Alattiosta Finnmarksviddan yli Suomeen?

Onko tietoa

Onko joku ajanut/kulkenut Alattiosta Finnmarksviddan yli Kautokeinoon ja edelleen Suomen puolelle Enontekiön Hettaan.

Kysyisin:
-Onko Alattiosta lähtevän tien nousu sisämaahan suuri.
-tien sisämaassa ja liikenne siellä
-palvelut Alattiossa (esim. retkeilymaja,mökit)

-palvelut tiellä Kautokeinoon matkan varrella siis

-Voiko siellä yöpyä esim. teltassa tunturijärven rannalla (esim. onko tieyhteyttä päätieltä?)

8

1033

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Juuso

      No meinaatko autoilla vai kävellä.
      Kesällä pääseen Eskelisen bussilla Oulusta Alattioon, oliko edestakaisin noin 80 e. Meren rannalla leirintäalue (Altajoen vierellä), jossa mökkejä. Hinnat vaan Norjassa on pilvissä.
      Nousua lienee muutama sataa metriä Kautokeinoon.
      Viime kesällä ainakin ajoivat norjalaiset pyöräilijät kilpaa Kautokeinosta Alattioon. Voinee yöpyä teltassakin, Tie on hyvä

      • Keskinopeus 18 km/tunti

        Tarkoitus on ajaa ensi kesänä polkupyörällä Hammerfestista Alattion kautta Kautokeinoon ja sieltä Enontekiön Hettaan. Hammerfestiin Hurtugruten-laivalla Kirkkoniemestä.

        Eniten arveluttaa nousu valtameren rannalta ylängölle. Petyn jos nousua on alle 10 km;)

        Sitten Finnmarksviddan palvelut ja tuulet ennenkaikkea. Jos tuulee pohjoisesta on myötätuuli ja palelee. Jos tuulee etelästä on vastatuuli mutta ei palele.


      • Juuso
        Keskinopeus 18 km/tunti kirjoitti:

        Tarkoitus on ajaa ensi kesänä polkupyörällä Hammerfestista Alattion kautta Kautokeinoon ja sieltä Enontekiön Hettaan. Hammerfestiin Hurtugruten-laivalla Kirkkoniemestä.

        Eniten arveluttaa nousu valtameren rannalta ylängölle. Petyn jos nousua on alle 10 km;)

        Sitten Finnmarksviddan palvelut ja tuulet ennenkaikkea. Jos tuulee pohjoisesta on myötätuuli ja palelee. Jos tuulee etelästä on vastatuuli mutta ei palele.

        Kyllä siellä pyöräilijöitä on näkynyt, aina Nordkappiin asti menevät. Nousuja ja laskuja vaihtelevasti. Nousut pitkiä ja varmaan satoja metrejä ylös aina kerrallaan, jyrkkiä ja loivia. Palveluja ei ole, omin eväin pärjättävä. Puustosta ei ole suojaa, kiven koloja voi löytyä.

        Hae kartta ja tutki sitä. Pitää olla kyllä harjoittelua takana , jos meinaa pärjätä pyörällä. Kylmiltään on turha lähteä. Noutaja tulee ja vitsit loppuu.
        Kesällä lämpö riippuu tosiaan mistä tuulee. Ehkä ei pohjoistuulikaan sentään palenna. Esim viime heinäkuun oli kai alueella lämpimämpi kuin kesä Etelä-Suomessa.


      • Keskinopeus 18 km/t
        Juuso kirjoitti:

        Kyllä siellä pyöräilijöitä on näkynyt, aina Nordkappiin asti menevät. Nousuja ja laskuja vaihtelevasti. Nousut pitkiä ja varmaan satoja metrejä ylös aina kerrallaan, jyrkkiä ja loivia. Palveluja ei ole, omin eväin pärjättävä. Puustosta ei ole suojaa, kiven koloja voi löytyä.

        Hae kartta ja tutki sitä. Pitää olla kyllä harjoittelua takana , jos meinaa pärjätä pyörällä. Kylmiltään on turha lähteä. Noutaja tulee ja vitsit loppuu.
        Kesällä lämpö riippuu tosiaan mistä tuulee. Ehkä ei pohjoistuulikaan sentään palenna. Esim viime heinäkuun oli kai alueella lämpimämpi kuin kesä Etelä-Suomessa.

        Ei se matka vaan vauhti;) Suurin uhka on kai vilustuminen. Tarkoitus on jäädä telttailemaan sitten kun väsyttää, trangian kera.

        Kveeneistä puheenollen olen tavannut heitä joskus aikaisemmilla matkoilla (peukalokyydillä liikkuessa). Hauska kieli. Vasta heiltä tajusin,että Kalevalan Joukahainen on vanha nimitys Joutsenelle,suomalaisten pyhälle linnulle.
        Kveenit kutsuvat joutsenia joukahaisiksi vieläkin!

        Jäi semmonen käsitys,että kveenit puhuvat vielä sellaista kieltä joka on Suomesta jo kadonnut.

        Toinen asia mikä pani miettimään mikä on NORJA valtiona on se,että kveenit eivät osanneet lukea eikä kirjoittaa suomea. Halusivat,että luen suomalaisesta lehdestä mitä siinä lukee.

        Minuklla varmaan naksahti päässä jotain:
        Siis upporikas valtio,Norja, tekee osasta väestöstään tietoisesti luku- ja kirjoitustaidottomia omassa äidinkielessään!

        Minulla muuttui siinä hetkessä käsitykseni norjalaisista. Minusta ne on julmia ihmisiä ei-norjankielisille Norjassa.


      • Juuso
        Keskinopeus 18 km/t kirjoitti:

        Ei se matka vaan vauhti;) Suurin uhka on kai vilustuminen. Tarkoitus on jäädä telttailemaan sitten kun väsyttää, trangian kera.

        Kveeneistä puheenollen olen tavannut heitä joskus aikaisemmilla matkoilla (peukalokyydillä liikkuessa). Hauska kieli. Vasta heiltä tajusin,että Kalevalan Joukahainen on vanha nimitys Joutsenelle,suomalaisten pyhälle linnulle.
        Kveenit kutsuvat joutsenia joukahaisiksi vieläkin!

        Jäi semmonen käsitys,että kveenit puhuvat vielä sellaista kieltä joka on Suomesta jo kadonnut.

        Toinen asia mikä pani miettimään mikä on NORJA valtiona on se,että kveenit eivät osanneet lukea eikä kirjoittaa suomea. Halusivat,että luen suomalaisesta lehdestä mitä siinä lukee.

        Minuklla varmaan naksahti päässä jotain:
        Siis upporikas valtio,Norja, tekee osasta väestöstään tietoisesti luku- ja kirjoitustaidottomia omassa äidinkielessään!

        Minulla muuttui siinä hetkessä käsitykseni norjalaisista. Minusta ne on julmia ihmisiä ei-norjankielisille Norjassa.

        No, Alattio on "vanha suomalainen kaupunki".1800-luvun alussa suomenkieliset asukkaat olivat tiettävästi enemmistö alueella. Viereisessä Kåfjordin kylässä oli iso kuparikaivos 1820-1850.

        Hammerfest on nykyään ehkä eniten "suomalainen" Norjan kaupungeista Tromssan ja Oslon rinnalla. Näin, kun puhutaan "nykysuomalaisista".

        Yksi ryhmä suomalaisia lähti Suomesta nälkää pakoon tuossa 1850-1860-luvulla sinne Petsamoon, Vesisaareen ja Porsangerin vuonon alueelle. Vähemmistöjen tuki taitaa joka maassa olla hiukan ongelmallinen. Pohjoiskalotin alueella asuvat myös saamelaiset, jotka pontevasti haluavat eriytyä näistä muista.

        "Kveenit" taas tulivat alueelle kai 1000 vuotta sitten "Kvenlandista", joksi norjalaiset ovat Perä-Pohjolaa aina kutsuneet. Heidän "jälkeläisiään" on laskettavissa kai olevan puolet alueen nykyasukkaista.
        Luulen kuitenkin, että nämä kaikki laskevat itsensä nykyään "norjalaisiksi"

        No sitten on ns. Komsakulttuuri. Se oli alueella noin 8000-7000 vuotta sitten. Sen jäännöksiä löytyy mm. Altan museon alueelta. Kalliopiirroksia, kuten meillä Suomessakin monessa paikkassa. Tästä voisi päätellä, että sama porukka oli jo silloin asuttamassa tätä aluetta. Lieneekö koko pohjois-Norja siis "vanhaa suomalaisaluetta" vai olisiko se juuri päinvastoin.


      • Keskinopeus 18 km/t
        Juuso kirjoitti:

        No, Alattio on "vanha suomalainen kaupunki".1800-luvun alussa suomenkieliset asukkaat olivat tiettävästi enemmistö alueella. Viereisessä Kåfjordin kylässä oli iso kuparikaivos 1820-1850.

        Hammerfest on nykyään ehkä eniten "suomalainen" Norjan kaupungeista Tromssan ja Oslon rinnalla. Näin, kun puhutaan "nykysuomalaisista".

        Yksi ryhmä suomalaisia lähti Suomesta nälkää pakoon tuossa 1850-1860-luvulla sinne Petsamoon, Vesisaareen ja Porsangerin vuonon alueelle. Vähemmistöjen tuki taitaa joka maassa olla hiukan ongelmallinen. Pohjoiskalotin alueella asuvat myös saamelaiset, jotka pontevasti haluavat eriytyä näistä muista.

        "Kveenit" taas tulivat alueelle kai 1000 vuotta sitten "Kvenlandista", joksi norjalaiset ovat Perä-Pohjolaa aina kutsuneet. Heidän "jälkeläisiään" on laskettavissa kai olevan puolet alueen nykyasukkaista.
        Luulen kuitenkin, että nämä kaikki laskevat itsensä nykyään "norjalaisiksi"

        No sitten on ns. Komsakulttuuri. Se oli alueella noin 8000-7000 vuotta sitten. Sen jäännöksiä löytyy mm. Altan museon alueelta. Kalliopiirroksia, kuten meillä Suomessakin monessa paikkassa. Tästä voisi päätellä, että sama porukka oli jo silloin asuttamassa tätä aluetta. Lieneekö koko pohjois-Norja siis "vanhaa suomalaisaluetta" vai olisiko se juuri päinvastoin.

        Pari kysymystä:

        -minkälainen maasto on välillä Alattio-Kautokeino-(Hetta).

        -onko väli puuton esim.?
        -onko porot maantiellä makoilemassa kesäisin?

        Mitä olen kartasta katsonut ei ole mitään hirveitä vuoria (vrt. esim. Lyngenin alpit).

        Ja lisäksi:
        -minkälainen paikka on Masi? Siinä puolivälissä Alattio - Kautokeino


      • Juuso
        Keskinopeus 18 km/t kirjoitti:

        Pari kysymystä:

        -minkälainen maasto on välillä Alattio-Kautokeino-(Hetta).

        -onko väli puuton esim.?
        -onko porot maantiellä makoilemassa kesäisin?

        Mitä olen kartasta katsonut ei ole mitään hirveitä vuoria (vrt. esim. Lyngenin alpit).

        Ja lisäksi:
        -minkälainen paikka on Masi? Siinä puolivälissä Alattio - Kautokeino

        Parasta on että joku paikkakuntalainen vastaa. Itse olen ajanut muutaman kerran vain ohitse.

        Altasta on alkuun noin 10-20 km tasaista jokilaaksoa ja sitten nousee aika jyrkkään ylös kanjonia pitkin kohti tuntureita, ehkä 200 metriin. Ja senjälkeen lisää ylös ja puusto pikkuhiljaa harvenee ja muuttuu tunturikoivikoksi ja pusikoksi. Tunturiylängöllä sitten tie nousee ja laskee ylös-alas ja kiertelee tarpeen mukaan tunturien/vaarojen kupeita ja järviä.
        Norjanpuolen tie on parempi.

        Aika vähän oli viime kesänä poroja tällä alueella (Alta-Kautokeino)tiellä. Enempi oli sitten kun mentiin Nordkapia kohti tai Hammerfestin suuntaan. Taitavat mennä mäkäräisiä ja paarmoja karkuun viileämmille seuduille.

        Myös väli Alattio-Russenes käy aika korkealla, oliko jotain 700 m, ja aukealla ylängöllä.
        Myös alku Russenes - Repparfjordiin on tasaista, mutta sitten mäkistä Hammerfestiin saakka. Varsinkin Kvaloyan saarta tie kiertää komeasti meren rannalla paikoitellen.
        Pyöräilijöitä oli paljon liikkeellä viime kesänä heinäkuussa, yleensä parittain ja varusteita näytti olevan kovasti tarakoilla. Keskipäivällä näytti olevan kuuma ajaa (paidatta menivät), kun aurinko paistaa.
        Masista ei tietoa, ohi vain ajanut.


      • Keskinopeus 18 km/t
        Juuso kirjoitti:

        Parasta on että joku paikkakuntalainen vastaa. Itse olen ajanut muutaman kerran vain ohitse.

        Altasta on alkuun noin 10-20 km tasaista jokilaaksoa ja sitten nousee aika jyrkkään ylös kanjonia pitkin kohti tuntureita, ehkä 200 metriin. Ja senjälkeen lisää ylös ja puusto pikkuhiljaa harvenee ja muuttuu tunturikoivikoksi ja pusikoksi. Tunturiylängöllä sitten tie nousee ja laskee ylös-alas ja kiertelee tarpeen mukaan tunturien/vaarojen kupeita ja järviä.
        Norjanpuolen tie on parempi.

        Aika vähän oli viime kesänä poroja tällä alueella (Alta-Kautokeino)tiellä. Enempi oli sitten kun mentiin Nordkapia kohti tai Hammerfestin suuntaan. Taitavat mennä mäkäräisiä ja paarmoja karkuun viileämmille seuduille.

        Myös väli Alattio-Russenes käy aika korkealla, oliko jotain 700 m, ja aukealla ylängöllä.
        Myös alku Russenes - Repparfjordiin on tasaista, mutta sitten mäkistä Hammerfestiin saakka. Varsinkin Kvaloyan saarta tie kiertää komeasti meren rannalla paikoitellen.
        Pyöräilijöitä oli paljon liikkeellä viime kesänä heinäkuussa, yleensä parittain ja varusteita näytti olevan kovasti tarakoilla. Keskipäivällä näytti olevan kuuma ajaa (paidatta menivät), kun aurinko paistaa.
        Masista ei tietoa, ohi vain ajanut.

        Googlella löyty Kautokeinosta kuvaa,mutta ei sitten oikein muuta. Ja Masin kirkosta.

        Kuvaus selvensi kovasti. Hyvä uutinen on,että siellä voi olla muitakin pyöräilijöitä.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 120
      2563
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      66
      2368
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      16
      2061
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      19
      1727
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      21
      1648
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      14
      1460
    7. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      16
      1413
    8. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      27
      1393
    9. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      16
      1367
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      6
      1292
    Aihe