ammattikorkeat = monesti huono valinta

yo

Vinkki: kannattaa pyrkiä oikeaan yliopistoon / korkeakouluun ja hankkia kunnon tutkinto.

Monet AMKK:t ovat melkoisia wannabe-paikkoja - ei sillä nimenmuutoksella opistosta AMKK:ksi ihmeitä tehdä. Selvä roolijako AMKK:iden ja tiedekorkeakoulujen välillä tulisi säilyttää. Toisessa tehdään vähän käytännönläheisempää työtä, toisessa enemmän teoreettista. Ja lisäksi: Suomessa on jo nytkin liikaa kaikenlaisia korkeakouluja. 3-4 yliopistoa / korkeakoulua riittäisi koko Suomeen.

Tuleva työnantaja kuitenkin tietää, mitä koulutusta kuuluu arvostaa.

23

2212

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anne

Vähän liian ilmeinen tuo sinun tarkoitus ärsyttää ihmisiä. Aiheesta on keskusteltu jo niin paljon, että alkaa tulla jo yli...

• ark yo

Olet ihan oikeassa. Itse opiskelen yliopistossa. Olen vierestä seurannut ystäväni ammattikorkeakouluopintoja. Siellä on aika eriskummallisia opetustapoja, opiskelusta puuttuu palaute, ei vapautta, eikä tunnu olevan järkeä siinä mitä tehdään mitä ei. Ammattikorkeakoulut ovat todellakin wannabe- yliopistoja joiden tasoon nämä eivät kuitenkaan yllä (opetuksen kehitys ja palautustyöskentely puuttuu), opettajien taso heikko, sisälle pääsee monenlaista väkeä (kun joillekin aloille on niin helppo päästä). Kuvitellaan että ystäväni kaltainen henkilö pystyisi laskemaan lujuuslaskelmia rakennuksiin, niillä matematiikan taidoilla ei lasketa sellaisia.
      Ammattikorkeakoulussa annetaan uskomattoman helpolla opintoviikkoja. Minun 3 opintoviikkoabni obat tuskan takana, ystävälläni aika helpossa. Joudun kirjoittamaan usein kiireessä vasemmalla kädellä kaikennäköisiä selvityksiä ja arvioita, hän ihmettelee "noinko nopeaan sinä saat tehtyä"?! Ammattikorkeakoulussa on helpompaa mutta sisääntulevan porukan tasoista, oletan. En nyt halua yleistää tätä jokaikiseen ammattikorkeakouluun, mutta minulla on ammattikorkeakouluista hyvin negatiivinen käsitys. Yliopistossa opiskelevana olen huomannut tietynlaisen vapauden puuttumisen ammattikorkeakoulujärjestelmästä - siksipä ne ihmisetkin siellä ovat hieman jäykkiä.
      Ammattikorkeakoululaiset, ei saa ottaa tätä liian tosissaan, mutta minä en elämääni halua hukata sellaisiin opinahjoihin!
      Ammattikorkeakoulujen taso on KAUKANA yliopistoista.

• tradenomi

Sanoo hän, joka ei päivääkään ole opiskellut ammattikorkeakoulussa. Ei ihan päde jokaiseen amk:hon, eikä taatusti jokaiseen amk opiskelijaan. Itse tein vitosieni eteen todella paljon töitä! Tottakai porukkaan mahtuu aina muutama, jotka eivät viitsi tai eivät pysty suorittamaan tutkintoaan. Kaverisi on ilmeisesti tälläinen. Minun kaverini taas halusi välttämättä yliopistoon ja pääsi lukemaan tietojenkäsittelytiedettä. Nyt hänellä on 1 opintoviikko ja paljon velkaa ai niin ja rappeutunut maksa! tyyppi ei tajua hönkösen pöläystä matematiikasta, mutta onpahan ainakin yliopistossa. Koskaan hän ei tule sieltä valmistumaan, että onpa kivaa, että on sitä vapautta!

Kukaan ei meitä ainakaan holhonnut tai perään kysellyt koulussamme. Oma moka jos oli pois. ja joka kurssin jälkeen oli palautteet!

Onneksi työelämä avaa sinunkin silmäsi sille, että monenlaisia ihmisiä täälläkin tallaa.

P.s nimimerkistäsi päätellen opiskelet arkkitehdiksi..oletkos seurannut tilastoja työllistymisestä...juuri julkaistun mukaan 45 % valmistuu suoraan työttämäksi!!!

• kiristää...toinen ark.yo
        tradenomi kirjoitti:

Sanoo hän, joka ei päivääkään ole opiskellut ammattikorkeakoulussa. Ei ihan päde jokaiseen amk:hon, eikä taatusti jokaiseen amk opiskelijaan. Itse tein vitosieni eteen todella paljon töitä! Tottakai porukkaan mahtuu aina muutama, jotka eivät viitsi tai eivät pysty suorittamaan tutkintoaan. Kaverisi on ilmeisesti tälläinen. Minun kaverini taas halusi välttämättä yliopistoon ja pääsi lukemaan tietojenkäsittelytiedettä. Nyt hänellä on 1 opintoviikko ja paljon velkaa ai niin ja rappeutunut maksa! tyyppi ei tajua hönkösen pöläystä matematiikasta, mutta onpahan ainakin yliopistossa. Koskaan hän ei tule sieltä valmistumaan, että onpa kivaa, että on sitä vapautta!

Kukaan ei meitä ainakaan holhonnut tai perään kysellyt koulussamme. Oma moka jos oli pois. ja joka kurssin jälkeen oli palautteet!

Onneksi työelämä avaa sinunkin silmäsi sille, että monenlaisia ihmisiä täälläkin tallaa.

P.s nimimerkistäsi päätellen opiskelet arkkitehdiksi..oletkos seurannut tilastoja työllistymisestä...juuri julkaistun mukaan 45 % valmistuu suoraan työttämäksi!!!

Just tuollaisia ihmisiä saa vastaansa kun sanookin jotain ammattikorkeakouluista!
        Sulla kiristää jotain niin pahastoi kun otat asiat noin tiukasti. Pieni punkun juonti ei ole pahaksi , keikilla ei ole rappeutunut maksa.
        Työttömyystilastot saavat näyttää mitä tahansa. Kouliutuksella voin työskennellä muissakin hommissa.
        Meitä todellakin mahtuu monenlaisia tallaajia.
        Tunnet alemmuutta kun hyökkäät noin, neiti.

• tradenomi
        kiristää...toinen ark.yo kirjoitti:

Just tuollaisia ihmisiä saa vastaansa kun sanookin jotain ammattikorkeakouluista!
        Sulla kiristää jotain niin pahastoi kun otat asiat noin tiukasti. Pieni punkun juonti ei ole pahaksi , keikilla ei ole rappeutunut maksa.
        Työttömyystilastot saavat näyttää mitä tahansa. Kouliutuksella voin työskennellä muissakin hommissa.
        Meitä todellakin mahtuu monenlaisia tallaajia.
        Tunnet alemmuutta kun hyökkäät noin, neiti.

Kirjotusvirheiden määrästä päätellen...
        Kyllä juon itsekin ja monta kertaa olen opiskelijapileistä tullut ihan konttamallakin kotiin. Kaverin tosin juo 7 päivää viikossa, joka kerta rahaa on hänen omien sanojensa mukaan palanut 400 mk.

En tunne alemmuutta. Jos olisit lukenut muita kommenttejani, niin tietäisit, että olen itsekin tällä hetkellä kirjoilla yliopistossa!

• tradenomi

Kyllä asia vaan on niin, että tarvitaan niitä ammattikorkeakoulujakin. Ammattikorkea ei ole mitenkään muuttaneet mistään nimeään vaan ne ovat perustettu tiedekorkeakoulujen rinnalle, mistä syystä? Siksi, että monetkaan tiedekorkeakoulut eivät tarjoa käytännönläheistä näkemystä työelämään. Itse kyseisestä oppilaitoksesta valmistuneena voin lämpimästi suositella. Työllistyminen on todella korkeaa, meiltäkin valmistuneista 95% sai heti vakituisen paikan. Itseasiassa pesisin laudalta hakiessani nykyiseen työhöni kolme kauppatieteiden maisteria. Miksi? Työnantajani kehui minun työkokemustani ja tietojani ja taitojani monilta liiketoiminnan aloilta, ei pelkästään yhdestä osa-alueesta. Yliopistoissa usein erikoistutaan pieneen alueeseen ja näin ollen työmarkkinatkin ovat avoinna vain pieneltä osin!

Haluan vielä täsmentää kaikille, että Ammattikorkeakoulu (AMK ei siis AMKK) ei todellakaan ole mikään ammattiopiston jatke tai muunnos. Moneen paikkaan sisään päästäkseen vaaditaan enemmän kuin yliopistoon. Edellisen kirjoittaja ei näemmä todellakaan tiedä mistä kirjoittaa. Mitä ihmettä teet "kunnon tutkinnolla", jollet pääse sillä töihin? Tietenkään en nyt tarkoita, että yliopistotutkinnot olisivat huonoja, tai ettei sieltä työllistyisi, mutta AMK:hin verrattuna siellä on tietyillä aloilla pienempi työllistymisprosentti!!!

Edelleen todella ihmettelen kommettiasi, että tuleva työnantaja tietää, mitä koulutusta kuuluu arvostaa. Mitenkäs sitten on esimerkiksi sairaanhoitajat? Niidenhän tutkinto on nykyään AMK-pohjainen? Pitäisikö siis kaikista terveydenhuollon ihmisistä kouluttaa lääkäreitä? Entä jos haluaa sihteeriksi? Pitäisikö kaikkien sihteereiden olla ekonomeja, koska tradenomit ja merkonomit ovat huonompia koulutuksia? Mitä sitten ekonimit tekisivät? ja ketkä hoitaisivat heidän tehtäviään?
      Sama homma sähkömiehissä? Tekisivätkö insinöörit sitten heidän töitään? Kannattaisi pikkaisen miettiä, mitä kirjoittaa. Kaikki eivät ehkä halua yliopistoon. Toisaalta, minulla on nyt ihannetilanne: olen 21-vuotias, minulla on vakituinen työpaikka ja tutkinto, syksyllä aloitan yliopistossa kauppatieteiden maisterin tutkinnon opinnot, ja valmistun keskimäärin kaksi vuotta aiemmin, kuin pelkällä ylioppilaspohjalle sinne tulleet, sillä saan tradenomin tutkinnosta kaksi vuotta hyväksiluettua. Olen siis työstäni opintovapaalla ja aina on kesäksi työpaikka!!!

Suosittelen lämpimästi samaa rataa kaikille, jotka pohtivat amk:n menemistä!

• Maria

Olen samaa mieltä amk:sta tradenomin kanssa. kaikkia ei todellakaan kiinnosta välttämättä edes yliopisto, kuten myös ei itseäni. Välillä myös tuntuu, että ainakin osalla yliopisto väellä on tainnut nousta hattuun. Ja siitä, että amk:hon päääsee lähes kaikki, omalle linjalleni pääsi, joka kuudes ja poikaystäväni, joka opiskelee elektroniikkaa Turun yliopistossa, sille linjalle pääsi joka kolmas (ei huippu vaikealta kuulosta). Kynnys ehto paperi valinnalla sisäänpääsemiseksi ei myöskään ole mikään mahdoton. Ja tiedän monia, joilla yliopisto touhu on mennyt pelkäksi lököilyksi ´ja maksan tuhoamiseksi, niin on se hienoa olla yliopistossa. Omasta tuttavapiiristäni porukkaa on päässyt teknilliseen korkeakouluun lyhyellä matikalla, pitkän B:llä ja A:lla, ei mielettömän vaikealta ja tasolliselta kuulosta. (Tampereen teknillinen tasokas). Ja yksi tuttu pääsi suoraan AMMATTI koulusta helsingin otaniemeen tietokone puolelle!!!(kävi preppaus kursseja). Että se siitä, yliopistossa vain super viisaita ihmisiä ja muut ovat keskikastia ajattelusta.

• ...
        Maria kirjoitti:

Olen samaa mieltä amk:sta tradenomin kanssa. kaikkia ei todellakaan kiinnosta välttämättä edes yliopisto, kuten myös ei itseäni. Välillä myös tuntuu, että ainakin osalla yliopisto väellä on tainnut nousta hattuun. Ja siitä, että amk:hon päääsee lähes kaikki, omalle linjalleni pääsi, joka kuudes ja poikaystäväni, joka opiskelee elektroniikkaa Turun yliopistossa, sille linjalle pääsi joka kolmas (ei huippu vaikealta kuulosta). Kynnys ehto paperi valinnalla sisäänpääsemiseksi ei myöskään ole mikään mahdoton. Ja tiedän monia, joilla yliopisto touhu on mennyt pelkäksi lököilyksi ´ja maksan tuhoamiseksi, niin on se hienoa olla yliopistossa. Omasta tuttavapiiristäni porukkaa on päässyt teknilliseen korkeakouluun lyhyellä matikalla, pitkän B:llä ja A:lla, ei mielettömän vaikealta ja tasolliselta kuulosta. (Tampereen teknillinen tasokas). Ja yksi tuttu pääsi suoraan AMMATTI koulusta helsingin otaniemeen tietokone puolelle!!!(kävi preppaus kursseja). Että se siitä, yliopistossa vain super viisaita ihmisiä ja muut ovat keskikastia ajattelusta.

Mitä väliä sillä on, jos on pitkästä matikasta A tai B ja jos pääsee Teknilliseen Korkeakouluun???!!!!!

Meinasitko jotain aloituspisteitä?!

• Maria
        ... kirjoitti:

Mitä väliä sillä on, jos on pitkästä matikasta A tai B ja jos pääsee Teknilliseen Korkeakouluun???!!!!!

Meinasitko jotain aloituspisteitä?!

Meinasin vaan sitä, kun jotkut aina korostaa, että matikka on joku älykkyys mittari, niin A ja B ei liene kovin häävejä. Eli yliopistoon mennessäkin ei välttämättä tarvi alkuunkaan olla huippu papereita. Omasta tuttavapiiristäni myös, ei kukaan ole yrittänyt yliopistoon enempää kuin kaksi kertaa (toisella viimeistään sisälle). Omasta mielestäni, mitä lähipiirin suhteen kokemusta niin, yliopistoon on suunnilleen päässyt kaikki, jotka sinne oikeasti haluaa.

• jes...

Kattokaa ammattikorkeakoululaiset. Olette hillittömiä tiukkiksia. Ei jaksa kuin nauraa.

• Zvona

Ihmetyttää aina tämä asenne, joka tulee tiedekorkeakoulujen riviopiskelijoilta. Eikö teidän pitäisi olla tyytyväisiä siihen, että ihmiset valitsevat AMK:n? Eivät ole ainakaan kilpailemassa teidän kanssa työmarkkinoilla, kun ne työnantajat kerran teitä niin paljon muka arvostaa.

Vai mahtaako harmittaa, että yliopisto-opiskelijana jää oman alan praktiikka monesti saamatta? Aina jaksetaan vitsailla, että tradenomit joutuvat kaupan kassalle (mikä harvoin edes pitää paikkaansa). Kukaan ei naura onnettomille mansikanmyyjämaistereille ja unicef:ille/greenpeace:lle rahaa kerjääville kandeille.

Totuus on se, että mitä vähemmän omista ja muiden koulutuksesta ja tutkinnoista tietää, sitä enemmän haukkuu muita ja yliarvostaa itseään. Liittykääpä opiskelijatoimintaan, kiltoihinne, valiokuntiinne, mitä ikinä teillä onkaan ja tutustukaa koko korkeakoulusektoriin.

Mistä johtuu, että juuri yliopisto-opiskelijat marisevat tukien pienuudesta ja opiskelijaelämän kurjuudesta? Tämä johtuu siitä, että amk-sektorilla opiskelevat ovat oma-aloitteisia ja osaavat hakea ja tehdä töitä. Ei tarvitse kokoajan odottaa Kelalta tukia, kun on itseansaittua rahaa.

Ja muistakaa : tiedekorkeakouluista valmistuu vain 25% sisäänotetuista. Heistäkin valtaosa pitkittynein opinnoin. Joten te neljä yliopisto-opiskelijaa, jotka luette tätä replya : vain yksi teistä valmistuu. Ja silloin työnantaja ottaa mieluummin jopa merkonomin töihin kuin teidät.

Ammattikorkeakoulut eivät pyri olemaan lainkaan yliopistoja. Jos muutama ihminen ARENEsta lausuu näin julkisuuteen juurikaan kuuntelematta koko sektorin mielipidettä (vrt. AMK-päivät), niin asiaa on turha lähteä paisuttelemaan. Suurinosa AMK:sta ovat profiloituneet omaan hommaansa, tuottaen omannäköisiä osaajiaan tietyille yrityksille.

Ja 3 - 4 korkeakoulua koko Suomeen ei riittäisi millään. Euroopan korkeakouluprosessin ja OECD:n tavoitteena on nimenomaan ehkäistä tapahtumasta sitä, mikä tilanne on nyt esim. Italiassa. Itsekin myönnän sen, että pyrkimällä korkeakouluttaa 70% väestöstä on aivan liikaa ja laskee korkeakoulututkinnon arvoa, mutta kyllä jokaisella suomalaisella pitää olla tasapuoliset mahdollisuudet suorittaa korkeakoulututkinto muuttamatta toiselle puolelle Suomea. Mutta siihen yhdyn: etenkin amk-aloitusmääriä on laskettava ja rajusti. Opetusministeriön ja -hallituksen tulisi kehittää rahoitusmalli, joka ei tukisi sisäänottamista, vaan valmistumista.

• tradenomi

Kirjoituksessasi oli asiaa. Itsekin olen toiminut opiskelijayhdistystoiminnassa koko kolmivuotisen opiskeluni ajan ja asioista hyvin tietävänä edellä annetut kommentit loukkaavat. On todella upeaa valmistua 140 opintoviikkoa vaativasta koulusta hyvin paperein, saada työpaikka ja vanhemmilta ihmisiltä arvostusta, kun oman ikäluokan porukat korostavat omaa suppeaa maailmankatsomustaan.

• 1+1

Itselläni on kokemusta molemmista opinahjoista: amk:sta olen valmistunut taloushallinnon tradenomiksi ja yliopistossa opiskelen nyt pääaineena englantia. Koska oppialat ovat kovin erilaiset en niitä sen kummemmin vertaa toisiinsa, mutta joitakin yleisiä huomioita siitä mitkä ovat minun kokemukseni.

Ensiksi. Yliopistolaitoksen perusopetuksen voinee sanoa olevan suhteellisen tasalaatuista läpi Suomen, joka ainakin osaltaan johtuu siitä että yliopistojen kunkin oppiaineen professuureja hoitaa suhteellisen pieni porukka: nämä samat ihmiset kiertävät usein eri yliopistoissa, esim. hakevat avoinna olevia virkoja, he tuntevat toinen toisensa, ovat dosenttina yhdessä yliopistossa ja opettavat pääsääntöisesti toisessa, tapaavat toisiaan konferensseissä, ohjaavat kansallisissa tutkijakouluissa, kirjoittavat yhdessä oppikirjoja, tekevät tutkimusprojekteja jne. Uskoakseni yliopistolaitos on tässä suhteessa 'laadultaan' varsin homogeeninen. Toki erojakin löytyy, mutta mistään kovin räikeistä eroista ei varmasti voida puhua, sillä niin pieni maa Suomi kuitenkin on yliopistojen välisen kanssakäymisen kannalta. Lisäksi, tiedeyhteisöön ja yliopistoon on kautta sen historian kuulunut kansainvälinen kanssakäyminen, joten kyllä tämä myös kansallisella tasolla toimii. Olen itse opiskellut kolmen eri yliopiston professorin alaisuudessa ja voin todeta, että taso on tuossa 'opettajakategoriassa' sama kautta linjan. Eri asia ovat sitten riviopettajat, mutta toisaalta itseään kunnioittava opiskelija hakeutuukin yo:ssa nopeasti sellaisten opettajien opetettavaksi/ohjattavaksi keiden kokee ja näkee osaavan asiansa. Toisaalta mitä varsinaisiin opintoihin tulee, niin yliopistotukintoon kuuluva jako pää- ja sivuaineisiin turvaa sen että opiskelija voi koota varsin kattavan ja monipuolisen tutkinnon, jopa niin että opiskelee täysin erilaisia tieteenaloja pää- ja sivuaineena.

Oma kokemuksen amk:sta taas puhuu toista. Amk jossa opiskelin mainosti itseään Suomen parhaimmistoon kuuluvana, silloin en huomannut kyseenalaistaa tuota. Sen myönnän, että ko. organisaation kuuluu laitoksia, jotka ovat Suomessa alallaan (taide ja muotoilu) erittäin arvostettuja -olivat jo ennen kuin tuo amk synnytettiin. Toisaalta näkisin, että juuri kaupallisissa aineissa, tekniikassa ja sosiaalialalla -aineet joissa on opiskelupaikkoja kaikkein eniten- opetuksen taso voi olla melkolailla eritasoista eri amk:den välillä.
        Amk:lla ei myöskään tietääkseni ole samanlaista yhteistyötoimintaa kuin yliopistoilla. Toisaalta yhteydet yritysmaailmaankaan eivät ainakaan omassa oppilaitoksessani olleet kovinkaan kummoiset, vaikka paikkakunta jossa oppilaitos sijaitsee on useita suuriakin yrityksiä: esimerkiksi harjoittelupaikat piti hankkia pääsääntöisesti itse; siis ok näin, mutta toisaalta olisi kuitenkin odottanut, että koululla olisi kuitenkin ollut huomattavasit tiivimpiä yhteyksiä kun oli kuitenkin kauppiksenakin jo toiminut vaikka kuinka kauan.
        Motivaatiosta: omassa oppilaitoksessani oli opettajilla melkoinen hällä-väliä meininki ja sama tarttui sitten tietysti useisiin opiskelijoihinkin. Mainittakoon vielä, että omalta vuosikurssiltani minun silloiseen ystäväpiiriini kuuluvista lähes kaikki olivat kouluun tyytymättömiä ja aikoivat sen jälkeen pyrkiä vielä suorittamaan lisäopintoja. Työharjoittelusta sen verran, että omassa opinahjossani ns. A-osan (10 ov) sai suoritetuksi sillä, että vaivautui kirjoittamaan raportin ennen kouluun tuloa saadusta työkokemuksesta, kuten kesätöistä yms. Työkokemuksesi kelpasi esim. kioskimyyjänä olo. B-osalta sitten vaadittiin toki hivenen enemmän, mutta ei mitään älytöntä: eräskin ystäväni sai B-osan työharjoittelun sillä, että oli USA:ssa huvipuistossa töissä valvojana, siis pyöritti siellä yhden kesän laitteita -tiedä sitten miten tuo liittyy taloushallintoon. Se on toki ihan ok, että aikaisemmat kokemukset otetaan huomioon, mutta kun kyse kerran on korkeakoulutuksesta, pitäisi tuon aiemman kokemuksen tason sitten jotenkin vastata tätä.

Mitä näihin uusiin amk:ssa järjestettäviin jatko-opintoihin tulee, niin niistä voin mainita sen verran että sielläkään ei rima tunnu olevan loppujen lopuksi kovin korkealla. Sain tässä taannoin mainoskirjeen tuosta entisestä opinahjostani; kirjeessä mainostettiin syksyllä alkaavaa jatkotutkintoa. Pääsyvaatimuksenahan näissä jatkotutkinnoissa pitäisi olla amk-tutkinto (suht hyvillä arvosanoila) ja kolme vuotta tutkinnon jälkeistä alakohtaista työkokemusta, siis periaatteessa aika kova vaatimustaso. Kuitenkin mainoksen mukana olleessa hakulomakkeessa oli eräänlainen 'porsaanreikä', nimittäin kohta johon saattoi listata jo amk-tutkinnon aikana saatua työkokemusta. Minulle tuosta jäi sellainen maku, että koulu haluaa saada vuosikurssin täyteen ja varmistelee tällä sitä, että mikäli tasoikkaita hakijoita ei ole riittävästi voidaan sisään ottaa myös vähemmillä vaatimuksilla. Jos näin niin ok, mutta siitä pitäisi kyllä sitten puhua avoimesti. No, tämä on tietysti vain arvailua ja kyseessä on yksittäistapaus. Kriittisyyteni johtuu kuitenin siitä, että en koe että ko. oppilaitoksen tasoon voisi luottaa.

Mitä tulee valmistumisprosentteihin, joista joku tuolla jo mainitsi, niin ongelmahan on usein se
        -molemmilla sektoreilla- että ihmiset pääsevät (jotkut myös joutuvat) töihin ennen valmistumistaan. Toisaalta se, että yo:ssa opiskellaan pidempään kuin amk:ssa johtuu (ainakin oman kokemukseni perusteella, vaikka kyseessä ovatkin eri oppialat) siitä että yo:ssa tehdään paljon enemmän opintoviikkojen eteen töitä ja toisaalta siitä, että yliopisto ei ole niin koulumainen kuin amk, vaan opinnot suunnitellaan itse: tähän liittyy myös tuo sivuaineasia, mikä amk:sta puuttuu tyystin. Joku väittää tässä tietysti toista, joten ei tästä sen enempää. Paitsi että yleisluontoisesti voisi vielä sanoa, etteivät opintoviikot ole mikään absoluuttinen työmäärän mittari, ne eivät ole tätä edes saman oppiaineen sisällä.

Lopuksi: tahdon vielä tehdä selväksi, että en väitä kaikkien amk:n ja niiden alaisuudessa olevien laitosten olevan samanlaisia kuin tämä missä itse opiskelin, silti, ainakin alkuvuosinaan amk:den imago perustui vain niiden itse luomiinsa mielikuviin ja siihen todella agressiiviseen mainontaan mitä ne tuolloin harrastivat.

• Paju
        1+1 kirjoitti:

Itselläni on kokemusta molemmista opinahjoista: amk:sta olen valmistunut taloushallinnon tradenomiksi ja yliopistossa opiskelen nyt pääaineena englantia. Koska oppialat ovat kovin erilaiset en niitä sen kummemmin vertaa toisiinsa, mutta joitakin yleisiä huomioita siitä mitkä ovat minun kokemukseni.

Ensiksi. Yliopistolaitoksen perusopetuksen voinee sanoa olevan suhteellisen tasalaatuista läpi Suomen, joka ainakin osaltaan johtuu siitä että yliopistojen kunkin oppiaineen professuureja hoitaa suhteellisen pieni porukka: nämä samat ihmiset kiertävät usein eri yliopistoissa, esim. hakevat avoinna olevia virkoja, he tuntevat toinen toisensa, ovat dosenttina yhdessä yliopistossa ja opettavat pääsääntöisesti toisessa, tapaavat toisiaan konferensseissä, ohjaavat kansallisissa tutkijakouluissa, kirjoittavat yhdessä oppikirjoja, tekevät tutkimusprojekteja jne. Uskoakseni yliopistolaitos on tässä suhteessa 'laadultaan' varsin homogeeninen. Toki erojakin löytyy, mutta mistään kovin räikeistä eroista ei varmasti voida puhua, sillä niin pieni maa Suomi kuitenkin on yliopistojen välisen kanssakäymisen kannalta. Lisäksi, tiedeyhteisöön ja yliopistoon on kautta sen historian kuulunut kansainvälinen kanssakäyminen, joten kyllä tämä myös kansallisella tasolla toimii. Olen itse opiskellut kolmen eri yliopiston professorin alaisuudessa ja voin todeta, että taso on tuossa 'opettajakategoriassa' sama kautta linjan. Eri asia ovat sitten riviopettajat, mutta toisaalta itseään kunnioittava opiskelija hakeutuukin yo:ssa nopeasti sellaisten opettajien opetettavaksi/ohjattavaksi keiden kokee ja näkee osaavan asiansa. Toisaalta mitä varsinaisiin opintoihin tulee, niin yliopistotukintoon kuuluva jako pää- ja sivuaineisiin turvaa sen että opiskelija voi koota varsin kattavan ja monipuolisen tutkinnon, jopa niin että opiskelee täysin erilaisia tieteenaloja pää- ja sivuaineena.

Oma kokemuksen amk:sta taas puhuu toista. Amk jossa opiskelin mainosti itseään Suomen parhaimmistoon kuuluvana, silloin en huomannut kyseenalaistaa tuota. Sen myönnän, että ko. organisaation kuuluu laitoksia, jotka ovat Suomessa alallaan (taide ja muotoilu) erittäin arvostettuja -olivat jo ennen kuin tuo amk synnytettiin. Toisaalta näkisin, että juuri kaupallisissa aineissa, tekniikassa ja sosiaalialalla -aineet joissa on opiskelupaikkoja kaikkein eniten- opetuksen taso voi olla melkolailla eritasoista eri amk:den välillä.
        Amk:lla ei myöskään tietääkseni ole samanlaista yhteistyötoimintaa kuin yliopistoilla. Toisaalta yhteydet yritysmaailmaankaan eivät ainakaan omassa oppilaitoksessani olleet kovinkaan kummoiset, vaikka paikkakunta jossa oppilaitos sijaitsee on useita suuriakin yrityksiä: esimerkiksi harjoittelupaikat piti hankkia pääsääntöisesti itse; siis ok näin, mutta toisaalta olisi kuitenkin odottanut, että koululla olisi kuitenkin ollut huomattavasit tiivimpiä yhteyksiä kun oli kuitenkin kauppiksenakin jo toiminut vaikka kuinka kauan.
        Motivaatiosta: omassa oppilaitoksessani oli opettajilla melkoinen hällä-väliä meininki ja sama tarttui sitten tietysti useisiin opiskelijoihinkin. Mainittakoon vielä, että omalta vuosikurssiltani minun silloiseen ystäväpiiriini kuuluvista lähes kaikki olivat kouluun tyytymättömiä ja aikoivat sen jälkeen pyrkiä vielä suorittamaan lisäopintoja. Työharjoittelusta sen verran, että omassa opinahjossani ns. A-osan (10 ov) sai suoritetuksi sillä, että vaivautui kirjoittamaan raportin ennen kouluun tuloa saadusta työkokemuksesta, kuten kesätöistä yms. Työkokemuksesi kelpasi esim. kioskimyyjänä olo. B-osalta sitten vaadittiin toki hivenen enemmän, mutta ei mitään älytöntä: eräskin ystäväni sai B-osan työharjoittelun sillä, että oli USA:ssa huvipuistossa töissä valvojana, siis pyöritti siellä yhden kesän laitteita -tiedä sitten miten tuo liittyy taloushallintoon. Se on toki ihan ok, että aikaisemmat kokemukset otetaan huomioon, mutta kun kyse kerran on korkeakoulutuksesta, pitäisi tuon aiemman kokemuksen tason sitten jotenkin vastata tätä.

Mitä näihin uusiin amk:ssa järjestettäviin jatko-opintoihin tulee, niin niistä voin mainita sen verran että sielläkään ei rima tunnu olevan loppujen lopuksi kovin korkealla. Sain tässä taannoin mainoskirjeen tuosta entisestä opinahjostani; kirjeessä mainostettiin syksyllä alkaavaa jatkotutkintoa. Pääsyvaatimuksenahan näissä jatkotutkinnoissa pitäisi olla amk-tutkinto (suht hyvillä arvosanoila) ja kolme vuotta tutkinnon jälkeistä alakohtaista työkokemusta, siis periaatteessa aika kova vaatimustaso. Kuitenkin mainoksen mukana olleessa hakulomakkeessa oli eräänlainen 'porsaanreikä', nimittäin kohta johon saattoi listata jo amk-tutkinnon aikana saatua työkokemusta. Minulle tuosta jäi sellainen maku, että koulu haluaa saada vuosikurssin täyteen ja varmistelee tällä sitä, että mikäli tasoikkaita hakijoita ei ole riittävästi voidaan sisään ottaa myös vähemmillä vaatimuksilla. Jos näin niin ok, mutta siitä pitäisi kyllä sitten puhua avoimesti. No, tämä on tietysti vain arvailua ja kyseessä on yksittäistapaus. Kriittisyyteni johtuu kuitenin siitä, että en koe että ko. oppilaitoksen tasoon voisi luottaa.

Mitä tulee valmistumisprosentteihin, joista joku tuolla jo mainitsi, niin ongelmahan on usein se
        -molemmilla sektoreilla- että ihmiset pääsevät (jotkut myös joutuvat) töihin ennen valmistumistaan. Toisaalta se, että yo:ssa opiskellaan pidempään kuin amk:ssa johtuu (ainakin oman kokemukseni perusteella, vaikka kyseessä ovatkin eri oppialat) siitä että yo:ssa tehdään paljon enemmän opintoviikkojen eteen töitä ja toisaalta siitä, että yliopisto ei ole niin koulumainen kuin amk, vaan opinnot suunnitellaan itse: tähän liittyy myös tuo sivuaineasia, mikä amk:sta puuttuu tyystin. Joku väittää tässä tietysti toista, joten ei tästä sen enempää. Paitsi että yleisluontoisesti voisi vielä sanoa, etteivät opintoviikot ole mikään absoluuttinen työmäärän mittari, ne eivät ole tätä edes saman oppiaineen sisällä.

Lopuksi: tahdon vielä tehdä selväksi, että en väitä kaikkien amk:n ja niiden alaisuudessa olevien laitosten olevan samanlaisia kuin tämä missä itse opiskelin, silti, ainakin alkuvuosinaan amk:den imago perustui vain niiden itse luomiinsa mielikuviin ja siihen todella agressiiviseen mainontaan mitä ne tuolloin harrastivat.

Olen samoilla kannoilla myöskin amk:ssa ja yliopistossa opiskelleena.
        Olen ollut toiminnassa (killat, edarit jne) mukana ja en voi muuta kuin sanoa että yliopistomaailma on vain jotenkin avoimempi, ja tasoon ja opetukseen panostetaan. Amk:ssa paikkakunnasta riippuen ehkä, useinmiten ei.
        Anteeksi vaan kaikki tradenomit.

• Nina

Ammattikorkeakouluist valmistuu eri ammatteihin kuin yliopistosta.
      Kumpaakin tarvitaan, takuulla. AMK:sta valmistuu enemmän käytännönläheisempiä opiskelijoita kuin YO:sta. Mutta se ei sano, kumpi on tärkeämpi. Työnantajastahan ja -paikasta se riippuu mitä koulutusta siellä arvostetaan. (!)
      Tälläinen kinastelu "Kumpi on hienompi ja arvokkaampi paikka opiskella " on aivan turhaa....

• Hanna

Kilpailevathan tradenomit ja ekonomit samoista työpaikoista, joten miten niin valmistuu eri ammatteihin?

Muuten ihan totta, että tästä asiasta on kylä jauhettu aivan riittämiin ja ihmisiä on yhtä paljon kuin mielipiteitäkin.

Hauskaa kesän jatkoa siltä kaikille tasapuolisesti!

• Nina
        Hanna kirjoitti:

Kilpailevathan tradenomit ja ekonomit samoista työpaikoista, joten miten niin valmistuu eri ammatteihin?

Muuten ihan totta, että tästä asiasta on kylä jauhettu aivan riittämiin ja ihmisiä on yhtä paljon kuin mielipiteitäkin.

ainakin sit nimikkeiltään valmistuu "eri" ammatteihin :)

• Elli
        Hanna kirjoitti:

Mitäh?! Eihän nyt tradenomit ja ekonomit voi samoista työpaikoista kilpailla, eihän? Justhan joku tuolla edellä vihjaili, että kyllä työantaja tietää, mitä tutkintoa pitää arvostaa. Eikös asia sitten ole niin, että jos työpaikkaa hakee kymmenen tradenomia ja yksi ekonomi, niin fiksu työnantaja ottaa tietysti ekonomin asiaa sen kummenmmin miettimättä, kun se on ekonomi ja muut vain tradenomeja.

Vai kuinka se nyt sitten? Olenko ymmärtänyt nyt jotain väärin?

• 1+1
        Elli kirjoitti:

Mitäh?! Eihän nyt tradenomit ja ekonomit voi samoista työpaikoista kilpailla, eihän? Justhan joku tuolla edellä vihjaili, että kyllä työantaja tietää, mitä tutkintoa pitää arvostaa. Eikös asia sitten ole niin, että jos työpaikkaa hakee kymmenen tradenomia ja yksi ekonomi, niin fiksu työnantaja ottaa tietysti ekonomin asiaa sen kummenmmin miettimättä, kun se on ekonomi ja muut vain tradenomeja.

Vaikka tämä asia ei oikeastaan minua hirveästi edes kiinnosta (olen kyllä itse taloushallinnon tradenomi, mutta opiskelen nykyisin aivan eri oppiainetta), niin sanonpahan nyt kuitenkin että ei tietty tutkinto yksin kenellekään työpaikkaa välttämättä takaa -paitsi kun on kyse enemmän ammattisuuntautuneesta tutkinnosta kuten vaikkapa esim. poliisi, lääkäri tai juristi.

• ...
        Nina kirjoitti:

ainakin sit nimikkeiltään valmistuu "eri" ammatteihin :)

Niin, eli amk:a tulleilla on erilaiset nimikkeet.

• Zvona
        Elli kirjoitti:

Työnantajapuoli on viime aikoina sivistynyt tässäkin ekonomi contra tradenomi -asettelussa. Ennen työilmoitukset olivat laatua :

1. Haetaan ekonomia hommaan foo.
        2. Haetaan tradenomia tai merkonomia hommaan bar.

Nykyään tilanne on enemmän:

1. Haetaan kaupan ja hallinnon/liiketalouden korkeakoulututkinnon suorittanutta (ekonomi tai tradenomi) hommaan foo.
        2. Haetaan 2.asteen kaupallisen alan tutkinnon suorittanutta (merkonomi) hommaan bar.

Ei työnantaja suoraan valitse ekonomia. Tämän vuoksi on olemassa työhaastattelut. Eikä kukaan kiellä liiketalouden tradenomia hakemasta paikkaa, johon toivotaan ekonomia. Aina vain parempi, jos tradenomi pystyy näyttämään pätevyytensä sivuuttaen ekonomin.

Ja muistakaa : ekonomien ja tradenomien (kuten myöskään DI:n ja insinöörien) ei ole tarkoitus kilpailla keskenään - heidän on tarkoitus suorittaa työtehtävänsä taitojensa mukaisesti.

• teekkarityttö
        Elli kirjoitti:

kun sille ekonomille joutuisi maksamaan kaksi kertaa korkeamman palkan...

• Niinpäniin

Asiahan on niin, että yliopistolaisten mielestä amk on surkea ja amk-laiset yrittävät puolustaa opinahjoaan ja koulutustaa. Tuskin kukaan yliopistosta valmistunut maisteri tykkäisi kuulla ihmisten haukkuvan hänen ammattiaan, kouluaan jne. koska ne ovat olleet hänen oma valintansa, niitä pitää kunnioittaa. Lisäksi amk:sta on yleisesti liikkeellä todella kaikenmoista paskaa, j otka yleensä johtuvat yleistyksistä. Siitä, että joku on paska ja saa opintoviikot helposti ei kannata heti lähteä sitä yleistämään joka amk:hon ja jokaiseen eri tutkintoon, mitä siellä voi suorittaa. Miksi aina täytyy olla saattamassa toisia huonommiksi kuin itseään? Kertoo jotain jo kirjoittajankin ajatusmaailmasta, arvoista ja ennen kaikkea älystä. Viisaimmat ovat loukkaamatta ketään ja pärjäävätkin elämässä. Oma tulkintani onkin, että kirjoittajalla tuskin menee opinnoissaan kauhean hyvin, kun omaa egoa täytyy tälläisillä palstoilla pönkittää.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Lindtman I vasemmistohallitus aloittaa viimein Suomen kuntoon laittamisen

Tässä nyt on 3 vuotta seurattu irvokasta kärsimysnäytelmää nimeltään "valtion budjetin tasapainotus by äärioikeisto", ja
      Maailman menoa
      186
      2690
    2. Missä viipyy persujen lupaama euron bensa?

En edes muista milloin bensapumpussa olisi ollut ykkösellä alkava litrahinta. Missä siis viipyy persujen lupaama euron b
      Maailman menoa
      148
      2407
    3. Kirje, PellePelottomalle.

Tärkeää olisi luoda ystävyys, että se, jota rakastaa, on samalla paras ystävä ja luotettavin, jolle voi ja uskaltaa luot
      Ikävä
      106
      1122
    4. Sinua oli kiihottavaa

Sinua nainen oli kiihottavaa katsella.
      Ikävä
      84
      954
    5. Meni kyllä aika solmuun

Meidän tutustuminen 😐
      Ikävä
      64
      921
    6. Martinan hevoset.

Tämä todella kaunis ja ketterä harmaa hevonen jolla monet kilpailut voitetaan ei ole Martinan.Tytär ratsastaa sillä tait
      Kotimaiset julkkisjuorut
      239
      819
    7. Mistä löytyy naisseuraa sinkkumiehelle?

Kertokaapas kokeneemmat mistä löytyis naisseuraa sinkulle. Ihan ois eukko nyt tosissaan hakusessa. Tanssipaikat kun on a
      Kuhmo
      20
      810
    8. Persut jakavat tekoälyllä tehtyjä kuvia maahanmuuttajista somessa

Eivät mainitse, että ovat tekoälyllä tehtyjä. Eivät näe asiassa mitään ongelmaa. Valehtelijapuolue taas vauhdissa. Unka
      Maailman menoa
      285
      775
    9. Voi teitä naisia

Suudeltiin ja nukuttiin toisissamme kiinni mutta pillua ei tullu, ei edes aamulla. t.38vmies
      Sinkut
      89
      774
    10. Hyvä meininki

TTP:ssa väkeä tosi runsaasti paikalla. Hyvää ruokaa jälleen ja munkit ja sima erinomaista. Kiitos yrittäjälle! Hieno Vap
      Haapavesi
      22
      708
    Aihe