Paljonko tuota pankkilainaa saa asuntoon ilman että maksaa mitään pohjaa.Niin vuokra asuntoni vuokra nousi taas ja alkaa vituttamaan maksaa samasta paskasta enemmän kuin vielä muutama vuosi sitten joten kiinnostaa tuo oma asunto.Eli pohjaa en pysty yhtään laittamaan niin onko silloin mahdollista edes saada tuota lainaa puhutaan nyt 50-90 tuhannen euron lainasta sillä saisi sellaisen sopivan rivitalon.
Alkaa kerrostalossa asuminen todella nyppiä ja vielä, kun vuokra nyt nousi niin se oli viimeinen niitti.Milloin kuuluu musiikkia tai muuta ääntä mikä häiritsee ja siitä vielä pitäisi maksaa enemmän.
Mitä noissa asuntoilmoituksissa tarkoittaa se toinen hinta eli jos asunto maksaa 80 tuhatta niin siinä vieressä voi olla, vaikka 33 tuhatta.
Eihän tuo nyt tarkoita sitä pohjaa mikä pitäisi vähintään maksaa?
Lainan saanti ??
7
5609
Vastaukset
- takaajista
Näin se yleensä menee. 70% asunnon hinnasta käy vakuutena pankkiin, sitten saa valtion takausta 15% ja lopulle 15%:lle pitää löytää kunnon takaajat.
Onkohan niissä asuntoilmoituksissa kirjaimet vh=velaton hinta ja pakko maksaa se 33 ja loput jää sitten maksettavaksi rahoitusvastikkeen muodossa kerran kuussa.- ömuy
Meillä15% valtiotakaus ja 15% entiseltä gmoneylta. Mutta pankkissa teimmme GM hakemukset ja pankijohtaja itse läheti sen GM:lle. Oli joku aika tiukka päälekäistä laina.
- Tommi-parkaa
ei kannata haaveilla oman ostamisesta, jos et ymmärrä, mitä myyntihinta ja velaton hinta tarkoittavat. Eikä tällä palstalla kukaan sinulle voi kertoa, kuinka paljon voit lainaa saada. Painu pankkiin keskustelemaan asiasta.
- totta kai voi kysyä
Eihän nyt tuollainen asia ole mikään este oman ostamiseen, jos ei tiedä mitä myyntihinta ja velaton hinta tarkoittaa. Sittenhän sen tietää kun joku kertoo. Ja täältä palstalta on aivan järkevä kysyä. Eli siis myyntihinta on se summa, joka maksetaan asuntoa ostaessa. Myyntihinnan ja velattoman hinnan erotusta sitten maksetaan rahoitusvastikkeena.
- minä se vaan
Mistä tollasia kaikkitietäviä ääliöitä oikein puskee!!??? Väitätkö että olet itse aina kaiken tiennyt ilman että olet keneltäkään mitään kysynyt..?? Taikat olla aikamoinen ajatusten lukija.. Itse olen pohtinut myös noiden kahden hinnan merkitystä ja oikein hyvin selvisi keskustelupalstoilta. Ja kun on täältä saanut peruskuvan on siitä helpompi mennä muualtakin kysymään.. Ja jos se ettei tälläisia asioita tiedä heti syntyessään estäisi ostamasta asuntoa niin eipä taitaisi kovin montaa asunnon/talon omistajaa olla maailmassa...
- vastaukseni
Olet tekemässä erittäin järkevää ratkaisua, kun olet ostamassa oman asunnon.
Se isompi summa on velaton hinta ja pienempi summa myyntihinta. Myyntihinta maksetaan ostaessa ja velattoman ja myyntihinnan erotus rahoitusvastikkeena. Jos myyntihinta on 15 - 35 % velattomasta hinnasta, se yleensä pitää maksaa siten että pankit eivät hyväksy sitä edes osittain lainan vakuudeksi. Sen sijaan, pankista riippuen, jos myyntihinta on vähintään puolet velattomasta hinnasta, siitä myyntihinnasta lasketaan se paljonko täytyy olla omaa rahoitusta. Kysyin tätä kerran Nordeasta. Velaton hinta oli 240.000 euroa ja myyntihinta 120.000 euroa. Nordeasta sanottiin, että siinä tapauksessa siitä 120.000 e osuudesta 75 % käy vakuudeksi, valtion vakuudella saa 85 % asti lainaa, joten siis omaa rahaa tai takaajat pitää olla 15 %:lle eli 18.000 e. Tämän Nordean virkailija perusteli sillä, että sille velattoman hinnan ja myyntihinnan väliselle osuudelle on vakuudet muuta kautta, sehän siis ei ole asunnon ostajan pankista ottamaa lainaa vaan taloyhtiön ottamaa lainaa, johon taloyhtiö on asettanut vakuudet jo valmiiksi.
Jos olet Osuuspankin jäsen tai liityt jäseneksi, niin olettaen että sinulla on vakituinen työsuhde ja luottotiedot kunnossa eikä paljoa muuta velkaa, eikä viimeisen vuoden aikana ole lainaeriä maksettu myöhässä Osuuspankkiin, voit saada Osuuspankin jäsenvakuuden.
Siis: Asunto käy vakuudeksi 70 %, valtion vakuus käytännössä 15 % lisää ja Osuuspankin jäsenvakuus loput 15 %.
Osuuspankin jäsenvakuuden määrä on 10.000 euroa, joten sieltä voi siten saada enintään 66.666 euron asuntolainan täydellä rahoituksella ilman omia säästöjä. Joidenkin lisäehtojen täyttyessä jäsenvakuutta voi hyödyntää asuntolainan yhteydessä 20.000 euroon asti eli siis enintään 133.333 euron asunnon ostaminenkin on mahdollista 100 % rahoituksella sitä kautta.
Täällä pääkaupunkiseudulla Nooa-pankista voi saada 100 % rahoituksen ilman takaajia 200.000 euroon asti, mutta he rahoittavat käsittääkseni vain tällä seudulla, ja mainitsemasi rivitalon hintahaarukalla voi päätellä ettet asu täällä seudulla.- Tommi
Joo asustelen Oulussa ja kyllä tuo vuokran maksaminen saa loppua.Ihan sama maksaa omaa ja aina voi vetää piirun seinään että taas on tämän verran omaa asuntoa.Olen Osuuspankin asiakas pitääpä käydä siellä juttelemassa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nyt tajusin mitä haet takaa
En epäile etteikö meillä olisi kivaa missä vaan. Se on iso hyppy henkisellä tasolla sinne syvempään päätyyn, kuten tiedä403057- 802801
- 1842428
Kukapa se Ämmän Kievarissa yöllä riehui?
En ole utelias, mutta haluaisin tietää, kuka riehui Ämmän Kievarissa viime yönä?362155- 181476
Naiselle mieheltä
Huomasin tuossa, että jääkaapissani on eräs sinun ostamasi tuote edelleen avaamattomana. Arvaatko mikä?231403Salilla oli toissapäivänä söpö tumma
Nuori nainen, joka katseli mua. Hymyili kun nähtiin kaupan ovella sen jälkeen411396- 101274
- 131269
- 221241