin kun oli vielä lämmintä). Ehkä pitää laittaa jokin viimasuoja. Onkos kukaan 405:seen sellaista kehitellyt?
En usko että ryyppy jumii ja tässä peruste: kun auton lyö kylmänä käyntiin ei savua juuri tule! Sitten kun käyntilämpö alkaa olemaan normaali, niin savupilvi nousee takaa.
Siis vaalea savu tulee kun moottori on lämmin. Käyntiääni ei ole mitenkään poikkeava.vetää sitä päälle osittain, kun kylmä viima, imuilma yhdistetään lisäksi tuo moottorin alhainen lämpötila. 405:see saa ihan oikean suojan laitettua sinne maskin sisäpuolelle toki en tiedä onko kallis, mutta luulisin, että ei ja ensihätäänhän siihen eteen voi tehdä vaikka pahvista suojan
- ongelmana
juuri ajossa kirjoitti:
vetää sitä päälle osittain, kun kylmä viima, imuilma yhdistetään lisäksi tuo moottorin alhainen lämpötila. 405:see saa ihan oikean suojan laitettua sinne maskin sisäpuolelle toki en tiedä onko kallis, mutta luulisin, että ei ja ensihätäänhän siihen eteen voi tehdä vaikka pahvista suojan
on siis savutus lämpimällä moottorilla. Lämmöt on taatusti riittävän korkeat kun auto on paikallaan. n. 70 asteessa ryyppy lähtee pois.
Ei mua tuo ryyppy huoleta vaan ennemminkin se, että mitä noiden tulppien väritys kertoo... - se ei syö
ongelmana kirjoitti:
on siis savutus lämpimällä moottorilla. Lämmöt on taatusti riittävän korkeat kun auto on paikallaan. n. 70 asteessa ryyppy lähtee pois.
Ei mua tuo ryyppy huoleta vaan ennemminkin se, että mitä noiden tulppien väritys kertoo...öljyä mitenkään mainittavasti ja pakkasnestettä ei tarvi lisäillä niin ei sillä silloin mitään ihmeellistä pitäisi olla esim. ventiilivarrenkumit voi vähän päästää öljyä läpi ero voi johtua siitäkin. Paljonko siinä kilometrejä takana?
- edellinen
se ei syö kirjoitti:
öljyä mitenkään mainittavasti ja pakkasnestettä ei tarvi lisäillä niin ei sillä silloin mitään ihmeellistä pitäisi olla esim. ventiilivarrenkumit voi vähän päästää öljyä läpi ero voi johtua siitäkin. Paljonko siinä kilometrejä takana?
vielä miten se käy tyhjäkäyntiä "käykö tasaisesti ja millä kierroksilla"
- tyhjällä
edellinen kirjoitti:
vielä miten se käy tyhjäkäyntiä "käykö tasaisesti ja millä kierroksilla"
ja kierrokset on korvakuulolta säädetty. Venavarren kumit vaihdettu 80 tkm kohdalla, nyt mittarissa 210 tkm.
- varmaakaan
tyhjällä kirjoitti:
ja kierrokset on korvakuulolta säädetty. Venavarren kumit vaihdettu 80 tkm kohdalla, nyt mittarissa 210 tkm.
sitten mitään varsinaista vikaa ole, kun vielä tuo imusarjan ilmavuoto olisi voinut olla mahdollinen, mutta jos se käy nätisti niin veikkaan kyllä vahvasti noita venttiilivarrenkumeja, jotka on todennäköisesti kovettuneet tai mahdollisesti joku noussut niistä pois paikoiltaan toisaalta silloin sen pitäisi lämpöisenä käynnistettäessä pössäyttää sinistäsavua ja karstaa niissä tulpissa tietysti silloin ennemmän myös. Onko näin ja pössäytääkö se?
- mitn
varmaakaan kirjoitti:
sitten mitään varsinaista vikaa ole, kun vielä tuo imusarjan ilmavuoto olisi voinut olla mahdollinen, mutta jos se käy nätisti niin veikkaan kyllä vahvasti noita venttiilivarrenkumeja, jotka on todennäköisesti kovettuneet tai mahdollisesti joku noussut niistä pois paikoiltaan toisaalta silloin sen pitäisi lämpöisenä käynnistettäessä pössäyttää sinistäsavua ja karstaa niissä tulpissa tietysti silloin ennemmän myös. Onko näin ja pössäytääkö se?
pössäyttele. Kaikki tomii niinkuin unelma: kone käy nätisti, veto on tallella jne. Ainoo vaan että valkoista savua kone lämpimänä ja tulpat eri värisiä...
Teeppäs autolles puristuspaine mittaus. Tämä testi kertoo sylinterien tiiveydestä paljon. Syinä mataliin puristuspaineisiin on venttilien vioittuminen tai seetripintojen kuluneisuus, myöskin männän renkaat tai sylinterin seinät voivat olla kuluneet. Suurentuneeseen bensan kulutukseen viittaa venttilien palaminen. En usko että seoksessa on vikaa koska väärä seos menisi kaikille sylintereille ja näkyisi jokaisessa systystulpassa. Yhden tai kahden sylinterin alentunut teho ei vielä lopeta ajeluita mutta moottorin tehossa tämän kyllä huomaa. Jos et itse voi tehdä venttili remonttia tai kannen aukaisua. Sääsätät suuren summan jos itse aukaiset kannen ja huomaat venttilien vioittumisen ja tämän jälkeen viet vain kyseisen kannen korjattavaksi. Huomaat kannen aukaisun jälkeen venttilien reunoista puutuvia paloja murtumisien seurauksena. Tai vertailemalla venttiilien painumisesta kannen tiivistepintoja vasten, siten että toiset venttiilit ovat painuneet syvemmälle seetripintoihin kuin toiset.
Helpoin korjattava on venttilien välykset tai kartan poistaminen.- hyvinkin
Sehän onnistuu vissiin melkeinpä kotikonsten. Eli tulppa irti, mittari reikään ja kampiakselia pyörittämään?
Niin ja mitään oireita autossa ei ole...Käy todellakin nätisti ja ei minkään muun väristä savua kuin valkoista ja sekin vain lämpimänä. Veto tuntuu olevan tallella, vaikka vertailukohtaa ei olekaan, kun käytettynä olen auton ostanut. - olisi ohivuotoa
hyvinkin kirjoitti:
Sehän onnistuu vissiin melkeinpä kotikonsten. Eli tulppa irti, mittari reikään ja kampiakselia pyörittämään?
Niin ja mitään oireita autossa ei ole...Käy todellakin nätisti ja ei minkään muun väristä savua kuin valkoista ja sekin vain lämpimänä. Veto tuntuu olevan tallella, vaikka vertailukohtaa ei olekaan, kun käytettynä olen auton ostanut.niin se kyllä puputtaisi siellä putkenpäässä ja siihen helppo testi on sopivan jäykkäpaperi, kun vie sitä sinne putkenpäähän niin pitäis väpättää ja "tavallaan yrittää imaista sitä putkeen kiinni"
- palanut...
Kolmosen ja nelosen välistä kannentiiviste palanut.
- muuten paljon
mahdollista tai sitten kansi halki siitä välistä. Itsellä kokemusta juuri tuosta, mutta oli lohko halki ja tuohan on putkikone
- tuon
alkuperäisen kuvauksen? Laitoin siihen, että 1 ja 4 valkoisia, 2 ja 3 kuivan mustia. Tarkoitat varmaan, että 1 ja 4 pyttyjen välistä on tiiviste palanut? Aika todennnäköistä ja luultavaa, että näin on??!!!
Mietis nyt; eikös ole niin, että vuotava tiiviste tekee sen että tulpat on valkoisia. Vieläpä hyvin usein niin, että kyseessä on viereiset pytyt. Ei tunnu loogiselta, että kolmosen ja nelosen välistä tiiviste palanut, kun tulpat on eri väriset. Ja lisäksi vielä 1:sen tulppa on aika kaukana siitä 3 ja 4 pytyn luota... - 2-3 pytyn
tuon kirjoitti:
alkuperäisen kuvauksen? Laitoin siihen, että 1 ja 4 valkoisia, 2 ja 3 kuivan mustia. Tarkoitat varmaan, että 1 ja 4 pyttyjen välistä on tiiviste palanut? Aika todennnäköistä ja luultavaa, että näin on??!!!
Mietis nyt; eikös ole niin, että vuotava tiiviste tekee sen että tulpat on valkoisia. Vieläpä hyvin usein niin, että kyseessä on viereiset pytyt. Ei tunnu loogiselta, että kolmosen ja nelosen välistä tiiviste palanut, kun tulpat on eri väriset. Ja lisäksi vielä 1:sen tulppa on aika kaukana siitä 3 ja 4 pytyn luota...väli on se mistä palaa useasti tai kansi halki ja vikaa ei sitten tahdo löytyä
- siis että
2-3 pytyn kirjoitti:
väli on se mistä palaa useasti tai kansi halki ja vikaa ei sitten tahdo löytyä
tulppien musta väri 2 ja 3 pytyssä indikoi palanutta tiivistettä sillä kohdalla? eikös tulpiien pitäisi olla ennemmin valkoiset?
- silloin karkaa
siis että kirjoitti:
tulppien musta väri 2 ja 3 pytyssä indikoi palanutta tiivistettä sillä kohdalla? eikös tulpiien pitäisi olla ennemmin valkoiset?
osa puristuspaineesta ja palaminen epäpuhdasta, mutta autohan käy nätisti eli kyllä se vähän tuohon tyhjäkäyntiinkin silloin vaikuttasi
- jape
ajelin 309 1.6 -89 pösöllä 350tkm ja ne tulpat oli välillä vaikka minkävärisiä välillä mietin itsekin.., mutta hyvin pelitti = 10v, ja se solex ykköskurkun läppäakseli vuotaa ilmaa = jos ei puslattu ja tuon kaasarin tyyppivika nr:1 koho vettyy=liian painava, vaihdettiinko koho kun kaasari huollettiin jos ei niin siinä syy kulutukseen.
- massakoho
olisi vettynyt niin se yleensä kyllä tulvii se kaasari, muttta kuitenkin sen saa sitten halvemmalla ostamalla Samaran kohon siihen kun se on lisensillä valmistettu sama kaasari hinta on noin 5osa siitä mitä muualla maksaa. Ainut minkä siihen joutuu vanhasta ottamaan niin on,että siihen akselin kiinnityskohtaan pitäs otta se vanha "messinkiholkikohan" se nyt oli, mutta kuitenkin se ero on vain siinä ja voi vanhasta sen hyödyntää ja jos haluaa säästää
- on vaihdettu
ja sen pitäisi olla kunnossa. Eipäs ainakaan löpö haise enää hyttiin. Eli siinä tuskin vika. Neulavenakin näytti tuolloin olevan kunnossa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Martinan uusi poikakaveri
Sielläpä se sitten on. Instastoorissa pienissä speedoissa retkottaa uusin kulta Martinan kanssa. Oikein sydämiä laitettu2083306Suomessa helteet ylittää vasta +30 astetta.
Etelä-Euroopassa on mitattu yli +40 asteen lämpötiloja. Lähi-Idässä +50 on ylitetty useasti Lämpöennätykset rikkoutuva2391658Laita mulle viesti!!
Laita viesti mesen (Facebook) kautta. Haluan keskustella mutta sinun ehdoilla en halua häiriköidä tms. Yhä välitän sinus971513- 921419
Vanhemmalle naiselle
alkuperäiseltä kirjoittajalta. On olemassa myös se toinen joka tarkoituksella käyttää samaa otsikkoa. Ihan sama kunhan e461354Fazer perustaa 400 miljoonan suklaatehtaan Lahteen
No eipä ihme miksi ovat kolminkertaistaneen suklaalevyjensä hinnan. Nehän on alkaneet keräämään rahaa tehdasta varten.1601286Ajattelen sinua tänäkin iltana
Olet huippuihana❤️ Ajattelen sinua jatkuvasti. Toivottavasti tapaamme pian. En malttaisi odottaa, mutta odotan kuitenkin121218Ökyrikkaat Fazerit saivat 20 MILJOONAA veronmaksajien varallisuutta!
"Yle uutisoi viime viikolla, että Business Finland on myöntänyt Fazerille noin 20 miljoonaa euroa investointitukea. Faze1231039Miehelle...
Oliko kaikki mökötus sen arvoista? Ei mukavalta tuntunut, kun aloit hiljaisesti osoittaa mieltä ja kohtelit välinpitämät89942Tuntuu liian hankalalta
Lähettää sulle viesti. Tarvitsen apuasi ottaa koppi tilanteesta. Miehelle meni.55872