Suomi24 Keskustelussa on viikonlopun aikana ollut poikkeuksellisen paljon bottien automaattiseti luomia kommentteja. Pahoittelemme tästä aiheutunutta harmia. Olemme kiristäneet Keskustelujen suojausasetuksia ja kommentointi on toistaiseksi estetty ulkomailta.

Exien kuvien säilyttäminen-ok?

maybebaby

Olin seurustellut poikaystäväni kanssa jo yli puoli vuotta kun kerran katselimme yhdessä kuvia hänen koneellaan.
Eksyin vahingossa paikkaan, jossa hänellä oli kuvia entisistä naisistaan. Oli kansio jokaiselle ja kansiolla nimi tyyliin ”Liisa”, ”Anne”, ”Kirsi”. (Nimet muutettu!)
Yksi kansio oli täynnä kuvia…joissa suudellaan ja jossa ex näkyy vähemmän viattomasti ja poseeraa. Poikaystävä hermostui ja sanoi ettei halua että katson niitä…”Siellä on kuvia mun eksästäkin…mä en halua että sä suutut…”
No tottakai minä suutuin! En itse koe tarvetta säilyttää tietokoneellani kuvia entisistä poikaystävistäni. Varsinkaan silloin kun olen vakaassa (?) suhteessa jonkun toisen kanssa. No poikaystävä selitti ensin ettei tiennyt että ne kuvat oli siellä koneella. Oli kuulemma siirtänyt vanhalta koneelta kaikki tiedostot uudelle koneelle…(Hohhhoijaa…niin varmaan.)
No kyllähän se tunnustus sieltä viimein tuli…”Kaikki mitä oon säästänyt…ne on vain muistoja mun menneisyydestä…mulla on hyviä muistoja myös niiltä ajoilta.”
Ymmärrän että kaikilla, myös poikaystävälläni, on menneisyys. Minullakin on. Ja on myös hyviä muistoja. Mutta en koe tarvetta säilyttää kansioittain kuvia koneellani entisitä miehistäni-oli ne muistot kuinka hyviä tahansa. Koen että jos olen suhteessa, olen silloin suhteessa kyseisen henkilön kanssa ja haluan kaikin mahdollisin tavoin osoittaa että juuri Hän on se jonka kanssa haluan olla.
Näiden kansioiden/kuvien löytäminen sai minut epäröimään että poikaystävä haikailee entisen perään (suhteesta on kolmisen vuotta eikä hän ole ollut eksän kanssa yhteydessä sen jälkeen). En ole perillä suhteen loppumisen kaikista syistä…mutta mukana oli ilmeisesti mustasukkaisuutta/tunteiden hiipumumista…no ei sillä minulle ole kauheasti merkitystäkään.

Minua vituttaa vaan niin paljon…että poikaystävä todellakin toimi näin. (Muuten niin ihana tyyppi!)Ymmärrän että haluaa säilyttää muistoja…ymmärrän että ei kaikkia kuvia halua heittää pois…En minäkään heitä. Mielestäni on ok säilyttää kuvia jossa ollaan yhdessä esim. jossain paikassa/matkalla…Mutta naamakuvien/poseeraus yms. säilyttämistä en ymmärrä.
Minusta tuntuu että sellainen on nykyisen seurustelukumppanin aliarvioimista ja epäkunnioittamista.

Kaikista eniten ärsyttää että poikaystävän mielestä oli ok säilyttää ”ex-tyttöystävä”-kansioita tietokoneella. Ärsyttää että hän ei ymmärrä mikä siinä minua loukkaa.

En koe että minulla olisi huono itsetunto – olen kaikin puolin tyytyväinen itseeni. En koe mitään alemmuuskompleksia exiä kohtaan tmv. Välillä tuntuukin että poikaystävä ei todellakaan ansaitse minua kun vain haikailee exien perään.

Olen itse sitä mieltä että jos todella kunniottaa ja haluaa olla sen tietyn ihmisen kanssa, ei pitäisi olla tarvetta muistella vanhoja ja varsinkaan säilytellä laatikoittain exien kuvia. Mitä mieltä te olette?

38

10376

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Viet Cong

      Äijä haikailee entisiään. Ihan selkeä juttu. Onko yhteydessä exiinsä/ vaikuttaisko että haluaisi olla? Ehkä suunnittelee? Kovistele sitä.

      Itse seurustelin yhden naisen kanssa, joka piti mm. laukussaan exänsä kuvaa vielä yli vuoden sen jälkeen, kun olimme alkaneet seurustelemaan. Itse pyysi antamaan jotain sieltä laukusta, ja sitten kun suutuin siitä kuvasta, rupesi sättimään etten olisi saanut kaivella. hah... Kuvia oli muuallakin, ja piti yhteyttä salaa. Kaikkea vielä paljon kivempaa paljastui ajan kuluessa, lopulta lähdin kun ei enää jaksanut. Luottamus naisiin meni siinä suhteessa, eikä ole tullut enää takaisin...

    • relax

      Noh, ehkä sun poitsufrendis vaan ajattelee asioista eri tavalla kuin sä. Ehkä sille ei ole niin big deal, että sillä on entisten fotoja kovalevyllä. Nehän on vaan muistoja, sä olet nykyisyyttä.

      Ehkä ei ollu kaikista viisain ratkaisu pitää niit kuvia tietsikassa, vaan olis kandenu polttaa ne levylle ja piilottaa levy alimpaan laatikkoon, niin ei tule kiusausta tyttöystävälle niistä suuttua.

      Tietty varmaan harmittaa, mutta en mä nyt ainakaan lähtis pelihousujani repimään moisen takia. Tuskinpa hän kenenkään perään haikailee. Sattu ny vaan säästämään kuvat.

      Mitä eroa muuten sillä on, että matka- yms. lomakuvat on ok, mutta sitte jotkut poseerauskuvat ei. Meinaan, että sama ihminenhän niissä esiintyy ja tyttöystävä se on poseeratkoon uima-altaalla tai sohvalla.

      Rauhassa ny vaan ja unohda koko juttu. Mä olen ollu aina sitä mieltä, ettei kannata liikaa olla kiinnostunu toisten tavaroista, sieltä saattaa löytyä sellaista, mitä ei haluaisi löytää.

      • maybebaby

        Tarkoitin sitä, että mielestäni on ok jos haluaa säilyttää jotain kuvia esim. matkoilta tai paikoista joissa on itse käynyt...ja se entinen sattuu olemaan niisä mukana. Mutta jos haluaa säilyttää kuvia joissa on vaan se ex...joissa ex poseeraa ja jotka on selvästi tarkoitettu vain harvoille nähtäväksi...Kyllä siinä on minusta eroa.


    • exä-neiti

      Säilytän tietty kaikki valokuvani; oli niissä sitten lukuisi exiä taikka jo edesmenneitä isovanhempiani. Nyt kun viimeisimmällä exälläni on uusi tyttöystävä lainasin lukuisia kuvia exäxtä exälle jotta voi näyttää tyttöystävälle miltä näytti esim. 10 vuotta sitten.

      Valokuvathan ovat muistoja menneisyydestä. Siksi kuvataan että muisto jäisi. Minkä tähden jonkun exän muisto olisi yhtään huonompi muisto kuin esim. kummitytön synttärit? En ymmärrä.

    • Ellu

      olisiko se sitten parempi että kuvien sijaan se tapailisi niitä ihan livenä?

      Tiedän nääs tapauksen jossa mies väittää että koska hänellä on mukavia muistoja existä, hän haluaa myös tapailla heitä "entisten hyvien aikojen" merkeissä.

      Että älä nyt kuitenkaan riehannu niistä kuvista, ne ovat vain kuvia. Eivät oikeita ihmisiä. Tiedän, että kun vituttaa se on vaikeaa mutta yritä edes, jooko?

      "Olen itse sitä mieltä että jos todella kunniottaa ja haluaa olla sen tietyn ihmisen kanssa, ei pitäisi olla tarvetta muistella vanhoja ja varsinkaan säilytellä laatikoittain exien kuvia. "

      Luepa tuo uudelleen ja mieti oikein tarkkaan. Mietitkö sinä koskaan menneitä? Onko sulla itsellä kuvia kuitenkin jossain tallessa? Loukkaako sinua kuitenkin niitä poikaystäväsi kuvia enemmän ajatus siitä, että hän on ollut joskus onnellinen toisten naisten kanssa, siis ennen sinua? Ja että hän haluaa säilyttää ne muistot kuvina. Sehän on luonnollista! Ei kukaan säilytä kuvia muistoja vain niistä elämänsä pahimmista, vaikeimmista ja surullisimmista ajoista. Eihän???

      Voithan sä käskeä sen hävittää kaiken menneisyytensä; kuvat, ajatukset ja kaikki, mutta eikös se sitten ole kuitenkin enemmän lapsellista mustasukkaisuutta ja omistamisenhalua kuin rakkautta poikaystävääsi kohtaan? Eikös sun pitäisi hyväksyä hänet juuri sellaisena kuin hän on?

      Anna menneiden olla menneitä. Elä mielummin tätä päivää, ja nauti siitä.

    • vilperi

      Milestäni ainut, joka on tässä tilanteessa epäkunnioittava....vittu että on otsaa mennä lässyttämään toisen valokuvista. Mielestäni poikaystäväsi ei ole mitenkään selvitys velvollinen tuollaisista asioista, koska eihän ne sinulle kuulu.

      • jabaxxx

        Ai ei muka kuulu? Kyllä perkele sentään parisuhteessa asiat kuuluu toisellekin. Kyllä mulle ainakin tulisi se fiilis että minkä helvetin takia täytyy haikailla jonkun vanhan hoidon perään, jos on oma kunnossa oleva parisuhde. Miksi niitä kuvia pitää säilyttää? Mihin niitä tarvitaan?


      • puolin ja toisin

        Kyllä sä tosiaan olet epäkunnioittava! Jos mun seurustelukumppani loukkaantuu jostain, mitä minä teen tai sanon, yritän itse olla siltä osin huomaavaisempi. Joitakin loukkaa exän kuvat, toisia taas toiset asiat. Olemme erilaisia ja se sallitakoon kaikille. Kun ollaan yhdessä, hyvä olisi ottaa toisen tunteet huomioon puolin ja toisin.


      • vilperi
        jabaxxx kirjoitti:

        Ai ei muka kuulu? Kyllä perkele sentään parisuhteessa asiat kuuluu toisellekin. Kyllä mulle ainakin tulisi se fiilis että minkä helvetin takia täytyy haikailla jonkun vanhan hoidon perään, jos on oma kunnossa oleva parisuhde. Miksi niitä kuvia pitää säilyttää? Mihin niitä tarvitaan?

        vitussa kuulu kahden kuvassa olevien henkilöiden, asiat toisille ihmisille. On ihan saamarin säälittävää alkaa vaatimaan yhtään mitään...miten tälläiset ihmiset pärjäävät elämässä, ku yhet valokuvat saavat aikaan tuollaisen reaktion. Sitä voi aina miettiä, miksi valokuvia yleensä otetaan. Sen voin sanoa, että niitä ei ainakaan jätetä ottamatta jonkun tulevan/ uuden muijan takia.


    • Jos exien kuvien säilyttäminen on poikaystäväsi ainoa vika, ehdotan että opettelet elämään sen kanssa.

      Vanhana voisitte kumpikin katua, että olette hävittäneet muistot eletystä elämästänne.

    • sano..

      aika paljon osallistunut tähän ketjuun selkeitä exien muistelijoita / tapailijoita. Tulevat tänne selittelemään, kun itsekin ovat saman asian kanssa vaikeuksissa, tosin syyllisenä osapuolena

      • exä-neiti

        "aika paljon osallistunut tähän ketjuun selkeitä exien muistelijoita / tapailijoita. Tulevat tänne selittelemään, kun itsekin ovat saman asian kanssa vaikeuksissa, tosin syyllisenä osapuolena"

        Niin että mihinkäs minä olen syyllistynyt?

        Jos se että muistan exääni lämmöllä, ja kyllä tapailenkin (ihan hänen nykyisen tyttöystävän asiasta tietäen)häntä joskus (kun niitä yhteisiä asoita saattaapi ihmisillä olla eronkin jälkeen) tekee minusta syyllisen, niin kummankohan meidän oikeustaju on ihan hiukan vaan vääristynyt?

        Ja en minä ainakaan missään vaikeuksissa ole, aika onnellista ja tasapainoista elämää vietän, ihan ilman sitä ihanaa exääkin :)


    • Mies30+

      Ennenvanhaan valokuvat säilytettiin albumissa, nykyään tietokoneen kovalevyllä tai dvd:llä. Oleellinen kysymyshän siis kuuluu saako exän kuvia ylipäänsä säilyttää, vai voiko toista vaatia poistamaan ne valokuva-albumistaan.

      Tätä pohtiessa sopii miettiä onko itse valmis pyyhkimään muistot menneisyydestään toisen pyynnön tai käskyn vuoksi, ja mitä se kertoo itse pyytäjästä .

    • jo valmiiksi

      Eksä olet pian jos tuosta herneen nenään vedät.

    • Miksi säilyttää???

      En ymmärrä miksi ne pitää tuoda mukanaan vakituiseen suhteeseen. Onhan muistot olemassa. Olimme muuttamassa mieheni (nyt jo ex - sellainen)
      kanssa yhteen asumaan, kun hän toi kotiimme entisen ystävän kirjeet. Loukkaannuin todella. Mutta hän on jo menneisyyttä.

    • kiirettä!

      Minkähän ikäinen kaveris on. Tai ei sillä oikeestaan oo väliä, mutta sillä on, että sä oot ollut sen elämässä noin puoli vuotta. VASTA! Mikä sinut oikeuttaa pyyhkimään hänen menneisyydestään yhtään mitään?
      Puoli vuotta on kuule NIIN lyhyt aika elämässä, että kun tarpeeks valitat, et kerkiä sinne kansioon omia kuvias edes saamaan kun oot jo itse exä.
      Kaveri tuskin muistaa sua vuoden päästä.

    • satumainen

      Entä rakkauskirjeet?

      Minulla on vanhojen päiväkirjojen välissä yläasteikäisenä saamiani akkauskirjeitä saman luokan pojalta. Oletko sitä mieltä, että minun pitäisi hävittää nuo kirjeet?

      Ja kyllä. Olen joskus niitä lukenut ja hymyillyt mielessäni sille aralle ihastukselle ja hauskoille piirrustuksille, mitä poika piirsi minulle. Olenko siis pettäjä ja haikailen vanhan ihastuksen perään?

      Jos mieheni vaatisi minua hävittämään ko. muistot, olisin todella hämmästynyt. Pidän nimittäin miestäni äärimmäisen fiksuna ja älykkäänä ihmisenä.

      Jos et kestä elää poikaystäväsi menneisyyden kanssa, eroa hänestä. Mielestäni on järkyttävää vaatia toista tuhoamaan kaikki muistot edellisestä elämästä sen vuoksi, että hän sattuu nyt seurustelemaan sinun kanssasi.

      Jos olisin poikaystäväsi, todennäköisesti pakenisin paikalta. Eihän tuo voi johtaa muuhun kuin vielä pahempaan mustasukkaisuuteen.

    • N33

      Toki on ymmärrettävää että olet epävarma noin tuoreessa suhteessa, ja muiden naisten kuvien näkeminen hänen tiedostoissaan tuntuu pahalta.

      Mutta ne ovat osa hänen elämäänsä, menneisyyttään ja häntä itseään. Älä tee sitä virhettä että muutut hysteerisen mustasukkaiseksi naishirviöksi kuka pitää miestä tiukassa narussa ja määrää toisen elämästä.

      Muistot ovat muistoja, eivät yhtään mitään sen enempää. Jos vaadit häntä luopumaan muistoistaan, hän ihan varmasti ahdistuu.

      Aiotko seuraavaksi ryhtyä kontrolloimaan tapaako hän vain sinulle mieluisia kavereita? Entä joko tarkistat hänen puhelulokinsa ja tekstiviestinsä?

      Rentoudu hieman.

      • pate73

        Entäs sitten kun kumppani sanoo että ok, hän voi nuo muistot hävittää kun ei niitä mihinkään tarvitse, mutta EI silti hävitä niitä???!!! Kovasti ihmettelen, näin siis meillä kotona...


      • fran
        pate73 kirjoitti:

        Entäs sitten kun kumppani sanoo että ok, hän voi nuo muistot hävittää kun ei niitä mihinkään tarvitse, mutta EI silti hävitä niitä???!!! Kovasti ihmettelen, näin siis meillä kotona...

        Oon itekin ollut samassa tilanteessa missä poikaystäväni löysi kännykästäni vanhan ns. exän/kaverin kuvia ja suuttui..ite en edes muistanut että ne sielä on kun en kauheesti käy kattomas niitä kuvia..no veti herneet nenäänsä ja tuli kauhee riita niistä..Poistin ne kuvat samantien pojan nenän edessä..Kyllä harmittaa että pitää poistaa "muistoja" jonkun takia, mutta ei se harmita että en näe enää niitä kuvia..koska ei kukaan voi tulla mun pään sisälle ja poistaa muistoja..Nykyhetki on se aika mitä mä elän...


      • ihmettelijä
        fran kirjoitti:

        Oon itekin ollut samassa tilanteessa missä poikaystäväni löysi kännykästäni vanhan ns. exän/kaverin kuvia ja suuttui..ite en edes muistanut että ne sielä on kun en kauheesti käy kattomas niitä kuvia..no veti herneet nenäänsä ja tuli kauhee riita niistä..Poistin ne kuvat samantien pojan nenän edessä..Kyllä harmittaa että pitää poistaa "muistoja" jonkun takia, mutta ei se harmita että en näe enää niitä kuvia..koska ei kukaan voi tulla mun pään sisälle ja poistaa muistoja..Nykyhetki on se aika mitä mä elän...

        Niin kertokaa nyt joku mulle, että jos elää toimivassa parisuhteessa, niin mihin tarvitsee exän kuvia esim. kännykässä, lompakossa, laukussa tai vastaavassa paikassa? Yrittäkää perustella.


      • maybebaby
        ihmettelijä kirjoitti:

        Niin kertokaa nyt joku mulle, että jos elää toimivassa parisuhteessa, niin mihin tarvitsee exän kuvia esim. kännykässä, lompakossa, laukussa tai vastaavassa paikassa? Yrittäkää perustella.

        niin...sitä minäkin ihmettelen... jos ne muistot on niin "tärkeitä ja ihania"...niin miksi sitten olla nykyisessä suhteessa...miksi ei mennä takaisin sen ihanan eksän luo sitten...


      • Nyk-ex-nyk-ex
        maybebaby kirjoitti:

        niin...sitä minäkin ihmettelen... jos ne muistot on niin "tärkeitä ja ihania"...niin miksi sitten olla nykyisessä suhteessa...miksi ei mennä takaisin sen ihanan eksän luo sitten...

        Oot paisutellu tän jutun niin suureks että kohta sekoat. Ne on vaan KUVIA ja pakkoko sun on niitä katella. Vaikka se poistais ne nyt, se muistaa ne exät kuitenkin. Vai vietkö sen kundis lobotomiaan?
        Ootko sä hävittäny kaikki muistos, siis kaikki?
        Ei oo sun päätettävissä kuka mitäkin haluaa säilyttää.
        Mut jatka painostamista, kun istut yksin kämpässäs, voit sit ehkä ymmärtää olisko kannattanu pitää päänsä kiinni.
        Vaivasen puolen vuoden perusteella tommoset vaatimukset, huh huh, en kuuntelis.


      • ihmettelijä
        Nyk-ex-nyk-ex kirjoitti:

        Oot paisutellu tän jutun niin suureks että kohta sekoat. Ne on vaan KUVIA ja pakkoko sun on niitä katella. Vaikka se poistais ne nyt, se muistaa ne exät kuitenkin. Vai vietkö sen kundis lobotomiaan?
        Ootko sä hävittäny kaikki muistos, siis kaikki?
        Ei oo sun päätettävissä kuka mitäkin haluaa säilyttää.
        Mut jatka painostamista, kun istut yksin kämpässäs, voit sit ehkä ymmärtää olisko kannattanu pitää päänsä kiinni.
        Vaivasen puolen vuoden perusteella tommoset vaatimukset, huh huh, en kuuntelis.

        ...kun tarvitsee ihan rähjäämään ruveta. Aloittaja on kirjoittanut tähän mennessä kaksi viestiä, joten en kutsuisi sitä kovin suureksi paisutteluksi. Paremminkin aloittaja on ihan oikeilla jäljillä.

        Koitapas nyk-ex-nyk-ex vastata kysymykseeni tuossa pari askelta ylempänä, niin voidaan sen jälkeen yrittää keskustella ihan asiallisesti.


      • Kaalimaa
        ihmettelijä kirjoitti:

        Niin kertokaa nyt joku mulle, että jos elää toimivassa parisuhteessa, niin mihin tarvitsee exän kuvia esim. kännykässä, lompakossa, laukussa tai vastaavassa paikassa? Yrittäkää perustella.

        "mihin tarvitsee exän kuvia esim. kännykässä, lompakossa, laukussa"

        No tietysti runkkaamiseen. Oikeesti!
        Sehän on ihan selvä.
        Viittaan tässä keskusteluun:
        http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=1000000000000005&conference=4500000000000290&posting=22000000011495116


      • N33
        maybebaby kirjoitti:

        niin...sitä minäkin ihmettelen... jos ne muistot on niin "tärkeitä ja ihania"...niin miksi sitten olla nykyisessä suhteessa...miksi ei mennä takaisin sen ihanan eksän luo sitten...

        ...Mutta minun mielestäni siinä ei ole mitään pahaa. Meillä on kummallakin kaapissa albumeissa valokuvia elämämme varrelta. Olen näyttänyt miehelleni näitä kuvia ja hän on nähnyt exäni niissä, samoin mieheni on näyttänyt minulle kuvia joissa hänen exänsä ovat mukana...

        Itse huolestuisin jos albumeissa olisi sivutolkulla kuvia hänen nuoruudestaan, vuosista ennen minua ja siellä ei olisi laisinkaan kuvia tyttöystävistä...Miettisin pikemminkin että repisikö hän minutkin kuvineni elämästään jos eroaisimme.

        Mutta se on toki totta että lompakossa niitä ei tule säilyttää, siitä voisi herättää keskustelun.

        Kuvat kansiossa koneella tai albumissa, ja oma rakas kainalossa :)

        Ja hyvä maybebaby, olen ihan varma siitä että miehesi rakastaa sinua eikä todellakaan edes osaa ajatella miten on sinua tässä loukannut. Keskustelkaa, se on "tädin" neuvo nuoremmille!


    • huolestu

      Ymmärrän sinua täysin. Itselleni kävi ihan samalla tavalla ja ikävältähän se tuntui. Kun kyseessä on tuore suhde, niin sinulla kuin minullakin, on muutenkin luonnollisesti epävarma olo suhteesta, eikä mielellään haluaisi nähdä toisen exiä koneella tai jossain helposti törmättävällä paikalla. Itse kyllä säilytän kuvia existä, mutta ne ovat kiltisti laatikon pohjalla jossain varastossa mihin ei törmää joka päiväisesti. Itse annoin asian olla, ja tyydyin ajatukseen, että hänelläkin on menneisyys niin kuin minullakin. Muista, että muistot ovat vain muistoja. Sinä ole nykyisyys ja tulevaisuus!

    • Onnelliset

      Olen ehdottoman samaa mieltä kanssasi!
      Kun muutin mieheni asuntoon puolen vuoden yhteiselon jälkeen kävimme koko kämpän läpi. Kaikki vanhat tavarat mitkä liittyivät exiin heitettiin pois. Mies oli toki itse jo heittänyt pois enimmät ja näkyvimmät jutut. Mies oli siis itse mukana siivoamassa. Hän oli sitä mieltä, että on hyvä aloittaa puhtaalta pöydältä, kun ei itsekään halua nähdä mitään exään liittyvää, koska ei ollut enää kiinnostunut tästä vaikka sovussa erosivatkin.
      Vähän myöhemmin kuitenkin löysin molemmilta koneilta ja useammalta cd:ltä alaston kuvia exästä. Siinä hän poseerasi juuri samassa asennossa kuin minä olin poseeranut miehelleni. Vaikka mieheni harrastaa valokuvausta, tunsin vastenmielisyyttä. Pinosin Cd:eet keittiän pöydälle ja ilmoitin miehelle löydöstä. Sanoin myös laittavani yhden kuvan näytölle taustakuvaksi, että näkee mitä minä olen joutunut näkemään. En kuitenkaan tehnyt niin. Mies pyysi anteeksi, että kuvia oli vielä "unohtunut" ja kantoi kaikki roskiin.
      Myös mieheni löysi valokuvia minun entisistä. Jota en tiennyt olevan enää olemassa. En säilyttele entisten kuvia tarkoituksella. Jos säilyttäisin, se kertoisi sen, että en ole vielä luopunut hänestä ja minulla olisi tunteita.
      Mies sai hirveet pultit kun löysi kuvat ja oli kaksi päivää pahalla tuulella.
      Nyt ei ole kuvia enää löytyny ja välit exiin on poikki molemmilla, koska ei ole normaalia olla kaveri jonkun kanssa jota on joskus kuitenkin rakastellut. Tuli vain turhaa mustasukkaisuutta ja riitoja ja sovimme, että koska tunteita ei entisiä kohtaan ole, miksi antaisimme heidän sitten pilata suhteemme. Halusimme suhteemme onnistuvan ja keskittyä vain toisiimme.Ja voin sanoa, riidat loppuivat välittömästi...

    • kihlattu

      Meillä on monia "kivoja" kuvia existä. Ihan sellaisia asiallisiakin, mutta mies suorastaan rakasti kuvata viimeisintä exäänsä. On kuvia kun puhuu puhelimessa, nukkuu, meikkaa, keikistelee meikattuna...sitten on sellaisia missä halaillaan ja onpa vielä mies antanut näpsiä itsestäänkin alastonkuvia. (Minun ei ikinä antaisi tehdä sitä!)
      Kaikin puolin uskon, että niin kauniin naisen kanssa kuin exänsä, suhde oli todella kuuma ja seksiä tihkuva. Minun kanssani se ei sitä välttämättä ole, mutta on kuitenkin kihloihin kanssani halunnut ja tuntuu rakastavan minua valtavasti. Tuo kyseinen exä asuu nykyään toisella paikkakunnalla, mutta seurustelumme alkuvaiheessa tuo nainen kyllä jaksoi kiusata jos jonkinnäköisillä puh.soitoilla jne. Leikki parasta kaveria eikä halunnut mitenkään tutustua minuun.
      Nyt nuo kuvat ovat yhteisen kotimme varastossa pahvilaatikossa, vaikka olen ne kaikki jo aikaisemmin nähnyt. En tiedä miksi sitten säilyttää niitä, kun kuvien täytyy olla siellä piilossa. Tuskinpa mies niitä jaksaa penkoa sieltä ja katsella, että mikä lie logiikka. Uskon, että hän rakastaa tuota naista jollakin tasolla aina, mutta tuskinpa yhteen palaavat kun on näin pitkällä minun kanssani. Kieltämättä tulee vähän toisarvoinen olo toisinaan, mutta elän päivän kerrallaan.
      Eli minä kyllä ymmärrän miltä sinusta tuntuu. Omien exieni kuvat ovat valokuvina albumissa, joita en juuri koskaan katsele, joten niillä ei ole minulle merkitystä. Muistoja vain, eikä näin ollen minua haittaa mikäli mies niitä näkee. Mutta varaston perimmäiseen nurkkaan kuvien vieminen on jotenkin piilottelua?!
      Tosin exä vei itsestään otetut parhaat palat itselleen jossakin vaiheessa ja lupasi palauttaa kuvat teetettyään itselleen kopiot, mutta eipä ole palauttanut.

      • joku vaan

        Sain tekstistäsi käsityksen, että on mahdollista, että miehesi rakastaa enemmän exäänsä kuin sinua. En sano tätä loukkaamismielessä, vaan siksi, että tunnut ottavan tilanteen hyvin maltillisesti. Onko asianlaidan hyväksyminen vaatinut paljon itsehillinnän treenausta? Minkälaisilla keinoilla olet siinä onnistunut?

        Itse olin suhteessa, missä toinen rakasti exäänsä enemmän kuin minua. Ei se ollut ainoa syy eroamiseen, mutta yksi tärkeimmistä kuitenkin. Parin vuoden jälkeen en vain kestänyt sitä, että toinen ei halunnut panostaa meidän suhteeseen, oppia rakastamaan minua ja unohtamaan exänsä.


      • kihlattu
        joku vaan kirjoitti:

        Sain tekstistäsi käsityksen, että on mahdollista, että miehesi rakastaa enemmän exäänsä kuin sinua. En sano tätä loukkaamismielessä, vaan siksi, että tunnut ottavan tilanteen hyvin maltillisesti. Onko asianlaidan hyväksyminen vaatinut paljon itsehillinnän treenausta? Minkälaisilla keinoilla olet siinä onnistunut?

        Itse olin suhteessa, missä toinen rakasti exäänsä enemmän kuin minua. Ei se ollut ainoa syy eroamiseen, mutta yksi tärkeimmistä kuitenkin. Parin vuoden jälkeen en vain kestänyt sitä, että toinen ei halunnut panostaa meidän suhteeseen, oppia rakastamaan minua ja unohtamaan exänsä.

        Uskon ja kaikesta päätellen exä on ollut miehellä äärettömän tärkeä ihminen. Heidän suhteensa nyt oli, sanotaanko myrskyisä. Mutta myrskyssä usein on enemmän sitä erotiikkaakin eikö totta?
        Mies kirjoittaa aina tekstiviestit ylös, haluaa pitää niitä muistona. Olen nähnyt myös noita viestejä, joita exä on laitellut. Kyllä niistä välittyy millainen suhde heillä on ollut ja miten kuumana he kävivät toisiinsa. Ehkä aika ja paikka ei ollut heille oikea, kuka tietää.
        En minä voi toista pakottaa itseäni rakastamaan tai unohtamaan menneitä. Fakta on kuitenkin se, että hän meni kihloihin kanssani ja sitä hän ei ole muiden kanssa koskaan edes harkinnut. Olemme olleet yhdessä jo useita vuosia, vaikka kertaalleen suhteemme katkesi. Tuona aikana tämä ex-nainen pyrki takaisin kuvioihin, mutta ei ilmeisestikään siinä onnistunut. Se oli ainakin minulle todiste siitä, että hän välitti loppu peleissä minusta kuitenkin enemmän.

        Täytyy vain hyväksyä se tosiasia, että exä on kaunis nainen. (Mitä sitä kieltämään, kun on livenä nähnyt.) Lisäksi hän on viestiensä ja kirjeidensä perusteella ollut todella rakastunut mieheen ja ilmeisen kuuma pakkaus. Ehkä mies sitten kuitenkin näkee minussa jotakin "vaimo"ainesta. Kai sitä sitten minullakin on omat avuni;)
        Mutta sanotaan näin yksinkertaisesti, että olen tuollaisten asioiden yläpuolella. Uskon, että luonteeni on ollut se ratkaiseva tekijä miehen rakkauden valinnan suhteen, mutta en usko hänen koskaan täysin unohtavan tuota naista. Hän pitää hänestä kiinni muistoissaan, kuvissa jne. Koska en hyväksy yhteydenpitoa heidän välilleen aivan ymmärrettävistä syistä.
        Tämä mies on tehnyt minut onnelliseksi ja toivottavasti minä myös hänet. Hän on hyväksynyt minut sellaisena kuin olen ja haluaa olla kanssani. Se riittää minulle. Joskus tuo exä pelotti minua ja minulle tuli aina hankala olo, mikäli hän oli esim. samassa ravintolassa kuin me. Enää hän ei vaivaa niinkään päätäni kuin joskus, ennen olin aivan sika mustasukkainen tuosta naisesta, sen voin myöntää. Mutta mies kai voitti sitten luottamukseni, ei kai tässä veneessä yksin olla kun on kyse parisuhteesta. Pystyimme puhumaan melko avoimesti asioista ja niistä selvisi paljon hänen ajatuksiaan, erityisesti minusta. Silti on joitakin asioita, joista hän ei ole luopunut...(kuten ne valokuvat.) En ole tosin häntä pyytänytkään. Ne tosiaan ovat varastossa kaikkien exän rakkauskirjeiden jne. kanssa, eli ne ovat poissa silmistämme. Minusta se on kaunista, että joku toinenkin on tehnyt joskus mieheni onnelliseksi, ei siinä mitään pahaa ole. Uskon, että hän hävittää ne asiat sitten kun on valmis siihen ja kun haluaa. Minä en jaksa niihin asioihin puuttua. Ainoa asia mitä en suvaitse, on että he edelleen olisivat yhteydessä, koska tuo exä elätteli vielä tapaamisemme jälkeenkin toiveita takaisin paluusta.

        Ikävää, että sinulle kävi noin. Toisille on vaikeaa luopua menneistä, ehkäpä ne muistot ja asiat/esineet menneisyydestä tekevät heistä kokonaisempia ihmisinä...en tiedä.
        Itselläni on melko vahva itsetunto ja minusta rakkaus on myös vapauden antamista omiin päätöksiin unohtamatta kuitenkaan ilmaista omia toiveita. Mikäli suhteemme päättyisi, olisi se todella surullista, mutta tietäisin selviäväni. Minua on jo satutettu ihmissuhteissa niin monta kertaa, että olen tottunut siihen. Toistaiseksi tämä on elämäni onnistunein suhde kuitenkin, vaikka työtä se on vaatinut monessakin asiassa. En usko, että meitä erotetaan ainakaan helposti. Mutta mies kai asettaa sitten niin suuren tunnelatauksen joka suhteeseen, että kaikkea hän ei jätä taakseen täysin. Tällaisin ajatuksin.


    • paapali

      En vain voi ymmärtää miksi niitä vanhoja kuvia täytyy säilyttää. Vaimollani on kuvia entisestä avomiehestään... siis yhteisiä kuvia. Se on mielestäni ihan ok. Itse hävitin kaikki pari kuvaa entisistäni, minä en niitä tarvitse. Kuitenkin vaimoni jostain syystä säilytti paria kuvaa yhdestä "hoidostaan" sinkkuajoilta itsepintaisesti. Pari kertaa kysyin siitä häneltä ja hän sanoi että hävittää/on hävittänyt ne. En viittinyt sanoa että olen kyllä asianlaidan tarkistanut, hän kun ei tykkää että pengon hänen juttujaan... no muina miehinä minä hoidin homman hänen puolestaan puolisen vuotta sitten eli heitin ne menemään sen isompaa elämää nostamatta. En tiedä olisiko ollut viisaampaa heittää ne kuvat pöydälle ja kysyä miksi helvetissä ne ovat tallessa?! Eipä ole tullut kyselyitä niiden perään...

      • Maikkuli77

        Mun mielestä se vaan on kunnioituksen puutetta jos tahtoo säilyttää muistoja vasten toisen tahtoa. Ihan samalla tavalla kuin kaikki muukin minkä tekee vastoin toisen tahtoa; tapailee muita, pitää yhteyttä exiin, pettää... kaikki on ihan samalla tavalla osoitus siitä ettei haluu kunnioittaa kumppanin toiveita. Kyl parisuhteessa täytyy pystyä siihen!


      • Ukkeli
        Maikkuli77 kirjoitti:

        Mun mielestä se vaan on kunnioituksen puutetta jos tahtoo säilyttää muistoja vasten toisen tahtoa. Ihan samalla tavalla kuin kaikki muukin minkä tekee vastoin toisen tahtoa; tapailee muita, pitää yhteyttä exiin, pettää... kaikki on ihan samalla tavalla osoitus siitä ettei haluu kunnioittaa kumppanin toiveita. Kyl parisuhteessa täytyy pystyä siihen!

        "Mun mielestä se vaan on kunnioituksen puutetta jos tahtoo säilyttää muistoja vasten toisen tahtoa."

        Eikö se sitten ole kunnioituksen puutetta, jos vaaditaan kumppania tuhoamaan muistonsa vasten tahtoaan?

        Eihän nyt helvetissä ne kuvat välttämättä tarkoita, että haluaisi edelleen seurustella exänsä kanssa.
        Minullakin on valokuvia itsestäni lapsena ja ne ovat vain muistoja. En toivo olevani jälleen 1-vuotias.


    • hhgfhgf

      Aika koominen ajatus, että kavereista voi säilyttää kuvia vaikka millä mitalla, mutta exän kuvat pitäisi tuhota, vaikka exä on todennäköisesti ollut paljon isompi osa hänen menneisyyttään kuin hänen kaverinsa. Ainakin jos kyse on ollut pitkästä parisuhteesta.

      Jos tuleva puolisoni pyytäisi minua poistamaan kuvat exästäni, niin en varmasti suostuisi. En minä halua takaisin ala-asteelle, vaikka säilytänkin ensimmäisen penaalini ja tykkään sitä joskus katsella muistellen. En siis halua exääni takaisin, vaikka katson hänen kuviaan toisinaan.

    • käskinpoistaa

      Kaikkein ikävintä on mennä exänsä luona käymään ja huomata pianon päällä vihkikuvat, pitkästi avioeron jälkeen. Kuin toinen yhä omistaisi sinut.

    • Miinamariaerkintytär

      Aika paljon näitä kuvia puolustavia vastauksia. Minun kumppanini ottaa valokuvia ex-vaimostaan vieläkin, vaikka erosta on jo useita vuosia. Loukkaavaa käytöstä ja aiheuttaa paljon riitoja. Säilössä olevia vanhoja kuvia en lähde edes tonkimaan.

      • viljontytär

        Minkälaisissa tilanteissa?


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      93
      2454
    2. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      101
      2153
    3. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      82
      1808
    4. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      44
      1601
    5. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      78
      1576
    6. Ampuminen Iisalmessa

      Älytöntä on tämä maailman meno.
      Iisalmi
      11
      1545
    7. Pohjola kadulla paukuteltu

      Iltasanomissa juttua.
      Iisalmi
      33
      1498
    8. 54
      1350
    9. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      89
      1309
    10. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      40
      1237
    Aihe