Starttiraha

Jamja

Tervehdys!
Miten toi starttirahahomma toimii siis uudelle nuorelle yrittäjälle? Eli paljon se on, kauanko sitä saa ja mihin kaikkeen se velvoittaa? Mitä kannattaa ottaa huomioon?

5

827

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • e-p

Ota yhteyttä asuinkuntasi työvoimatoimistoon. Ehdot ja summat vaihtelevat alueittain.

Tuki on n. 650 e/kk brutto ja se myönnetään yleensä 6 kk:ksi. Jatkoa on mahdollista hakea enintään 4 kk:ksi, 500 e/kk.

Käytännössä tuota täyttä 10 kk myönnetään hyvin harvoin.

• kyselemään

Ensinnäkin sinulla ei saa olla yritystä ennen kuin haet starttirahaa. Jotkut toimistot vaativat pienen yrittäjäkurssin käymistä ennen kuin edes harkitsevat. Se ei ole mikään automaatti, riippuu alasta ja laskelmista. Täällä ei enää tänä vuonna myönnetä kampaajille starttirahoja, niitä kun on joka kadunkulmassa.

• Jamja

Siis joo, ajat on jo varattu ja kurssillekin oon menossa. Mul ois paketti aika kasassa asiakkaita myöten, lähinnä noi verohommat askarruttaa ja sit se paperityö (kyseessä on siis tmi). En ole vielä siis kerinnyt sinne työkkärin tapaamiseen missä nää asiat varmaan selvitetään.

• e-p
        Jamja kirjoitti:

Siis joo, ajat on jo varattu ja kurssillekin oon menossa. Mul ois paketti aika kasassa asiakkaita myöten, lähinnä noi verohommat askarruttaa ja sit se paperityö (kyseessä on siis tmi). En ole vielä siis kerinnyt sinne työkkärin tapaamiseen missä nää asiat varmaan selvitetään.

Työkkärissä ei yleensä ole varsinaisia yritysneuvojia. Toki starttirahaneuvojat jotain yrityksen perustamisesta tietävät ja voivat neuvoa asiakasta eteenpäin, mutta varsinaiset käytännön asiat on selvitettävä itse. Käytännön asiat voivat vaihdella paljon yritysmuodoittain, aloittain ym., joten työvoimaneuvoja ei ole näissä asiantuntija.

Siis mars vakuutusyhtiöön, Finnveraan/pankkiin,
        verotoimistoon, maistraattin ym. hoitamaan näitä käytännön asioita.

• Tuulanteija

Mene uusyrityskeskukseen. Siellä neuvotaan ilmaiseksi.

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Takaisin ylös

Luetuimmat keskustelut

1. Riikan kukkaronnyöri on umpisolmussa

Kulutus ei lähde liikkeelle, koska kansalaiset eivät usko, että: – työpaikka säilyy – tulot eivät romahda – talous ei h
      Maailman menoa
      56
      2950
    2. Jos vedetään mutkat suoraksi?

Niin kumpaan ryhmään kuulut? A) Niihin, jotka menevät edellä ja tekevät? Vai B) Niihin, jotka kulkevat perässä ja ar
      Sinkut
      106
      2731
    3. Tanskan malli perustuu korkeaan ansioturvaan

Ja vahvoihin työllisyys- ja kotoutumispalveluihin. Suomessa Riikka on leikannut juuri näitä: palkkatukea, työttömyysturv
      Maailman menoa
      38
      2441
    4. Kuka paiskasi vauvan betoniin Oulussa?

Nimi esiin.....
      Oulu
      33
      2359
    5. Vain vasemmistolaiset ovat aitoja suomalaisia

Esimerkiksi persut ovat ulkomaalaisen pääomasijoittajan edunvalvojia, eivät auta köyhiä suomalaisia.
      Maailman menoa
      50
      1928
    6. Anteeksipyyntöni

Jätän tähän anteeksipyyntöni sinulle, koska en voi sanoa sitä missään muuallakaan. Pyydän anteeksi, jos purkamani tuska
      Järki ja tunteet
      15
      1559
    7. Miten must tuntuu

et sä ajattelet mua just nyt
      Ikävä
      32
      1473
    8. Sydämeni valtiaalle

En täältä aio asioita kysellä. Haluan tuoda tiedoksesi, että pohjimmiltani en ihmisiä tahdo satuttaa ja ajattelen muiden
      Ikävä
      105
      1235
    9. Kun et vain tajua että

sua lähestytään feikkiprofiililla :D Hanki aivot :D m-n
      Ikävä
      177
      1203
    10. En vain unohda

Sitä miten rakastuneesti olet minua katsonut. Oliko tunteet liian suuria että niistä olisi voinut puhua.
      Ikävä
      73
      1060
    Aihe