Oikea nopeus

Ajoin tänään mm. teillä 924, 941 ja 81. Tältä siellä näytti:

http://groups.msn.com/Kairaketunkuvagalleria/shoebox.msnw?action=ShowPhoto&PhotoID=5

http://groups.msn.com/Kairaketunkuvagalleria/shoebox.msnw?action=ShowPhoto&PhotoID=6

http://groups.msn.com/Kairaketunkuvagalleria/shoebox.msnw?action=ShowPhoto&PhotoID=7

Tuo viimeinen on tieltä 941 ja kyltin mukaan päällysteen leveys on 5 m.

Jokainen kokenut autoilijahan osaa sovittaa nopeutensa olosuhteiden mukaan ilman rajoitusmerkkiä ja nopeusmittariakin. Niinpä ajattelin kokeilla millaiseksi oikea tilannenopeuteni muodostuu noilla teillä nopeusmittaria näkemättä.

Keskityin siis vain ajamiseen vilkuilematta välillä mittariston suuntaan ja otin vielä ohjauspyörästä sellaisen otteen, että käteni peitti nopeusmittarin. Välillä näkyi eläimiä tiellä ja silloin hiljensin. Pian kuitenkin pääsin taas kiihdyttämään sopivana pitämääni nopeuteen, en siis tiennyt mihin nopeuteen, perstuntumalla vaan. Nopeuden vakiinnuttua tarkistin sitten tietysti mitä mittari näytti ja tiellä 924 130 km/h, tiellä 941 120 km/h ja tiellä 81 95 km/h (mutkainen ja hiukan mäkinenkin). Enintään 80:n rajoitukset oli siis kaikilla noilla.

Nopeusmittarini on aika tarkka, hiukan voi näyttää liikaa, mutta näille renkaille en ole vielä tarkistanut. Alla oli poikkeuksellisesti nastarenkaat, joita kulutan vain loppuun syksyisin ja vaihdan sitten kitkat alle. Nämä kyseiset renkaat eivät pidä mitään, aivan lipsut, vaikka nastoja ei ole irronnut ja pintaa on vielä vaikka kuinka.

Ei siis ihme, jos valtateillä ja moottoriteillä köröttely tuntuu turhauttavalta 80:n - 100:n nopeuksilla kesärajoituksista nyt puhumattakaan. Pelleksihän siinä tuntis itsensä, jos jonkun kortittoman laatimia rajoituksia ryhtyis noudattamaan.

25

1794

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • oot sitten

      upee ja mahtava ja paras ... sä oot todellakin kuningas ! Sä oot ihan älytömän jees hei !

    • nuo nopeudet

      on laadittu lähinnä Helsingin seudun tunariautoilijoille jos ajavat sinne laskettelemaan.

    • Sosiaalidemokraatti

      Me sosiaalidemokraatit olemme hyvin pahoillamme, että pääsit paljastamaan maanlaajuisen juonemme, jolla haluamme hidastuttaa ihmisiä ja luoda mahdollisimman paljon jonoja. Suuret Johtajamme ovatkin päättäneet asentaa kyseisille tieosuuksille hidastetöyssyjä. Myös nopeusrajoituksia lasketaan entuudestaan.

    • PerSE

      ohjearvon ..miksi ? olisiko ohjearvot päin persettä ?

      • hohhoooooooo

        Otahan Helsingissä tai ihan pääkaupunkiseudulla vastaava kuva. Mitä eroa kuvissa mahtaa olla?

        Sinun kuvissasi ei ole muita autoja. Ei tarvitse mennä edes Helsinkiin asti kun tiellä on autoja satoja ja tuhansia. Halooooo.

        Lisäksi on erilaisia liittymiä ja risteyksiä niin paljon, ettei taida alkuperäinen edes ymmärtää.

        Olen minäkin Joensuussa ajellut ja siellä on tilaa ajella vaikka poikittain.


      • HR...
        hohhoooooooo kirjoitti:

        Otahan Helsingissä tai ihan pääkaupunkiseudulla vastaava kuva. Mitä eroa kuvissa mahtaa olla?

        Sinun kuvissasi ei ole muita autoja. Ei tarvitse mennä edes Helsinkiin asti kun tiellä on autoja satoja ja tuhansia. Halooooo.

        Lisäksi on erilaisia liittymiä ja risteyksiä niin paljon, ettei taida alkuperäinen edes ymmärtää.

        Olen minäkin Joensuussa ajellut ja siellä on tilaa ajella vaikka poikittain.

        miksi sitten ruhkasuomessa on samat nopeusrajoitukset kuin Lapissa.


      • hohhoooooooo kirjoitti:

        Otahan Helsingissä tai ihan pääkaupunkiseudulla vastaava kuva. Mitä eroa kuvissa mahtaa olla?

        Sinun kuvissasi ei ole muita autoja. Ei tarvitse mennä edes Helsinkiin asti kun tiellä on autoja satoja ja tuhansia. Halooooo.

        Lisäksi on erilaisia liittymiä ja risteyksiä niin paljon, ettei taida alkuperäinen edes ymmärtää.

        Olen minäkin Joensuussa ajellut ja siellä on tilaa ajella vaikka poikittain.

        Vaikka ilmeisesti vastasitkin väärään viestiin, niin vastaan. Mitä väliä automäärillä on? Jos jossain pääkaupunkiseudulla ruuhkissa ahdasta onkin, niin sielläkin kuulemma ajetaan reilua ylinopeutta ja poliisi ei edes puutu tilanteeseen, koska autoja olisi pysäytettäväksi aivan liikaa (ihmetyttää hiukan miksi eivät vie sitä kamera-autoa sinne, kohta olis tuhansia kortittomia).

        Kyllä Suomen valta- ja moottoriteillä pystyy pitämään kovempaa matkanopeutta kuin on rajoitus. Pääkaupunkiseudun rajoituksia vois vaikka pudottaa, mutta turha niitä on pudottaa muualta, nostaa pitäisi.


      • Kallonkutistaja

        Ei välttämättä. Jos noilla teilla rajoitus olisi 120km/h, niin silti joidenkin mielestä se oikea nopeus olisi 140-160km/h, eli edelleen 20-40km/h rajoituksen yläpuolella.


      • PeRSE
        Kallonkutistaja kirjoitti:

        Ei välttämättä. Jos noilla teilla rajoitus olisi 120km/h, niin silti joidenkin mielestä se oikea nopeus olisi 140-160km/h, eli edelleen 20-40km/h rajoituksen yläpuolella.

        niin kyseiset tiet ovat kyllä kaikin puolin vähintääb ajettavissa tuota 140-160 km/h:ssa..mutta missä mättää kun isolla ja hyvät näkyvyydet omaavalla tiellä ei voi ajaa kovempaaa..
        200 km/h:kaan ole vielä kyseisille tiepätkille kovin pahakaan..no eipä sitä voi paljoa kommentoida joilla ei ole reippaasta ajonopeudesta kokemusta...


    • Lada

      Teehän tuon spontaaninopeuden kokeilun jälkeen jarrutuskoe! Ajele sitä sataakolmeakymppiäsi lumipolanteella - renkaasikin kun ovat Hiihtoliiton hyväksymät - ja polkaise jarrut pohjaan. Kerro sitten meille, paljonko pysähtyminen vaati metrejä!

      • Sen pysähtymiseen tarvittavan matkan osaa jokainen kokenut autoilija arvioida niin, ettei tarvitse tehdä mitään äkkijarrutusta. Ei katsos tarvitse ajaa lujaa jokaiseen mutkaan ja mäkeen. Ennakoidaan ja ajetaan oikeaa tilannenopeutta.


      • yhtäkkiä eteen
        Kairakettu kirjoitti:

        Sen pysähtymiseen tarvittavan matkan osaa jokainen kokenut autoilija arvioida niin, ettei tarvitse tehdä mitään äkkijarrutusta. Ei katsos tarvitse ajaa lujaa jokaiseen mutkaan ja mäkeen. Ennakoidaan ja ajetaan oikeaa tilannenopeutta.

        niin ei tarvitse tehdä äkkijarrutusta kun osaa arvioida pysähtymiseen tarvittavan matkan. Aivan juuri niinhän se menee.


      • yhtäkkiä eteen kirjoitti:

        niin ei tarvitse tehdä äkkijarrutusta kun osaa arvioida pysähtymiseen tarvittavan matkan. Aivan juuri niinhän se menee.

        Turha alkaa jarruttelemaan siinä tilanteessa ja jos menee metsään, niin ei valita sitä paksuinta puuta.


      • Lada
        Kairakettu kirjoitti:

        Sen pysähtymiseen tarvittavan matkan osaa jokainen kokenut autoilija arvioida niin, ettei tarvitse tehdä mitään äkkijarrutusta. Ei katsos tarvitse ajaa lujaa jokaiseen mutkaan ja mäkeen. Ennakoidaan ja ajetaan oikeaa tilannenopeutta.

        Olet epäilemättä yksi niistä kaikenkokeneista autoilijoista. Kerro nyt meille noviiseille konkreettisesti, Kuinka Monta Metriä On Jarrutusmatka 130 km/h ----> 0 km/h, kun rengas on mallia Silestone ja tienpintana tiivis lumi.


      • Lada kirjoitti:

        Olet epäilemättä yksi niistä kaikenkokeneista autoilijoista. Kerro nyt meille noviiseille konkreettisesti, Kuinka Monta Metriä On Jarrutusmatka 130 km/h ----> 0 km/h, kun rengas on mallia Silestone ja tienpintana tiivis lumi.

        http://www.mainio.net/calculator.asp?path=1;13195;13199;13204;13592

        Tuolla voit harjoitella eri vaihtoehdoilla ennen liikenteeseen lähtemistä, rutiini tulee sitten kokemuksen myötä myöhemmin.

        Kokemus opettaa arvioimaan aika tarkalleen eri nopeuksilla ja keleillä tiessä sen pisteen mihin mennessä ehtii pysähtymään. Sen tietää jotenkin alitajuisesti, ei siinä tarvitse metrejä edes ajatella. Koulujen penkeillä niitä metrejä yleensä lasketaan, ei ajaessa.


    • Koirakettu

      "Välillä näkyi eläimiä tiellä ja silloin hiljensin."

      Entäpä sitten kun eläimiä ei näykään? Yks kaks vain sellaisen suolet ilmestyvät syliisi.


      • Kiertokoululainen

      • Kiertokoululainen kirjoitti:

        Siinä tapauksessa voisit refleksiesi puolesta elättää itsesi taikurina. Mahtaako auto totella yhtä nopeasti?

        Kerran piti tehdä tosi nopea väistö ja ojaan mentiin tähtikeulalla niin että vilahti. Eipä siinä ehtinyt paljon ajattelemaan, kaikki kävi ikäänkuin automaattisesti siellä ojassakin auton nopeuden vielä vähetessä. Kakkosta pesään ja voimakasta ohjausliikettä vasemmalle ja samalla kiihdytystä. Sieltä se nousi takaisin tielle ja ilman vaurioita, en viitsinyt edes pysähtyä, vaan jatkoin matkaa niin kuin ei mitään olisi tapahtunut.

        Toisen kerran piti taas koukata ojan kautta ja tähtinokalla jälleen. Kuorma-auto tuli soratien mutkassa vastaan väärää puolta ja väistäessään lähti lievään sivuluisuun.

        Kolmannen kerran ojaan väistöä harjoittelin tähtiautolla metsäautotiellä, kun tyhjänä vastaan tullut tukkirekan kuski luuli olevansa rallikuski.

        Aina kuitenkin onnistuin pääsemään vaurioitta takaisin tielle ja tapani mukaan pysähtelemättä jatkoin matkaa.

        Kerran eräänä talvena sivutieltä tuli Lada poikittain eteen kaistalleni ja jäi siihen. Jarruttaminen ei olisi auttanut mitään, ohjasin keskikorokkeiden välistä vastaantulijoiden puolelle ja pitkän korokkeen jälkeen takaisin omalle kaistalleni. Noiduin hiljaa mielessäni ja vauhtia lisätessäni risteyksessä vieläkin pysäköivää ladakuskia. Ajokkina oli Passat.


    • Marxgf

      On tullut kokeiltua itsekkin ajaa sitä oikeaa tilannenopeutta ja täytyy sanoa että usein sakot tulisi jos ei normaalisti ajaisi reilusti alle.

      Onkohan vallalla jonkinlainen sellainen menttaliteetti nopeusrajoitusten asetannassa että laitetaan varmuuden vuoksi 20...30km/h alle sen mitä on tarkoitus kun autoilijat kuitenkin ylitää nopeutta jonkin verran. Aika vaarallista ajattelua jos noin on rajoitusten asettaja ikäänkuin sallii pienet ylinopeudet, paljonko sitten on paljon?

      • Kallonkutistaja

        Mielestäni tuo pitää paikkansa. Rajoitukseiin jätetään sellainen "automaattivalvonta", että rajoitus laitetaan n. 20km/h alle tavoitenopeuden. Ja syynä on se, että monet autoilijat ajavat rajoituksen yli sen 20km/h. Mutta yhtälailla tähän vaikuttaa se, että tällä tavalla poliisin voimavaroja tuhlataan vähemmän. Jokainenhan ymmärtää, että nollatoleranssivalvonta vaatisi nykyistä huomattavasti enemmän mm. työvoimaa.


    • Kallonkutistaja

      Eikös tämäkin todista rajoitusten tarpeellisuutta. Jos noillakin teillä jokainen ajaisi sitä itselle mieluisaa oikeaa nopeutta niin siellä ajettaisiin nopeuksilla 40-180km/h. Ja jopa pellekin tajuaa, ettei siitä mitään tulisi.

      • Hah, no ei vaiskaan, mutta kyllähän entisaikojen viritetyillä mopoillakin pääsi sen, minkä nykyautoilla saa talvirajoituksilla ajaa (80).

        Ei tuolla mikään estä ajamasta 40 km/h nytkään ja 180 km/h on hyvissä olosuhteissa mahdollista sekin, kiinnijäämisriski on aika olematon. Sitäpaitsi olen ajanut tuolla lujempaakin.

        Mielekkäiksi koettuja rajoituksia ehkä noudatettaisiin paremmin.


    • olekkaan

      ihme, että suistumisonnettomuudet ovat lisääntyneet.

    • kokeneellekin

      Pointti on siinä, että esim väsyneenä kaasujalka tuppaa painumaan syvemmälle ja riski on että tilanteet tulevat sitten yllättäen. Katsopas joskus esim 80 nopeudessa ihan sivulle niin huomaat miten maisema vilistää. Silloin kun jotain sattuu sitä muuttuu kuljettajasta matkustajaksi. Sinänsä olen sitä miéltä että nopeusajoitusten tulisi muuttua kelin mukaan kuten sim 4-tiellä Jkylän seudulla. On turhauttavaa ajella 80-aakymppiä sulalla suoralla tiellä vaan sen takia että talvinopeuden sen määräävät. Näissä tulee niitä nukahtamisonnettomuuksia

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nurmossa kuoli 2 Lasta..

      Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .
      Seinäjoki
      62
      3802
    2. Vanhalle ukon rähjälle

      Satutit mua niin paljon kun erottiin. Oletko todella niin itsekäs että kuvittelet että huolisin sut kaiken tapahtuneen
      Ikävä
      49
      3010
    3. Maisa on SALAKUVATTU huumepoliisinsa kanssa!

      https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ensimmainen-yhteiskuva-maisa-torpan-ja-poliisikullan-lahiorakkaus-roihuaa/1525663
      Kotimaiset julkkisjuorut
      131
      2931
    4. Mikko Koivu yrittää pestä mustan valkoiseksi

      Ilmeisesti huomannut, että Helenan tukijoukot kasvaa kasvamistaan. Riistakamera paljasti hiljattain kylmän totuuden Mi
      Kotimaiset julkkisjuorut
      368
      2003
    5. Mitä sanoisit

      Ihastukselle, jos näkisitte?
      Tunteet
      73
      1152
    6. Ensitreffit Hai rehellisenä - Tämä intiimiyden muoto puuttui suhteesta Annan kanssa: "Meillä ei..."

      Hai ja Anna eivät jatkaneet avioliittoaan Ensitreffit-sarjassa. Olisiko mielestäsi tällä parilla ollut mahdollisuus aito
      Ensitreffit alttarilla
      10
      1151
    7. Purra hermostui A-studiossa

      Purra huusi ja tärisi A-studiossa 21.11.-24. Ei kykene asialliseen keskusteluun.
      Perussuomalaiset
      210
      1136
    8. Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!

      Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde
      Suomalaiset julkkikset
      27
      959
    9. Miten meinasit

      Suhtautua minuun kun taas kohdataan?
      Ikävä
      47
      931
    10. Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle

      Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että
      Maailman menoa
      109
      930
    Aihe