onko se näin:
jos diabeetikko syö huonosti, hänen verensokerinsa voi laskea vaarallisen alhaiseksi.
tätä en ymmärrä, koska diabeteksen peruspiirrehän on se, että verensokeri on korkea. siis eikö se verensokeri syömättömällä diabeetikolla laske normaalille tasolle ja tämän pitäsi olla pelkästään hyvä?
miksi ei-diabeetikko sitten ei saa hypoglykemiaa, jos unohtaa ruokailut?
verensokerin lasku?
17
2643
Vastaukset
- Dia2
Ei sitä hypoglykemiaa syömällä saada, vaan insuliinia pistämällä tai insuliinin erittymistä kiihdyttävillä lääkeaineilla. Siis jos menee överiksi. Terveellä kävisi aivan samoin, jos pistettäisiin insuliinia.
- arvioi itse
No ykköstyyppiläisenä homma on selvä. Meillähän elimistö ei itse muodosta insuliinia vaan se täytyy pistää erikseen. Samoin määrä on myös arvioitava itse. Pistämme (yleensä) erikaseen pitkävaikutteisen eli ns. perusinsuliinin, joka kattaa perustarpeen eli insuliinin tarpeen vaikkemme söisi mitään päivin sisällä. Ja sen lisäksi pistämme aina ateriainsuliinin syötyjen hiilihydraattien määrän suhteessa (yksilöllinen suhde jokaisella diabeetikolla).
Ja insuliinia on pistettävä suhteessa syötävään ruokaa. Eli jos syö vähän, on insuliniakin pistettävä vähän, jos taasen syö paljon, niin myös insuliinia on pistettävä enemmän. Ja nimenomaan rsvinnon hiilihydraattimäärä on se, mikä vaikuttaa pistettävän insuliinin määrään.
Eli kyllä diabeetikko voi syödä huonostikin, mutta hänen on se silloin otettava huomioon myös pistettävän insuliinin määrässä.
Kun ei-diabeetikko unohtaa ruokailun, niin keho huomioi sen heti vähentämällä insuliinin eritystä eli sopeutumalla tilanteeseen, jolloin verensokeri ei laske vaarallisen alas. Näin automaattista ei toiminta voi olla silloin, kun insuliini pistetään itse. Kun kerran on pistänyt, on pakko saada tarvittavat hiilihydraatit, muuten seurauksena on matala sokeri. Kuten vastaavasti kun kerran on syönyt, pitää saada tarvittava insuliini, muuten verensokeri nousee vaarallisen korkealle.
Ja jottei asia olisi liian yksinkertainen, niin verensokeriin vaikuttaa myös liikunta eli jos liikut yllättäen paljon, niin insuliinintarve pienenee. Eli sekin pitää 1-tyypin diabeetikon huomioida arvioidessaan tarvittavaa insuliinimäärää.
Ja moni muukin asia vaikuttaa tarvittavan insuliinin määrään... en nyt jaksa/viitsi niitä tässä alkaa selittämään.- tosimaallikko
siksi minua ihmetyttää, kun monissa ohjeissa lukee, että insuliinisokkiin voi joutua pelkästään ja ainostaan syömällä huonosti.
eli tämä huono syöminenkö ei yksin voi olla syynä sokkiin, jos vastaavasti ei ota runsaan aterioinnin vaatimaa insuliinipiikkiä? eli huono syöminen vaatii aina runsaan insuliinin, jotta sokki tulisi? - parin diabbetikon isä
tosimaallikko kirjoitti:
siksi minua ihmetyttää, kun monissa ohjeissa lukee, että insuliinisokkiin voi joutua pelkästään ja ainostaan syömällä huonosti.
eli tämä huono syöminenkö ei yksin voi olla syynä sokkiin, jos vastaavasti ei ota runsaan aterioinnin vaatimaa insuliinipiikkiä? eli huono syöminen vaatii aina runsaan insuliinin, jotta sokki tulisi?"siksi minua ihmetyttää, kun monissa ohjeissa lukee, että insuliinisokkiin voi joutua pelkästään ja ainostaan syömällä huonosti."
Missähän ohjeessa tuo huonosti syöminen on mainittu? Toisitko sen ohjeen näkyville?
Itse käsittäisin sen niin, että ennen ruokailua on otettu tietty määrä insuliinia, jolla pitäisi saada sitten verestä pois tietystä hiilihydraattimäärästä muodostuva verensokeri, ja sitten on kuitenkin syöty siihen insuliinimäärään nähden liian vähän hiilihydraatteja. Ruoka on maistunut huonosti, on syöty huonosti.
Lisää diabeteksesta voit oppia diabetesliiton sivuilta:
http://www.diabetes.fi - Tosimaallikko
parin diabbetikon isä kirjoitti:
"siksi minua ihmetyttää, kun monissa ohjeissa lukee, että insuliinisokkiin voi joutua pelkästään ja ainostaan syömällä huonosti."
Missähän ohjeessa tuo huonosti syöminen on mainittu? Toisitko sen ohjeen näkyville?
Itse käsittäisin sen niin, että ennen ruokailua on otettu tietty määrä insuliinia, jolla pitäisi saada sitten verestä pois tietystä hiilihydraattimäärästä muodostuva verensokeri, ja sitten on kuitenkin syöty siihen insuliinimäärään nähden liian vähän hiilihydraatteja. Ruoka on maistunut huonosti, on syöty huonosti.
http://www.diabetes.fi"Joskus, jos insuliiniannos on liian suuri tai diabeetikko unohtaa syödä riittävästi, voi veren sokeri laskea liian alas."
Lähde: http://www.tohtori.fi/yleislaakari/140.html
Tuossa yksi esimerkki vähän syömisen aiheuttamasta veren sokerin laskusta. Jos tai-sanan tilalla olisisi ja-sana en ihmettelisi ohjetta ollenkaan. - Tosimaallikko
parin diabbetikon isä kirjoitti:
"siksi minua ihmetyttää, kun monissa ohjeissa lukee, että insuliinisokkiin voi joutua pelkästään ja ainostaan syömällä huonosti."
http://www.diabetes.fi"Aterian poisjäänti tai viivästyminen, liian suuri insuliiniannos tai alkoholinkäyttö voi johtaa verensokerin vähenemiseen. Tästä voi seurauksena olla tajuttomuus, insuliinisokki."
Lähde: http://www.kuntoutussaatio.fi/terttu/
tietopaketti/diabetes - Mie1
Tosimaallikko kirjoitti:
"Joskus, jos insuliiniannos on liian suuri tai diabeetikko unohtaa syödä riittävästi, voi veren sokeri laskea liian alas."
Lähde: http://www.tohtori.fi/yleislaakari/140.html
Tuossa yksi esimerkki vähän syömisen aiheuttamasta veren sokerin laskusta. Jos tai-sanan tilalla olisisi ja-sana en ihmettelisi ohjetta ollenkaan.Ykköstyypin diabeteksen mekanismien tunteminen vaatii todella opettelua. Sairastuville itselleenkin opettelu kestää vuosia, ja heille myös järjestetään koulutusta. Toisin kuin tuolla vähähiilihydraattisten dieettien sivuilla väitetään, ihmisen hormonit ja hiilihydraattitasapaino ei ole ollenkaan yksinkertainen asia. Ei edes terveen. Sitä on hyvin vaikea selittää tällaisella palstalla kokonaisuudessaan.
Oppitunti numero yksi: Kaikki liittyy kaikkeen. Ei tarvita kuin yksi poikkeama: syödään liikaa/liian vähän/väärin (vääränlaisia hiilareita)/väärään aikaan, urheillaan liikaa/liian vähän, pistetään liian vähän/paljon/ väärään aikaan insuliinia jne.
Yksi muuttuja siis riittää sokeritasapainon järkkymiseen. Edellämainittujen lisäksi muuttuja voi olla myös esim. tulehdus, josta potilas ei ole edes tietoinen, liian vähäinen uni, stressi, ja mitä vielä. - Mie1
Tosimaallikko kirjoitti:
"Aterian poisjäänti tai viivästyminen, liian suuri insuliiniannos tai alkoholinkäyttö voi johtaa verensokerin vähenemiseen. Tästä voi seurauksena olla tajuttomuus, insuliinisokki."
Lähde: http://www.kuntoutussaatio.fi/terttu/
tietopaketti/diabetesMitä halusit tästä kysyä?
- Tosimaallikko
Mie1 kirjoitti:
Mitä halusit tästä kysyä?
Aterian poisjäännistä voi aiheutua insuliinisokki.
Niin siinä sanotaan eikä puhuta insuliinin ottomääristä mitään. Vrt. alkuperäinen kysymykseni. - Mie1
Tosimaallikko kirjoitti:
Aterian poisjäännistä voi aiheutua insuliinisokki.
Niin siinä sanotaan eikä puhuta insuliinin ottomääristä mitään. Vrt. alkuperäinen kysymykseni.D1-potilaiden on pakko viettää säännöllistä elämää, mikäli mielivät pysyä terveinä. Ateriat syödään D1 perheissä aina samaan aikaan, sillä jo tunnin heitolla voi olla merkitystä sokeritasapainoon.
Diabeetikko voi jossain määrin rukata aterian ajankohtaa esim. vierailutilanteessa, mutta loputtomiin se ei onnistu. Jos diabeetikko on tottunut syömään päivällisen klo 18, ja kylässä se tarjotaan vasta klo 21, on hän pulassa, vaikka olisi kuinka taitava sumplimaan insuliinin kanssa.
Tätä eivät valitettavasti monet diabeetikkojen omaisetkaan ymmärrä, esim. diabeetikkomieheni äiti, joka kolmenkymmenen D1 vuoden jälkeen vieläkin kysyy, että "eksä voi vain pistää myöhemmin?" Kunpa se olisikin niin yksinkeraista! - 1-tyyyppi ja taidot
Mie1 kirjoitti:
D1-potilaiden on pakko viettää säännöllistä elämää, mikäli mielivät pysyä terveinä. Ateriat syödään D1 perheissä aina samaan aikaan, sillä jo tunnin heitolla voi olla merkitystä sokeritasapainoon.
Diabeetikko voi jossain määrin rukata aterian ajankohtaa esim. vierailutilanteessa, mutta loputtomiin se ei onnistu. Jos diabeetikko on tottunut syömään päivällisen klo 18, ja kylässä se tarjotaan vasta klo 21, on hän pulassa, vaikka olisi kuinka taitava sumplimaan insuliinin kanssa.
Tätä eivät valitettavasti monet diabeetikkojen omaisetkaan ymmärrä, esim. diabeetikkomieheni äiti, joka kolmenkymmenen D1 vuoden jälkeen vieläkin kysyy, että "eksä voi vain pistää myöhemmin?" Kunpa se olisikin niin yksinkeraista!Kyllä se ensisijasta on kiinni diabeetikon taidoista.
Esim. minä eilen söin normaalin lounaan klo 12 (pistäen sille sopivan määrän pikainsuliinia). Seuraavan kerran söin illalla klo 21 ja sokerit pysyi koko ajan mittausten mukaan välillä 5,4 - 8 mmol/l :)
Eli kun mittaa verensokeriaan tarpeeksi usein, pistää insuliinia oikeaan aikaan ja oikeassa määrin syömisiinsä (ja liikuntaan) nähden, niin pystyy elämään hyvinkin vaihtelevan elämänrytmin mukaan.
Eli rukkaaminen onnistuu hyvin, kun on käytössä monipistoshoito (= "pistät aina kun syöt hiilareita") tai jopa insuliinipumppu.
Mutta hoito edellyttää erittäin tarkkaa tietämystä omasta kehostaan, miten se reagoi odottamattomiin tilanteisiin (stressi/liikunta esim. ) ja ennenkaikkea se edellyttää erittäin hyvää hiilihydraattien arviointitaitoa sekä insuliiniannosten arviointia kulloisessakin tilanteessa.
Kun tiedot ja taidot on hyvin hanskassa ja etenkin motivaatio hallussa, niin hyvinkin vaihteleva elämä onnistuu. Eli mielestäni "säännöttömyys" onnistuu esim. ruokailuajankohtien kanssa, mutta ei ruokailuihin liittyvien insuliinipiastosten kanssa. Ne kulkevat aina käsikädessä eli pistetään silloin kun syödään eikä vasta tunnin päästä. Siinä ei pistämisen kanssa muiden ihmisten mielipiteet saa ratkaista. - mie1
1-tyyyppi ja taidot kirjoitti:
Kyllä se ensisijasta on kiinni diabeetikon taidoista.
Esim. minä eilen söin normaalin lounaan klo 12 (pistäen sille sopivan määrän pikainsuliinia). Seuraavan kerran söin illalla klo 21 ja sokerit pysyi koko ajan mittausten mukaan välillä 5,4 - 8 mmol/l :)
Eli kun mittaa verensokeriaan tarpeeksi usein, pistää insuliinia oikeaan aikaan ja oikeassa määrin syömisiinsä (ja liikuntaan) nähden, niin pystyy elämään hyvinkin vaihtelevan elämänrytmin mukaan.
Eli rukkaaminen onnistuu hyvin, kun on käytössä monipistoshoito (= "pistät aina kun syöt hiilareita") tai jopa insuliinipumppu.
Mutta hoito edellyttää erittäin tarkkaa tietämystä omasta kehostaan, miten se reagoi odottamattomiin tilanteisiin (stressi/liikunta esim. ) ja ennenkaikkea se edellyttää erittäin hyvää hiilihydraattien arviointitaitoa sekä insuliiniannosten arviointia kulloisessakin tilanteessa.
Kun tiedot ja taidot on hyvin hanskassa ja etenkin motivaatio hallussa, niin hyvinkin vaihteleva elämä onnistuu. Eli mielestäni "säännöttömyys" onnistuu esim. ruokailuajankohtien kanssa, mutta ei ruokailuihin liittyvien insuliinipiastosten kanssa. Ne kulkevat aina käsikädessä eli pistetään silloin kun syödään eikä vasta tunnin päästä. Siinä ei pistämisen kanssa muiden ihmisten mielipiteet saa ratkaista.Ja toisaalta jokainen D1 on yksilö. Miehelläni on erityisen hyvä hoitotaito ja -tasapaino (on otettu esimerkiksi tutkimuksiin ym.), mutta siitä huolimatta hänelle etenkin päivällisen siirtyminen on paha juttu.
Mieheni tosin haluaa pysytellä poikkeuksellisen matalalla sokeritasolla urheiluharrastuksensa vuoksi. Kahdeksan olisi minun miehelleni epätavallisen korkea sokeriarvo, aivan kuten se olisi terveelle ihmisellekin.
Mitä suurempi sokerihajonta, sen joustavampi systeemi. En lainkaan ihmettele, että pystyt syömään silloin kun huvittaa, jos päämääräsi on pysyä kasin rajoissa. Monet diabeetikot kuitenkin tähtäävät alempiin arvoihin.
Pakko tässä on vielä vähän puhua politiikkaa, kun otit tuon tiheän mittaamisen esiin. Niinhän se on, että vaikka mittausliuskat/filmit ovat erittäin kalliita, tulevat tiheät mittaukset yhteiskunnalle halvemmiksi kuin se, että diabeetikolla on huomaamattaan liian korkeat sokeriarvot. Me kumpikin tiedämme miksi.
Asuimme aiemmin pääkaupunkiseudulla, missä joka ikistä testiliuskaa sai suunnilleen polvillaan ruikuttaa. Ne piti tilata etukäteen, ja jos oli jokin syy, miksi pitäisi mitata useammin kuin kaksi kertaa päivässä(!) piti olla suunnilleen todistus lääkintähallituksesta.
Nykyisin mieheni saa niin paljon "testifilmiä" (sai siis heti alkajaisiksi tarkemman mittarin) kuin haluaa, ja se jopa toimitetaan kotiin, koska asumme hankalien yhteyksien päässä. - 1-tyyppi ja taidot
mie1 kirjoitti:
Ja toisaalta jokainen D1 on yksilö. Miehelläni on erityisen hyvä hoitotaito ja -tasapaino (on otettu esimerkiksi tutkimuksiin ym.), mutta siitä huolimatta hänelle etenkin päivällisen siirtyminen on paha juttu.
Mieheni tosin haluaa pysytellä poikkeuksellisen matalalla sokeritasolla urheiluharrastuksensa vuoksi. Kahdeksan olisi minun miehelleni epätavallisen korkea sokeriarvo, aivan kuten se olisi terveelle ihmisellekin.
Mitä suurempi sokerihajonta, sen joustavampi systeemi. En lainkaan ihmettele, että pystyt syömään silloin kun huvittaa, jos päämääräsi on pysyä kasin rajoissa. Monet diabeetikot kuitenkin tähtäävät alempiin arvoihin.
Pakko tässä on vielä vähän puhua politiikkaa, kun otit tuon tiheän mittaamisen esiin. Niinhän se on, että vaikka mittausliuskat/filmit ovat erittäin kalliita, tulevat tiheät mittaukset yhteiskunnalle halvemmiksi kuin se, että diabeetikolla on huomaamattaan liian korkeat sokeriarvot. Me kumpikin tiedämme miksi.
Asuimme aiemmin pääkaupunkiseudulla, missä joka ikistä testiliuskaa sai suunnilleen polvillaan ruikuttaa. Ne piti tilata etukäteen, ja jos oli jokin syy, miksi pitäisi mitata useammin kuin kaksi kertaa päivässä(!) piti olla suunnilleen todistus lääkintähallituksesta.
Nykyisin mieheni saa niin paljon "testifilmiä" (sai siis heti alkajaisiksi tarkemman mittarin) kuin haluaa, ja se jopa toimitetaan kotiin, koska asumme hankalien yhteyksien päässä.Kun suosituksissa hyvän tasapainon raja on 7,5%, siis Hba1c-arvo ja minulla se on koko ajan alle 7%, niin olen tosiaan hyvin tyytyväinen.
Ja olen myös tyytyväinen siihen, ettei minun tarvi enää noudattaa tuota vanhojen inskojen aikaista kellon tarkkaa aikataulua.
Mutta yksilöitä on tosiaan jokainen ykköstyyppiläinen :) Joku haluaa pitää todella tarkan tasapainon ja elää kellon mukaan ja joku taasen haluaa nauttia joustavasta elämäntyylistä "normaalien ihmisten" tapaan. Enkä nyt halua mollata tarkan tyylin henkilöitä, tahdon vaan sanoa, että nykyinen insuliinihoito antaa mahdollisuuden myös joustavaan elämäntapaan (toki tiettyyn rajaan asti) ja silti diabetes pysyy lääkäreiden kriteerien valossa hyvässä tasapainossa :) Eikä tämä onnistu kaikilla, mutta joillain onnistuu.
Minulla on tuo perusinsuliinitaso niin hyvin kohdallaan, että voin jopa olla koko päivän syömättä. Jos aamun lähtötaso on vaikka 5 mmol/l, niin koko päivä pysyy perusinsuliinin avulla siinä 4 ja 6 mmol/l välissä. On tullut kokeiltua.
Minä olen tällä hetkellä Pääkaupunkiseutulainen ja olen koko ajan saanut veresokeriliuskoja niin paljon kuin olen tarvinut. Oman tasapainon pitäminen edellyttää vähintään viittä mitausta päivässä, usein enemmän eikä koskaan ole tullut liuskojen saanti vastaan. Ehkäpä näissä Pääkaupunkiseudun kunnissa on sitten eroja... - Mie1
1-tyyppi ja taidot kirjoitti:
Kun suosituksissa hyvän tasapainon raja on 7,5%, siis Hba1c-arvo ja minulla se on koko ajan alle 7%, niin olen tosiaan hyvin tyytyväinen.
Ja olen myös tyytyväinen siihen, ettei minun tarvi enää noudattaa tuota vanhojen inskojen aikaista kellon tarkkaa aikataulua.
Mutta yksilöitä on tosiaan jokainen ykköstyyppiläinen :) Joku haluaa pitää todella tarkan tasapainon ja elää kellon mukaan ja joku taasen haluaa nauttia joustavasta elämäntyylistä "normaalien ihmisten" tapaan. Enkä nyt halua mollata tarkan tyylin henkilöitä, tahdon vaan sanoa, että nykyinen insuliinihoito antaa mahdollisuuden myös joustavaan elämäntapaan (toki tiettyyn rajaan asti) ja silti diabetes pysyy lääkäreiden kriteerien valossa hyvässä tasapainossa :) Eikä tämä onnistu kaikilla, mutta joillain onnistuu.
Minulla on tuo perusinsuliinitaso niin hyvin kohdallaan, että voin jopa olla koko päivän syömättä. Jos aamun lähtötaso on vaikka 5 mmol/l, niin koko päivä pysyy perusinsuliinin avulla siinä 4 ja 6 mmol/l välissä. On tullut kokeiltua.
Minä olen tällä hetkellä Pääkaupunkiseutulainen ja olen koko ajan saanut veresokeriliuskoja niin paljon kuin olen tarvinut. Oman tasapainon pitäminen edellyttää vähintään viittä mitausta päivässä, usein enemmän eikä koskaan ole tullut liuskojen saanti vastaan. Ehkäpä näissä Pääkaupunkiseudun kunnissa on sitten eroja...Helsingissä oli hyvin kitsasta.
Ja vielä tuosta säännöllisyydestä. Nuo urheiluhuiput taitavat olla sellaisia spartalaisia luonteita, jotka tykkäävät "kurista ja järjestyksestä". Urheilukin kun sellaista vaatii. :) - 1-tyyppi ja taidot
Mie1 kirjoitti:
Helsingissä oli hyvin kitsasta.
Ja vielä tuosta säännöllisyydestä. Nuo urheiluhuiput taitavat olla sellaisia spartalaisia luonteita, jotka tykkäävät "kurista ja järjestyksestä". Urheilukin kun sellaista vaatii. :)Yllättävää. Nimittäin juuri Helsingissä olen aina saanut haluamani määrän liuskoja. Tässä 2000-luvun puolella niitä on kulunut sellaiset 130-200 kuukaudessa...
Tosin olen kuullut, että eri jakelupisteissä olisi eroja... mulla on tainnut käydä tuuri :) - Yogi
Yllättävää. Nimittäin juuri Helsingissä olen aina saanut haluamani määrän liuskoja. Tässä 2000-luvun puolella niitä on kulunut sellaiset 130-200 kuukaudessa...
Tosin olen kuullut, että eri jakelupisteissä olisi eroja... mulla on tainnut käydä tuuri :)Helsingin liuskajakelu keskitetään kolmeen paikkaa ensi vuoden alusta.
http://www.hel2.fi/terveyskeskus/suomi/ajankohtaista/Omahoitotarvike.html
Asiasta on syksyn mittaan keskusteltu paljon Kohtauspaikalla.
http://www.vilmamedia.fi/cgi-bin/ubb/ultimatebb.cgi?ubb=get_topic;f=6;t=000440 - minullakin d1
Yllättävää. Nimittäin juuri Helsingissä olen aina saanut haluamani määrän liuskoja. Tässä 2000-luvun puolella niitä on kulunut sellaiset 130-200 kuukaudessa...
Tosin olen kuullut, että eri jakelupisteissä olisi eroja... mulla on tainnut käydä tuuri :)Täällä Tampereen seudulla ei noin paljon liuskoja saa; itselläni menee ~60 liuskaa/kk. Kuntaahan on suositettu jakamaan 50 liuskaa/kk, joka ei mielestäni ole paljon. Itse mittaan aamulla ja sitten yleensä illalla, mutta päivän sokeritasot jäävät mittaamatta. Liuskathan maksavat aika paljon, sanoisin noin 30-50 senttiä/kpl isommissa erissä ostettuna (kaupunki).
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Et siis vieläkään
Et ilmeisesti ole vieläkään päässyt loppuun asti mun kirjoituksissa täällä. Kerro ihmeessä sit, kun valmista 😁 tuskin k512264Hyvä että lähdit siitä
Ties mitä oisin keksinyt jos oisit jäänyt siihen, näit varmaan miten katoin sua.... 😘🤭😎💖251068Aavistatko että moni tietää
Vai ollaanko hyvin vedätetty pokerinaamalla. No kun vähiten odotat niin yllätämme sinut82982Yritin saada
Vastauksia mutta et voinut olla rehellinen ja kaiken kannoin yksin. Halusin kovasti ymmärtää mutta en voi enää ymmärtää.11914Koronarokotus sattui oudon paljon nyt sairaanhoitaja Tanja 46 istuu pyörätuolissa
Pitkä piina piikistä Kun Tanja Vatka käy suihkussa, tuntuu kuin ihoa revittäisiin raastinraudalla irti. Hän on kärsinyt54883- 68873
Olisitko mies valmis?
Maksamaan naisellesi/vaimollesi/tyttöystävällesi elämisestä syntyvät kulut, ruokailun, vuokran ja muut välttämättömät me126853Kronikat..
Mikä hele… on tää yks kronikat mikä suoltaa facessa kaikkea julkaisua ja AINA samoista firmoista imatralla??? Eikö ne mu10783vieläkin sanoa voin...
💖💛💖💛💖💛💖💛💖 💛 Beijjjbeh 💛 Kaks vuotta tänään täällä. Miten hitossa jotkut on jaksaneet kymmeniä vuos22763Täällä istun ja mietin
Miten paljon haluaisin katsoa sinua juuri niin kuin haluaisin katsoa sinua. Rakastavin silmin. Näkisit vihdoin senkin pu49759